هوسا تی وی

«هوسا تی وی»؛ فرصتی جدید پیش روی آفریقا

هوسا تی وی به عنوان شبکه ای که به زبان افریقایی هوسایی و انگلیسی در ایران تاسیس شده، باید ابزاری باشد در زمینه همگرایی فرهنگی میان مردم ایران در غرب آسیا و مردم هوسا زبان در غرب افریقا.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، رسانه همواره زمینه ساز حرکت در سایر بخش های فرهنگی و حتی اقتصادی است چرا که آگاهی برای هر فعالیتی از الزامات است و اگر این رسانه قوی ظاهر شود می تواند آن انتقال اطلاعات را به خوبی فراهم کند.

زمانی که مردم کشورهای غربی برخوردار در زیر بمباران شبکه های وارونه نما اطلاعات درستی از ایران ندارند مردم کشورهای افریقایی چگونه می توانند به اطلاعات صحیح از کشورمان دست یابند و آن را مبنایی برای توجه فرهنگی و رویکرد اقتصادی برای تعامل قرار دهند.

افریقا سرزمین های وسیعی با جمعیت بسیاری را  شامل می شود یکی از این مناطق بسیار پر جمعیت مناطق هوسازبان است. تنها یکی از کشورهایی که زبان هوسایی در آن تکلم می شود نیجریه است که در حدود ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

کشورهای منطقه هوسا از چاد در جنوب لیبی تا نیجریه و ساحل عاج در خلیج گینه را شامل می شوند. مردمی این منطقه یا خود هوسایی زبان هستند یا اگر به زبان دیگری تکلم کنند به خوبی هوسایی را متوجه می شوند در نتیجه مردم آن منطقه از افریقا صرف نظر از مرزهای مصنوعی و دولت های حاکم دارای یک اشتراک فرهنگی شگفت انگیز هستند و آن زبان هوسایی است. منطقه ای با ده ها کشور.

هوسا تی وی به عنوان  شبکه ای که به زبان افریقایی هوسایی و انگلیسی در ایران تاسیس شده، باید ابزاری باشد در زمینه همگرایی فرهنگی میان مردم ایران در غرب آسیا و مردم هوسا زبان در غرب افریقا. حالا یک سال از افتتاح رسمی این رسانه می گذرد و ضروری است درباره زمینه های توفیق بیشتر آن اندیشیده شود.

زمانی که مردم افریقا با تماشای این شبکه دورنمایی صحیح از توانایی های ایران در زمینه های مختلف را به دست آورند آنگاه نحله های فکری برای حرکت گام های عملی به منظور توسعه ارتباطات انسانی تا تبادلات اقتصادی در زمینه های مختلف فراهم می شود. این تازه کمترین تاثیری است که یک شبکه اختصاصی برای افریقا می تواند به ارمغان آورد.

شاید خیلی دیرهنگام اما راه اندازی شبکه هوسا تی وی دقیقا پاسخ به همین نیاز مردم افریقا برای شناخت بهتر از ایران بود.

افریقای فرهنگی را بشناسیم

بخش بد ماجرا این است که مردم ایران هم اطلاعات چندانی از اهمیت راهبردی افریقا در زمینه های گوناگون به ویژه فرهنگ و اقتصاد ندارند و نیاز است تا آنها نیز در این باره توجیه شوند. برای مثال کمتر شخصی در کشورمان از میزان توجه مردم نیجریه به فرهنگ آگاهی دارد. حال آنکه آن کشور تنها در بخش تولیدات سینمایی به حدی فعال است که به صنعت سینمای آن لقب نالیوود داده اند و دومین سازنده فیلم در جهان بعد از هند است.

 

متاسفانه با آنکه کشور نیجریه در بخش تولیدات فرهنگی بسیار توانمند است اما سلطه فرهنگی غرب بر بخش های دولتی آن کشور غیرقابل انکار است. بخش خوب ماجرا این است که مسلمانان نیجریه و کل هوسایی زبانان علاقه دارند تا قدرتی اسلامی را در عرصه فعالیت های فرهنگی به نظاره نشینند. ایران می تواند گزینه ای خوبی در این راستا باشد. هوسا تی وی پلی است برای انتقال محصولات فرهنگی – اسلامی به آن دیار و در عین حال زمینه ساز معرفی ایران در عرصه های مختلف صنعتی، گردشگری و علمی به مردم افریقا.

با این همه هوسا تی وی تنها رقیب شبکه های بی شمار اروپایی و امریکایی نیست بلکه در عرصه فرهنگ ما با مشکلی مضاعف روبه رو هستیم موسوم به ترویچ تروریسم وهابی از سوی دولت سعودی در قالب رسانه های مختلف.

محصول صدور وهابیت از سوی عربستان به افریقا به تاسیس گروه هایی منجر می شود که مانند بوکو حرام در نیجریه  به اندازه طالبان و القاعده جنایتکارند و دقیقا ضد کشورما و فرهنگ شیعه. آن هم بدون آنکه اعضای چنین گروه هایی اصولا کمترین معلوماتی در خصوص ایران و تشیع داشته باشند.

چرا برای افریقا تلویزیون داشته باشیم

همیشه در تاریخ، بشر همان قدر که افریقا مظلوم بوده، مستعد و غنی هم بوده است. هیچ قدرتی نه تنها در دوران معاصر بلکه از قرن ها قبل بدون تجارت با این قاره به اقتدار نرسیده است و این دقیقا همان مشکلی است که مردم آن سرزمین ها را تحت ستم قرار داده است. بیشتر دولت هایی که پا به افریقا نهاده اند هدفی جز استثمار و استعمار افریقا نداشتند. نتیجه این روند غارت مستمر محصولات کشاورزی، انرژی و معادن آن قاره و تحمیل شدن کالاهای بی کیفیت و حتی زیانبار به بازار ضعیف اما پر مشتری افریقا بوده است.

دولت های استعمارگر غربی و حتی قدرت های شرقی مانند شوروی سابق، عثمانی سابق و … نیز با همین رویکرد موجب آسیب های جبران ناپذیر به مردم افریقا شده اند.

 

از این رو مردم آن سرزمین ها در جست و جوی کشورهایی هستند که برای همکاری و نه غارتگری به آن قاره نگاه کنند. ایران به دلیل نداشتن پیشینه بد تاریخی می تواند گزینه ای مناسب برای رویکرد ملت های افریقایی در آینده باشد. حرکت مردم نیجریه و توجهی که به ایران از خود نشان دادند دقیقا واکنشی به قرن ها ظلم و جنایت دولت های غربی به ویژه انگلیس و آلمان استعمار گر است.

تجارتی که در قالب خرید مواد اولیه و ارائه خدمات فنی و مهندسی، تربیت دانشجو و حتی تولید مشترک کشاورزی تعریف شود برای ملت ها و دولت های افریقا بسیار جذاب است.

همه اینها در حالیست که ایران در تحریم های دلاری است می تواند از چنین فرصت هایی برای تجارت پایاپای خود بسیار سود ببرد. ضمن آنکه موجب پیشرفت مردم افریقا هم شود. برد – برد برای هر دو طرف.

آنچه مردم افریقای غربی و حتی جنوبی می توانند در قاب هوسا تی وی ببینند این است که فرصت های جدیدی برای افریقا به واسطه همکاری با  کشوری در همین نزدیکی وجود دارد. ایران و افریقا با وجود اشتراکات بسیار، اما هم در اقتصاد هم در فرهنگ از یکدیگر دور بودند و هوسا تی وی باید وصل کننده آن دو باشد.

منبع:خبرگزاری فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *