برج ساعت

برج ساعت انزلی برای بازدید عموم آماده می شود

سرپرست شهرداری بندرانزلی گفت: در جهت افزایش ماندگاری مسافر و شناساندن جاذبه های گردشگری و تاریخی بندرانزلی،  برج ساعت (مناره )تاریخی این شهر ساحلی از روز دوشنبه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگارایرنا، مهدی خلیلی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف شهرداری بندرانزلی ماندگاری هرچه بیشتر مسافر در این شهر ساحلی و گردشگر پذیر است و در این راستا با بهسازی و زیباسازی بناهای تاریخی برای تحقق این مهم تلاش می شود .

وی با اشاره به آغار بازدید عمومی از مناره تاریخی بندرانزلی افزود:این کار با هدف معرفی جاذبه های تاریخی گردشگری بندرانزلی برای گردشگران ورودی به این شهر و همچنین در راستای کمک به معرفی هرچه بیشتر جاذبه های تاریخی به شهروندان و مسافران انجام شده است.

خلیلی ادامه داد: برای آماده سازی این بنا ، رنگ آمیزی و محوطه سازی و بهسازی و بازسازی پله های برج ساعت انجام شده که تا کنون حدود ۳۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به انجام بیمه مسئولیت مدنی برای بازدید کنندگان  از مناره انزلی تاکید کرد: به دلیل مارپیچ و باریک بودن پلکان برج ساعت ، توصیه شده است که در بازدید از این بنای تاریخی افراد ۱۳ تا ۶۰ سال مراجعه و کسانی که ناراحتی های تنفسی و قلبی دارند از این بازدید خودداری کنند.

سرپرست شهرداری بندرانزلی همچنین به بازسازی چرخ دنده های پل تاریخی غازیان با هماهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی انزلی اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که بلند شدن این پل متحرک از آرزوهای دیرنه مردم بندرانزلی است بازسازی و تمیز کردن چرخ دنده های پل متحرک غازیان نیز در دستور کار قرار گرفت است .

خلیلی یادآور شد: در صورتی که پروژه متحرک سازی مجدد پل غازیان شکل نگیرد پروژه سنگفرش کردن این پل و ایجاد فضای مناسب گردشگری برای مسافران و گردشگران ورودی به این شهر با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی و بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: در راستای احیای مجدد پل تاریخی غازیان ، لوله های انتقال آب شرب مستقر در این پل توسط آبفا برداشته شد و در خصوص جمع آوری تاسیسات مخابراتی بر روی این پل نیز، با اداره مخابرات شهرستان هماهنگی های لازم صورت پذیرفت.

برج ساعت بندر انزلی از بناهای دورة قاجاریه است که در خیابان سپه شهر بندر انزلی واقع شده که بر اساس اسناد تاریخی، زمانی که آقا محمدخان قاجار بر امیر هدایت الله خان چیره شد، به دستور وی به  عنوان برج دیده بانی  اسلحه خانه و تاسیسات نظامی و همچنین به عنوان فانوس دریایی بنا نهاده شد .

این برج آجری و دارای سقف سفالی، در عصر قاجاریه و خصوصا در دورة جنگ های ایران و روس به عنوان برج دیده بانی مورد استفاده قرار میگرفت و  در سال ۱۳۰۸ به دستور رضا خان مهندسان آلمانی برج  را با سیمان و آجر تجدید بنا کردند و ساعتی بالای آن نصب کردند که از آن پس برج ساعت نام گرفت و  سال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت  ساعتی چهارسو برفراز آن نصب شد.

پل تاریخی غازیان نیز از جمله پل‌های پیشرفته و متحرک جهان بوده و جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است که در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده بود.

تماشای دریا و تالاب، پرواز مرغان دریایی، عبور قایق های تفریحی رنگارنگ، کشتی های کوچک و بزرگ در حال تخلیه و بارگیری در باراندازهای بندر، نیزارهای تالاب و کومه های ساخته شده در کنار تالاب و تمرین قایقرانان از جمله مناظری است که از روی این پل زیبا قابل مشاهده است.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع بوده و به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری و تاریخی و مواهب الهی هرساله در ایام سفر پذیرای جمع کثیری از هموطنان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آکواریوم بندر انزلی

راهنمای سفر به گیلان/ اماکن دیدنی/ هتل‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *