محوطه ازبکی

محوطه ازبکی در مسیر جهانی شدن

جواد صادقلو، فرماندار نظرآباد در جلسه‌ای که با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز برگزار شد، با اشاره به این‌که نظرآباد دارای ظرفیت‌های غنی بسیار در حوزه‌های مختلف است، ادامه داد: محوطه ازبکی که تپه آن به عنوان نماد تاریخی البرز همچون نگینی در کشور می‌درخشد، کویر زیبای نجم آباد و تپه‌های مریخی، تالاب صالحیه با بیش از ۸۰ نوع پرنده، آسیاب مهدی آباد، جاده زیبای قلعه آذری، ظرفیت بوم گردی در روستاها و… ازجمله مهمترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نظرآباد است که هرکدام به نوبه خود می‌تواند قطبی برای جذب گردشگران بسیاری باشد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر تالاب صالحیه که افزون بر مزایا زیست محیطی برای البرز در گردشگری کشور نیز جایگاه ویژه‌ای دارد در وضعیت خوبی نسبت به قبل قرار دارد و با رایزنی‌های انجام شده در شرف ثبت ملی است که قطعا با تحقق این مهم بهبود بیشتری در وضعیت آن برای تخصیص اعتبارات، حق آبه و… شاهد خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در نظرآباد در ارتباط با تعیین محور گردشگری در نظرآباد تصریح کرد: ازجمله مزیت‌های گردشگری شهرستان نظرآباد قرارگیری بخش عمده‌ای از مسیر گردشگری آن در یک راستا است که طبق برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده برای زیبا سازی و بهبود این مسیر، اقداماتی انجام خواهد شد تا بیش از پیش در جذب گردشگر موثر باشد.

این مسئول در ادامه مشارکت فرهنگی در نظرآباد را بسیار بالا برشمرده و این مهم را وزنه‌ای برای توسعه روزافزون فرهنگ و هنر در این شهرستان بیان کرد.

فرماندار نظرآباد یادآور شد: مرمت مسجد روستای نجم آباد، بازگشایی خانه موزه مصدق، تجهیز آسیاب مهدی آباد بعنوان موزه، ساماندهی محوطه ازبکی و سایت موزه آن، جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف تفریحی_گردشگری و… در دستور کار قرار گرفته است و افزون بر اینها برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی در شهرستانی که صاحب ۹هزار سال فرهنگ و مدنیت است اعتبارات دولتی نیز در نظر گرفته شده تا بتوان علاوه بر حفظ ظرفیت‌های فعلی و معرفی آن‌ها در سطح ملی و جهانی در راستای تامین زیرساخت‌ها نیز گام‌های ثمربخشی برداشت.

صادقلو در خاتمه ارتقای دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرآباد به اداره و بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در سایت اداری را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه نظرآباد،‌ شهرستانی سرآمد و شاخص در حوزه‌های گوناگون صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، هنری و… است ما نیز موظفیم همه جانبه‌نگری را در راس امور خود قرار دهیم که در همین راستا برای بهبود وضعیت فضا برای بخش هنری در نظرآباد نیازمند بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در آینده نزدیک هستیم.

در ادامه فریدون محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، نظرآباد را یکی از شهرستان‌های مهم و شاخص در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: در نظرآباد شاهد ظرفیت‌های بسیاری هستیم که از این بابت بنده از حمایت های فرماندار از میراث فرهنگی نظرآباد و توجه به این مهم تشکر می‌کنم.

وی در ادامه در خصوص بهره‌برداری از ساختمان جدید میراث فرهنگی در سایت اداری نظرآباد قول مساعد داده و مقرر شد در آینده نزدیک میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نظرآباد در ساختمان جدید خود مستقر شود تا از این طریق  بخش بیشتری از فرهنگسرای هنر در اختیار هنرمندان و هنردوستان نظرآبادی قرار گیرد.

این مسئول در پایان تپه ازبکی را از افتخارات البرز نامیده و گفت: ساماندهی محوطه ازبکی، ثبت جهانی آن و ایجاد مجموعه گردشگری ویژه با همکاری سرمایه‌گذارانی در نظرآباد ازجمله برنامه‌های ما برای آینده این شهرستان است.

منبع:اسکان

مرتبط:تحول در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *