روستای خرو

روستای خرو _بهشتی در شرق کشور

روستای خرو به عنوان شرقی‌ترین و مرتفع‌ترین نقطه نیشابور و محل طلوع خورشید، بار‌ها در کتب تاریخی از آن یاد شده است.

شرق ایران و ناحیه خراسان از روزگاران قدیم سرزمین خورشید و زادگاه زبان و فرهنگ فارسی بوده است. روستای خرو به عنوان شرقی‌ترین و مرتفع‌ترین نقطه نیشابور و محل طلوع خورشید، بار‌ها در کتب تاریخی از آن یاد شده است.
روستای خرو امروزه بخشی از استان خراسان رضوی و پرجمعیت‌ترین شهر منطقه پس از نیشابور می‌باشد که با وجود داشتن شهرداری همچنان به روستای خرو شهرت دارد. این روستا در ۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور قرار گرفته و از قدیم یکی از کانون‌های عمده فرهنگی و انسانی دشت نیشابور به حساب می‌آید. جاذبه‌های گردشگری فراوان، معماری خاص منازل و باغات میوه انبوه این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه تبدیل کرده‌اند.
روستای خرو
روستای خرو در دره‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا در دامنه قله شیرباد و کوه‌های بینالود قرار گرفته است. ذکر شدن نام این روستا در کتبی مانند تاریخ بیهقی، تاریخ نیشابور، معجم‌البلدان، منتخب السیاق و اسرار التوحید بیانگر قدمت تاریخی این سکونتگاه دیدنی است.
نام خرو دارای ریشه زرتشتی و به معنای شرقی‌ترین سرزمین، یا جایگاه روشنایی خورشید است. بدلیل قدمت طولانی این روستا آیین‌های کهن و باستانی بسیاری همچنان در آن جریان دارد که از میانشان می‌توان به صله‌رحم، شب‌نشینی‌های زمستانی، خوش‌آمدگویی به نوروز، دید و بازدید عید، چله بجست و کله گرگی اشاره کرد.
پس از ورود به خرو اولین چیزی که در میان باغ‌های سرسبز توجه شما را جلب خواهد کرد معماری پلکانی خانه‌های روستا است. این خانه‌ها که در سراشیبی تپه‌ها و در میان درختان سر برآورده‌اند با پدید آوردن چشم‌اندازی زیبا لقب ماسوله خراسان را به خود اختصاص داده‌اند.
روستای خرو
خرو با قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی به عنوان یکی از ییلاقات جنوبی رشته‌کوه بینالود شناخته می‌شود. بسیاری از کوهنوردان و طبیعت دوستان با عبور از این روستا خود را به دامنه زیبا و قلل مرتفع بینالود می‌رسانند.
روستای خرو بر روی کوهپایه‌ای واقع شده که از آن‌جا دره اصلی به دوشاخه تقسیم می‌شود. دره سمت چپ و شمالی به سمت آبشار رودمیان رفته و با ورود به دره سمت راست می‌توانید به چشمه علی و در صورت ادامه دادنش به گذرگاه تاریخی و روستای زشک در دامنه شمالی بینالود برسید.
آبشار شش‌آب
آبشار شش‌آب که به نام‌های شش‌او، آبشار بزرگ، و یا آبشار شاه‌آب هم شهرت دارد در مسیر رودخانه کوچک خرو و در فاصله ۹ کیلومتری روستا واقع شده است. آبشار شش‌آب یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشار‌های خراسان به حساب می‌آید. تا پیش از رسیدن به آبشار چندین چشمه گوارا و خنک وجود دارند که محلی مناسب برای رفع خستگی و عطش مسافران به وجود آورده‌اند.
blank
رودمیان
یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف روستا دره‌ای سرسبز و خرم به اسم رودمیان است که چندین چشمه در طول می‌جوشند. رودخانه بزرگ خرو از درون این دره پرشیب به سمت پایین جاریست و در مسیر همین رودخانه آبشاری زیبا و دیدنی بنام رودمیان نیز قرار دارد. آبشار رودمیان در فاصله حدود شش کیلومتری شمال‌شرقی روستا واقع شده است.

مرتبط:

خراسان رضوی در جایگاه دوم موزه‌های کشور

اسفیدان _ماسوله ی خراسان

گشتی در شربتخانه خراسان به بهانه سمنو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *