گورت

“گورت” محوری برای توسعه شرق

امروزه صنعت گردشگری در جهان به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای یافته و رو به گسترش می باشد و مورد تاکید دولت‌ها، شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به عنوان شهری دارای پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی که همواره از آن به عنوان یکی از زیباترین مکان‌ها در سفرنامه گردشگران نام برده شده، با افزایش ظرفیت‌ها باید به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در جهان بیش از پیش مطرح شود.

اگر پای در سرزمین گنبدهای فیروزه‌ای بگذارید کم ندارد مناطق بکر و زیبایی که با اندکی توجه می‌تواند به رونق این صنعت پردرآمد کمک کند؛ “منطقه‌ گورت” در شرق اصفهان با داشتن پتانسیل‌های گردشگری مانند برج‌های کبوتر بستر مناسبی است تا با برنامه‌ریزی اصولی و هوشمندانه به یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی تبدیل شود، اما تا کنون بدون اینکه توجهی به مسائل شهرسازی و پیشینه تاریخی آن شده باشد بافت قدیمی و ارگانیک این منطقه دستخوش ساخت و سازهای جدید شده است.

با در نظر گرفتن اینکه وجود کاستی‌های بسیار علاوه بر انهدام بافت کالبدی ارزشمند، باعث تغییرات عملکردی و پویایی نداشتن سبک زندگی و معیشت در این منطقه شده است سیداحمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان معتقد است «برای ایجاد تحول در این محل ضروری است با شناسایی و بررسی نقاط ضعف و مشکلات زیرساختی و فرسودگی منطقه، نسبت به ارائه‌ راهکارهای کارشناسانه و هوشمندانه در جهت رفع موانع و نیل به هدف توسعه‌ پایدار اقدام کرد.»

وی اظهار می‌کند: توجه به اهدافی همچون ایجاد برتری در جذب توریست با اتکا بر منابع و عناصر تاریخی، فرهنگی، هنری، طبیعی و پیرو آن رشد صنعت گردشگری، می‌تواند با یک دید کلی و در ارتباط با هم در راستای تعریف پروژه‌های جاذب و محرک توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: طراحی منطقه گردشگری گورت با هدف ایجاد بستر فضای محرک توسعه پایدار در منطقه ۱۵ و توسعه و رونق  این منطقه  از طریق جذب و حضور گردشگر، درآمدزایی حاصل از حضور گردشگر و ایجاد درآمد پایدار، اشتغالزایی، مدیریت مناسب و دقیق گردشگری اجتماع محور، افزایش کیفیت مطلوب و  تجربه محور برای بازدیدکنندگان، پایداری اجتماعی از طریق جلب مشارکت محلی، تکریم فرهنگ و میراث جامعه محلی با تقویت و احیاء آداب و سنن محلی، شناسایی صنایع دستی و توزیع عادلانه منافع حاصل از گردشگری در اجتماع انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به زوایای خدمات تحقق طرح گردشگری تصریح می‌کند: گام نخست تکمیل و تحلیل مطالعات زیست‌محیطی، تحلیل مطالعات کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همچنین تدوین جدول swot، ارایه بیانیه چشم‌انداز، تعیین اهداف کلان، راهبردها و سیاست‌ها گام دوم تعیین معیارهای کیفی فضا، تنظیم برنامه مدون و بررسی ساز و کار مشارکت و گام سوم طراحی شهری محور گردشگری، معرفی پروژه‌ها و اقدامات، ارائه طرح کالبدی محور گردشگری به صورت دو بعدی و سه بُعدی، تنظیم ضوابط و مقررات، اولویت‌بندی و زمان‌بندی اقدامات اجرایی طرح و برنامه‌ محور و تعریف بسته‌های اقتصادی با رویکرد سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه می‌دهد: خروجی‌های مورد انتظار و کاربست طراحی منطقه گردشگری گورت ارائه طرح کلی محور و محدوده گردشگری به صورت دو بُعدی و سه بُعدی، تنظیم ضوابط و مقررات، اولویت‌بندی و زمان‌بندی اقدامات اجرایی طرح و برنامه‌محور و تعریف بسته‌های اقتصادی با رویکرد سرمایه‌گذاری خواهد بود.

گورت

لازمه تحقق اجرای طرح‌ها “تفکر استراتژیک” است

“مهرداد کیهان‌فر” دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری در این باره می‌گوید: طرح محور گردشگری گورت به عنوان موتور محرک توسعه برای منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان بسیار خوب است، اما توسعه پایدار نیست زیرا توسعه پایدار مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد.

وی تصریح می‌کند: باید زمینه مشارکت برای مردم فراهم شود تا آنها بتوانند در خصوص اینگونه طرح‌ها نظرات خود را مطرح کنند در واقع شهرداری باید بیش از پیش از نظرات و مشارکت مردم استفاده کند.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری معتقد است: «طرح‌هایی همچون طرح محور گردشگری گورت باید در کانون‌های سطح مناطق مربوطه به طرح، مطرح و نظرات مردم دریافت شود تا آنها از اتفاقاتی که قرار است در آینده منطقه محل سکونتشان رخ دهد باخبر باشند.»

وی تاکید میکند: در حال حاضر مشکلی که مردم با مدیریت شهری در کشور دارند موضوع بی‌اعتمادی به دلیل وعده‌های بی‌سرانجام است است چرا که شهرداری موضوعی را با آنها مطرح می‌کند و تا زمان اجرا مردم دیگر آن مدیران و مسئولان را نمی‌بینند؛ نکته مهم دیگر اینکه با تغییر مدیریت‌ها، تصمیم‌های گرفته شده به سرعت تغییر پیدا می‌کند، از این رو باید گفت اقداماتی که در برنامه‌های شهری صورت میگیرد، مقطعی است، گاهی اوج می‌گیرد و گاهی کاهش پیدا می‌کند و بسیاری از سرمایه‌های انسانی و اقتصادی تحت‌الشعاع این گونه مسائل قرار می گیرد.

کیهان‌فر با بیان اینکه باید در تدوین طرح‌ها بیشتر از ظرفیت‌های اجتماعی بخش خصوصی استفاده شود اظهار می‌کند: برای اجرای طرح‌ها باید ساختار لازم ایجاد و این ساختار توسط مدیریت شهری هدایت و به مردم واگذار شود.

وی تاکید میکند: یکی از نقش‌های دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده بررسی همین مسائل است. اگر این بافت‌ها نیاز به تحول دارد باید از بین ساکنان همان بافت‌ها کمیته‌های همیاری تشکیل داد و با نظر مردم طرح‌ها را ایده‌پردازی کرد و در عین حال به مردم آگاهی‌بخشی کرد چرا که لازمه تحقق این موضوع مهم “تفکر استراتژیک” است.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در طرح گردشگری گورت وعده‌های زیادی داده شده و تمام مسائل برنامه ریزی شهری به میدان آورده شده است تصریح می‌کند: در مدیریت شهری کشور افراد با تفکر راهبردی، عملیاتی یا همان استراتژیک کم هستند تا بتوانند منابع و امکانات همچنین ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی را به خوبی و صحیح سنجیده و براساس شفافیت و عدالت محوری حرکت کنند.

وی ادامه می‌دهد: باید ایده‌ها در فضاهایی در سطح مناطق شهری که مردم نیز مشارکت دارند توسط مدیران شهری مطرح و چشم‌اندازها اعلام شود و پس از دریافت نظرات مردم، خروجی تصمیم‌گیری‌ها اعلام شود تا مردم از اینگونه طرح‌ها پشتیبانی کنند.

کیهان‌فر با بیان اینکه موضوع توسعه پایدار یک کار متوازن در گستره شهر است تصریح می‌کند: اگر قرار است در گورت طرحی با عنوان محور گردشگری اتفاق افتد باید سازگاری با دیگر طرح‌های منطقه داشته باشد و منطبق با طرح‌های سایر مناطق در راستای هم‌افزایی باشد؛ البته برای طرح گردشگری گورت احتمال اینکه عناوین، پیشوند یا پسوند تعیین شود تا زمینه توسعه مستمر را فراهم کند وجود دارد، اما برنامه‌ها باید به گونه‌ای تدوین شود تا علاوه بر استفاده از قوانین، چشم‌اندازها و اسناد بالادستی به سمت تامین منابع پایدار برای شهر برود.

وی با طرح این سؤال که “طرح محور گردشگری گورت تا چه میزان به حفظ محیط زیست کمک میکند؟” میگوید: یکی از موضوعات مهم اجرای طرح‌ها، مباحث عملیاتی و راهبردی است زیرا طرح و برنامه اجرا و کنترل و نظارت به صورت همزمان انجام می‌شود.

این دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه طرح‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند و در هر شرایطی بتواند به حیات خود ادامه دهد خاطرنشان میکند: باید از تمام ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی میراثی به گونه‌ای استفاده و برنامه‌ریزی شود تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آنها بهره‌برداری کنند.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *