میراث فرهنگی _پیشران‌ توسعه

استاندار خراسان جنوبی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از پیشران‌های توسعه محسوب می‌شود که بیش از ۹۰۰ اثر ملی و ۶۰ اثر طبیعی به ثبت رسیده و آثاری همچون مجموعه باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و مجموعه قنوات بلده فردوس که ثبت جهانی شده‌اند، به عنوان داشته‌های ارزشمند استان خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی، گواهی بر این مدعاست.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی به مناسبت هفته میراث فرهنگی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این پیام به این شرح است:

آثار به جا مانده از قلب تاریخ، میراث گران‌بهایی است که بیانگر هویت، عظمت و شکوه کشورهاست. علم، اندیشه، هنر، تمدن و پیشرفت پیشینیان، چراغ راه مردمی است که با تکیه بر اصالت خویش، فرهنگ تاریخی را حفظ و بر حکمت‌ها ارزش می‌نهد.

انسان با تفکر در زندگی گذشتگان و آثار به جای مانده از آنان می‌تواند راه‌های مؤثر و بهتری را برای زندگی خویش انتخاب کند. نتایج این سیر، نه تنها از لحاظ فردی، بلکه در جنبه‌های اجتماعی زندگی نیز متجلی است، زیرا اندیشه در زندگی پیشینیان و استفاده از تجربه تاریخ، ما را از تکرار بسیاری از تجربه‌ها بی‌نیاز می‌کند.

میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از پیشران‌های توسعه محسوب می‌شود که بیش از ۹۰۰ اثر ملی و ۶۰ اثر طبیعی به ثبت رسیده و آثاری همچون مجموعه باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و مجموعه قنوات بلده فردوس که ثبت جهانی شده‌اند، به عنوان داشته‌های ارزشمند استان خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی، گواهی بر این مدعاست.

وجود پدران علم، دانشمندان و فرهیختگان بنام، سرمایه‌های بزرگ فرهنگی استان خراسان جنوبی و کشور محسوب می‌شود که از این میراث ارزشمند نیز نباید غافل شد و باید برای معرفی آن به نسل‌های آینده همت گماشت.

اینجانب ضمن گرامیداشت ۲۸ اردیبهشت «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی»، آغاز هفته میراث فرهنگی، را به تمامی کارکنان و فعالان حوزه میراث فرهنگی در استان خراسان جنوبی تبریک عرض نموده، آرزومندم در حفظ، صیانت و معرفی هرچه بهتر تاریخ گذشته، آثار باستانی و میراث فرهنگی، این مرز و بوم به مردم، بیش از پیش موفق و مؤید باشید.

منبع:ایسنا

مرتبط:هفته میراث فرهنگی _کرمان میزبان برنامه های متنوع

آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه خبرداد.

علی مالمیر بیان کرد: بیست‌ودومین فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی به سرپرستی دکتر مهرداد ملک زاده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این کاوش براساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، مالمیر اعلام کرد: در این فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه، قسمت برج و بارو مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

تپه‌ باستانی هگمتانه در همدان به عنوان پهناورترین تپه باستانی ایران که وسعتی افزون بر ۴۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی است.

کاوش‌های باستان شناسی این اثر مهم باستانی از سال ۱۳۶۲ آغاز و تاکنون ۲۱ فصل از آن توسط باستان شناسان داخلی و خارجی انجام شده است، آنچه از این کاوش‌ها به دست آمده پیدایش شهر باستانی است که ساخت و سازهای آن عبارتند از معابری به فاصله‌های موازی و مساوی یکدیگر که در حد فاصل آن‌ها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه احداث شده است.

همچنین طی حفاری‌های صورت گرفته آثار بی نظیری مانند زرین و سیمین، لوح‌ها، پایه ستون سنگی، کوزه‌های شکسته یافت شده که بیشتر آن‌ها متعلق به دوره‌های ماد و ‌هخامنشی است.

کلیساهای «گریگوری استپان» و «حضرت مریم مقدس» نیز در این مجموعه قرار دارند که از جاذبه‌های این محوطه باستانی به شمار می‌رود و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است علاوه بر این وجود این دو کلیسا بر بار فرهنگی محوطه افزوده است.

اشیای کشف شده از این تپه باستانی در موزه هگمتانه قرار دارد، این موزه در قسمت شرقی تپه است و در آن آثار سفالی، سنگی، فلزی و استخوانی از دوره ماقبل اسلام و اسلامی نگهداری و به نمایش گذاشته شده است‌.

منبع:ایسنا

مرتبط:هگمتانه؛ شاخص‌ترین محوطه تاریخی غرب کشور

رابطه افزایش بازدیدکنندگان موزه‌ها و تعامل با مردم

«موزه‌ها با نمایش، آزمایش و تمرین روش‌های جدید تفکر و عمل در انتقال جامعه به‌سوی جامعه‌ای پایدار نقش مهمی ایفا کرده و با افزایش گستره فعالیت و با پیشروی به درون جامعه با استفاده از تکنولوژی و شیوه‌های مدرن، مسیر گفتگو و هم‌اندیشی را هموارتر کرده‌اند.»

به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر مونسان همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی در یادداشتی، این روز را گرامی داشته است.

در این متن آمده است: «با اعلام شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) از سال ۱۹۷۷ همه ساله روز ۱۸ ماه می برابر با ۲۹ اردیبهشت با عنوان روز جهانی موزه به‌منظور دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه همکاری‌های مشترک و دوجانبه بین مردم و موزه‌ها در همه کشورهای عضو جشن گرفته می‌شود.

بزرگداشت این روز در کشورمان به دلیل غنای تاریخی، فرهنگی و تمدنی کهن که در شکل‌گیری تمدن‌های جهانی نیز تأثیرگذار بوده است همزمان با گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود.

میراث‌فرهنگی هر کشور به‌منزله شخصیت وجودی و هویت فرهنگی، اعتقادی و سیاسی، آینه زندگی گذشتگان و سیر حرکت انسان در طول تاریخ بشریت است. بدون شک شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث‌فرهنگی و آثار باقی‌مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود و هر ملتی همان‌قدر دارای شخصیت، هویت و اصالت ریشه و ارزش تاریخی است، که مستنداتی به‌عنوان میراث‌فرهنگی از خود ارائه کند.

موزه‌ها نخستین بنیادهای اساسی هستند که به‌وسیله آن‌ها میراث ارزشمند ملت‌ها و کشورها از گزند زمانه حفظ و امکان دیدارشان برای مردم فراهم می‌شود.

این مراکز فرهنگی با حفظ و زنده نگه داشتن آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن‌ها و پیشینیان ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها، توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم است و به‌عنوان مراکز آموزشی و پژوهشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی تجارب فکری، فرهنگی و هنری، القا و انتقال احساس و بینش و اندیشه ایرانی، هویت ملی، مذهبی و فرهنگی داشته باشد.

امروزه موزه‌ها با نمایش، آزمایش و تمرین روش‌های جدید تفکر و عمل در انتقال جامعه به‌سوی جامعه‌ای پایدار نقش مهمی ایفا کرده و با افزایش گستره فعالیت و با پیشروی به درون جامعه با استفاده از تکنولوژی و شیوه‌های مدرن، مسیر گفتگو و هم‌اندیشی را هموارتر کرده‌اند. افزایش رو به رشد تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها در سراسر کشور نیز حاکی از این تعامل سازنده با اقشار مختلف مردم است.

بررسی آمارها بیانگر آن است که حتی در ایام محدودیت رفت‌وآمد به سبب شیوع بیماری کرونا ارتباط فرهنگ دوستان با مجموعه‌های تاریخی فرهنگی قطع نشد و این وزارتخانه با استفاده از فضای مجازی توانست موزه‌ها را به خانه‌های مردم ببرد.

افزایش چشمگیر تعداد موزه‌های خصوصی به دنبال مطالبات فرهنگی مردم، درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فراهم‌سازی تسهیلات متناسب با اهداف توسعه‌ای و اقتصادی دولت نیز از تحولات دیگر در عرصه مشارکت بخش خصوصی بوده است.

شورای بین‌المللی موزه‌ها با اعلام شعار “موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیری” در سال ۲۰۲۰ از موزه‌ها می‌خواهد در موزه‌ها و در قالب فعالیت‌های دیجیتالی آنلاین فعالیت‌های خود مرتبط با موضوع “برابری: تنوع و فراگیری “را با “موزه‌ها” به اشتراک بگذارند.

شعار جهانی برابری در به رسمیت شناختن تنوع در عین همه‌شمولی و فراگیر شدن در حقیقت از یک سو به لزوم توجه به جایگاه و نقش موزه‌ها برای تأمین عدالت و مساوات اشاره دارد. در این راه توجه به تنوع و تفاوت‌های ذاتی گروه‌های مختلف نژادی، قومی، زبانی و… از یک سو و فراگیر شدن اعمال مساوات و برابری برای همه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتخاب این شعار فرصت مناسبی است تا بیش از گذشته به معرفی تنوع فرهنگی سرزمین‌مان بپردازیم. افزایش روزافزون تعداد موزه‌های کشور بالغ بر ۷۰۰ موزه، حاکی از توجه بیش از پیش به تنوع فرهنگی و تلاش مضاعف در جهت پژوهش، مستند نگاری، حفاظت و معرفی داشته‌های ارزشمند کشوراست که امیدوارم در سال پیش رو این روند ادامه داشته باشد.»

منبع:ایسنا

مرتبط:برنامه‌های روز جهانی موزه در خراسان رضوی

خانه‌های صنعتی، تهدیدی برای روستاهای گردشگری

امروزه یکی از راه های توجه به روستاها و محرومیت زدایی از آنها، کمک به حفظ و گسترش جاذبه ­ها و زمینه­ های مورد علاقه گردشگران در روستاها، متناسب با شرایط محلی روستاهای گردشگری و رونق صنعت سبز گردشگری است.

صنعت گردشگری روستایی باعث ارتقاء سطح بهره وری در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال، اصلاح توزیع درآمد، حفظ محیط روستا و فرهنگ بومی، جلب مشارکت مردم بومی و محلی و … خواهد شد و از آنجا که همه روستاهای کشور قابلیت توسعه در زمینه گردشگری را ندارند و یا این قابلیت بسیار ضعیف است، معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به انتخاب روستاهایی که دارای قابلیت بالاتری در زمینه گردشگری نسبت به سایر روستاها هستند، کرده است که این روستاها در سطح کشور به روستاهای هدف گردشگری معروف هستند.

در حال حاضر از تعداد ۲۰ روستای هدف گردشگری در سطح استان همدان، دو روستای حبشی و ملحمدره با توجه به پلکانی بودن و ساختار خانه های سنتی آن با استفاده از مصالح طبیعی و بوم آورد و قدمت و جاذبه های خاص و طبیعی خود به عنوان روستاهای گردشگری شهرستان اسدآباد بوده که هر ساله این دو روستای زیبای گردشگری از نقاط مختلف  کشور و حتی دنیا دارای مسافران و گردشگران بسیاری است.

مواردی از ساخت و سازهای غیرمجاز با عدم تطابق با ساختار خانه های سنتی روستا به سبک و سیاق جدید در این روستاها دیده می شود که در صورت روند افزایشی به طور قطع تهدیدی برای این دو روستای گردشگری شهرستان در بحث خروج از فهرست روستاهای گردشگری کشور خواهد بود که این امر صنعت گردشگری شهرستان و این دو روستا را با خطر مواجه خواهد کرد اما برای جلوگیری از این نوع ساخت و سازها با سبک و سیاق خانه های صنعتی و جدید چه اقداماتی انجام شده است؟

فرماندار شهرستان اسدآباد در این باره  اظهار کرد: بافت کالبدی ملحمدره و حبشی ضمن برخورداری از ارزش‌های معماری مانند سادگی و بی‌پیرایگی دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح بوم‌آورد و دانش بومی است که به این علت حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روستاهای گردشگری

مجید درویشی گفت: روستای حبشی با بافت واجد ارزش و روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور دو روستای هدف گردشگری شهرستان بوده که هر گونه ساخت و ساز در این روستاها باید براساس بافت روستا انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید ساخت و سازها شرایط و ضوابط گردشگری را حتماً رعایت کنند، افزود: ساختمان هایی که خلاف این چارچوب باشند، بخشداران و دهیاران روستا موظف هستند نسبت به تشکیل پرونده و ارجاع آن به کمیسیون ماده ۹۹ شهرستان اقدام کرده تا در رابطه با این موارد از ساخت و سازها در این کمیسیون تصمیم گیری شود.

درویشی با بیان اینکه سال گذشته کمیسیون ماده ۹۹ شهرستان سه جلسه برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: طی بازدیدها به تازگی یک مورد ساختمان در روستای حبشی مشاهده کردیم که نمای آن با نمای منازل سنتی و بافت روستا مطابق نبود و تابع ضوابط گردشگری و بافت باارزش روستای هدف گردشگری ساخته نشده بود بنابراین به بنیاد مسکن و بخشداری دستور داده ایم هر چه سریع تر با تشکیل پرونده به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع شود.

وی اضافه کرد: مساکن و خانه هایی که در این دو روستاهای گردشگری بر خلاف ضوابط و دستورالعمل تابع روستای گردشگری ساخته شوند با توجه به تصمیمات کمیسیون ماده ۹۹   امکان تخریب این واحدها در صورت عدم تغییر ساختار ساختمان ها با توجه به ساختار خانه های روستا که از مصالح بوم آورد هستند، به علت آسیب زدن به بافت باارزش روستا و مورد تهدید قرار گرفتن صنعت گردشگری روستا وجود خواهد داشت.

فرماندار بیان کرد: قبل از معرفی شدن روستای ملحمدره به روستای هدف گردشگری چند مورد ساخت و ساز غیرمجاز با ساختار جدید خانه های شیروانی دار در این روستا احداث شده بود که خارج از بافت باارزش روستاست و به علت مربوط بودن این منازل به قبل از معرفی روستا به روستای هدف گردشگری  (روستاهای گردشگری) دیگر امکان اقدام در رابطه با این مساکن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: مالک یک مورد از ساخت و سازها با مصالح صنعتی و مغایر با معماری تاریخی و سنتی در روستای ملحمدره شخصاً قول داده که نسبت به تغییر ساختار نمای ساختمان خود به نمای خشتی و گلی مطابق مقررات و تابع ضوابط تعریف شده برای روستا هر چه سریع تر اقدام کند.

درویشی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته برای ادامه بهسازی و طرح احیاء و حفاظت از بافت و کالبد باارزش روستای حبشی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان واقع در بخش پیرسلمان اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار در سال جاری بهسازی این روستا به اتمام خواهد رسید.

وی از اتمام صددر صدی بهسازی روستای گردشگری ملحمدره در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته و سال ۹۷، برای بهسازی روستای ملحمدره افزون بر سه میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی توسط ادارات میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و دهیاری در زمینه فرش، دیوار چینی و بهسازی روستا هزینه شده که تکمیل بهسازی صددرصدی این روستای گردشگری در سال جاری انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: روستای حبشی واقع در ۲۶ کیلومتری شهر اسدآباد در سال ۸۶ به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد انتخاب شده و این روستا از روستاهای تاریخی استان همدان در شهرستان اسدآباد دارای چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیباست و کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت این روستا را با توجه به مشابهت‏ های ساختار معماری سنتی سنگی و خشتی آن با بقایای تاریخی دوران مادها، به این دوران نسبت می‌دهند.

روستاهای گردشگری

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه روستای ملحمدره نیز در سال ۸۸ به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد معرفی شده است، افزود: ملحمدره جزء روستاهای بخش مرکزی این شهرستان بوده که سرسبزی و بافت باارزش منازل روستایی و باغات و محصولات باغی فراوان و گیاهان دارویی این روستا را ممتاز کرده است.

وی با بیان اینکه برای زیرساخت های این دو روستای هدف گردشگری طی این مدت هزینه های بسیاری توسط دستگاه های ذیربط صرف شده است، اظهار کرد: برای مقابله و جلوگیری با هر گونه ساخت و سازهای غیراصولی در سطح روستاهای حبشی و ملحمدره بخشداری شهر آجین و بخشداری مرکزی، شوراها و دهیاران روستاها و نیز بنیاد مسکن از نقش مؤثری برخوردار خواهند بود و نباید اجازه داد که ساخت و سازهای ناهمگون و غیرمجاز برخلاف ساختار و بافت این دو روستای گردشگری انجام گیرد در غیر این صورت این امر یک خطر برای خروج این دو روستا از لیست روستاهای هدف گردشگری کشور به شمار خواهد رفت.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اسدآباد هم گفت: پیشگیری از هر گونه ساخت‌وسازهای نامتعارف در روستای هدف گردشگری ملحمدره به عهده مرجع صدور پروانه بوده که این مرجع صدور دهیاری است و در صورتی‌که هر متقاضی در بحث ساخت و ساز در این دو روستا مانند دیگر روستاها تقاضای استعلام داشته باشد، بنیاد مسکن روستایی تنها نظارت بر موارد فنی چون تراکم، سطح اشغال، سیما و منظر و بافت روستا را درنظر می‌گیرد.

محمدکرم معصومی بیان کرد: کمیسیون ماده ۹۹ در راستای جلوگیری از این ساخت‌وسازها از نقش مؤثری برخوردار بوده و به ساخت‌وسازهای روستایی غیرمجاز رسیدگی می‌کند.

بخشدار پیرسلمان هم با بیان اینکه سال گذشته برای فاز سوم بهسازی روستای حبشی افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان شامل سنگ فرش و جداره کاری هزینه شده است، تصریح کرد: با اختصاص اعتباری افزون بر ۳۰۹ میلیون تومان آسفالت کمربندی این روستا نیز انجام گرفته و این روستا سالیانه دارای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف است.

محسن عزیزی در رابطه با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز نامتناسب با ساختار واجد ارزش روستای حبشی گفت: با تشکیل پرونده توسط بخشداری و دهیاری روستا این موارد به کمیسیون ماده ۹۹  ارجاع می شوند اما خوشبختانه در این رابطه تنها یک یا دو مورد ساخت و ساز غیرمتعارف و غیرمجاز بافت سنتی ناهمگون وجود داشته که تشکیل پرونده در رابطه با این موارد در دست اقدام قرار دارد.

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با اشاره به هر گونه ساخت و ساز نامتعارف و ناهمگون با بافت باارزش روستای ملحمدره اظهار کرد: در این راستا هشدار لازم به دهیاری و شورای روستای گردشگری و توریستی ملحمدره داده شده است تا روند ساخت‌وسازهای این‌گونه مسکن‌ها را در سطح روستا کنترل کرده و جلوگیری کنند.

سلیمان نظری دوست از اتمام صددرصدی بهسازی روستای توریستی گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور خبر داد و گفت: اتمام بهسازی روستای ملحمدره به اعتباری افزون بر یک میلیارد نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه مناطق گردشگری علاوه بر روستای ملحمدره در مناطق دیگر چون دربند بوجین، خنداب و قاسم آباد جزء برنامه های بخش مرکزی است که طرح مطالعاتی آن آغاز شده و به محض آماده کردن زیرساخت ها به مناطق گردشگری بخش اضافه خواهند شد.

در پایان اینکه امیدواریم هر یک از دستگاه ها با وظیفه ذاتی خود مانع هر گونه ساخت و سازهای نامتعارف و ناهمگون متناقض با مبلمان و دکوراسیون این دو روستای با بافت با  ارزش شده و اجازه ندهند و نقش خاطره این دو روستای دل انگیز را روزی روزگاری در عکس ها و خاطره های گذشته مرور کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:کابو پولونیو _بی امکانات ترین روستای گردشگری

تنها منار جنبان تمام خشتی جهان در معرض تخریب

منار جنبان روستای تاریخی خرانق که در ارگ باستانی این روستا در شهرستان اردکان یزد واقع شده و از آن به عنوان تنها منار جنبان تمام خشتی دنیا یاد می شود، بر اثر بارندگی‌های اخیر و نبود رسیدگی مناسب در معرض تخریب است.

روستای تاریخی خرانق که گذشتگان آن را خورانق یا «زادگاه خورشید» نام نهاده‌اند، یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان یزد و شهرستان اردکان است که با بافت ماندگار روستایی، اصالت فرهنگ ایرانی را به رخ بازدیدکنندگانش می‌کشاند.

«محمود فتاحی اردکانی» از نویسندگان طنزپرداز اردکان به منارجنبان خرانق لقب «منارجنبان بدشانس» را داده است چرا که به گفته وی، اگر این منارجنبان که تنها منارجنبان تمام خشتی دنیا است، در جای دیگری از ایران بود، شاید روزانه هزاران نفر از دوستداران میراث کهن ایران را از چهار گوشه‌ی دنیا به آنجا می‌کشاند.

منارجنبان خرانق که با نوع معماری خارق‌العاده خود با قدرت دست به حرکت در می‌آید، تنها منار جنبان تمام خشتی است چرا که دیگر منارجنبانی که در اصفهان بنا شده، در خود کاشی‌کاری‌هایی نیز دارد.

blank

اثر ۴۵۰۰ ساله ولی مهجور

«محسن میرجانی ارجنان» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان  با اشاره به دیرینگی ارگ تاریخی خرانق، می‌گوید: در پهنه ای که اولین طلیعه خورشید بر دشت یزد – اردکان می تابد و در مجاورت معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیوم ساغند، باریت، روی و گرانیت خرانق و بسیاری از ظرفیت های مادی و معنوی فراوان این منطقه، بنای ارزشمند ارگ تاریخی خرانق در کمال مهجوری، مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

وی افزود: در کنار چنین معادنی، قلعه‌ای به جای مانده که بر اساس دانسته‌های فعلی به دوران ساسانیان و اگر روزی کلنگ باستان شناسان لایه ها و زوایای پنهان آن را بکاود، شاید دیرینگی آن به بسی سال دورتر بیانجامد.

این مسئول ادامه داد: بافت قدیمی این منطقه دارای ۸۰ خانه که بیشتر آنها نیز دو یا سه طبقه هستند، متناسب با توان اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه نشینان طراحی و ساخته شده‌ است، دیواره‌های این ارگ نیز از خشت و گل بوده و سقف بناهای آن نیز از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال ساخته شده است.

رئیس پایگاه پژوهشی اردکان تصریح کرد: سقف‌های گنبدی و گهواره‌ای و شش برج نگهبانی متصل به بدنه قلعه از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است.

 

شباهت‌های منار جنبان خرانق و مناره‌های مسجدجامع یزد

میرجانی خاطرنشان کرد: مناره ارگ تاریخی خرانق، یک راه پله به شیوه غلام گردش دارد که شامل دو ردیف پله به صورت رفت و برگشت است و مشابه آن را در یکی از مناره های مسجد جامع یزد شاهکار بجای مانده از  دوره آل مظفر شاهد هستیم.

وی با اشاره به سه طبقه‌ای بودن این مناره و در حال تخریب بودن یکی از طبقاتش به علت باد و طوفان، تصریح کرد: عرض پلکان‌های داخل این منار در قسمت پایین، ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر است.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: عرض این پلکان در قسمت بالا به ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌رسد و آنچه این اثر را متفاوت کرده حرکت کردن منارجنبان است که به راحتی با دست می‌توان آن را تکان داد البته در سالهای اخیر به علت کم شدن مقاومت این سازه، چنین اقدامی جایز نیست.

منار جنبان تمام خشتی

فانوس خانه‌ای در مجاور کویر

«محمدعلی آخوندی» پیرمرد ۱۰۰ ساله خرانقی نیز در خصوص این بنای تاریخی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این مناره دارای سه طبقه است و در ضلع شمالی مسجد جامع خرانق بر پا شده که قدمت آن از خود مسجد بیشتر است.

وی ادامه داد: این منار جنبان در قسمت بالایی‌اش ساختاری چوبی داشته که بر اثر زلزله و وزش باد کج شده است و اهالی از بیم افتادن، آن را بریده و پایین آورده‌اند.

این سالخورده‌ی خرانقی با اشاره به این که این سازه، مناره‌ای به ارتفاع ۱۵ متر از بام مسجد برخواسته دارد و از نقاط مختلف منطقه می‌توان آن را تماشا کرد، افزود: منارجنبان خرانق از مرتفع‌ترین بناهای منطقه است و در گذشته از آن به عنوان برج دیده‌بانی و فانوس‌خانه استفاده می‌کردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:خرانق _زادگاه خورشید

 

بین راهی‌ها امن شده‌اند؟

بین راهی‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، مکان‌هایی عمومی با درصد بالایی از خطر انتقال ویروس کرونا. اما حالا که سفرها برقرار شده تکلیف نظارت بر این بین راهی‌ها چه خواهد شد؟

مجتمع‌های خدماتی و رفاهی یا همان بین راهی‌ها با محوریت‌ مختلف از جمله جایگاه سوخت، خدمات خودرویی، رستوران، سرویس بهداشتی، محل اقامتی و پارکینگ (تیر پارک) با ضوابط و مجوز وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شوند و حالا با رفع محدودیت ترددهای بین استانی، فعالیت این مراکز پس از حدود دو ماه تعطیلی از سر گرفته شد و همزمان در برخی استان‌ها اداره‌های راهداری بازدیدهای نظارتی را آغاز کردند که در برخی مناطق به پلمب بعضی از این مراکز از جمله جایگاه‌های سوخت منجر شد.

وضعیت بهداشتی و کیفیت خدمات مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی همیشه مورد بحث بوده است، ‌ مسؤولان گردشگری فقط در یک بازدید نظارتی نیم‌روزه، آن هم پنج سال پیش از محور کندوان چالوس که تفریحی‌ترین جاده کشور را لقب گرفته است، ۶۰ مجتمع بین راهی غیرمجاز را شناسایی کردند. این اتفاق همان یک بار افتاد و دیگر ادامه پیدا نکرد. ‌ حالا در شرایط پاندمی کرونا، وضعیت بهداشتی و خدماتی در این مجتمع‌های بین‌راهی حساس‌تر از همیشه جلوه می‌کند، مخصوصا آنکه در وضع موجود بیشتر مردم ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی خود جابه‌جا شوند.

در راهنمای گام دوم وزارت بهداشت، مشخصا برای مجتمع‌های بین‌راهی، پروتکل مخصوصی تنظیم نشده است، اما دستورالعمل جایگاه‌های سوخت در درون و بیرون شهر مشخص است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آن‌که در این قضیه مسؤولیتی ندارد اما از جایگاه کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا و به عنوان متولی سفر، در دستورالعمل سفر هوشمند، فقط برای مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی، پروتکلی را تهیه کرده است که محتوای آن متفاوت از پروتکل اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، پایانه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نیست.

رعایت پروتکل مجتمع‌های بین راهی‌ها برای کارکنان واحدهای پذیرایی بین‌راهی، رانندگان وسائل نقلیه عمومی و تمام مسافران لازم‌الاجرا اعلام شده و فعالان گردشگری که تور اجرا می‌کنند باید درباره آن آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی داشته باشند.

در پروتکل حضور و خدمات دهی در واحدهای پذیرایی بین راهی آمده است:

مسافران هنگام سفارش غذا و غیره با رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی کنترل، از ماسک و دستکش استفاده کنند.

مسافران در سالن‌های انتظار با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی‌ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره‌ها یا لبه صندلی‌های عمومی خودداری کرده و در صورت تماس دست، دست ها را شستشو دهند.

در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضدعفونی دست استفاده کنید و در هنگام ورود در صورت ازدحام فاصله ایمن را از فرد جلویی رعایت کنید.

پس از خرید هرنوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده، بسته‌بندی آن گندزدایی شود.

تاحد ممکن از مواد بسته‌بندی برای میان وعده در سالن انتظار استفاده کنید.

از دراز کشیدن روی نیمکت‌ها مطلقا خودداری شود.

برای اقامه نماز در نمازخانه‌های عمومی به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی بوده و پس از اقامه نماز، دست‌ها را شسته یا ضدعفونی کنید. همچنین تاحد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگذاران در نمازهای فرادا توصیه می‌شود.

از دراز کشیدن در نمازخانه خودداری شود.

مدیران واحدهای پذیرایی بین‌راهی نسبت به نظارت بهداشتی در محل‌های تجمع مسافران، رانندگان و کارکنان، سرویس‌های بهداشتی عمومی، گندزدایی سالن‌ها و صندلی‌های انتظار، نمازخانه‌ها، بوفه‌های موادغذایی، غرف و اغذیه فروشی‌ها اهتمام ورزند و از گندزدایی مستمر لوازم و سطوحی که در تماس دست افراد هستند مطمئن شوند.

در ورودی سالن ماده ضدعفونی دست نصب شود.

رختکن، سرویس‌های بهداشتی پرسنل و سرویس‌های بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.

با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای عمومی و تمام صندلی رستوران‌ها به نحو شایسته محدود شود تا حد ممکن خدمات در فضای محدودتری ارایه شود.

میزهای غذاخوری با فاصله یک و نیم متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها و میز صندوق امثالهم حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.

کف سالن و فضاهای عمومی  دو بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.

منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند.

ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی‌ها و لچکی‌ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یکبار مصرف استفاده شود.

تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شوند.

بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه واحد به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارایه شود.

نان به صورت بسته‌بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.

حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.

تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.

با توجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه‌ها دقت بیشتری شود.

در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.

سوای این دستورالعمل و پروتکل‌ها، آنچه اهمیت دارد نظارت و کنترل مستمرِ این مجتمع‌ها به ویژه سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی و جایگاه‌های سوخت به عنوان پرمصرف‌ترین و در عین حال آلوده‌ترین اماکن بین راهی، به ویژه در این مقطع زمانی است که سفرها به جریان افتاده و دستگاه‌های مسؤول و متولی باید جدی تر بر آن‌ها متمرکز شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:چگونه در رستوران از خطر کرونا در امان بمانیم؟

درباره موزه واتیکان

موزه‌ها علاوه بر نگهداری کامل از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری، در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او نیز تحقیق می‌کنند و برای بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین آثار نقش مهمی دارند.

موزه واتیکان در ایتالیا از دسته این موزه‌ها است که توسط ژولیوس دوم در سال ۱۵۰۶ میلادی ساخته شد و توسط کشیش‌های مختلف در طول سالیان گسترش پیدا کرد تا جایی که امروزه این موزه به یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین موزه‌های آثار هنری جهان تبدیل شده است.

این موزه وسعتی حدود پنج هکتار دارد که از دو بخش کاخ واتیکان و کاخ بلودر که به دو گالری متصل هستند، تشکیل شده است. در داخل این مجموعه سه حیاط با نام‌های کورتیلی دلا پیگنا، کورتیلی دلا و بیبلیوتکا وجود دارد و بازدیدکنندگان این موزه برای بازدید از «واتیکان» باید چیزی نزدیک به ۷ کیلومتر پیاده‌روی کنند.

 

همان‌طور که گفته شد، موزه واتیکان مجموعه‌ای از انواع موزه‌ها است که گستردگی جالب توجهی دارند؛ از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه چیارومونتی، موزه مصر یا موزه گریگوریان اگزیو، موزه پیو، موزه دله کارته، اتاق رافائل یا موزه استانز دی رافائل، موزه استانزا دلا و کلیسای سیستین اشاره نمود.

موزه واتیکان

موزه مصر

در سال ۱۸۳۹ میلادی و به وسیله گرگوری ساخته شده است. بازدیدکنندگان در این بخش می‌توانند از انواع آثار مصر باستان مانند مومیایی و آثار رامسس دوم بازدید کنند. این بخش هم‌چنین شامل آخرین کارهای رافائل از پاپ‌ها، لا تراسفیگورازیون و همچنین نقاشی‌های گوته، بلینی، کاراواجو، فرا آنجلو، فیلیپو لیپی، گودو رنی، ون دیک، پیترو دا کورتونا، سان گرولاما و  لئوناردو داوینچی است.

blank

موزه پیو کلمنتینو

موزه پیو نیز یکی از معروف‌ترین موزه‌های «واتیکان» است که برخی از بهترین مجسمه‌های کلاسیک موزه واتیکان از آثار ارزشمند «آپولو بلو» در آن به نمایش گذاشته شده است و قدمت این آثار به قرن یکم میلادی باز می‌گردد.

موزه چیارومونتی و نوو

این بخش از موزه واتیکان توسط «پاپ پیوس دوم» راه‌اندازی شده است که بر دیوراه‌های آن هزاران مجسمه به صورت کامل یا نیم تنه از خدایان جاوید تا فرشته‌های بال‌دار و اشراف‌زادگان رومی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

موزه رافائل

موزه رافائل از دیگر بخش‌های موزه واتیکان است که محل زندگی ژولیوس دوم بوده است و در حال حاضر آثار هنری بی‌نظیری مانند تابلو «شکست کنستانتین» در این بخش مستقر شده است.

موزه واتیکان

گالری دله کارته

سه گالری آخر که دو گالری آن شامل «گالری دی کاندلابری» و «گالری دگلی آراز» است، با یک راهرو با طول ۱۲۰ متر و ۴۰ نقشه توپوگرافی مربوط به قرن ۱۶ ایتالیا به پایان می‌رسد.

کلیسای سیستین

کلیسای سیستین از دیگر بخش‌های موزه واتیکان است که به دلیل وجود آثار «میکل آنژ» شهرت بسیاری بین علاقه‌مندان دارد. از دیگر ویژگی‌های این کلیسا می‌توان به نقاشی‌های دیواری و روی سقف آن اشاره کرد که بسیار جلوه‌گر است. بخشی از دیوار شرقی این کلیسا با نقاشی‌هایی زیبا از جمله آدم و حوا، سقوط و کشتی نوح، تصویر مسیح و … مزین شده است.

 

موزه واتیکان میزبان مجموعه‌ مختلفی از پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنین مجموعه‌ای از نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا است. این موزه هم‌چنین دارای گالری سنگ‌شناسی است که در سال ۱۹۱۰ توسط پاپ سنت پیوسس دهم شکل گرفت که دربرگیرنده ۱۳۷ سنگ‌نوشته عبری از گورستان‌های باستانی رم است، این سنگ‌نوشته‌های عبری بعدها توسط پاپ ژان بیست‌وسوم از قصر لاتران به ساختمان داخلی واتیکان منتقل و در سال ۱۹۷۰ از آن رونمایی به عمل آمد.

البته در این موزه آثار باستانی مربوط به سرزمین پارس به چشم می‌خورد؛ سه کره جفرافیا که قدمتی مربوط به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی دارند و در تمام آن‌ها نام سرزمین پارس و خلیج فارس وجود دارد، در این موزه در معرض دید قرار گرفته‌اند. علاوه بر این سه کره جفرافیا، یک نقشه چرمی در این موزه نگهداری می‌شود که از آثار داوینچی است و در آن نام امپراتوری پارس به چشم می‌خورد.

منبع:ایسنا

مرتبط:اعلام بازگشایی موزه های واتیکان دیدنی

هفته میراث فرهنگی _کرمان میزبان برنامه های متنوع

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی این استان میزبان برنامه های متنوعی خواهد بود.

“فریدون فعالی” ضمن تبریک روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: آغاز گمانه زنی بنای تاریخی قبه سبز، رونمایی از لوح های ثبت ملی آثاری همچون حمام احمدآباد دیلمقانی، بقایای جاده سنگفرش فهرج، خانه انصاف و قرآن قرآختایی و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس های تاریخی اقدامات مرمتی این اداره کل از برنامه‌های شاخص هفته میراث‌فرهنگی استان کرمان است.

وی به دیدار با اساتید کاشی تراش این استان در هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: بازدید از روند مرمت پروژه های شتر گلو ماهان و یخدان لنگر، کاروانسرای وکیل و مسجد تاریخی ملک و همچنین کارگاه‌های مرمتی خانه های تاریخی که از طریق قانون ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شده اند از دیگر اقداماتی است که در هفته مذکور انجام می شود.

فعالی تصریح کرد: پخش فیلم های معرفی در دوزبان (فارسی و انگلیسی) بناهای ثبت جهانی چون ارگ بم، روستای میمند، باغ شاهزاده ماهان، کویر شهداد، قنوات اکبرآباد و قاسم آباد بم و گوهر ریز جوپار در فضاهای مجازی از دیگر فعالیت هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی به معرفی موزه های استان کرمان توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: فیلم این فعالیت فرهنگی  در سایت های اطلاع رسانی و فضاهای مجازی پخش می شود.

فعالی به اجرای ویژه برنامه‌هایی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهرستان‌های استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی در کنار انجمن‌های فعال این حوزه برنامه‌هایی متنوع دیگری برگزار خواهد کرد که این فعالیت‌ها در راستای گرامیداشت هفته میراث فرهنگی خواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:گنبد جبلیه کرمان یکی از دیدنی های کرمان

چهارمحال و بختیاری آمادگی پذیرش مسافر را ندارد

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه این استان در هفته‌های آینده آمادگی پذیرایی از مهمانان از استان‌های مجاور به خصوص لرستان و خوزستان را ندارد، گفت: تمام مراکز گردشگری، تفریحی و توریستی استان تعطیل است و هیچ‌گونه خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نمی‌شود.

اقبال عباسی ۲۹ اردیبهشت‌ماه در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وضعیت استان‌های خوزستان و لرستان که هم‌مرز با استان هستند قرمز اعلام شده است، اظهار کرد: ورود مسافر از این استان‌ها در روزهای آینده موجب نگرانی مردم و سیستم بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه این استان در هفته‌های آینده آمادگی پذیرایی از مهمانان از استان‌های مجاور به خصوص لرستان و خوزستان را ندارد، عنوان کرد: تمام مراکز گردشگری، تفریحی و توریستی استان تعطیل است و هیچ‌گونه خدماتی به مسافران و گردشگران ارائه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته آینده فرمانداران در ورودی‌های چهارمحال و بختیاری ایست و بازرسی مستقر کنند و خودروهای ورودی به استان غربالگری شوند.

عباسی در خصوص برپایی چادر در پارک‌ها و اتراق گردشگران در فضاهای سبز، یادآور شد: شهرداری‌ها متولی این مکان‌ها هستند و نباید اجازه دهند در این مکان‌ها تجمعی صورت بگیرد، برپایی چادر و اسکان در بوستان‌ها و فضاهای سبز در شهرها و روستاها ممنوع است.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: همچنین نباید اجازه دهیم مسافران و گردشگران در منازل مسکونی و محل‌های اسکان غیررسمی توسط اشخاص سکونت داده شود، اداره اماکن نیروی انتظامی بر این مسئله نظارت کند.

