از سرگیری پروازهای ایران و ترکیه از ۱۱ شهریورماه

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اعلام آغاز پروازهای ایران و ترکیه از یازدهم شهریورماه، برنامه پروازی دو کشور را تشریح کرد.

 مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه ترکیه برنامه پروازی خود به ایران را اعلام کرده است، اظهار کرد: ترکیش ایرلاین، شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه، در جدیدترین بروزرسانی برنامه‌های پروازی خود اعلام کرد، از اوایل سپتامبر پروازهای خود را به ۵ شهر ایران از سر می‌گیرد.

وی درباره جزئیات پروازهای ترکیه به ۵ شهر تهران، تبریز، شیراز، مشهد و اصفهان گفت: طبق برنامه اعلام شده ترکیه از اول سپتامبر ۲۱ پرواز در هفته به تهران، ۴ پرواز در هفته به تبریز و شیراز و از پنجم سپتامبر ۲ پرواز در هفته به مشهد و اصفهان خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: با از سرگیری پروازهای ترکیه به ایران، پروازهای ایران به شهرهای ترکیه هم آغاز خواهد شد و به این صورت نیست که پروازها فقط با ایرلاین ترکیه انجام شود.

اسعدی سامانی درباره احتمال افزایش قیمت بلیت پروازهای ایران و ترکیه تاکید کرد: نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای خارجی تابع نرخ دلار است اما به طور مستقیم به تعداد پروازها و میزان تقاضا بستگی دارد. اگر تعداد پروازها کم و تقاضا بالا باشد احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به برقراری تورهای ترکیه گفت: فعلاً در این مرحله درباره پروازهای بین دو کشور تصمیم گیری شده است و هنوز هیچ تصمیمی درباره برقراری تورهای مسافرتی و گردشگری ترکیه اخذ نشده است.

منبع:ایلنا

مرتبط:

تور ترکیه مجاز است؟

گردشی در اسکی شهیر ترکیه ، شهر رویایی ترکها

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

حداقل نیمی از کارکنان هتل‌های اصفهان بیکار شدند

نایب رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان اصفهان گفت: هتل‌های اصفهان مجبورند حداکثر با ۵۰ درصد کارکنان خود به کار ادامه دهند که بکارگیری همین تعداد هم برای هتلدار مصادف با ضرر است. حتی تعدادی از هتل‌ها هنوز تصمیم به بازگشایی نگرفته‌اند و برخی بعد از یکی دو ماه کار کردن پشیمان هستند و قصد تعطیلی دارند.

علیرضا رئیسی در گفت و گو گفت: تا این لحظه هیچ حمایتی از هتل‌ها نشده و حتی یک ریال هم به این صنف کمک نکرده‌اند. تعدادی از هتل‌ها از اول تیرماه فعالیت‌های خود را بعد از چهار ماه تعطیلی آغاز کردند، اما از آن زمان در بهترین حالت ضریب اشتغال هتل‌ها به ۱۰ درصد رسیده است. حتی حقوق کارمندها و مخارج مختلف هتل نظیر هزینه‌های انرژی و تأسیسات هم در نمی‌آید.

نایب رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان اصفهان ادامه داد: برای پرداخت هزینه‌های انرژی راهکارهایی نظیر پرداخت اقساطی مطرح شد، اما هر کدام از قبوض که پرداخت نشود از طرف شرکت مربوطه سریعاً اخطاریه قطع ارسال می‌شود.

وی درباره بیمه بیکاری ویژه ایام کرونا که کارمندان هتل‌ها هم می‌توانند از آن بهره‌مند شود، توضیح داد: برخی از کارمندان هتل‌ها برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کردند که تاکنون مبلغ زیادی به آن‌ها پرداخت نشده است. این افراد هزینه جاری، اجاره خانه و مخارج دیگر دارند، اما هیچ کس در کشور به فکر ساماندهی وضع آن‌ها نیست.

رئیسی با بیان اینکه “بیش از ۵۰ درصد کارکنان هتل‌های اصفهان بیکار شده‌اند”، تاکید کرد: هتل‌ها مجبورند حداکثر با ۵۰ درصد کارکنان خود به کار ادامه دهند که بکارگیری همین تعداد هم برای هتلدار مصادف با ضرر است. حتی تعدادی از هتل‌ها هنوز تصمیم به بازگشایی نگرفتند و برخی بعد از یکی دو ماه کار کردن پشیمان هستند و قصد تعطیلی دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های جامعه هتلداران برای گذر از بحران کرونا، اظهار کرد: جامعه مرتباً در حال تلاش است و اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان و استانداری اصفهان نیز از ما حمایت معنوی کردند؛ اما از سمت مسئولین پایتخت اقدامی نمی‌شود. همه حمایت‌ها در قالب حرف و جلسه است در سطح استان نامه‌ها و درخواست‌هایی به تهران می‌رود، اما هیچ پاسخی دریافت نمی‌شود.

منبع:ایمنا

مرتبط:

تقویم رویدادهای گردشگری اصفهان

مسجد حکیم یکی از مساجد چهارایوانی اصفهان

ظرفیت‌های بوم‌گردی و گردشگری عشایر استان فارس

جامعه عشایر کوچنده  فارس  به دلیل شیوه زندگی و فرهنگ و سنت های اصیل و ارزشمند و  ارتباط تنگاتنگ  با جاذبه های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری می تواند باشد.

بوم گردی یا اکوتوریسم در جامعه عشایر به دلیل اینکه عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند، موجب رشد و پایداری زیست بوم می شود و این فعالان اقتصادی می توانند در زمینه بوم گردی مشارکت و فعالیت داشته باشند.

با توجه به داشتن پرتنوع‌ترین جمعیت عشایری در فارس توسعه این گونه از گردشگری می تواند به‌عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی در حوزه صنعت گردشگری باشد.

سنت و فرهنگ جامعه عشایر، کوچ عشایر،  طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی و مواهب طبیعی خدادادی  ، شیوه زندگی ، موسیقی و لباس و غذای سنتی ، تولیدات دامی و فراورده های لبنی سالم طبیعی، تولیدات صنایع دستی  با ارزش،  گیاهان داروئی وصنعتی وخوراکی موجود در محیط زندگی عشایر همگی می توانند الهام بخش فعالیتهای اقتصادی پایدار و زمینه ساز اشتغال مولد و جذب گردشگر بعنوان اشتغال پایدار و مکمل شیوه معیشتی و افزایش درآمد اقتصاد مبتنی بر دامداری باشد.

تغییر نگرش به زندگی عشایری و ایجاد تحول در کارکرد اقتصادی جامعه عشایری همراه با حمایتهای آموزشی و ترویجی جهت جذب گردشگر  توسعه پایدار این جامعه را رقم خواهد زد.

اداره کل امور عشایر استان فارس از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۱۰۰  متقاضی گردشگری و بوم گردی در مناطق مختلف مستعد گردشگری و بوم گردی جامعه عشایر را به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری معرفی نموده است که در حال اخذ پروانه و مجوز فعالیت بوم گردی عشایری می باشند.

هم اکنون بیش از ۲۰کانون فعال بوم گردی عشایری دارای مجوز  در قالب اقامتگاههای بوم گردی عشایری در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی مشغول به فعالیت می باشند که دراین زمینه ،  ضمن ایجاد اشتغال در افزایش در آمد خانوارهای عشایری موثر می باشند.

عشایر استان با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه ، لر( ممسنی وبویراحمد) و ۸ طایفه مستقل، یکی از جوامع مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور و رونق گردشگری استان محسوب می شوند.

این جامعه با  ۱۹ زیست بوم و ۲۷ هزار و ۲۷۹  خانوار و  ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر جمعیت و  ۵/۱۲ درصد از عشایر کشور ،  قطب عشایر کشور به‌شمار می‌روند.

همچنین این جامعه  بیش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت نفیس و فرآورده‌های دامی را تولید و به بازار عرصه می‌کند و با در اختیار داشتن ۶۷ درصد مراتع (۷/۵ میلیون هکتار) یکی از  جوامع تاثیرگذار در جذب گردشگر و نقش بارزی در تحولات اقتصادی استان از منظر بوم گردی و گردشگری  دارد.

لباس‌های رنگی ، صنایع دستی پر طرفدار و کهن، از جاذبه‌های جامعه عشایر است که فصول مختلف سال را در ییلاق و قشلاق می‌گذرانند.

زندگی عشایری دنیایی هیجان انگیز و پر مشقت دارد، بی‌شک برپایی نمایشگاه‌های ایرانگردی و برنامه‌ریزی برای تورهای ویژه برای تماشای زندگی عشایر در ییلاق و قشلاق بهترین نوع تبلیغ برای گردشگری عشایر خواهد بود.

فروش گبه، لبنیات‌، لباس محلی و صنایع‌دستی عشایر به گردشگران موجب توانمندسازی اقتصاد این گروه از اقوام اصیل ایرانی می‌شود لذا لازم است هماهنگی های لازم توسط دستگاه های متولی گردشگری و بوم گردی ها، دفاتر مسافرتی و هتل ها در خصوص بهره گیری مناسب از این ظرفیت صورت پذیرد و اداره کل امور عشایر فارس آماده هر نوع همکاری و هم یاری می باشد.

* مدیرکل امورعشایر استان فارس

مرتبط:

نمایشگاه ملی عشایر و اقوام ایران در ساری برگزار شد

مشکلات بازار وکیل باز هم رصد شد

نبض بازار وکیل هنوز پس از ۲۴۳ سال در قلب تجاری شیراز می‌زند؛ بر تن این کهنه سازه، زخم‌هایی است که از زمان ثبت آن در سال ۱۳۵۱ تاکنون مزمن شده‌اند و با اینکه هربار رصد و تا حدی رفع می‌شوند اما در نشست‌ها این گفته تکرار می‌شود که باید برای درمان بازار چنین شود و چنان.

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ نشستی دیگر برای احصای مشکلات بازار تاریخی وکیل شیراز برگزار و مشکلات رصد شد که نبود ایمنی از نظر بروز حوادث، رعایت نشدن امور حفاظتی، مشکلات برق کشی از این موارد بود.

در این نشست سرپرست معاونت گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس اعلام کرد : ایمنی، حفاظت، ارتقای ارزش افزوده املاک، رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت گردشگری باید در دورنمای اهداف مجموعه بازار وکیل ترسیم و راه رسیدن به آن در قالب کمیته‌های اجرایی احصا شود.

به گزارش ایرنا علی نقی طبیب لقمانی این را هم گفت که منشأ خلق بازار وکیل مبتنی بر دانش، اراده و آگاهی است که امروز ثبت جهانی آن هم مطرح می‌شود.

این مقام، متولیان این حوزه را خطاب قرار داد و با تاکید بر جایگاه شورای بازار، ابراز کرد: این معتمدان باید جایگاه خود را بدانند و حلقه واسط مسولان و بازاریان باشند و اگر آیین و نظمی را پایه گذاری نکنند، مشکلات بیشتر خواهد شد.
لقمانی بر ضرورت ایجاد کمیته‌هایی برای رسیدگی به وضعیت بازار وکیل تاکید کرد و عنوان داشت: این جلسات باید به صورت هفتگی تشکیل شود، مدیریت این جلسات برعهده‌ دستگاه های مسوول است و جلسات آن باید در استانداری برگزار شود.
سرپرست معاونت گردشگری،هماهنگیو مدیریت امور زائرین  استانداری فارس،لزوم حاکمیت مدیریت واحد و یکپارچه را ‌یادآور شد.

لقمانی بیان کرد که بسیاری از قوانین کلی است و کاربردی نیست؛ از همین رو باید آیین نامه‌هایی را تدوین کنیم که هم راهبردی باشد و هم تمام اهداف در آن با داده‌های کمی و کیفی بررسی شود.
وی بیان داشت: از شورای بازار انتظار همکاری داریم و بازار نباید به شیوه‌ای مدیریت شود که فرهنگ جامعه را هدف قرار دهد.

بازار وکیل

جرقه کوچک، خسارات بزرگ

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این نشست وضعیت ایمنی بازار وکیل را نامطلوب خواند و گفت: کوچکترین جرقه، بزرگترین خسارات را وارد می‌کند.
محمدرضا حسن‌پور ابراز داشت: تأسیسات موجود شامل برق، آب و مخابرات افزون بر ایجاد مخاطرات در بازار حتی از لحاظ سیما و منظر نیز چهره‌ای آشفته به بازار داده است و مانع دیده شدن زیبایی این اثر فاخر می‌شود.
وی ضمن برشمردن مشکلات عمده بازار وکیل به مرمت جداره‌ها به دلیل دست‌اندازی ها اشاره کرد، همچنین به مشکلات سقف و پشت بام بازار اشاره کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: کف بازار وضعیت نامطلوبی دارد و سد معابر بازار هم یکی دیگر از مشکلات این بازار به شمار می‌رود.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه چندجانبه بین سازمانهای مسوول در سال ۱۳۹۳ گفت: در این تفاهمنامه مسوولیت ادارات مشخص شد اما آنچه رخ داد فقط مرمت کف بازار و طراحی آن است.

بازار وکیل
تاسیس کانال مشترک تأسیسات در بازار وکیل تسریع شود

حسن‌پور با اشاره به ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر  کانال مشترک تأسیسات در بازار وکیل، اظهار کرد: با ایجاد این کانال مشترک مسایل فنی و تأسیساتی به سر و سامان می رسد.
وی بزرگترین معضل بازار را عدم همکاری ادارات مسوول خواند و اظهار کرد: بزرگترین درخواست برای ساماندهی بازار وکیل همیاری مدیران اجرایی است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: با اقدامات شهرداری طی سه سال گذشته ادامه داد:مرمت کف بازارهای روح الله، اردوبازار و بازار مسگرها بیش از پنج میلیارد و نیم میلیون تومان هزینه داشت.
حسن‌پور آشفتگی تاسیسات مخابرات، برق و آب را در بازار وکیل شمالی و جنوبی باعث اختلال در کار و فعالیت پیمانکار عنوان کرد و بیان داشت:  اولویت شهرداری همراهی ادارات خدمات‌رسان برای یاری‌رسانی در امر اتمام مرمت کف بازار است.
وی همچنین ایجاد تغییرات در ساختار بازار توسط کسبه را از دیگر معضلات بازار خواند و گفت: وضعیت تملک بازار باید به گونه‌ای تعریف شود که کسی اجازه نداشته باشد کمترین اعمال سلیقه‌ نادرستی در بازار ایجاد کند؛ حتی اگر در اندازه کوبیدن یک میخ اضافه به دیوار باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: در حوزه ایمن‌سازی بازار عدم رعایت اصول ایمنی در سیستم تاسیساتی، استفاده از مصالح نامناسب، انبار اجناس با تراکم زیاد، استفاده از وسایل گرمایی بدون تجهیزات ایمنی، سیستم برق رشته‌ای، نامرتب، پراکنده و پوسیده، قراردادن تابلوهای برق در مکان‌های نامناسب، می توانند عامل حریق احتمالی باشند.

سقف و برق بازار

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز در این جلسه، ساماندهی تاسیسات برقی بازار وکیل را مهم ارزیابی و بیان کرد: در سالیان طولانی شاهد بوده‌ایم که حجم زیادی از چراغ ها از سقف آویزان بوده است که افزون بر نازیبایی، بدرنگی و بدشکلی خطرآفرین بوده است؛ همچنین تعداد زیادی پنکه سقفی جمع‌آوری شده است که سبب دیده شدن زیبایی‌های سقف پس از سالها شد.
جلال زراعت پیشه بیان داشت: طی اقدامی تمام شبکه برق را به پشت بام منتقل کردیم و همچنین ضمن تأمین روشنایی بازار به زیباسازی آن در این زمینه نیز پرداختیم.

وی افزود: شبکه برق بازار وکیل شمالی و جنوبی تا سرای شمشیرگرها با بودجه ای ۱۰ میلیارد تومانی اصلاح و برای تأمین روشنایی نیز از جدیدترین نوع چراغ‌های ال ای دی استفاده شد.
شهردار منطقه هشت شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون سی هکتار از پهنه بازار و مجموعه زندیه طی سالیان آزاد شده است، ابراز کرد: در سالهای اخیر آمادگی بیشتری از سوی شهرداری برای اجرای این طرح اعلام شده و شهردار شیراز نیز دستور پیگیری پروژه ملی زندیه را صادر کرده است.
مهدی قلندری اظهار داشت: طرح جامع بازآفرینی محدوده زندیه درحال تعریف است که این پهنه در دو فاز اجرایی برنامه‌ریزی شده وطراحی شهری آن هم با همکاری میراث فرهنگی در دست اقدام است.
وی افزود: محدوده سی هکتاری راسته بازار وکیل شمالی و جنوبی و سراهای روغنی ها، احمدی و گمرک همچنین محدوده کاخ های اطراف احیا خواهد شد و خیابان های اطراف نیز در قالب یک پروژه درحال طراحی است.
شهردار منطقه تاریخی شیراز با بیان اینکه زمینه ایجاد کانال استاندارد فراهم است، اظهار کرد: کانال اشتراکی در سرای روغنی ها، احمدی و گمرک درحال احداث است و تا میدان توپخانه نیز کانالهای تاسیساتی ایجاد خواهد شد.

خوراک برای آتش فراهم است 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه بار اشتعال در منطقه بازار بسیار بالاست، گفت: ارزیابی ها نشانگر ریسک بالا برای بروز آتش در بازار وکیل است و چنانچه آتش‌سوزی رخ دهد، شاهد ریزش آوار نیز خواهیم بود.
هادی قانع بیان کرد:  متاسفانه پس از پایان ساعت کاری بازار، ضایعات در کف بازار رها می‌شود که حتی با یک ته سیگار می‌تواند فاجعه آفرینی کند.
وی با بیان اینکه ایجاد کانال مشترک از راههای موثر در حفظ ایمنی بازار به شمار می‌رود، گفت: آتش نشانی دارد تاسیسات خود را در بازار مستقر می کند؛ اما افزون بر این نیاز به متولی ایمنی با همکاری هیات امنای بازار وکیل است.
قانع عوامل موثر در ایجاد آتش‌سوزی احتمالی بازار را تراکم اجناس بالا، اجاره فضای بیرونی حجره‌ها، محدود بودن مسیر برای عبور مردم و امدادرسانان بیان کرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به حوادث پلاسکو و کلینیک اطهر تهران ابراز کرد:  این تجربیات تلخ نشان داده است که آنچه امدادرسانی را دشوار و راه فرار را سد می‌کند سد معبر بوده است و ضروری است این مهم در بازار وکیل نیز پیگیری شود.
قانع با بیان اینکه تاکنون اقدامات ویژه‌ای در حوزه ایمنی بازار وکیل روی داده است، گفت: در حوزه ایمنی ایستگاه‌های اختصاصی قرار داده‌ایم اما اگر در درون بازار اتفاقی رخ دهد وضعیت بغرنج خواهد شد.
وی همچنین درباره ایمنی بازارهای مجاور نیز هشدار داد و آتش‌سوزی احتمالی در این بازارها را قابل سرایت به بازار وکیل دانست.

بازار وکیل از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران به فرمان کریم خان زند در شیراز ساخته شد که اکنون در مرکز این شهر ‌است.

ساخت بازار وکیل از سال ۱۱۳۷ خورشیدی آغاز شد و تا سال ۱۱۵۶ خورشیدی توسعه و تکمیل آن طول کشید.

بازار وکیل شیراز در ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ  ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آشنایی بازار مسگرها در شیراز

حفظ روند رشد گردشگری مستلزم شناخت ظرفیت‌های فرهنگی است

یک پژوهشگر حوزه مدیریت فرهنگی گفت: حفظ روند رشد گردشگری و در کنار آن توسعه جوامع محلی، مستلزم سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های فرهنگی آن‌ها و همچنین ایجاد زمینه‌های آشنایی ساکنین محلی با ارزش و هویت فرهنگی خود است.

سحر اخوان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت توجه به اکوسیستم فرهنگی به عنوان پیشران حرکت شهرها و روستاهای گیلان پس از ثبت ملی و جهانی شدن، اظهار کرد: استان گیلان مواهب طبیعی بسیاری دارد و بر همین اساس گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم استان در سال‌های اخیر با آهنگ سریعی رشد کرده‌ است، حفظ روند رشد گردشگری و در کنار آن توسعه جوامع محلی، مستلزم سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های فرهنگی آن‌ها و همچنین ایجاد زمینه‌های آشنایی ساکنین محلی با ارزش و هویت فرهنگی خود است.

وی افزود: براین اساس تبیین مفهوم «اکوسیستم فرهنگی» ضرورت پیدا می‌کند زیرا آنچه که در این توسعه اهمیت دارد، ارتباط بین این سه مقوله انسان، محیط زیست یا طبیعت محل وقوع آن‌هاست نه صرفا «چیزها، وقایع و کالبدها».

این پژوهشگر حوزه مدیریت فرهنگی ادامه داد: این به آن معنی‌ است که وقتی از روستای جهانی چادر شب قاسم‌آباد، روستای ملی حصیر فشتکه، روستاهای گلیم عنبران محله آستارا، چوب‌تراشی شالما، شالبافی ارده، سفال سنتی و گمج جیرده و ده‌ها روستای فعال در زمینه هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و صنایع خلاق فرهنگی در گیلان صحبت می‌کنیم، نه صرفا تولیدات آن‌ها، که ارتباط بین محصول، انسان و محیط است که می‌بایست در چگونگی ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه پایدار آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

اخوان اضافه کرد: در واقع یک محصول که صنعت دست و هنرسنتی محسوب می‌شود زمانی ارزشمند است و وقتی مدام به بازتولید مفهوم خود می‌پردازد که در تولید و ارائه آن علاوه‌بر کالبد محصول، ارتباط با انسان و مکان یا همان محیط زیست لحاظ شده باشد. به عبارتی این کالا و محصول در یک اکوسیستم فرهنگی تولید شود و بتواند نمایانگر آن باشد، این موضوع سبب می‌شود که این هنردست به یک کالای بدون مفهوم تبدیل نشود.

این پژوهشگر حوزه مدیریت فرهنگی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم این مفهوم را در مورد چادرشب قاسم‌آباد تشریح کنیم می‌توان گفت چادر شب یک تکه پارچه است که در ابعاد مختلف تولید می‌شود و چه بسا دستگاه‌های پارچه‌بافی بسیار پیشرفته‌ای نیز در دنیا باشند که پارچه‌هایی متنوع‌تر و با کیفیت‌تر از آن نیز تولید کنند، اما آن‌چه باعث توسعه آن روستا می‌شود نه کالبد پارچه و چادرشب به تنهایی، بلکه تمامی عناصری‌ است که در طول قرن‌ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هنرمند را به تولید واداشته است.

وی ادامه داد: در واقع در تار و پود این پارچه مفهوم «اکوسیستم فرهنگی» متبلور شده‌است. بنابراین زمانی این محصول می‌تواند باعث رشد آن جامعه شود و از کالازدگی در امان باشد که در تمامی مراحل تولید و پس از آن، معرفی و بازاریابی این محصول بر دو عنصر دیگر، یعنی انسان و محیط نیز تاکید شود. در این‌صورت است که می‌توانیم بگوییم این کالا می‌تواند باعث توسعه گردشگری آن شهر یا روستا شود، زیرا با حفظ ارتباط بین این سه جز می‌تواند راوی و راهنمای خوبی برای جلب توجه ذهن کنجکاو گردشگر باشد.

اخوان گفت: اگر بخواهیم به مثال دیگری اشاره کنیم، وقتی یک گمج (ظرف پخت و پز سنتی گیلانی که از روش سفالگری سنتی ساخته می‌شود) می‌تواند باعث توسعه آن جامعه محلی شود که ارتباط آن محصول از یک سو، انسان به عنوان تولیدکننده و محیط به عنوان جایی که محصول از آن برآمده و در آن کاربرد دارد از سوی دیگر، حفظ شود. به این معنی که گردشگر ببیند، یا با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله رسانه یا فناوری‌های دیجیتال با این موضوع آشنا شود که این ظرف سنتی از چه مواد اولیه‌ای، برای چه‌کاری، به چه روشی، توسط چه‌کسی، در چه زمانی و در چه مکانی ساخته شده است.

این پژوهشگر حوزه مدیریت فرهنگی خاطرنشان کرد: در همین راستا امروزه بسیاری از هدایت‌کنندگان حوزه صنایع‌دستی و صاحبان بازار این محصولات، نه تنها به فکر کیفیت و چگونگی عرضه و بسته‌بندی محصول هستند، بلکه تلاش می‌کنند برای محصولاتی که در قالب صنایع‌دستی تولید می‌شود داستان و سناریو خاصی بیافرینند و با داستان‌پردازی‌های منطبق بر واقعیت آن‌ها را نه در فروشگاه‌های خود بلکه در اکوسیستم فرهنگی مناسب‌شان عرضه کنند. در گذشته نیز این موضوع در جوامع محلی در زمینه عرضه محصولاتشان دیده می‌شد. اینکه محصول در کدام قسمت بازار محلی فروخته، توسط چه کسی عرضه و ساخته شود، همچنین چه نشانه‌هایی داشته باشد، چه مواد اولیه‌ای در ساخت آن استفاده شده‌باشد و چه کارکردی برایش تعریف شود و این کارکرد چگونه آموزش داده شود؛ همه و همه به نوعی شناسنامه رمزگذاری شده و داستان محصول بود که سبب جلب توجه و اعتماد خریداران آن می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر در توسعه جوامع محلی، ملاک و شاخص ارزیابی، تنها توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و افزایش آمارهای گردشگری و به دنبال آن گردش مالی باشد، پس از مدتی این وجه از توسعه بر عملکرد سیستم اثر می‌گذارد و آن را تبدیل به یک امر تکراری بدون بازتولید عناصر مطلوب می‌کند، این دقیقا همان چیزی‌ است که بسیاری از شهرها و روستاهای ثبت شده در مقیاس ملی و جهانی پس از مدتی با آن روبه رو می‌شوند، آن‌ها دیگر چیز ارزشمندی برای ارائه ندارند، حرف‌ها و تولیداتشان تکراری به نظر می‌رسد و اینطور برداشت می‌شود که خلاقیت در آن‌ها فروکش کرده است و این خود باعث دلسردی آن جوامع ‌می‌شود.

اخوان گفت: بنابراین موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه جوامع محلی پس از فرآیند ثبت ملی یا جهانی شود و از رخوت حاصل از تکرار تولید بی‌پشتوانه فرهنگی جلوگیری کند این است که پژوهشگران‌، برنامه‌ریزان‌، تصمیم‌گیران‌، دست‌اندرکاران‌ و مردم‌ عادی جوامع محلی به اهمیت ایجاد ارتباط و چرخه بازتولید مفهوم صنایع خلاق که همان ارتباط بین محصول، انسان و محیط زیست و به طور خلاصه «اکوسیستم فرهنگی» است توجه کنند، شاخص‌های ارزیابی را پویا تعریف کنند و آن طور عمل کنند که این سه عنصر به صورت کاملا در هم تنیده تجلی پیدا کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری سلامت _مفهومی فراتر از درمان

آماده باش اتاق بازرگانی و دفاتر گردشگری

محدودیت‌های سفر تفریحی در ایام کرونا

سفر به جزیره‌های کوچک و بزرگ ایران و شهرهای ساحلی همگام با دیگر مقاصد گردشگری به دلیل شیوع ویروس کرونا و ماندگاریِ فعلی آن هنوز با محدودیت‌هایی مواجه است. ازآنجاکه سفر بخش مهم و تعیین‌کننده‌ای در انرژی بخشی به افراد و یکی از فاکتورهای اصلی در زندگی بسیاری از افراد است کم کم‌راه‌هایی برای برون‌رفت از این مشکل و ادامه دادن به روال سابق در شرایطی انطباقی با بحران فعلی پیدا می‌شود. ملاحظه فرمایید که برگزاری تورها پس از اتمام همه گیری پاندومی کرونا می باشد.

اهالی سفر و مسئولین صنعت گردشگری نیز تدابیری اندیشیده‌اند که با اعمال محدودیت‌هایی بتوانند سفره‌ی سفر و تور مسافرتی و تفریح را همچنان پهن نگه دارند. این محدودیت‌ها چیست و در حال حاضر چگونه می‌توان با امنیت کامل به سفر رفت.

کیش

تفریحات روباز از امنیت بیشتری برخوردارند

همان‌طور که ستاد مبارزه با ویروس کرونا و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است فضاهای روباز که هوا در آن جریان بیشتری دارد احتمال ابتلا به ویروس را پایین می‌آورد. اگر فرد بقیه نکات لازم همچون ماسک زدن و فاصله اجتماعی را رعایت کند به‌راحتی می‌تواند از فضاهای روباز برای تفریح استفاده کند. مهم‌ترین تفریحات روباز کشور، تفریحات ساحلی به شمار می‌روند. تفریحات دریایی همچون شاتل سواری، پاراسل، قایق‌سواری، اسکی روی آب و غیره به شرطی که با ازدحام گردشگران مواجه نشوند جزو ایمن‌ترین تفریحات در روزهایی کرونایی محسوب می‌شوند.

مشهورترین تفریحات روباز و ساحلی کشور در شهرهای شمالی و همچنین کیش، قشم و چابهار وجود دارد. انواع تفریحات آبی به‌صورت انفرادی یا نهایتاً در گروه‌های دو تا سه، چهار نفره برای افراد برگزار می‌شود و به دلیل وسعت فضا و پهنه‌ی بیکران طبیعت ایران به‌صورت طبیعی فاصله‌های اجتماعی رعایت می‌شود. بعضی از هتل‌های لوکس از قبل در فضایی دنج و به‌دوراز ازدحام شهری تاسیس شده بودند تا گردشگران بتوانند در آرامش تمام به استراحت و تفریح بپردازند. برای نمونه تور کیش هتل ترنج یکی از همین فضاهای دنج است که در گوشه‌ای از جزیره و به‌دوراز ازدحام قرار گرفته است. حتی میهمانان حاضر در هتل نیز در اتاق‌های جداجدا و ترنج‌هایی مجزا اسکان داده می‌شوند و رفت‌وآمد میان هتل‌ها در فضای باز و در دل طبیعت است. به‌علاوه تفریحات آبی این هتل‌ها نیز اختصاصی است و با سایر اسکله‌های تفریحی کیش فرق می‌کند. نمونه دیگر از این فضاهای اختصاصی هتل مارینا پارک کیش است.

استخر هتل‌ها به روی میهمانان بسته است

بیشتر هتل‌های ۴ ستاره به بالا از امکاناتی همچون استخر، اسپا و ماساژ برخوردارند. تمامی هتل‌های ۵ ستاره دارای استخر می‌باشند و بسیاری از هتل‌های چهار ستاره نیز به دلیل اینکه قبلا ۵ ستاره بوده‌اند و تبدیل به ۴ ستاره شده‌اند از این امکانات برخوردارند. این امکانات همیشه به‌صورت رایگان یا بر طبق تعرفه‌های هتل در اختیار میهمانان قرار می‌گرفته است ولی متأسفانه با شیوع ویروس کرونا درب تمامی‌ استخرهای هتل‌ها به روی میهمانان بسته است. گردشگرانی که به شهرهایی مثل کیش سفر می‌کنند این محدودیت را می‌توانند با رفتن به پلاژهای اختصاصی خانم‌ها و آقایان جبران کرد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد شهرهایی مثل مشهد که به داشتن برترین پارک‌های آبی و استخرها و تفریحات آبی مشهور بودند هم‌اکنون تمامی آن‌ها بسته‌اند. نه‌تنها استخرهای درون هتل‌ها که سایر مجموعه‌های آبی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز بازگشایی نشده‌اند. برای جبران این محدودیت گردشگران می‌توانند اتاق‌های لوکس هتل‌ها را که دارای جکوزی اختصاصی و سونا می‌باشند رزرو کنند. تور کیش هتل داریوش از مهم‌ترین گزینه‌ها برای این دست تفریحات است. این هتل در میان سوئیت‌هایش دارای دو واحد اقامتی با وان مجهز به جکوزی اختصاصی می‌باشد.

هتل دریایی ترنج کیش 

 

کنسرت‌ها کماکان تعطیل‌اند

از جمله تفریحات و فعالیت‌های هنری و فرهنگی که بعد از شیوع ویروس کرونا هنوز راه‌اندازی نشده‌اند، اجرای موسیقی زنده و کنسرت در سالن‌های اختصاصی است. کنسرت‌ها عموماً به‌صورت آنلاین اجرا می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از راه دور تماشا کنند و به نوای موسیقی گوش بسپارند. هیچ‌چیز جای نشستن در سالن‌های کنسرت و گوش دادن به صدای گوش‌نواز خوانندگان و نوای موسیقی نوازندگان را نمی‌گیرد. تنها می‌توانیم آرزو کنیم که این بحران هر چه زودتر دست از سر جامعه انسانی بردارد و بتوانیم همچون گذشته از استعداد هنری جامعه استفاده کنیم.

رستوران‌ها و بوفه‌ها با محدودیت‌های بسیار دایرند

بسیاری از هتل‌های چند ستاره در سرتاسر کشور وعده صبحانه را به‌صورت رایگان و به شکل سلف‌سرویس ارائه می‌کردند. در ابتدا امکان بوفه برای مدتی به‌کل تعطیل شد ولی هم‌اکنون هتل‌ها بازهم وعده صبحانه را ارائه می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها بوفه را حذف کرده‌اند. در رستوران‌ها خبری از میزهای بزرگ نیست و هر خانواده باید با رعایت فاصله اجتماعی از میزهای دور از هم بنشینند. بسیاری از رستوران‌ها همچون بخش عظیمی از هتل‌ها تعطیل‌ شده‌اند ولی آن‌هایی که دایرند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه دهند.

مرتبط:

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

معرفی بهترین رستوران های کیش

ارزان ترین بلیط هواپیما کیش را چه زمانی خریداری کنیم؟

گردشگری سلامت _مفهومی فراتر از درمان

درمان، یکی از انگیزه‌هایی است که به واسطه آن افراد به مکان‌های مختلف سفر می‌کنند و برای بهبود وضعیت جسمی و روحی خود تن به سختی‌های سفر می‌دهند. گردشگری سلامت تنها محدود به خدمات پزشکی نیست و شامل خدمات طبیعت‌درمانی نیز می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص معرفی «گردشگری سلامت» به عنوان یکی از گونه‌های حوزه گردشگری عنوان کرد: «گردشگری سلامت» طی سال‌های اخیر مزیت‌هایی از جمله اشتغال‌زایی و کاهش فقر را ایجاد کرده و باعث ارتقاء وضعیت اقتصادی کشورها شده است.

معصومه توانگر بیان کرد: سازمان جهانی گردشگری WTO تعریفی از گردشگری سلامت ارائه داده است که طبق این تعریف گفته شده خدماتی که منجر به بهبود و افزایش سلامتی و روحیه افراد می‌شود و در مکانی خارج از محدوده سکونت آن‌ها در زمانی بیش از ۲۴ ساعت ارائه می‌شود، گردشگری سلامت  به حساب می‌آید.

وی افزود: استفاده از خواص درمانی آب‌های معدنی، آب و هوای سالم در یک مکان و بهره‌گیری از خدمات پزشکی یک کشور از جمله خدماتی بوده که در گردشگری سلامت به آن‌ها اشاره شده است، بنابراین گردشگری سلامت مفهومی فراتر از گردشگری درمانی دارد.

توریسم سلامت-گردشگری سلامت

طبیعت‌درمانی یکی از گونه‌های گردشگری سلامت است

این عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: کسانی که در حوزه توریسم سلامت فعالیت می‌کنند، معتقدند که ارائه خدمات در این حوزه باید در حد کشورهای جهان اول باشد و در مقابل قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشورهای در حال توسعه و جهان سوم باشد تا افراد برای استفاده از این خدمات ترغیب به سفر کردن شوند.

توانگر خاطرنشان کرد: طبق تاریخچه گردشگری سلامت، مباحثی از جمله طبیعت‌درمانی مانند استفاده از چشمه‌های آب‌گرم از گذشته و از کشورهای یونان و روم آغاز شد و با توسعه این‌گونه از گردشگری در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گردشگری سلامت رواج پیدا کرد، اما اخیرا در این گونه از گردشگری مباحث پزشکی نسبت به طبیعت درمانی رواج بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته، تنها در کشورهای غربی از خدمات پزشکی و درمانی پیشرفته، پزشکان برتر و تجهیزات به‌روز پزشکی استفاده می‌شد؛ اما اخیرا در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای سنگاپور، تایلند، هند و ترکیه نیز به دلیل داشتن نیروی انسانی ماهر، آموزش دیده و پتانسیل‌های موجود، گردشگری سلامت رواج پیدا کرده و گردشگران این کشورها را نیز برای استفاده از خدمات پزشکی و درمانی آن‌ها انتخاب می‌کنند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: معمولا کشورها در زمینه‌های خاصی مزیت رقابتی خود را ایجاد و در یک زمینه خاص برای جذب گردشگر تلاش می‌کنند، به عنوان مثال بعضی کشورها به‌صورت تخصصی در زمینه درمان سرطان، اهدای عضو و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب متمرکز می‌شوند اما بعضی کشورهای دیگر در زمینه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی خدمات خود را ارتقا می‌دهند.

توریسم سلامت

ایران در زمینه دریافت گردشگر سلامت آمار پایینی دارد

توانگر تشریح کرد: امروز مشهد در حوزه عمل‌های زیبایی، قلب و چشم به‌صورت فعال‌تر در حال فعالیت است و در این حوزه‌ها بیماران بیشتری دریافت کرده است اما به‌صورت کلی ایران در حوزه توریسم سلامت در بین کشورهای همسایه جایگاه خود را باز نکرده و در زمینه دریافت گردشگر در حوزه توریسم سلامت آمار پایینی دارد، در حالی‌ که ایران دارای نیروی انسانی ماهر بوده و هزینه‌ها برای گردشگران سلامت بسیار مقرون به صرفه است.

وی افزود: مباحث پزشکی در ایران از گذشته زمانی که ابن سینا نظرات پزشکی خود را بیان می‌کند و کتاب‌هایی را می‌نویسد، مطرح می‌شود و می‌توان به نوعی آن را به گردشگری سلامت ربط داد اما به‌صورت رسمی این گونه از گردشگری در سال ۲۰۰۳ توسط وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شد و در سال ۲۰۰۴ این موضوع در سازمان میراث فرهنگی مطرح و شرح وظایفی در این سازمان برای مدیریت گردشگری سلامت در نظر گرفته شد و از آن زمان به عنوان یک صنعت مستقل معرفی و شناخته می‌شود.

می‌توان برای اشکال جدیدی از گردشگری سلامت در خراسان رضوی برنامه‌ریزی کرد

این عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: از آن‌جایی که گردشگری سلامت در توسعه اقتصادی کشورها تاثیرگذار است، در قوانین و سیاست‌های کلان کشور به آن توجه شده و در کشور ما برای این گونه از گردشگری، کمیته گردشگری درمانی، شورای سیاست‌گذاری گردشگری سلامت و کارگروه خدمات بین‌المللی سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است.

توانگر گفت: بهبود زیرساخت‌هایی از جمله روابط بین‌الملل کشور، حمل و نقل، خدمات پزشکی عالی، هزینه مناسب درمان، امکانات و تاسیسات بهداشتی، احساس امنیت، ارائه ویزای درمان، حضور متخصصان ماهر و ارائه خدمات پزشکی به گردشگران خارجی به زبان‌های گوناگون و چندین زبان زنده دنیا می‌تواند به گسترش این گونه از گردشگری کمک می‌کند.

وی ادامه داد: شهر مشهد یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور است و در کنار مباحث پزشکی، می‌تواند در حوزه‌های تندرستی نیز به دلیل داشتن طبیعتی متنوع فعالیت کند و اکنون می‌توان برای اشکال جدیدی از گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی برنامه‌ریزی کرد، همچنین می‌توان در جهت افزایش دهکده‌های سلامت در این استان که در حال حاضر تعداد آن‌ها کم است، گام برداشت.

توریسم سلامت

چه چیزی توریسم سلامت را تهدید می‌کند؟

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: به‌صورت کلی توسعه مقوله‌ای است که اگر جوانب آن سنجیده نشود، آسیب‌زا خواهد بود. به عنوان مثال در حوزه گردشگری سلامت باید حق و حقوقات افراد بومی در نظر گرفته شود و به آن‌ها نیز خدمات پزشکی و سلامت با هزینه مناسب ارائه شود، در غیر این‌ صورت توسعه توریسم سلامت تهدید محسوب می‌شود، از طرف دیگر گردشگرانی که برای دریافت خدمات سلامت به کشوری سفر می‌کنند باید قوانین روشنی برای حمایت از آن‌ها در جهت خطاهای پزشکی احتمالی وجود داشته باشد که از حقوق آن‌ها حمایت شود.

توانگر عنوان کرد: یکی از چالش‌هایی که این صنعت اکنون با آن مواجه است، مدیریت ناهماهنگ کسانی است که به جذب گردشگر سلامت کمک می‌کنند، در واقع می‌توان از آن‌ها به عنوان بازاریابان غیررسمی یاد کرد. در حال حاضر هنوز ساختار منسجمی برای مدیریت این افراد ایجاد نشده است، همچنین برای مدیریت بهتر گردشگری سلامت باید طی پژوهشی آمارهای کامل و جامعی از طریق دانشگاه علوم پزشکی دریافت شود تا برنامه‌ریزی دقیقی از طریق سازمان‌های سیاست‌گذار این حوزه برای بهبود آن صورت گیرد.

مرتبط:

الفبای اکوتوریسم

توریسم سلامت ، قدرتی اقتصاد کشور

تنگنای شغلی راهنمایان گردشگری

داستان غم‌انگیز گردشگری در روزهای کرونایی آنقدر تکرار شده که حالا همه می‌دانند این صنعت تازه نفس چه زیان‌هایی از این ویروس ناخوانده دیده است و شاید جای زخم‌هایی که کرونا بر پیکره گردشگری وارد کرده به این زودی‌ها التیام پیدا نکند.شاید غم انگیزترین بخش داستان مربوط به کسانی است که نقش مهم و انکارناپذیری در شناساندن فرهنگ، تاریخ و هنر دارند و با تخصصشان جزء لاینفک صنعت گردشگری محسوب می‌شوند، «راهنمایان گردشگری» همان گروهی هستند که روزهای سپری شده را در تنگنا گذرانده‌اند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان درباره حال و روز راهنمایان گردشگری در روزهای کرونایی گفت: پیش از شیوع کروناویروس گردشگری کشور وارد رکود شده بود، از زمان شیوع این بیماری راهنمایان به طور کامل از حرفه خود بیکار شدند و با آغاز موج دوم فصل تابستان را هم از دست داده و ‌هیچ درآمدی نداشتند.

مهرداد ضیائی‌مهر توضیح داد: از آنجا که راهنمایان گردشگری بیمه تأمین اجتماعی نبودند، مشمول بیمه بیکاری هم نشدند بنابراین دولت وعده داد تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد که پس از رایزنی‌های فراوان شش میلیون تومان با شرایط سختگیرانه به راهنمایان تعلق گرفت و تنها ۲۰ درصد از راهنمایان همدان توانستند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری، به سفیران صلح و سفیران فرهنگی مشهور هستند، افزود: پس از شکل گرفتن سفر راهنمایان بیشترین زحمت را تقبل می‌کنند اما تاکنون اهمیتی به آن‌ها داده نشده است و در این ایام‌ هم نتوانستند از هیچ امتیازی استفاده کنند.

ضیائی‌مهر بیان کرد: باید در دوران شیوع کرونا مبالغ بلاعوضی برای راهنمایان درنظر می‌گرفتند و اداره کل میراث فرهنگی در بحث آموزشی ورود پیدا می‌کرد تا راهنمایان از آموزش عقب نمانند و در دوران پساکرونا بتوانند آمادگی کامل را داشته باشند.

وی ادامه داد: خواسته ما از معاونت گردشگری کشور این است که با توجه به ادامه دار بودن دوران کرونا کمک بلاعوضی را برای راهنمایان گردشگری درنظر بگیرند تا راهنمایان بتوانند خود را سر پا نگه دارند.

ضیائی مهر افزود: معاونت میراث فرهنگی کشور باید ضوابطی داشته باشد که راهنمایان در مجموعه‌های گردشگری مثل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و شرکت‌های گردشکری مشغول به کار شوند.

وی بیان کرد: به هر حال این دوران به اتمام می‌رسد، چرخه گردشگری به فعالیت خود بازمی‌گردد و راهنمایان گردشگری هم از آن مستثنی نیستند بنابراین امیدواریم از این دوران گذر کرده تا راهنماها به شغل و درآمد خود بازگردند.

ضیائی‌مهر با اشاره به اینکه در این ایام هیچ‌ یک از تأسیسات گردشگری درآمدی نداشتند، اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها باید برای توسعه گردشگری کمک کنند، در چنین شرایطی شورای شهر، شهرداری و استانداری باید ورود می‌کردند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و هیچ کمکی از هیچ‌ ارگانی به راهنمایان گردشگری نشده است.

یک راهنمای گردشگری هم در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در کشور حدود ۱۳ هزار راهنمای گردشگری کارت‌دار وجود دارد که حدود ۱۴۰ نفر از آن‌ها در استان همدان هستند.

بهنام نادری با اشاره به اینکه با شیوع کرونا تمام راهنمایان گردشگری جهان بیکار شدند، توضیح داد: تفاوتی که بین ما و راهنمایان سراسر جهان وجود دارد این است که فعالان گردشگری در دنیا حمایت‌های سازمانی می‌شوند؛ به طور مثال وزارت میراث فرهنگی در ابتدای ایجاد آژانس مدیر را مکلف می‌کند مدیر فنی استخدام کند اما این اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه این وزارتخانه با وجود اینکه راهنمایان سرگل آژانس‌ها هستند، درباره استخدام آن‌ها جدیت ندارد.

وی ادامه داد: در استان همدان حدود ۶۰ آژانس وجود دارد و اگر هر آژانس دو راهنما را برای سفرها به کارگیرد، راهنمای بیکار نخواهیم داشت، از طرف دیگر وزارت میراث فرهنگی در رابطه با موضوع کرونا هیچ طرح و برنامه‌ای برای فعالان گردشگری نداشت.

نادری با اشاره به اینکه گردشگری از دی‌ماه سال قبل تعطیل است، اظهار کرد: توجه میراث فرهنگی از ابتدای شیوع کروناویروس به تأسیسات گردشگری و به ویژه هتلداران بود و ۱۶ میلیون تسهیلات برای گردشگری پیش بینی شد که مورد استقبال قرار نگرفت.

وی مطرح کرد: از یک ماه قبل وام شش میلیونی برای راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های بومگردی درنظر گرفته شد که تعداد زیادی از فعالان این حوزه‌ها نتوانستند در سامانه ثبت نام کنند.

این راهنمای گردشگری شرح داد: متأسفانه صندوق حمایت از راهنمایان گردشگری وجود ندارد و راهنمایی گردشگری در کشور به عنوان شغل رسمی شناخته نمی‌شود، آژانس‌ها هم نمی‌توانند به این اسم آن‌ها را بیمه کنند.

نادری با بیان اینکه این رسته شغلی هنوز وجود ندارد، گفت: امیدواریم وزارت میراث فرهنگی برنامه مشخصی برای راهنمایان داشته باشد، از طرف دیگر بسیاری از راهنمایان گردشگری، کشور به دنبال تغییر شغل هستند و اگر این اتفاق بیفتد گردشگری پساکرونایی نیروی انسانی خود را از دست داده و پس رفت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر راهنما حدود دو سال از وقت و هزینه خود را برای دریافت مجوز گذاشته است، اظهار کرد: از هم اکنون باید به فکر بعد از کرونا باشیم، بعضی از هتل‌ها و بومگردی‌ها به دنبال تغیبر کاربری‌ هستند و این ضربه زیادی به گردشگری خواهد زد همچنین به نظر می‌رسد وزارت میراث فرهنگی چشم انداز مشخصی برای راهنمایان گردشگری ندارد.

یک راهنمای گردشگری دیگر هم با بیان اینکه حال راهنمایان گردشگری خوب نیست، مطرح کرد: گردشگری ارتباط مسقیمی با امنیت و وضعیت اقتصادی هر جامعه دارد و وقتی این‌ها دچار خدشه شوند باعث می‌شود گردشگری تحت‌الشعاع قرار گیرد.

محمود فارسی به خبرنگار ایسنا گفت: پیش از شیوع کروناویروس هم اوضاع گردشگری خوب نبود و بیش از یکسال است که گردشگری اوضاعی فاجعه بار دارد به طوریکه همه فعالان در بخش‌های مختلف گردشگری بیکار و به دنبال یافتن شغل دیگری هستند.

وی با بیان اینکه کرونا تیر خلاص را به صنعت گردشگری زد، توضیح داد: راهنمایان گردشگری، جزئی از خانواده گردشگری محسوب می‌شوند، تسهیلاتی با سود ۱۲ درصد به آن‌ها وعده داده شد که به علت مشکل سایت بسیاری از همکاران موفق به ثبت نام نشدند.

فارسی ادامه داد: راهنمایان از بیمه محروم هستند و اداره تأمین اجتماعی آن‌ها را نمی‌پذیرد و شغلشان را به رسمیت نمی‌شناسد، مجلس شورای اسلامی هم هنوز آن ‌را به عنوان شغل تصویب نکرده است، اینکه راهنمایان گردشگری باید انتظار حمایت از چه شخص یا ارگانی را داشته باشند، جای سوال است؟

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از راهنمایان گردشگری نشده است، گفت: زمانی که گردشگر فراوان است و همایش و سمینارهای فراوان برگزار می‌شود انتظارات از راهنمایان زیاد است اما امروز که دچار رکود در صنعت گردشگری شدیم، راهنمایان فراموش شده‌اند.

اینطور که پیداست فراموشی مسئولان راهنمایان گردشگری، را به شدت آزار می دهد و گردشگری پساکرونا به سختی می تواند احیاء شود چراکه قدر داشته ها را باید همیشه دانست و از دست دادنشان خسرانی است که شاید قابل جبران نباشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راهنمایان گردشگری در تنگنا

رد پای سیاه کرونا بر فعالیت راهنمایان تور

سفر عامل انتقال کرونا است

«سفر عامل انتقال کرونا است. اگر به نگرانی‌ها توجهی نشود، به بحران تبدیل می‌شود و اگر این بحران جدی گرفته نشود، به فاجعه تبدیل می‌شود.»

به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران، سومین نشست شورای مشورتی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با موضوع «راهکارهای توسعه گردشگری در بین دانشگاهیان در دوران شیوع کرونا» با حضور فعالان و استادان حوزه گردشگری برگزار شد.

رحیم یعقوب‌زاده، رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با ارائه گزارش اجمالی از فعالیتهای مرکز گردشگری گفت: این مرکز از سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است و تاکنون برنامه‌های اثربخشی در حوزه گردشگری علمی و فرهنگی همچون ۱۵ دوره طرح ملی “ایران، مرز پرگهر” و ۱۴ دوره همایش ملی خلیج فارس و … را در کارنامه خود داشته است.

یعقوب‌زاده با اشاره به پدیده نوظهور کرونا در یک سال اخیر و آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف ازجمله صنعت گردشگری در دنیا افزود: صنعت مظلوم گردشگری یکی از حوزه‌هایی بود که در این ایام آسیب‌های فراوانی را متحمل شد که باید با هم‌اندیشی فعالان این حوزه به ارائه راهکارهایی جدید برای مقابله با این بحران پرداخت.

او در ادامه گفت: از آنجایی که بخش مهمی از فعالیت‌های مرکز گردشگری، برگزاری اردوهای دانشجویی است و با توجه به شیوع کرونا، امکان برگزاری این اردوها وجود ندارد، سومین نشست شورای مشورتی مرکز را متشکل از صاحب‌نظران و اساتید به نام این حوزه که فعالیت‌های مستمری در صنعت گردشگری در سال‌های اخیر داشته‌اند تشکیل دادیم تا از پیشنهادات سازنده ایشان برای بررسی این اردوها به سبک و شیوه‌های جدید و متنوع‌تری در شرایط شیوع کرونا استفاده کنیم. البته در این مدت، نشست‌ها و سخنرانی‌های متعددی در قالب و بستر فضای مجازی برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم دریافت کردیم.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه این نشست اظهار کرد: کرونا بخش جدیدی را در زندگی امروز ما ایجاد کرده که آسیب‌های آن در حوزه‌های مختلف فعالیتی از جمله حوزه فرهنگی مشاهده می‌شود که جبران آن نیازمند زمان زیادی  است.

او گفت: در ایام کرونا تا کنون برخی اقدامات به صورت مجازی در حوزه‌های مختلف معاونت فرهنگی انجام شده است اما در حوزه گردشگری به دلیل نوع فعالیت تعاملی و شرایط حاضر نتوانسته‌ایم به شیوه مطلوب دست یابیم؛ لذا تصمیم داریم با برگزاری جلساتی همچون جلسه امروز به شیوه مطلوبی در برگزاری برنامه‌های علمی-فرهنگی در حوزه گردشگری برسیم.

غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز گفت: در حوزه گردشگری با فرایند مهمانی و میزبانی روبه‌رو هستیم که با تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و مردم همراه است. اکنون یک عامل نوظهور خارجی وارد این عرصه و تعاملات شده که به ناگاه جهان در شش ماه گذشته تحت تأثیر این متغیر کاملاً ناشناخته قرار گرفته است، موردی که آمادگی درباره آن وجود نداشت و امنیت و سلامت جسمی مردمان را مورد تهدید قرار داده و طبیعتاً تعاملات را هم تحت تأثیر خود قرار داده است.

او افزود: مفهوم «فاصله‌گذاری اجتماعی» که این روزها رایج شده است مبنی بر مفهومی نوپدید بوده که از علوم انسانی بیرون کشیده شده و کنش اجتماعی و انسانی را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین کرونا فقط پدیده‌ای نیست که سلامت و رعایت بهداشت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه پدیده‌ای اجتماعی نیز هست. کرونا تأثیرات زیادی بر بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته و سبک زندگی را تغییر داده است، لذا در شرایط فعلی و در بسیاری از رسته‌های فعالیتی نمی‌توان توقعات قبل را داشت. شکل‌گیری مفاهیم و ادبیات جدیدی همچون دورکاری و عدم حضور در جلسات و برگزاری نشست‌های مجازی، گردشگری مجازی و الکترونیکی و … تأثیرات این پدیده بوده است.

‌سلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی، سفر عامل انتقال ویروس است، گفت: امروز هر فردی که هیچ علامتی هم ندارد، ممکن است عامل خطر و ناقل باشد و سلامتی میزبان را تهدید کند و هیچ‌کس مصون نیست. در صنعت گردشگری و در تحلیل مولفه‌های این صنعت، مسائل دیگری وارد شده و کرونا اثر خود را بر هر گونه گردهمایی و سفر داشته است. اگر به نگرانی‌ها توجهی نشود،  به بحران تبدیل می‌شود و اگر این بحران جدی گرفته نشود، به فاجعه تبدیل می‌شود.

او افزود: تأثیر کووید ۱۹ در بحث اقامت، رستوران‌ها و مراکز خدمات پذیرایی و هتل‌ها و حمل‌ونقل‌ها بسیار زیاد بوده است و از لحاظ پزشکی تأکید بر عدم حضور در این مکان‌ها و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی می‌شود؛ لذا در عرصه گردشگری با مسئله پیچیده‌ای مواجهیم که به راحتی نمی‌توان برای آن راهکاری پیدا کرد و جایگزینی برای آن قائل شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه گردشگری صنعتی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد، اظهار کرد: در زنجیره تأمین این صنعت عوامل متعددی دخیل است. گردشگری روح فعالیت‌های فرهنگی است و صرفاً موضوع بیزینس مطرح نیست. با توجه به پیچیدگی‌های موجود و ابعاد مختلف انسانی گردشگری و اطلاعات‌محور بودن آن، باید به عدم قطعیت در تقاضاهای این حوزه اهمیت داد. با توجه به باری هم که بر دوش کادر درمان است، نباید مراجعه‌ای به این حوزه صورت بگیرد، لذا به راحتی نمی‌توان در زمینه گردشگری برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به پرریسک بودن راه‌اندازی این صنعت در شرایط امروز، گفت: زمانی می‌توانیم در این صنعت مطابق شرایط فعلی حرفی برای گفتن داشته باشیم که پارادایم‌های حوزه بهداشتی و پزشکی را در همه عرصه‌ها مورد توجه قرار دهیم.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران در این نشست اظهار کرد: به دنبال تأسیس فدراسیون گردشگری کشور ذیل کمیسیون گردشگری هستیم. البته جای جهاددانشگاهی در این فدراسیون خالی بوده و خوب است این نهاد با حضور در اتاق بازرگانی، جایگاه خود را در این فدراسیون داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه با برگزاری همایش‌های علمی مرتبط با حوزه گردشگری می‌توان کارهای زیادی انجام داد، اظهار کرد: گردشگری حوزه‌ای حساس مانند یک گل است که با کوچکترین بادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. نگاه مدیران باید به این سمت سوق پیدا کند تا دامنه تأثیرپذیری‌ها در این عرصه کاهش یابد.

عبدالملکی در ارتباط با تعامل با دانشگاهیان به‌منظور جذب دانشجویان در حوزه گردشگری گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده و متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته، مربوط به حوزه‌های فعالیتی دولت و بخش خصوصی و تأکید آن بر واگذاری برخی حوزه‌ها به این بخش و برای چابک‌تر شدن دولت بوده است، به همین‌ منظور ما نیز در حال راه‌اندازی بانک ایده در حوزه گردشگری هستیم. هر فردی از جمله دانشجویان در خصوص گردشگری ایده‌ای داشته باشد، می‌تواند به ما اعلام کند و از آن ایده حمایت صورت می‌گیرد.

شهرود امیرانتخابی، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری نیز در این نشست با بیان اینکه کرونا به صنعت گردشگری کشور ما خدمت کرد، گفت: از این‌رو که هنوز مفهوم صحیح گردشگری در کشور ما شکل نگرفته است. جذب گردشگر خارجی که مهمترین هدف این صنعت در تمام دنیاست، در کشور ما معنا و مفهوم درستی ندارد. دستگاه متولی میراث فرهنگی هم به دلایل مختلف به این موضوع کمتر پرداخته است؛ لذا باید درباره این موضوع از پایه کار شود و مدیران آموزش ببینند و بدانند ابتدا و انتهای گردشگری چه چیزی است. این مدیران اغلب با ارزش‌های میراث فرهنگی آشنا نیستند و یا در حوزه گردشگری چارچوب‌های نظام را خوب نمی‌شناسند.

نجفی، دبیر اولین کنفرانس گردشگری کشور و پژوهشگر و صاحب‌نظر در حوزه برندینگ نیز که در این نشست حضور داشت، در سخنانی گفت: یک مقدار نیاز است با جامعه علمی و دانشگاهی در حوزه گردشگری هم‌فکری شود.

رضا خوش‌سرور، رئیس امور گردشگری ورزشی دانشجویان ایران هم در سخنانی در این نشست اظهار کرد: خوب است در شرایط امروز، شورای پویش ملی مقابله با کرونا ایجاد شود که البته بخش‌هایی از آن در وزارت ورزش اجرایی شده است. همچنین در فضاهای مجازی می‌توان کانال‌هایی ایجاد کرد و بروشورهایی تهیه و منتشر کرد یا تولیدات موشن‌گرافیک در حوزه گردشگری داشت و نیز در قالب برنامه‌های تلویزیونی به ضبط و پخش برنامه‌های آموزشی در موضوعات گردشگری پرداخت. همچنین ایجاد و تقویت مراکز گردشگری در این شرایط می‌تواند در اولویت برنامه‌های این حوزه باشد یا برگزاری دوره‌های آموزش راهنمایان تورهای گردشگری در این ایام با قوت خوبی برگزار شود.

به گفته او، یکی از دغدغه‌های دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، نداشتن شغل و بیکاری است. در حوزه گردشگری و با برگزاری دوره‌های متعدد در این فرصت پیش‌آمده به دلیل شیوع کرونا، می‌توان فرصت‌های اشتغال‌زایی را ایجاد کند.

در ادامه شهرابی، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه در زمینه گردشگری با سه گروه جامعه میزبان، گردشگر و افرادی که خدمات گردشگری ارائه می‌کنند، روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: اکثر نگرانی‌ها از آسیب‌ها و خسارات اقتصادی حاصل از شیوع این بیماری است. ابتدا گفته می‌شد با ورود به فصل گرم و افزایش دمای هوا این ویروس از بین می‌رود که البته این اتفاق نیفتاد. اگر در این زمینه متمرکز شویم، خواهیم دید جای برخی مطالعات علمی پیرامون بسیاری موضوعات حول محور گردشگری خالی است، از جمله اینکه آسیب‌های حاصل از این بیماری بر جوامع در شرایط فعلی و نیز در دوران پساکرونا به چه صورت خواهد بود. اگر سرفصل‌های این مسائل استخراج شود و بر روی آن‌ها مطالعاتی صورت بگیرد، خروجی خوبی حاصل خواهد شد.

بختیاری، مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: ما باید از بخش‌های مکمل در حوزه گردشگری استفاده کنیم، راهکارهای مختلفی تجربه شده و بازخوردها هم خوب بوده، اما امروز شرایط به گونه‌ای است که باید بررسی شود که چه باید کرد تا این صنعت تعطیل نشود. می‌توان به بخش صنایع دستی در کنار گردشگری به صورت مجازی بهای بیشتری داد. همچنین می‌توان در کنار کلاس‌های درس مجازی دانشجویان، برخی دوره‌ها و کلاس‌های مجازی آموزش صنایع دستی در فضای مجازی را دایر کرد. اگر در این زمینه تمایلی وجود داشته باشد، ما در بخش غیردولتی صنایع دستی می‌توانیم این موضوع را پوشش بدهیم تا از حداقل‌ها بهره‌برداری شود.

مهنا نیک‌بین، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: صنعت مسیر خود را رفته و دانشگاه مسیر دیگری را و نیاز صنعت در دانشگاه پیگیری نمی‌شود. اکنون دوران رکود صنعت گردشگری بوده و خوب است صنایع وابسته به گردشگری آسیب‌شناسی شوند و موضوعاتی از این دست که چرا یک دانشجوی فارغ‌التحصیل این رشته که می‌خواهد جذب یک آژانس گردشگری شود، باید مجدداً دوره بگذارند؟ این‌ها جاهای خالی است که خوب است با برگزاری دوره‌های آنلاین در این ایام پر شود و مشکلات این مسیر برطرف شود.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران هم در پایان این نشست گفت: تاریخ بشر نشان داده هیچ مشکل لاینحلی وجود ندارد. اما مسئله اینجاست که ما اکنون در وضعیت بلاتکلیفی هستیم و به نظر باید برای آینده با در نظر گرفتن شرایط وجود کرونا و نیز در شرایط عدم وجود کرونا برنامه‌ریزی کرد. در این زمینه احتمالاً تا پایان سال وضعیت مشخص می‌شود و می‌توان در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری با هواپیما به گردشگری آینده

وضعیت سفر در استان‌های قرمز چگونه است؟

قابل دسترس بودن سواحل گیلان یکی از عوامل جذب مسافران است

فرماندار شهرستان رشت گفت: قابل دسترس بودن سواحل گیلان برای مردم استان‌های همجوار یکی از عوامل جذب مسافران است، باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و اراده خدمات مناسب استفاده کنیم.

علی فتح‌اللهی امروز در جلسه ساماندهی سواحل که در فرماندار رشت برگزار شد، سواحل را ظرفیتی بسیار باارزش دانست و اظهار کرد: باید جهت استفاده بهینه از ظرفیت سواحل برنامه ریزی درستی را داشته باشیم تا از این ظرفیت خدادادی برای ایجاد اشتغال و ارائه خدمات خوب به مردم بهره‌مند شویم.

فرماندار شهرستان رشت افزود: حفظ جان انسان‌ها یکی از اولویت‌هاست و همواره در حوزه‌های مختلف نظیر حمل و نقل جاده‌ای، خدمات عمرانی، انجام امور زیربنایی و… باید خدمات خوبی را به مردم ارائه کنیم، لذا ایجاد فضای مفرح و مناسب باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قابل دسترس بودن سواحل گیلان برای مردم استان‌های همجوار یکی از عوامل جذب مسافران است، از این رو مدیریت خاص خود را می طلبد، ادامه داد: باید از این آب و هوای خوب و طبیعت سرسبز باید برای مردم ما درآمد داشته باشد، در همین راستا باید به ظرفیت سواحل توجه ویژه داسته باشیم.

فتح‌اللهی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در جذب گردشگران اجرای طرح سالمسازی مناسب است که جزء برنامه‌های کاری ما قرار دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که مهمان‌نوازی یکی از خصلت‌های بسیار خوب مردم گیلان است، برای مردم این دیار سخت است که به سبب شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا از مسافران بخواهیم که به گیلان و رشت مسافرت نکنند.

فرماندار رشت تصریح کرد: با توجه به اینکه تعطیلات دهه محرم را در پیش داریم، پیش‌بینی می‌شود که با سیل عظیمی از مسافران در سطح استان و شهرستان مواجه شویم این در حالیکه است شهرستان رشت از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد لذا باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت فعالیت طرح‌های ساماندهی سواحل انجام گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری گیلان

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

ساحل چمخاله _ساحلی اروپایی در گیلان