یک روز در خانه پیرنیا

معماری خانه پیرنیا، الگویی تمام عیار از معماری مناطق کویری ایران است و این خانه وجود این شیوه از معماری را در دوره‌ای خاص از تمدن مردم این سامان، به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایمنا، ایرانیان با هنر معماری بیگانه نیستند، در آثار برجای مانده از طلیعه تاریخ پادشاهی ایران در پاسارگاد تا میراث جاودانه پرسپولیس و انواع آتشکده‌ها؛ هم‌چنین در دوران‌هایی که ساخت مساجد و بارگاه و تکیه و حسینیه رواج یافت روح سیال هنرمند ایرانی را مشاهده می‌کنیم که برای پیوند هنر با اعتقادات کوشیده است.

مردمان سرزمین پارس و روم باستان، دو گروه از مهمترین بنیان‌گذاران هنر معماری در جهان به شمار می‌روند که سبک‌هایی خاص معماری پدید آوردند، دیگر تمدن‌ها یا بعد از آنان ایجاد شدند یا به تقلید از ایران و روم باستان ساخت و سازهایی را انجام دادند.

نکته بسیار جالب در هنر معماری ایرانی آن است که به کاربری این هنر مختص عمارات شاهزادگان و درباریان نبوده و در هر زمان، مردمان نیز شیوه‌ای خاص در ساخت و ساز و تزیین منازل و عمارات خود داشتند.

هنر خانه سازی بخشی از هنر معماری ایرانی است که در طول زمان با افزایش ابعاد و زوایای آن، روند تکاملی خود را پیموده است. در دوره‌ای همچون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان معماران فراغ خاطر بیشتری داشتند و این هنر را توسعه دادند و در زمانی همچون «دوره فترت» و پس از حمله اعراب یا حمله مغول این هنر اندکی رو به افول نهاد.

یکی از مهمترین ادوار تاریخ تمدن ایرانی که در آن هنر معماری همچون بسیاری از شاخه‌های هنری رشد و بالندگی خاصی داشته، دوره «صفویان» بوده است؛ به ویژه آنکه پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت از سوی «شاه عباس اول» و شروع اصلاحات اقتصادی و نظامی و سیاسی وی، ثبات بر کشور حکم فرما شد و ایرانیان توانستند پس از رویدادهایی مانند کشتار مغولان و تاخت و تاز حکومت‌های محلی چون  «آل مظفر» و «آل جلایر» و «آل کرت»، در دوره صفویه نفس راحتی بکشند و در سایه آرامش حاصل از تدبیر شاه عباس و ضرب شمشیر سرداران نامداری مانند «امام‌قلی خان»، به رونق انواع هنر اهتمام ورزند.

یکی از میراث‌داران تمدن کهن ایران در فلات مرکزی، شهرستان «نایین» است که در آن انواع آثار تاریخی، دایرة‌المعارفی از هنر معماری ادور مختلف پدید آورده است.

«خانه تاریخی پیرنیا» یکی از این آثار ارزشمند است که در مقابل «مسجد جامع نایین» و «محله باب المسجد» این شهر قرار دارد. در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم شناسی این شهرستان است؛ قدمت این بنای تاریخی حدود ۴۰۰ سال و مربوط به دوره صفویه است.

یکی از قضات عالی رتبه دوره صفویه به نام «قاضی نور» که به عنوان حاکم شهر نایین منصوب شد این خانه را به دلیل اینکه نزدیک به مسجد بود، به عنوان دیوان خانه قضایی قرار داد. این خانه به وسیله برخی از رجال خاندان معروف «پیرنیا» از اولاد قاضی نور خریداری شد و تا سال ۱۳۴۹ شمسی در اختیار این خاندان بود تا آنکه به خاطر ارزش‌های تاریخی آن، از «میرزا احمد خان نایینی» – آخرین مالک این خانه، خریداری شد و در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و پس از آن به عنوان موزه مردم شناسی مورد کاربری قرار گرفت.

 خانه-پیرنیا

معماری این خانه، الگویی تمام عیار از معماری مناطق کویری ایران است که در آن گودال‌باغچه ساخته شده است. طرح گودال باغچه مخصوص خانه‌های کویری است که از جهت عایق بودن برای حرارت، نفوذ نکردن سرما و گرما و به ویژه امکان نشستن اطراف آب قنات، (معمولا در خانه های کویری یک رشته آب قنات عبور می کند) به طرز ویژه‌ای ساخته می‌شده است.

 خانه-پیرنیا

قسمت شمالی این خانه رو به آفتاب است که نور را تامین می کند و در زمستان ها بیشتر مورد استفاده بوده است. در طرفین خانه، معمولا اتاق‌هایی است که در فصول مختلف سال استفاده می‌شده، البته در تابستان بیشتر قسمت پایین که همان گودال باغچه است، مورد استفاده قرار می گرفته است.

 خانه-پیرنیا

تلفیق پنجره‌های مشبک آجری با نمای کاهگلی و نیم‌طاق‌های ضربی، نمایی خاص و زیبا به این بنا داده است. نیم‌طاق‌ها، گوشه ایوان‌ها، سردر و سقف اتاق‌ها و در ورودی با خطوط ساده و گاه نقاشی‌های ساده تزیین شده است. قطر زیاد دیوارها در معماری سنتی مناطق کویری، باعث خنکی محیط داخلی می‌شده که در خانه پیرنیا نیز به چشم می‌خورد.

