المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد

پس از تاخیر دست‌کم یک‌ساله‌ی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، نمایشگاه جهانی ۶ماهه اکسپو ۲۰۲۰ (دُبی) هم که از آن به‌عنوان المپیک فرهنگی یاد می‌شود، به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و با وجود صرف میلیاردها دلار سرمایه، در بلاتکلیفی قرار گرفته و دست‌کم برای یک سال به تعویق افتاده است.

نمایشگاه‌های جامع جهانی، از نیمه‌ی قرن نوزدهم میلادی تاکنونف هر پنج سال برگزار شده‌اند. سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ شهرهای شانگهای (چین) و میلان (ایتالیا) میزبان این رویداد مهم بین‌المللی بودند. از اکسپوهای جامع جهانی به‌عنوان المپیک فرهنگی اجتماعی یاد می‌شود که کشورها، در فضایی رقابتی، گذشته، حال و آینده‌ی خود را به نمایش می‌گذارند. مهمترین دستاوردهای بشر در حدود ۱۷۰ سال گذشته در اکسپوها به‌نمایش گذاشته شده‌اند و هر اکسپو میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده است. برای نمونه، اکسپو شانگهای در طول ۶ماه زمان برگزاری، میزبان بیش از ۷۰ میلیون نفر و اکسپو میلان میزبان حدود ۲۰ میلیون نفر بازدیدکننده بود.

برای اکسپو ۲۰۲۰ نیز امارات متحده عربی از چند سال پیش‌تر تلاش خود را آغاز کرد و درنهایت هفت سال پیش موفق شد که در انتخابات نهایی، در رقابت با کشورهایی چون برزیل، ترکیه و روسیه، میزبانی این دوره از نمایشگاه جامع جهانی را به‌دست آورد.

در اکسپوهای جامع جهانی معمولا بیش از ۲۰۰ کشور حضور می‌یابند که علاوه بر گذشته‌ی خود، مهمترین دستاوردهایشان را برای حال و چشم‌انداز آینده به نمایش می‌گذارند. همچنین علاوه بر تاثیر قابل توجه بر صنعت گردشگری جهان، معاهده‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری در جریان اکسپوهای جهانی منعقد می‌شود و در هر دوره، مقامات ارشد و عالی‌رتبه‌ی بسیاری از کشورها در این رویداد تاثیرگذار بین‌المللی حضور می‌یابند.

المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد

میزبان اکسپوهای جامع جهانی باید شرایط حضور تمامی کشورهای داوطلب را فراهم سازد، از این رو معمولا در یک سایت چندصدهکتاری، چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای میزبانی شایسته صرف می‌شود. کافی است بدانید که کشور چین هنگام برگزاری اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای دو برابر المپیک ۲۰۰۸ پکن سرمایه‌گذاری کرد.

اما در حالی که اماراتی‌ها، خود را به‌عنوان نخستین میزبان خاورمیانه‌ای در تاریخ ۱۷۰ساله، برای برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ با تدارک زیاد آماده کرده بودند که طبق ادعایشان، بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین اکسپو تاریخ را برگزار کنند، شرایط شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ یکی پس از دیگری، رویدادهای مهم جهانی همچون المپیک ورزشی، جشنواره‌های فیلم بزرگ و لیگ‌های بزرگ ورزشی را تعطیل کرد؛ تا سرنوشت اکسپو جامع جهانی هم در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. البته برخلاف رویه‌ی معمول که اکسپوهای جامع جهانی از ۱۱ اردیبهشت (اول می) آغاز می‌شوند و تا پایان هفته‌ی نخست آبان‌ماه (پایان اکتبر) ادامه می‌یابند، به‌دلیل گرمای طاقت‌فرسای تابستان در کشورهای حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس، قرار بود این دوره از اکسپو از ۲۷ مهرماه آغاز شود و تا ۲۱ فروردین سال بعد ادامه یابد. با این اوصاف، درنهایت، مسؤولان اماراتی نظر نهاد بین‌المللی BIE را به‌عنوان متولی برگزاری اکسپوهای جهانی، مبنی بر تعویق یک‌ساله‌ی اکسپو ۲۰۲۰ اعلام کردند.

تاکنون فقط جنگ جهانی توانسته بود برگزاری اکسپو جهانی را به تعویق بیاندازد. البته اکسپو تخصصی بین‌المللی بعدی که آن‌هم با فاصله‌ی پنج سال از یکدیگر و معمولا دو سال از اکسپو جامع جهانی (با حضور معمولا حدود ۱۰۰ کشور در یک بازه‌ی سه ماهه) برگزار می‌شود، برای دوره‌ی آتی در کشور آرژانتین، این‌بار با سه سال فاصله، برای سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده است و به نظر می‌رسد تحت تاثیر این تعویق قرار نگیرد.

مسؤولان اکسپو ۲۰۲۰ دُبی اعلام کردند، از آنجا که ما همچنان با یک وضعیت جهانی روبه‌رو هستیم که هم سریع در حال حرکت است و هم غیرقابل پیش‌بینی، طی چند هفته‌ی گذشته، هم در مشورت به‌صورت داخلی و هم با ذی‌نفعان اصلی اکسپو، تلاش کردیم تا تأثیر مداوم COVID-۱۹ را در برنامه‌ها و آمادگی‌های خود برای نمایشگاه ۲۰۲۰ دُبی بررسی کنیم. ما در هدف جمعی‌مان برای ارایه‌ی یک نمایشگاه معتبر و اولویت‌های مشترک و قاطع هستیم. اما مشخص است که این زمان برای برگزاری نمایشگاه اکسپو مناسب نیست. بسیاری از کشورها تحت تأثیر بیماری کووید۱۹ قرار گرفته‌اند و نیاز به تعویق افتتاحیه‌ی نمایشگاه احساس می‌شود؛ تا همگان بتوانند از این چالش عبور کنند.

المپیک فرهنگی هم یک سال به تاخیر افتاد

آن‌ها همچنین در حالی‌که عبارت “در خانه بمان، ایمن بمان” را در بخش‌هایی از سایت اکسپو ۲۰۲۰ دُبی قرار داده‌اند، افزودند: ما از توصیه‌ی ۲۱ آوریل (یکم اردیبهشت) کمیته‌ی اجرایی Bureau International Expositions (BIE) برای حمایت از درخواست دولت امارات و تاخیر زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ برای یک سال، از ۱ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۰ خورشیدی تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) استقبال می‌کنیم.

البته از اتفاق‌های جالب در این‌باره این است که سایت سازمان BIE که مقر آن در پاریس قرار دارد، شهری که این روزها تحت تاثیر سیاست‌های قرنطینه، تقریبا به حالت تعطیل درآمده است، این روزها در رخدادی کم‌نظیر، از دسترس خارج شده است.

یک نوع اکسپو هم با عنوان “اکسپو گل و گیاه” (علاوه بر اکسپو معماری) زیر نظر این نهاد و با ترتیب زمانی نه‌چندان منظم برگزار می‌شود که سال ۲۰۱۶ در آنتالیا (ترکیه)، ۲۰۱۹ در پکن (چین) برگزار شد و سال ۲۰۲۱ در دوحه (قطر) و ۲۰۲۲ در آلمیره (هلند) قرار است برگزار شود که وضعیت آن‌ها هم عملا تحت تاثیر شرایط کرونایی که معلوم نیست کی پایان یابد و نیز با توجه به تاخیر اکسپو دُبی، با ابهام‌هایی همراه هستند. ژاپن هم در سال ۲۰۲۵ قرار است میزبان اکسپو جامع جهانی بعدی (در شهر اوزاکا) باشد.

در تاخیر یک ساله‌ی المپیک ورزشی ۲۰۲۰ توکیو اما اعلام انصراف برخی از کشورهای مهم شرکت‌کننده، موثر بود. اماراتی‌ها هم اعلام کرده‌اند که پس از رأی BIE آنها تا هشتم خردادماه، منتظر تصمیم نهایی کشورهای عضو هستند.

 

البته نهاد متولی اکسپو در ایران، کلا در این زمینه سیاست سکوت را در پیش گرفته است. نهاد متولی حضور ایران در اکسپوهای جامع جهانی و اکسپوهای تخصصی بین‌المللی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت بازرگانی پیشین) به‌واسطه‌ی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها است. این وزارتخانه پس از چالش‌های درون‌سازمانی و بیرون‌سازمانی رخ داده در جریان اکسپو ۲۰۱۵ میلان که به افشاگری‌ها و پرسش‌گری‌هایی درباره‌ی هزینه‌کردها و نحوه‌ی حضور منجر شد، کلا در جریان اکسپو تخصصی بین‌المللی ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) و اکسپو جامع جهانی ۲۰۲۰ دُبی (امارات متحده عربی) سیاست سکوت تقریبا مطلق و حضور با کمترین (تقریبا نزدیک به صفر) اطلاع‌رسانی را مانند دوره‌های پیش‌تر در پیش گرفت؛ سیاست نادرست قدیمی که موجب شد تقریبا تا زمان اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای (چین)، با وجود آن‌که ایران از اولین اکسپو (۱۸۵۱ لندن) در آن حضور بعضا ممتد و گاه متناوبی داشته است، این مقوله‌ی مهم، هزینه‌بر و منفعت‌ساز، در داخل کشور، با نوعی ناآگاهی تقریبا مطلق همراه باشد؛ سیاستی که در زمانی متهم بود که حیاط خلوت‌سازی را برای یک هزینه‌کرد بی سر و صدا و بی حساب و کتاب از ثروت ملی، پیگیری می‌کند.

به هر حال، یک بررسی ساده هم نشان می‌دهد که سیاست داخلی در زمینه‌ی حضور جمهوری اسلامی ایران، در اکسپو جامع جهانی دُبی، که حالا احتمالا در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، طبق همان شیوه‌ی سکوت معنادار قدیمی پیش می‌رود.

منبع:ایسنا

چند راهکار برای جبران خسارات کرونا در حوزه گردشگری

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان چند راهکار برای جبران خسارات کروناویروس در حوزه گردشگری ارائه کرد.

اسکندر فلاحوند چگنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خسارت کرونا در حوزه گردشگری، اظهار کرد: برای جبران این خسارات در حوزه گردشگری چند راهکار وجود دارد.

وی ادامه داد: برای کوتاه‌مدت و در فرضیه خوشبینانه؛ کمک‌های مالی بلاعوض برای دفاتر، معافیت از پرداخت حق بیمه کارکنان در طول مدت بحران و اعطای تسهیلات بانکی با بهره ۴ درصد مفید باشد.

فلاحوند چگنی اضافه کرد: تخصیص وام کم‌بهره به راهنمایان گردشگری و به تعویق انداختن اقساط تسهیلات بانکی سه ماهه اول سال نیز از راهکاری کوتاه‌مدت است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: برای بلندمدت و در فرضیه بدبینانه؛ اعمال معافیت مالیاتی به مدت یکسال، فراهم کردن تسهیلات بانکی با نرخ سود تک رقمی و بهره پایین و دوره تنفس یکساله و همچنین باز پرداخت بلندمدت و درنظر گرفتن طرح‌هایی برای کمک به دفاتر ورودی کار جهت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی خیلی می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: تخصیص اعتباری برای تبلیغات در بازارهای هدف به عنوان مثال در اروپا و یا کشورهایی که مسافران زیارتی به ایران اعزام می‌کنند، اختصاص تسهیلات به کارکنان دولت برای انجام سفر پس از بحران، اختصاص کمک هزینه ماهیانه برای یکسال جهت پرداخت هزینه‌های جاری شامل اجاره محل دفتر، قبوض؛ آب، برق، گاز و تلفن و همچنین پرداخت تسهیلات بلاعوض به دفاتر و شرکت‌های چارترکننده نیز از راهکارهای جبران خسارات کرونا در برنامه بلندمدت است.

فلاحوند چگنی تاکید کرد: همه باید برای جبران خسارات این ویروس منحوس دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:لرستان هنوز مقصد گردشگری نشده است

اولین پرواز سفینه گردشگری ویرجین گلکتیک

سفینه فضایی “اسپیس‌شیپ‌تو”(SpaceShipTwo) متعلق به شرکت فضایی “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galactic) سرانجام برای اولین بار از پایگاه جدید خود بنام “اسپیس پورت امریکا”(Spaceport America) به پرواز درآمد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، قطعات پازل گردشگری فضایی برای شرکت فضایی “ویرجین گلکتیک” سرانجام در حال آماده شدن هستند. این شرکت سفینه “SpaceShipTwo” را که برای راه اندازی گردشگری فضایی طراحی و ساخته شده است، برای اولین بار از خانه جدید خود به نام “Spaceport America” به پرواز درآورد.

این پرواز تنها یک آزمایش پرواز نرم از ارتفاع ۵۰ هزار پایی بود، اما این پرواز باعث شد تا فضاپیما به هدف مورد نظر برسد و خلبانان نیز با فضای هوایی نیومکزیکو آشنا شدند.

این پرواز همچنین به ویرجین گلکتیک کمک می‌کند تا عملکرد سفینه خود را در مانورهای مشابه با آزمایش‌های قبلی مقایسه کند.

ضمن اینکه شرکت “ویرجین گلکتیک” می‌گوید تمام پروتکل‌ها را برای ایمن نگه داشتن خدمه در مقابل ابتلا به بیماری همه گیر کووید-۱۹ رعایت کرده است و خدمه همگی ملزم به رعایت فاصله حداقلی از یکدیگر و پوشیدن ماسک بودند.

پروازهای آزمایشی بیشتری در راه خواهد بود و اکنون “ویرجین گلکتیک” بیش از هر زمان دیگری به هدف خود در راه اندازی گردشگری فضایی و بردن گردشگران متقاضی به یک سفر فضایی نزدیک است.

این شرکت تحت فشار قرار دارد تا کارهای خود را سریع‌تر به سرانجام برساند، چرا که وضعیت مالی آن مدتی است که وخیم است و تا زمانی که سفینه به طور کامل راه اندازی نشود و گردشگران متقاضی مبالغی را پرداخت نکنند، پولی در کار نخواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:اسپیس‌ایکس _بلیت فروشی برای گردشگری فضایی

کرونا و مرگ صنعت گردشگری مدرن

یک مدرس و پژوهشگر گردشگری معتقد است ساختار و شاکله صنعت گردشگری بر پایه جابجایی فیزیکی است و اگر این جابجایی فیزیکی، حذف یا کمرنگ شود تحول بنیادی در ساختار صنعت گردشگری ایجاد می­‌شود و حتی با ظهور کسب­‌وکارهای جایگزین و متفاوت، ممکن است با پیکربندی نوینی از صنعت گردشگری روبرو شویم.

جعفر باپیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت گردشگری از نظر بازاریابی دیجیتال اظهار کرد: صنعت گردشگری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ همچنین وضعیت کسب­‌وکارها در هر یک از این بخش‌ها از نظر سطح پذیرش ابزارها، فرایندها و تکنیک­‌های دیجیتال متفاوت است. مثلا در صنعت هتل­داری کشور در مقایسه با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حوزه بازاریابی دیجیتال پیشرفت کمتری را شاهد هستیم. البته خود دفاتر مسافرتی و گردشگری نیز در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر از نظر پذیرش فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی در حالت کلی و بازاریابی دیجیتال در حالت خاص عقب هستند.

وی افزود: سطح پذیرش بازاریابی دیجیتال نیز به نسبت گردشگری الکترونیک، یا همان به کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در گردشگری، پایین­‌تر است زیرا در بازاریابی غالباً ویژگی‌­ها و توانمندی‌های ذهن­‌افزاری مهم‌تر از سخت‌­افزار است. در یک جمع‌­بندی می‌­توان گفت که صنعت گردشگری در ایران در مراحل اولیه پذیرش ابزارها، فرایندها و تکنیک­‌های دیجیتال است و بسیاری از مدیران عامل و مدیران میانی در شرکت­‌های گردشگری هنوز نه اعتقاد ذاتی به سودمندی این ابزارها و روش‌­ها دارند و نه اینکه از دانش لازم و خودکارآمدی کافی برای به کارگیری و پیاده­‌سازی آنها برخوردار هستند.

گردشگری مجازی از سنخ گردشگری ماجراجویانه نیست

این فعال حوزه گردشگری درباره نقش گردشگری مجازی در دوران شیوع کرونا عنوان کرد: طبق تعریف، وقتی جابجایی فیزیکی وجود ندارد گردشگری هم معنا پیدا نمی­‌کند. در واقع، ما چیزی به نام گردشگری مجازی به ­عنوان گونه‌­ای از گردشگری نداریم، یعنی گردشگری مجازی از سنخ گردشگری ماجراجویانه، گردشگری غذا، گردشگری ورزشی و موارد مشابه نیست زیرا در تعریف فنی گردشگری، که سال­‌هاست مورد استفاده قرار می­‌گیرد، گردشگر به فردی اطلاق می­‌شود که از محیط متعارف زندگی خود دور می­‌شود. حال این­که چقدر باید دور شود، در کشورهای مختلف مقدار آن متفاوت است؛ در برخی کشورها این مسافت ۵۰ مایل و در بعضی دیگر بیشتر یا کمتر است. پس، جابجایی فیزیکی در تعریف فعلی گردشگر و گردشگری نقش بنیادی دارد؛ ولی وقتی از گردشگری مجازی صحبت می­‌کنیم از جدایی روانی فرد از محیطی که در آن قرار گرفته است حرف زده‌­ایم نه جابجایی فیزیکی.

باپیری تاکید کرد: ممکن است در آینده نه چندان دور، تعریف فنی گردشگری تغییر کند و جابجایی روانی هم به‌ ­عنوان یک ویژگی یا قید مهم در تعریف آن گنجانده شود ولی در حال حاضر این چنین نیست. در ضمن، برای تحقق جدایی کامل روانی از محیط فیزیکی که در آن قرار گرفته‌­ایم نیازمند ابزارها و روش­‌های بسیار پیشرفته هستیم که فکر می­‌کنم در کشورهای توسعه­‌یافته‌­تر نیز هنوز توسعه این ابزارها به نقطه آرمانی و یا سطح تعالی نرسیده و دسترسی به فناوری­‌های برتر نیز غالباً پرهزینه و دشوار است.

مترجم کتاب اندیشه های فلسفی در گردشگری و سایر کتاب‌های این حوزه خاطرنشان کرد: گردشگری مجازی در ایران هم عمدتا به دیدن تصاویر سه بعدی از یک مکان یا یک رویداد محدود می‌­شود که سطح ابتدایی به کارگیری گردشگری مجازی است و جدایی روانی هم در آن میسّر نیست. گردشگری مجازی، در این مقطع زمانی، تنها ابزاری برای ترویج و تبلیغ مقصدها، خدمات، محصولات و فعالیت­‌ها است، که البته می­توان از آن به عنوان ابزاری مفید در صنعت فراغت و سرگرمی هم یاد کرد.

 

تحول بنیادی در ساختار صنعت گردشگری با حذف جابجایی فیزیکی

وی بیان کرد: همانطور که اشاره کردم ساختار و شاکله صنعت گردشگری بر پایه جابجایی فیزیکی است و بیشتر کسب­‌وکارهای این حوزه اقتصادی به ­ویژه دو صنعت بزرگ حمل و نقل و هتل­داری بر مبنای همین جابجایی فیزیکی شکل گرفته­‌اند. اگر این جابجایی فیزیکی، حذف یا کمرنگ شود تحول بنیادی در ساختار صنعت گردشگری ایجاد می­‌شود و آن هنگام احتمالا نیاز به بازتعریف پدیده گردشگری به ­عنوان یک صنعت خواهیم داشت. حتی با ظهور کسب­‌وکارهای جایگزین و متفاوت، ممکن است با پیکربندی نوینی از صنعت گردشگری روبرو شویم. آن وقت شاید با جرات بیشتری بتوانیم از مرگ صنعت گردشگری مدرن حرف بزنیم!

این مدرس و پژوهشگر گردشگری در پاسخ به اینکه در دوران شیوع کرونا، کسب­‌وکارهای گردشگری باید چه استراتژی بازاریابی دیجیتالی داشته باشند، گفت: همانطور که در ابتدا گفتم صنعت گردشگری از بخش­‌های مختلفی شامل خطوط هواپیمایی، رستوران­‌ها، اقامتگاه­‌ها، جاذبه­‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و… تشکیل شده است و نمی­توان نسخه بازاریابی واحدی را برای همه آنها تجویز کرد. در ضمن، در هر یک از این بخش‌­ها، شرکت‌­های مختلف وضعیت­‌های متفاوتی از نظر توان، شکل و جایگاه بازاریابی دارند لذا برای هر شرکتی باید بر اساس وضعیت منحصربفرد خودش استراتژی تدوین کرد.

کسب‌­وکارهای گردشگری توجه خود را به رویاپردازی و برنامه‌­ریزی سفر معطوف کنند

جعفر باپیری با بیان اینکه در صنعت گردشگری کشور، بازاریابی غالبا به فروش تعبیر می­‌شود، خاطرنشان کرد: اگر با این پیش‌­فرض جلو برویم در حال حاضر تقریبا هیچ استراتژی بازاریابی اثربخش نخواهد بود زیرا در وضعیت فعلی تقاضایی وجود ندارد. اگر تعریف درست‌­تری داشته باشیم، بازاریابی از اولین مرحله چرخه سفر یعنی رویاپردازی سفر شروع می­‌شود و برنامه‌­ریزی، خرید، تجربه مقصد، به اشتراک­‌گذاری خاطره­‌ها و دیدار مجدد مقصد را نیز پوشش می‌­دهد.

وی اظهار کرد: اعتقاد به نقش گسترده­‌تر بازاریابی، وضعیت متفاوتی را به­ وجود می‌­آورد. بسیاری از کسب‌­وکارهای گردشگری مشکلات عدیده‌­ای در هر یک از مراحل چرخه سفر دارند و می­‌توانند توجه خود را به مراحلی غیر از مرحله فروش مانند رویاپردازی و برنامه‌­ریزی سفر معطوف کنند.

این فعال حوزه گردشگری افزود: آنها می­‌توانند در این زمان کسادی، تولید محتوای سبز داشته باشند، استراتژی مناسبی برای حضور نیرومند در رسانه‌­های اجتماعی تدوین کنند، زیرساخت­‌های فروش آنلاین خود را تقویت نمایند، اتوماسیون اداری ایجاد کنند و کار با ابزارهای نوین بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرند و مهمتر از همه، در این دوران به نظرم باید عمده تمرکز بر آفرینش، بازآفرینی یا تقویت برند شرکت باشد. فروش ممکن هست به‌­طور موقتی متوقف شده باشد ولی نباید برند و مشتریان وفادارمان را به حال خود رها کنیم.

مرتبط:دیوار کوتاه گردشگری _هم مقصر و هم قربانی؟

ضربه مهلک کرونا به زیلوبافان میبد

مسئول تعاونی زیلوبافان میبد با گلایه از حمایت نشدن این بافندگان از سوی دولت به خصوص آنهایی که زندگیشان از این راه تامین ‌می‌شود، می‌گوید: تنها مطالبه‌ی ما این است که نه پولی کمتر و نه پولی بیشتر، زیلوهایمان را درشرایط کرونایی از ما بخرند.

«عبدالکریم غنی پور» مسئول تعاونی زیلوبافان میبد و فعالان صنایع دستی استان یزد که بیش از ۶۰ سال عمر خود را صرف زیلوبافی کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار می‌کند: هم درس خواندم و هم از هفت سالگی زیلو بافتم تا امروز که این دستبافت ارزشمند به عنوان فرش سلامت و جهانی شناخته شده است.

وی اضافه می‌کند: روزگاری ۶۰ درصد از فرش ایران را زیلو تشکیل می‌داد ولی با ورود موکت و قالی‌های ماشینی، عرصه بر این فرش سالم و اصیل تنگ شد و در حالی که این فرش از پنبه خالص و بدون هیچ مصنوعات شیمیایی بافته می‌شود ولی مردم ناآشنا با این هنر گرانبها و سرشار از سلامت، به زیراندازهای مصنوعی و شیمیایی روی آورده‌اند.

غنی پور که معتقد است زیلو در سال‌های اخیر و به دنبال جهانی شدن آن از حال و روز بهتری برخوردار شده بود، می‍‌گوید: روزی در میبد که اقتصادش را زیلو می‌چرخاند، ۸۰۰ دستگاه به تنها ۱۰ دستگاه کاه یافته بود اما الحمدالله طی ۱۰ سال اخیر، دوباره مردم با درک اهمیت و ارزش این فرش، بافت آن را آغاز  و در حال حاضر با کمک دولت و حمایت از این فرش، ۲۰۰ دستگاه زیلو در یزد و میبد فعالیت می‌کنند.

وی که مفروش شدن حسینیه جماران و حسنیه امام خمینی(ره) با زیلوهای میبد را از افتخارات این دیار می‌داند و می‌گوید: افتخار بزرگی است که جای نماز و خانه رهبرمان با زیلوهای دستباف میبد مفروش شده است.

این مسئول با اشاره به کرونا به عنوان معضلی برای زیلوبافان میبد اظهار می‌کند: کرونا درست زمانی از راه رسید که وقت طلایی بازار و فروش زیلوبافانی بود که در طول سال مشغول به بافت آن هستند و حتی یکی از زیلوبافان ۳۰۰ میلیون زیلو برای فروش در نوروز آماده کرده بود ولی در این شرایط حتی یک ریال آن به فروش نرفته و این به معنای هدر رفت سرمایه و انرژی این زیلوباف در این بازه زمانی است.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود، همچنان زنان خانه‌دار میبدی مشغول بافت زیلو هستند و زیلوهایشان را برای فروش و حتی دریافت مزد برای تامین مایحتاج زندگیشان می‌آورند اما شرکت تعاونی نیز توان خرید زیلوهایشان را ندارد و نمی‌دانیم چگونه جواب بافندگانمان را بدهیم.

غنی پور با اشاره به این که خبری از صادرات زیلو نیز نیست، می‌گوید: زیلو، فرشی است که صادرات آن به صورت چمدانی و توسط گردشگران انجام می‌شده است ولی امروز دیگری خبری هم از گردشگری نیست.

وی تصریح می‌کند: صادرات عمده زیلو نیاز به سرمایه‌گذار و مقادیر قابل توجهی از آن مانند ۲۵ تن زیلو دارد که چنین سرمایه‌ای در اختیار زیلوبافان که عمدتاً از اقشار ناتوان جامعه هستند نیست و سرمایه‌گذاری هم تاکنون در این حوزه ورود نکرده است.

غنی پور با اشاره به این که فروش زیلو در کشورهای عربی بازدهی بالایی دارد، بیان می‌کند: وجود یک بازاریاب خوب برای فروش زیلو در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی موثر است ولی در حال حاضر از این امکان نیز محروم هستیم.

این مسئول از بیمه نشدن بافندگان زیلو نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: هیچ کدام از بافندگان مگر تعداد محدود و انگشت‌شماری فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و در جواب بیمه شدن بافندگان زیلو چنین گفتند که «باید بیمه قالی‌باف‌ها را قطع کنیم تا شما را بیمه کنیم» در حالی که ما هرگز راضی به چنین کاری نیستیم. از طرفی برخی نیز در پاسخ به چرایی و چگونگی بیمه شدن زیلوبافان پیشنهاد دادند تا از بیمه عشایر و روستایی استفاده کنیم که اینها هیچ کدام کمکی برای بیمه شدن زیلوبافان نیست.

وی که اقتصاد ۲۰۰ نفر از زیلوبافان را وابسته به به زیلو می‌داند، خاطرنشان می‌کند: دقیقا تا همین ساعت هیچ حمایتی از دولت مشمول زیلوبافانا نشده است، مگر چند سری پیگیری از سوی میراث فرهنگی که آن نیز حمایتی مادی نبوده است، با این حال حمایت دولت در قالب ارائه تسهیلات کم بهره میتواند این فرش جهانی و بافندگان و شاغلان این صنعت را نجات دهد.

وی می‌گوید: تنها مطالبه ما این است که نه پولی کمتر و نه پولی بیشتر، زیلوهایمان را بخرند یا وامی با بهره پایین به ما بدهند تا مشکل ما تا زمان فروش دیگرمان در تابستان برطرف شود.

غنی پور در پایان با بیان این که زیلو، حرفه و هنر صنعت زحمت‌داری است، یادآور می‌شود: در حال حاضر بیمه و زحمت این صنعت جذب جوانان به آن را دچار چالش کرده است و اغلب افراد مشغول در این حرفه، سالمندان هستند که پس از آنها این هنر صنعت دوباره فراموش می‌شود مگر این که دولت با حمایت بیشتر بتواند مسیر جذب جوانان را تسهیل کند.

مرتبط:میبد ،شهری به قدمت تاریخ

رازهای خرید بلیط هواپیما

وقتی فکر سفر به ذهنتان می آید، یکی از نکات مهم و کلیدی که در انتخاب مقصد سفر نقش مهم و تعیین کننده ای دارد، قیمت بلیط هواپیما است، اما چگونه بین پروازها جستجو کنیم و ارزانترین نرخ را بدست بیاوریم، اولین فکری که به ذهنمان می رسد این است که از نزدیکترین آژانس های هواپیمایی اطرافمان پرس و جو کنیم و ارزانترین نرخ را بدست بیاوریم؟ ولی آیا با پرس وجو از چند آژانس مطمئن می شویم که ارزانترین نرخ را بدست می آوریم؟!! مسلما “نه” حتی ممکن است شرایط بدتر هم شود اصلا بلیطی پیدا نکنیم.

گاهی وقت ها پیش می آید در جمع دوستان و خانواده، به طور دسته جمعی به فکر سفر بیفتیم و بخواهیم سریع، در هر لحظه ای از شبانه روز قیمت ها را بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای سفرمان بگیریم.

درسته که امروزه مشغله کاری بسیار زیاد شده است، اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در کمترین زمان می توانیم بیشترین بهره برداری را داشته باشید، برای اطلاع از پروازها و بهترین قیمت بلیط هواپیما کافی است به وب سایت های خرید اینترنتی بلیط هواپیما در هر لحظه از شبانه روز مراجعه کنید و در کمترین زمان، از وضعیت پروازها مطلع شوید، آن ها را با هم مقایسه کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

حتی دیگر بدون مراجعه به لپ تاپ و کامپیوتر می توانید از طریق گوشی همراه اتان به وب سایت و یا حتی اپلیکشن های فروش اینترنتی بلیط هواپیما مراجعه کنید.

بلیط هواپیما را خیلی زودتر از موعد خریداری کنید

خرید بلیط هواپیما در آخرین لحظات، مخصوصا در زمان پیک پروازها بسیار ریسکی است و اصلا جای تعجب ندارد که شما نسبت به سایرین، بلیط هواپیما با قیمت بسیاری بالایی را بخرید و یا حتی ممکن است در آن شرایط اصلا نتوانید بلیط بخرید!!! پس حتما برای تعطیلات مثل ایام عید، سعی کنید از قبل برنامه سفرتان را بچینید و بلیط خود را زودتر تهیه کنید.

خرید بلیط لحظه آخر

سعی کنید هشیارانه عمل کنید و خیلی گول تبلیغات بلیط لحظه آخر را نخورید، بسیاری از آنها فقط تبلیغات کذب است و اگر در لحظه آخر بتوانید بلیطی تهیه کنید اصلا تعجب آور نیست که با ایرلاینی بی کیفیت و با ساعت پروازی نامناسب به سفر بروید و گاها پیش می آید به خاطر هماهنگی هایی که با عجله صورت می گیرد به مشکلات زیادی بر بخورید، برای اینکه سفری آرام و بی دغدغه داشته باشید سعی کنید بلیط خود را از جایی معتبر و با سابقه و البته با برنامه ریزی از قبل خریداری کنید.

چه زمانی بلیط هواپیما بخریم

یکی از مهم ترین نکات خرید بلیط هواپیما، زمان خرید بلیط هواپیما است، سعی کنید به وب سایت هایی که قیمت بلیط را پیش بینی می کنند سر بزنید تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید، به طور کلی می گویند ۴۵ تا ۵۰ روز قبل از پرواز، بلیط خود را تهیه کنید اما خب رعایت این مسئله همیشه و در تمام موارد صدق نمی کند، گاهی بهتر است برای پروازهای بین المللی که از قبل و به صورت بلند مدت برنامه ریزی شده است، ۵، ۶ ماه زودتر پروازتان را رزرو کنید.

انعطاف پذیر باشید

حتما فرودگاه های اطراف مقصدتان را شناسایی کنید، گاهی می توانید با خرید بلیط هواپیما به مقصد فرودگاهی دیگر بلیط هواپیما ارزان قیمت تر تهیه کنید و بتوانید در هزینه های سفرتان صرفه جویی کنید.

مرتبط:مهم ترین کارهایی که یک روز قبل از سفر باید انجام دهید

راهنمای سفر به سوئد و معرفی سوغاتی های آن

پاسپورت سوئد در کنار پاسپورت های بریتانیا، فنلاند و آلمان، از معتبرترین پاسپورت های دنیا است که دارنده آن میتواند بدون ویزا به اغلب کشورهای دنیا سفر کند.
آشنایی با کشور سوئد

نخستین تصوری که اغلب مردم جهان از سوئد دارند، سرما و صلح طلبی این کشور است. سوئد، کشوری دارای مردمانی با خلق و خوی سرد، ولی صلح طلب و علاقمند به کار  مشارکتی می باشد. این کشور در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی، که از شرق با خلیج بوتنی، از غرب با کشور نروژ از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است. استکهلم پایتخت و بزرگ ترين شهر این کشور است همچنين این شهر بعنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا شناخت شده است. این کشور از پادشاهی مشروطه بهره مند است و دولت آن به صورت پارلمانی اداره ميشود .

سوئد کشوری با آب و هوای معتدل

هنگامی که صحبت از آب و هوای این کشور ميشود اکثر افراد تصویری از کشوری سرد و  برفی با فضایی مه گرفته به ذهنشان خطور ميکند . ولی واقعیت چنين نیست. آب و هوای کشور سوئد معتدل تر از این تصورات است و این بخاطر جریانات گرم خلیجی (warm Gulf Stream) می باشد. در نظر داشته باشید در کشوری با جغرافیای گوناگون مثل سوئد, روند آغاز و پایان فصل ها باتوجه به مناطقی که افراد در آن زندگی ميکنند میتواند متغیر باشد. ولی با این حال بخاطر سردسیر بودن نقاط شمالی سوئد، بیش تر جمعیت آن در جنوب سوئد متمرکز شده اند.

سوئد

فرهنگ سوئد

احتمالا یکی از خصوصیت های بارز فرهنگ سوئد، طرفداری از برابری حقوق انسانها است. به همین علت به رقابت اهمیت نداده و کودکانشان را به گونه ای تربیت ميکنند که خود را برتر از سایرین ندانند.

سوغاتی های کشور سوئد

همه افرادی که مسافرت می کنند دوست دارند هدایایی را بعنوان یادگاری براي اعضای خانواده و همچنين دوستان تهیه کنند تا به گونه ای از آنها سپاسگذاری کرده و همچنين طعم و مزه کشوری که به آن سفر کرده ایم را بتوانیم به آنها منتقلنماییم. در این مطلب تعداد از سوغاتی های کشور سوئد معرفی می شود.

دستکش لاویکا

این دستکش مشهور ترین در نوع خود در سوئد میباشد . دستکش لاویکا در منطقه Norrbotten در بخش شمالی سوئد تولید ميشود و خصوصیت بی همتا آن دوخت و همچنين منگوله های زرد، قرمز وآبی رنگ آن است. این دستکشهای بافتنی به رنگ سفید و خاکستری وجود داشته و جز برترین سوغاتی های کشور سوئد براي کسی است که در یک کشور سردسیری زندگی ميکند .

سوغاتی های سوئد

اسب دالا

اسب دالا یکی از بهترین سوغاتی های سوئد است. این وسیله در آغاز یک اسباب‌بازي بود ولی سالها است که تبدیل به نمادي براي کشور سوئد شده است. این اسب در دالارنا بعنوان منطقه ای در سوئد متولد شده ولی اینک بعنوان نمادي براي کل کشور سوئد مورد استفاده قرار می گیرد. این اسب یک سوغاتی است که بسياري از سوئدی ها در منازل خود داشته برای این که علاوه بر نماد کشور در زيبايي دکوراسیون هم نقش موثری دارد.

سوغاتی های سوئد

شیرین بیان نمکی

یکی از برترین سوغاتی های کشور سوئد از نظر خود شهروندان آن و اما یکی از عجيب ترين آنها از نظر گردشگران شیرین بیان نمکی است. این یک مدل آبنبات سوئدی است که بسياري از شهروندان آن را دوست دارند و در طول روز بسياري از این را استفاده ميکنند . طعم این آبنبات به گونه ای غیر معمولی است بنابراین شما یا بسیار عاشق آن خواهید شد و یا این که از این آبنبات بیزار می شوید. در کشور سوئد، شما میتوانید این طعم شور را در بستنی، آدامس و آبنبات هم پیدا کنید. این مدل از سوغاتی را میتوانید در تمامی فروشگاه ها یافته و این یک طعم بسیار خاص از کشور سوئد است که میتوانید آن را به دوست های و نزدیکان خود کادو دهید.

شیرین بیان نمکی

چاقوی چوبی

مردم سوئد، چاقوهای چوبی را بسیار دوست دارند و آن را در تمامی فروشگاه های سوغاتی های کشور سوئد میتوانید پیدا کنید. یکی ديگر از مواردی که سبب خاص بودن این چاقوها ميشود انواع نقاشی های دستی است که روی هر کدامیک کشیده شده اند.

فالستربوتوفلور

یکی ديگر از برترین سوغاتی های سوئد، که شما میتوانید در بخش جنوبی این کشور پیدا کنید یک جفت فالستربوتوفلور بوده که نوعی کلاه چوبی از جنس فلاستربو میباشد . این ابزار که کار دست میباشد مدل مختلفی از کادو است. معروفترین آنها بشقاب چوبی با گل هایی در بین آن است.

فالستربوتوفلور

مرتبط:راهنمای سفر به سوئد

روستای ماخونیک معروف به سرزمین لی لی پوت

روستای ماخونیک که از جاهای دیدنی خراسان جنوبی محسوب می شود ، شهرت زیادی دارد. در این مقاله توضیحات کامل در خصوص معماری و سبک زندگی مردم روستای ماخونیک به شما داده ایم.
روستای ماخونیک کجاست؟

روستای ماخونیک، در دهستان دُرُح بخش مرکزی شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی واقع شده است. فاصله روستای ماخونیک تا افغانستان حدود نیم ساعت است. این روستا قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

ماخونیک روستایی است که در کوه هایی عاری ازعلف در ناحیه ای دور از دسترس قرار دارد.

در قدیم روستای ماخونیک هرگز راه دسترسی نداشت و در سال های گذشته برای دسترسی به این آبادی بخشی از کوه را شکاف داده تا جاده ای برای روستا بسازند.

ماخونیک به سرزمین لی لی پوتی های ایران شهرت دارد برای این که در این روستا سبک زندگی مردمش، معماری منازل ، آداب و رسوم و باورهای عجیب و غریب و انزوای چندصد ساله اش آنرا به یکی از هفت روستای شگفت آور دنیا تبدیل نموده است.

روستای ماخونیک به دلیل معماری، آداب و رسوم و فرهنگ خاص مردمانش به عنوان یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان معروف شده است. ماخونیک روستایی است که در کوه‌هایی بدون علف در ناحیه‌ای دور از دسترس و جایی که می شود قرن‌ها بدون دیده شدن زندگی کرد و از نظر ها ناپدید ماند، محصور شده است.

blank

ویژگی معماری روستای ماخونیک:

در گذشته این روستا هیچ راه دسترسی به بیرون نداشت و در سال‌های اخیر برای دسترسی به این روستا قسمتی از کوه را شکاف داده تا جاده‌ای برای روستا بسازند. مهمترین ویژگی روستای ماخونیک بافت قدیم روستا است که در آن، خانه‌های محقر خشتی و گلی بدون حیاط و ایوان و پنجره و کیپ تا کیپ هم ساخته شده اند که هنوز بعد از گذشت سال‌ها برخی از اهالی این روستا در این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

مهمترین خصوصیت روستای ماخونیک، بافت قدیم روستا است که در بافت قدیم خانه های کوچک خشتی گلی بدون حیاط و ایوان و پنجره و کیپ تا کیپ هم ساخته شده اند که هنوز پس از گذشت سالها بعضی از ساکنان این روستا در این خانه ها زندگی می کنند. سبک معماری خانه های این آبادی بسیار کوچک و هرکدام حاوی یک اتاق ۱۰ یا ۱۲ متری هستند که با سنگ و خاک ساخته شده و سقف آن با شاخ و برگ درختان پوشیده شده است.کف خانه‌ها حدود یک متر از سطح زمین پایین تر است و دارای یک درب کوتاه از تنه‌ی درختان است. باید برای رفتن به داخل خانه دولا شده و به زحمت وارد خانه شد و اغلب یکی دو پله، درگاهی را به کف خانه متصل می‌کند.

بافت مسکونی روستا در دامنه تپه و خانه ها بطور فشرده به هم و در گودی زمین ساخته شده اند، کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پائین تر است و دارای یک درب کوتاه است باید برای رفتن به داخل خانه دولا شده و به زحمت خود را درون خانه کرد و اغلب یکی دو پله درگاهی را به کف خانه وصل می کنند.

کوچه های بافت قدیم روستای ماخونیک خيلي باریک است و تنها انسان به تنهایی میتواند از کوچه ها عبور کند. فاصله منازل در روستای ماخونیک از هم بسیار کم و برخی به صورت طبقاتی و پلکانی ساخته شده اند که بنظر می رسد برای حفظ امنیت مردم منطقه اینگونه معماری رواج بوده است.

روستای ماخونیک

مردم روستای ماخونیک:

مردم ساکن این روستا از ساکنان کوچ کرده افغان هستند. مردم روستای ماخونیک با زبان فارسی ولی با لهجه خاصی صحبت می کنند.

در قدیم قد مردم روستای ماخونیک بسیار کوتاه بوده به طوریکه حدودا نیم متر از میانگین قد افراد در شهرهای دیگر کوتاه تر بودند که علل شیوع کوتاه قامتی در این روستا در گذشته به چند عامل بستگی داشته است، من جمله ازدواجِ بستگان نزدیک با یکدیگر، رژیم غذایی نامناسب و استفاده آب دارای جیوه.

جنس لباس ساکنان روستای ماخونیک، در قبل از کرباس بوده است و هنوز تعدادی از ساکنان لباس هایی از جنس کرباس دارند که می پوشند.

اولین مدرسه ابتدایی در روستای ماخونیک از سال ۱۳۶۶ تأسیس شده است و تا آن هنگام هیچ کدام از ماخونیکی ها برای درس خواندن به دیگر روستا ها نرفته و بیشتر در مکتب سواد می آموختند و تا سال ۱۳۷۹ هیچ کدام از دانش آموزان برای طی کردن دوره های تحصیلی بالا تر از ماخونیک بیرون نشده اند تا این که در سال ۱۳۷۹ دوره راهنمايي در یکی از کلاس های ابتدایی برگزار شده است.

منطقه‌ی ماخونیک متشکل از ۱۲ آبادی است که روستای ماخونیک، بزرگ‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود و این روستا شامل ماخونیک، کفاز، چاپنسر، توتک، سفال بند، سولابست، لجونگ (سفلی و علیا)، کلاته بلوچ، دامدامه و میش نو، خارستو و جلارو است. ماخونیک به سرزمین لی‌لی‌پوت‌های ایران شهرت دارد زیرا سبک زندگی مردمش، معماری خانه‌ها، آداب و رسوم و باورهای عجیب و غریب و انزوای چندصد ساله اش آن را به یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان مبدل کرده است. در روستای ماخونیک مردم تا ۳۰ تا ۴۰ سال پیش به ابتدایی‌ترین شکل ممکن و به دور از کوچک‌ترین تکنولوژی و با اعتقادات بسیار عجیب خود زندگی می‌کردند.

روستای ماخونیک

 

شغل مردم ماخونیک:

این مردم مشغول دامداری و کشت زردک، چغندر، جو، شلغم، گوجه، پیاز، زعفران و کاشت درختانی من جمله توت، انجیر، عناب، انار، انگور و بادام در نزدیکی قنات روستا هستند. برخی از آنها هم در معدن سنگ نزدیک روستا مشغول کار هستند. زنان روستای ماخونیک همچنين با هنر قالی بافی کنار مردانشان درآمدزایی ­می کنند.

مکان های دیدنی:

یکی از نقاط جذاب روستای ماخونیک برج سنگی آن است که این برج در طبقات بالای آبادی ساخته شده به طوریکه به اطراف روستا اشراف داشته، از این برج جهت دیدبانی استفاده می کردند تا در صورت حمله احتمالی دشمن، به همه اهالی روستا اطلاع دهند.

بهترین فصل سفر :

آب وهوای روستا در بهار و پائیز دل­چسب و ملایم است و این فصل ها بهترین زمان برای سفر به این روستا هستند. تابستان به علت گرمای زیاد این منطقه را خشک و برای سفر نامناسب می کند. همچنين سرمای شدید در زمستان سبب تردد دشوار و دردسر برای ساکنان و مسافران است.

مرتبط:روستای زیبای بقمچ

گل ‌افشان جوشان در چابهار

این روز‌ها برخی از خطر نابودی طبیعت می‌گویند و برخی نیز فقط این خبر‌ها را می‌شنوند، در میان آنها اما اندک طبیعت‌گرد‌هایی هستند که به چشم دل همه آنچه بر طبیعت می‌گذرد را می‌بینند.

به چشم دل می‌بینند و گاهی به همان زبان نمادین برای نمونه می‌گویند در آذربایجان دریاچه ارومیه دلش شور می‌زند آنقدر که تا چندی دیگر فقط شوره‌زاری از آن باقی‌ می‌ماند یا می‌گویند سال‌هاست در خاش زمین دلش مانند سیر و سرکه می‌جوشد گِل افشان پیرگِل را شاهد مثال خود آورده و از آن همه خاک و گل‌غلیظی که از زمین بیرون می‌زند ‌یاد می‌کنند.

یکی از دیدنی های حیرت انگیز شهرستان چابهار، کوه های گِل افشان آن است که مهم ترین آنها در نقطه ای نزدیک به کُنارک به نام بندر تَنگ قرار دارد. کوه گل افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر و قطر قاعده کمی بیش از ۱۰۰ متر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد. اطراف این کوه را بیابانی وسیع فرا گرفته که ظاهرا این بیابان نیز همچون خود کوه ماحصل اتفاقاتی درون زمین است. اطراف کوه به فاصله حدود ۲۰۰ متر از کوه، چاله ای به عمق حدود ۲ متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید وارد این چاله شد.

هر چند گل ‌افشان پدیده‌ای زیبا و بی‌ضرر است و با شوره‌زار شدن ارومیه قابل مقایسه نیست اما شاید در مورد جوشیدن دل زمین حق با آنهاست. در این منطقه با هر جزر و مد دریا زمین عقده‌گشایی می‌کند و مانند آتشفشانی سرد گِل بیرون می‌ریزد.

گل افشان چابهار

این گل ‌افشان در حدود ۹۰‌کیلومتری جنوب خاش بین حصار کوه‌های تفتان استان سیستان‌و‌بلوچستان قرار دارد و جای مناسبی برای گردشگری و تامل در مورد طبیعت است. منطقه‌ای به وسعت ۳‌هکتار پوشیده از گل رس که در آن هیچ گیاهی نمی‌روید؛ هر چند پرنده‌هایی همچون هوبره و حیواناتی همچون بز و قوچ در آن دیده می‌شوند.

فوران گِل‌ سازه‌های چندلایه‌ای را پدید می‌آورند که مخروطی شکل بوده و گاهی قرینه و گاهی بی‌قرینه هستند و منظره چشمگیری برای عکاس‌ها به‌شمار می‌روند. نکته جالب دیگر اینکه گل‌افشان‌ها نیز پیر می‌شوند. برای نمونه در پایان عمر شمار افشاندن گل آنها به چند روز یک‌بار کاهش یافته و سرانجام خاموش شده و به‌اصطلاح می‌میرند.

عمل فرسایش در برخی موارد منجر به محو كامل گل افشان می شود و اثری از آن بر جای نمی گذارد. اهالی محل در مورد این پدیده چندین باور را مطرح می كنند و بر اساس اعتقادات خود نام‌هایی را هم برای گل افشان به كار می برند. به نظر آنها گل افشان پدیده ای طبیعی است كه با دریا در ارتباط بوده و به هنگام بالا آمدن آب دریا (مد) به ویژه در فصل تابستان، فعالیت آن به حداكثر می رسد، از این رو به آن ناف زمین یا ناف دریا نیز می گویند. عده ای بر این باورند كه فعالیت این پدیده به كشش و جاذبه اجرام سماوی به خصوص ماه وابسته است. بر این اساس معتقدند كه فعالیت آن در ابتدای ماه و نیمه ماه قمری (ماه نو، بدر) بیشتر می شود.

ساکنان محلی گل‌افشان‌ها را ناف زمین می‌نامند و برخی نیز بر این باورند که آنها افزون بر جزر و مد دریا با کشش اجرام سماوی نیز در ارتباط هستند.

گل افشان ها پدیده ای طبیعی وهمانند آتشفشان هستند كه به صورت تپه ای مخروطی بوده و به جای گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گل خارج می شود. این عارضه عمدتا در دشت ها و جلگه های مشرف بر دریا دیده می شود و اغلب آنها در فاصله كمی از دریا (حداكثر ۱۵ تا ۲۰ كیلومتر) استقرار یافته اند. این پدیده ها به صورت تپه های مخروطی قرینه و گاه بی قرینه هستند كه حداكثر ارتفاع آنها به ۳۰ تا ۵۰ متر می رسد.

گل افشان چابهار

این مخروط ها گاه به صورت انفرادی و در برخی مناطق با یك یا چند مخروط كوچكتر و فرعی همراه هستند. درحال حاضر برخی از گل ‌افشان های ایران خاموش و یا غیرفعال هستند و برخی دیگر فعال بوده و دارای فعالیت متناوبی هستند. در فصول بارندگی، فعالیت آنها بیشتر می شود، اما گل آنها رقیق تر وسیال تر بوده و به صورت سرریز جاری می شود. در فصول خشك تر فعالیت آنها كمتر است و در عوض گل غلیظ تر و به حالت انفجاری تر بیرون می ریزد.

بیشترین درصد گاز تشکیل دهنده گل فشانها به گاز متان تعلق دارد که حدود ۸۵-۸۹ درصد می باشد. حدود ۱۰ درصد گاز دی اکسید کربن  و درصد باقیمانده به گازهای نیتروزن و مونوکسید کربن تعلق دارد.اصولا گل فشانها کاربرد زیادی دارند که از آن جمله می توان به استفاده از گل آنها در سفال سازی، کوزه گری، بهره برداری از گاز، گردشگری، گل درمانی و…اشاره کرد. بسیاری از مردم از گل های گل ‌افشان برای موارد درمانی استفاده میکنند. استفاده از گل های گل فشان برای گل درمانی فقط مختص استان نبوده و در در کشورها دیگر از جمله آذربایجان استفاده می شود.از گل ها برای درمان بیماری های پوستی، درمان درد کمر،درد های مفاصل و… استفاده می شود. همچنین برای درمان تنگی عضلانی و انقباظ عروق موثرند.

مرتبط:سفر هیجان‌انگیز به روستای «درک» در چابهار

آشنایی با کویر بشرویه

می‌گویند کویر اسرار زیادی را سینه دارد و راز خود را تنها با انسان‌های نیک اندیش درمیان می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری شیفته زیبایی‌های بی ادعای کویر می‌شوند. همه ساله فصل پاییز و زمستان که می‌رسد، کسانی که زیبایی‌های کویر را دیده‌اند و هم کسانی که این زیبایی‌ها را شنیده‌اند، مشتاقانه با تور کویر همراه می‌شوند و سر به بیابان می‌گذراند. کویر بشرویه در قلب خراسان جنوبی یکی از مناطق زیبای کویری در ایران که با داشتن جاذبه‌های بکر طبیعی و دست نخورده همه ساله عده زیادی را به سوی می‌کشاند. در این مطلب با ماه همراه باشید تا با زیر و بم این کویر بکر و زیبا آشنا شوید.

کویر بشرویه در شرق شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این ریگزار از جنوب شرقی به شهرستان بشرویه، از شرق به کویر نمک بشرویه، از شمال به شهرستان کاشمر و از جنوب به رود کال شور محدود می شود. عرض ریگزار در وسیعترین قسمت در حدود ۳۰ کیلومتر و طول آن در حدود ۲۴ کیلومتر است. در مناطق شرقی ریگزار بین تپه ها بوسیله نمکزارهای پراکنده ای پوشیده شده است. بلندترین ارتفاع تپه ها در منطقه جنوبی و در حدود ۷۰ متر است.

در قسمت جنوبی و مرکزی تپه های ماسه ای عمدتا جهتی شرقی-غربی دارند و در قسمت شمالی ارتفاع تپه ها کاسته شده و جهت مشخصی ندارند. پوشش گیاهی ریگزار در قسمت شمالی انبوهتر و در قسمت جنوبی تنکتر است. این پوشش عمدتا شامل گیاهان ماسه پسند همچون تاغ و اسکمبیل است که جوامع بوته ای همچون نسی و … نیز در آن دیده می شود. پوشش جانوری منطقه عبارت است از: سارگپه بیابانی، شاهین، پا مسواکی، شغال، گرگ، روباه شنی، گربه شنی، انواع آگاما و جکو، افعی شاخدار، تیر مار، مار جعفری، مار شتری و …

در قسمت شرقی ریگزار کویر نمک بشرویه قرار گرفته است. این کویر از جنوب به شهرستان بشرویه، از غرب به روستا و زمینهای کشاورزی روستای غنی آباد و روستای نیگنان و از شمال به کویر بجستان منتهی میگردد. کویر از شهرستان بشرویه در جهت شمال شرقی گسترش پیدا کرده و طول این گستره در حدود ۹۰ کیلومتر است در حالی که عرض کویر در بیشترین حالت ۲۰ کیلومتر است. پوشش کویر از زمینهای پف کرده رسی-قلیایی تشکیل شده است و در قسمتهای مرکزی شامل کویرهای رسی خیس است. نمک موجود در کویر شامل سولفات سدیم و منیزیم است که در سالهای اخیر نسبت به استخراج از آن اقداماتی صورت گرفته است. میانگین بارش باران در منطقه در حدود ۱۵۰ میلیمتر در سال است و ارتفاع متوسط کویر از آبهای آزاد در نزدیکی شهرستان بشرویه در حدود ۸۵۰ متر است که با حرکت به سمت شمال به طور قابل ملاحظه ای تا حدود ۷۷۰ متر کاهش می یابد. پوشش گیاهی کویر عمدتا در حاشیه کویر قرار دارد و شامل گیاهان شور پسند همچون گز و بوته های اشنان است.

در مرکز پهنه کویر هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. گياهان داروئي و صنعتي چون كتيرا .انقوزه ، زيره سياه و بارهنگ از ديگر گياهان اين منطقه مي‌باشد . در حاشیه کویر زمینهای کشاورزی قرار دارند .بیشتر زمینهای کشاورزی بشرويه ، عمدتاً با آب چاههای عمیق و نیمه عمیق آبیاری می شود. کشاورزی مبتنی بر منابع زیرزمینی آب و زمین‌های مستعد این منطقه است و عمده محصولات به عمل آمده پنبه، جو ، گندم و پسته می‌باشند که در این بین کشت و برداشت پسته اگرچه از قدیم انجام می‌شده، ولی اخيراً رونق ویژه‌ای گرفته‌است.

کویر بشرویه

آب و هوای کویر بشرویه

آب و هواي حاكم بر منطقه از نوع خشك و كويري مي‌باشد حداكثر و حداقل مطلق درجه حرارت هوا در ايستگاه بشرويه ۴۹ و ۲۷- درجه سانتي‌گراد گزارش شده است در روستاهاي حاشيه شمالي بشرويه درجه حرارت بالا و روستاهاي غربي و جنوب غربي كه داراي ارتفاعات مي‌باشند از درجه حرارت ملايمتري برخوردارند .

رودخانه های منطقه:

در اين منطقه رودخانه دائمي وجود ندارد و بيشتر به هنگام ريزشهاي جوي بصورت روان آبها و سيلاب در منطقه جريان دارند و مهمترين آنها مشتمل ميشود بر :

رودخانه قلعه واقي : سرچشمه از ارتفاعات جنوب شرقي به طرف شمال جريان داشته و به كوير نمك مي‌ريزد . رودخانه ريسو : از ارتفاعات جنوب سرچشمه گرفته در مسير شمالي به رودخانه واقي پيوسته با آن كال نمك را بوجود مي‌آورند . رودخانه فتح‌آباد : از ارتفاعات كوه جمال شروع در حواشي روستاي فتح‌آباد وارد دشت بشرويه مي‌شود . كال اصفاك : از بلنديهاي قرانجيري واقع در غرب منطقه شروع و در نزديكي روستاي اصفاك به كال نمك مي‌پيوندد . سيلاب اين كال در تغذيه سفره آب زيرزميني نقش دارد . كالشور فردوس : از شرق وارد دشت بشرويه پس ازعبور از شرق روستاي نيگنان به كوير نمك مي‌ريزد .

بشریویه

با جاذبه‌ های تاریخی شهر بشرویه آشنا شوید

شهر بشرویه از جمله شهرهایی است که از آثار تاریخی زیادی نسبت به جمعیت و وسعتی که دارد، بهره می‌برد. تاریخچه برخی از این آثار به دوران قبل از اسلام می‌رسد. قلعه دختر، آسیاب هفتگانه بشرویه و خانه مستوفی از جمله جاذبه‌های تاریخی شهر بشرویه هستند.

قلعه دختر بشرویه، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در این شهر است که در غرب این شهر واقع شده. این قلعه که برای بالای یک قله مخروطی شکل قرار گرفته از سه طرف رو به پرتگاه است و فقط از جنوب که البته راه سختی هم دارد می‌توان وارد این قلعه شد. این قلعه که متعلق به دوره ساسانیان است، در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین واقع شده.

آسیاب هفت گانه بشرویه از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود که در جاده قدیم بشرویه طبس قرار دارند. این آسیاب‌ها در مسیر قنات قدیمی شهر و به موازات آب‌های زراعی شهر ساخته شده. هنوز هم سه آسیاب از هفت آسیاب آن فعال است. این آسیاب‌های فعال یکی از نوادر میراث فرهنگی کشور هستند که وجود و فعال بودن آن‌ها در مناطق کویری شگفتی‌های آن زمان است. کیفیت آرد این آسیاب‌ها و نان تولیدی از آن‌ها نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

خانه مستوفی جمله ساختمان‌های اعیانی نشین در بشرویه است که زمان قاجار ساخته شده. این خانه که زیبا که متعلق به شخصی با نام مستوفی است، با سبک معماری زیبا و ساباط و بادگیرهایش بسیار زیبایش از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر بشرویه است.

از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به دیوار تاریخی شهربند، کوچه پی جلد، حسینیه میان ده، مدرسه علمیه، امام زاده هوگند و پل ترناو اشاره کرد.

 

کویر بشرویه

تور کویر بشرویه

تور کویر بشرویه از جمله تورهای پر رونق و هیجان انگیز خراسان جنوبی است. در این تور شما نه فقط با شهر و کویر بشرویه بلکه با کویرهای دیگر مانند طبس آشنا خواهید شد. اگر در فصل مناسب با این تور همراه شوید شانس دیدن مراسم برداشت زعفران هم خواهید داشت. کسانی که اهل طبیعت گردی هستند، تور کویر بشرویه از جمله تورهای خوب کویر گردی با تفریحات بسیار دوست داشتنی و جذاب است که هر کسی به کویر گردی علاقه داشته باشد را به سوی خود می‌کشاند.

مرتبط:دره ستارگان _کهکشانی کویری