وی  با اشاره به گزارشاتی مبنی بر تجمع افراد در آرامستان‌ شهرکرد برای مراسمات تشییع و تدفین اموات، گفت: شهرداری شهرکرد متولی آرامستان است و باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کند.

عباسی در ادامه در خصوص کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا، افزود: به آسیب‌دیدگان از کرونا ویروس به ۲ طریق تسهیلات دولتی و از طریق کمک‌های مومنانه و مواسات مورد حمایت قرار می‌گیرند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: خبرنگاران خبرگزاری‌ها و صدا و سیما از اقشاری بودند که در ایام شیوع کرونا ویروس در کنار مسئولان و مدیران بودند و در حیطه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی تلاش‌های بسیاری را انجام دادند، اما زحمات آن‌ها آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت، خبرنگاران نیز باید جزو مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار بگیرند.

وی در ادامه در خصوص نظارت بر بازار، عنوان کرد: به نظر می‌رسد نظارت بر قیمت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شده است، سازمان صمت، تعزیرات، اتاق اصناف و مرکز بهداشت باید نظارت‌ها در این حیطه را تشدید کنند، می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنند.

عباسی در پایان تأکید کرد: گزارش روزانه بازرسی از بازار توسط اکیپ‌های نظارتی به دبیرخانه ستاد پیشگری و مقابله با کرونا ارسال شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:چهارمحال بختیاری _سوئیس ایران

ونیز پساقرنطینه چطور خواهد بود؟

بسیاری معتقدند شیوع ویروس کرونا در ونیز چشم‌اندازی برای درنظر گرفتن سیاست جدید پذیرش گردشگر ایجاد کرده است.

به نقل از سی ان ان، از چند روز مانده به شروع کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای که از دهم مارس در ایتالیا به اجرا درآمده بود، تکاپوی مردم در خیابان‌های ونیز تاحدی مشهود بود.

هنوز هیچ گردشگری در این شهر وجود ندارد، اما از چند روز پیش فروشگاه‌های این شهر برای از سرگیری فعالیت‌شان در هجدهم «مِی» (امروز) آماده می‌شدند. اما حتی اگر فروشندگان خود را برای ونیز پساقرنطینه آماده کنند، سوالی که درباره این شهر بدون گردشگر مطرح می‌شود آن است که این فروشگاه‌ها برای چه کسانی بازگشایی خواهند شد؟

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده توسط «‌وزارت گردشگری ایتالیا»، هرساله حدود ۳۰ میلیون گردشگر از سراسر جهان به ونیز سفر می‌کنند و برای اقتصاد محلی درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری به ارمغان می‌آورند. در این بین، شهروندان ایتالیایی بخش بسیار کوچکی از بازدیدکنندگان در ونیز را دربر می‌گیرند.

«‌ماتئو سچی» که سرپرست یک گروه گردشگری در ونیز است معتقد است زمانی‌که فعالیت‌ها در این  شهر دوباره آغاز شود، چهره و شرایط شهر تفاوت چندانی با روزهای قرنطینه نخواهد داشت.

«سچی»‌ می‌گوید: «روند بازگشت گردشگران به ونیز تا زمان بازشدن مجدد مرزها و صدور مجوزر گردشگری بین‌المللی به حالت قبلی بازنخواهد گشت.»‌

«جانا د موستو» که سرپرستی گروهی به نام «ما این‌جا در ونیز هستیم» را برعهده دارد، شیوع ویروس کرونا را نقطه عطفی برای ونیز عنوان می‌کند و ونیز رویایی را به همین شکل کنونی و فقط با وجود تعداد بیشتری گردشگر می‌بیند.

این گروه پیش‌تر با به راه انداختن کمپین‌هایی خواستار ممنوعیت عبور کشتی‌های سیاحتی از کانال‌های تاریخی این شهر شده بود.

در سال‌های اخیر ونیز قربانی محبوبیت و شمار بالای گردشگران شده است. تعداد ساکنان ونیز، از ۱۷۵ هزار نفر در جنگ جهانی دوم به ۵۲ هزار نفر در حال حاضر رسیده است.

تابستان گذشته مباحثه درباره هجوم گردشگران به ونیز زمانی در مرکز توجه قرار گرفت که دولت ایتالیا نگرانی‌های خود را درباره تاثیرات منفی شمار بالای گردشگران بر کانال‌های شهر اعلام و تهدید کرد از ورود کشتی‌های تفریحی  به بندر تاریخی ونیز جلوگیری می‌کند.

اما این برنامه با سقوط دولت ایتالیا در ماه آگوست، منحل شد. سرانجام در بیست و پنجم فوریه، ویروس «کووید-۱۹» آن‌چه را  ونیزی‌ها قادر به انجامش نبودند، عملی کرد: تمام فعالیت‌ها در این شهر متوقف شد.

بسیاری در ونیز، به شیوع ویروس کرونا به چشم فرصتی نگاه می‌کنند که شانس انجام کاری را که دولت در گذشته از پس آن برنیامد فراهم کرده است: تجدیدنظر درباره سیاست پذیرش آمار زیاد گردشگران و تلاش برای تعیین برنامه‌ای مناسب برای گردشگری این شهر آسیب‌دیده.

گردشگری اصل مهمی در اقتصاد ایتالیا محسوب می‌شود و در شرایط عادی، ایتالیا پنجمین کشور پربازدید جهان به شمار می‌رود. در حقیقت گردشگری ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی و پنج درصد از شغل‌های این کشور را دربر می‌گیرد.

به گزارش «دویچه وله»، بسیاری از کشورهای اروپایی تاریخ پانزدهم «ژوئن» را برای باز کردن مرزها به روی شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:ونیز دیگر مثل سابق نیست!