روستای-حوض-ماهی

روستایی با آب حیات

روستایی که اوصاف آن بیشتر به افسانه‌های کهن می‌ماند که زورق خیال را بر دریای افکار غوطه‌ور می‌کند.

به گزارش ایمنا، در چهار دیواری محصور شهرها، مرغ خیال حبس در قفس تنهایی است و هرگز خیال پرواز ندارد؛ خیال خفته در تنگنای بی‌روح شهر وقتی پای در دامان طبیعت می‌نهد دامن‌کشان از سایه‌سار درختی به خنکای جوی و از پرچین دیوار باغ به ستیغ قله می‌رود؛ پس چشم انتظار ایام نمانید تا مجال سفر دهد. بار سفر ببندید و همسفر باد صبا راهی دیاری شوید که از قتلگاه یحیی‌ نبی(ع) تا قدمگاه عُزَیر پیامبر نشانی در صفحه هزار نقش خود دارد.

 در ۸۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان در نزدیکی شهرستان مبارکه روستایی قرار دارد که به “حوض‌ماهی” مشهور است. روستایی با منظرگاهی سنتی که پیشینه آن ریشه در تاریخ هزاران ساله مردمان این دیار دارد. خانه‌های کاهگلی، درهای چوبی کوچک و بزرگ و درختانی با سایه‌ساری خنک. جوی آبی از میان روستا روان است که زلالی آبش یاد بی‌آلایشی مردمانش را در خاطر می‌پروراند که با لبخند به استقبال توی می‌آیند و دستانی به نشانه مهر را بدرقه راهت می‌کنند.

رمه گوسفندان در چراگاه و صدای دلنگ دلنگ زنگوله‌هایشان با خنکای نسیم صبحگاهی و بوی نان تازه توصیف روستا را تا مرز افسانه‌ها بالا می‌برد. به ویژه برای مردمانی که پای در بند شهر داشته‌اند و دنبال دمی آسودن از قالب شهری می‌گردند.

blank

در نزدیکی حوض‌ماهی روستاهای “آبرو”، “لاو” و “قلعه‌سفید” قرار دارد. نام این روستا از حوضی در ابعاد ۱۰ در ۱۰ با عمقی در حدود یک متر گرفته شده است که در جنوب روستا و در نزدیکی کوهی به نام “سکوپهن” قرار دارد.

چشمه‌ای در بالادست حوض قرار دارد که آب آن را تأمین می‌کند. تلفیق کوهسار و چشمه و حوض پایین‌دست تابلوی زیبایی را در برابر دیدگانتان می‌نشاند که شاید کمتر دیده باشید.

سبزی دشت در خاکستری دامنه کوه محو می‌شود و در بالا پیوندی نامحسوس با آبی آسمان می‌گیرد؛ منظرگاهی به غایت زیبا و شورانگیز با صدای پرندگانی چونان لالایی مادرانه که زبان از بیان اوصافش قاصر است.

این روستا که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد تا زمان پهلوی اول و قبل از آن مورد هجوم روس‌ها بوده است. نیروهای روس به عقیده وجود گنجی بزرگ در حوض‌ماهی قصد داشتند آن را خارج کنند که همت مردم روستا دست آنان را کوتاه کرد.

blank

مردمان این منطقه عقیده دارند که ماهی‌های درشت این حوض که به رنگ‌های قرمز و خاکستری هستند را نباید آزار داد و شکار کرد. زیارتگاه کوچکی نیز در کنار این حضور قرار دارد که اهالی معتقدند که خوابگاه عُزَیر نبی بوده است و چشمهٔ آب کنار حوض در اثر برخورد عصای این پیامبر جوشیده است. تپه‌ای با خاک قرمز رنگ نیز در کنار این حوض قرار دارد که به عقیده اهالی محل قتلگاه حضرت یحیی پیامبر است.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *