روستاهای گردشگری

خانه‌های صنعتی، تهدیدی برای روستاهای گردشگری

امروزه یکی از راه های توجه به روستاها و محرومیت زدایی از آنها، کمک به حفظ و گسترش جاذبه ­ها و زمینه­ های مورد علاقه گردشگران در روستاها، متناسب با شرایط محلی روستاهای گردشگری و رونق صنعت سبز گردشگری است.

صنعت گردشگری روستایی باعث ارتقاء سطح بهره وری در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال، اصلاح توزیع درآمد، حفظ محیط روستا و فرهنگ بومی، جلب مشارکت مردم بومی و محلی و … خواهد شد و از آنجا که همه روستاهای کشور قابلیت توسعه در زمینه گردشگری را ندارند و یا این قابلیت بسیار ضعیف است، معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به انتخاب روستاهایی که دارای قابلیت بالاتری در زمینه گردشگری نسبت به سایر روستاها هستند، کرده است که این روستاها در سطح کشور به روستاهای هدف گردشگری معروف هستند.

در حال حاضر از تعداد ۲۰ روستای هدف گردشگری در سطح استان همدان، دو روستای حبشی و ملحمدره با توجه به پلکانی بودن و ساختار خانه های سنتی آن با استفاده از مصالح طبیعی و بوم آورد و قدمت و جاذبه های خاص و طبیعی خود به عنوان روستاهای گردشگری شهرستان اسدآباد بوده که هر ساله این دو روستای زیبای گردشگری از نقاط مختلف  کشور و حتی دنیا دارای مسافران و گردشگران بسیاری است.

مواردی از ساخت و سازهای غیرمجاز با عدم تطابق با ساختار خانه های سنتی روستا به سبک و سیاق جدید در این روستاها دیده می شود که در صورت روند افزایشی به طور قطع تهدیدی برای این دو روستای گردشگری شهرستان در بحث خروج از فهرست روستاهای گردشگری کشور خواهد بود که این امر صنعت گردشگری شهرستان و این دو روستا را با خطر مواجه خواهد کرد اما برای جلوگیری از این نوع ساخت و سازها با سبک و سیاق خانه های صنعتی و جدید چه اقداماتی انجام شده است؟

فرماندار شهرستان اسدآباد در این باره  اظهار کرد: بافت کالبدی ملحمدره و حبشی ضمن برخورداری از ارزش‌های معماری مانند سادگی و بی‌پیرایگی دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح بوم‌آورد و دانش بومی است که به این علت حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روستاهای گردشگری

مجید درویشی گفت: روستای حبشی با بافت واجد ارزش و روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور دو روستای هدف گردشگری شهرستان بوده که هر گونه ساخت و ساز در این روستاها باید براساس بافت روستا انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید ساخت و سازها شرایط و ضوابط گردشگری را حتماً رعایت کنند، افزود: ساختمان هایی که خلاف این چارچوب باشند، بخشداران و دهیاران روستا موظف هستند نسبت به تشکیل پرونده و ارجاع آن به کمیسیون ماده ۹۹ شهرستان اقدام کرده تا در رابطه با این موارد از ساخت و سازها در این کمیسیون تصمیم گیری شود.

درویشی با بیان اینکه سال گذشته کمیسیون ماده ۹۹ شهرستان سه جلسه برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: طی بازدیدها به تازگی یک مورد ساختمان در روستای حبشی مشاهده کردیم که نمای آن با نمای منازل سنتی و بافت روستا مطابق نبود و تابع ضوابط گردشگری و بافت باارزش روستای هدف گردشگری ساخته نشده بود بنابراین به بنیاد مسکن و بخشداری دستور داده ایم هر چه سریع تر با تشکیل پرونده به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع شود.

وی اضافه کرد: مساکن و خانه هایی که در این دو روستاهای گردشگری بر خلاف ضوابط و دستورالعمل تابع روستای گردشگری ساخته شوند با توجه به تصمیمات کمیسیون ماده ۹۹   امکان تخریب این واحدها در صورت عدم تغییر ساختار ساختمان ها با توجه به ساختار خانه های روستا که از مصالح بوم آورد هستند، به علت آسیب زدن به بافت باارزش روستا و مورد تهدید قرار گرفتن صنعت گردشگری روستا وجود خواهد داشت.

فرماندار بیان کرد: قبل از معرفی شدن روستای ملحمدره به روستای هدف گردشگری چند مورد ساخت و ساز غیرمجاز با ساختار جدید خانه های شیروانی دار در این روستا احداث شده بود که خارج از بافت باارزش روستاست و به علت مربوط بودن این منازل به قبل از معرفی روستا به روستای هدف گردشگری  (روستاهای گردشگری) دیگر امکان اقدام در رابطه با این مساکن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: مالک یک مورد از ساخت و سازها با مصالح صنعتی و مغایر با معماری تاریخی و سنتی در روستای ملحمدره شخصاً قول داده که نسبت به تغییر ساختار نمای ساختمان خود به نمای خشتی و گلی مطابق مقررات و تابع ضوابط تعریف شده برای روستا هر چه سریع تر اقدام کند.

درویشی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته برای ادامه بهسازی و طرح احیاء و حفاظت از بافت و کالبد باارزش روستای حبشی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان واقع در بخش پیرسلمان اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار در سال جاری بهسازی این روستا به اتمام خواهد رسید.

وی از اتمام صددر صدی بهسازی روستای گردشگری ملحمدره در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته و سال ۹۷، برای بهسازی روستای ملحمدره افزون بر سه میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی توسط ادارات میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و دهیاری در زمینه فرش، دیوار چینی و بهسازی روستا هزینه شده که تکمیل بهسازی صددرصدی این روستای گردشگری در سال جاری انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: روستای حبشی واقع در ۲۶ کیلومتری شهر اسدآباد در سال ۸۶ به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد انتخاب شده و این روستا از روستاهای تاریخی استان همدان در شهرستان اسدآباد دارای چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیباست و کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت این روستا را با توجه به مشابهت‏ های ساختار معماری سنتی سنگی و خشتی آن با بقایای تاریخی دوران مادها، به این دوران نسبت می‌دهند.

روستاهای گردشگری

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه روستای ملحمدره نیز در سال ۸۸ به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد معرفی شده است، افزود: ملحمدره جزء روستاهای بخش مرکزی این شهرستان بوده که سرسبزی و بافت باارزش منازل روستایی و باغات و محصولات باغی فراوان و گیاهان دارویی این روستا را ممتاز کرده است.

وی با بیان اینکه برای زیرساخت های این دو روستای هدف گردشگری طی این مدت هزینه های بسیاری توسط دستگاه های ذیربط صرف شده است، اظهار کرد: برای مقابله و جلوگیری با هر گونه ساخت و سازهای غیراصولی در سطح روستاهای حبشی و ملحمدره بخشداری شهر آجین و بخشداری مرکزی، شوراها و دهیاران روستاها و نیز بنیاد مسکن از نقش مؤثری برخوردار خواهند بود و نباید اجازه داد که ساخت و سازهای ناهمگون و غیرمجاز برخلاف ساختار و بافت این دو روستای گردشگری انجام گیرد در غیر این صورت این امر یک خطر برای خروج این دو روستا از لیست روستاهای هدف گردشگری کشور به شمار خواهد رفت.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اسدآباد هم گفت: پیشگیری از هر گونه ساخت‌وسازهای نامتعارف در روستای هدف گردشگری ملحمدره به عهده مرجع صدور پروانه بوده که این مرجع صدور دهیاری است و در صورتی‌که هر متقاضی در بحث ساخت و ساز در این دو روستا مانند دیگر روستاها تقاضای استعلام داشته باشد، بنیاد مسکن روستایی تنها نظارت بر موارد فنی چون تراکم، سطح اشغال، سیما و منظر و بافت روستا را درنظر می‌گیرد.

محمدکرم معصومی بیان کرد: کمیسیون ماده ۹۹ در راستای جلوگیری از این ساخت‌وسازها از نقش مؤثری برخوردار بوده و به ساخت‌وسازهای روستایی غیرمجاز رسیدگی می‌کند.

بخشدار پیرسلمان هم با بیان اینکه سال گذشته برای فاز سوم بهسازی روستای حبشی افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان شامل سنگ فرش و جداره کاری هزینه شده است، تصریح کرد: با اختصاص اعتباری افزون بر ۳۰۹ میلیون تومان آسفالت کمربندی این روستا نیز انجام گرفته و این روستا سالیانه دارای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف است.

محسن عزیزی در رابطه با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز نامتناسب با ساختار واجد ارزش روستای حبشی گفت: با تشکیل پرونده توسط بخشداری و دهیاری روستا این موارد به کمیسیون ماده ۹۹  ارجاع می شوند اما خوشبختانه در این رابطه تنها یک یا دو مورد ساخت و ساز غیرمتعارف و غیرمجاز بافت سنتی ناهمگون وجود داشته که تشکیل پرونده در رابطه با این موارد در دست اقدام قرار دارد.

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با اشاره به هر گونه ساخت و ساز نامتعارف و ناهمگون با بافت باارزش روستای ملحمدره اظهار کرد: در این راستا هشدار لازم به دهیاری و شورای روستای گردشگری و توریستی ملحمدره داده شده است تا روند ساخت‌وسازهای این‌گونه مسکن‌ها را در سطح روستا کنترل کرده و جلوگیری کنند.

سلیمان نظری دوست از اتمام صددرصدی بهسازی روستای توریستی گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور خبر داد و گفت: اتمام بهسازی روستای ملحمدره به اعتباری افزون بر یک میلیارد نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه مناطق گردشگری علاوه بر روستای ملحمدره در مناطق دیگر چون دربند بوجین، خنداب و قاسم آباد جزء برنامه های بخش مرکزی است که طرح مطالعاتی آن آغاز شده و به محض آماده کردن زیرساخت ها به مناطق گردشگری بخش اضافه خواهند شد.

در پایان اینکه امیدواریم هر یک از دستگاه ها با وظیفه ذاتی خود مانع هر گونه ساخت و سازهای نامتعارف و ناهمگون متناقض با مبلمان و دکوراسیون این دو روستای با بافت با  ارزش شده و اجازه ندهند و نقش خاطره این دو روستای دل انگیز را روزی روزگاری در عکس ها و خاطره های گذشته مرور کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:کابو پولونیو _بی امکانات ترین روستای گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *