دهکده پارسيان، يادگار حضور ايرانيان در چين

دهکده پارسيان در شهر «يانگ جو» در استان «جيانگ سو» از استان هاي شرقي چين ، يادگاري از حضور ايرانيان در اين کشور است.
دهکده پارسيان روستايي احاطه شده در ميان رودها و درياچه ها، مملو از درختان کاج و دشت هاي وسيع است که ساکنان آن پيوندي دروني و عميق با ايرانيان دارند.
علت نامگذاري اين دهکده به نام پارسيان اين است که حدود ۶۰۰ سال پيش در سلسله تانگ ، يک بازرگان ايراني از طريق راه ابريشم دريايي براي تجارت، به کشور چين و شهر يانگ جو سفر کرد.
اين تاجر ، زندگي مسالمت آميزي با همسايگان چيني خود داشت تا اين که به علت بارش فراوان در اين منطقه و رخ دادن بلاياي طبيعي از جمله سيل ، مردم دچار فقر شدند.
به دنبال اين بلايا ، دزدي و غارت به اموال کشاورزان بسيار اتفاق مي افتاد و در اين ميان مردم دهکده اي به نام «جو شو گاه» در يانگ جو، از اين تاجر ايراني براي مبارزه با دزدان کمک خواستند.
اين بازرگان ايراني به کمک مردم شتافت و فرماندهي آنان را در مبارزه با غارتگران بر عهده گرفت.
اين قهرمان ايراني جان و مال مردم اين دهکده را نجات داد اما جان خود را در اين راه، فدا کرد.
دشمن، پيکر اين قهرمان را به رودخانه افکند و رود جسم خونين اين بازرگان را به کام خود کشيد و آب خون آلود، نشانه فداکاري و دليري اين قهرمان شد.
بعدها مردم دهکده ، پيکر او را که در رودخانه رها شده بود بيرون آورده و با احترام و با رسم مسلمانان ايراني دفن کردند و « جو شو گاه » را به « بو سي جوان » يعني دهکده پارسيان تغيير دادند.
مردم اين منطقه همچنين ، رودخانه اي را هم که پيکر اين تاجر از آن گرفته شد ، به رودخانه پارسي تغيير نام دادند.
از آن زمان آيين گراميداشت اين فرمانده ايراني در محل دفن او انجام مي شود و در سال ۱۹۹۴ ميلادي دولت محلي بنايي را به خواست مردم و يادبود آن تاجر قهرمان ايجاد کرد که در آن سنگ نوشته اي که سرگذشت اين ايراني حک شده است با هدف دوستي دو ملت در ورودي دهکده قرار داد.
در حال حاضر ۱۲۰ خانوار از نسل ايرانيان ، در اين دهکده زندگي مي کنند و براي آن تاجر قهرمان و مردم ايران ، احترام زيادي قائلند.

منبع خبر:خبرگزاری صدا و سیما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *