کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر به روی عموم باز می‌شود

استانداری مازندران از باز شدن کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر پس از چهار دهه برای بازدید عموم خبر داد.

کاخ صفی‌آباد

به گزارش ایرنا کاخ صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان پذیر بود، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه دیگر حضور مردم در آن امکان پذیر نشد.

اما اکنون احمد حسین زادگان، استاندار مازندران می‌گوید با حمایت و همراهی وزیر اطلاعات، کاخ تاریخی صفی اّباد بهشهر برای مقاصد گردشگری و بهره گیری عموم مردم آزاد شده است و روز چهارشنبه ۹ مرداد با حضور مسئولان ملی و استانی در محل کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر، این خبر به طور رسمی اعلام خواهد شد.

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند آزادسازی باغ و امارت صفی آباد بهشهر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شرق مازندران نه تنها  زمینه حفظ حفظ این بنای تاریخی را مهیا می‌کند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بهشهر – مازندران

تاریخچه کاح صفی‌آباد

کاخ صفی‌آباد که یادگار شاه‌عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد.

دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.

این کاخ زیبا در میان باغی به همین نام واقع است و ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر دارد که شامل دو طبقه است. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از ۵ پله بالا رفت. طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است. طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند.

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شد.

فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است. این کاخ در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا قرار دارد و از آنجا به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را در چشم‌انداز دید.

کاخ صفی آباد ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و طی آن بخش عمده‌ای از آثار داخلش از بین رفت.

این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد ولی با این وجود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مستشاران آمریکایی بود.

منبع خبر:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *