آشنایی با پارک جنگلی قرق

پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومتری گرگان بین دو شهر گرگان و علی آباد کتول واقع شده است. مساحت پارک جنگلی قرق ۶۵۰ هکتار است و در محیط جلگه‌ای قرار دارد. ارتفاع نسبی ۱۰۵ متر از سطح دریا واقع است. بلند ترین نقطه آن ۶۰۰ متر و كوتاه ترین آن ۴۰ متر می باشد.

جریان باد در بهار و تابستان از غرب به شرق و شب ها ازجنوب به شمال است. این پارك دارای دو حلقه چاه عمیق است كه از طریق لوله كشی آب به منبعی كه در مركز پارك بر روی تپه ای قرار دارد و سپس به سیستم شبكه آبرسانی متصل می شود كه از نظر كیفیت، از درجه بالایی برخوردار است .

پارک جنگلی قرق

طرح این پارک در سال ۱۳۴۸ توسط مرحوم حسین سعیدی آشتیانی؛ بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی ایران، تهیه و عملیات اجرایی آن از ۱۳۵۰ آغاز شد. داخل این پارک، یک پارک وحش (محدوده‌ای برای نگهداری حیوانات وحشی) موجود است. همچنین دارای پناهگاه‌های چوبی برای اسکان بازدیدکنندگان و سایر امکانات رفاهی می‌باشد.

رویشگاه جنگلی آن «انجلی» و «ممرزستان» است و سایر گونه‌های آن بلوط، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد است و رویشگاه‌های درختچه‌ای و پوششی آن همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران است.

در این پارک جنگلی، گونه‌های حمایت ‌شده گوزن قرمز ایران نگهداری و تکثیر ‌شده و به دیگر مناطق کشور برای زیست و زادآوری منتقل می‌شوند. پارک جنگلی قرق به عنوان زیستگاه گوزن قرمز شناخته شده است، گوزن قرمز از گونه‌های حمایت شده محیط زیست است.

پارک جنگلی قرق

بازدید از پارك بیشتر در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد و شبكه های آبرسانی، برق رسانی ، سرویس های بهداشتی ، پارك وحش ، پارك كودك ، پناهگاه های چوبی ، محدوده كمپینگ و پیك نیك ،فروشگاه و رستوران ، ساختمانن نگهبانی و انتظامی ، مسیر های آسفالته ماشین رو و پیاده رو از امكانات پارك جنگلی قرق می باشند.

منبع:تریپ یار

مرتبط:

ابراز امیدواری از برقراری پرواز گرگان – آکتائو

آشنایی با جنگل النگدره | بهشت پاییزی گرگان

دیوار گرگان ،دیواری به قدمت دیوار چین

پیوند دنیای باستانی و مدرن در لیسبون

اینکه شهر یا کشوری بتواند حس آرامش را برای مردم و بازدیدکنندگانش به ارمغان بیاورد، ویژگی ارزشمندی برای زندگی شهری است. «لیسبون» پایتخت کشور پرتغال با ساختمان‌های رنگارنگ قدیمی خود توانسته است این آرامش خاص را برای مردم به وجود آورده و هرساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کند.

«لیسبون» در ناحیه تلاقی رودخانه تاگوس و اقیانوس اطلس واقع شده است که این موقعیت قرارگیری و امکانات فراهم شده در این منطقه به واسطه ساحلی بودن آن و آب و هوای آفتابی‌اش، گردشگران زیادی را به بازدید از این شهر علاقه‌مند کرده است.

تاریخ طولانی این شهر، آثار تاریخی و باستانی سطح شهر و ظاهر قدیمی‌ آن از جمله مواردی است که در کشف لیسبون نقش بسیار مهمی داشته است. این شهر به این دلیل که بر روی هفت تپه بنا شده به شهر «هفت‌تپه» نیز شهرت دارد.

لیسبون

تمام نقاط لیسبون مانند شهرهای اطرافش به شکلی مدرن بازسازی نشده و محله‌های قدیمی بسیاری در اطراف این شهر وجود دارد که جلوه‌ای قدمت‌دار به آن می‌بخشد، با این حال از لحاظ اقتصادی بسیار مورد توجه است و به‌ عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه ‌جزیره ایبری پس از مادرید شناخته می‌شود. در راستای اهمیت اقتصادی این شهر باید گفت «لیسبون» بیشترین ثروت اقتصادی کشور پرتغال برای مثال ۴۵ درصد کل تولیدات را در خود ذخیره کرده و از شهرهای مهم اروپا به شمار می‌آید.

در مورد تاریخچه این شهر گفته می‌شود که «لیسبون» از ۲۰۵ سال پیش از میلاد تحت حاکمیت امپراتوری روم بوده و ژولیوس سزار این شهر را «شهر فراخوانده» نام‌گذاری کرده است. طبق این گفته و با توجه به اینکه لیسبون یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و اروپا است، می‌توان گفت این شهر از شهر رم در ایتالیا نیز قدمت بیشتری دارد.

در برخی از اسناد موجود لیسبون چهار قرن زودتر از شهر رم ساخته شده و پس از شهر آتن، دومین شهر قدیمی اروپا است. برخی از مورخان معتقدند که لیسبون در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد توسط فنیقی‌ها ساخته شده و همچنین نام این شهر که از اصطلاحاتی در زبان فنیقی گرفته شده، گفته‌ها در مورد این شهر را صحت می‌بخشد.

بناهای یادبود از کاشفان بزرگ مانند واسکو دوماگا، قلعه سائو جرج، قصر مافرا، پراک ادوارد هفتم، قلعه بلم و… از مهمترین مناطق تاریخی این شهر است که هرساله باعث جذب گردشگران زیادی به این کشور می‌شود. جذابیت‌های مناطق تاریخی و قدمت‌دار لیسبون به حدی است که گردشگران علاقه‌ دارند نسبت به مناطق مدرن از مناطق تاریخی بیشتر بازدید داشته باشند.

لیسبون

 

مردم «لیسبون» که از این شهر با عنوان «لیژبوآ» نیز یاد می‌کنند، شهر خود را این چنین توصیف می‌کنند: «رود کهن‌سال تاقوس که بازوانش را برای در آغوش کشیدن معشوق کهنه‌اش لیسبون گشوده و مردم می‌توانند از فراز آن با دنیایی باستانی که انگار با شهری جوان گره خورده است، آشنا شوند».

از مناطق تاریخی و مورد توجه این شهر می‌توان به قدیمی‌ترین محله آن به نام «آلفاما» اشاره کرد. این محله میزبان بناهای باشکوه معماری قدیمی است که تاریخ برخی از آن‌ها به دوران حضور مسلمانان باز می‌گردد.

گردشگران می‌توانند بر بالای تپه‌ای که در این محله قرار گرفته است، منظره‌ای وسیع از رودخانه تاگوس تا دروازه موریش را که به دست مسلمانان ساخته شده، به تماشا بنشینند و در کنار موسیقی و غذاهای محلی این منطقه، از صحنه‌ روبه‌روی خود نهایت لذت را ببرند.

قلعه بلم از دیگر مناطق جذاب این شهر است و از آن به عنوان قلب  و روح تاریخی پرتغال یاد می‌شود که در سال ۱۹۸۳در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است.

این شهر تاریخی با تمام زیبایی‌هایی که با خود به همراه دارد اما در سال ۱۷۵۵ دچار یک زمین‌لرزه طولانی و مهیب شد و به شدت آسیب دید؛ این زمین‌لرزه با خود سونامی و آتش‌سوزی را نیز به همراه داشت که آسیب‌های وارد شده به لیسبون را چند برابر کرد، اما لیسبون با همان وضعیت باقی نماند و دوباره قامت راست کرده و گردشگران زیادی را برای بازدید از خود فراخواند.

منبع:

lisbonlisboaportugal.com

www.britannica.com

مرتبط:

کلیسای استرلا باسیلیکا در لیسبون در پرتغال

لیسبون گنجینه فرش های ایرانی

قلعه مورس ها در پرتغال

با جدید ترین قطارهای مسافربری ایران آشنا شوید

حمل و نقل با قطارهای مسافربری یکی از امن ترین و آسوده خاطر ترین مسافرت های جهان است که هنوزم هم طرفدارن خاص خود را دارد.

شاید هیچ گاه نتوان قطارهای مسافربری را از حمل ونقل جهان حذف کرد؛ زیرا قطارها با فضای صمیمی، امکانات عالی و شرایط مناسب بهترین موقعیت را برای مسافران رقم می زنند. میان همه راه ها و وسایل نقلیه که برای انتقال از شهری به شهر دیگر وجود دارد، قطار یکی از انتخاب های مناسب برای همه اقشار جامعه علی الخصوص خانواده ها و گروه های دوستانه است. در ایران قطار به عنوان وسیله راحت و بدون دردسر شناخته می شود که می توانید همراه با خانواده، دوستان یا همراهان خود به راحتی تا مقصد، استراحت و بگووبخند داشته باشید. در این مطلب به بررسی مزیت های سفر با قطار و معرفی بهترین و فول آپشن ترین قطارهای موجود در ناوگان ریلی ایران می پردازیم؛

قطارهای مسافربری
تاریخچه ورود قطارهای مسافربری به ایران

این ماشین دودزا سال ها است که در ایران و بین شهرهای آن حرکت می کند و کالا و مسافران بسیار زیادی را از شهری به شهر دیگر منتقل کرده است. اولین خط ریلی ایران و اولین قطار به کار افتاده در کشور ما سال ۱۲۶۱ و با دستور ناصرالدین شاه بین تهران و شهر ری ساخته شد. آن زمان مردم از قطار می ترسیدند و با توجه به دود زیادی که از این ماشین بزرگ خارج می شد، مردم به آن ماشین دودی می گفتند. پس از آن با گسترش ساخت وسازها در ایران و افزایش جمعیت دولت ایران تصمیم به ساخت اولین مسیر ریلی ایران گرفت؛ البته قبل از آن همه صنعت ریلی کشور به صورت ملی درآمده بود. اولین مسیر ریلی ایران بین شهرهای گرمسار و مشهد در سال ۱۳۰۶ افتتاح شد. این مسیر ریلی کوتاه الان به چیزی حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر رسیده است و این پیشرفت زیادی برای صنعت ریلی ایران محسوب می شود.

مزیت های سفر با قطارهای مسافربری

برای آن هایی که به مسافرت و گردشگری علاقه مند هستند بسیار مهم است که همراه با گروه خود اوقات خوشی را تا رسیدن به مقصد داشته باشند. درواقع بسیاری معتقد هستند که بهترین زمان سفر، مسیر آن است و سفر شما از درب خانه شروع می شود، نه زمان رسیدن به مقصد. کسانی که به این مساله باور دارند، می دانند که بهترین وسیله ممکن برای دورهمی های دوستانه، خانوادگی و داشتن محیطی صمیمی تا رسیدن به مکان موردنظر در واگن های قطار امکان پذیر است. واگن هایی که به صورت چهارنفره یا اتوبوسی مسافران را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند. مزیت های قطار به دو دسته تقسیم می شوند که درادامه توضیح خواهیم داد.

فضای خصوصی

اگر اهل مسافرت هستید، حتما می دانید که قطارهای واگنی چه شرایطی را برای دورهمی های شما فراهم می کنند. در هر کوپه به تعداد ظرفیت آن، افراد امکان استراحت دارند. شما می توانید با تعداد مشخصی تا رسیدن به مقصد به گفتگو و هر کار دیگری بپردازید. پس از سال ها امکانات دیجیتالی و کنسول های سرگرمی به واگن ها اضافه شد که به آن ها اشاره خوهیم کرد.

قطارهای مسافربری

فضای استراحت ایده آل

در واگن های قطار امکانات استراحت تا خود مقصد به خوبی وجود دارند. این امکانات را می توان به دو دسته رفاهی و آرامشی تقسیم کرد. هر واگن به تعداد ظرفیتی که دارد، تخت و صندلی برای خواب و نشستن مسافر دراختیارتان می گذارد. این باعث می شود که شما در واگن خود بخوابید یا در حالت نشسته استراحت کنید. به غیر از آن از امکانات رفاهی هر واگن که بسته به درجه بندی قطار متفاوت است، می توان به قهوه جوش، کنسول های دیجیتالی برای سرگرمی، مانیتورهایی برای تماشای فیلم یا پخش موزیک، باند و سیستم صوتی برای شنیدن بهتر صدا یا در بعضی از قطارها امکان اتصال انواع وسایل مثل یو اس بی به مانیتور برای تماشای فیلم و شنیدن موسیقی موردعلاقه شما اشاره کرد.

معرفی جدیدترین قطارهای مسافربری

در ایران پس از گسترش راه های ریلی و افزایش سطح توقع مردم قطارهای جدید و به روزی به ناوگان ریلی اضافه شد که درادامه آن ها را معرفی می کنیم.

قطارهای مسافربری فدک

قطار فدک لوکس ترین قطار ایران است. این قطار با کوپه های چهار نفره امکانات عالی و خدمات رسانی مناسب شرایط زندگی در یک هتل کامل را برای شما تا مقصد خود فراهم می کند. ازجمله امکانات موجود در این قطار می توان به کنسول های سرگرمی، سرو غذا در کوپه، پخت غذاهای متنوع در رستوران قطار، طراحی زیبا و کوپه های کاملا استاندارد و… اشاره کرد که برای شما فراهم است. این قطار فعلا در مسیرهای زیادی تردد ندارد که برای اطلاعات بیشتر و خرید بلیط قطار فدک ، قطار نور الرضا و سایر قطارها می توانید از علی بابا استفاده کنید.

قطار های فدک

قطار چهارتخته غزال

قطارهای غزال ساخت کشور چین و از آپشنال های ناوگان ریلی ایران هستند. در هر واگن از این قطار ۹ کوپه وجود دارد که با طراحی بسیار مناسب شرایط، احساس راحتی خوبی از نظر جا و مکان را تجربه می کنید. در هر کوپه غزال امکاناتی مانند سیستم تهویه مناسب، کنسول های سرگرمی و دو نمایشگر قرار دارد که می توانید با استفاده از آن ها خودتان را سرگرم کنید.

قطار چهارتخته غزال

قطارهای چهار نفره سبز

قطار سبز را می توان نمونه ای از قطارهای ایرانی با کیفیت دانست. واگن های این قطار در ایران تولید می شوند و از جدیدترین امکانات در ساخت آن ها استفاده می کنند. یکی از ویژگی های قطار سبز لرزش کم نسبت به دیگر قطار های ساخت داخل است که می توان این را به عنوان اصلی ترین مزیت آن دانست.

این ها فقط تعدادی از انواع قطارهای موجود در ایران هستند. ازجمله دیگر قطارها را می توان به قطارهای سریر، طوس، خلیج فارس، زندگی، قطار سفیر و… اشاره کرد که همه آن ها کوپه های چهار نفره دارند. بهتر است به این لیست قطارهای ساخت داخل اتوبوسی را هم اضافه کنید. شمامی توانید به راحتی و در کم ترین زمان بلیط قطار از علی بابا بخرید و برای سفر خود حاضر شوید.

قطارهای چهار نفره سبز

منبع:نمناک

مرتبط:

چگونه در دوران کرونا با قطار سفر کنیم؟

کیفیت غذای قطار های مختلف چگونه است؟

بار مجاز کودکان و نوزادان در سفر با هواپیما و قطار چقدر است؟

تاثیر سفر های اخیر در روند “کرونا” در کشور

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به حجم قابل توجه سفر های مردم در تعطیلات اخیر، گفت: در روند کلی بیماری این سفر ها ممکن است گاهی روند نزولی بیماری را کُند کنند و گاهی خودشان موجب ایجاد روند افزایشی شوند.

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به حجم سفر ها در تعطیلات اخیر، گفت: حجم بالای سفر هایی که در تعطیلات اخیر انجام شد، بر روند بیماری کرونا در کشور تاثیر خواهد داشت. به طور کلی هر اقدام موثر درست یا نادرست در فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی معمولا پنج روز الی یک هفته بعد در بیماران سرپایی، دو الی سه هفته بعد در بیماران بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این دوره چهار روزه (تعطیلات هفته گذشته) میزان سفر قابل توجهی را شاهد بودیم. خصوصا از مبدا استان تهران و البرز و به ویژه به مقصد مناطق گردشگری مانند مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان و آذربایجان شرقی و… که قطعا این موارد در میزان بیماران سرپایی، بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در فواصلی که گفتم، موثر خواهد بود.

حریرچی تاکید کرد: البته سفرها به اندازه خودشان موثرند و بر این اساس سفرها موجب افزایش بیماری می‌شوند. در روند کلی بیماری این سفرها و اقدامات ممکن است گاهی روند نزولی بیماری را کُند کنند و گاهی خودشان موجب ایجاد روند افزایشی شوند.

وی درباره چرایی بسته نشدن جاده‌های کشور در تعطیلات اخیر، گفت: وزارت بهداشت نظراتش را قبلا درباره ضرورت عدم انجام سفر اعلام کرده است و کشور ما هم مانند کشورهای اروپایی و… به همراهی و همکاری مردم اعتماد کرد و درخواستش این بود که مردم به سفر نروند. بستن جاده‌ها اولا کار پر هزینه‌ای است و دوما این اقدام باعث می‌شود که برخی سفرهای ضروری هم انجام نشود. ممکن است کسی برای اشتغال، ماموریت اداری، بیماری و… نیاز به سفر ضروری داشته باشد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تجربه‌ای که کشورهای اسپانیا، انگلیس، آلمان و … داشتند نیز این بود که به مردم برای عدم سفر اعتماد کنند، اما متاسفانه هم آن‌ها در این زمینه دچار شکست نسبی شدند و هم ما.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کدام کسب و کارها در ایام کرونا بیشتر سود کردند؟

بررسی تاثیر کرونا بر میراث، گردشگری و صنایع فرهنگی

مقررات سفر شهروندان ایرانی به ۴ کشور اروپایی

ساماندهی اضطراری بنای رصدخانه تاریخی مراغه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ویژه مراغه از ساماندهی اضطراری بنای رصدخانه تاریخی مراغه این شهرستان خبر داد.

یعقوب طالبی در خصوص اقدامات اداره میراث فرهنگی شهرستان ویژه مراغه در راستای ساماندهی رصدخانه تاریخی خواجه نصیر طوسی، اظهار کرد: با توجه به لزوم ساماندهی بنای تاریخی رصدخانه مراغه، اقدامات اضطراری برای بهسازی دیواره پوشش برج مرکزی رصدخانه که در معرض آسیب های نوشتاری قرار گرفته بود، توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان آغاز و در حال تداوم است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی و علمی رصد خانه مراغه در دنیا، خاطرنشان کرد: ساماندهی و احیا رصد خانه تاریخی مراغه از اولویت‌های مهم اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ویژه مراغه است که در این راستا با اتمام مرکز خدماتی که در محوطه این رصدخانه قرار گرفته اقدامات ویژه نگه داری این بنای تاریخی نیز تکمیل خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، وی اظهار کرد: رصدخانه خواجه نصیر الدین طوسی مراغه از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است که همه ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و اداره میراث فرهنگی شهرستان در نظردارد با تکمیل زیرساخت‌های خدماتی، بستر لازم برای ارائه خدمات مناسب را برای گردشگران فراهم سازد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رصد خانه مراغه _بزرگترین رصدخانه جهان

رصدخانه ایران در مراغه ۸۰۰ ساله شد

گنبد سرخ سلجوقی ها در مراغه

اولین اکوکمپ سبلان راه‌اندازی شد

به همت هیمالیانوردان اردبیلی اولین اکوکمپ در دامنه‌های سبلان راه‌اندازی شد.

۱۵ شهریور در آئین افتتاح اولین اکوکمپ در سبلان یکی از همیالیانوردان و موسسین این مجموعه گردشگری اظهار کرد: برای اولین بار و با هدف توسعه صنعت گردشگری در استان با حضور کوهنوردان سراسر کشور راه‌اندازی شد تا گردشگران و کوهنوردان از آن استفاده کنند.

سیاوش شهباززاده خاطرنشان کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امکانات و تجهیزات مناسب در چهار هفته صعود سراسری به سبلان انجام می‌شود تا علاقمندان از این مجموعه استفاده کنند.

وی گفت: هفته اول این صعود سراسری روزهای ششم تا هشتم شهریور، هفته دوم ۱۳ و ۱۴ شهریور، هفته سوم ۲۰ و ۲۱ شهریور و هفته چهارم نیز ۲۷ و ۲۸ شهریور برگزار می‌شود.

موسس اکوکمپ سبلان افزود: این اکوکمپ کوهستانی با اجرای اولین برنامه صعود سراسری به سبلان به انجام رسید و فعالیت خود را آغاز کرد تا با مدیریت و سرپرستی ایرج معانی از هیمالیانوردان استان اردبیل این مجموعه ارائه خدمات کند.

شهباززاده بیان کرد: قبل از این در دماوند این اکوکمپ راه‌اندازی شده بود و برای اولین بار تصمیم گرفتیم تا در قله سبلان نیز این مجموعه را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: احداث این مرکز با استانداردهای مدنظر زمینه‌ساز ارائه خدمات و ثمرات مطلوبی خواهد بود که ارزش به سزایی نیز در صعود به سبلان به همراه خواهد داشت.

شهباززاده تصریح کرد: معرفی قله سبلان به ویژه صعود از مسیرهای جذاب با امکانات و استانداردهای جهانی به گردشگران داخلی و خارجی از جمله اهداف راه‌اندازی این مجموعه بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این اکوکمپ شاهد جلوگیری از عوامل تخریب محیط زیست سبلان و همچنین آموزش مرتبط با حفظ محیط زیست به گردشگران باشیم.

موسس اکوکمپ سبلان حفظ بافت بومی روستاهای اطراف سبلان و معرفی آنها را به گردشگران داخلی و خارجی همچنین رونق اقتصادی جامعه محلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از علل و عوامل راه‌اندازی این مجتمع برشمرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ایرج معانی از هیمالیانوردان اردبیل نیز بیان کرد: اکوکمپ سبلان با هدف ارائه خدمات صعود به کوهنوردان و همچنین گردشگران داخلی و خارجی برای یک صعود مطمئن دایر شده و با امکانات رفاهی در سطح استانداردهای جهانی در خدمت کوهنوردان و گردشگران است.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه در دو بخش شامل اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی و کمپ کوهنوردی پیشرفته در ارتفاع ۳۴۰۰ متری است تا به عنوان اقامتگاه نهایی صعود کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

معانی افزود: در این کمپ چادرهایی در قالب آشپزخانه، غذاخوری، سرویس بهداشتی و چادرهای اقامتی دونفره و مجهز پیش‌بینی شده تا در فصل صعود با همراهی خدمه و آشپز ساکن خدمات مطلوبی را به کوهنوردان و راهنمایان ارائه کنند.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی در احداث این کمپ در ارتفاع ۳۴۰۰ متری خودداری از ساخت و ساز دائم، استفاده از چادرهای موقت و استاندارد، راه‌اندازی سرویس جمع‌آوری و انتقال مرتب زباله‌ها و پسماندها از بالای کوه و دست نخوردن ترکیب زیست محیطی و بستری منطقه است.

معانی شعار این مجموعه را عدم استفاده از ساخت و ساز و آسیب نزدن به محیط سالم و طبیعی اعلام کرد و گفت: در سال‌های آینده اجرای این برنامه‌ها می‌تواند به فرهنگسازی در کاهش تولید زباله و سالم‌سازی فضای پیرامونی کوه سبلان کمک کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کوه سبلان مقدس‌ترین کوه ایران !

صعود به سبلان

بهترین پنج مقصد تابستانی ایران کجاست؟

شیراز به سمت تبدیل به شهر ملی دوچرخه خیز برداشته است

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای شهر شیرازگفت: با توجه به زیرساخت فراهم شده و اقداماتی که در خصوص استفاده شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی انجام گرفته، می‌توان بر معرفی شهر شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه برنامه‌ریزی کرد.

سولماز دهقانی در بازدید از مرکز مانیتورینگ دوچرخه‌های اشتراکی، استقبال شهروندان از این شیوه حمل و نقلی در شیراز را مناسب ارزیابی و اضافه کرد: از ۲۷ آذرماه ۹۸ سال گذشته تا ابتدای شهریور ماه امسال ۱۹۶هزار و ۴۰۹ سفر توسط این دوچرخه‌ها انجام شده و تعداد سفرهای روزانه به ۱۸۰۰ سفر رسیده است.

به نقل از روابط عمومی شورای شیراز، دهقانی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در این بازه زمانی از ۷۵ هزار و ۶۸۶ کاربر ثبت‌نام کرده، ۳۲ هزار و ۵۰۸ کاربر از سفر با دوچرخه اشتراکی بهره برده‌اند و متوسط زمان هر سفر نیز ۲۸ دقیقه بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: با توجه به شرایط ویژه کرونا تعداد دوچرخه‌های اشتراکی فعال شده در شیراز اکنون ۱۸۰۰ دستگاه است که یکی از راه‌های ایمن برای حمل‌ونقل مسافر درون شهری محسوب می‌شود.

دهقانی تک سرنشین بودن و عدم استفاده از وجه نقد در پرداخت کرایه را از مهمترین مزایای این طرح دانست و افزود: علاوه بر این استفاده از شیوه حمل‌ونقل با دوچرخه سبب کاهش آلودگی هوا و ضامن سلامت شهروندان است.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: در دو الی سه ماه آینده کاربران IOS نیز امکان دریافت اپلیکیشن دوچرخه‌های اشتراکی را خواهند داشت.

دهقانی با تاکید بر اینکه امروزه در بسیاری از شهرهای توسعه یافته به کارگیری متدهای حمل‌ونقلی پاک در دستور کار قرار گرفته و استفاده از دوچرخه و اسکوتر از اولویت‌های مدیریت شهری است، اضافه کرد: از آنجا که شهر شیراز از جمله کلانشهرهای با هوای پاک محسوب می‌شود حفظ این وضعیت از مهمترین دستور کارهای مدیریت شهری است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سایکل توریسم به مناسبت روز جهانی دوچرخه!

دانستنی های سفر با دوچرخه

احتمال تعطیلی ۸۰ درصد هتل‌های استان مرکزی

رییس جامعه هتلداران استان مرکزی گفت: در صورت ادامه شرایط موجود گردشگری ۸۰ درصد هتل ‌های استان تعطیل خواهند شد.

مهرداد سمیعی در گفت‌وگو  با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا تاکنون هتل‌ها خسارات بسیار بالایی را متحمل شده‌اند ولی تاکنون اقدامی جهت جبران این خسارات صورت نگرفته است، اظهار کرد: به دلیل فشارهای اقتصادی بالا و شرایط حاکم بر کشور ناشی از کرونا در حال حاضر ۳۰ درصد هتل‌های استان مرکزی تعطیل است و با ادامه این شرایط قول می‌دهم که در روزهای آینده این تعطیلی به ۸۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی استانی توریستی نیست و تعطیلات تابستان هم کمک قابل توجهی به هتل به منظور جبران خسارات ناشی از کرونا نداشت، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به هتل های استان مرکزی خسارت وارد شده است که به تبع این خسارات و تعطیلی‌ها، تعدیل نیرو و بیکاری پرسنل هتل‌ها نیز رقم خورده است.

سمیعی با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های مسافری و بومگردی زیر نظر جامعه هتلداران نیستند، اما مسلما این اماکن هم شرایطی مانند هتل‌ها دارند، گفت: تابستان تمام شد و عملا سفرها نیز خاتمه‌ یافته است و هتل‌ها از ظرفیت تابستان برای جبران خسارات نتوانستند استفاده کنند.

رییس جامعه هتلداران استان مرکزی تصریح کرد: هر ساله در ابتدای مهرماه هتل‌ها اقدام به افزایش نرخ می‌کردند، اما با وجود اینکه هفته گذشته برای اعمال این افزایش نرخ با هتل‌ها مکاتبه شده است، اما تا امروز یک نفر هم درخواست افزایش نرخ نداده، چون اکثر مجموعه‌ها تعطیل است و در واقع نیازی به افزایش نرخ نمی‌بینند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای وفس _ماسوله استان مرکزی

تنگی سر _روستایی زیبا در محاصره کوه‌های سر به فلک کشیده

بازار اراک _ تاریخچه ای در دل بازار

تولید ۳۰ تور مجازی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از تولید ۳۰ تور مجازی ۳۶۰ درجه‌ای از جاذبه‌های گردشگری استان خبر داد.

احمد حمزه زاده در این خصوص اظهار کرد: این اداره کل در راستای توسعه گردشگری دیجیتال و معرفی گسترده جاذبه‌های گردشگری استان اقدام به تولید ۳۰ تور مجازی از اماکن تاریخی، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه تورهای مجازی جاذبه‌های گردشگری استان به معرفی مجزای روستاهای هدف گردشگری، مساجد، خانه‌های تاریخی، گنبدهای تاریخی شاخص، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی به‌صورت ۳۶۰ درجه‌ای و دوزبانه با امکان پخش در تمام فرمت‌های نرم‌افزاری می‌پردازد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، حمزه زاده بیان کرد: این ۳۰ تور مجازی از جاذبه‌های گردشگری استان در سایت رسمی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی بارگذاری خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند برای مشاهده و دریافت ویدئوهای مذکور به آدرس www.eachto.ir مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری به ماهار زنوز در دل آذربایجان شرقی

میشو داغی _کوه بی نظیر آذربایجان شرقی!

۱۶۰ محتوای مجازی جاذبه‌های آذربایجان شرقی

سفر به دره هفت غار نیشابور

در شمال نیشابور،دره ای وجود دارد که از گذشته دره هفت غار نامیده شده که به منزله هفت وادی و یا هفت تنگه است. منطقه ای که هفت غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب و هوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌ افزا است که با شرایط آب و هوایی و مناظر طبیعی از ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می آید.

برای بازدید از تمام قسمت  های دره هفت غار با توجه به آمادگی بدنی، باید بین ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید. وجود درختان سرسبز و عبور رودخانه از کنار آنها به همراه چشم اندازهای سرخ اطراف، منظره ای بی بدیل را خلق کرده که چشم ها از تماشای آن سیر نمی شوند. همانطور که در  حال گذر از هفت تنگ هستید چشمه ها و رودخانه های زیادی را می بینید که این طبیعت گردی را برایتان لذت بخش تر می کنند. در واقع در این منطقه غاری وجود ندرد اما به قدری کوه ها به هم نزدیک هستند که درست مثل یک غار چند متری بوده و به سختی میتوان از آن عبور کرد.

کوه های سرخ شکاف های عمیق و زیبایی دارند که می توانید برای استراحت در داخل آن ها نشسته و عکس های یادگاری جالبی بیندازید. بعد از اینکه دره هفت غار را به طور کامل پیمودید، در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به منطقه ای باز و سرچشمه اصلی رودخانه غارمی رسید؛ در اینجا وجود چندین درخت گردو طراوت و زیبایی منطقه را دوچندان کرده است. در واقع برای رسیدن به این چشمه باید ۷ تنگ را پشت سر بگذارید که در نهایت طبیعت به خاطر این پیاده روی چشمه ای باطراوت به شما پاداش می دهد، با اینکه چشمه آب سرد و گوارایی دارد اما وجود املاح زیاد آن را غیر قابل نوشیدن کرده است. می توانید مدت ها در کنار این چشمه بنشینید و خستگی راه را از تن بدر کرده در آرامش چرتی بزنید.

دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرسال پس از بارش شکل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ وکوچکی در آن پدید می آید. برای رسیدن به چشمه باید از مسیرهای رودخانه و آبشار عبور کنیم که گاهی ارتفاع زیاد بوده و کمک لازم است.

اگر حس طبیعت گردی تان گل کرده و دوست دارید این مسیر را ادامه دهید و بیشتر در طبیعت بمانید در ادامه یک دوراهی می بینید که در سمت چپ به روستای برفریز و در سمت راست به روستای رود منتهی می شود. اگر هم تمایلی به ادامه مسیر ندارید و دوست دارید هر چه سریع تر از دره خارج شوید در تنگه های اول، دوم و چهارم راه های خروج زیادی در سمت راست وجود دارد که می توانید برای بیرون رفتن از این منطقه از آنها استفاده کنید.

دره هفت غار نیشابور

آب و هوای خوب و همینطور چشم اندازهای خیره کننده، دره هفت غار را به یکی از مهمترین ییلاق های نیشابور تبدیل کرده است. این منطقه در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت های خاص خود را دارد اما چشم اندازهای آن در فصل های بهار و پاییز زیباتر است. در فصل بهار به خاطر بارش های بسیار و آب شدن برف ها رودخانه پرآب تر از همیشه است و جوش و خروش زیادی دارد. بدون شک تماشای رودخانه و شنیدن صدای جوش و خروش آن انگیزه مناسبی برای بازدید از این دره است. پیشنهاد می کنیم بازدید از دره را در صبح زود انجام دهید چون آب و هوای این منطقه در اوایل صبح طراوت و سرزندگی خاصی دارد.

افراد زیادی در قالب تیم های کوهنوردی به خصوص در روزهای تعطیل راهی این منطقه می شوند و از چشم اندازها و طبیعت آن لذت می برند. این دره زیبا هر آنچه که از یک طبیعت گردی مفرح و لذت بخش انتظار دارید را به شما می بخشد و محیطی آرامش بخش و زیبا را به شما هدیه می دهد.

مسیر دسترسی
راه های دسترسی به این تنگه بسیار متنوع است اما آسان ترین راه، مسیر روستای باغرود است که پس از ده دقیقه کوهپیمایی می توان به ابتدای این دره در ارتفاع ۱۵۰۰ متری رسید. از جمله مسیرهای دسترسی دیگرمی توان به خود روستای غار اشاره نمود.

مرتبط:

باغرود _گردشگری طبیعی در نیشابور

قدمگاه _مکانی زیارتی و تفریحی در نیشابور

روستای خرو _بهشتی در شرق کشور