سایه فناوری اطلاعات بر گردشگری

امروزه صنعت گردشگری به یمن توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از بزرگترین و شکوفاترین صنایع در جهان تبدیل شده است.نقش فناوری اطلاعات در این رشد بسیار چشمگیر بوده و به جرات می توان گفت که جنبه های مختلف این فناوری ها بر تمامی فعالیت های گردشگری تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایمنا، رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر فعالیت های مسافرتی و گردشگری باعث توجه بیش از پیش ،تصمیم گیران و پژوهشگران عرصه گردشگری به این مقوله شده است.کارکرد استراتژیک و عملیاتی فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری نیز تغییرات عمده ای در ساختار سازمان ها و شرکت های گردشگری ایجاد کرده و تداوم فعالیت این سازمان ها نیز منوط به انطباق کامل با تحولات فناوری اطلاعات و شیوه های کاربری آنها بوده است.

خبرنگار ایمنا،در این باره با محمدطاها عمرانی دانش آموخته رشته مدیریت جهانگردی و فعال حوزه گردشگری گفت و گو کرده است که در ادامه میخوانید:

گردشگری الکترونیک را تعریف کنید؟

به کارگیری فناوری اطلاعات در گردشگری که شامل بازاریابی، رزرو وخرید، آموزش، تحقیق و پژوهش ،گردشگری مجازی و ارائه اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیک است.به لحاظ تکنیکی،گردشگری الکترونیک شامل تجارت الکترونیک است و از فناوری اطلاعات برای حداکثر کردن کارایی و کارامدی سازمان های گردشگری استفاده می کند.

دلایل گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در رونق صنعت گردشگری چیست؟

با رشد سریع تقاضا در سطح دنیا برای خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات از قبیل تبلیغات،بازاریابی،خدمات امنیت شبکه و تولید محتوا برای سایت های اینترنتی در گردشگری ،گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات دراین بخش ضروری به نظر می رسید. مقاصد گردشگری برای به کارگیری تکنولوژی جدید به طور جدی باهم رقابت می کنند و همین باعث شده که نیاز به این فناوری ها روز به روز گسترش یابد.

مزایای گردشگری الکترونیک چیست؟

با ظهور پدیده گردشگری الکترونیکی ارائه خدمات و محصولات تا حد زیادی تغییر کرده است و مزایای زیادی حاصل شده است از جمله میتوان به سهولت و تسریع انجام فعالیت های گردشگری،دسترسی به محصولات گردشگری در طی شبانه روز،صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره کرد.

آیا این گردشگری کمک به توسعه اقتصادی را به همراه دارد؟

بله ،ادغام دو مبحث گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات تحت عنوان گردشگری الکترونیکی به کشورهای در حال توسعه این امکان را می دهد تا با تبلیغات وسیع و کم هزینه در جهت معرفی جاذبه های موجود منطقه خود به گردشگران گامی مهم برداشته و با افزایش میزان گردشگری و درآمد حاصل از گردشگری به اقتصاد محلی خود کمک ارزشمندی بنمایند.

این نوع گردشگری در سطح کیفیت هم تاثیری داشته است؟

ایجاد رقابت بین شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری یکی از مزایای گردشگری الکترونیک است چنانچه هر کدام سعی می کنند تا با ارائه بهتر خدمات و به روز رسانی اطلاعات خود با یکدیگر به رقابت پرداخته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند که این امر موجب بالا رفتن سطح کیفیت محصولات گردشگری و رضایتمندی بیشتر مشتریان می شود.

آیا استاندارهای جهانی برای تضمین کیفیت و قابل اعتماد بودن سیستم های فناوری اطلاعات وجود دارد؟

یکی از چالش های بزرگ صنعت گردشگری فقدان استانداردهای جهانی در تضمین کیفیت است.این چالش به دلیل طبیعت و ویژگی خاص صنعت گردشگری همچون ناملموس بودن خدمات،غیرقابل ذخیره بودن ،غیرقابل تجربه بودن قبل از خرید و…است.این مساله درفناوری اطلاعات نیز کاربرد دارد.فقدان استاندارد جهانی در تکنولوژی و کاربری آن هزینه های عملیاتی سیستم را برای مدیریت موثر و کارآمد افزایش می دهد.

آیا گردشگری الکترونیک سبب ایجاد شغل یا رونق آن شده است؟

بله پایین بودن متوسط سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل در حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری سبب رونق شده است. در واقع،گسترش مشاغل مرتبط با اینترنت،باعث می شوند تا بدون نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت،بتوان تعداد قابل توجهی شغل جدید در این صنعت ایجاد نمود و چنین مساله ای به خصوص برای کشورهایی که با کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری در این بخش مواجه هستند می تواند بسیار با اهمیت تلقی گردد مثال درست برای این دلیل رونق استارت آپ های صنعت گردشگری است.

آینده واسطه گران گردشکری الکترونیکی را چطور پیش بینی می کنید؟

واسطه گران الکترونیکی سنتی  باید روش های تجارت قدیمی خود را دوباره ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که در رقابت باقی می مانند و از فرصت های به وجود آمده استفاده می برند.با به کارگیری درگاههای ارتباطی ابتکاری قادر خواهند بود تا محصولات خود را به مشتریان بیشتری برسانند و موقعیت خود را تقویت کنند.در هر صورت توسعه فناوری ارتباطات برای سازمان هایی که نمی توانند با روند مدرن سازی همراه شوند مشکلات عمده ای را ایجاد خواهد کرد.

استقبال گردشگران از فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است؟

گسترش میزان استفاده گردشگران از فناوری اطلاعات و ارتباطات در واقع تغییر رفتار مصرف کننده است.در دنیای کنونی،بیشتر گردشگران به دلیل اینکه سیستم و الگوی سنتی و قدیمی مسافرت مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی بود،از طریق جستجوی اینترنتی به تعیین محل گردش خود و در واقع تمام امور مسافرتی خود می پردازند به طوری که برنامه حرکت وسایل حمل و نقل و زمان پذیرش و غیره را توسط اینترنت انجام می دهند.

زیبایی‌شناسی در نقشه‌ های گردشگری اهمیت دارد

طراح نقشه‌ های گردشگری اصفهان گفت:مهم‌ترین نکته‌ای که در نقشه های گردشگری اهمیت دارد زیبایی‌شناسی است این که گردشگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به بهانه نقشه تمام مکان‌هایی که معرفی شده است را ببیند.

مهدی تمیزی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت نقشه‌ های گردشگری ، اظهار کرد: یکی از مشکلات گردشگری در ایران نبود نقشه‌های گردشگری است و معمولاً نقشه‌هایی که سازمان‌های مربوط از شهر های ایران منتشر می‌کنند به نقشه‌های شهرسازی معمولی نزدیک است و از نظر زیبایی‌شناسی و تصویرسازی کمبود دارند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که در یک نقشه اهمیت دارد زیبایی‌شناسی است این که گردشگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند و به بهانه نقشه تمام مکان‌هایی که معرفی شده است را ببیند علاوه بر این باید نقشه‌های گردشگری حاوی اطلاعات بسیار دقیق اما کوتاه از آثار تاریخی باشند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اضافه کرد: اولین نقشه گردشگری که کار کردم نقشه گردشگری خراسان جنوبی بود که در آن معیاری که در نظر گرفتم این بود که یک گردشگر چگونه می‌تواند شرایط خوبی برای پیدا کردن آثار تاریخی و دیدن آن‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: نقشه گردشگری اصفهان را با نام “باغ نگار” کار کردم که به عنوان نقشه برتر گردشگری معرفی شد و یک نقشه برای تخت فولاد طراحی کردم که اولین نقشه گردشگری گورستان در ایران محسوب می‌شود، این نقشه بسیار کامل و جامع است که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شد و در حال حاضر نقشه گردشگری منطقه یازده شهرداری تهران را کار کردم که در روز تهران از آن رونمایی شد.

منبع:ایمنا

پاییزِ سیور ، بهار را به پستوی خاطرت می‌نشاند

روستاگردی و روستاگذرانی یکی از تفریحات مفرح و شادی است که مورد توجه شهرنشینان بوده زیرا حال و هوای روستا و نوستالژی شیرین پرسه در روستا، گمشده آنان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور ایران روستاهای شگفت‌انگیز و بکر کم ندارد، از سرآمد بودن روستاهایی همچون ماسوله، ابیانه، کندوان و … که بگذریم طبیعت زیبا و هوای دل‌انگیز برخی روستاهای دیگر هوش از سر آدمی می‌برد و روح و روان هر گردشگری را به تلاطم می‌اندازد.

هرچند بهار بهترین فصل برای گردش در سراسر این گیتی است، اما اینجا از پس خزان پاییز، روستاهای هزار رنگی خودنمایی می‌کنند که زیبایی بهار را به پستوی خاطرات می‌سپارد.

سرزمین هزار رنگ کوه‌های زاگرس میانی در فصل پاییز نمایی کم‌نظیر را به نمایش می‌گذارد تا در همهمه برداشت محصول‌های کم‌نظیر با عطرهای بی‌نظیر انسان را به ژرفای رؤیاها ببرد.

برای رسیدن به این روستا باید چمدانتان را به مقصد سمیرم ببندید. “سیور” با قرار گرفتن میان قلل مرتفع دنای مرکزی، موقعیت متمایزی نسبت به بسیاری از روستاهای گردشگری استان دارد.

این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب سمیرم و ۲۲۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. سیور یکی از روستاهای توریستی و دیدنی استان اصفهان است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است.

اگر می‌خواهید تصویری از این روستا را در ذهنتان داشته باشید باید ابیانه را در دل جنگل‌های شمال کشور ببینید تا تصویر این منطقه به‌ خوبی در ذهنتان ترسیم شود.

هر چند بیشتر بافت قدیمی روستا بر اثر خانه‌سازی‌های مدرن از بین رفته است؛ هنوز هم اصالت روستانشینی و زندگی روستایی در این منطقه حفظ‌ شده است.

از حق نگذریم پاییز فصل هزار رنگ طبیعت، فصل خزان و برگ‌ریزان درختان با بوی نم خورده کاهگل خانه‌ها روستایی صفای دیگری دارد، برای فرار از زندگی پر دغدغه شهرنشینی.

سیور

 در جستجوی عطر سیب

هرچند سیور نامی چندان آشنا نیست؛ اما برای آن‌هایی که روستاگردی را یکی از تفریحات لذت‌بخششان قرار داده‌اند، می‌تواند گزینه خوبی باشد تا در فصل نارنجی سال آرامشی کم‌نظیر را تجربه کنند.

آب‌ و هوای معتدل‌، خاک مناسب و جریان آبی که از میان صخره‌ها به شمال روستا وارد می‌شود، موقعیت مناسبی برای باغ‌داری و کشاورزی روستاییان فراهم آورده است و همین امر موجب شده تا مهم‌ترین فعالیت مردم سیور باغ‌داری باشد.

در روستای سیور باغستان‌ها و مزارع کشاورزی وسیعی وجود دارد و باغات سیب مهم‌ترین جاذبه طبیعت‌گردی این روستا بوده که در بهار و تابستان طبیعت گردان بسیاری را پذیرا است.

عطر بی‌نظیر سیب سمیرم در هوای سیور آن‌قدر قابل‌ استشمام است که عطر گل‌های بهاری را به صندوقچه خاطرات روانه می‌کند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای سیور، آبشارهای فراوان و رودخانه این روستا است که همچون کمربندی اطراف روستا در جوش‌ و خروش است.

منبع:ایمنا

سیور

مجسمه خرس؛ نماد رسمی شهر مادرید

نمادهای شهری با ایجاد یک فضای زیبای هنری، شهرها را از حالت یکنواختی و تکراری خارج کرده و به آن‌ها هویت و ویژگی خاص می‌بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نمادهای شهری (city icons) مهم‌ترین بناهای شهر هستند که برپایه سنت‌ها، فرهنگ، هویت و تاریخ آن شهر استوار شده‌ و گاهی حتی از خود شهر نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این نمادها به گونه‌ای شهروندان و گردشگران را جذب خود می‌کنند که خاطره آن تا مدت‌ها در ذهنشان باقی می‌ماند و گذر سال‌ها نیز از ارزش آن‌ها کم نمی‌کند. در این گزارش شما را با معروف‌ترین نمادهای شهرهای اسپانیا آشنا می‌کنیم:

مجسمه خرس؛ نماد رسمی شهر مادرید

مجسمه خرس و درخت توت فرنگی (The Bear and the Strawberry Tree)، نماد رسمی شهر مادرید اسپانیا هستند که در مشهورترین میدان این شهر با نام  “La Puerta del Sol” واقع شده است. همچنین این نماد شهری یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های شهر مادرید است، اما کمتر کسی اطلاع دارد که چرا این مجسمه به عنوان نماد یکی از مهم‌ترین شهرهای اسپانیا انتخاب شده است؟

در این مورد نظریه‌ها زیاد است. برای مثال یکی از احتمالات این است که در اطراف شهر مادرید خرس زیاد بوده و در کشتزارهای آن درخت توت فرنگی به وفور دیده شده است. احتمال دیگر این است که مجسمه خرس به  به دب اکبر بازمی‌گردد و  مانند دب اکبر برای جهت‌یابی از آن کمک گرفته شده است. البته گفته می‌شود که نام گذشته اسپانیا نیز “Ursa” بوده که به زبان لاتین به معنای “خرس” است.

مجسمه خرس در کنار درختی به نام “مادرونو” قرار دارد. جالب است بدانید که از میوه‌های این درخت مربا تهیه می‌شود و نام آن ، درخت توت‌فرنگی ترجمه شده است، اما در واقع این میوه شیرین‌تر از توت‌فرنگی است. این مجسمه حدود ۲۰ تن وزن دارد و در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط “Antonio Navarro Santa Fe” مجسمه ساز آن زمان ساخته شده است.

کلیسای “باسیلیکا دل پیلار”، معروف‌ترین نماد شهر  زاراگوزا

از نماد شهری مادرید که بگذریم دیگر شهرهای اسپانیا  و بناهای تاریخی آن‌ها که از دروان روم‌ها و اعراب به جا مانده‌اند، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی بی‌نظیر و معماری خیره‌کننده‌ای را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند. یکی از این بناها کلیسای “باسیلیکا دل پیلار”  (Basilica del Pilar) است که از آن به عنوان معروف‌ترین نماد شهر “زاراگوزا” و مهم‌ترین مراکز زیارتی دین مسیحیت یاد می‌شود. هر سال زائران و گردشگران زیادی از سراسر جهان و کشور اسپانیا به این کلیسا می‌آیند. زیباترین نقاشی‌های “فرانسیسکو گویا”، نقاش مشهور اسپانیایی را نیز می‌توان در این مکان مذهبی نظاره کرد.

موزه “گوگنهایم”؛ نقطه عطفی در طراحی موزه‌ها

موزه گوگنهایم (The Guggenheim Museum)  که در شهر بیلبائو واقع شده است از طراحی و معماری منحصر به فردی برخوردار است و یکی از محبوب‌ترین موزه‌های اسپانیا و اروپا محسوب می‌شود؛ معمار این موزه “فرانک گهری”، معمار ماصر آمریکایی کانادایی تبار است. نمای این بنا از ورق‌های تیتانیوم ساخته شده و لایه زیرین آن از قیر الاستیک پوشیده شده است تا ویژگی ضد آب داشته باشد. این موزه در سال ۲۰۱۴، بیش از یک میلیون بازدید کننده داشته و ساخت آن نقطه عطفی در طراحی موزه‌ها به شمار می‌رود.

منبع:ایمنا

نابینایان و زیرساخت ضعیف گردشگر

«در یک تور گردشگری خانم و آقایی حدود ۶۵ ساله سن همواره در شهر دست در دست هم قدم میزدند به طوریکه پس از دو سه روز جوان ترهای تور به طعنه آنها را لیلی و مجنون خطاب می‌کردند. روز سوم سفر که دو ساعت زمان برای خرید اعلام کردیم این زوج در اتوبوس ماندند و در این فاصله شروع به درد دل کردند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه در بالا آمد روایت سهیلا اعتصامی، کارشناس مدیریت جهانگردی از یکی از تورهایش است، او ادامه می دهد «آن روز  خانم نقوی جمله ای گفت که من و  همسفران را شوکه کرد؛ او گفت که ۲۰ سالی بود که سفر نرفته بودیم. از سالی که صدری نابینا شد خانه نشین بودیم. در همین حین بود که ما تازه فهمیدم که آقای صدری به دلیل عارضه نادر شبکیه در ۴۵سالگی نابینا شده و هیچ علامت مشخص ظاهری هم نداشت. جوان ترها که فهمیدند لیلی و مجنون به این دلیل دست در دست راه می رفتند متعجب و شرمسار شدند. همچنین آقای صدری گفت هرچه در این چند روز تور لیدر توضیح داد من هم دیدم، چون بعد از پنجاه سال زندگی مشترک وقتی خانمم توضیح می داد بناها شبیه کجا و چیست من هم می دیدم…

در سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی گردشگری  شعار «گردشگری برای همه، ارتقا و دسترسی جهانی» را انتخاب کرده و از تمامی کشورهای عضو خواسته تا با مناسب‌سازی امکانات و زیرساخت‌های گردشگری، زمینه بهره‌مندی افراد سالمند و معلول را از خدمات‌ گردشگردی فراهم آورند.

 این سازمان  همچنین از کشورهای عضو خواسته تا  ضمن ایجاد امکان سفر بهینه و آموزنده برای کودکان، زیر ساخت‌ های مناسب سن آنان را نیز فراهم آورند؛ در غیر این ‌صورت، سفر برای بسیاری از افراد می‌تواند فرآیندی کاملاً دشوار باشد. این سازمان امیدوار است که با انتخاب این شعار، موضوع فراگیر شدن گردشگری برای تمامی انسان‌ها مورد توجه قرار گیرد. اما به راستی همگانی بودن سفر در کشور ما تا چه میزان مورد توجه است؟ پاسخ این سوال مشخص و متاسفانه منفی است. پرواضح است که گردشگری هنوز برای افراد عادی نیز از زیرساخت‌ها و کیفیت مناسب برخوردار نیست چه برسد به کودکان، سالمندان و افراد معلول و کم‌توان جسمی و ذهنی.

سهیلا اعتصامی، کارشناس مدیریت جهانگردی در این زمینه به خبرنگار ایمنا می گوید: هدف سازمان جهانی گردشگری گسترش سفر افراد دارای معلولیت به واسطه مناسب ‌سازی امکانات و زیر ساخت‌ های گردشگری است تا این افراد مانند سایر افراد توانمند از سفر بهره‌مند شوند و به صرف معلولیت محکوم به خانه‌نشینی نشوند؛ موضوعی که در برنامه‌ریزی‌های گردشگری حتی در عرصه بین‌المللی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اعتصامی می گوید: فقدان مسیرهای گردشگری ویژه نابینایان و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب برای افراد معلول به‌ویژه معلولانی که دچار عارضه‌های بینایی و شنوایی هستند، معضلی است که گردشگری کشور با آن روبه‌رو است و تاکنون نیز هیچ گام مؤثری در راستای فراهم آوردن شرایط مساعد سفر برای این افراد برداشته نشده است.

این راهنمای تور ادامه می دهد: موزه‌ها نمونه‌های مناسبی برای اشاره به ‌فقدان‌های موجود هستند و از حداقل امکانات برای این گروه‌ها برخوردارند. مثلاً در ایران نمی‌توان موزه‌ای را سراغ گرفت که امکان بازدید حسی را برای گردشگر نابینا فراهم آورده باشد؛ به طوری ‌که گردشگر نابینا بتواند با لمس یک شی به درک و شناختی مناسب از آن دست پیدا کند.

با توجه به آنچه گفته شد انتظار می‌رود مسئولان گردشگری استان با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندتر در راستای تحقق شعار سازمان جهانی گردشگری گام بردارند و برنامه‌های آنان در راستای توسعه گردشگری صرفاً به‌ منظور رفع تکلیف نباشد؛ زیرا تا زمانی که گردشگری داخلی رونق نگیرد، نباید انتظار رونق گردشگری ورودی را داشته باشیم.

منبع:ایمنا

نقش شبکه های اجتماعی در گردشگری

یک کارشناس جهانگردی گفت: بیش از ۴۵ درصد گردشگران در مرحله پس از سفر محتوای مربوط به سفر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نقدهای آنلاین خود را ثبت می‌کنند. پس از بازگشت به مبدأ، گردشگران کیفیت کل تجربه سفر را ارزیابی می‌کنند و قضاوتی کلی از میزان رضایت بدست می‌آید.

