به آسیب‌هایی که از باران بر میراث ایران جا ماند رسیدگی کنید

کمیته تخصصی میراث فرهنگی به نمایندگی از ۱۱۰ انجمنِ میراثی، با یادآوری خسارت‌های احتمالی به بناهای تاریخی و مساله مرمت نشدن آن‌ها بعد از سیلِ سال گذشته، از معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث خواست، تا مدیران استانی خود را برای رسیدگی به بناهای تاریخی بسیج کند.

در نامه‌ی این شورای سراسری که اعضای آن را ۲۸ استان کشور تشکیل می‌دهند، با تاکید بر این‌که هزینه ناشی از انجام اقدامات حفاظتی در کوتاه‌ترین زمان بسیار ناچیزتر از هزینه‌ای است که تخریب مادی و معنوی بناها برای دولت به دنبال دارد، علاوه بر یادآوری بارشِ باران در چند هفته اخیر در نقاط مختلف کشور، نسبت به شرایط نامساعد بخش زیادی از بناهای تاریخی هشدار داده‌اند که در زمان بارشِ باران در سال جدید می‌توانند با آسیب‌های جدی‌تری مواجه شوند.

در این نامه که آن را الیار عاصمی‌زاده – رییس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور – امضا کرده و خطاب به محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – نوشته، آمده است؛ «به دنبال تلاش کمیته ‌میراث‌ فرهنگی شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، به آگاهی می‌رساند، با فرارسیدن فصل نو و آغاز بارش‌های بهاری که در دو سال اخیر، کشور عزیزمان ایران از این موهبت الهی به ویژه در فصل بهار بسیار بهره‌مند شده، شاهد آن بوده‌ایم که این بارش‌ها برای بسیاری از بناهای تاریخی موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده است؛ چرا که بسیاری از بناهای تاریخی که در تملک وزارتخانه متبوع قرار دارند، مرمت و نجات‌بخشی جامعی در آن‌ها انجام نگرفته و در شرایطی قرار گرفته‌اند که لایه‌های بیرونی به ویژه بام‌ها بسیار آسیب‌پذیر شده و امکان ورود آب باران به لایه‌های زیرین وجود دارد.

میراث ایران

در چنین شرایطی، شاهد آغاز آسیب‌دیدگی بسیاری از بناهای تاریخیِ رهاشده، بدون کاربری و بعضا مرمت‌نشده هستیم که با فراموش شدن این موضوع و وارد شدن آب از بام که با نفوذ آب به داخل لایه‌ها، سبب صدمه گسترده به طاق‌ها، گنبدها و پوشش‌های تخت و سپس فرو ریختن آن به طبقات زیرین می‌شود، مشکلات این بناها را دوچندان کرده است. در صورت عدم اقدام به‌موقع برای رفع معضل و نجات‌بخشی، تخریب گسترده‌ای را در بناهای تاریخی سراسر کشور شاهد خواهیم بود. چنانچه با رصد بسیاری از بناها، می‌توان دریافت که این موضوع در طول سالیان گذشته به وفور رخ داده است.

بر همین اساس، «کمیته تخصصی میراث فرهنگی» شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نمایندگی از ۱۱۰ انجمن و سازمان مردم‌نهاد فعالِ زیرمجموعه خود از ۲۸ استان کشور، از جناب‌عالی به‌عنوان بالاترین مقام تخصصی این حوزه در وزارتخانه متولی، خواهشمند است تا هرچه سریع‌تر نسبت به بازبینی و رفع خطر اضطراری از بناهای تاریخی تحت تملک و ارائه گزارش در راستای اقدامات رفع خطر از سوی مدیران کل ادارات استان‌ها دستور دهید در این راستا شورای هماهنگی آمادگی خود را جهت همراهی در امر دیدبانی و اعلام گزارش به اداره‌های کل استانی اعلام کند.

اقدامات حفاظتی و نجات‌بخشی پیشنهادی؛ بازبینی ناودان‌ها و اصلاح یا تعویض آن‌ها در صورت خرابی و عدم کارکرد صحیح، اجرای پوشش موقت توسط داربست و ورق فلز با اولویت‌بندی بر فضاهای سالم از جمله اقدامات حفاظتی است که در کوتاه‌ترین زمان می‌توان انجام داد. بدون تردید هزینه ناشی از این اقدامات بسیار ناچیزتر از هزینه‌ای است که تخریب مادی و معنوی بناها برای دولت درپی خواهد داشت.»

رونوشت این نامه به جلال تاجیک، مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز ارسال شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:هشداری برای رشت که میراث فرهنگی را به توضیح واداشت

توسعه گردشگری دریایی از اولویت‌های استان بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این استان با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس قابلیت بالایی در این بخش دارد به همین دلیل توسعه گردشگری دریایی از اولویت‌های این اداره‌کل در سال جاری است.

محمد حسین ارسطو زاده روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: دریا یک موهبت الهی است که از هر جهت برای ساکنان ساحل نشین با اهمیت و خاص بوده و رزق و روزی آنان با دریا و دریانوردی گره خورده‌است.
وی بیان کرد: در کنار صید و صیادی که رزق ساکنان از این طریق و بسیار ارزشمند است می‌توان با تلاش در مسیر توسعه زیر ساخت‌ها و کمک به امر گردشگری دریایی از این نعمت خدادادی بیشتر بهره برد.

ارسطو زاده اضافه کرد: سال گذشته کارهای خوبی در حوزه گردشگری دریایی استان انجام شد و بیشتر شهرستان‌های بندری این استان کار ساخت اسکله گردشگری را آغاز کردند در این ارتباط ت همه تلاش ما این است در طرح جامع گردشگری استان، توسعه گردشگری دریایی و ارتقای کیفیت آن در سال جاری انجام شود.

وی ادامه داد: در کنار گشت‌های دریایی، غواصی، ماهیگیری و دیگر زیبایی‌ها، به دنبال تعریف رویداد در این حوزه هستیم که مردم و گردشگران بتوانند دو سویه از این مبحث بهره ببرند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با تصمیم خوب و هوشمندانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امید می‌رود با عبور از شرایط کنونی و پسا کرونا، بار دیگر گردشگری جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت صنایع دستی گفت: تقویت برنامه‌های آموزشی صنایع دستی در دوران پسا کرونا از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در سال جاری است.

ارسطوزاده یادآور شد: دوره‌های آموزشی تخصصی شاغلان صنایع دستی با موضوع بازار یابی، تقویت تولید و فروش تولیدات صنایع دستی در سال ۹۹ با موضوع آشنایی با اقتصاد صنایع دستی و راه کارهای برون رفت از بحران برگزار می‌شود که این دوره‌ها چگونگی استفاده علمی از این شرایط و خروج از بازه‌های بحرانی شغلی را ارزیابی کرده  و تصمیم گیری می‌کنند.

گردشگری دریایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  بوشهر ادامه داد: دوره‌های آموزشی فرصت‌های کارآفرینی، آشنایی با الگوها و تکنیک‌های بازاریابی و فروش در شرایط رکود اقتصادی، آشنایی با فرایند و نحوه طراحی استقرار چرخه بهره وری در کسب وکارهای تعاونی و آشنایی با الگوهای علمی و کاربردی مبارزه با ویروس کرونا در کسب وکار از دیگر برنامه‌های آموزشی این اداره کل در حوزه صنایع دستی است که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جدید انجام می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته آموزش‌های تولید محور در روستاها برگزار شد که رضایتمندی آنان را در پی داشت و تلاش می‌شود این روند آموزشی تدوام داشته باشد.

ارسطو زاده در باره پخش مستند نخل و خرما افزود: مستند نخل و خرما با همکاری و هماری اقامتگاه‌های بوم‌گردی و راهنمایان گردشگری استان بوشهر تهیه و از رسانه‌های ملی و بین‌المللی به سه زبان فارسی، انگلیسی و اسپانیایی تهیه شده و شبکه‌های مستند، هیسپان تی وی و پرس تی وی قرار بر پخش آن دارند که در زمان حاضر در شبکه مستند و هیسپان به نمایش درآمده‌است.

وی یادآور شد: نخل یکی از درختان مقدس در منطقه جنوب است و استان بوشهر از حیث داشتن تراکم بالای نخل و تولید محصولاتی همچون خرما شهره و آوازه بسیاری در جهان دارد می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری از آن استفاده کند.

این مقام مسئول ادامه داد: به غیر از خرما که میوه درخت نخل است محصولات بسیاری از جمله صنایع دستی حصیری، شیره خرما، خارک، رطب و محصولات ترکیبی دیگری که حاصل میوه این درخت تهیه می‌شود.

ارسطوزاده گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه گردشگری است که با برنامه‌ریزی و معرفی آن و در نتیجه برگزاری رویدادهایی با این موضوع می‌تواند استان بوشهر را بیش از هر چیزی در راه توسعه صنعت گردشگری قرار دهد.

وی با اشاره به فعالیت سمن‌های استان بوشهر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت خودجوش برای تولید و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در بین مردم اضافه کرد: همیاری و همکاری سمن‌ها و انجمن‌های وابسته به مجموعه میراث فرهنگی در این شرایط ستودنی است چرا که این سمن‌ها به صورت خودجوش و در کنار پویش‌های مردمی با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک به کمک پیشگیری از این بیماری آمدند.

ارسطوزاده افزود: این انجمن‌ها با همراهی دیگر دستگاه‌ها به تولید و توزیع ماسک در بین مردم می‌پردازند و برای رعایت بیشتر و کمک به پویش در خانه بمانیم با یک کار فرهنگی برای تشکر از کسانی که درخانه مانده‌اند و برای آموزش نکات بهداشتی و رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به خانه‌های نیازمند سرزده و با آموزش کودکان و والدین اقدام‌های پیشگیرانه را یادآور می شوند و با توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ژل ضدعفونی دست، دستکش و ماسک، خانواده ها را در انجام موارد یاد شده آگاه می‌کنند.

منبع:ایرنا

مرتبط:آمادگی برای راه‌اندازی گردشگری دریایی

راهنمایان گردشگری را دریابید

اصفهان رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان گفت: حتی اگر همین امروز بگویند که کرونا تمام شده، راهنمایان گردشگری تا ماه خرداد و تیر، تورهای داخلی و حداقل تا شش ماه آینده، تورهای گروهی خارجی را از دست داده اند و لازم است به حال آنان فکری شود.

مریم هدائیان در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: راهنمایان گردشگری کشور و نیز اصفهان، که به صورت حرفه ای به این شغل می پردازند بیش از شش ماه است که از اتفاقات رخ داده در کشور نظیر گرانی بنزین، تعطیلی گسترده، قطعی اینترنت و… با افت شدید بازار کاری مواجه شده اند.
وی ادامه داد: همۀ این راهنمایان به امید فصل کاری خود در بهار ۱۳۹۹ بودند که متأسفانه با شیوع گسترده ویروس کرونا این امید نیز از دست رفت و آنها به شدت ازلحاظ معیشتی تحت فشار قرار گرفتند.

راهنمایان-گردشگری-گشت تور

هدائیان گفت: تحلیل و پیش بینی واقع بینانۀ اوضاع، خبر از کسادی بازار حداقل تا شش ماه آینده را می دهد و این نگرانی و اضطراب، جامعۀ راهنمایان گردشگری را به سمت ناامیدی، بی انگیزگی و مشکلات روحی سوق خواهد داد.
وی افزود: در صورت مساعدت نکردن دولت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، این قشر پرتلاش و حساس در معرض خطر و آسیب های جدی قرار خواهند گرفت و لازم است به حال آنان فکری شود.
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان تصریح کرد: بالای شصت درصد از سهم موفقیت هر امری، مرهون نیروی متخصص آن حوزه است و ازاین رو در دنیا، اهمیت بسیاری برای این نیروها قائل می شوند. در گردشگری نیز تأثیرگذارترین نیروی انسانی، راهنمایان گردشگری هستند و انتظار می رود برنامه ای ویژه برای این قشر چه در سطح ملی و چه استانی در نظر گرفته شود تا از ترک شغل افراد فعال و باتجربه این حوزه هر چه زودتر جلوگیری شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:بلاتکلیفی و شرایط بحرانی راهنمایان تور

خواندن در موزه تعطیلی ندارد

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در روزهایی که شیوع کرونا موزه‌ها را تعطیل کرد، پویش خواندن در موزه همچنان از طریق فضای مجازی فعال است زیرا معتقدیم قصه می‌تواند، غصه را بکاهد.

لیلا کفاش‌زاده مدتی است پویشی با عنوان خواندن در موزه راه انداخته، در این پویش به طور معمول سه‌شنبه‌های هر ماه بخشی از کتاب در یکی از موزه‌های تهران با حضور علاقمندان خوانده می‌شد تا از یکسو علاقمندان با حضور در موزه بازدیدی رایگان از آن داشته باشند و همچنین فرهنگ کتابخوانی در موزه ترویج شود.

این طرح کتابخوانی در موزه‌ها توانست در سال ۹۶ جایزه ترویج کتابخوانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند و با انتشار در روزنامه‌ها و فضای مجازی علاقمندان زیادی برای خود جلب کرد.

عنوان کتاب‌ها معمولا بر اساس موضوع موزه‌ و یا محتوای موزه‌ها انتخاب می‌شوند. به طور مثال در یکی از سه‌شنبه ها کتاب قمر در عقرب که کتاب تاریخی است و به موضوع ازدواج امیرکبیر پرداخته در موزه ملک با علاقمندان خواندیم دلیل انتخاب موزه ملک نیز وجود سند ازدواج امیرکبیر با همسرش در این موزه بود.

همچنین در یک سه شنبه دیگر مراسم خواندن کتاب سه نخ در موزه فرش و یا کتاب خسیس را در موزه بانک ملی برگزار شد. در برخی از مراسم کتاب‌ خوانی از نویسنده کتاب دعوت می‌شود تا بخشی از کتاب را برای علاقمندان بخواند، همچنین قرار بود خواندن کتاب ها محدود به موزه ‌ها نشود و در فرهنگسراها، بناهای تاریخی و یا کافه ها نیز مراسم کتابخوانی برگزار شود.

موزه

شیوع کرونا نتوانست این پویش را متوقف کند حالا خانم کفاش زاده در قرنطینه این فعالیت را ادامه می‌دهد. کفاش زاده به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: پس از تعطیلی موزه‌ها از خانه این پویش را ادامه دادیم و از طریق صفحه اینستاگرام علاقمندان در این پویش حضور دارند.

وی با اعلام این که در این مدت چهار جلسه کتابخوانی برگزار شد، گفت: بر اساس تجربه در این مدت متوجه شدیم در چه ساعاتی علاقمندان بیشتر مشتاق این پویش هستند و اگر اطلاع رسانی خوب و درستی انجام شود تعداد زیادی از علاقمندان از طریق فضای مجازی به این پویش می‌پیوندند.

کفاش زاده اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در این مدت که از خانه برنامه اجرا می‌شود میراث و افسانه‌های محلی را به دیگران معرفی کنیم مثلا در هفته پیش داستانی از شهرستان میناب را بازگو و تلاش کردم بخشی از آداب و فرهنگ مردم آن خطه کشورمان را معرفی کنم.

وی با اشاره به شرایط سخت کنونی مردم و ماندن در قرنطینه و  شاید غم از دست دادن‌ها گفت: در یکی از جلسات گذشته نیز قصه افسانه سنگ صبور بر اساس کتابی از پژوهشگاه میراث فرهنگی بازگو شد تا مردم یاد بگیرند چگونه با کمک این قصه ها، غصه‌هایشان را بکاهند یا از بین ببرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه‌ها

راهکارهای جبران خسارات در حوزه گردشگری

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان گفت: امهال همه وام های دریافتی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بازه زمانی یکساله، امهال عوارض پرداختی به شهرداری ها به مدت یکسال، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه های بخش گردشگری و … از جمله مواردی است که باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

“محمدرضا بهرامی” در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری اظهار کرد: کرونا جهان را درگیر کرده و پیامدهای بسیار منفی از نظر اقتصادی برای کشورهای مختلف دنیا داشته است.

وی افزود: پیش بینی شده شیوع کرونا ۵۰ میلیون شغل را در بخش سفر و گردشگری، در معرض نابودی قرار دهد و آنچه باعث نگرانی دولت ها شده، این است که تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشرگری تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

بهرامی با اشاره به اینکه سیاستگذاران اقتصادی باید تدابیر پیشگیرانه خود را معطوف به بسته های حمایتی کار آمد کنند، گفت: با این وضعیت در کشور، دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری، تاسیسات گردشگری، راهنمایان گردشگری و موسسات گردشگری آموزشی دچار ضرر و زیان شده و تعدیل نیرو داشته اند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: باتوجه به اینکه فصل پر سفر در ایران از اواسط اسفندماه تا اواخر خردادماه، بهترین زمان درآمدزایی و اوج کاری برای راهنمایان است، در حال حاضر باتوجه به شرایط پیش آمده بطور متوسط یک سوم فرصت شغلی سالانه راهنمایان از بین رفته است.

وی با اشاره به راهکارهای جبران خسارات در حوزه گردشگری اظهار کرد: انجام کمک های تسهیلاتی و برخی از بخشش ها، معافیت ها و استمهال دیون تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بخش های اضطراری در کوتاه مدت، تخصیص منابع مالی به دو بخش گردشگری و صنایع دستی به عنوان جایگزین قسمتی از بخشش های بیمه تأمین اجتماعی کارکنان واحدها و یا کمک تسهیلاتی در قالب وام بلندمدت به میزان حداقل سه ماه حقوق کارکنان تأسیسات و سرمایه در گردش، پرداخت بخشی از قبوض مصرفی حامل های انرژی مراکز و مؤسسات گردشگری و صنایع دستی و … از جمله راهکارهای حمایتی است.

بهرامی گفت: با تداوم وضعیت فعلی شیوع کرونا، باید علاوه بر پیشنهادات اعلام شده، تمهیدات خاصی در قالب «بسته های حمایتی» برای تمام زنجیره عرضه و تقاضا اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: امهال همه وام های دریافتی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بازه زمانی یکساله، امهال عوارض پرداختی به شهرداری ها به مدت یکسال، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه های بخش گردشگری، اعطای وام های قرض الحسنه برای راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی و … از جمله مواردی است که باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: فعالان و شاغلان حوزه فرش دستباف به دلیل توقف تولید و فروش در سه ماهه اسفند ۹۸ تا فروردین و اردیبهشت ۹۹ بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد، آسیب دیده‌اند و جمع برآورد خسارات وارد شده به بخش فرش دستباف استان ۲۹۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین شیوع کروناویروس به فعالان و شاغلان رسته‌های مختلف صنایع دستی  ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

بهرامی بیان کرد: اعطای بسته حمایتی شامل تسهیلات بانکی و سایر مشوق های قانونی، مانند معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای اصناف این حوزه،  اعطای وام بانکی ارزان قیمت و … از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جبران بخشی از ضرر واحدهای مذکور است.

منبع:ایسنا

مرتبط:پیگیریی تخصیص اعتبار جبران خسارت زیرساخت‌های گردشگری

خطر ورشکستگی و تعطیلی ۲هزار بومگردی

نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران هشدار داد: ۲ هزار بومگردی در خطر ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته اند.

افزایش آمار بومگردی ها به دو هزار واحد، جزو سیاست های اصلی سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود،  رؤسای آن بارها درباره رسیدن به این عدد ایده آل تا پایان دوران ماموریتشان، سخن گفته و برنامه ها چیده بودند. در سال ۹۸ وقتی که این سازمان به وزاتخانه تبدیل شد، باز هم بومگردی ها نقش پررنگی در میدان رأی گیری داشتند، آن هم با عنوان اقامتگاه هایی «ارزان» و «خانواده پسند» که می تواند در روزهای تحریم و فشار اقتصادی انگیزه ای برای سفرهای ارزان داخلی باشند؛  کسب و کارهایی کوچک که در سال های گذشته روستاهای متروک زیادی را احیا کردند و فرهنگ درحال انقراض را نجات دادند و سبب مهاجرت معکوس شدند و اینک در بحران کرونا، با خطر نابودی روبرو شده اند. شورای جهانی سفر و گردشگری و سازمان جهانی جهانگردی نیز، خطر تعطیلی و ورشکستگی این کسب و کارهای خرد را در صورت سلب حمایت دولت ها، پیش بینی کرده اند.

اکبر رضوانیان ـ نائب رییس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران ـ که همزمان مسؤول جامعه بومگردی استان اصفهان است، در گفت و گو با ایسنا در وصف اوضاع این اقامتگاه ها، اظهار کرد: بومگردی ها تقریبا از آبان ماه سال ۹۸، وضعیت تهدیدآمیزی پیدا کرده اند، همه امید آن ها به تعطیلات نوروز بود تا آن عقب ماندگی اقتصادی را جبران کنند که با شیوع ویروس کرونا، فرصت بهار هم از بین رفت.

با آن که وزارت میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی، برآوردی کلی از خسارت وارد شده به صنعت گردشگری داشته و از دولت، تخصیص ۳۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی را درخواست کرده است، اما زیان مالی تحمیل شده از ناحیه شیوع ویروس کرونا به اقامتگاه های بومگردی هنوز برآورد نشده است.

رضوانیان در این باره توضیح داد: این برآورد خسارت در برخی استان ها از جمله اصفهان که از نظر وسعت و پراکندگی، بیشترین تعداد اقامتگاه بومگردی را دارد، انجام شده اما جمع آوری این آمار از سطح کشور با توجه به پراکندگی اقامتگاه ها و گستردگی جغرافیا، در این مدت زمان محدود، امکان پذیر نیست. هرچند واضح است که با توجه به تعداد معمول مهمانان بومگردی ها در ماه های بهار، خسارت وارد ششده به این اقامتگاه ها ۱۰۰ درصد بوده، این آسیب به حدی شدید است که برخی از صاحبان بومگردی را بر آن داشته تا اقامتگاه خود را به فروش بگذارند.

بومگردی

او افزایش غیرکارشناسی تعداد بومگردی ها را از اشتباه های رخ داده در صنعت گردشگری دانست که همواره مورد نقد بوده و در ادامه آن گفت: برای اینکه تعداد بومگردی ها بیشتر شود، وام ۱۰۰ میلیون تومانی کم بهره اختصاص دادند که بسیاری برای اینکه وارد این حرفه شوند این وام را گرفتند، اما حالا در پرداخت اقساط آن مانده اند و در وضع موجود نمی دانند می توانند دوام بیاورند و به این کار ادامه دهند یا نه. برای همین است ما همواره از بومگردی ها می خواهیم این کار را شغل اول خود ندانند و در کنار آن به حرفه صنایع دستی و فعالیت های فرهنگی و کشاورزی هم بپردازند تا اقتصاد پایدار و کم خطرتری را تجربه کنند.

نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران گفت: واضح است که بومگردی ها تا چند ماه دیگر هم نمی توانند درآمدی به دست آورند که معوقات مالیات، بیمه و هزینه های جاری را پرداخت کنند، چون بهار را از دست داده اند، بعد هم ماه رمضان فرا می رسد که کلا زمان سفر در کشور نیست، بعد از آن تابستان می شود که امکان سفر به بسیاری از مناطق وجود ندارد، در زمستان هم شرایط سفر در برخی دیگر از مناطق کشور وجود ندارد، وضعیت ورود گردشگران خارجی هم که کاملا معلوم است،  عملا هیچ یک از تاسیسات گردشگری در سال ۹۹ امکان نقش آفرینی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: درست است که کل تاسیسات گردشگری از آبان ماه سال ۹۸ درحال زیان دهی است، اما مساله بومگردی این است که در مقایسه با بیزنس های کلان، کسب و کار خرد و خانوادگی به حساب می آیند که در صورت بی توجهی، ضربه سنگین تری را متحمل خواهند شد. تعطیلی و نابودی یک بومگردی برابر است با نابودی و تخریب یک قوم، فرهنگ، توسعه پایدار، روستا، ساکنان آن و توقف مهاجرت معکوسی که در این سال ها شکل گرفته بود.

رضوانیان یادآور شد: با تعطیلی یک اقامتگاه، فقط یک شغل از بین نمی رود، بلکه هویت و فرهنگ نابود خواهد شد. آیا این موضوع ارزش آن را ندارد که نظام بانکی و مالیاتی و اداره های برق و گاز و آب تا پایان سال ۹۹ پرداخت هزینه را به تعویق اندازند تا ما هم کمی کمر صاف کنیم و خسارت ها را جبران کنیم.

او اضافه کرد: این درخواست را در جلسه اسفندماه با آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و آقای دژپسند ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ مطرح کردیم، چون یقین داریم فقط با سه ماه مهلت دادن برای پرداخت مالیات، حق بیمه و هزینه های جاری مثل آب و برق،  درد این صنعت و بومگردی ها درمان نمی شود. آن موقع که تصوری از آینده نداشتیم پیشنهاد کردیم تا شش ماه مهلت بدهند، اما حالا که وضعیت کمی برای صنعت گردشگری روشن شده و سفر در کل جهان تعطیل شده، از سیستم بانکی، امور مالیاتی و اداره های آب و برق و بیمه تقاضا می کنیم این مهلت را تا یک سال تمدید کنند.

وی افزود: بخش طنز و فکاهی حمایت هایی که برای گردشگری درنظر گرفته اند، پرداخت تسهیلات بانکی با ۱۲ درصد سود، بدون تنفس و با دوره بازپرداخت دو ساله است، بومگردی ها در همین وام ۱۰۰ میلیون تومانی که با کارمزد ۴ درصد و تنفس یک ساله گرفته اند، مانده اند و نمی توانند قسط های آن را بدهند چطوری وام ۱۲ درصد سود را درحالی که هیچ درآمدی هم ندارند، دریافت کنند و در عرض دو سال پس بدهند، این چه کمکی به گردشگری است!؟

بومگردی

او همچنین به بخشنامه معاونت گردشگری که از اقامتگاه ها درخواست کرده ۵۰ درصد تخفیف در هزینه ها برای کادر درمان و پزشکان قائل شوند، اشاره کرد و گفت: اگر نَفَس بومگردی ها چاق باشد حتما این کار را انجام می دهند، اما شما یک قدم برای بومگردی ها بردارید بعد از آن ها که مردد به ادامه حیات هستند، بخواهید ۵۰ درصد تخفیف بدهند.

این فعال گردشگری در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر است تسهیلاتی که برای تاسیسات گردشگری درنظر گرفته اند را یا با سود پایین تر و دوره بازپرداخت طولانی تر تخصیص دهند یا این تسهیلات را به جای کارآفرینان و شاغلان گردشگری، با عنوان «وام سفر» با سود کمتر و دوره بازپرداخت طولانی به همه اقشار بدهند تا انگیزه سفر شود.

وی اضافه کرد: مردم هفته ها است در خانه مانده اند و به نشاط و سفر نیاز دارند، از آن طرف وضعیت معیشت و اقتصادی مردم خوب نیست، طبیعتا نمی توانند بودجه ای را به مسافرت اختصاص دهند، اگر پولی باشد حتما ترجیح بر آن است خرج نیازهای اولیه شود. اما دولت می تواند این تسهیلات را به کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و اقشار دیگر بدهد تا مشوق سفر شود. باید سیستم دقیقی برای این کار طراحی شود تا این تسهیلات فقط خرج سفر شود و بازه زمانی محدودی هم برای مصرف آن تعیین شود. حسن این اقدام آن است که هم از سفر مردم حمایت شده و هم از تعطیلی کسب و کارهای خرد که ماه ها زیان مالی را تحمل کرده اند، جلوگیری خواهد شد.

نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران گفت: وقت آن است دولت مشخص کند، گردشگری چه جایگاهی در برنامه های آن دارد، اگر اهمیت دارد و می خواهد این صنعت حفظ شود، بداند که با چند ماه مهلت دادن برای پرداخت اقساط بیمه، مالیات و هزینه های جاری انرژی ها نمی توان آن را حفظ و یا حمایت کرد، این اقدام فقط گردشگری را با سرعت به سمت پرتگاه نابودی هدایت می کند. مگر این که با اختصاص تسهیلات ارزان و سهمیه ویژه بنزین و وام های بازنشستگی، فرهنگیان و دانشجویان، سفر را آنقدر شارژ کند که در بسته خانوار ایرانی قرار گیرد، برای این کار همه سازمان ها، نهاد ها و وزارتخانه ها باید پای کار باشند و اولویت جدی بدهند.

رضوانیان با اعتقاد بر این که سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی اندک درنظر گرفته می شود و این را عامل کم توجهی در دولت به صنعت گردشگری دانست، افزود: بخش زیادی از درآمد سفر در حمل و نقل نهفته است، درحالی که آن را جدا از گردشگری محاسبه می کنند، وضعیت الان را ببنید پروازها خوابیده اند، قطارها، کشتی و اتوبوس ها از حرکت باز مانده اند، چون مسافر ندارند، برخی این تاثیر را انکار می کنند، درحالی که اگر حمل و نقل به گردشگری اضافه شود،  سهم واقعی گردشگری در تولید ناخالص ملی نیز مشخص می شود و دولت به آن توجه بیشتری نشان می دهد.

منبع:ایسنا

مرتبط:توسعه پایدار با صنعت بوم گردی

تغییر رویکرد آموزش گردشگری در سال جدید

معاون گردشگری از تغییر رویکرد در حوزه آموزش گردشگری بر مبنای نیازسنجی و بازبینی کیفیت در نحوه برگزاری دوره‌ها، خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نشستی با اعضای انجمن حرفه‌ای موسسات آموزش گردشگری که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: یکی از اصلی‌ترین نیازهای حوزه آموزش صنعت گردشگری کشور، تغییر رویکرد و حرکت آن به سوی بازبینی و تعریف دوره‌های تخصصی به شمار می‌آید که این امر منطبق با نیاز صنعت گردشگری کشور، پایش و نیازسنجی می شود تا بر مبنای آن، ضمن پوست‌اندازی و گذر از تکرار در برگزاری دوره‌های آموزشی بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا با انعطافی بیشتر پاسخ مناسبی به آموزش در بخش‌های متنوع صنعت به ویژه حوزه های مرتبط با کسب وکارهای جدید، نیروی انسانی و ارتقای کیفیت آموزش ها داشته باشیم.

او با بیان اینکه تعریف عناوین و محتوای دوره های آموزشی جدید با در نظر گرفتن شرایط خاص امسال در برنامه معاونت گردشگری قرار گرفته است،  افزود: ایجاد تعییرات در محتوای آموزشی رشته‌های گردشگری با همکاری وزارت علوم که پیش از این آغاز شده بود،  با تمرکز بیشتر پیش خواهد رفت تا با به روزرسانی و مهارت محوری، دو بعد تئوری و عملی همزمان منطبق با نیاز صنعت گردشگری کشور محقق شود.

معاون گردشگری همچنین در تشریح وضعیت آموزش در شرایط جدید ایجاد شده به واسطه انتشار ویروس کرونا در کشور گفت: آموزش مجازی گردشگری نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت به شمار می‌آید، از این رو ناگزیر هستیم خود را با شرایط به‌روز کنیم و ضمن گردآوری محتوای متناسب و تعریف سازوکارهای مناسب، بخش‌های غیرمهارتی دوره‌های آموزشی گردشگری را وارد فضای مجازی کنیم.

وی افزود: این اقدام منطبق با فناوری‌های روز و هماهنگ با فضای آموزش‌های مجازی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم پیش خواهد رفت و علاوه بر امکان ارتباط بیشتر با اساتید آموزش‌های مجازی یا e-learning‌ ارتباطات بین‌المللی بیشتری را نیز فراهم خواهد آورد.

تیموری در ادامه گفت: فعالیت های آموزشی وزارت گردشگری به هیچ عنوان حتی در شرایط خاص امروز متوقف نخواهد شد و مطابق برنامه ریزی و تقویم آموزشی موجود، دوره‌های آموزشی گردشگری فعلا در بستر فضای مجازی و به تدریج با گذر از بحران کرونا به شکل حضور فیزیکی استمرار خواهد یافت.

معاون گردشگری همچنین درباره متضرر شدن موسسات آموزشی گردشگری ناشی از شرایط حاکم بر کشور ناشی از انتشار ویروس کرونا  افزود: طبق برگزاری نشست‌ها و تلاش‌های متعدد صورت گرفته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت، موسسات آموزشی نیز جزو ۱۰ رسته شغلی متضرر شده قرار گرفته است و مشمول دریافت تسهیلات مورد نظر خواهند شد.

تیموری همچنین خطاب به اعضای انجمن موسسات آموزشی گردشگری گفت: اگرچه نظارت بر ساختار و نحوه برگزاری دوره‌ها از وظایف دفتر مطالعات و آموزش گردشگری معاونت گردشگری به شمار می‌آید اما همکاری انجمن و حضور همه جانبه در دستیابی به نتایج دلخواه تاثیرگذار خواهد بود و سبب می‌شود تا نظارت و نظرسنجی‌های مورد نظر در تحقق راهبردهای این حوزه موثر واقع شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های امسال معاونت گردشگری در سه بخش اصلی جای می‌گیرد که شامل عبور از بحران کرونا، اقدامات پساکرونا و نیز پیشبرد پروژه های کلان از قبل تعریف شده همانند برنامه ملی گردشگری، نظام جامع آموزش، حساب های اقماری و غیره به شمار می‌آید و تغییر در رویکرد حوزه آموزش گردشگری نیز یکی از مهم‌ترین ارکان برنامه ریزی های صورت گرفته خواهد بود.

او همچنین با اشاره به اینکه بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های انجمن موسسات آموزش گردشگری با تدوام در برگزاری جلسات منظم و پیشبرد برنامه‌های مشترک در دستور کار قرار دارد،  یادآور شد: با توجه به اینکه ارتقای دانش منابع انسانی از دغدغه‌های این حوزه است،  از این رو تعریف طرح‌های مشترک با محوریت آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی و همکاری گروهی بخش‌هایی از جمله بازاریابی و تبلیغات گردشگری و صدا و سیما می‌تواند گامی ماندگار در این حوزه باشد.

تیموری از اعضای انجمن خواست تا با تشکیل کمیته‌های تخصصی در ساختار موجود، موضوعات مختلف از جمله بازبینی کیفیت آموزش، بررسی محتوای دوره‌های نظارت و نیز ارزیابی دقیق عملکرد موسسات آموزشی را در دستور کار قرار دهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:تصمیمات حمایتی از بخش گردشگری کافی نیست

تاب‌آوری گردشگری در مقیاس جهانی اندک است

یک پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: به طور کلی تاب‌آوری صنعت گردشگری در مقیاس جهانی اندک است و دانشمندان و نظریه‌پردازان این مجموعه به شکنندگی و شیشه‌ای بودن این بخش اشاره کرده‌اند.

سعید داغستانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان تاب‌آوری کسب‌وکارهای گردشگری در شرایط بحرانی همچون شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: تاب‌آوری را به میزان مقاومت یک صنعت در جهت حفظ حیات، جایگاه خود در بازار و میزان اعمال مدیریت و کنترل رخداد و فاجعه را در قبل، حین و بعد از وقوع حادثه کلان رخ داده تعریف می‌نماییم. در حال حاضر ما شاهد روی دیگر صنعت گردشگری هستیم؛ به مناسبت‌های مختلف از مزایای بخش گردشگری بسیار صحبت شده است؛ اما اکنون طرف دیگر این قضیه که به آن اصطلاحا صنعت شیشه‌ای گفته می‌شود، هویدا شده است.

وی بیان کرد: صحبت از صنعتی است که شانه به شانه نفت و خودرو می‌زند و جزء سه صنعت بزرگ و اشتغال‌زای دنیاست. گاهی اوقات این صنعت آنچنان و به ناگهان درگیر مسائل می‌شود که به عنوان پیش‌قراول حوادث به حساب آمده و از سایر صنایع زودتر و عمیق‌تر با مسائل درگیر می‌شود. بنابراین نیروی انسانی فعال در این بخش، سرمایه‌های جاری و آتی، خود ذات سفر، جابجایی و کلیه صنایع وابسته به آن به ناگهان تحت تاثیر قرار می‌گیرند و میزبان و میهمان از هم می‌گریزند.

اعمال مدیریت واحد و متمرکز بر صنعت توریسم بسیار دشوار و دارای ابعاد مختلفی است

این مدرس حوزه گردشگری با اشاره به این که بهتر است ببینیم صنعت گردشگری از چه عواملی تشکیل یافته است تا تاب‌آوری آن قابل درک بیشتر و بهتری باشد، افزود: صنعت بزرگ گردشگری شامل بخش بزرگی از حمل و نقل، انواع تاسیسات گردشگری و اقامتی، انواع جاذبه‌های گردشگری، انواع فعالیت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، انواع زیرساخت‌ها و حوزه نرم‌افزاری حقوقی و قانونی می‌شود. لذا اعمال مدیریت واحد و متمرکز بر این صنعت بسیار دشوار است و ابعاد مختلفی دارد.

داغستانی عنوان کرد: پیچیدگی‌هایی که ذکر شده را با تراکم پیچیدگی در بافت اجتماعی، فرهنگی، حوزه بهداشت و درمان، امور سیاسی و اقتصادی که متصور شویم، متوجه شبکه‌ای پیچیده از عوامل خواهیم شد که تاب‌آوری بخش گردشگری را بسیار کم می‌نماید. علاوه بر این بخش گردشگری خود یک‌سری ویژگی‌هایی دارد که در کاهش تاب‌آوری بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: به طور کلی و خلاصه در اصطلاح علمی محصولات و خدمات سفر، تفریح و اقامت فسادپذیرند و از بین می‌روند. بدین معنی که خاصیت ذخیره‌سازی، انبارداری، نگهداری و مصرف در آینده را ندارند. همچنین ثابت و غیر قابل انتقال‌اند و امکان مصرف در سایر صنایع را یا ندارند و یا به سختی این امر اتفاق می‌افتد. بازیگر این میدان نیز چه در جامعه میزبان و چه در جامعه میهمان، انسان‌ها و بسیار متغیر و فراری از هرگونه مشکل و سختی هستند.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: به طور کلی تاب‌آوری صنعت گردشگری در مقیاس جهانی اندک است و دانشمندان و نظریه‌پردازان این مجموعه به شکنندگی و شیشه‌ای بودن این بخش اشاره کرده‌اند.

گردشگری

تاب‌آوری کل صنعت در ایران از استاندارد جهانی کمتر است

داغستانی ادامه داد: در کشور ما نیز با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد، تاب‌آوری کل صنعت از استانداردهای جهانی کمتر است؛ اما یک نکته بسیار ظریف در این‌جا وجود دارد که بخش قدیمی و باتجربه فعال در این صنعت، چگونگی عبور از بحران‌ها را به تجربه فراگرفته‌اند و راه کارهای مختلفی را در کسب و کار خود آزمون کرده‌اند و اکنون از آن تجربیات استفاده می‌کنند.

وی گفت: در خصوص کسب و کارهای فعال به نظر می‌رسد اثر بلایا و حوادث مانند ضریب تکاثری(بررسی تغییر هزینه‌کرد گردشگران بر فعالیت‌های اقتصادی) عمل می‌کند و اثرات ثانویه و متعددی به کسب و کارها وارد می‌آورد که تعیین و محاسبه آن کار مشکلی است.

میزان تاثیرپذیری حوزه‌های صنعت گردشگری از رکود در شرایط بحران

این پژوهشگر حوزه گردشگری یادآور شد: به نظر می‌رسد در پیشانی صنعت؛ واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، تورگردان‌ها، حمل و نقل، واحدهای پذیرایی و جاذبه‌هایی که مستقیما زیر نظر بخش خصوصی مدیریت می‌شوند، از اثرات مستقیم و صد در صدی رکود متاثر می‌شوند.

داغستانی عنوان کرد: در میانه صنعت بخش صنایع دستی، صنایع پیرامونی حمل و نقل، تولیدکنندگانی که مستقیما اقلام مصرفی بخش گردشگری را تامین می‌نمایند، بیمه‌ها و کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها وارد رکود می‌شوند و در لایه‌های پنهان تمام مشاغلی که به طور غیر مستقیم برای بخش گردشگری و سفر فعالیت می‌کردند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مانند انواع تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع‌کنندگان و بازاریابان.

وی بیان کرد: در این لایه به خصوص با عدم فعالیت ساختمانی و تاسیساتی گردشگری و اقامتی، می‌توان منتظر رکود در مسکن و صنایع عظیم پس و پیش این بخش باشیم که این امر کاهش درآمدهای عمومی دولت و شهرداری‌ها را منجر خواهد شد. بخش کشاورزی و محصولات گلخانه‌ای نیز از تبعات عدم مصرف در بخش گردشگری بی‌تاثیر نخواهد بود.

این مدرس حوزه گردشگری گفت: تصور کنید که مقصدی مانند مشهد مقدس که سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر مسافر و زائر دارد، به ناگهان این حجم مسافر به آن ورود نکند. تصور و تخمین این اثر، نیازمند مجموعه‌ای از اطلاعات دقیق و چندساله است.

داغستانی خاطرنشان کرد: به طور کلی و از نگاه ملی صدمه به سفر، تفریح و گردشگری در بلند مدت اثرات سوء و گاه غیر قابل جبرانی برای اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست کشور عزیزمان به همراه خواهد داشت.

چه کاستی‌هایی در مدیریت بحران گردشگری در شرایط کرونایی داریم؟

وی در خصوص کاستی‌های مدیریت بحران گردشگری در شرایط شیوع کرونا بیان کرد: کاستی‌های موجود را در دو بخش کلی مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهیم؛ بخش نخست کاستی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بخش خصوصی و بخشی دیگر در بدنه دولت.

این پژوهشگر حوزه گردشگری اضافه کرد: تاب‌آوری و عبور از بحران در ابتدا به میزان آینده‌نگری ما باز می‌گردد. یکی از دلایلی که ما آسیب‌های زیادتری از حوادث می‌بینیم، این است که خیلی آینده‌نگر نیستیم و آموزشی برای برنامه‌ریزی ندیده‌ایم. ملاحظه می‌کنید حتی برای بیمه اتومبیلمان یک قانون و جریمه‌ای تدوین کرده‌ایم که همراه با اجبار برای تامین آینده باشد.

گردشگری

در عبور از بحران‌ها باید به میزان اعمال مدیریت ریسک معطوف باشیم

داغستانی اظهار کرد: شاید در این برهه زمانی پذیرش این مطلب کمی سنگین باشد، ولی معتقدم در عبور بحران‌ها باید به خودمان و میزان اعمال مدیریت ریسک و بحران معطوف باشیم. باید از خود بپرسیم برای حفظ، مدیریت و توسعه کسب و کارمان چه برنامه‌ای داشته‌ایم. هر چند در این رابطه همه نگاه‌ها به دولت است. البته منکر نقش حمایتی دولت و حاکمیت در این رابطه نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: پس در جمع‌بندی ابتدا فعالان عرصه گردشگری خود باید با تدابیر متعددی برای روزهای رکود، کم‌تحرکی، نبود درآمدهای جاری و اتفاقات بعدی برنامه‌ریزی نمایند.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری ادامه داد: به نظر می‌رسد در ابتدا کسب و کارهای بخش خصوصی بهتر است دو سند برنامه کسب و کار (BP) و برنامه بازاریابی و فروش(MP) را در حوزه کاری خود تدوین نمایند و در آن دقیقا به فروش، سودآوری و رقبا و نحوه برخورد با حوادث اشاره نمایند. در گام بعدی تعیین بخشی از درآمدها و سود به عنوان ذخیره آتی و ایجاد صندوق‌های مشترک در حوزه کاری خود با همکاران بسیار مفید به فایده خواهد بود.

حضور در سایر صنایع مرتبط و نیمه‌مرتبط

داغستانی عنوان کرد: ایجاد هلدینگ‌های بزرگ کاری که کارهای متعددی می‌توانند انجام دهند و تعیین استراتژی‌های عمودی و افقی به معنی حضور در سایر صنایع مرتبط و نیمه مرتبط بسیار اثرگذار است تا وقتی در یک صنعت به طور کلی اتفاق ناگواری افتاد، امکان انتقال به سایر فعالیت‌ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین حوزه ارتباطات و اطلاعات نیز می‌تواند یکی از محل‌هایی باشد که اندک درآمدهایی برای برخی صنایع ایجاد نماید(مانند فروش الکترونیکی صنایع دستی به شهروندان و یا بازدیدهای سه بعدی از جاذبه‌های گردشگری).

آموزش مدیریت بحران برای تغییر فوری کاربری یک حوزه در شرایط بحران

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان این که در تمامی حرفه‌ها و کسب و کارها می‌توان از انواع بیمه‌ها و پوشش‌های آن در این بخش استفاده نمود که نیازمند آینده‌نگری کارفرمایان و مدیران است، خاطرنشان کرد: در نهایت شاید بتوان با برخی آموزش‌های مدیریت بحران، امکان تغییر فوری کاربری و فعالیت یک حوزه را به مدیران و کارکنان بخش‌های مختلف آموزش داد تا بتوانند با اعمال مدیریت، بلافاصله پس از وقوع حادثه نوع دیگری از خدمات را ارائه دهند.

داغستانی گفت: به عنوان مثال؛ اگر واحد پذیرایی به ناگهان با عدم حضور مشتری روبرو شد، بتواند با اعلام آمادگی به مراکز درمانی و پزشکی بخشی از تقاضای به‌وجود آمده در حوزه بهداشت و درمان را تامین نماید و یا تغییر فصلی مجموعه اقامتی به محل‌های نقاهتگاهی بیماران و آسیب دیدگان.

وی بیان کرد: در آن سوی ماجرا نیز دولت بایستی با ایجاد نظام‌های نوین حمایتی، ایجاد پایگاه‌های دقیق اطلاعات کسب و کارهای مختلف، تدوین برنامه‌های راهبردی و بسیاری دیگر به این موضوعات بپردازد که متاسفانه در حال حاضر این سامانه‌ها وجود ندارد و یا بسیار ضعیف هستند. به عنوان مثال در کشور یک سامانه جامع و کارآمد در خصوص نوع اشتغال و درآمدهای افراد در بخش گردشگری نداریم تا ببینیم که در این مواقع چگونه باید به آسیب‌دیدگان کمک نماییم.

منبع:ایسنا

متبط:تمام فعالیت‌ های گردشگری قربانی کرونا شده است

۱۱۵ جاذبه گردشگری خراسان شمالی در فضای مجازی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: در یک ماه اخیر و به علت شرایط به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا و لغو سفرها، بستر معرفی و تبلیغ بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری استان در فضای مجازی فراهم شد.

علی کاظمی اظهار کرد: با معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان در فضای مجازی، امیدواریم در دوران پسا کرونا بتوانیم میزبان گردشگران باشیم.

وی افزود: خراسان شمالی با بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری، مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

کاظمی بیان کرد: صفحه اینستاگرام به آدرس www.instagram.com/nkh_cthh ازجمله بسترهایی است که در فضای مجازی با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری استان فراهم شده است و روزانه بیش از هزار بازدیدکننده دارد.

وی گفت: این محتواها با هشتگ #سفر_مجازی در دسترس است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ریشه‌کن شدن بیماری کرونا با سفر مجازی به دیدن زیبایی‌های استان بروند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم مناطق و جاذبه‌های گردشگری استان را در قالب فیلم، تصویر و نوشتار در فضای مجازی به نمایش بگذاریم و هم‌وطنان آشنا شوند و برای برنامه‌ریزی سفر خود بعد از مهار کرونا این استان را به‌عنوان مقصد انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه مشاغل مرتبط با گردشگری با شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی مواجه شدند، اظهار کرد: تخصیص اعتباراتی برای جبران خسارت زیرساخت‌های گردشگری کشور از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است.

منبع:ایسنا

مرتبط:تور مجازی به ۴ مقصد گردشگری در خراسان رضوی

حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری است، گفت: با تمام توان از سرمایه گذاران بخش گردشگری حمایت می شود.

“احد جمالی” با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۸ درصد جنگل های کشور و ده درصد آب را به خود اختصاص داده است، افزود: این استان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بسیار مستعد است.
وی به قابلیت های گردشگری شهر گردشگر پذیر سی سخت اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه گردشگری شهر سی سخت می تواند اشتغالزایی و در آمدزایی بسیار بالایی برای مردم شهرستان دنا و به تبع استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گردشگری را محور اصلی توسعه در استان اعلام کرد و اظهار کرد: توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند داشتن نگاه کلان و توسعه گرای همه مسئولان استان است.
همچنین “مجید صفائی” سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این مدت کم موانع زیادی از توسعه گردشگری استان برطرف شده است، عنوان کرد: در سال ۹۹ پروژهای مهم گردشگری که سالیان زیادی راکد بوده است افتتاح می شود.
وی خاطرنشان کرد: افتتاح پروژه گردشگری تله کابین یاسوج و پارک آبی یاسوج از مهم ترین این پروژه ها است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی از ظرفیت های گردشگری استان مانند استفاده از توسعه گردشگری آبی در کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده بود، گفت: با پیگیری از طریق مسئولان استانی و ملی توانستیم طرح بزرگ ایجاد دهکده گردشگری در کنار سد آبی “چم شیر” را در شهرستان گچساران تصویب کنیم.
صفائی با بیان اینکه با ایجاد این طرح شاهد تحول گردشگری استان خواهیم بود، افزود: میزان اعتبار مصوب برای اجرای این طرح بزرگ سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ۷۰میلیارد ریال است.
وی همچنین از توسعه بخش های صنایع دستی و مرمت آثار تاریخی در این نشست خبرداد و تصریح کرد: برنامه های خوبی در این زمینه برای سال ۹۹ پیش بینی شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاون گردشگری و رئیس واحد حراست این اداره کل صبح امروز دوشنبه ۲۵ فرودین ماه ۹۹ با معاون سیاسی و امنیتی استاندار استان دیدار کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:۹ طرح گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود