یزد ، شگفت‌انگیزترین شهر ایران است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از یزد شگفت‌انگیزترین شهر ایران به لحاظ پیشینه و قصه‌های تاریخی است، ورود به این حوزه را عامل موثری در تبلیغ گردشگری یزد عنوان کرد.

«سیدمصطفی فاطمی» در نشست «کافه شنبه‌های گردشگری» که شب گذشته با موضوع «شهر پایدار» در هتل جاده ابریشم یزد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه شناخت‌ اغلب مردم نه فقط از شهر یزد بلکه از پیشینه تاریخی این شهر نیز بسیار محدود است، در حالی که پیشینه‌ی آن بسیار فراتر از ساختار تعریف شده برای شهر یزد است.

وی بر ضرورت بازبینی سابقه‌ی تاریخی شهر یزد تاکید کرد و در این باره گفت: متاسفانه مطالب بسیاری از سایت‌های ارزشمند تاریخی راجع به یزد کمتر مورد توجه قرار گرفته، هرچند که اخیراً نگاه ویژه‌ای به این مسئله شده است.

فاطمی با توجه به چالش‌های گردشگری در شرایط کنونی کشور از الزام استفاده از حداقل داشته‌های شهر یزد برای توسعه گردشگری یاد کرد و گفت: شکل‌گیری کمیته‌های مختلف گردشگری بسته به موضوعات مختلف تاکنون تاثیرات قابل توجهی در این زمینه داشته است که این فعالیت‌ها باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ کمیته در حوزه‌های مختلف گردشگری یزد، تصریح کرد: این روزها که حوزه گردشگری با شرایط سختی مواجه است، پیشنهادات متعددی در شورای راهبری گردشگری مطرح شده که در همین شرایط می‌توانند انگیزه‌بخشی کنند لذا کمیته اخلاق گردشگری به منظور مقابله با گران‌فروشی‌ها و برخورد نامناسب با گردشگران نیز به این کمیته‌ها اضافه شده است.

فاطمی با بیان این که گردشگری بسیاری از مشکلات کنونی کشور را رفع می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با موجود اهمیت اهتمام به صنعت گردشگری، هنوز اعتبار و اعتقاد کافی در این مورد درون مدیران و مسئولان شکل نگرفته است، هرچند که باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که در شرایط اقتصادی بد و بحرانی، همه انواع اقتصادها ضربه می‌خورند اما تب و تاب گردشگری نسبت به بقیه بیشتر است.

وی مهمترین اصل برای حفظ و بقای گردشگری را هماهنگی فعالان گردشگری و مطالبه‌گری به خصوص در زمینه فعالیت‌های کشوری دانست و گفت: معتقد هستیم که گردشگری می‌تواند وضعیت کاری و اقتصاد استان یزد را به خصوص در زمینه شهر پایدار ارتقا دهد و نگاه ناامیدانه را تبدیل به امید کند.

این مسئول از فعالان این حوزه خواستار آغاز به کار فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی شد و گفت: در راستای توسعه گردشگری طرح‌های امسال را بازسازی خواهیم کرد.

فاطمی در پایان با تاکید بر این که یزد شگفت‌انگیزترین شهر ایران در تاریخ و قصه‌های تاریخی است، ورود به این حوزه را عامل موثری در تبلیغات گردشگری یزد دانست و گفت: زمان اجماع فعالان گردشگری برای حفظ و توسعه این صنعت پایدار فرا رسیده است.

در این نشست مشکلات متعددی در حوزه شهر یزد به عنوان شهری پایدار از سوی فعالان محیط زیستی و گردشگری مطرح شدند که یکی از این مشکلات، شهری پر از زباله و نخاله در قالب یک شهر پایدار بود.

«نجمه نادری» کارشناس و فعال محیط‌زیست که در این جلسه حضور داشت، در این رابطه به وقوع یک فاجعه محیط زیستی در شهر یزد اشاره کرد و گفت: شهری که در فرهنگش روزانه بیش از ۳۵۰ تن زباله تولید می‎شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی ضمن دعوت از فعالان محیط زیستی و گردشگری برای بازدید از سایت دفن زباله، پردازش و رهاشدن پساب صنعتی در بهترین کویر شهر، گفت: متاسفانه هم زمان با شروع فصل گرم و افزایش ساخت و سازها یزد با وجود شهری پایدار، ظرفیت دفع نخاله ساختمانی را ندارد.

وی بی‌توجهی به مسائل شهری یزد را عامل از بین برنده توسعه دانست و گفت: مردم باید در جریان وضعیت زباله قرار بگیرند و لازم است که حداقل در این زمینه آگاه سازی و فرهنگسازی انجام شود.

نادری با بیان این که ارتفاع تپه‌های زباله در یزد به ۱۸ متر رسیده است، تصریح کرد: در حالی این تپه‌ها موجب ایجاد منظر نامناسب شهری شده که روی خط آسمان شهر و منظر بکر کوه‌های خرانق و تپه اردشیر اثرگذار خواهد بود و با واگذاری زمینی برای ضایعات‌فروشی‌های شهر یزد در این محدوده این مسئله به فاجعه تبدیل می‌شود.

وی از مردم و تمام فعالان این حوزه دعوت به حضور در جلسات کمیته محیط زیست خدمات و محیط زیست شورای شهر جهت هم اندیشی و کمک به حل معضلات شهری شد.

«میلاد رحیمی» نماینده بنیاد جهانی انرژی در استان یزد هم ضمن یاداوری شهر یزد به عنوان شهری پایدار، به تبیین دلایل پایدار بودن یزد پرداخت و ضرورت‌های حفظ این جایگاه برای یزد را یادآور شد.

«مرتضی تکمیلی» فعال گردشگری و مدیر هتل جاده ابریشم از استقبالش از فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه گردشگری خبر داد و در مورد همکاری با فعالان این حوزه نیز اعلام آمادگی کرد.

در این نشست «سید رضا بهادری» استاد دانشگاه و مسئول کمیته گردشگری پایدار نیز سخنانی ایراد کرد و در پایان این نشست نیز دو گردشگر آلمانی با حضور در جلسه از یزد به عنوان یک شهر زیبا یاد کردند و از تمدید ۶۰ روزه ویزای خود در ایران خبر دادند.

منبع:ایسنا

ظرفیت‌های گردشگری آبی در استان گلستان

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) توریسم را پدیده‌ای اجتماعی، فرهنگی، تجاری می‌داند که مستلزم جابجایی مردم به مکانی غیر از محل سکونت و کار خود است. تعریف این سازمان برای گردشگری عبارت است از: مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که فرد یا افرادی به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود نقل‌مکان کرده و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان گذراندن اوقات فراغت است.

زمانی که گردشگران به محلی وارد می‌شوند می‌بایست هزینه‌هایی را بپردازند و این باعث پیدایش صنعتی به نام صنعت گردشگری شده است. صنعت گردشگری به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع می‌گویند که امکانات رفاهی را برای مسافران فراهم می‌آورد.

صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است. نقش گردشگری به‌عنوان منبع جدیدی برای اشتغال، کسب درآمد، دریافت‌های مالیاتی بیشتر، جذب ارز و تقویت زیرساخت‌های اجتماعی که موجب رشد و توسعه صنایع دیگر می‌شود، تائید شده است. این صنعت در جهان به‌عنوان منبع درآمدی پراهمیت تعریف‌شده و موجب رشد بخش خصوصی کشورها می‌شود. یکی از مهم‌ترین آثار رشد گردشگری، اشتغال‌زایی است که در توسعه و گسترش فرصت‌های شغلی برای اقشار مختلف جامعه مؤثر است.

امروزه گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی با رشد بسیار بالا در جهان است. صنعت گردشگری به‌عنوان صنعتی پویا، بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشورها را به خود اختصاص داده است. بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانگردی، در سال ۲۰۲۰ حدود یک و نیم میلیارد نفر به گردشگری خواهند پرداخت و درآمدهای ناشی از گردشگری بین‌المللی در این سال به یک و نیم تریلیون دلار خواهد رسید.

انواع فعالیت‌های گردشگری، هم مناسب سرمایه‌گذاران کلان است که به کسب‌وکارهای بزرگ فکر می‌کنند و هم کارآفرینانی که سرمایه‌ی کلان ندارند. موارد متعدی وجود دارد که یا فی ذاتِ فعالیت گردشگری محسوب شده و یا به‌عنوان مکمل عملیات گردشگری در نظر گرفته می‌شوند ازجمله: بلیط‌فروشی و رزرو خدمات، خدمات راهنمای گردشگری (که در این زمینه تسلط به زبان خارجی و شناخت منطقه‌ی مورد بازدید لازم است.)، خدمات رستوران و کافه (با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و به‌ویژه غذاهای محلی و سایر خوراکی‌ها)، انواع هتل و اقامتگاه‌ها ازجمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خدمات حمل‌ونقل (مانند اتوبوس‌های باکیفیت، تاکسی‌ها، ون‌ها و…)، خدمات کرایه‌ اقلام مختلف (ازجمله خودرو، جت‌اسکی، قایق، اسب، شتر و… و آنچه گردشگران لازم دارند ولی نمی‌توانند آنها را در سفر همراه خود داشته باشند.)، تهیه و عرضه‌ی سوغات (صنایع‌دستی و شیرینیجات محلی، هدیه‌های جذاب، لباس‌های سنتی و مانند آن)، ارائه‌ی مشاوره در زمینه‌ی گردشگری و کسب‌وکار با دامنه‌ی متنوعی از مشتریان از شرکت‌های خصوصی تا سازمان‌های دولتی یا گردشگران شخصی، خدمات گردشگری جنبی و بازدید از مکان‌های دیگر، ارائه‌ی تور برای همایش‌ها، جشنواره‌ها، مراسم‌ها نمایشگاه‌ها و رخدادهای جذاب (برای جذب افراد و شرکت‌هایی که به‌دنبال معرفی و بازاریابی محصولات و خدماتشان هستند.)، وبلاگ‌نویسی و طراحی فضای مجازی درباره‌ی سفر و گردشگری (اگر مطالب جذاب و سودمندی نوشته و بازدیدکنندگان زیادی جذب شود، با تکیه بر ترافیک بالای وبلاگ‌ می‌توان درآمد تبلیغاتی آنلاین در سایت‌ به دست آورد…)، ارائه‌ی طرح‌های پرداخت پس از سفر از سوی مؤسسات مالی برای افرادی که امکان پس‌انداز پول را ندارند با لحاظ سودی که بابت دریافت این خدمات پرداخت می‌کنند، محافظت از گردشگران (در قالب خدمت‌رسانی توسط محافظ شخصی به‌ویژه برای افراد مشهور) و فعالیت‌های دیگری از این قبیل.

استفاده از ظرفیت بسترهای آبی برای راه‌اندازی مراکز تفریحی و گردشگری، از راه‌های توسعه بازار گردشگری است. محدوده اجرای مکان‌ها و موقعیت‌های گردشگری شامل دریاچه سدهای بزرگ و اراضی اطراف آنها، رودخانه‌ها و بستر و حریم آنها، چشمه‌ها، آب‌های معدنی گرم، آبشارها، سدهای کوچک، آب‌بندان‌ها، قنات‌ها و سازه‌های فرهنگی و تاریخی آبی است که فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در این مکان‌ها یا پیرامون آنها طبق ضوابط مربوطه قابلیت انجام دارد که به نمونه‌هایی از آن در استان گلستان پرداخته می‌شود:

۱ – آبشارها: در شهرستان‌های جنوبی استان گلستان، در اعماق جنگل‌های هیرکانی به دلیل عوارض زمین‌شناسی و گسل‌ها و چین‌های متعدد، آبشارهای زیبایی در مسیر رودخانه‌ها به وجود آمده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. ازجمله این آبشارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شهرستان بندرگز: (آبشارهای: لوارد و شرشر)، شهرستان کردکوی: (آبشارهای: دو آب، سرکلاته و شادان یا هفت‌طبقه)، شهرستان گرگان: (آبشارهای: باران کوه، رنگو، دو قلوی زیارت و نومل)، شهرستان علی آبادکتول: (آبشارهای: کبودوال، الامن، اوشرشر، وجادره و چلی)، شهرستان رامیان: (آبشارهای: اوبن، اوتره، پشمکی، جوزک، سرخه کمر، سید کلاته، شفیع آباد، نیلبرگ و آبشارهای ۱۲ گانه شیرآباد)، شهرستان مینودشت: (آبشارهای: باقرآباد، شارلوق، حسینا، ساسنگ، سران، سرخو، لولومو و آبشارهای یکه سور) و شهرستان گالیکش: (آبشارهای: آق سو، جنگل گلستان، سو و مجموعه آبشارهای پلکانی لوه).

۲ – چشمه‌ها و گل‌فشان‌ها: چشمه‌های متعدی در استان جاری هستند که می‌توانند به‌عنوان محلی برای گردشگری موردتوجه بیشتر قرار گیرند ازجمله: چشمه آبگرم زیارت و چشمه گل زرد در گرگان، چشمه گل در رامیان، چشمه پیرغار، چشمه کرنکفتر، چشمه لوه، چشمه لال، چشمه گوگل و یل چشمه پایین در گالیکش، چشمه زاو، چشمه آق‌سو، یل چشمه بالا در کلاله و دهها چشمه دیگر. همچنین وجود گل‌فشانهای نفتلیجه، قارنیارق، اینچه و گوبکلجه در شهرستان گمیشان نیز می‌توانند ظرفیت‌هایی از منابع آبی برای گردشگری به شمار روند.

۳ – سدهای بزرگ و کوچک مخزنی: حدود ۱۸۰ سد بزرگ در کشور احداث شده که در اطراف اکثر آنها ظرفیت ایجاد فضا برای تفریح و اقامت وجود دارد، به‌خصوص از دریاچه سدهایی که مصرف کشاورزی دارند می‌توان برای تفریحات و ورزش‌های آبی استفاده کرد. در استان گلستان نیز ۱۴ سد بزرگ مخزنی شامل: کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان، شهید ایمری، شهید قربانی، نگارستان (کبودوال)، وشمگیر، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینچه‌برون، تالاب – سد آلماگل و تالاب – سد آلاگل و سه سد تنظیمی لاستیکی در مسیر گرگانرود به نام‌های گنبد، دیگچه و خواجه نفس احداث شده و در دست بهره‌برداری است. همچنین سدهای در دست‌ساخت نرماب و آقدکش و سدهای در دست مطالعه قره‌چای و شصت‌کلاته نیز از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در استان گلستان هستند.

استفاده از سدهای کوچک مخزنی و آب‌بندان‌های تأمین آب زراعی برای گردشگری نیز همانند سدهای بزرگ مخزنی، امکان دیگری در این راستا است. حدود ۱۳۰ سد کوچک مخزنی و آب‌بندان زراعی و دومنظوره در استان گلستان، منابع عظیم آبی هستند که می‌توانند به خدمت این موضوع در آیند.

در سدها و تأسیسات آبی استان می‌توان موارد متعددی مانند بازدید تأسیسات سد، تله‌کابین، تله سیژ همراه با تصویربرداری، ماهیگیری در دریاچه، بانجی جامپینگ، برج گردان، ترن کوهستان، زیپ لاین، اسکله تفریحی، عکاسخانه سنتی، امکانات تفریحی ویژه کودکان و شهربازی، جت اسکی، قایق موتوری، قایق پدالی، قایق پارویی، قایق VIP، لنج تفریحی، رستوران شناور، دکتر ماهی، راپل، پل معلق، پکیج آدرنالین سافاری شامل (سافاری – کارتینگ – موتور ATV – باگی – تونل وحشت) را راه‌اندازی کرد که چنانچه همراه با سایر امکانات مانند: پارکینگ، نمازخانه، موزه آب، سوئیت‌های اقامتی و سکونتگاهی، باغ‌وحش زنده و تاکسیدرمی همراه با تصویربرداری، کافی‌شاپ و آبمیوه، رستوران و فست‌فود، آلاچیق، غرفه‌های فروش تنقلات و شیرینیجات محلی، غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و …، اسب، پونی و شتر و بسیاری از موارد مشابه باشد، مجموعه‌های کاملی از انواع سلیقه‌ها را راضی خواهد کرد.

۴ – سازه‌های فرهنگی و تاریخی آبی: در استان گلستان سازه‌های آبی زیادی از گذشتگان به‌جامانده مانند سد تاریخی گرکز، پل‌ها (آق‌قلا، داش کفری، غزنوی، بزپل و…)، آب‌انبارها (درب نو، میرکریم، دین تپه، قیزقلعه و…)، قنات‌ها (سرچشمه، دختر آقا، سرخواجه، روشن‌آباد و…)، آسیاب‌ها و آبدنگ‌ها (محمدآبادکتول، دوسنگه، شموشک، وطن و…)، حمام‌ها (سبزه مشهد، قاضی، دباغان، اروج، خزانه، خوردیماق و…)، فانوس دریایی، خندق دیوار دفاعی گرگان، تأسیسات آبرسانی شهر قدیمی جرجان، خندق تمیشه، سقاخانه حضرت عباس و دهها اثر دیگر که قابلیت گردشگری را دارند.

۵ – سواحل دریا: در حال حاضر سواحل شمالی کشور به‌عنوان مستعدترین مناطق برای توسعه مراکز تفریحی و گردشگری آبی و دریایی، خدمات ضعیفی را به گردشگران ارائه می‌کنند. تجهیزات کهنه و ناقص و محدودیت مراکز ارائه‌کننده تفریحات آبی، عدم استقبال گردشگران برای مراجعه به این مراکز را در پی دارد، درحالی‌که تقاضای بالقوه برای این نوع تفریح در سواحل دریا تقریباً به‌اندازه حجم مسافران ورودی به این شهرها در طول سال است.

کلام آخر اینکه اهداف مهمی همچون ایجاد و تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری، بهره‌برداری بهینه و پایدار از منابع و تأسیسات آبی و اراضی مربوطه، کمک به ایجاد زمینه‌های اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی ازجمله اهداف توجه به گردشگری آبی است که امید است هرچه بیشتر موردتوجه دست‌اندرکاران دولتی و سرمایه‌گذاران غیردولتی قرار گیرد.

منبع:ایسنا

در زیبایی کویر

خبری از برگ درخت و زیبایی برگ‌ریزان، آنگونه که در صحرا می‌بینیم نیست، اما شکوه دل‌انگیز غروب و صلابت شبانگاه، اینجا معنا می‌گیرد، بویژه آنکه این روزها دیگر خبری از آفتاب نیست تا با نفس سوزان خود، کام‌ها را تلخ کند.

به گزارش ایمنا، پاییز سمفونی رنگ‌هاست؛ برگ‌ریزان فرشی از جنس برگ‌های زرد و سرخ و نارنجی بر صحرا می‌کشد و چشم را از زیبایی سیراب می‌کند؛ اما زیبایی پاییز تنها در دشت و دمن و جنگل نیست. مناطقی که در تابستان از حسرت آب سرشار و گرمای آفتاب در آن جان را می‌سوزاند نیز در موسم خزان، مقصدی زیبا و فرح‌بخش برای گردشگران است.

در اینجا خبری از برگ درخت و زیبایی پاییز، آنگونه که در صحرا می‌بینیم نیست، اما شکوه دل‌انگیز غروب و صلابت شبانگاه، اینجا معنا می‌گیرد، بویژه آنکه این روزها دیگر خبری از چشم‌غُره آفتاب نیست تا با نفس سوزان خود، کام‌ها را تلخ کند.

کویر-ورزنه

بیابان ‌های ورزنه، واقع در کویر شرقی اصفهان با وسعتی در حدود ۱۷ هزار مترمربع، با تپه ماسه‌های باشکوهش، هر بیننده‌ای را میخ‌کوب می‌کند تا از این پهنه زیبایی لذت ببرد. این برهوت بی‌پایان به دو بخش کویر ورزنه و کویر خارا تقسیم می‌شود که در بخش دوم، امکانات زیادی ندارد، اما بخش نخست مقصدی مناسب برای گذران ایام تعطیل و مسافرت، بویژه در فصل پاییز است.

کویر آب ندارد، اما تقاش چیره‌دست طبیعت شن‌ها و ماسه‌ها و بوته‌های گز و خار را چنان در کنار هم چیده که تابلویی از شگفتی و زیبایی آفریده است؛ تا چشم کار می‌کند ماهورهایی است که پشت سر هم ردیف شده و گاه، پهنه‌ای در برابر دیدگان می‌نمایاند که انگار تا آن سوی دنیا ادامه دارد. وقتی در پهنه بی‌انتهای کویر، پیاده بر تپه‌ماسه‌ها و رمل‌ها قدم می‌زنید، احساس جاودانگی را در ذره ذره اعضای وجودتان حس می‌کنید.

کویر-ورزنه

وقتی به پشت سر نگاه می‌کنید، فقط جای پای خود را می‌بینید؛ اما انگار کسی را می‌نماید که قدم به قدم شما را تعقیب می‌کند. حس واقعی تنهایی در کویر معنا می‌گیرد، بویژه آنجا که بین دو تپه ماهور به پیش و پس خود می‌نگیرید و هیچ نمی‌بینید جز ریزه‌های ماسه که پشته پشته بر روی هم تلمبار شده است.

در کویر انگار خدا هم نزدیک‌تر و دست یافتنی‌تر است؛ گویی خورشید اینجا زودتر طلوع می‌کند، گوی آتشینی که در هنگام برخاستن ناگهان از میان ماسه‌ها سرک می‌کشد و ستیغ سوزانش ازل و ابد را به هم می‌دوزد و در این میان هر جنبنده‌ای را  همچون خاکستر، به باد می‌سپارد.

عصرگاهان در کویر خورشید دست در کیسه سحرآمیز خود می‌کند و ذرات طلایی رنگ نور را بر سینه تفتیده بیابان می‌افشاند؛ گویی بذری می‌نشاند تا صبحگاهان فردا حاصل آن را بدرود، اما در غروب صولت خورشید مانند گلوگه‌ای آتشین، یکه و تنها در دورترین نقطه افق در حال افول است.وقتی نور خورشید بر بوته‌های گز و طاق می‌تابد، سایه‌ای بر شن‌ها می‌افتد که بیشتر به هیبت جادوگران خوفناک داستان‌ها شبیه است.

در کویر آفتاب خیال غروب کردن ندارد و به همین خاطر غروب کویر طولانی‌تر و برای برخی دل‌گیرتر است.

کویر-ورزنه

در کویر ورزنه برخی ترجیح می‌دهند مسیر بیابان را با شتر طی کنند و با این کار، تنهایی کویر و زیبایی سفر را با مرکب راهوار واحه‌ها تقسیم کنند. گروهی دیگر که غالبا با دوستان و اعضای فامیل سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند از ورزش‌هایی مثل شن سواری و آفرود سواری لذت ببرند؛  اما زیباترین ساعات کویر، شبانگاهان است که لذت بردن از آن نصیب هرکسی نمی‌شود. در کویر، آسمان به زمین نزدیکتر است و در شب، گویی نردبانی کشیده‌اند از عرش تا فرش، تا دل رمیده از تنگ‌نای زندگی پرهیاهوی شهری را به سفری رؤیایی ببرد.

به هر روی کویر سخاوت‌مند، دست بخشنده خود را گشوده و هر آنچه داشته در طبق اخلاص نهاده و پیشکش می‌کند.

منبع:ایمنا

ورزش و تبدیل شهر به مقصد گردشگری

با شنیدن نام این شهرها چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ بارسلونا، منچستر، لیورپول، دورتموند و میلان. اینها فقط تعدادی از شهرهای شناخته شده‌ دنیا هستند که عمده‌ شهرت جهانی خود را به خاطر ورزش کسب کرده‌اند.

امروزه در جهان، به ورزش نه فقط به عنوان ابزاری برای سلامتی، هیجان یا سرگرمی، بلکه به چشم یک صنعت بسیار پرطرفدار و پرسود نگاه می‌شود. از این رو بسیاری از شهرهای جهان، توجه ویژه‌ خود را به یکی از جنبه‌های بسیار مهم گردشگری شهری معطوف کرده‌اند: گردشگری ورزشی.

 سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ورزشی، صرف نظر از منافع اقتصادی مستقیمی که برای شهرها ایجاد می کند، باعث ارتقاء وجهه و تصویر خارجی یک شهر خواهد شد. به همین منظور مدیران و سیاست‌گذاران موفق شهری، توسعه‌ زیرساخت‌ها و تسهیلات ورزشی، و همچنین برگزاری رویدادهای مهم ورزشی را برای رشد بازار گردشگری ورزشی در دستور کار قرار می‌دهند. در این سیاست‌ها در کنار جذب گردشگر برای تماشای رویدادهای ورزشی، اهمیت جذب مستمر و پایدار گردشگران نیز به خوبی دیده شده است.

رویدادهای ورزشی

میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ در نقش جاذبه‌ گردشگری موجب سرازیر شدن بازدیدکنندگان و هواداران ورزشی به یک شهر یا منظقه ‌می‌شود. همچنین پوشش رسانه‌ای و تبلیغات گسترده ای که پیرامون رویدادهای ورزشی مهم صورت می گیرد، باعث شناخته شدن و مطرح شدن هر چه بیشتر شهر یا کشور میزبان نزد مخاطبان  اذهان عمومی خواهد شد. میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ مانند مسابقات جام جهانی، المپیک و رقابت‌های قاره‌ای، البته هزینه‌های سنگینی را به میزبانان تحمیل کرده و لازم است تا شهر یا کشور میزبان، بودجه و سرمایه قابل توجهی را از چندین سال قبل از برگزاری مسابقات، برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی مورد نیاز اختصاص داده و برنامه‌ریزی‌های جامعی را برای آمادگی در برگزاری هر چه بهتر رویداد انجام دهند. در مقابل، اما رویدادهای ورزشی، منافع اقتصادی فراوانی را از طریق جذب گردشگران انبوه برای میزبان به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن، میزبانی رقابت‌های ورزشی، فقط جنبه مصرفی و کوتاه‌مدت نداشته و در بلند مدت نیز با مطرح شدن نام شهر نزد گردشگران و همچنین ارتقاء تصویر خارجی شهر، آن را به یک مقصد گردشگری مبدل خواهد کرد.

تسهیلات ورزشی

در کنار برگزاری رویدادها باید در نظر داشت که فرآیند بازسازی و ارتقاء چهره خارجی یک شهر به منظور جذب گردشگر، با وجود نمادهای فیزیکی و مکان های تفریحی و گردشگری بزرگ و شناخته شده کامل می‌شود. به چنین پروژه‌هایی عموماً پروژه‌های شاخص (Flagship Projects) نیز گفته می‌شود. توسعه‌ این‌گونه پروژه‌ها در گردشگری به عنوان کاتالیزور عمل کرده و باعث سرازیر شدن بازدیدکنندگان و گردشگران به مکان مورد نظر خواهد شد.

این پروژه‌ها اگرچه به لحاظ مالی و اقتصادی، پروژه‌های سنگینی محسوب می‌شوند، اما اگر به درستی امکان سنجی و اجرا شوند، در میان‌مدت قدرت بازگشت سرمایه داشته و در بلندمدت نیز منافع اقتصادی قابل توجهی به همراه خواهند داشت. به عنوان نمونه ورزشگاه نیوکمپ در شهر بارسلونا سالانه حدود ۵۰۰ هزار بازدیدکننده را به سوی خود جذب می کند.

میادین ورزشی علاوه بر اینکه زمینه‌ای برای تفریح و گردشگری هستند، نمادی از موفقیت‌های یک شهر محسوب می شوند.

 نگاهی به اصفهان

برای اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی، فرهنگی و دارای زیبایی های شهری و طبیعی، گردشگری داخلی و خارجی همیشه از عوامل موثر ایجاد رشد اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی مولد بوده است. با توجه به پیشینه و افتخارات متعدد ورزشی کسب شده توسط ورزش اصفهان، توسعه‌ گردشگری ورزشی در کنار گردشگری تاریخی و طبیعی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری اقتصادی در این شهر خواهد بود.

از جمله رویدادهای ورزشی مهم و بین المللی که شهر اصفهان در سال‌های اخیر میزبانی کرده است می‌توان به مسابقات جهانی ورزش های باستانی، جام باشگاه‌های جهان در رشته کشتی فرنگی، لیگ قهرمانان آسیا در رشته فوتسال و قهرمانی هندبال مردان آسیا اشاره داشت.

ورزش

برای جذب گردشگر از طریق صنعت ورزش باید این نکته را مد نظر قرار داد که هرچه رویدادهای ورزشی بزرگتر و پرطرفدارتر باشد، تاثیر تبلیغاتی مثبتی که به شناخته شدن شهر میزبان در عرصه بین المللی کمک می‌کند بیشتر و گسترده‌تر خواهد بود. از طرفی دریافت میزبانی رقابت‌های ورزشی قاره‌ای و جهانی چندان راحت نخواهد بود و اغلب لازم است تا شهرها و کشورهای داوطلب، از چند سال قبل درخواست میزبانی خود را به فدراسیون های بین‌المللی مربوطه ارائه دهند.

بدیهی است که شهرها یا کشورهایی شانس بیشتری برای دریافت میزبانی خواهند داشت که علاوه بر برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز، سوابق و افتخارات ورزشی قابل قبولی داشته باشند. برای شهر اصفهان تکمیل پروژه بزرگ ورزشگاه نقش جهان به عنوان یکی مزیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ورزشی می‌تواند به عنوان یکی از اولویت‌های بسیار مهم، در دستور کار قرار گیرد. برنامه‌ریزی و تلاش برای دریافت میزبانی رقابت‌های ورزشی مهم و پرطرفدار مانند بازی‌های آسیایی، اگرچه چالش بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود، اما با برنامه‌ریزی بلند مدت و تلاش راسخ مدیران و مسئولان برای برطرف کردن موانع ساختاری موجود، دست نیافتنی و دور از ذهن نخواهد بود.

منبع:ایمنا

ساعت بیگ‌بن، معروف‌ترین نماد تاریخی شهر لندن

ساعت بیگ بن یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری لندن بوده که دارای دقت بسیار بالایی است و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا هر کشوری برای خود نماد و سمبلی برمی‌گزیند که در واقع یک معماری خاص و منحصر بفرد بوده و هویت آن کشور محسوب می شود. برج ساعت “بیگ‌بن”، بهترین و معروف ترین نماد شهری لندن است که زیر ‌بنای این برج به همراه ساختمان کاخ در سال‌۱۸۳۴ میلادی پایه ریزی شد، اما ساخت آن ۱۳‌سال بعد و در سال‌۱۸۵۶میلادی صورت گرفت.

 ویژگی های منحصر به فرد ساعت بیگ بن

برج ساعت بیگ بن یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری لندن است که دارای چهار ساعت در چهار طرف خود بوده و هر یک از ساعت ها از بیش از ۳۱۲ قطعه شیشه عقیق ساخته شده اند. کار تمیز کردن ‏این ساعت نیز بر عهده یک تیم کامل از متخصصین است که با دقت بسیار کار خود را انجام می دهند. نکته جالب توجه اینکه اغلب افراد، برجی که ساعت در بالای آن قرار گرفته است (برج الیزابت) را با نام بیگ بن می‌شناسند، اما در واقع بیگ بن، نام ناقوس بزرگ داخل این برج است که افراد از روی عادت، برج و ساعت را نیز به همین نام صدا می‌کنند. در واقع بیگ بن به ناقوسی که ۱۶ تن وزن و دو متر ارتفاع دارد گفته میشود که داخل این برج نصب شده است.

blank

بیگ بن؛ دقیق ترین ساعت تاریخی جهان

ساعت بیگ بن، دقیق ترین ساعت جهان است که کنترل نوسان پاندول ان توسط یک سکه کوچک ایجاد شده است و همین موضوع باعث دقت بالای آن می‌شود. در سال‌های گذشته  برای نخستین بار، نشستن برف سنگین روی عقربه‌های این ساعت موجب شد تا این ساعت برای اولین بار، ۱۰ دقیقه دیرتر از زمان مقرر به صدا دربیاید. در سال ۲۰۰۷ نیز زنگ های ساعت برای مدت ۷ سال تعمیر شد اما در سال ۲۰۱۷  ساعت بیگ بن و زنگ آن برای بار دیگر نیاز به تعمیر پیدا کردند. بنابراین قرار شد تا سال ۲۰۲۰ به منظور حفظ این ساعت به جز مناسبت‌های خاص خاموش بماند.

زور زور؛ کوچک مقدس

در استان آذربایجان غربی و جنوب شهرستان ماکو کلیسایی با سرگذشتی پرپیچ و خم وجود دارد؛ کلیسا زور زور یا مریم مقدس در کنار سد بارون و رودخانه زنگی واقع شده است که این کلیسا کوچک مکانی مقدس برای ارامنه و مسیحیان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلیسای زور زور در سال ۱۳۱۴ میلادی توسط اسقف اعظم کلیسا تادئوس، زکریا ساخته شد و این کلیسا به یکی از مراکز اصلی دینی و آموزشی ارامنه در منطقه ارمنستان تبدیل شد و مبلغان مسیحی در آن مستقر شدند. این مبلغان سعی داشتند به دیگران بگویند که اروپاییان برای نجات از دست مغولان به آنها کمک خواهند کرد به شرطی رهبری پاپ را بپذیرند. یکی از این مبلغین هوانس زور زورتسی بود که مسئولیت مرکز مذهبی زور زور را برعهده داشت و نام این کلیسا گرته برداری از اسم وی است.

بسیاری از بلند پایه‌ترین عالمان دینی مسیحی در زور زور پرورش یافته‌اند از جمله آنها می‌توان به اسقف هوانس که در سال ۱۳۳۰ میلادی به عنوان رئیس مرکز علمی دیرکرنا در نخجوان انتخاب شد اشاره کرد. پس از فوت هوانس زور زورتسی در سال ۱۳۳۷ میلادی این کلیسا رونق علمی گذشته خود را از دست داد و تا قرن هفدهم میلادی به عنوان یک مرکز دینی به فعالیت خود ادامه داد اما در زمان جنگ‌های بین ایران و عثمانی و پس از آن از این کلیسا متروکه‌ای به جا ماند.

blank

داستان زور زور بار دیگر در سالهای پس از انقلاب جان گرفت، در سال ۱۳۶۶ شمسی وزارت نیرو تصمیم به تاسیس سد بارون گرفت. بر اساس نقشه کار کلیسا زور زور به طور کامل زیر آب فرو می‌رفت، اما با پیگیری‌های شورای خلیفه‌گری و مدیریت اجرایی میراث فرهنگی تصمیم به جابجایی این کلیسا گرفته شد. این پروژه با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی و  متخصصین معمار جمهوری ارمنستان انجام شد و نهایتا کلیسا ۶۰۰ متر جابجا و در بالای صخره‌ای مشرف بر سد قرار گرفت.

این جابجایی ۲۵ روز به طول انجامید و با شماره گذاری آجرها بنا انتقال یافت، پس از این جابجایی با استفاده از اسنادی که در دست بود عملیات مرمت این کلیسای مقدس آغاز شد و زور زور به شکل اولیه خود بازگشت. عملیات مرمت و جابجایی این کلیسا از مهمترین اتفاقات در تاریخ میراث فرهنگی کشور است که هنوز تکرار نشده است.

معماری این کلیسا ببیندگان را یاد فیلم‌های قرون وسطایی می‌اندازد، سنگ‌های روی هم چیده شده و گنبد سنگی که بر روی آن صلیبی وجود دارد یادآور تمام کلیساهای قرون وسطایی است ضمن اینکه تفاوت میان سنگ‌های باستانی این کلیسا و سنگ‌های جدیدی که در دوره مرمت استفاده شدند کاملا بارز است. این کلیسا یک در ورودی دارد که بنا بر شنیده‌ها این در ، همان در اصلی و قدیمی کلیسا است.

blank

کلیسا زور زور کلیسای مقدسی برای ارامنه است، این کلیسا به دلیل قرار گرفتن در مکانی دیدنی و طبیعتی بکر همچنین دارا بودن سرگذشتی پر پیچ و خم از خاص‌ترین جاذبه‌های ایران و یکی از جاذبه‌های شهرستان ماکو است. ماکو در آذربایجان غربی جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و زور زور یکی از مهمترین آنهاست که در برنامه‌های گردشگری ماکو جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. برای رسیدن به کلیسای مقدس زور زور از جاده غربی شهرستان ماکو به سمت سد بارون بروید و پس از رسیدن به تاسیسات سد در جاده پرپیچ‌وخم  راه را تا دیدن تابلو کلیسای  مریم مقدس ادامه دهید.

در سال ۲۰۰۸ مجموعه مکان‌های مقدس ارامنه در شمال غربی ایران از جمله زور زور در کنار کلیسا استفانوس و قره کلیسا ثبت جهانی شد. این کلیساها مکان‌هایی بسیار مقدس برای ارامنه و مسیحیان هستند که هم از نظر تاریخی و هم از نظر دینی اهمیت فراوانی دارند.

منبع:ایمنا

گردشگری هوشمند

نظریه هوشمند شدن شهرها، اولین بار با هدف دستیابی به رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و بهره‌وری در کوتاه مدت با بهره از شبکه‌های هوشمند مبتنی بر سیستم فناوری اطلاعات ارائه شد که بعدها کاربرد آن در عرصه گردشگری باعث ایجاد عنوان جدیدی در این راستا شد: گردشگری هوشمند

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردشگری هوشمند به مزایای رقابتی یک مقصد گردشگری اطلاق می‌شود که بر طبق فناوری‌های اطلاعاتی ‌روز ایجاد و موجب می‌شوند که خدمات ارائه شده به گردشگر یکپارچه و یکدست باشند.

 به عبارتی گردشگری هوشمند به عنوان پلی میان زیرساخت‌های فضای فیزیکی و فضای دیجیتالی است که با استفاده از علم فناوری اطلاعات حجم وسیعی از اطلاعات مفید، دقیق و صحیح را در اختیار مسافر قرار می‌دهد. تحلیل این اطلاعات به مسافر در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین مقصد کمک می‌کند و اطلاعات جامعی از تجهیزات اطلاع‌رسانی و اینترنتی، اطلاعات تور و خدمات مربوط به سفر را در اختیار او قرار می‌دهد.

اولین گام در استفاده از فناوری اطلاعات در این راه را شاید بتوان استفاده یک گردشگر از تلفن‌ هوشمند خود برای برنامه‌ریزی و انتخاب مقصد با کمک جستجوی اطلاعات مقصد و موقعیت‌یابی دانست. پس از آن فرد با استفاده از همین سیستم هوشمند اقدام به تهیه بلیط و رزرو جا می‌کند و با استفاده از اطلاعات مطلوبی که از این طریق به دست آورده است به زیرساخت‌ها و روساخت‌های اطلاعاتی مناسب‌تری در راستای مقصد انتخاب شده خود دست می‌یابد چرا که گردشگری هوشمند با ارائه اطلاعات مناسب و به موقع به گردشگر سبب می‌شود که یک مقصد نسبت به سایر مقصدها مشتری محورتر باشد.

گردشگری-هوشمند

 همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به روش‌های دیجیتالی و فناوری‌های برتر و بررسیِ علمی‌ کاربرد تکنولوژی در حوزه گردشگری سبب تعریف مجدد مزیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری سراسر دنیا می‌شود و رقابت‌پذیری کشورهای گوناگون در این زمینه را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد بدین معنا که گردشگران می‌توانند بارها و بارها در انتخاب مقصد خود تجدید نظر کنند و با استفاده از مزایای ارائه شده، بهترین انتخاب خود را داشته باشند.

امروزه در کسب و کارها و پروژه‌های گردشگری، کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و اسپانیا از گردشگری هوشمند بهره می‌برند و در این کشورها گردشگران می‌توانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند و ریزتراشه‌هایی مانند سیستم RFID و NFC که داده‌های مجازی را با دنیای واقعی به اشتراک می‌گذارند از تجربیات منحصر به فردی بهره ببرند و سفر بهتری را تجربه کنند. در ادامه به چهار مورد از این کشورها اشاره می‌شود.

چین

در چین استفاده از برنامه راهنمای پارک “یی خه”، بازدیدکنندگان را از راهنما و یا دستگاه الکترونیک راهنما بی‌نیاز می‌کند چرا که این برنامه علاوه بر داشتن اطلاعات ۱۱۲ جای دیدنی این پارک، دارای یک سیستم موقعیت‌یاب بلوتوثی است که به گردشگران این امکان را می‌دهد که هر کجا هستند موقعیت خود را تعیین و اطلاعات گردشگری آن محل را کسب کنند. چنین برنامه‌ای در دیگر مکان‌های دیدنی چین از جمله “جیوچای گائو” و  کوه “ای می”؛ همچنین در شهرهایی مانند پکن ، ووهان، چن دو و نن جینگ اجرا شده است که نقش مهمی در تحولات تقاضای بازار گردشگری این کشور ایفا کرده است. چین همچنین در این راستا موزه‌ها و جاهای دیدنی را به سیستم رزرو بلیط ورودی و پیش‌بینی رفت و آمد مسافران مجهز کرده است و از این طریق سعی در فراهم کردن آسایش مسافران و افزایش میزان آن دارد.

گردشگری-هوشمند

کره جنوبی

کره جنوبی  با چشم‌انداز گردشگری وسیع برای آینده کشور خود اقدام به توسعه گردشگری هوشمند کرده است و در این راستا سه بخش وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایلی را مدنظر قرار داده است که هدف همگی، معرفی کره‌جنوبی به گردشگران داخلی و خارجی است. این کشور در بخش وب‌سایت، با پشتیبانی از ۱۰ زبان زنده دنیا به معرفی و تبلیغ مقاصد، تسهیلات، رویدادها و ارائه بیشترین و مفیدترین اطلاعات گردشگری پرداخته است. کره این اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی و بر حسب محبوبیت هر یک از آن‌ها در هر کشور به کاربران ارائه می‌دهد. مثلا برای استفاده کاربران چینی از شبکه‌ اجتماعی Sinaweibo، برای کاربران ژاپنی‌ از Ameba، برای کاربران اسپانیایی از گوگل پلاس، برای کاربران فرانسوی از Blogger، برای کاربران آلمانی از تریپ ادوایزر و برای کاربران روس از یوتیوب استفاده می‌کند. در بخش نرم‌افزار موبایلی نیز با ایجاد برنامه‌های جامعی چون VISIT KOREA و Korea Everywhere در یافتن مقاصد مورد نظر در حین سفر به گردشگران کمک شایانی کرده است.

گردشگری-هوشمند

بریتانیا

روی آوردن به گردشگری هوشمند و استفاده از روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی در شهرهای کمتر شناخته شده بریتانیا همچون بریستول سبب تعریف مجدد جاذبه‌های گردشگری انگلستان شده است. این شهر با نصب بیش از ۲۰۰ چراغ برق درسراسر شهر و استفاده از بلوتوث در ارسال داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز به تلفن‌های هوشمند گردشگران، آن‌ها را در حرکت به مقصد مورد نظر خود یاری می‌کند. گردشگران همچنین می‌توانند با کمک برنامه‌های پروژه IoT به اطلاعاتی مفید و کاربردی درباره ترافیک و حمل ونقل عمومی دسترسی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که استفاده از فناوری‌های پیشرفته همچون اتومبیل بدون راننده در میلتون کینز که به کمک گوشی هوشمند گردشگر هدایت می‌شود، در تبدیل این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری انگلستان نقش به سزایی ایفا کند.

گردشگری-هوشمند

اسپانیا

اسپانیا در استفاده از داده‌ها در صنعت گردشگری یک پیشگام و رهبر جهانی در مدیریت هوشمند مقصد شناخته می‌شود. پروژه‌های گردشگری هوشمند در اسپانیا با ایجاد یک پلت‌فرم به منظور تعیین تأثیر سیاست‌های گردشگری، فعالیت‌های تبلیغاتی، رویدادهای فرهنگی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و منابع در شهر بادموک، در تلاش برای کمک به ارتقای سطح گردشگری در این منطقه هستند.

 این پلت‌فرم با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل مکان‌های بازدید شده توسط گردشگران، تعداد وسایل نقلیه و افراد، گردش مالی در بخش کسب و کار، مبدا و مقصد مسافران، هزینه هتل و رستوران و در آخر میزان استفاده از فضای پارکینگ گزارش‌هایی از تاثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد کشور را به کاربران ارائه می‌دهد.

در حال حاضر شهرهای بروکسل از کشور بلژیک، هلسینکی از فنلاند، لیوبلیانا از اسلوونی، لیون و نانت از فرانسه، مالاگا، پالما و والنسیا از اسپانیا، پوزنان از لهستان و تالین از استونی بیشترین رقابت گردشگری هوشمند در سطح جهانی را داشته اند که از این میان، دو شهر عنوان پایتخت هوشمند گردشگری ۲۰۱۹ را از آن خود خواهند کرد. نتایج این بررسی‌ها هفتم نوامبر ۲۰۱۸ در مراسم جشنواره بین‌المللی گردشگری در بروکسل اعلام خواهد شد.

منبع:ایمنا

 

شهر میلان ایتالیا

شهر میلان ایتالیا، یکی از بهترین شهرهای جهان به لحاظ معماری و طراحی شهری است که گنجینه‌ای از برترین شاهکارهای هنری نظیر تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی، مجسمه‌های میکل‌آنژ، دوئومو(چهارمین کلیسای بزرگ جهان) را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خیابان مونته‌ناپولیون”Monte Napoleon“، که همواره مملو از گردشگران و علاقه مندان به طراحی و مد است، مرکز طراحان لباس مشهور ایتالیایی نظیر “ورساچه” و “پراداست” محسوب می شود.  همچنین دو باشگاه ورزشی مهم  اروپایی آ.ث میلان و اینتر میلان در این شهر قرار دارد که مسابقات ورزشی این تیم‌های پر افتخار به یکی از جاذبه های شهر میلان تبدیل شده است.

مجتمع نمایشگاهی تجاری فیرا میلانو”Fiera Milano” که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری جهان به شمار می‌رود، در حومه شمال غربی شهر میلان است که در سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شده است. از دیگر طراحی‌های شهری معروف میلان، سالن گوشی‌های موبایل “Salone del Mobile” است که معماری مبتکرانه آن توسط طراحان بین المللی کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است.

blank

اما معماری بی نظیر این شهر تنها محدود به ساختمان‌های مدرن معاصر نمی‌شود، بلکه بناهای تاریخی بسیار زیادی در شهر میلان وجود دارد که با سبک معماری گوتیک عجین شده است. در اینجا برخی از آثار هنری و جاذبه‌های گردشگری معروف شهر میلان را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

کلیسای جامع “ال دوئمو”

این کلیسا به سبک معماری گوتیک ساخته شده‌ است و مکانی مقدس است که ساکنان این شهر آن را با نام به “ال دوئومو” می‌شناسند. کلیسای جامع ال دوئمو که گنجایش ۴۰ هزار نفر را دارد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان معروف است و از معماری بی نظیری برخوردار است. جالب است بدانید که ساخت این کلیسا در قرن ۱۴ میلادی صورت گرفت، اما ساخت نمای آن تا اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی ادامه یافت و توسط ناپلئون بناپارت، تکمیل شد.

از دیدنی‌های این کلیسا می توان به تزئین زیبای محوطه بیرونی آن با دو هزار و ۲۴۵ مجسمه اشاره کرد. فضای داخلی کلیسا که با ۱۳۵ قطعه سنگ تراش خورده است، نسبت به بیرون آن بسیار ساده است. سالن اصلی کلیسا نیز دارای طراحی شیشه‌های منقش است که به قرن قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی بر می‌گردد.

blank

سالن اپرای “آلا اسکالا”

سالن اپرای “آلا اسکالا” از زیباترین مکان‌های اجرای اپرا در جهان محسوب می‌شود که تا کنون جمع کثیری از موسیقی‌دانان، خوانندگان و نوازنده‌های بزرگ ایتالیایی و جهانی در آن مهم ‌ترین قطعات موسیقی را اجرا کرده‌اند. این سالن باشکوه گنجایش ۲۸۰۰ نفر را دارد و اجراهای موسیقی در آن، برای تماشاگران بسیار لذت‌بخش است.

کلیسای  “سانتا ماریا” نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است که توسط یکی از تأثیرگذارترین معماران رنسانس طراحی شده است. اما بخشی از معروفیت این کلیسا به دلیل وجود تابلوی «شام آخر» از آثار ارزشمند لئوناردو داوینچی است در بین سال های ۱۴۹۵ تا ۱۴۹۷ و با الهام از داستان شام آخر حضرت مسیح خلق شده است.

ساختمان “پیاتزا دی مرکانتی”، نیز مکانی است که گردشگران شهر میلان را به قرون وسطی و رنسانس می‌برد. جالب است بدانید که نمای این ساختمان از سنگ مرمر سیاه و سفید ساخته شده و ساختمانی زیبا در مرکز شهر میلان محسوب می‌شود.

منبع:ایمنا

blank

تور تاریخ بر سر عروس کویر

آفتاب سوزان صحرا بر خانه‌های کاه‌گلی، توری است بر سر عروس کویر که با قدمت ۳ هزار ساله در دل استان اصفهان خود را جا داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نائین در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای منطقه است که در زمان ساسانی یکی از ایالات یا کوره های ایران بوده است. در زمان حکومت مغول‌ها در این شهر تغییرات زیادی اتفاق افتاد، اما پس از آن در سال ۷۴۴ هجری قمری در پی جنگی که بین ملک اشرف، آخرین پادشاه چوپانیان و امیر مبارزالدین از حکما آل‌مظفر در این منطقه درگرفت، نائین دچار تخریبات زیادی شد.

نائین را به درستی عروس کویر نامیده اند؛ در هر کوچه و خیابانی از نائین محل و بنایی در کنار بافت منحصر به فرد شهر جلب توجه می‌کند. معماری این شهر به صورت درون‌گرا است و بافت آن در ترکیبی متراکم و متصل به هم استقرار یافته است. نائین در قدیم به هفت محله تقسیم می‌شده اما امروزه به دو بخش نائین جدید و قدیم تقسیم شده است که بیشتر مردم خانه‌های تاریخی را تخریب و به محله نوساز نقل مکان کرده‌اند.

محله‌ محمودیه یکی از محل‌های هفتگانه قدیمی نائین است، در مرکز این محله تپه‌ای وجود دارد و بر روی آن‌تپه قلعه باشکوه عاشورگاه بنا شده است. این قلعه روح هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد، قامت عاشورگاه از جاده انارک نمایان است. این قلعه استفاده‌ای دفاعی داشته که با سنگ و کاه‌گل ساخته شده و شش برج مراقبتی به ارتفاع ۱۶ متر در آن وجود دارد. زمان ساخت قلعه به پیش از به وجود آمدن شهر نائین و زمان زردشت باز می‌گردد.

یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان نائین مسجد جامع آن است، این مسجد را اولین یا دومین مسجد ساخته شده در ایران دانسته‌اند و ساخت بنا اولیه آن را مربوط به دوره خلیفه هشتم امویان عمربن عبدالعزیز یعنی بین سال‌های ۹۹ تا ۱۰۱ هجری قمری می‌دانند. اما به گواه آندره گدار فرانسوی بنا اصلی مسجد جامع در دوره دیلمیان شکل گرفته است همچنین در زمان آل‌بویه و آل‌کاکویه به این مسجد بخش‌هایی اضافه شده است.

blank

مسجد جامع نائین با الگوبرداری از مسجد پیامبر در مدینه ساخته شده است. حیات بزرگی در وسط این مسجد قرار دارد و پیرامون آن را شبستان‌های ستون داری دربر گرفته، دهانه میانی مسجد روبه قبله قرار دارد و دهانه وردی نسبت به بقیه دهانه‌ها بزرگ‌تر است. سبک ساخت مسجد جامع نائین معروف به سبک شبستانی و ستونه‌ای بوده و فاقد ایوان و گنبد و به صورت تک مناره است. بر روی سردر ورودی مسجد از داخل کتیبه‌هایی با خطی کوفی و رنگ‌های ترسیم شده از قرن پنجم هجری وجود دارد.

خانه تاریخی پیرنیا در روبرو مسجد جامع نائین یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی مرکز ایران است. این خانه شاهکار معماری عصر صفوی در کویر و حد کمال زیبایی است، خانه تاریخی پیرنیا به عنوان الگو هنر و معماری منطقه کویر محسوب می‌شود. این خانه به سبک گودال باغچه که مخصوص خانه‌های کویری است ساخته شده، این سبک مخصوص خانه‌های کویری است که از جهت عایق بودن حرارت، نفوذ نکردن سرما و گرما همچنین امکان نشستن آب قناتی که معمولا در خانه‌های کویری عبور می‌کند موثر بوده است.

مهمترین ویژگی هنری خانه تاریخی پیرنیا نقاشی‌های دیواری و گچبری‌های بسیار زیبای آن در ایوان شاه نشین، اتاق تشریفات و اتاق مخصوص حاکم است. این گچبری‌ها شامل قاب های متعددی بوده و داستان های هفت پیکر نظامی شامل داستان های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا و صحنه‌های شکارگاه را به نمایش گذاشته است. در سال ۱۳۷۳ خانه پیرنیا به موزه مردم شناسی کویر نائین تبدیل شد که در آن مردم از طریق اشیاء، لوازم، وسایلی که در جای جای فضاهای خانه و ویترین‌ها قرارگرفته با فرهنگ مردمان کویر و حاشیه آن آشنا می‌شوند و شامل نمایش زندگی کویری، وسایل کشاورزی، ادوات و وسایل نظامی، پوشاک، صنایع دستی و هنرهای سنتی، آداب و رسوم و اعتقادات مردمان بومی منطقه است.

blank

نائین را به درستی عروس کویر نامیده اند، این شهر با بافت منحصر به فرد در جای‌جای خود گوشه‌ای از تاریخ را قرار داده است. در هر محله این شهر میراثی قرار دارد که توجه هر گردشگری را بر می انگیزد. این شهر درست در میانه راه اصفهان یزد قرار گرفته و فاصله کمی با این دو شهر دارد از همین رو فرصت خوبی را در اختیار گردشگران برای بازدید از این شهر قرار می دهد.

محله رنگ‌ها و طعم‌ها

در میان هیاهوی برگ‎‌های زرد و نارنجی پاییز، پیرمردی آرام آرام پوست بلال‌ها را می‌گیرد و روی منقل می‌گذارد و طعم، رنگ‌ و دودها را در ریه شهر به هم در می آویزد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گوشه‌ای از خیابان در پس بخاری که روی شیشه نشسته است کاغذی به سختی خوانده می‌شود “آش، باقالی، لبو…”و  بوی غذا در کنار نورهای رنگارنگی که هرکدام به اشکال گوناگون درآمده‌اند، پیچیده است.

کشت و زرع، هیاهوی صبح های مردمان این محله است، اما ناژوان شب‌ها رنگ دیگری به خود می گیرد؛ در میان همهمه ماشین‌ها و رنگ‌ها این بازار غذا است که داغ ‌ می‌شود؛ بازار لبو، آش، باقالی و بلال و …

blank

ناژوان کوچه‌ها و معابر و محل های قدیمی زیادی دارد که “باغ‌فردوس” یکی از قدیمی‌های آن و مشهور به “خیابان لوله” است، دلیل نامگذاری آن وجود عمارتی به نام فردوس در این خیابان است که در زمان صفوی محل اقامت زنان خانواده سلطنتی بوده؛ شاردن در سفرنامه خود درباره این خیابان می‌نویسد: “از سردر که بگذریم از دور باغ‌هایی مشاهده می‌شود که درختان انبوهی دارد و پس از طی ۱۲۰ پا،‌ چهار عمارت بزرگ بدون دیوار وجود دارد که فاصله هر یک از دیگری ۱۵۰ پا است. نخستین  را “مهمانخانه” می‌نامند، چون محل پذیرائی مهمانان زن است؛‌ دومین عمارت “فردوس” است.  نور و بو در کنار شور و هیجان جریان زندگی را نمایان می کند و مشام و چشم ها را می نوازد و شب های سرزنده را به اصفهان هدیه می کند.

blank

ناژوان را با بازارهای صبحگاهی تره‌بار تازه، خرید محصول در کنار مزرعه، دوچرخه سواری در جاده سلامت، بازدید از باغ پرندگان و اکواریوم، تله‌سیژ سواری، کوچه باغ‌ها و دورهم جمع شدن در پارک جنگلی می‌شناسند؛ اما داستان این طبیعت در شب روایت دیگری دارد، در کنار تمام جاذبه‌ها و جذابیت‌هایش در روز، این منطقه پس از غروب آفتاب‌ گویی با روشن شدن چراغ‌ بساط‌ و بالا آمدن پلاکاردهای “لبو و آش” بار دیگر جان می‌گیرد. “شکم‌گردان”و “شب‌زنده‌داران” مشتری همیشگی ناژوان و باغ فردوس هستند، افراد محله هم از این فرصت استفاده و علاوه بر لذت شادابی منطقه خود، دری برای کسب و کارشان باز کرده اند.

در پیچ و خم جاده ناژوان که قدم بگذاری صدای خش خش برگ های پاییزی طنین دلنوازی را در فضا پر می‌کند، در راه‌های پیچ در پیچ تنفس گاه سبز اصفهان برگ‌های رنگارنگ از نارنجی تا قرمز فضای رویایی را تداعی می کند گویی از خیابان‌های پر ترافیک و پر از دود جایی برای آرامش وجود دارد…

blankشب‌های ناژوان مانند هیچ کجای دیگر شهر نیست، با اینکه صبح‌ها و شب‌های ناژوان بسیار از هم متفاوتند اما هر دو آن‌ها یک عنصر مشترک دارند؛ “شور و نشاط و اشتیاق” که مانند خون در طبیعت ناژوان جاری شده است. اینجا محله‌ رنگ‌ها، طعم‌ها و تفریحات گوناگون است، محله ای که در هر ساعتی از روز میزبان مردمانی مختلف است. ناژوان از کشت تا تفریح و خوراک را در خود جای داده و به بخشی از هویت اصفهان تبدیل شده است.