امیر نعیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر توسعه گردشگری اظهار کرد: شبکه های اجتماعی از قابلیت‌های بالایی برای بازاریابی در صنعتی که با روحیات و تفریحات مردم ارتباط دارد، برخوردار است. به اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم، گفت‌وگو، آلبوم، تگ، دایره‌های دوستان و… از امکاناتی است که مخاطبان را جذب می‌کند و توراپراتورها می‌توانند در این شرایط از طریق امکانات ذکر شده در تعریف پکیج‌های سفر، هزینه و نوع خدمات خود، با مشتری ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس جهانگردی با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و با شرکت‌ها را تغییر داده است، ادامه داد: این اتفاق به طور ویژه در صنعت گردشگری رخ داده است، زیرا مشتریان بیش از پیش در مراحل مختلف برنامه ریزی سفر، مخصوصاً هنگام جستجوی اطلاعات، در رسانه‌های اجتماعی با دیگر افراد تعامل دارند. در واقع در این مرحله از فرایند رفتار مصرف کننده، جنبه‌های اجتماعی مانند به اشتراک گذاری و نظرات و پیشنهادات دوستان نقشی کلیدی بازی می‌کند.

وی افزود: رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌ و رشد پیدا کرده‌اند. به تعبیری، به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است.

نعیمیان با اشاره به اینکه رسانه‌های اجتماعی در تمام مراحل فرایند خرید بر روی گردشگران تأثیر می‌گذارند، گفت: شدت و هدف این تأثیر در مراحل پیش، هنگام و پس از سفر متفاوت است. این نکته باید مدنظر قرار گیرد که تمایل افراد به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در مراحل مختلف برنامه ریزی سفر، ممکن است با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و سن گردشگران تغییر یابد.

این کارشناس جهانگردی اضافه کرد: گام‌های مرحله پیش از سفر، گردشگر را به تصمیم گیری و ساختن انتظارات درباره تجربه گردشگری آتی هدایت می‌کند. تحولات فناوری اطلاعات هزینه‌های جستجو را کاهش داده و باعث افزایش قدرت مشتریان می‌شود، زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا نقش فعال‌تری در فرایند تصمیم گیری داشته باشند.

وی ادامه داد: برای گام اول که شناخت نیازها می‌باشد، رسانه‌های اجتماعی قادرند ایده‌های جدید را برانگیزانند یا بر فرایند تغییر یک نیاز به یک خواسته خاص تأثیر بگذارند. فیسبوک و توییتر و یا جوامع مجازی می‌توانند ایده‌های جدید سفر را تحریک کنند. به طور کلی در مرحله پیش از سفر، مشتریان به دنبال اطلاعات درباره محل اقامت و حمل ونقل هستند.

نعمیان با بیان اینکه گسترش تکنولوژی‌های همراه به طور ویژه بر قابلیت افراد در ایجاد اطلاعات مربوط به محیط و اشتراک گذاری آنی تجربه‌ها تاثیرگذاشته است، اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی و پیامک به افراد این اجازه را می‌دهند تا متن، تصاویر و ویدئوها را به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از فعالیت‌های اشتراک گذاری گردشگران در هنگام سفر، انتشار نقدهای آنلاین در وب سایت‌های نقد و بررسی سفر و گردشگری، دادن امتیاز و توصیف تجربیات می‌باشد.

این کارشناس جهانگردی افزود: بیش از ۴۵ درصد گردشگران در مرحله پس از سفر محتوای مربوط به سفر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نقدهای آنلاین خود را ثبت می‌کنند. پس از بازگشت به مبدأ، گردشگران کیفیت کل تجربه سفر را ارزیابی می‌کنند و قضاوتی کلی از میزان رضایت بدست می‌آید.

منبع:ایمنا

سن مارینو ؛ پاک ترین شهر توریستی جهان

سن مارینو، پایتخت کوچک‌ترین کشور جهان است که به دلیل جاذبه‌های توریستی بی‌نظیر و برخورداری از آب و هوای پاک و به دور از آلودگی، هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشور سن‌ مارینو که در ایتالیا قرار دارد، یک کشور “تمام سنگی” است که بنای ساخت آن در سال ۳۰۱ میلادی توسط سنگتراشی با نام  مارینو (Marino) پایه گذاری شد. این کشور دارای مساحت ۶۱ کیلومتر مربع بوده و ۹ شهر کوچک با مقررات خاص خود را دارد که بزرگترین آن‌ها “دوگانا” است. کشور سان مارینو، کوهستانی بوده و بافت شهرهای آن به قرون وسطی باز می‌گردد. جالب است بدانید که سن‌مارینو لقب پنجمین کشور کوچک و یکی از عجیب‌ترین کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده است که بعد از واتیکان و موناکو، به عنوان کوچک‌ترین کشور محسوب می‌شود.

سن مارینو؛ پاک ترین شهر توریستی جهان

شهر سن مارینو (City of San Marino) پایتخت این کشور است که  کیفیت آب و هوای آن بسیار بالا بوده و هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. به گفته پایگاه اطلاع رسانی “wunderground” که کیفیت هوای شهرهای جهان را نشان می‌دهد، غلظت ذرات درشت pm۱۰ و ذرات ریز pm۲.۵ که باعث حساسیت چشم‌ها، بینی و دستگاه تنفسی شده و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن‌ها، منجر به بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود، در این شهر بسیار پایین گزارش شده است. همچنین آلودگی هوای شهر سان مارینو به میزان بسیارکم و حدود ۷.۵۰ بوده و میزان دسترسی به آب آشامیدنی و آلودگی‌های نوری و صوتی آن نیز در حد متوسط است.

گردشگری؛ منبع اصلی درآمد مردم این شهر است

شهر سان مارینو در سال سه میلیون بازدید کننده دارد و به عنوان یکی از مراکز توریستی جهان شناخته شده است. جالب است بدانید که منبع درآمد اصلی ساکنان این شهر، صنعت گردشگری، ارسال محموله‌های پستی و کشاورزی است. این شهر توسط کوه تیتانو (Titano) با ارتفاع ۷۴۹ متر احاطه شده است و بلندترین نقطه‌ این منطقه محسوب می‌شود. این کوه و همچنین مرکز تاریخی سن‌ مارینو در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شدند.

ساکنان این شهر در خانه های قدیمی زندگی می‌کنند

بر خلاف سایر نقاط اروپا، اکثر شهروندان سن مارینو در خانه‌های قدیمی و قلعه‌مانند زندگی می‌کنند. از دیگر ویژگی های مردم این شهر این است که ساکنان محلی، زمان خود را بر اساس تاریخ به وجود آمدن این کشور محاسبه می‌کنند و همچنان در قرن ۱۷ میلادی و حال و هوای قرون وسطی به سر می‌برند.

مهم‌ترین جاذبه‌های سن مارینو شامل سه قلعه با نامهای “گوآئیتا” (Guaita) که چندین بار بازسازی شده و زمان ساخت آن به به قرن ۱۱ میلادی برمی‌گردد، قلعه “چستا” (Cesta) که در قرن سیزدهم میلادی بر قله  دیگر تیتانوساخته شد و قلعه “مونتاله” (Montale) است که بر روی کوتاه ترین قله  کوهستانی این شهر قرار گرفته است.

منبع:ایمنا

کویر ریگ جن ،مثلث برمودای ایران

کویر ریگ جن منطقه ای شگفت انگیز و ترسناک در ایران است که تا به حال اتفاق های بی جواب زیادی در آن افتاده و با این حال هنوز هم مورد علاقه ی گردشگران ماجراجوی زیادی است، ظاهرا هر چه ترسناک تر، معجزه آساتر! اتفاقات ریز و درشتی که در ریگ جن افتاده، آن را به یک علامت سوال تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید از خودتان بپرسید چه چیزی کویر ریگ جن را تا این اندازه ترسناک و مرموز کرده است. مردم بومی کویر بر این باورند که کویر ریگ جن یک منطقه ی نفرین شده است که توسط ارواح پلید و شیاطین حکومت می شود و به همین خاطر هر کس به ریگ جن می رود دیگر برنمی گردد. کویر ریگ جن پر از باتلاق های نمک است که افراد را می بلعد.

به کویر ریگ جن، مثلث برمودای ایران هم می گویند. یکی از بدترین اتفاقاتی که مخصوصاً برای گردشگران ناوارد می تواند بیفتد، فرو رفتن در گل و لای است که به راحتی انسان را به کام مرگ می کشاند. به همین دلیل تا چندین سال هیچ کس جرات نمی کرد به این کویر سفر کند و راز آن را کشف کند.

نام اصلی این منطقه کویری وهم انگیز و پراسرار “ریگ جن” است؛ جن به معنای پوشیده و مخفی. اطلاق کلمه ریگ به این منطقه این تصور را در ذهن شنونده ایجاد می کند که تمام منطقه را شن های روان پوشانده است.

در حالی که قسمت عمده آن باتلاق های نمکی و کویرهای مسطح پفکی بوده و به همین خاطر، جایی ناب برای گردشگری در همه فصل های سال به خصوص پاییز محسوب می شود که هوا کمی خنک تر شده و روزهای وحشتناک داغ تابستان را حس نخواهید کرد.

کویر-ریگ-جن

از نظر کارشناسان علمی، نظریه مثلث برمودا و ناپدید شدن افراد در این منطقه دور از ذهن نیست، اما با این توضیح که قدرت های ماورایی در ناپدید شدن افراد نقشی ندارد،  بلکه باتلاق‌ها افرادی را که از مسیر غلط آمده‌اند به درون خود می‌کشند، روی باتلاق‌ها با شن پوشیده‌شده است بنابراین بسیار دشوار است که باتلاق‌ها از مسیر درست تشخیص داده شوند، در مورد صداهای وهم آلود نیز  کارشناسان می‌گویند این صداها به دلیل پیچیدن صدای باد در میان سازه‌های طبیعی که به دلیل جابه‌جایی ماسه و فرسایش بادی به وجود آمده، اینگونه به گوش می‌رسند.

کویر ریگ جن با وسعتی برابر سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، در غرب دشت کویر قرار گرفته است و منطقه ای پر از تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است. این منطقه ی وسیع و پهناور هیچ گونه چاه آب و یا منبع آبی ندارد و به همین دلیل هیچ وقت مورد علاقه کاروان ها نبوده است،  با این وجود گردشگران ماجراجو، این منطقه را دوست دارند و در این چند سال به جز گردشگران، محققان زیادی از این کویر دیدن کردهاند.در کویر ریگ جن تپه های شنی بسیار زیادی وجود دارد. این تپه ها بر اثر وزش بادهای شدید جابه جا می شوند و به همین دلیل در قسمت هایی شیب تند و در قسمت هایی شیب ملایمی دارند و در قسمت هایی از این کویر، عبور با وسایل نقلیه کاملا غیر ممکن است.

برای رسیدن به این کویر اسرارآمیز باید ابتدا خودتان را به شهرستان گرمسار و پارک ملی دشت کویر برسانید و از آنجا به جاده سنگ فرش ملک آباد رفته و به سمت کویر ریگ جن بروید. پیشنهاد می کنیم اگر دلتان برای دلهره و ترس تنگ شده و می خواهید به ریگ جن بروید حتما از جیپ های سبک استفاده کنید و کاملا مجهز باشید. در ضمن بد نیست بدانید که قسمت جنوبی این کویر،  باتلاقی تر از قسمت شمالی آن است و عبور از آن حتی با وسایل نقلیه در خیلی از موارد غیرممکن است پس مسیرتان را به سمت شمال این کویر مرموز کج کنید.با همه ی این اتفاقات کوچک و بزرگی که در این کویر می افتد، اما آسمان پر ستاره و بی نهایت زیبای این کویر که چشم را تا همیشه به خود خیره نگه می دارد را نباید از دست بدهید.

کویر-ریگ-جن

اقلیم خشک و ترکیب خاک( نمک و گچ) در این کویر رویش گیاهان را بسیار مشکل و کند کرده است. در مناطق باتلاقی و دشتی شمال و مرکز ریگ جن هیچ‌گونه زندگی نباتی قابل‌ مشاهده نیست. تنها در مناطقی که پوشش ریگزار دارند، پشت شیب‌های غربی می‌توان به‌ ندرت پوشش درختچه‌های یک ساله تاغ را مشاهده کرد که عمدتاً به دلیل خشکی و سختی شرایط اقلیمی خشک می‌شوند. اما در حاشیه ریگ جن و منطقه دم ریگ وضعیت به‌ کلی دگرگون می‌شود. در این مناطق تنها گیاهانی قابلیت رویش دارند که علاوه بر مقاوم بودن در برابر شوری و خشکی، قابلیت سازگاری با سختی اقلیم مناطق کویری را دارا باشند. برخی از این‌گونه گیاهان عبارت‌اند از : سالسولا، اشنان، تاغ، گز و خارشتر.

آنچه مهم است این است که اگر تا بحال کویر نوردی را تجربه نکرده اید لازم است همراه تان کسانی باشند که با ناشناخته های کویر،عجین و راهنمای شما باشند.

منبع:ایمنا

کاخ صفی آباد،مسیر جدیدی فراروی گردشگری بین المللی

ساری – مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، بازگشایی کاخ صفی آباد را مسیر جدیدی فراروی صنعت گردشگری و ورود به گردشگری بین المللی دانست.

سیف الله فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازگشایی صفی آباد بهشهر در ارتقای گردشگری فرهنگی مازندران تأثیر بسزایی خواهد داشت، افزود: صنعت گردشگری مازندران برای جهانی شدن دارای فقر مراکز فرهنگی و هنری است و این موضوع به خاطر عدم ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی در مازندران نیست، بلکه پررنگ شدن گردشگری تفریحی در مازندران باعث غفلت تاریخی ما از این مسئله مهم و تأثیر گذار در حوزه فرهنگی و تمدنی شده است.

وی تصریح کرد: توجه به آثار شاخص ملی و بین المللی در بخش میراث طبیعی و فرهنگی با تمام ظرفیت‌های انسان ساخت می‌تواند نجات بخش مازندران باشد و برای ورود مازندران به گردشگری فرهیخته و بین المللی باید به این بخش از ارکان توسعه توجه اساسی کنیم.

فرزانه یادآور شد: بی شک کاخ صفی آباد با توجه به ظرفیت فرهنگی و معماری و تزئینات وابسته به آن یکی از شاخص‌های ملی است و می‌تواند مازندران را دارای نمادهای فرهنگی بیشتری کند و با همکاری وزرات خانه‌های مرتبط در آینده نزدیک مسیر جدیدی در گردشگری مازندران می‌گشاید و برنامه استان بعد از بازگشایی، با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی غارهای هوتو، کمربند و کارگاه صنایع سنگ تراشی پیش از تاریخ در پیرامون آن، سیمای زیبای دشت بهشهر، چشم انداز شبه جزیره میانکاله و جنگل‌های پیرامون غارها، شرایط را برای پیشنهاد منظر طبیعی، تاریخی، در فهرست ثبت جهانی مهیا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: به سوی مازندران فرهنگی و تمدنی با تمام ظرفیت‌های پیدا و پنهان آن درحرکت هستیم و در این مسیر، نیازمند توجه تمام مازندرانی‌های داخل، خارج و علاقمندان به سرمایه گذاری در این استان هستیم.

فرزانه تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به مرمت آثار تاریخی، احیا و بازنده سازی شهرها و آثار تاریخی و هویت بخشی به تمام شهرها بر اساس ماهیت و کارکرد آن باید در دستور کار دبیرخانه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ قرار گیرد.

منبع:خبرگزاری مهر