تپه هگمتانه-هگمتانه

آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از آغاز کاوش‌های جدید در تپه هگمتانه خبرداد.

علی مالمیر بیان کرد: بیست‌ودومین فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی به سرپرستی دکتر مهرداد ملک زاده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این کاوش براساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه میراث فرهنگی و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، مالمیر اعلام کرد: در این فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه، قسمت برج و بارو مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

تپه‌ باستانی هگمتانه در همدان به عنوان پهناورترین تپه باستانی ایران که وسعتی افزون بر ۴۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی است.

کاوش‌های باستان شناسی این اثر مهم باستانی از سال ۱۳۶۲ آغاز و تاکنون ۲۱ فصل از آن توسط باستان شناسان داخلی و خارجی انجام شده است، آنچه از این کاوش‌ها به دست آمده پیدایش شهر باستانی است که ساخت و سازهای آن عبارتند از معابری به فاصله‌های موازی و مساوی یکدیگر که در حد فاصل آن‌ها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه احداث شده است.

همچنین طی حفاری‌های صورت گرفته آثار بی نظیری مانند زرین و سیمین، لوح‌ها، پایه ستون سنگی، کوزه‌های شکسته یافت شده که بیشتر آن‌ها متعلق به دوره‌های ماد و ‌هخامنشی است.

کلیساهای «گریگوری استپان» و «حضرت مریم مقدس» نیز در این مجموعه قرار دارند که از جاذبه‌های این محوطه باستانی به شمار می‌رود و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است علاوه بر این وجود این دو کلیسا بر بار فرهنگی محوطه افزوده است.

اشیای کشف شده از این تپه باستانی در موزه هگمتانه قرار دارد، این موزه در قسمت شرقی تپه است و در آن آثار سفالی، سنگی، فلزی و استخوانی از دوره ماقبل اسلام و اسلامی نگهداری و به نمایش گذاشته شده است‌.

منبع:ایسنا

مرتبط:هگمتانه؛ شاخص‌ترین محوطه تاریخی غرب کشور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *