گردشگری-الکترونیک

سایه فناوری اطلاعات بر گردشگری

امروزه صنعت گردشگری به یمن توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از بزرگترین و شکوفاترین صنایع در جهان تبدیل شده است.نقش فناوری اطلاعات در این رشد بسیار چشمگیر بوده و به جرات می توان گفت که جنبه های مختلف این فناوری ها بر تمامی فعالیت های گردشگری تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایمنا، رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر فعالیت های مسافرتی و گردشگری باعث توجه بیش از پیش ،تصمیم گیران و پژوهشگران عرصه گردشگری به این مقوله شده است.کارکرد استراتژیک و عملیاتی فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری نیز تغییرات عمده ای در ساختار سازمان ها و شرکت های گردشگری ایجاد کرده و تداوم فعالیت این سازمان ها نیز منوط به انطباق کامل با تحولات فناوری اطلاعات و شیوه های کاربری آنها بوده است.

خبرنگار ایمنا،در این باره با محمدطاها عمرانی دانش آموخته رشته مدیریت جهانگردی و فعال حوزه گردشگری گفت و گو کرده است که در ادامه میخوانید:

گردشگری الکترونیک را تعریف کنید؟

به کارگیری فناوری اطلاعات در گردشگری که شامل بازاریابی، رزرو وخرید، آموزش، تحقیق و پژوهش ،گردشگری مجازی و ارائه اطلاعات و خدمات به صورت الکترونیک است.به لحاظ تکنیکی،گردشگری الکترونیک شامل تجارت الکترونیک است و از فناوری اطلاعات برای حداکثر کردن کارایی و کارامدی سازمان های گردشگری استفاده می کند.

دلایل گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در رونق صنعت گردشگری چیست؟

با رشد سریع تقاضا در سطح دنیا برای خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات از قبیل تبلیغات،بازاریابی،خدمات امنیت شبکه و تولید محتوا برای سایت های اینترنتی در گردشگری ،گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات دراین بخش ضروری به نظر می رسید. مقاصد گردشگری برای به کارگیری تکنولوژی جدید به طور جدی باهم رقابت می کنند و همین باعث شده که نیاز به این فناوری ها روز به روز گسترش یابد.

مزایای گردشگری الکترونیک چیست؟

با ظهور پدیده گردشگری الکترونیکی ارائه خدمات و محصولات تا حد زیادی تغییر کرده است و مزایای زیادی حاصل شده است از جمله میتوان به سهولت و تسریع انجام فعالیت های گردشگری،دسترسی به محصولات گردشگری در طی شبانه روز،صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره کرد.

آیا این گردشگری کمک به توسعه اقتصادی را به همراه دارد؟

بله ،ادغام دو مبحث گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات تحت عنوان گردشگری الکترونیکی به کشورهای در حال توسعه این امکان را می دهد تا با تبلیغات وسیع و کم هزینه در جهت معرفی جاذبه های موجود منطقه خود به گردشگران گامی مهم برداشته و با افزایش میزان گردشگری و درآمد حاصل از گردشگری به اقتصاد محلی خود کمک ارزشمندی بنمایند.

این نوع گردشگری در سطح کیفیت هم تاثیری داشته است؟

ایجاد رقابت بین شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری یکی از مزایای گردشگری الکترونیک است چنانچه هر کدام سعی می کنند تا با ارائه بهتر خدمات و به روز رسانی اطلاعات خود با یکدیگر به رقابت پرداخته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند که این امر موجب بالا رفتن سطح کیفیت محصولات گردشگری و رضایتمندی بیشتر مشتریان می شود.

آیا استاندارهای جهانی برای تضمین کیفیت و قابل اعتماد بودن سیستم های فناوری اطلاعات وجود دارد؟

یکی از چالش های بزرگ صنعت گردشگری فقدان استانداردهای جهانی در تضمین کیفیت است.این چالش به دلیل طبیعت و ویژگی خاص صنعت گردشگری همچون ناملموس بودن خدمات،غیرقابل ذخیره بودن ،غیرقابل تجربه بودن قبل از خرید و…است.این مساله درفناوری اطلاعات نیز کاربرد دارد.فقدان استاندارد جهانی در تکنولوژی و کاربری آن هزینه های عملیاتی سیستم را برای مدیریت موثر و کارآمد افزایش می دهد.

آیا گردشگری الکترونیک سبب ایجاد شغل یا رونق آن شده است؟

بله پایین بودن متوسط سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل در حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری سبب رونق شده است. در واقع،گسترش مشاغل مرتبط با اینترنت،باعث می شوند تا بدون نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت،بتوان تعداد قابل توجهی شغل جدید در این صنعت ایجاد نمود و چنین مساله ای به خصوص برای کشورهایی که با کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری در این بخش مواجه هستند می تواند بسیار با اهمیت تلقی گردد مثال درست برای این دلیل رونق استارت آپ های صنعت گردشگری است.

آینده واسطه گران گردشکری الکترونیکی را چطور پیش بینی می کنید؟

واسطه گران الکترونیکی سنتی  باید روش های تجارت قدیمی خود را دوباره ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که در رقابت باقی می مانند و از فرصت های به وجود آمده استفاده می برند.با به کارگیری درگاههای ارتباطی ابتکاری قادر خواهند بود تا محصولات خود را به مشتریان بیشتری برسانند و موقعیت خود را تقویت کنند.در هر صورت توسعه فناوری ارتباطات برای سازمان هایی که نمی توانند با روند مدرن سازی همراه شوند مشکلات عمده ای را ایجاد خواهد کرد.

استقبال گردشگران از فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است؟

گسترش میزان استفاده گردشگران از فناوری اطلاعات و ارتباطات در واقع تغییر رفتار مصرف کننده است.در دنیای کنونی،بیشتر گردشگران به دلیل اینکه سیستم و الگوی سنتی و قدیمی مسافرت مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی بود،از طریق جستجوی اینترنتی به تعیین محل گردش خود و در واقع تمام امور مسافرتی خود می پردازند به طوری که برنامه حرکت وسایل حمل و نقل و زمان پذیرش و غیره را توسط اینترنت انجام می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *