ایران و روسیه جزو ۱۰ کشور برتر جهان در جذب گردشگران ماجراجو

روسیه در کنار کشورهای الجزایر، ایران، پاکستان، عربستان سعودی، قزاقستان، ازبکستان، بوسنی و هرزگوین، اتیوپی و جمهوری آذربایجان؛ در فهرست جذاب‌ترین کشورهای جهان برای گردشگری ماجراجویانه در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، روسیه در رده بندی کشورهایی که دارای بیشترین توان بالقوه برای توسعه گردشگری ماجراجویانه در سال ۲۰۲۰ را دارند، رتبه هشتم را به خود اختصاص دارد. صدر نشین این فهرست کشور الجزایر است.

کارشناسان انجمن ارتقاء گردشگری ماجراجویانه انگلیس (BBS)  هر سال کشورهایی را انتخاب می کنند که سفر به آنها برای گردشگران بین المللی جالب‌ترین باشد. گردشگران ماجراجو، توریست‌هایی مستقلی هستند که کوله پشتی‌های خود به دوش انداخته و بدون رزرو هتل و کمک گرفتن از آژانس‌های گردشگری با کمترین میزان رفاه و با هزینه کم به سایر کشورهای جهان سفر می‌کنند.

سال گذشته، پاکستان در صدر فهرست کشورهای دارای جذابیت برای گردشگران ماجراجو قرار داشت و در سال جاری کشور الجزایر مقام اول را بدست آورد.

مناظر طبیعی و تاریخی، تعداد نسبتاً کم گردشگران، مردم محلی مهمان نواز، زیرساخت‌های توسعه یافته، مساجد، بازارهای شرقی، اماکن فرهنگی- تاریخی رومی، عثمانی، عربی و بیزانس – همه اینها، عواملی هستند که هنگام انتخاب کشورها توسط کارشناسان، به عواملی سرنوشت ساز تبدیل می‌شوند.

۱۰ کشور برتر جهان که در دهه آینده برای دوستداران ماجراجویی جذابیت خاصی خواهند بود شامل کشورهای: الجزایر، عربستان سعودی، پاکستان، ایران، قزاقستان، ازبکستان، بوسنی و هرزگوین، روسیه، اتیوپی و جمهوری آذربایجان هستند.

منبع:خبرگزاری مهر

شکوه ساسانی در قلب فارس

سنگ‌هایی که با لایه‌های گِل روی هم چیده شدند و کاخ ساسانی پرشکوه از دل ایران زمین سر برآورده،‌ کاخی که شاید سال‌های سال است زیر سایه همسایگان و برادران ناتنی خود قرار گرفته و توجه کمی به آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در استان فارس و جنوب شیراز کاخی ساسانی سر برافراشته و آوازه آن در کل دنیا پیچیده است. کاخ سروستان ساسانی با قدمتی چند هزار ساله چندین سال است که در سایه مجموعه‌های هخامنشی قرار گرفته،‌ ولی سال گذشته و با ثبت جهانی محور ساسانی فارس، توجهات و نگاه‌های زیادی به سمت این کاخ رفت.

کاخ ساسانی یکی از بناهای مربوط به بهرام گور بوده که در ۲۵ هکتار ساخته شده و نمونه اعلای معماری دوران ساسانیان است. به عقیده کارشناسان و باستان شناسان این کاخ را “مهرنرسه” که بالاترین منصب را در دربار ساسانیان داشت، ساخت. مهرنرسه یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های ایران در عصر ساسانی بوده که در دربار سه شاه یعنی یزدگرد اول، یزدگرد دوم و بهرام گور خدمت کره است.

کاخ‌ها و قلعه‌ها که مقر فرماندهی محسوب می‌شدند در هر دوره‌ تاریخی از ایران اهمیت زیادی دارند، ضمن اینکه نقطه اوج معماری هر دوره تاریخی را نیز می‌توان در همین کاخ‌ها دید. کاخ ساسانی سروستان از سنگ و گچ ساخته شده، در میانه مجموعه، سنگ‌ها با کمک گچ روی هم بالا رفته اند. این دو ایوان مربعی شکل که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند ۱۳ متر طول دارند و بخش اصلی کاخ بوده‌اند.

کاخ سروستان مهم‌ترین کاخ دوران ساسانی بوده که معماری پیچیده و تودرتو داشته، بخش اصلی کاخ در ضلع جنوبی واقع شده و دو ایوان کوچک در کناره‌ها و یک ایوان بزرگ در بین آن دو است. در سه ضلع دیگر کاخ نیز ایوان‌ها وجود دارد که دو ایوان به بخش اصلی کاخ و یک ایوان دیگر نیز به بیرون کاخ متصل می‌شود. در معماری بنا عناصری چون “فیلپوش” و “گوشواره” که از تکنیک‌های معماری آن دوره است را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

بسیاری از معماران با اشاره به معماری عصر ساسانی و کاخ سروستان که یکی از سرآمدترین بناهای آن دوره است، همچنین تکنیک‌های پیشرفته در کلیات و جزئیات بناها، این ساختمان‌ها را الهام بخش اصلی معماری “گوتیک” می‌دانند. گوتیک یک سبک معماری مذهبی است که همواره در خدمت کلیسا بوده، این نوع معماری در حدود ۲۰۰ سال پس از حکومت ساسانیان برای اولین بار در فرانسه دیده شد.

اولین کسی که به کاوش و بررسی کاخ سرورستان پرداخت “اوزلی” بود، این کاوشگر در سال ۱۸۱۰ از آن بازدید کرد و شرحی از آن به عنوان یک بنای سنگی با یک سبک معمول دوره باستانی ارائه کرد. همچنین کاوشگران دیگری نیز روی این بنا تحقیق کردند اما به دلیل اینکه هیچ کتیبه یا سندی در آن یافت نشد، نتوانستند مدارک بیشتری ارائه دهند.

بدون شک تلفیق هنر، معماری و زیبایی در شب، در کنار سکوت آرامش بخش و رویایی آن، لذت بازدید اثر تاریخی را دوچندان کرده و بازدیدی خاطره‌انگیز را ایجاد خواهد کرد.

منبع:ایمنا

تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر یکی از زیباترین تنگه‌های جهان است که در ترکیه قرار دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند.

برای سفر با تور استانبول بهتر است در تهران برنامه‌ریزی کنید که در چه منطقه‌ای از شهر استانبول هتل خود را انتخاب کنید تا برنامه سفر شما با تور ترکیه منظم شود.

برجسته‌ترین نقاط تنگه بسفر استانبول:

• بازار ادویه مصر

• باریکه اروپایی و آسیایی بسفر

• شاخ طلایی

• قلعه رومیلی و آناتولی

بازار مصر (ادویه)، استانبول (Spice Bazaar)

بازار مصری‌ها در استانبول که به بازار (ادویه) شناخته می‌شود در سال ۱۶۶۴ ساخته‌ شده است و در انتهای جنوبی پل گالاتا در نزدیکی اسکله کشتی امینونو قرار دارد و با عطر عجیب‌وغریب ادویه‌جات از شرق و غرب عالم پرشده است. ادویه‌جات ترشی‌جات، میوه‌های خشک، پنیر، سوسیس، مربا، آجیل و دانه‌ها، لوکوم (ترکی دلپذیر) و سایر خوراکی‌ها اکثر مغازه‌ها را پر می‌کنند، اگرچه جواهرات و سایر کالاهای پرحاشیه شروع به جابجایی کرده‌اند. جای تعجب نیست: Hasırcılar Caddesi، خیابان باریک بازار که در غرب ساختمان بازار قرار دارد، بسیار رنگارنگ است و مغازه‌های بیشتری نیز برای فروش ادویه‌جات ترشی‌جات، میان وعده‌ها و لوازم‌خانگی دارند. چند بلوک به سمت غرب در امتداد Hasircilar، مسجد رستم پاشا، یکی از بهترین مساجد کوچک معماری استانبول است. آسان‌ترین راه برای رسیدن به بازار مصر از سلطان احمد از طریق تراموا Kabataş-Bağcılar است.

بسفر یا تنگه بسفر، توسط ترک‌ها به‌عنوان تنگه استانبول شناخته‌ شده است، (به ترکی: استانبول BOGAZI) (به یونانی: Βόσπορος) تنگه است که مرز بین بخش اروپا (روملی) از ترکیه و بخش آسیایی آن (آناتولی) را از هم جدا می‌کند و باریک‌ترین تنگه جهان برای حمل‌ونقل و ناوبری بین‌المللی است، طول بسفر تقریباً ۳۰ کیلومتر است و حداکثر عرض آن در ورودی شمالی ۳۳۰۰ متر و حداقل عرض ۷۰۰ متر بین کندلی و آشیان و ۷۵۰ متر بین آنادولوهیزار و رومیلی‌ حصاری وجود دارد. عمق آن بین ۳۶ تا ۱۲۴ متر در میان رودخانه متغیر است.

بیشتر سواحل این تنگه به‌شدت پرجمعیت است، زیرا شهر استانبول (با جمعیت کلانشهر بیش از ۱۳ میلیون نفر) آن را تنگ می‌کند. مسجد آبی، ایا صوفیه، دلما باغچه، قلعه رومیلی حصا (که توسط مفتح فاتح قبل از فتح قسطنطنیه ساخته‌شده است) مشهورترین نقطه دیدنی بسفر است و عمارت‌های چشمگیر عثمانی برای تحسین از هر دو طرف تنگه بسفر وجود دارد. تعدادی از هتل‌ها زیبا و لوکس در کنار این آبراه مشهور در ترکیه و شهر استانبول ساخته‌ شده‌اند که می‌توان به هتل چراغان پالاس کمپینسکی (Ciragan Palace Kempinski) و یا اینکه هتل هیلتون بسفر (Hilton Bosphorus hotel) اشاره کرد که ابن دو هتل از هتل‌های لوکس این منطقه می‌باشند که می‌توانید در سایت تور یاب از آن‌ها بازدید و تور ارزان ترکیه خود را رزرو کنید هتل استانبول ادیشن (Rios Edition Hotel) انتخاب دیگری است که می‌توان در تور استانبول انتخاب کرد یکی از امکانات سکونت در این هتل‌های این منطقه دسترسی به تمام جاذبه‌های استانبول است. اقامت در تور استانبول در هتل‌های نزدیک این آبراه در استانبول با نمای رو به تنگه بسفر برای هر مسافر استانبول لذت‌بخش می‌باشد.

چرا چنین نیاز فوری به یک قلعه وجود داشت؟

در زمان سلطنت سلطان مراد دوم، امپراطوری عثمانی سعی در فتح شهر قسطنطنیه داشت. این تلاش ناموفق بود و این تا حدودی به این دلیل بود که بیزانسی ها ناوگان کشتی‌ها را برای محاصره بسفر ارسال کردند. هنگامی‌که فرزند سلطان، سلطان محمدم دوم در سال ۱۴۵۱ به تخت سلطنت رسید، بلافاصله دستور داد که این قلعه برای آماده‌سازی حمله دیگری به قسطنطنیه ساخته شود. قلعه روملی در استانبول در باریک‌ترین قسمت بسفر قرار دارد، همان‌طور که قلعه آناتولی در طرف مقابل است.

داشتن یک قلعه از هر طرف و به‌ویژه در باریک‌ترین قسمت، به‌طور عاملی به عثمانی‌ها اجازه می‌دهد تا ترافیک در بسفر را کنترل کنند. کنستانتین XI تلاش کرد تا یک توافق صلح واسطه بگذارد اما سلطان از این پیشنهاد امتناع ورزد و قلعه به‌سرعت تکمیل شد؛ و دستور داد که این قلعه باید به‌اندازه کافی قوی باشد که در برابر آتش دشمن مقاومت کند. درنتیجه دیوارها از ۵.۷۰ متر تا ۶.۵۰ متر ضخامت دارند. برای سربازانی که در قلعه مستقرشده بودند، تعدادی از خانه‌های چوبی به‌عنوان محل اسکان خدمت می‌کردند. سلطان همچنین درخواست کرده بود که در داخل مجتمع مسجدی کوچک وجود داشته باشد که مساحت آن در حدود ۳۱۲۰۰ مترمربع باشد.

علاوه بر این، یک مخزن زیرزمینی در زیر مسجد وجود داشت که آب را با استفاده از سه چشمه دیواری، برای کسانی که در این قلعه زندگی می‌کردند، تأمین می‌کرد. در سال ۱۵۰۹ زلزله بزرگی‌بخش‌هایی از قلعه را ویران کرد، اما خیلی زود تعمیر شد. بار دیگر در سال ۱۷۴۶ براثر آتش‌سوزی آسیب دید اما در سال ۱۷۶۱ دوباره تعمیر شد در سال ۱۹۵۵ یک پروژه بزرگ مرمت آغاز شد و کار برای تکمیل آن سه سال طول کشید. امروز قلعه روملی در استانبول یک موزه ملی است و همچنین در طول تابستان برای تعدادی کنسرت از آن به‌عنوان یک تئاتر روباز در قیمت تور استانبول استفاده می‌شود.

منبع:ایسنا

احیاء خانه‌ های تاریخی ضروری است

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد ۵۰۰ خانه تاریخی در سطح این منطقه وجود دارد که هیچ‌کدام از این خانه‌ ها در مالکیت شهرداری نیست، گفت: این خانه‌های تاریخی منبع درآمد خوبی در بخش گردشگری به شمار می‌رود.

حسین کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وضعیت برخی خانه‌های قدیمی نگران‌کننده است، اظهار کرد: با توجه به بحث مالکیت خصوصی و ثبت تاریخی خانه‌ها، امکان ورود شهرداری برای حل مشکلات آن‌ها آسان نیست.

وی با تاکید بر اینکه احیاء خانه‌های تاریخی نیازمند مدیریت واحد شهری است تا دستگاه‌های متولی مانند میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری با همکاری و برنامه‌ریزی مناسب، خانه‌های تاریخی شهر را نجات دهند، تصریح کرد: مالکان خانه‌های تاریخی می‌توانند از این خانه‌ها به عنوان مکان گردشگری استفاده کنند، در صورتی که این خانه‌ها با کمک بخش خصوصی مرمت و مورد استفاده قرار گیرد، شهرداری نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

کارگر که معتقد است توجه به خانه‌های تاریخی تاثیر زیادی در افزایش جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصادی دارد، افزود: با وجود اینکه هیچ‌کدام از خانههای تاریخی در مالکیت شهرداری نیست، برای اینکه این خانه‌ها جانی دوباره بگیرند، شهرداری منطقه به منظور احیاء و مرمت این خانه‌ها آماده هرگونه همکاری با بخش خصوصی است و بخشی از شهرداری به عنوان احیاء بافت فرسوده و بافت شهری با هدف تسریع در امور ایجاد شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعداد ۵۰۰ خانه تاریخی در سطح این منطقه وجود دارد که هیچ کدام از این خانه‌ها در مالکیت شهرداری نیست، گفت: برخی هنوز ثبت میراث نیستند، اما همه اینها منبع درآمد خوبی در بخش گردشگری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای احیاء خانه‌ های تاریخی جلسات متعددی با اداره میراث فرهنگی برگزار شده است،  افزود: شهرداری ‌برای هر اقدامی در خصوص آثار تاریخی، از میراث فرهنگی استعلام میکند.

کارگر رسیدگی به خانه‌های تاریخی را ضروری دانست و گفت: مالکان برای تعیین تکلیف ملک باید وارد عمل شوند، چراکه برخی از این خانه‌ها از نظر بهداشتی و ایمنی برای دیگر شهروندان مشکل ایجاد کرده است، همچنین تعدادی از خانه‌های تاریخی فرسوده به محل تجمع حیوانات موذی و پاتوق افراد ناباب تبدیل شده و امنیت محله‌ها را به خطر انداخته است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد:‌ مالکان خانه‌ های تاریخی باید در کوتاه‌ترین زمان به شهرداری مراجعه کنند تا در صورتی که امکان بازسازی وجود داشته باشد، با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی اقدام لازم برای رسیدگی به آن انجام شود  و در صورتی که فردی توان یا علاقه‌ای به این کار ندارد، با مراجعه به میراث و واگذاری ملک برای رسیدگی‌های بعدی اقدام کند.

منبع:ایمنا

“گورت” محوری برای توسعه شرق

امروزه صنعت گردشگری در جهان به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای یافته و رو به گسترش می باشد و مورد تاکید دولت‌ها، شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به عنوان شهری دارای پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی که همواره از آن به عنوان یکی از زیباترین مکان‌ها در سفرنامه گردشگران نام برده شده، با افزایش ظرفیت‌ها باید به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در جهان بیش از پیش مطرح شود.

اگر پای در سرزمین گنبدهای فیروزه‌ای بگذارید کم ندارد مناطق بکر و زیبایی که با اندکی توجه می‌تواند به رونق این صنعت پردرآمد کمک کند؛ “منطقه‌ گورت” در شرق اصفهان با داشتن پتانسیل‌های گردشگری مانند برج‌های کبوتر بستر مناسبی است تا با برنامه‌ریزی اصولی و هوشمندانه به یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی تبدیل شود، اما تا کنون بدون اینکه توجهی به مسائل شهرسازی و پیشینه تاریخی آن شده باشد بافت قدیمی و ارگانیک این منطقه دستخوش ساخت و سازهای جدید شده است.

با در نظر گرفتن اینکه وجود کاستی‌های بسیار علاوه بر انهدام بافت کالبدی ارزشمند، باعث تغییرات عملکردی و پویایی نداشتن سبک زندگی و معیشت در این منطقه شده است سیداحمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان معتقد است «برای ایجاد تحول در این محل ضروری است با شناسایی و بررسی نقاط ضعف و مشکلات زیرساختی و فرسودگی منطقه، نسبت به ارائه‌ راهکارهای کارشناسانه و هوشمندانه در جهت رفع موانع و نیل به هدف توسعه‌ پایدار اقدام کرد.»

وی اظهار می‌کند: توجه به اهدافی همچون ایجاد برتری در جذب توریست با اتکا بر منابع و عناصر تاریخی، فرهنگی، هنری، طبیعی و پیرو آن رشد صنعت گردشگری، می‌تواند با یک دید کلی و در ارتباط با هم در راستای تعریف پروژه‌های جاذب و محرک توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: طراحی منطقه گردشگری گورت با هدف ایجاد بستر فضای محرک توسعه پایدار در منطقه ۱۵ و توسعه و رونق  این منطقه  از طریق جذب و حضور گردشگر، درآمدزایی حاصل از حضور گردشگر و ایجاد درآمد پایدار، اشتغالزایی، مدیریت مناسب و دقیق گردشگری اجتماع محور، افزایش کیفیت مطلوب و  تجربه محور برای بازدیدکنندگان، پایداری اجتماعی از طریق جلب مشارکت محلی، تکریم فرهنگ و میراث جامعه محلی با تقویت و احیاء آداب و سنن محلی، شناسایی صنایع دستی و توزیع عادلانه منافع حاصل از گردشگری در اجتماع انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به زوایای خدمات تحقق طرح گردشگری تصریح می‌کند: گام نخست تکمیل و تحلیل مطالعات زیست‌محیطی، تحلیل مطالعات کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همچنین تدوین جدول swot، ارایه بیانیه چشم‌انداز، تعیین اهداف کلان، راهبردها و سیاست‌ها گام دوم تعیین معیارهای کیفی فضا، تنظیم برنامه مدون و بررسی ساز و کار مشارکت و گام سوم طراحی شهری محور گردشگری، معرفی پروژه‌ها و اقدامات، ارائه طرح کالبدی محور گردشگری به صورت دو بعدی و سه بُعدی، تنظیم ضوابط و مقررات، اولویت‌بندی و زمان‌بندی اقدامات اجرایی طرح و برنامه‌ محور و تعریف بسته‌های اقتصادی با رویکرد سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه می‌دهد: خروجی‌های مورد انتظار و کاربست طراحی منطقه گردشگری گورت ارائه طرح کلی محور و محدوده گردشگری به صورت دو بُعدی و سه بُعدی، تنظیم ضوابط و مقررات، اولویت‌بندی و زمان‌بندی اقدامات اجرایی طرح و برنامه‌محور و تعریف بسته‌های اقتصادی با رویکرد سرمایه‌گذاری خواهد بود.

گورت

لازمه تحقق اجرای طرح‌ها “تفکر استراتژیک” است

“مهرداد کیهان‌فر” دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری در این باره می‌گوید: طرح محور گردشگری گورت به عنوان موتور محرک توسعه برای منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان بسیار خوب است، اما توسعه پایدار نیست زیرا توسعه پایدار مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد.

وی تصریح می‌کند: باید زمینه مشارکت برای مردم فراهم شود تا آنها بتوانند در خصوص اینگونه طرح‌ها نظرات خود را مطرح کنند در واقع شهرداری باید بیش از پیش از نظرات و مشارکت مردم استفاده کند.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری معتقد است: «طرح‌هایی همچون طرح محور گردشگری گورت باید در کانون‌های سطح مناطق مربوطه به طرح، مطرح و نظرات مردم دریافت شود تا آنها از اتفاقاتی که قرار است در آینده منطقه محل سکونتشان رخ دهد باخبر باشند.»

وی تاکید میکند: در حال حاضر مشکلی که مردم با مدیریت شهری در کشور دارند موضوع بی‌اعتمادی به دلیل وعده‌های بی‌سرانجام است است چرا که شهرداری موضوعی را با آنها مطرح می‌کند و تا زمان اجرا مردم دیگر آن مدیران و مسئولان را نمی‌بینند؛ نکته مهم دیگر اینکه با تغییر مدیریت‌ها، تصمیم‌های گرفته شده به سرعت تغییر پیدا می‌کند، از این رو باید گفت اقداماتی که در برنامه‌های شهری صورت میگیرد، مقطعی است، گاهی اوج می‌گیرد و گاهی کاهش پیدا می‌کند و بسیاری از سرمایه‌های انسانی و اقتصادی تحت‌الشعاع این گونه مسائل قرار می گیرد.

کیهان‌فر با بیان اینکه باید در تدوین طرح‌ها بیشتر از ظرفیت‌های اجتماعی بخش خصوصی استفاده شود اظهار می‌کند: برای اجرای طرح‌ها باید ساختار لازم ایجاد و این ساختار توسط مدیریت شهری هدایت و به مردم واگذار شود.

وی تاکید میکند: یکی از نقش‌های دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده بررسی همین مسائل است. اگر این بافت‌ها نیاز به تحول دارد باید از بین ساکنان همان بافت‌ها کمیته‌های همیاری تشکیل داد و با نظر مردم طرح‌ها را ایده‌پردازی کرد و در عین حال به مردم آگاهی‌بخشی کرد چرا که لازمه تحقق این موضوع مهم “تفکر استراتژیک” است.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در طرح گردشگری گورت وعده‌های زیادی داده شده و تمام مسائل برنامه ریزی شهری به میدان آورده شده است تصریح می‌کند: در مدیریت شهری کشور افراد با تفکر راهبردی، عملیاتی یا همان استراتژیک کم هستند تا بتوانند منابع و امکانات همچنین ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی را به خوبی و صحیح سنجیده و براساس شفافیت و عدالت محوری حرکت کنند.

وی ادامه می‌دهد: باید ایده‌ها در فضاهایی در سطح مناطق شهری که مردم نیز مشارکت دارند توسط مدیران شهری مطرح و چشم‌اندازها اعلام شود و پس از دریافت نظرات مردم، خروجی تصمیم‌گیری‌ها اعلام شود تا مردم از اینگونه طرح‌ها پشتیبانی کنند.

کیهان‌فر با بیان اینکه موضوع توسعه پایدار یک کار متوازن در گستره شهر است تصریح می‌کند: اگر قرار است در گورت طرحی با عنوان محور گردشگری اتفاق افتد باید سازگاری با دیگر طرح‌های منطقه داشته باشد و منطبق با طرح‌های سایر مناطق در راستای هم‌افزایی باشد؛ البته برای طرح گردشگری گورت احتمال اینکه عناوین، پیشوند یا پسوند تعیین شود تا زمینه توسعه مستمر را فراهم کند وجود دارد، اما برنامه‌ها باید به گونه‌ای تدوین شود تا علاوه بر استفاده از قوانین، چشم‌اندازها و اسناد بالادستی به سمت تامین منابع پایدار برای شهر برود.

وی با طرح این سؤال که “طرح محور گردشگری گورت تا چه میزان به حفظ محیط زیست کمک میکند؟” میگوید: یکی از موضوعات مهم اجرای طرح‌ها، مباحث عملیاتی و راهبردی است زیرا طرح و برنامه اجرا و کنترل و نظارت به صورت همزمان انجام می‌شود.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه طرح‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند و در هر شرایطی بتواند به حیات خود ادامه دهد خاطرنشان میکند: باید از تمام ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی میراثی به گونه‌ای استفاده و برنامه‌ریزی شود تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آنها بهره‌برداری کنند.

منبع:ایمنا

موزه موسیقی در جلفا

موزه و موسیقی دو عنصر مهم فرهنگی در زندگی انسان عصر مدرن هستند، یکی از گذشته به ارث رسیده و یکی دیگر را انسان نوین با ابتکار خود به وجود آورده که تلفیق این دو عنصر فرهنگی در “موزه موسیقی اصفهان” یک جاذبه بی‌نظیر گردشگری را ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موسیقی آرام جان و لطیف‌ترین نوع هنر است که روح هر انسان را نوازش می‌دهد. موسیقی تلفیقی از صدا و سکوت تعریف شده، این هنر در هر تمدن با هر نوع فرهنگ و عقیده وجود داشته است. موسیقی زبان زنده دنیاست و بهترین راه بیان آن،‌ اجرا است؛ اما گاهی صرفا نمایش آلات،‌ سازها و ابزار موسیقی می‌تواند زیر و بم یک فرهنگ را نشان دهد.

در میان شلوغی‌های خیابان‌های اصفهان،‌ در دل محله‌ چشم نواز جلفا و در همسایگی کلیسا وانک اصفهان،‌ یک نشانی خودنمایی می‌کند؛ “موزه موسیقی اصفهان”. سردرش پشت درختان خیابان مهرداد افراشته شده و آن را به قلب تپنده‌ای برای موسیقی نصف جهان و موزه‌ای نمونه برای دیگر موزه‌های موسیقی کشور تبدیل کرده است.

شاید در سفر به اصفهان تمام نگاه‌ها به سمت گنبدهای فیروزه‌ای،‌ کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز،‌ مناره‌های سر به فلک کشیده، بافت تاریخی و یا طرح‌ها و نقوش کلیساهای جلب شود. اما در این میان موزه موسیقی به عنوان موزه‌ای تازه تاسیس و خصوصی نیز توانسته توجه گردشگران زیادی را جلب کند. این موزه به عنوان اولین موزه خصوصی گردشگری کشور در سال ۱۳۹۴ توسط مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی تاسیس شد.

blank

موزه موسیقی اصفهان در مدت کوتاهی که آغاز به فعالیت‌ کرده، توانسته به خوبی در میان دیگر موزه‌های اصفهان شناخته شود و حتی در سایت “تریپ ادوایزر” با نمره کامل پنج به عنوان دومین جاذبه برای بازدید در اصفهان پیشنهاد شود. همچنین این مجموعه، گنجینه‌ای از ۳۰۰ نمونه از سازهای موسیقی ایرانی است که برخی از آن‌ها نمونه‌ مشابهی در دنیا ندارند.

موزه موسیقی مدل و نوع جدیدی از موزه را در اصفهان به نمایش می‌گذارد که یک تجربه کاملا نو از بازدید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این موزه بازدید کنندگان ضمن آشنایی با انوع ساز، طریقه نواختن را نیز نشان می‌دهند و حتی به اجرای موسیقی زنده نیز می‌پردازند. معماری موزه نیز با دارا بودن چند تالار و سالن به صورت کاملا استاندارد تداعی کننده یک “موزه” واقعی است که بازدید کننده را با سیر درستی از تالاری به تالار دیگر راهنمایی می‌کند.

این موزه از پنج قسمت “تالار سازهای ملی”، “تالار سازهای محلی”، “سرای سرآهنگان”، “موسیقی سرا” و “کارگاه سازسازی” تشکیل شده است. در بخش سازهای ملی،‌ سازهایی که در پهنه جغرافیایی ایران گسترش یافتند قابل مشاهده است؛‌سازهایی که هویت اصلی موسیقی ایران بوده و در طی سالیان سال بزرگان زیادی این سازها را در دست گرفته و آثار ماندگاری برای تمام تاریخ خلق کرده‌اند.

blank

موسیقی محلی همواره از جایگاه مهمی در موسیقی ایران برخوردار بوده،‌ این نوع از موسیقی اوج فرهنگ یک قوم و قشر را به نمایش می‌گذارد. “تالار سازهای محلی” موزه موسیقی اصفهان به موسیقی محلی و نواحی ایران اختصاص دارد، در این سالن با سازهای مختلف از نواحی چندگانه ایران می‌توان آشنا شد و اطلاعات مختلفی از انواع ساز تا نوع خاص نوازندگی آن‌ها بدست آورد.

بخش بعدی موزه “سرای سرآهنگان” نام دارد،‌ در این بخش موسیقیدانان بزرگ اصفهانی و زندگی‌نامه و سرگذشتگان معرفی شدند. این بخش اطلاعات جامعی از آثار و تاثیر این موسیقیدانان بر موسیقی وجود دارد، شاید کامل ترین اطلاعات از موسیقی اصفهان را بتوان در این سالن بدست آورد.

در پایان بازدید و بخش انتهایی موزه نیز بخش “موسیقی سرا” واقع شده است، پس از دریافت اطلاعات و آشنایی با سازهای موسیقی در پایان بازدید و در “موزه سرا” گوش خود را به اجرایی زنده از موسیقی نوازش دهید. همچنین “کارگاه سازسازی” نیز در مجموعه وجود دارد که می‌توان بخش‌های مختلف ساخت یک ساز را در آن به تماشا نشست.

blank

در موزه موسیقی اصفهان انواع و اقسام سازها از قانون،‌ چنگ،‌تار و سه‌تار،‌ کمانچه و سنتور گرفته تا قیچک، رباط و بربط و هود وجود دارد. بیشتر آثار این گنجینه از جانب آهنگ سازان و نوازندگان به این مجموعه اهدا شده تا در زیر یک سقف اصالت موسیقی ایرانی را نمایش دهند.

این مجموعه ارزشمند از موسیقی که در قالب موزه‌ای درخشان ظاهر شده توانست در سال ۹۵ عنوان بهترین موزه خصوصی سال را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دریافت کند. موزه موسیقی اصفهان در خیابان مهرداد پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران است.

منبع:ایمنا

روستایی با آب حیات

روستایی که اوصاف آن بیشتر به افسانه‌های کهن می‌ماند که زورق خیال را بر دریای افکار غوطه‌ور می‌کند.

به گزارش ایمنا، در چهار دیواری محصور شهرها، مرغ خیال حبس در قفس تنهایی است و هرگز خیال پرواز ندارد؛ خیال خفته در تنگنای بی‌روح شهر وقتی پای در دامان طبیعت می‌نهد دامن‌کشان از سایه‌سار درختی به خنکای جوی و از پرچین دیوار باغ به ستیغ قله می‌رود؛ پس چشم انتظار ایام نمانید تا مجال سفر دهد. بار سفر ببندید و همسفر باد صبا راهی دیاری شوید که از قتلگاه یحیی‌ نبی(ع) تا قدمگاه عُزَیر پیامبر نشانی در صفحه هزار نقش خود دارد.

 در ۸۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان در نزدیکی شهرستان مبارکه روستایی قرار دارد که به “حوض‌ماهی” مشهور است. روستایی با منظرگاهی سنتی که پیشینه آن ریشه در تاریخ هزاران ساله مردمان این دیار دارد. خانه‌های کاهگلی، درهای چوبی کوچک و بزرگ و درختانی با سایه‌ساری خنک. جوی آبی از میان روستا روان است که زلالی آبش یاد بی‌آلایشی مردمانش را در خاطر می‌پروراند که با لبخند به استقبال توی می‌آیند و دستانی به نشانه مهر را بدرقه راهت می‌کنند.

رمه گوسفندان در چراگاه و صدای دلنگ دلنگ زنگوله‌هایشان با خنکای نسیم صبحگاهی و بوی نان تازه توصیف روستا را تا مرز افسانه‌ها بالا می‌برد. به ویژه برای مردمانی که پای در بند شهر داشته‌اند و دنبال دمی آسودن از قالب شهری می‌گردند.

blank

در نزدیکی حوض‌ماهی روستاهای “آبرو”، “لاو” و “قلعه‌سفید” قرار دارد. نام این روستا از حوضی در ابعاد ۱۰ در ۱۰ با عمقی در حدود یک متر گرفته شده است که در جنوب روستا و در نزدیکی کوهی به نام “سکوپهن” قرار دارد.

چشمه‌ای در بالادست حوض قرار دارد که آب آن را تأمین می‌کند. تلفیق کوهسار و چشمه و حوض پایین‌دست تابلوی زیبایی را در برابر دیدگانتان می‌نشاند که شاید کمتر دیده باشید.

سبزی دشت در خاکستری دامنه کوه محو می‌شود و در بالا پیوندی نامحسوس با آبی آسمان می‌گیرد؛ منظرگاهی به غایت زیبا و شورانگیز با صدای پرندگانی چونان لالایی مادرانه که زبان از بیان اوصافش قاصر است.

این روستا که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد تا زمان پهلوی اول و قبل از آن مورد هجوم روس‌ها بوده است. نیروهای روس به عقیده وجود گنجی بزرگ در حوض‌ماهی قصد داشتند آن را خارج کنند که همت مردم روستا دست آنان را کوتاه کرد.

blank

مردمان این منطقه عقیده دارند که ماهی‌های درشت این حوض که به رنگ‌های قرمز و خاکستری هستند را نباید آزار داد و شکار کرد. زیارتگاه کوچکی نیز در کنار این حضور قرار دارد که اهالی معتقدند که خوابگاه عُزَیر نبی بوده است و چشمهٔ آب کنار حوض در اثر برخورد عصای این پیامبر جوشیده است. تپه‌ای با خاک قرمز رنگ نیز در کنار این حوض قرار دارد که به عقیده اهالی محل قتلگاه حضرت یحیی پیامبر است.

منبع:ایمنا

پربازدیدترین شهر جهان میزبان فستیوال‌

شهر هنگ کنگ، شهری جزیره‌ای در جنوب چین، برای هشتمین سال متوالی به عنوان پربازدیدترین شهر جهان شناخته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنگ کنگ از نظر اقتصادی و فرهنگی یکی از پویاترین شهرهای آسیا است؛ فرهنگ آن تلفیقی زیبا از سنت و مدرنیته است و همین امر باعث توسعه صنعت گردشگری در این شهر شده ‌است به طوری که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص ‌دهد.

ادغام فرهنگ سنتی و غربی باعث شکل گرفتن جشن‌ها و رویدادهایی جالب، از جشنواره‌های هنری بین‌المللی گرفته تا جشن‌های ملی بازمانده از سنت‌های محلی، در هنگ کنگ شده‌است که در ادامه به برخی از آن ‌ها اشاره می‌شود.

blank

جشنواره بهاری

جشن سال نو چینی‌ یکی از مهم‌ترین عیدها برای مردم این کشور به شمار می‌رود که هنگ کنگ نیز از آن مستثنی نیست. مردم این شهر هفته‌ها قبل از شروع سال نو، خود را برای روز عید آماده می‌کنند، خانه‌ها را تمیز کرده و لباس نو می‌خرند.

 در سال نو، کودکان از بزرگ‌ترها هدیه‌هایی به نام lucky money  یا همان “پول شانس” در پاکت‌های قرمز دریافت می‌کنند و بزرگ‌ترها به هم شیرینی و خوراکی تعارف می‌کنند. طبق رسوم مردم هنگ کنگ، فانوس‌های قرمز سراسر شهر را  در شب سال نو می‌پوشانند و گریز از هیجان و هیاهوی جشن و سرور برای همه غیرممکن است!

blank

تمام معابد مملو از مردمی است که برای سلامت و خوشبختی دعا می‌کنند و در همه بازارها نیز انواع گل و عطر فروخته می‌شود. جالب است بدانید که جشن شروع سال چینی، به جای اینکه براساس تقویم میلادی باشد، طبق تقویم قمری چینی اتفاق می‌افتد. این تاریخ متغیر بوده و جشن بهار در روز اول نمایان شدن ماه آغاز می‌شود و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد.

جشنواره فانوس بهار

جشنواره بهار هنگ کنگ یکی از زیباترین فستیوال‌ها در جهان است که در آخرین روز جشن سال نو، یعنی در پانزدهمین روز بهار، اتفاق می‌افتد. در این جشنواره مردم و معمولا کودکان، پس از حل یک معما فانوس‌هایی را در هوا رها می‌کنند. به این صورت که در هر فانوس یک معما وجود دارد و هرکسی که بتواند پاسخ درست معما را حدس بزند، یک هدیه از برگزار کننده جشنواره دریافت کرده و فانوس را در آسمان رها می‌کند. اصلی‌ترین خوراکی این جنبش Yuan Xiao نام دارد که ترکیبی از برنج و مواد مختلفی است که به شکل دایره درست شده‌است.

blank

جشنواره چئونگ چائوبون

فستیوال چئونگ چائوبون در واقع یک جشن مخصوص جزیره چئونگ چائو در هنگ کنگ است که به مناسبت تولد بودا اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید که خوردن کلوچه‌هایی به نام Kwon Kam Kee مهم‌ترین بخش این جشنواره به شمار می‌رود. علاوه ‌براین، در این جشن برج‌های بلندی به ارتفاع حدود ۱۴ متر ساخته شده‌است که پوشیده از کلوچه‌های Kwon Kam Kee هستند که مردم از آن‌ها بالا می‌روند و کلوچه جمع می‌کنند. کسانی که بیشترین تعداد کلوچه را جمع کنند، هدیه کوچکی دریافت می‌کنند. این جشنواره نیز هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند.

blank

جشنواره ارواح

جشنواره ارواح، یا جشنواره ارواح گرسنه، یک فستیوال چینی است که منشأ بودایی و تائویستی دارد. مردم چین براین باورند که در این روز، درهای بهشت و جهنم به روی زمین باز است و ارواح در سراسر شهر سرگردان هستند. در نتیجه مردم با سوراندن عود و ساختن آدمک‌هایی شبیه به پادشاه ارواح، به تجلیل و بزرگداشت مردگان می‌پردازند.

عید ارواح در پانزدهمین روز ماه هفتم سال اتفاق می‌افتد به همین دلیل در فرهنگ چین، ماه هفتم ماه ارواح نامگذاری شده‌است. همواره گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای حضور در این جشنواره به چین سفر می‌کنند.

blank

جشنواره هنرهای هنگ کنگ

در این جشنواره، سالانه هنرمندانی از هنگ کنگ، کل کشور چین و سایر کشورهای دنیا گردهم می‌آیند. درون مایه اصلی این فستیوال هنرهایی نظیر تئاتر، موسیقی کلاسیک غربی و چینی، اپرای چینی، اپرای غربی و موسیقی جهانی است. این جشنواره هر ساله در فوریه و مارس و به مدت بیش از پنج هفته، برگزار می‌شود.

blank

فستیوال کثیف با خواصی دارویی!

“گِل‌بازی” پرطرفدارترین فستیوال کره جنوبی است که در آن هیچکدام از هزاران شرکت کننده نمی‌توانند تمیز باقی بمانند!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کره جنوبی کشوری دارای فستیوال‌های گوناگون و سرگرم‌کننده نظیر کرم‌های شب‌تاب، ماهیگیری روی یخ، گاو بازی و نقاشی روی بدن است و در زمینه برگزاری جشنواره در هیچ فصلی از سال کمبود ندارد، ولی جذابیت هیچ‌ یک از این فستیوالها نمی‌تواند با جشن محبوب و جذاب گِل‌بازی در شهر بوریونگ  (Boryeong) برابری کند.

بوریونگ شهری کوچک در استان چانگ چئونگ، در غرب کره جنوبی واقع شده است که هر ساله در اواسط ماه جولای (تیرماه) هزاران نفر را از سراسر این کشور و حتی از شهرهای اروپایی و آفریقایی به سمت خود می‌کشاند تا تجربه بهترین تعطیلات تابستانی را با کشتی‌گیری سنتی در گل، سرسره گلی و انواع تفریحات گلی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

blank

بوریونگ در طول جشن تبدیل به یک شهر شاد و پر هیاهو می‌شود که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد را به واسطه حضور گردشگران به خزانه این کشور وارد می‌کند. جالب است بدانید که گِل‌های بوریونگ دارای مواد معدنی مفید خصوصا “ژرمانیم و بنتونیت” هستند و می‌توانند تأثیر اشعه فروسرخ(مادون قرمز) را که عاملی برای پیری پوست است خنثی کنند؛ بنابراین با وجود کثیف بودن، دارای خواص دارویی و زیبایی‌بخشی است!

blank

قسمت شاد و مهیج فستیوال زمانی شروع می‌شود که بازدیدکنندگان با گِل‌های خاکستری آغشته شده و در بازی‌های مختلف شرکت می‌کنند. علاوه بر این در حین مراسم افتتاحیه و اختتامیه فستیوال رویدادهای پر شور و هیجان و البته تمیزی همچون نمایش‌های آتش بازی، اجرای کنسرت‌های زنده، نمایشگاه‌های رنگارنگ خیابانی و شعبده‌بازی برگزار می‌شود و کودکان هم می‌توانند با حمام گل و نقاشی با گل‌ولای سرگرم شوند.

blank

تأمین هزینه‌های این فستیوال بین‌المللی که در ابتدا به منظور تبلیغ برند لوازم آرایشی “Boryeong mud cosmetics” برگزار می‌شد در حال حاضر بر عهده دولت است و با فراهم آوردن امکاناتی که آن را تبدیل به فستیوال درجه یک کره کرده است تفریحی سالم و کامل را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

blank

برای تسهیل شرکت در این جشن همگانی یک اتوبوس  در ایستگاه ۰۹D  فرودگاه اینچئون روزانه پنج مرتبه فرودگاه را به مقصد بوریونگ ترک می‌کند که می‌توان بلیط آن را از باجه‌های موجود در ترمینال خریداری کرد و یا به راننده پول نقد پرداخت کرد. از سمت سئول نیز اتوبوس‌های اکسپرس هر ساعت از پایانه مرکزی اتوبوس شهری به سمت بوریونگ حرکت می‌کند و بلیط قطارهای ایستگاه‌هایYongsan   و Yeongdeungpo به مقصد Daecheon  از یک ماه قبل به صورت آنلاین قابل رزرو است.​

منبع:ایمنا

blank

رقص گل‌ها با سرود نسیم

پیچش باد در مرغزار با اندک ترنم باران روح را به پرواز در می‌آورد. کوهسارانی بلند و کوتاه با رواندازی از حریر سبز چمن، چشمه‌ای زیبا را مهمان دامن خود کرده‌اند. گل‌های زرد و لاله‌های کوچک در میان نسیم خنک گویی رقص‌کنان از سویی به سوی دیگر می‌خرامند.

بهار فصل سفر است. طبیعت دست سخاوت گشوده و همه چیز را برای بردن حظی وافر مهیا کرده است. دامن صحرا چشم انتظار عاشقانی است که می‌خواهند فارغ از هیاهوی شهر و دور از درهای آهنی و دیوارهای سیمانی و خشک و بی‌روحش، دمی را در دامن کوه و دشت به شادمانی بگذرانند.

هرگاه عزم سفر کردید، راه ارتباطی شهرضا و سمیرم را برگزینید تا در میانه راه به بهشت‌گونه‌ای برسید که شاید کمتر نظیرش را دیده باشد. بعد از روستای کهرویه به سمت مزرعه احتشامی بروید و سپس دنباله رودخانه‌ای که در میان مزارع جاری شده را بگیرید تا به “چشمه گرم” برسید.

blank

پیوستگی کوه‌ها، دره‌هایی را پدید آورده که از بستر تا میانه آن با بوته‌های سبز و گل‌های رنگارنگ پوشیده شده است. آب “چشمه گرم” از دل کوهی سترگ می‌تراود و پس از پیمودن مسیری کوتاه به استخری بزرگ می‌ریزد و سرانجام در انتها به سوی مزارع و باغات پایین‌دست سرریز می‌شود.

وقتی بر بلندای کوهساران این منطقه بروید بیشتر شکوه تابلوی خلقت را می‌بینید. در دور دست آبی آسمان با خاکستری کوهساران پیوسته و تنها با خطی از ابرهای سفید جدا شده است. قله کوه‌ها که در ابر پنهان شده، چونان پیرمردی کهنسال می‌ماند که نشسته بر حریر سبز موهای سپید خود را در پیرامون افشانده است.

رمه گوسفندان در دامنه کوه مشغول چرا هستند و مرد چوپان در سایه درختی کوچک نشسته است. از جای جای کوهپایه‌های این منطقه چشمه‌هایی کوچک و بزرگ روان است که از دوردست تلألؤ خورشید بر سینه هر کدام از آن‌ها منظری زیبا پدید آورده است.

blank

سراسر دشت پر است از باغات سیب و گلابی و گیلاس با شکوفه‌هایی به رنگ سفید و قرمز و صورتی. از بلندای کوه، باغات این منطقه مانند فرشی هزار نقش است که به زیورهای هزار رنگ آراسته شده است. تلفیق رنگ‌ها در این پهنه بی‌مانند ذره‌ای از شکوه بی‌پایان خلقت را نمایان می‌کند که زبان از وصف اوصاف جمالش قاصر و ذهن از درک اوصاف کمالش ناتوان است.

blank

در میانه دره‌هایی که از پیوستن کوهساران تشکیل شده رودی جاری است که از “چشمه گرم” نشأت می‌گیرد. رود بر بستری از سنگ می‌خرامد و به پایین دست می‌رود. زیبایی آسمان این منطقه کم از زیبایی زمینش ندارد. نقاش چیره‌دست طبیعت با قلم‌مویی نامرئی ابر را به هزار نقش و طرح پیراسته و بر زمینه‌ای آبی‌رنگ آراسته تا زیور چشمان بیننده باشد.

blank

اینجا زمین به آسمان نزدیکتر است. انگار می‌توان به سادگی دست دراز کرد و برگی از شاخسار درختان چید و بر گوشه ابر آویخت. پرواز پرندگان بر پهنه نیلگون گسترده بر فراز “چشمه گرم” بسیار زیباست. اینجا صدای بلبلان بر فراز درختان و در میانه سرود نسیم چونان نغمه چنگ است و آواز خوش که گوش را نوازش می‌دهد.

منبع:ایمنا