کاروانسرای وکیل در کرمان

کاروانسرای وکیل کرمان، به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک-حاکم کرمان-آغاز شد و در نهایت، در زمان وکیل الملک ثانی و در سال ۱۲۸۷ ه.ق، ساخته و مورد استفاده کاروانیان قرار گرفت و جزو کاروانسراهای بزرگ جهان محسوب می شود. این کاروانسرا، در سمت چپ بازار بزرگ کرمان قرار داشت که در دو طبقه احداث شد و ۱۲۰ حجره را در بر می گرفت و می توان از آن، به عنوان نخستین ساختمان های چند طبقه در ایران یاد کرد. این کاروانسرا، در آن زمان، مرکز مبادلات تجاری کرمان شد و قلب اقتصادی شهر، در این مکان می زد. وجود سه درب کاروانسرا و یک بادگیر بزرگ برای تهویه هوا و در نهایت یک برج بزرگ ساعت برای اعلام زمان به مسافران، از شاخصه های برتر این مکان تاریخی بود. درب های چوبی و تزئین شده، کاشی کاری های منحصر بفرد و گچ بری های زیبا، کاروانسرای وکیل را به ویترینی از زیبایی های معماری دوره قاجار در شهر کرمان تبدیل کرده است.

کاروانسرای وکیل در کرمان

معماری

را در خود جای داده‌است. تعداد حجره‌های این کاروانسرا در طبقه اول به ۸۱ باب و در طبقه دوم به ۳۱ باب می‌رسد. کاروانسرای وکیل دو درب ورودی به بازار وکیل دارد. سر در ورودی کاروانسرای وکیل که به داخل بازار باز می‌شود، با گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های زیبایی تزیین شده‌است. سر در ورودی دوم کاروانسرا که در قسمت بیرونی بازار وکیل قرار دارد را نیز با کاشی مزین کرده‌اند. از جمله مشخصه‌های ارزشمند کاروانسرا یکی بادگیری است که در نوع خود از اعتبار و زیبایی خاصی برخوردار است و دیگری برج ساعت این اثر تاریخی است که چگونگی ورود آن به ایران و به کار انداختن آن حدیث مفصلی دارد.

کاروانسرای وکیل در کرمان

در سفر به کرمان با گشت‌و گذاری که در کاروانسرا و بازار وکیل دارید، می‌توانید از مجموعه گنجعلی خان که در نزدیکی این کاروانسرا قرار دارد و قدمت آن به ۴۳۵ می‌رسد دیدن کنید و اوقات خوشی را در بازدید از این کاروانسرا برای خود و همراهانتان رقم بزنید. بعد از بازدیدِ کاروانسرای وکیل، به رستوران‌های سنتی و چایخانه‌های بازار وکیل بروید، چرا که در این مکان همه چیز برای لذت بردن مهیا شده تا حسابی شما را سر ذوق بیاورد. برای بازدید از دیگر دیدنی های کرمان همچون کاروانسرای هندوها، کاروانسرای چارسوق، مقبره خواجه اتابک، حمام گنجعلی خان، باغ موزه هرندی، خانه والی میر حسینی و خانه آقای منفرد با تور های کرمان همراه شوید.

مرتبط:

گنبد جبلیه کرمان یکی از دیدنی های کرمان

مجموعه گنجعلی‌خان از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان

گنبد جبلیه کرمان یکی از دیدنی های کرمان

مسجد کریستالی مالزی _اولین مسجد هوشمند دنیا

مساجد از زمان شکل‌گیری همواره به عنوان پایگاه‌های مهم و اثرگذار در مکتب و فرهنگ اسلامی به شمار می‌روند. سبک‌های گوناگون معماری مساجد در دنیا از فرهنگ اسلامی و نیز سبک معماری ملت‌ها الهام می‌گیرند.

معمولا زمانی که نام مسجد به گوش ما می‌خورد اولین تصویری که در ذهن ما تداعی می‌شود، گنبدی با خشت و آجر به رنگ‌های طلایی یا آبی همراه با گل‌دسته‌های آن است. اما تنوع در رنگ، معماری و حتی جنس مصالح در ساخت مساجد بسیار متنوع است.شاید نام مسجد در ذهن همه یادآور مسجدهایی با یک گنبد خشتی، با رنگ آبی و یا حتی طلایی و دو گلدسته ی اطرافش باشد که در ناخودآگاه شما نشان دهنده ی نوعی معماری یکنواخت و قدیمی است. در سراسر این کره ی خاکی مساجدی هستند که چهارچوب ها را بر هم زده و شکل و شمایل متفاوتی به خود می گیرند و با این وجود اما باز هم فضای معنوی و آرمش بخششان را حفظ می کنند. یکی از این مساجد که ظاهری عجیب اما همان باطن همیشگی را دارد، مسجد کریستالی مالزی است. مسجد کریستالی در شهر کوالا ترنگانو (Kuala Terengganuواقع در کشور مالزی دارای معماری بسیار زیبا و جالب توجهی است. این مسجد در جزیره ی مصنوعی به نام وان من (Wan Man) در پارکی به نام میراث اسلامی قرار گرفته است.

مسجد کریستالی مالزی

نمای ظاهری مسجد | خودنمایی کریستال ها

مسجد کریستالی چهار مناره و نه گنبد دارد. این مسجد که ساختش چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت، از شیشه، فولاد و کریستال ساخته شده که به جهت مواد استفاده شده در آن نمای خارجی کریستالی و آیینه ای به مسجد می دهد. منعکس شدن آب رودخانه ی ترنگانو (Terengganu) بر روی نمای خارجی این مسجد منظره ای تکرار نشدنی می آفریند و همچنین در طول روز عکس مسجد بر روی آب نمایان است.هنگام شب، نورپردازی فوق العاده و حرفه ایی بر نمای خارجی مسجد انجام می شود که مناره ها و گنبد ها به رنگ های صورتی، سبز، زرد و آبی تغییر رنگ می دهند و همین زیبایی ظاهری آن را چند برابر می کند.

نمای درونی مسجد

پس از تماشای ظاهر دلفریب مسجد، به آن وارد و غرق آرامش سفید و طلایی آن می شویم. سالنی بزرگ و یک طبقه که زیر گنبد اصلی مسجد قرار دارد و تمامی دیوارها، سقف و ستون های آن به رنگ سفید هستند و به نقوش اسلیمی و آیه های طلایی رنگ قرآن مزین شده اند. از فضای ایجاد شده توسط گنبد اصلی مسجد در داخل مسجد، لوستری چشم نواز آویزان شده که بر زیبایی و ابهت سالن می افزاید.محراب زیبای مسجد، طاق های جناغی و تزئینات سالن آن قدر زیبا هستند که انسان را وادار به نشستن و تماشای خودشان می کنند.خوب است بدانید که این سالن ظرفیت ۷۰۰ نمازگزار را داراست.
دستور ساخت این مسجد در سال ۲۰۰۶ توسط «میزان زین‌العابدین» که در آن زمان پادشاه ایالت ترنگانو بود، صادر شد و برای ساخت این مسجد شگفت‌انگیز حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه شده و ظرفیت پذیرش بیش از ۱۵۰۰ نمازگزار را به‌صورت همزمان دارد.این مسجد که دومین مسجد بزرگ جنوب شرقی آسیاست، در دریاچه مصنوعی پوتراجایا قرار دارد و بازی انعکاس بین شیشه‌های مسجد و آب رودخانه تصویری فوق‌العاده زیبا ایجاد می‌کند. همچنین نورپردازی این مسجد که تنوع بسیار دارد و از رنگ‌های مختلف در آن استفاده شده است در شب زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

مسجد کریستالی مالزی

ممکن است تصور کنید استفاده از مصالحی مانند شیشه و کریستال این بنا را مقداری ناپایدار کرده باشد اما معماری داخلی آن بسیار مستحکم است. همچنین در معماری داخلی این مسجد از رنگ‌های سفید و طلایی استفاده شده که فضایی بسیار آرامش‌بخش را ایجاد کرده است.این مسجد دارای سالنی بزرگ است و یک طبقه که زیر گنبد اصلی مسجد قرار دارد و تمامی دیوارها، سقف و ستون‌های آن به رنگ سفید هستند و به نقوش اسلیمی و آیه‌های طلایی رنگ قرآن تزیین شده‌اند.همچنین این مسجد انرژی مورد نیاز مصرفی در بنا را توسط سلول‌های خورشیدی که بر روی سقف آن نصب شده است، دریافت می‌کند و همین مساله باعث شده که تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

مسجد «کریستالی» دارای چهار مناره و ۹ گنبد است و مردم ترنگانو معتقدند این مسجد به سبک چینی‌ها ساخته شده است، در حالی که ترجیح آن‌ها بر این بوده تا مسجدی براساس معماری بومی خود ترنگانو ساخته شود.

تمامی قسمت های مسجد کریستالی مالزی دارای اینترنت بی سیم و امکانات ارتباطی است.طراحی بیرونی این مسجد به دلیل بکار گرفتن از مصالحی همچون استیل ، شیشه و کریستال شهرت جهانی دارد.مدرن و همچنین شفاف بودن مسجد باعث شده رودی که اطراف آن را احاطه کرده است زیبایی آن را چندین برابر کند.
از دیگر دیدنی های این مسجد تذهیب کاری های داخل آن می باشد که باعث شده گنبد مسجد درخشان و روشن به نظر برسد.
گردشگران عزیز می توانند در کنار مسجد کریستالی مالزی دیگر مساجد معروف مانند مسجد‌الحرام ، تاج ‌محل ، مسجد الحمرا و قلعه حلب را مشاهده نمایید.
گردشگرانی که به شاهکار های معماری علاقه مند هستند و همچنین قصد سفر به کوالا ترنگانو را دارند هر طور که شده بازدید از مسجد کریستالی را در برنامه ی سفر خود قرار دهند.
مسجد کریستالی مالزی
شرایط و قوانین بازدید

بازدید از این مسجد برای عموم آزاد است. اما هرکسی که می خواهد وارد مسجد شود باید به درستی لباس بپوشد و بانوان باید حجاب خودشان را رعایت کنند طوری که تمام بدن پوشیده شده و تار مویی بیرون نباشد.اگر لباس مناسب به همراه نداشتید باید ثبت نام کنید و لباس های گشادی تحویل بگیرید. اگر در پوشیدن لباس ها مشکل داشتید از مسئولین کمک بگیرید و حتما کفش های خود را قبل از ورود به سالن اصلی در بیاورید. 

دسترسی

نحوه ی دسترسی:  برای رسیدن به این مسجد خارق العاده می توانید به فرودگاه سلطان محمود رفته و اتوبوس های کوالا ترنگانو را سوار شوید.از هرجایی از مالزی و سنگاپور می توانید برای این شهر اتوبوس سوار شوید و به مسجد کریستالی برسید. آدرس: آسیا، مالزی، ترنگانو، کوالا ترنگانو، وان مینسکی، پارک میراث اسلامی

دیدنی و تفریحاتی در همین نزدیکی

در کنار مسجد کریستالی، مجتمعی وجود دارد که نمایشگاه یادبودی از مساجد و ساختمان های اسلامی معروف در سراسر جهان به صورت مینیاتوری، سالن همایش، مهمان خانه ی ویلای کریستال برای گردشگران، فود کورت در فضای باز و داخل سالن، واتر گاردن (Water Garden) باغ هایی دارای مرداب و دریاچه و … است. هم چنین در این مجتمع قایق هایی جهت گشت زنی در رودخانه وجود دارد. گفته می شود این مجموعه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کشور مالزی است که باعث آمیزش دین ها می شود.

مرتبط:

قلعه فورگ

قلعه فورگ یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی  خراسان جنوبی است و از لحاظ جایگاه قرارگیری و ساختار معماری، یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود.

فورگ روستایی با قلعه‌های زیبا در دامنه کوه مومن‌آباد واقع شده است و از مناطق ییلاقی خراسان جنوبی به شمار می‌رود که آب و هوای آن سرد کوهستانی است. روستای فورگ یکی از روستاهای شهرستان درمیان از توابع بیرجند است که در ۱۰۷ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند در خراسان جنوبی قرار دارد. فورگ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود و بافت آن قدیمی است. این روستا بر روی کوه و دور تا دور قلعه‌ای بزرگ شکل گرفته که به قلعه‌ی فورگ به نام همین روستا مشهور است. فورگ را بیشتر به خاطر این قلعه که یکی از زیباترین قلعه‌های ایرانی است، می‌شناسند.

این قلعه در ۱۱۰ کیلومتری شرق بیرجند و در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در فاصله ۵ کیلومتری واقع شده است. وجود مناطق کوهستانی زیاد باعث شده است که  اسماعیلیان در مبارزه با حکومت عباسیان در این قلعه‌ها زندگی می‌کردند، و در مبارزات خود چندین سال به دلیل ساخت  قلعه‌های صعب العبور  پیروز شدند قلعه‌های مرتفع و مستحکمی در اکثر مناطق این شهرستان و سایر شهرهای جنوبی خراسان ساخته و باقی گذاشتند.

قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهم‌ترین مقر حضور اسماعیلیان به حساب می‌آمده است

در این محل فداییان مطلق را تحت تعلیم و آموزش‌های مخصوص قرار می‌دادند. فداییان مطلق گروهی بودند که حتی اسم نداشته و پس از ترک قلعه برای انجام ماموریت نام‌شان عوض می‌شد و به اسم مستعار برای مبارزه با تفکرات حکومت مرکزی تلاش می‌کردند. اساس تعلیم فداییان به این صورت بود که بتوانند دشمن را غافل‌گیر کرده، یک یا دو ضربه کارد به او زده و قبل از این‌‌که دیگران به خود بیایند، ناپدید گردند. هرچند نسبت دادن قلعه فورگ به اسماعیلیه باید با احتیاط صورت گیرد زیرا قلعه‌های اسماعیلیه دارای مشخصات ویژه‌ای هستند و عظمت و مشخصات ظاهری قلعه فورگ با قلعه‌های اسماعیلی متفاوت است.

قلعه فورگ

قلعه باعظمت و کم‌نظیر فورگ یا قلعه میرزا رفیع‌خان که خوشبختانه تا حدود زیادی از گزند حوادث مخرب طبیعی و مصنوعی و دست تطاول زمانه در امان مانده است، همچون نگینی شاهوار در میان آثار باستانی و تاریخی استان خراسان جنوبی می‌درخشد. این بنا در در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است که علاوه بر جایگاه ملی، ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارا است. این اثر تاریخی به شماره ۳۴۵۰ در تاریخ ۱۲/۲۸/ ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از نظر پیشینه تاریخی محوطه، ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است. در دوره قاجاریه کشمش‌های سختی بین حاکم‌نشین قاینات و حاکم‌نشین فورگ و درمیان رخ می‌دهد که در نهایت به کشته شدن میرزا رفیع‌خان و تصرف قلعه منجر می‌شود.

اسناد و مدارک غیر مکتوب در ارتباط با وقایع مربوط به زمان ساخت یا حوادث تاریخی و طبیعی به وقوع پیوسته در این مجموعه محدود بوده و نیاز به حفاری و بررسی‌های بیشتری دارد. تنها کتیبه موجود که بر سطح ساروجی آب‌انبار قلعه حک شده است، تاریخ ۱۱۸۱ هجری شمسی را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که تعمیراتی توسط استادی به نام ابوسعید جزیکی در اوایل دوره قاجار، در بنا صورت گرفته است. بررسی‌های تاریخ محلی منطقه نیز تا حد زیادی با این تاریخ‌ها همخوانی دارد و حاکمیت میرزا بقاخان و پس از وی فرزندان و اولادش به ویژه میرزا رفیع‌خان دوم و میرزا رفیع‌خان سوم مطالب فوق را تایید می‌کند.

تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم در میانی، سال ۱۱۲۵ هجری شمسی ذکر شده است. وصف این قلعه و موقعیت آن در برخی کتب تاریخی و سفرنامه‌ها مضبوط است، از جمله ریاضی هروی در کتاب عین الوقایع می‌نویسد:

قلعه فورگ دوازده فرسنگ از بیرجند دور و به طرف جلگه و دهنه دره درمیان واقع است و باغات و اشجار زیادی دارد و خیلی خوش آب و هوا است و قلعه در بالای کوهی است که از آجر پخته دیوار و بروج آن را به طور محکم ساخته‌اند و پایه بندی آن را سنگ آجین نموده‌اند و دو شیر حاجی در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج ذرع است.

قلعه فورگ

کلنل مک گرگر در سفرنامه خود تحت عنوان سفری به ایالت خراسان از قول دکتر فوربز نیز آورده است:

قلعه بر بالای تپه‌ای به ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پا بنا شده که از ارتفاعات شمال و غرب می‌تواند مورد تهدید آتش بار قرار گیرد. در جنوب آن و در دو طرف دیگر کوهی واقع شده که از قله تا دیوارهای قلعه ۱۲۰۰ یارد فاصله دارد.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ در ارتفاع ۱۸۴۰ متری بر روی ارتفاعات ابتدای دره درمیان که منتهی به دشت اسدیه است، قرار دارد. از نظر مکان‌یابی دارای موقعیت نسبتاً مناسبی است که بر کل روستا، مزارع و راه‌های ارتباطی منطقه شرقی پیرامون خود احاطه دارد. وسعت قلعه حدود ۹۲۰۰ متر مربع است که گستردگی آن از شرق به غرب است.

ورودی اصلی قلعه در حصار شرقی آن قرار گرفته که البته پایین‌ترین نقطه قلعه به شمار می‌رود. به طور کلی در معماری قلعه از سمت شرق به غرب سه بخش عمده قابل تشخیص است؛ بخش اول در سمت شرق شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انباری است. قسمت دوم قلعه که در مرکز قلعه قرار دارد، در ارتفاع بالاتری نسبت به بخش اول قرار گرفته است که در فاصله ۵۰ متری از محل نگهداری احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان و مسجد اختصاص دارد و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را دارد، در بالاترین بخش قلعه و در دو طبقه احداث شده که بر کل روستا و راه‌های ارتباطی پیرامون منطقه اشراف دارد.

در بخش شرقی قلعه که ورودی، برج‌های نگهبانی، آب‌انبار و فضاهای دیگر را شامل می‌شود. به دلیل درصد بالای تخریب در آن‌ها امکان تشخیص دقیق نوع کاربری‌شان وجود ندارد. به دلیل وجود آثاری از برج و بارو در حد فاصل این بخش با بخش اول، این احتمال وجود دارد که مرحله دوم دفاعی قلعه بوده تا بدین وسیله لایه‌های دفاعی بخش اصلی قلعه یعنی کهندژ تکمیل‌تر شود. در گوشه شمال شرقی این قسمت برجی خشتی وجود دارد، با تزیینات چلیپایی یا طرح لوزی که در میان مردم روستا به برج کبوتر خانه شهرت دارد.

قلعه فورگ

سومین بخش قلعه که در غربی‌ترین قسمت آن و نیز در مرتفع‌ترین بخش قلعه قرار دارد، به وسیله دو برج و حصاری مستحکم و بلند از بخش دوم جدا شده است. وجود این برج‌ها و حصارها نشان‌دهنده اهمیت زیاد این بخش است. این قسمت که کهندژ یا شاهنشین قلعه محسوب می‌شود، دارای فضاهای دست‌نخورده بیشتری نسبت به دو قسمت قبل است. وجود فضاهایی مانند هشتی‌ها، راهروهای ارتباطی، اصطبل، محل ذخیره آذوقه، برج‌های نگهبانی، و فضاهایی با کاربری‌های دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این قسمت می‌باشد، کهندژ یا ارگ دارای دو طبقه بوده که طبقه فوقانی آن جز قسمت‌های محدود، دچار تخریب شده است. از دیگر عناصر معماری نقبی یا تونل است که به خارج از قلعه راه دارد که به منظور برداشت آب، در زمان محاصره قلعه یا خروج اضطراری و پنهانی ساخته شده است. این تونل زیر زمینی که در حال حاضر تا یکصد پله آن قابل تردد است، در جریان نبرد میرزا رفیع خان با میر علم خان و پسرش امیر اسدالله خان مورد استفاده قرار گرفت.

قلعه در مجموع دارای ۱۸ برج بوده که اکنون تعدادی از آن‌ها باقی‌مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه بیشتر سنگ، آجر و خشت است. این قلعه بر بالای صخره‌ای سنگی پس از قرون متمادی همچنان در تاریخ بیرجند قامت خود را استوار نگهداشته است. همچنین بر بلندای حصار و برج‌ها، سازه‌های کنگره‌داری وجود دارد و منافذی جهت دیده‌بانی و دفاع دیده می‌شود. با توجه به آثار و بقایای معماری داخل قلعه چنین استنباط می‌شود که قلعه مزبور در چندین مرحله بازسازی شده و بر وسعت آن افزوده شده است. آخرین مرحله معماری آن مربوط به دوره افشاریه است که حصار فعلی قلعه و هشت برج مدور آن یادگاری از این دوره محسوب می‌شوند.

تاکنون دو فصل کاوش در قلعه فورگ انجام شده است. فصل اول در سال ۱۳۸۰ در جریان عملیات مرمتی قلعه به منظور روشن شدن وضعیت پلان و نقشه قسمت کهندژ صورت پذیرفت. در جریان این فصل کاوش فضاهایی مانند اصطبل، انبار ذخیره آذوقه، نقب زیرزمینی و راهروهای ارتباطی قسمت‌های مختلف کهندژ شناسایی شده است.

 

مرتبط:

قلعه های معروف ایران

 

بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی مشخص شدند.

مسافران و گردشگران زیادی به استان های شمالی کشور و بویژه مازندران سفر کرده و هشدارهای مسئولان نیز نتوانست بر اراده راسخ آنها برای بستن چمدان ها و زدن به دل جاده های منتهی به این استان تاثیر بگذارد و این جماعت خسته از خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا را از سفر کردن منصرف نماید.

جاده های شلوغ این روزهای مازندران نشان از ورود مسافرانی دارد که برای رهایی از دوران سخت کرونایی به این استان سفر کرده اند و با وجود آنکه هنوز با عادی شدن شرایط فاصله زیادی داریم اما آمده اند تا سیر و سیاحت انجام نشده تعطیلات نوروز را در فطر جبران نمایند و در این میان شرایط آب و هوایی هم بر چاشنی آن افزوده است.

حجم زیاد ورود مسافر به این استان در شرایطی اتفاق می افتد که مازندران روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشت تا با کمترین تلفات از این وضعیت بسیار حساس به سلامت عبور کند اما گویی قرار است در کمتر از یک هفته زحمات چندین ماهه مسئولان، کادر پزشکی و پرستاری و مردم بومی این دیار در مهار و کنترل این بیماری بر باد برود و شرایط نسبت به آنچه که هست به گونه ای دیگر رقم بخورد.

مسلما ورود حجم زیادی از مسافر و گردشگر باعث انتقال ویروس کرونا به داخل استان، ایجاد تجمعات خانوادگی، افزایش تردد درون شهری و سفرهای غیرضرور، عدم رعایت اصول بهداشتی و در نهایت حذف فاصله گذاری اجتماعی در جامعه می شود که نتیجه نهایی آن بالا رفتن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ خواهد بود.

بی شک ممانعت از سفر کردن مردم در این روزها کار بسیار سختی است اما اگر می خواهیم سفری خاطره انگیز همراه با سلامت میزبان و مهمان را داشته باشیم باید رعایت اصول بهداشتی و توجه به هشدارهای مسئولان را در این زمینه جدی بگیریم.

پرهیز از مهمانی های پر جمعیت

آنهایی که در این شرایط به مازندران سفر می کنند یا در ویلاهای خود اسکان می یابند یا اینکه به منازل اقوام و خویشاوندان می روند و همین مسئله سبب شده تا تعداد افراد حاضر در یک خانه یا ویلا به چندین برابر افزایش یابد و بنابراین رعایت فاصله گذاری در این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

به واسطه عید فطر نیز بسیاری از خانواده ها با دعوت از دوستان و آشنایان اقدام به برپایی مجالس و مهمانی می کنند تا دوری سه ماهه ناشی از کرونا را به فراموشی بسپارند اما غافل از اینکه همین دورهمی های به ظاهر معمولی می تواند در شیوع این ویروس نقش داشته باشد و فقط کافیست یک ناقل کرونایی در میان آنها یک عطسه کوچک بزند و سایر افراد حاضر در مجلس را آلوده نماید.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی بر این باورند که باید تا آنجایی که امکان دارد از برپایی مهمانی های پرجمعیت اجتناب کرد اما هستند خانواده هایی که برای شنیدن چنین هشدارهایی گوش شنوایی ندارند و خود را ملزم به این کار نمی دانند و تمام تلاششان این است که اقوام را دور هم جمع کنند بنابراین حال که اراده بر این رسم استوار است، رعایت نکات بهداشتی ضروری به نظر می رسد.

شستن دست ها یا ضدعفونی کردن آن قبل از دیدار، رعایت فاصله فیزیکی به اندازه ۲ متر، خودداری از صحبت کردن از فاصله نزدیک، استفاده از ماسک و دستکش، عدم نوازش کودکان و روبوسی با آنها، خشک کردن دست ها پس از شست و شو با حوله تمیز یا دستمال کاغذی، پرهیز از صحبت کردن در هنگان برداشتن غذا و … از جمله مواردی است که باید در دید و بازدیدها مورد توجه قرار گیرد.

شاید رعایت کردن این نکات بهداشتی در مسافرت ها و مهمانی ها کمی سخت به نظر برسد و دورهمی های خانوادگی را تحت تاثیر خود قرار دهد اما باید پذیرفت که انجام اینگونه موارد نه تنها برای خود بلکه برای خویشاوندان نیز مفید بود و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری خواهد نمود.

دوری از کانون های کرونایی

یکی از لذت های سفر به مازندران، گشت و گذار و خرید از مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای محلی است اما باید پذیرفت که همین مراکز شلوغ و پرتردد یکی از کانون های کرونا به شمار می رود و نزدیک بودن افراد به یکدیگر و تماس دست با اشیا و اجناس مختلف می تواند در انتشار کرونا موثر باشد.

با وجود آنکه فعالیت اینگونه مراکز مجاز اعلام شده اما رعایت اصول بهداشتی ضروری است و اگر هم کسی تمایل به خرید دارد باید حداقل در ساعت های خلوت و کم تردد اقدام به این کار نماید و از پرسه زدن در پاساژها به صورت خانوادگی یا گروهی جدا پرهیز نماید.

یکی دیگر از کانون های کرونایی، پمپ بنزین ها هستند که به واسطه ورود مسافران و گردشگران در روزهای اخیر به مازندران بسیار شلوغ بوده به طوری که در بعضی از جایگاه ها صف هایی نیز تشکیل شده است.

طبق دستورالعمل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و به منظور جلوگیری از شیوع کرونا باید فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه ها، توسط کارکنان انجام و دستکش یکبار مصرف در اختیار مردم قرار بگیرد.

این اطلاعیه، جایگاه داران را مکلف کرده که تمام نازل ها، صفحه کلید، دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و … به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود اما متاسفانه در بسیاری از جایگاه ها این موارد رعایت نمی شد و یا نصف و نیمه انجام می شود و خود راننده مجبور است بنزین بزند و کارت بکشد حتی اگر دستکش نداشته باشد.

برای رفع این مشکل بهتر است تا مسافران از دستکش های یک بار مصرف برای سوختگیری استفاده کنند و در پایان آن را به سطل زباله بیندازند و سپس سوار خودروی خود شوند. اما عاقلانه ترین کار آن است که از مسئول پمپ بخواهند تا سوختگیری را انجام بدهد .

تفرجگاه ها و مراکز تفریحی نیز از دیگر مراکز کرونایی هستند و با وجود آنکه از اول خرداد ماه تاسیسات گردشگری برای میزبانی از مسافران پس از سه ماه تعطیلی و با رعایت پروتکل های تعریف شده بازگشایی شد اما همان گونه که مسئولان گردشگری تاکید کردند، باید نکات بهداشتی در این اماکن رعایت شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران پیرامون بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی گفت : اولویت مهم در بازگشایی تاسیسات گردشگری، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامتی گردشگران و مسافران است و عدم رعایت حتی بخش کوچکی از پروتکل های بهداشتی به معنای تخطی از قانون و تخلف محسوب می شود که با تعطیلی آن واحد همراه خواهد بود.

مهران حسنی افزود : خطر کرونا همچنان در مازندران و کشور وجود دارد و امکان جابه جایی و انتقال ویروس هنوز می تواند خطر آفرین باشد.

وی از مردم، مسافران و متصدیان تاسیسات گردشگری خواست که فاصله گذاری هوشمند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا هم سفر خوشی برای مسافران رقم بخورد و هم از توقف چرخ اقتصاد گردشگری استان بیش از این جلوگیری شود.

حسنی همچنین از تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در اماکن گردشگری استان خبر داد و یادآور شد: به تمامی ادارات شهرستانی و نهادهای موازی ناظر ابلاغ شده است که نه تنها سرکشی و بازرسی ها را چند برابر کنند، بلکه با کوچکترین تخلف نیز برخورد شود.

شنا کردن در دریا را نیز بی خیال شوید چرا که هیچ طرح سالمسازی در ساحل آغاز به کار نکرده، همان گونه که هیات نجات غریق مازندران اعلام کرد. پس نباید بی گدار به آب زد چرا که تاکنون کرونا جان بیش از هفت هزار نفر را در کشور گرفته است و شنیدن خبر غرق شدن هموطنان در دریای خزر غیر قابل تحمل خواهد بود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران نیز در این باره گفت که برای محافظت از جان شهروندانی که احتمالا سواحل استان و شنا در آب های ساحلی را برای تعطیلات عید سعید فطر انتخاب می کنند، ۵۰۰ ناجی غریق در مناطق مختلف ساحلی مستقر شده اند.

نقی کریمیان تاکید کرد که استقرار این ناجیان به معنای آغاز طرح در سواحل مازندران نیست و فقط مختص تعطیلات عید سعید فطر است.

وی رعایت همکاری و دستورالعمل های بهداشتی را شرط اصلی جلوگیری از انتقال ویروس کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: بهتر است مردم و مسافران در این ایام از سواحل لذت برده و از شنا پرهیز کنند.

قلیان ممنوع

یکی دیگر از مواردی که باید در سفرهای دوران کرونایی به طور جدی از آن پرهیز کرد، برپا کردن بساط قلیان است. قلیان کشیدن آن هم به صورت دسته جمعی به طور جدی باعث انتقال ویروس کرونا می شود و این موضوع را بارها پزشکان متذکر شده اند اما با این وجود باز هستند افرادی که نمی خواهند به این هشدارها توجه کنند و همچنان بر تفکرات پوچ خود پایبند هستند.

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن با بیان اینکه طولانی شدن روند مقابله با کرونا باعث کم توجهی و به نوعی عادی شدن این موضوع در بین مردم شده است، گفت : در چنین شرایطی سفر کردن به مازندران یک تهدید است چرا که عموما در مسافرت ها فاصله گذاری ها رعایت نمی شود و اگر این بیماری بار دیگر اوج بگیرد شرایط بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت.

سید امیر حسینی جو افزود: رعایت پروتکل ها در مراکز اقامتی و پذیرایی الزامی است اما بیشتر مسافران از خانه مسافرها و منازل اجاره ای برای اقامت استفاده می کنند که نگران کننده است.

وی اظهار داشت: برای تعطیلات عید فطر بنابر دستور استاندار محترم ناجیان غریق در سواحل شهرستان مستقر شدند و دستگاه های خدماتی، هلال احمر و ورزش و جوانان در آماده باش کامل قرار دارند.

حسینی جو با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران کرونایی منطقه در قرنطینه خانگی هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر کرونا بار دیگر در منطقه اوج بگیرد بیمارستان های منطقه پاسخگو نخواهند بود و شرایط بسیار سخت خواهد شد.

وی پمپ بنزین ها را یکی از مراکز پر خطر دانست و تصریح کرد: مسافران و گردشگران باید در چنین شرایطی به رعایت اصول بهداشتی پایبند باشند تا جان خود، خانواده و مردم منطقه بیش از این به خطر نیافتد.

وی با قدردانی از زحمات کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان های استان در مقابله با کرونا، یادآور شد : برای آنکه زحمات این عزیزان پایمال نشود همه ما موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و کوتاهی در این امر غیرقابل قبول خواهد بود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

دره سه هزار مازندران

آلاشت از جاذبه های طبیعی مازندران

گشت و گذاری در جواهرده _نگین مازندران

برج ساعت انزلی برای بازدید عموم آماده می شود

سرپرست شهرداری بندرانزلی گفت: در جهت افزایش ماندگاری مسافر و شناساندن جاذبه های گردشگری و تاریخی بندرانزلی،  برج ساعت (مناره )تاریخی این شهر ساحلی از روز دوشنبه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگارایرنا، مهدی خلیلی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف شهرداری بندرانزلی ماندگاری هرچه بیشتر مسافر در این شهر ساحلی و گردشگر پذیر است و در این راستا با بهسازی و زیباسازی بناهای تاریخی برای تحقق این مهم تلاش می شود .

وی با اشاره به آغار بازدید عمومی از مناره تاریخی بندرانزلی افزود:این کار با هدف معرفی جاذبه های تاریخی گردشگری بندرانزلی برای گردشگران ورودی به این شهر و همچنین در راستای کمک به معرفی هرچه بیشتر جاذبه های تاریخی به شهروندان و مسافران انجام شده است.

خلیلی ادامه داد: برای آماده سازی این بنا ، رنگ آمیزی و محوطه سازی و بهسازی و بازسازی پله های برج ساعت انجام شده که تا کنون حدود ۳۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به انجام بیمه مسئولیت مدنی برای بازدید کنندگان  از مناره انزلی تاکید کرد: به دلیل مارپیچ و باریک بودن پلکان برج ساعت ، توصیه شده است که در بازدید از این بنای تاریخی افراد ۱۳ تا ۶۰ سال مراجعه و کسانی که ناراحتی های تنفسی و قلبی دارند از این بازدید خودداری کنند.

سرپرست شهرداری بندرانزلی همچنین به بازسازی چرخ دنده های پل تاریخی غازیان با هماهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی انزلی اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که بلند شدن این پل متحرک از آرزوهای دیرنه مردم بندرانزلی است بازسازی و تمیز کردن چرخ دنده های پل متحرک غازیان نیز در دستور کار قرار گرفت است .

خلیلی یادآور شد: در صورتی که پروژه متحرک سازی مجدد پل غازیان شکل نگیرد پروژه سنگفرش کردن این پل و ایجاد فضای مناسب گردشگری برای مسافران و گردشگران ورودی به این شهر با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی و بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: در راستای احیای مجدد پل تاریخی غازیان ، لوله های انتقال آب شرب مستقر در این پل توسط آبفا برداشته شد و در خصوص جمع آوری تاسیسات مخابراتی بر روی این پل نیز، با اداره مخابرات شهرستان هماهنگی های لازم صورت پذیرفت.

برج ساعت بندر انزلی از بناهای دورة قاجاریه است که در خیابان سپه شهر بندر انزلی واقع شده که بر اساس اسناد تاریخی، زمانی که آقا محمدخان قاجار بر امیر هدایت الله خان چیره شد، به دستور وی به  عنوان برج دیده بانی  اسلحه خانه و تاسیسات نظامی و همچنین به عنوان فانوس دریایی بنا نهاده شد .

این برج آجری و دارای سقف سفالی، در عصر قاجاریه و خصوصا در دورة جنگ های ایران و روس به عنوان برج دیده بانی مورد استفاده قرار میگرفت و  در سال ۱۳۰۸ به دستور رضا خان مهندسان آلمانی برج  را با سیمان و آجر تجدید بنا کردند و ساعتی بالای آن نصب کردند که از آن پس برج ساعت نام گرفت و  سال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت  ساعتی چهارسو برفراز آن نصب شد.

پل تاریخی غازیان نیز از جمله پل‌های پیشرفته و متحرک جهان بوده و جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است که در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده بود.

تماشای دریا و تالاب، پرواز مرغان دریایی، عبور قایق های تفریحی رنگارنگ، کشتی های کوچک و بزرگ در حال تخلیه و بارگیری در باراندازهای بندر، نیزارهای تالاب و کومه های ساخته شده در کنار تالاب و تمرین قایقرانان از جمله مناظری است که از روی این پل زیبا قابل مشاهده است.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع بوده و به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری و تاریخی و مواهب الهی هرساله در ایام سفر پذیرای جمع کثیری از هموطنان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آکواریوم بندر انزلی

راهنمای سفر به گیلان/ اماکن دیدنی/ هتل‌ها

موزه ملی ایران بازگشایی شد

رییس کل موزه ملی ایران گفت: این موزه پس از تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ صبح امروز (یکشنبه) برای پذیرایی از علاقه‌مندان بازگشایی شد.

موزه ملی ایران که از ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به علت همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۹ پذیرای علاقه‌مندان شده است. با توجه به بحران بیماری کرونا محدودیت های در بازدید اعمال شده و به منظور حفاظت پیشگیرانه در سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و همچنین صیانت آثار موزه ای دستورالعمل ویژه بازدید در موزه ملی ایران تدوین و اجرایی شده که ضروری است تمام بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه، این شیوه را دقیق مطالعه و موارد آن را رعایت کنند.

«جبرییل نوکنده» رییس کل موزه ملی ایران با اعلام خبر بازگشایی این موزه، گفت: بازگشایی کامل همه بخش های موزه شاید در بحران کرونا امکانپذیر نباشد اما در تلاش هستیم  تا به صورت تدریجی و پلکانی، سالن های نمایشی موزه را بازگشایی کنیم. در مرحله نخست از تاریخ ۴ لغایت ۹ خرداد صرفاً «نمایشگاه کشفیات باستان شناسی سال ۱۳۹۸» گشایش یافته و از تاریخ ۱۰ خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی یعنی طبقه همکف آن قابل بازدید می شود. اخبار و برنامه ها ی مرتبط با بازگشایی سایر قسمت ها، گام به گام متعاقباً از درگاه های رسمی موزه ملی ایران اعلام خواهد شد.

رییس کل موزه ملی ایران ادامه داد: انتظار است که این بار با مسؤولیت اجتماعی بیشتری به بازدید از موزه ها برویم و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشیم. بی شک این روزگار سخت طی خواهد شد و تاریخ نظاره‌گر رفتار ماست.

نوکنده گفت: نمایشگاه کشفیات باستان شناسی  ایران سال ۱۳۹۸ با حدود ۱۲۳ شی از محوطه‌های غار وزمه کرمانشاه، چگاسفلی خوزستان، لیارسنگ‌بن گیلان، بازه‌هور خراسان، چهرآباد زنجان، سگزآباد قزوین، امیرآباد تهران با بازه زمانی از دوره پارینه سنگی میانی، هزاره چهارم پیش از میلاد عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی را پوشش می‌دهد. این نمایشگاه در اسفند سال گذشته همزمان با برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی گشایش یافت.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اشیای این نمایشگاه «دندان انسان» است که بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارد و در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه کشف‌ شده است.

نوکنده افزود: بررسی میکرو سی‌تی‌اسکن این دندان نشان داد که مربوط به انسان نئاندرتال است؛ این کشف برای نخستین بار به‌طور قاطعی ثابت کرد که انسان نئاندرتال در ایران هم می‌زیسته است.

وی اضافه کرد: از دیگر اشیای شاخص این نمایشگاه، استل‌های سنگی چگاسفلی که کهن‌ترین استل‌های منقوش پیش‌ از تاریخ ایران است، پیکره‌های شیشه‌ای دوره اشکانی به شکل لاک‌پشت و مشت گره کرده از محوطه لیارسنگ‌بن، پارچه‌ها، دست‌کش چرمی معدن چهرآباد زنجان و گچبری‌های ساسانی بازه‌هور خراسان متعلق به قرن پنجم میلادی که نمایشگر از شکار، بزم بوده که دیواره های یک تالار ستوندار را می آراستند، که پیش‌تر مشابه آن در بندیان دره‌گز شناسایی شده بود.

نوکنده تأکید کرد که بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه ملی ایران، پروتکل یاد شده را بدقت مورد مطالعه قرار داده و نسبت به بازدید در مسیرهای از پیش تعیین شده و به نشانه گذاری های نصب شده توجه کنند.

این نمایشگاه واقع در ساختمان موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران تا اطلاع  ثانوی همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. شیوه نامه بازدید نیز در سایت موزه ملی ایران قابل رؤیت است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

اولین موزه ایران به دستور چه کسی تاسیس شد؟

فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی از سر گرفته می‌شود

رییس جمهور با بازگشایی موزه ها و اماکن تاریخی از فردا – یک شنبه چهارم خرداد ماه – موافقت کرد و دستور داد این بازگشایی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها – بعد از اعلام ستاد کرونا، در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال ابلاغ دستور رییس جمهور به همه‌ی موزه‌های زیر نظر وزارتخانه و اماکن تاریخی است و باید آن به دست من نیز برسد تا بتوانم در این باره اظهار نظر کنم.

او اما باز شدن موزه‌ها در زمان مشخص شده را با درصدی احتمال کمتری دانست و افزود: با توجه به زمانی که برای ابلاغ به همه موزه‌ها نیاز است و تعطیلی‌های عید فطر، شاید ابلاغ دستور زمان‌بر باشد و آن بعد از تعطیلات اجرایی شود.

او درباره‌ی پروتکل‌های بهداشتی موزه‌ها گفت: در طول هفته گذشته این پروتکل‌ها تهیه و به همه موزه‌ها اعلام شده است ونگرانی از این وضعیت نداریم.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی – در روز جهانی موزه، به ایسنا گفته بود: از هر موزه با توجه به نوع تخصص‌شان خواسته‌ایم تا پژوهش و آموزش را در این موقعیت آغاز کنند. ویترین‌ها و اشیای برخی از موزه‌ها به یکدیگر نزدیک‌اند و باید در زمان هر بازدید نیز برای ان‌ها فکری کرد.

وی با تاکید بر تهیه‌ی پروتکل موزه‌ها و در نظر گرفتن سه وجه «اماکن تاریخی»، «مخاطب و بازدیدکنندگان» و «کارکنان» در زمان بازگشایی موزه‌ها می‌گوید: بخشی که همیشه نگران هستیم بابت فضاهای بسته است که اگر ویترین داشته باشند، نباید به آن‌ها دست زد آن می‌تواند روی شی تاثیرگذار باشد.

به نظر می‌رسد باید منتظر ابلاغ وزیر میراث فرهنگی برای چگونگی آغاز فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در دوران کرونا باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازگشایی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها در دستور کار قرار دارد

می‌توانید از کاخ سلیمانیه و موزه نقاشی دیدن کنید

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت:البرز استانی تاریخی است و اصلا زیبنده نیست اشیاء قدیمی و میراثی آن در موزه سایر استان‌ها نگهداری شود به همین دلیل احداث موزه و کاخ سلیمانیه از برنامه‌های جدی میراث فرهنگی در سال جاری است.

فریدون محمدی  با بیان اینکه درهای کاخ سلیمانیه امسال به روی مردم باز می‌شود، اظهار کرد: مرمت این مجموعه به پایان رسیده و فرایند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازدید عموم از این کاخ تاریخی تقریباً به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: بنا داریم امسال درهای کاخ سلیمانیه را به عنوان موزه نقاشی‌های قاجاری به روی مردم باز کنیم.

وی توضیح داد: بنا داریم امسال چند موزه دیگر از جمله موزه مردم شناسی در مهدی آباد، موزه ایران کوچک در پارک اقوام ایرانی، سایت موزه ازبکی و موزه کاخ مروارید را نیز راه اندازی کنیم که این کار منوط به تخصیص اعتبار و زیرساخت‌های مناسب در این مجموعه‌ها است.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل برای موزه کردن مجموعه‌هایی مثل تپه ازبکی عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران است، گفت: گردشگران با حضور در فضاهای این چنینی نیاز به مسیر دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی، مکان اقامتی، مغازه، رستوران و … دارند که در حال حاضر این زیرساخت‌ها در فضای تپه ازبکی فراهم نیست.

این مسئول اضافه کرد: البرز استانی تاریخی است و اصلا زیبنده نیست اشیاء قدیمی و میراثی آن در موزه سایر استان‌ها نگهداری شود به همین دلیل احداث موزه از برنامه‌های جدی میراث فرهنگی در سال جاری است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کارونسرای شاه عباسی افزود: مرمت این مجموعه چند سال پیش به پایان رسیده و حالا تبدیل به سفره خانه سنتی شده ولی متاسفانه با بهره بردار به اختلافاتی رسیده‌ایم که اگر حل نشود چاره‌ای جز تغییر بهره بردار نداریم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به اینکه با شیوع کرونا بیشترین آسیب به صنعت گردشگری وارد شد، گفت: شیوع کرونا درست در زمان نزدیک به عید نوروز یعنی اوج فعالیت دفاتر گردشگری، هتل‌ها، مراکز اقامتی، تورهای گردشگری و … اتفاق افتاد و این امر ضرر مالی جدی‌ای  به فعالان این صنعت تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه برای نجات گردشگری چاره‌ای جز افزایش درآمد فعالان این صنعت نداریم، توضیح داد: طرحی با عنوان” ساب”، سفرهای آسان برنامه ریزی شده به وزارت میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی ارائه داده ام که مورد پذیرش قرار گرفته است.

محمدی افزود: برای اجرای این طرح بنا شده البرز به عنوان پایلوت انتخاب شود و با توجه به ظرفیت هایی که دارد بدون شک شاهد تحول در صنعت گردشگری آن خواهیم بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:کاخ مروارید امسال کاخ موزه می‌شود

لباس را وارونه بر تن طاق بستان می‌کنند!

از یک سو ۳۰۱ نفر از شهروندان، فرهنگیان و فعالان میراث فرهنگی کرمانشاه در نامه‌ای به میراث فرهنگی این استان، نسبت به برنامه‌ریزی‌های در حال انجام برای نصب تله‌کابین در طاق بستان معترض شده‌اند و از سوی دیگر متولیان شهری استان در حال پینه‌دوزی تکه‌های ناهمخوان به این محوطه تاریخی‌اند تا تکه آخر را زشت‌تر بر تن آن بدوزند.

هر چند طرحِ اولیه نصبِ تله‌کابین بر فراز طاق بستان در طول سال‌های گذشته به تصویب رسیده و حتی امضای برخی از اعضای شورای فنی سازمان وقت میراث فرهنگی را نیز به دنبال دارد، اما با باز شدن تدریجیِ آن‌چه که قرار است به مرور این وسیله‌ی درآمدزای سرگرم‌کننده برای طاق بستان به ارمغان ببرد و نخست از ثبت جهانی‌اش جلوگیری کند، بار دیگر فعالان میراثی کرمانشاه را به واکنش وادار کرد.

شاید به همین دلیل هم در نامه‌ای که خطاب به امید قادری – مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه – نوشته شده، نامِ اقشار مختلف کرمانشاهی به چشم می‌اید از شهروند گرفته تا تاریخ‌نگار و فعال محیط زیست.

هر چند به نظر می رسد توانایی مدیریت شهری بسیار بیشتر از میراث فرهنگی کرمانشاه است که بتواند از پینه کردن این طاق تاریخی که حتی در فهرست موقت یونسکو هم جای گرفته جلوگیری کند، شاید هم مسوولان شهری کرمانشاه قصد دارند طاق بستان را با وصله پینه های جدیدش به یونسکو بفرستند؟

در این نامه که رونوشت آن به استاندار کرمانشاه، شهردار، مدیر راه و شهرسازی استان ومجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان نیز فرستاده شده، آمده است: «همه ما عموما و مجموعه تحت نظر شما خصوصا به عنوان امین موظف به پاسداری از مجموعه باستانی طاق بستان (طاق وسان) با داشتن ویژگی‌های فرهنگی – طبیعی متعدد در حوزه جغرافیایی استان کرمانشاه هستیم. از سوی دیگر عِرق مردمان این دیار به تاریخ طبیعت و عجین شدن با کوهستان موجب شده تا نگرانی خود را مبنی بر رخدادهای اخیر شامل تعیین عرصه و حریم جدید و پیرو ان مطرح شدن مواردی چون احداث تله کابین، تخریب محوطه، ساخت و ساز و اقدام برای تغییر کاربری‌های نامتناسب با شان این مجموعه ارزشمند ابراز بدارند.

از این رو با دلگرمی به دغدغه‌مندی و تلاش‌های استاندار، دوشادوش کارشناسان و متخصصان، در راستای معرفی هر چه بیشتر و بهتر پتانسیل‌های استان، درخواست رسیدگی به وضعیت موجود و پیشگیری از هر گونه اقدام نامتناسب با این‌گونه اماکن ولو با عنوان توسعه محور که باعث خدشه دار کردن منظر فرهنگی – طبیعی می‌شود را داریم و نیز متعاقبل مانع از رفتارهایی شوید که شرایط نامزد شدن ثبت جهان مجموعه بی نظیر و منحصربفرد طاق بستان را به خطر می‌اندازد.»

در کنار این درخواست براساس نامه‌ای که از دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک به مسوولان شهری کرمانشاه فرستاده شده، اعلام شده تا «برای هماهنگی لازم در خصوص کاربری و نحوه‌ی واگذاری محل احداث تله کابین طاق بستان به شهرداری کرمانشاه، جلسه‌ای به ریاست بازوند – استاندار کرمانشاه – شنبه سوم خرداد در محل سالن جلسات شهدای دولت برگزار می‌شود.»

اما در کنار همه اصرارها و برنامه‌ریزی هایی که متولیان شهری کرمانشاه برای تکمیل پروژه‌ی احداث تله کابین دارند، اما مشخص نیست که آیا این طرح اصلا در کمیته راهبردی وزارتخانه بررسی و تصویب شده و آیا میراث فرهنگی امضای نهایی را پای این طرح زده است که مسولان شهری به دنبال تکمیل کارهای خود هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف سنگ‌نگاره‌ای جدید در طاق‌بستان

نظارت ماموران برای بازگشایی مشاغل گردشگری پولی است؟

نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران تاکید کرد: اماکن اقامتی و بومگردی‌ها برای بازگشایی باید در سامانه اصناف وزارت بهداشت ثبت نام کنند و در ازای بازدیدهای نظارتی مامور بهداشت و گردشگری و دریافت مجوز بازگشایی، هیچ وجهی نباید پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در فضاهای ورزشی و گردشگری ۱۸ اردیبهشت ماه با ابلاغ دستورالعملی با عنوان «سفر هوشمند: سفر + سلامت» رسما مجوز بازگشایی تاسیسات گردشگری را صادر کرد. پس از آن، برخی تاسیسات گردشگری با دریافت کد وزارت بهداشت، با ۵۰ درصد ظرفیت به چرخه خدمات سفر بازگشتند. اما در بعضی از استان‌ها و شهرها به خاطر رفتارهای سیلقه‌ای، تاسیسات گردشگری سرگردان مانده‌اند، مثلا در شیراز برای صدور مجوز بازگشایی بومگردی‌ها و انجام بازدیدهای نظارتی کارشناس بهداشت و گردشگری، از صاحبان بومگردی‌ها مبلغ ۱۱۰ هزار تومان به صورت نقد طلب شده است. اداره بهداشت شیراز به دنبال پیگیری بومگردی‌ها اعلام بی‌اطلاعی کرده و به آن‌ها گفته که بازدیدها را سرزده و بدون هماهنگی انجام می‌دهد و هزینه‌ای هم بابت آن دریافت نمی‌کند.

اکبر رضوانیان ـ نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران ـ نیز به ایسنا گفت که بازدیدهای نظارتی ماموران بهداشت و گردشگری رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌شود و رفتارهایی که در برخی استان‌ها اتفاق افتاده به هیچ وجه قاعده‌مند نبوده است.

وی ادامه داد: مطابق قوانین وزارت بهداشت برخی از پرسنل تاسیسات که حرفه حساس‌تری دارند، از جمله خانه‌دار و مسؤول آشپزخانه باید آزمایش‌های سلامت را انجام دهند که بابت آن هزینه‌ای دریافت می‌شود، این پول را هم دولت نباید پرداخت کند، ما مسؤولیم برای حفظ سلامت نیروی انسانی و جلب اعتماد مهمان، این هزینه را پرداخت کنیم. این هزینه هم با آنچه برای بازرسی‌ها در بعضی شهرها طلب شده، ‌ متفاوت است.

رضوانیان درباره بی‌اطلاعی برخی بومگردی‌ها از نحوه بازگشایی پس از سه ماه تطعیلی کرونا، اظهار کرد: وزارت بهداشت مدت‌ها قبل اعلام کرد که مشاغل برای بازگشایی باید در سامانه اصناف و صنایع این وزارتخانه ثبت نام کنند. در آن سامانه همه مراحل توضیح داده شده است، اما این‌که برخی هنوز اطلاع و سرگردان هستند و نمی‌دانند از چه راهی باید برای بازگشایی اقدام کنند، ‌جای تعجب دارد.

وی اضافه کرد: پس از خوداظهاری در آن سامانه، بازدید نظارتی مامور بهداشت و گردشگری بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد که در صورت تایید، کد QR به هر یک از تاسیسات گردشگری داده می‌شود که آن را باید در نقطه دید مهمان نصب کنند. ما این راه را رفته‌ایم و از ۳۱ اردیبهشت ماه در کاشان با ۵۰ درصد ظرفیت کار را شروع کرده‌ایم و سعی می‌کنیم تمام پروتکل‌ها را رعایت کنیم. بیشتر استان‌ها هم این رویه را پیش گرفته‌اند.

رضوانیان همچنین توصیه کرد: اگر بومگردی ها در شهر و یا استانی با مشکل و یا رفتارهای سلیقه‌ای مواجه شده‌اند بهتر است به معاونت گردشگری گزارش دهند. برخلاف مسؤولان پایین سطح که معمولا وقتی برای پاسخگویی ندارند، معاون گردشگری همیشه در دسترس مشاغل گردشگری و پاسخگو بوده است و به این مسائل رسیدگی می‌کند. تشکل‌های استانی هم اگر با تناقض‌های رفتاری در استان مواجه شدند، می‌توانند برای پیگیری به این جامعه به عنوان تشکل کشوری اطلاع دهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خطر ورشکستگی و تعطیلی ۲هزار بومگردی