۱۱ هزار کیلومتر در خانه-وام گردشگری

وام گردشگری در دوران کرونا

برگزاری نشست خبری معاونت میراث فرهنگی، ارائه اینترنت رایگان به موزه ها ، اختصاص وام گردشگری و کوچ موزه ها به فضای مجازی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

زیست مجازی موزه ها و فعالان گردشگری در دوران کرونا آغاز شده است شاید تا قبل از کرونا کمتر کسی به اهمیت دیجیتال سازی صنعت گردشگری و میراث فرهنگی پی برده بود ولی حالا خیلی از افراد به آن محتاج شده اند تا موزه خود را معرفی و یا کسب و کارشان را به مردم عرضه کنند.

در این هفته همانند هفته های گذشته موزه های کشور تور مجازی برگزار کردند تورهایی که توسط کارشناسان موزه داری برگزار میشد اما هر موزه ای به فراخور سلیقه خودش از فضای شبکه های مجازی استفاده کرد. موزه داران هم در نشست های مجازی شرکت میکردند و سعی داشتند تا راههایی برای جذب مخاطب پیدا کنند.

در این میان نشستی رو حضور معاون میراث وزارت میراث فرهنگی و معاون سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات برگزار شد که در آن خبر ازاجرای برنامه ای به صورت آنلاین در ۲۴ روز ماه رمضان می داد. در این برنامه قرار است تا یک گروه فیلمبرداری به پایگاههای میراث جهانی در کشور برود و پخش زنده برای مردم داشته باشد. این برنامه به صورت رایگان برای میراث جهانی ایران تهیه می شود و یا هر نوع اینترنتی در کشور قابل مشاهده است.

این هفته همچنین خبر رسید که قرار است در آینده نزدیک موزه های کشور به اینترنت رایگان مجهز شوند اکنون برای ۷ موزه اطراف میدان مشق تهران اینترنت تجهیز شده است. اتصال موزه ها به اینترنت برای استفاده کنندگان و موزه داران رایگان خواهد بود.

اتفاق دیگر در این هفته اختصاص وام گردشگری با سود ۱۲ درصد بود. ولی تیموری معلوم گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده که قرار است در بخش گردشگری به ازای هر اشتغال، ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات ۱۲ درصدی پرداخت شود. فعالان حوزه صنایع‌دستی نیز به ازای هر شغل می‌توانند ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.

البته که پیش از این فعالان گردشگری و صنایع دستی از بهره زیاد این وام گلایه کرده بودند ولی گویا بدون تغییر این وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

در پی شیوع ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی کشور متضرر شدند و تعداد کسب‌وکارهایی که آسیب دیدند، زیاد بود. ۳۵ رسته شغلی معرفی شدند تا بتوانند از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که از این تعداد ۱۰ رسته با توجه به محدودیت‌های منابعی که دولت داشت برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند، از این تعداد، سه رسته مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.

در این میان هنرمندان صنایع دستی نیز که کمتر درباره آنها صحبت شده ضرر زیادی از شیوع ویروس دیدند ولی در محافل رسمی دولتی از آنها کمتر حرفی زده شد. در واقع هنرمندان صنایع دستی که در کارگاه ها فعالیت میکردند الان بیکار شده اند آنها البته به نسبت هنرمندانی که در خانه کار میکردند در وضعیت بهتری بودند. هنرمندانی که در خانه کار میکنند به صورت روزمزد و یا حق الزحمه معیشت دارند و چون بیمه نیستند از بسیاری توجهات محروم مانده اند. در این بین در جلسات مربوط به ضرر و زیان بخشهای مختلف وزارت میراث فرهنگی کمتر درباره آنها بحث می‌شود.

در این هفته خبرهای دیگر مربوط به برگزاری نشست خبری معاونت میراث فرهنگی بود. در این جلسه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از به تعویق افتادن اجلاس میراث جهانی یونسکو تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت که قرار بوده تا پرونده میراث جهانی و صنعتی کریدور راه آهن در این اجلاس از سوی ایران مطرح شود.

در این نشست همچنین اعلام شد که پرونده جشن سده با همکاری تاجیکستان پرونده یلدا به صورت ملی پرونده خوشنویسی نیز به صورت ملی از جمله۵ پرونده ای هستند که امسال به یونسکو برای بررسی در اجلاس میراث ناملموس فرستاده شده اند.

در این هفته از کاخ سعد آباد نیز خبر رسیده بود که دیوار چینه ای آن فرو ریخته است این دیوار در پی رطوبت ناشی از باران ریزش کرده است معاون میراث فرهنگی در بازدید از آن اعلام کرده که به زودی مرمت خواهد شد.

منبع:خبرگزاری مهر

مرتبط:به شاغلان گردشگری ۱۶ میلیون وام تعلق می‌گیرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *