آبشار رنگو گرگان

آبشار رنگو گرگان در موقعیت جغرافیایی E5425 N3644 در استان گلستان واقع است. اين آبشار كه بستری نيم دايره‌ای شكل دارد، شامل يک محل ريزش اصلی و چند محل ريزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد. با توجه به وضعيت و نمای زيبای آبشار و وجود تنوع پوشش گياهی در پيرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطيف، يكی از جاذبه‌های طبيعی استان محسوب می‌شود.

جنگل رنگو داراي گرمابه قديمي – امامزاده ابراهيم مي باشد و از لحاظ طبيعي داراي طبيعت زيبا اطراف آبشار- دره هاي مسير رودخانه هاي منطقه مي باشد . پس از حدود ۵ ساعت پياده روي در امتداد دره و رود خانه آبشار رنگو خودنمايي مي كند. این آبشار از مسير پارك جنگلي و روستاي توشن در ۵ كيلومتري جنوب گرگان قابل دسترسي است.

آبشار رنگو گرگان

آغاز ورودي جاده جنگلي رنگو، با ويرانه هاي يک گرمابه قديمي روبرو مي شويم که ساليان سال است متروک افتاده و کمي جلوتر از آن گورستان قديمي روستا جلب نظر مي کند. در ادامه مسير رودخانه و دره به ارتفاع بيش از پنجاه متر نمايان مي شود که دو سوي آن درخت هاي بلند شاخه در شاخه هم انداخته اند. شيب دره در برخي نقاط تا هشتاد درجه نيز مي رسد. پس از حدود پنج ساعت پياده روي، در امتداد اين دره و مسير رودخانه، آبشار رنگو از فراز صخره هاي عظيمي نمايان مي شود که با هيبت سرازير شده و صداي مهيبش از فاصله اي دور شنيده مي شود.

پيش از رسيدن به آبشار رنگو، کمپ رنگو نيز در بين راه قرار دارد. اين کمپ براي اقامت طبيعت گردان و کوهنوردان، تعبيه شده است. مسير دسترسي به آبشار رنگو از دل جنگل هاي پردرخت و تاريک منطقه، مسيري واقعا سخت و گمراه کننده بوده و لازم است حتما از يک راهنماي محلي کمک بگيريد. در مسير آبشار امامزاده اي به نام امامزاده ابراهیم نيز جلب توجه مي کند که بناي آن به تازگي مرمت و بازسازي شده است. علاوه بر آبشار اصلي رنگو، در مسير رودخانه جاري در ميان جنگل، آبشارهاي کوچک و بزرگ زيبايي ايجاد شده که هر کدام جلوه خاص خود را دارند.

آبشار رنگو گرگان

مسیر دسترسی
آبشار رنگو در ۱۵ كيلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده و از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در ۵ کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است.
مسیر دسترسی به آبشار رنگو از داخل جنگل‌های پردرخت و تاریک منطقه، مسیری سخت و گمراه‌کننده است که وجود یک راهنمای محلی به رسیدن به آبشار الزامی است. پس از پیمودن ۲ کیلومتر از روستای توشن و عبور از مسیری خاکی در میان بوته‌های تمشک و درختان بلند، رودخانه‌ای دیده می‌شود که از چشمه‌های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می‌گیرد. در ادامه مسیر رودخانه، دره‌ای به ارتفاع بیش از ۵۰ متر نمایان می‌شود که دو سوی آن درخت‌های بلند در هم تنیده روییده‌اند. شیب دره در برخی نقاط به ۸۰ درجه نیز می‌رسد. پس از حدود ۵ ساعت پیاده‌روی، در امتداد این دره و مسیر رودخانه، آبشار رنگو از فراز صخره‌های عظیمی نمایان می‌شود.

مرتبط:

دیوار گرگان ،دیواری به قدمت دیوار چین

آشنایی با جنگل النگدره | بهشت پاییزی گرگان

آشنایی با پارک جنگلی قرق

کوه رنگین کمانی _از ایران تا کانادا

کوه رنگین کمانی همان‌هایی که طبیعت نقشی از رنگین کمان بر پهنه‌ آنها زده است. اگر ندانیم که میلیون‌ها سال تغییرات آب و هوایی، فرسایش و ترکیبات مواد معدنی باعث خلق این اثر هنری شده است، تصور می‌کنیم که این کوه‌ها ساخته دست بشر هستند. یکی از زیباترین آنها در همینجا، در ایران قرار دارد.

ماهنشان در زنجان

ماهنشان در زنجان

آلاداغ لار، نام کوه‌های رنگین کمانی در ایران است. این کوه‌ها در شهرستان ماهنشان زنجان و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارند. نام آلاداغ از ترکیب آلا به معنی رنگارنگ و داغ به معنای کوه در زبان ترکی شکل گرفته است. این کوه‌های رنگین کمانی که حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارند، بر اثر رسوب موادمعدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال قبل پدید آمده است. ترکیب و چینش رنگ‌هایی چون قرمز، سبز، نارنجی و زرد در کنار هم، قابی شگفت‌انگیز و هنرمندانه را خلق کرده است که هر بیننده‌ای را از چشم بر هم گذاشتن وا می‌دارد. این اثر هنری طبیعی در هر فصل از سال دیدنی است اما هرچه دما بالاتر باشد و نور خورشید شدیدتر بتابد، کوه جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

 

آسانگیت در پرو

blank

ذوب شدن برف‌ در اثر گرمایش زمین، گوهری پنهانی را نمایان کرد که برای کسانی که حتی آن را به چشم می‌دیدند هم باورکردنی نبود و آن را چیزی شبیه به معجزه می‌دیدند. بسیاری از بومیان منطقه هنوز هم منطقه کوهستانی وینیکونکا را مقدس می‌دانند. کوه رنگین کمانی آسانگیت واقع در منطقه کوسکو کشور پرو، در ارتفاع ۵۲۰۰ مترسی از سطح دریا قرار دارد. این کوه از رسوب ۱۴ ماده معدنی مختلف تشکیل شده که باعث ایجاد رنگ‌های متنوع فیروزه‌ای، یاسی، طلایی، قرمز و دیگر رنگ‌ها شده است. چند سالی است که این کوه‌های رنگی شهرت جهانی پیدا کرده‌اند و روزانه صدها بازدیدکننده برای تماشای این جاذبه عجیب طبیعی به پرو سفر می‌کنند. حالا این کوه‌ها، پس از  ماچو پیچو، پربازدیدترین جاذبه گردشگری پرو محسوب می‌شوند.

 

ژانکی در چین

blank

کوه‌های آبنبات رنگی – با نوارهای موج‌دار آبی، سرخابی، زرد قناری و نارنجی خونی – مانند صحنه عجیب داستان‌های تخیلی به نظر می‌رسد. این‌ها بخشی از پارک زمین‌شناسی ژانکی در چین است. این قله‌های چند رنگ، یکی از جاذبه‌های گردشگری محلی است که به کوه‌های رنگین کمان معروف است. اگرچه به نظر می‌رسد که این اشکال می‌توانند ساخته دست بشر باشند، اما رنگ‌آمیزی آنها یک پدیده کاملاً طبیعی است. ژانکی نتیجه رسوبات ماسه سنگ و سایر مواد معدنی است که طول ۲۴ میلیون سال رخ داده‌است. باد، باران و زمان اشکال خارق العاده، از جمله برج‌ها، ستون‌ها و دره‌ها را با رنگ‌ها، الگوها و اندازه‌های مختلف همچون مجسمه‌ای ساخته‌اند. خطوط رنگین کمانی نتیجه قرن‌ها جابجایی لایه‌های زمین، شرایط آب و هوایی و فرسایش بسترهای رسوبی خاک زاد قرمز است. در سال ۲۰۱۰، پارک زمین‌شناسی ژانکی به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شد.

بریتیش کلمبیا در کانادا

blank

در منطقه بریتیش کلمبیا، رشته‌ کوه‌هایی با همین نام وجود دارد که بخشی از آن را کوه‌هایی رنگارنگ شکل داده است. این کوه‌های رنگین کمانی در لبه غربی فلات چیلکوتین واقع شده است، از جنوب به رشته کوه‌های ساحل اقیانوس آرام و از شمال با رشته کوه‌های کیتیمات همسایه است. محدوده رنگین کمان یک آتشفشان عظیم هشت میلیون ساله است که در طی میلیون‌ها سال فرسایش سنگ‌های آتشفشانی و ماسه‌ها پدید آمده است. این کوه‌ها پیش‌تر با نام  Tsitsutl به معنی «کوه‌های رنگین کمان» در گویش Ulkatcho نامیده می‌شد، امروز آن را «محدوده رنگین‌کمان» یا «Rainbow Range» می‌خوانند. این کوه نام خود را از رنگ‌های شدید و متنوع گدازه‌های آتشفشانی و ماسه‌های متاثر از مواد معدنی سنگین مانند «Spectrum Range» گرفته است.

مرتبط:

سفر به دودکش جن ماهنشان

«ماهنشان» خانه دیوها و اجنه است

صنایع دستی شیروان در فضای مجازی عرضه می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: هنرمندان صنایع دستی شیروان به علت شیوع ویروس کرونا تولیدات دستی خود را در فضای مجازی به فروش گذاشته‌اند که تاکنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

محمدرضا قهرمانیان روز پنج شنبه  بدون اشاره به میزان فروش صنایع دستی این شهرستان در شرایط کرونا اظهار داشت: هنرمندان شیروان پیش از شیوع ویروس کرونا تولیدات خود را در نمایشگاه هنرهای صنایع دستی عرضه می کردند.

وی گرانی مواد اولیه و نبود بازار متمرکز برای فروش را از مشکلات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان عنوان کرد.

قهرمانیان با بیان اینکه اکنون ۴۰۰ هنرمند صنایع دستی در این شهرستان فعالیت دارند افزود: تولیدات شیروان بیشتر در زمینه گلیم است اما آمار دقیقی از تعداد هنرمندان در این رشته در دست نیست.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: سال گذشته در حوزه صنایع دستی این شهرستان، ۲ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۰ نفر از صنعتگران پرداخت شد که امسال یک میلیارد ریال برای ۱۰ نفر در نظر گرفته شده و به بانک های عامل معرفی شدند.

قهرمانیان تسهیلات پرداختی را با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله عنوان کرد و افزود: اعزام صنعتگران به نمایشگاه، پرداخت تسهیلات، بیمه و دریافت نشان ملی از جمله حمایت های این اداره کل برای فعالان در این حوزه است.

اینک ۳۵۰ نفر از فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان شیروان از بیمه برخوردار هستند.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که هنرمندان زیادی در رشته های مختلف صنایع دستی از جمله گلیم، سفره کردی و سفالگری دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تاثیر قدرتمند صنایع دستی بر نرخ رشد گردشگران

کرونا درآمد شاغلان صنایع دستی را کاهش داد

توسعه صنایع دستی راهکار مناسبی برای اشتغال پایدار است

سفرنامه ی سیوند

سیوند روستایی خوش آب و هوا در استان فارس است که در زمان هخامنشیان محل تجمع بزرگان پارس و یا محلی برای زندگی آن ها بوده است. نام این روستا از سی + وند گرفته شده و سی قوم این روستا را تشکیل می دادند.

در ابتدا رودخانه ای که از پاسارگاد تا تخت جمشید امتداد داشته و به علت وجود سی بند و آبگیر روی رودخانه، به سی بند معروف بوده است؛ اما بعدها این نام به روستای کنار آن نسبت داده شده است.

یک احتمال دیگری نیز وجود دارد که در ابتدا شاید نام سیوند به آبادی های کنار رود گفته می شده و بعد روی رود نام گذاری شده است.

شاید واژه ی سیوند با واژه ی ثیکا اسم مونث از فارسی باستان ارتباط داشته باشد. ثیکا در اصل به معنی شفته ی پایه ی بنا، قلوه سنگ، یا سنگریزه است. این واژه در کتیبه ی داریوش در شوش که در مورد مصالح کاخ گفت و گو می کنند به کار رفته است. سی + وند = سیوند به معنی دارنده ی سنگ یا سنگ دار است که با طبیعت این منطقه مطابقت دارد.

به علت پوشش انبوه این منطقه که به کبود می ماند ، سیوند در ابتدا سیه بند بوده است.

احتمال دیگری که در مورد نام این روستا وجود دارد، این است که شاید سیوندها از نوادگان قوم سکاها از روسیه باشند که باقی مانده ی آن ها در ایران پراکنده شدند و در استان های مختلفی سکونت داشته اند. به هر قومی که در مناطق مختلف کشور سکونت داشتند، نام هایی نسبت داده اند. در لرستان، خوزستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری به سکوندها، در کرمانشاه به سکاوندها، در سیستان وبلوچستان به سکستان معروف بوده اند. اما با گذشت زمان نام قومی که در لرستان ، خوزستان ، ایلام و چهارمحال حضور داشتند به سی وند و سپس به سکوند یا سگوند و در سیستان از سکستان به سیستان و در فارس از سکوند به سیوند تغییر کرده اند. اما سیوند همچنین می تواند به معنی سی که عدد مقدسی در ایران باستان بوده است، باشد.

سیوند

با حمله ی محمود افغان در سال ۱۱۳۴ هجری قمری، سیوند به طور کلی نابود شد و مردم آن منطقه تا مدت های زیادی در کوه های تنگ خشک ادامه ی حیاط می دادند و به خاطر در امان ماندن از حمله های متعدد به محلی به نام ده کهنه عزیمت کردند که در جنوب سیوند کنونی قرار دارد. تعداد زیادی از ساکنان سیوند به علت فقر و حمله های پی در پی از ده کانه به ناحیه جنوبی استان فارس مانند عسلویه مهاجرت کرده اند. خانواده هایی هم به رابر یا اسکر که در کرمان قرار دارد مهاجرت کرده اند. مردم این منطقه بسیار مهمان نواز و شجاع و دلیر هستند. در دوره ی قاجار نیز باقی مردم سیوند به مکان امروزی سیوند مهاجرت کردند. بعد از استان فارس، استان کرمان بیشترین سیوندی را در خود جای داده است. در سال های گذشته عده ای از سیوندیان به کرمان و شهرهای سیرجان، بافت، رابر و کرمان مهاجرت کردند.

سرچشمه ی رودخانه ی سیوند در ارتفاعات منطقه ای به نام خسرو شیرین در شهرستان اقلید است. از گذشته تا اکنون بر روی این رود، مخصوصا در تنگه بلاغی، سد های زیادی احداث شده که در حال حاضر، سد کنونی این رود به نام سد سیوند است. کندل هایی در اطراف این رودخانه قرار دارند که کندل امامزاده بزرگترین کندل است. در مسیر این رود، سیوند، دشت پاسارگاد، شهر تاریخی اصطخر و تنگه بلاغی قرار دارد و بعد از گذشت از شهر اصطخر، شاخه ای از آن به تخت جمشید می رود و موجب تامین آب برای این منطقه می شود. با کمک این رودخانه، سنگ های ساخت تخت جمشید از معدن سنگ سیوند آورده شده است. سپس با گذشت از این مناطق با پیوستن به رود کر، رود پلوار (کلوار) را تشکیل می دهد و در نهایت وارد دریاچه ی بختگان می شود. رود سیوند به علت فواید زیادی که برای مردم داشته، در زمان گذشته به عنوان رود مقدس شناخته شده است.

این رود دارای شیتوها و قم های خطرناکی است که مهم ترین و عمیق ترین آن ها، قم وشیتوی امامزاده، قم اسوری، قم عبادی، قم سربند، قم وردی و قم و شیتوی سلطان کرم است. در اطراف این رود چندین منطقه ی مسکونی قرار دارد که شامل دوسه زنگی آباد، دوسه دشتبال، دو سه قصر دشت و سیدگه است که بزرگترین آن ها سیوند است. از عواملی که موجب شده این رودخانه بارز و شناخته شده باشد پوشش درخت های خارشتر، گز، بید و بوته های نوند(اسفند) و ماسه ای بودن و سنگریزه ای بودن آن است. حیوانات مختلفی نیز در اطراف رودخانه زندگی می کنند؛ مانند دال، لاک پشت، درنا، اردک وحشی، شانه بسر ، خرچنگ و همینطور پرنده ی نادری به نام فلامینگو سیوندی که در حال حاضر تعداد کمی از آن باقی مانده و رو به انقراض است.

در سال ۱۳۴۹ نقشه سد سیوند طراحی شد. طرح اولیه ی این سد در منطقه ی سیوند انجام شده بود اما بعد از انقلاب، نماینده مردم مرودشت که از اهالی سعادت شهر بود، ساخت سد را به محل فعلی تغییر داد و برای تغییر نامش به سد سیبویه تلاش زیادی کرد که بی نتیجه ماند. نام سد سیوند موجب شده که روستای سیوند در جهان شناخته شود.

سیوند

بافت کوچه باغ های سیوند با دیوارهای پرچین و پر پیچ و خم بسیار بی نظیر و زیبا است. این باغ ها به چهار قسمت صاحب دیوانی شمالی میانی و جنوبی (قنبر قنبرو) تقسیم می شوند. قدمت بخش جنوبی به چهل سال می رسد اما بخش های دیگر قدمتی طولانی تر دارند. آب مورد نیاز هر بخش توسط جوی سیوند تامین می شده است. هر کدام از کوچه باغ های سیوند دارای یک یا دو اشکن هستند که اشکن ها چندین برم دارند و هر کدام از باغ ها دارای یک بور هستند. روییدن گلهای زیبا و خاکشیر شاهتره سیر موک سنبل روی دیوارها و راهیابی کوچه باغ ها به جنگل های صنوبر و سیپیدار و چنار زیبایی باغ را  دوچندان کرده است. وجود چم ها سیوند را بسیار منحصر به فرد کرده است. چم های امامزاده ، ریگی و چم محمودی وسربند مهم ترین چم های سیوند است. امروزه با تخریب دیوارهای چینه ای و به کار گذاشتن دیوارهای بلوکی به جای آن ها، حیات را در کوچه باغ های سیوند تهدید می کند. از دیگر محصولات باغ های سیوند می توان به انواع سیب، گردو، بادام، زردآلو، شلیل، آلو زرد، بیدمشک و انگور اشاره کرد.

سیوند دارای کوه هایی است که متعلق به رشته کوه های زاگرس هستند و در ابتدای کوه های بلاغی و در مسیر از راه اصلی اصفهان-شیراز گذر کرده و تا سیوند رفته رفته ارتفاع بیشتری می گیرد، و بعد از آن ارتفاعش کم می شود و در بنای نقش رستم به کمترین ارتفاع خود می رسد.

روستای باستانی سیوند سوغاتی های فراوانی دارد که از آن ها می توان به میوه هایی مانند انار، هلو، گلابی، خیار سبز، سیب و همینطور گردو بادام اشاره کرد. سفیداب سنتی سیوند از سوغاتی های قدیمی این روستا است. در میان این سوغاتی های خوش طعم سیوند ترشیجات تهیه شده از سرکه سنتی، آبغوره و همینطور عرق بیدمشک، شیره انگور ، شاتره ، رب گوجه و خیار شور را نباید فراموش کرد.

سفرنامه ی سیوند (سی بند):

جمعه  ۱۳۶۰/۰۸/۲۹

ساعت ۰۶:۰۰  از طریق جاده شیراز – اصفهان  بوسیله وانت بار عزم سفر کردیم.مقصد سی بند و بازدید و بررسی غارهای این نواحی بود.

این محل در ۹۲ کیلومتری شمالشرق شیراز و ۵ کیلومتری قصبه سی بند قرار دارد. در شمال قریه قوام آباد در دل رشته کوه شرقی – غربی  غارهای متعددی دیده می شود که بزرگترین غار آن دهانه ای به قطر ۲۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر و طول ۲۰ متر دارا است. سایر غارهای آن هم کوچک و از نظر رسوبگذاری بی اهمیت هستند.

در کنار قریه قوام آباد امامزاده ای به نام ( سلطان کرم ) واقع است که رود بولوار از مقابل آن می گذرد. در ساعت ۱۷:۰۰ توسط مینی بوس به شیراز باز گشتیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۵ نفر بود که ۴ نفر از اعضاء اصلی و ۱ نفر مهمان این گروه  بودند.

دسترسی:

برای رفتن به روستای سیوند به استان فارس شهرستان مرو دشت بروید و از آن جا در مسیر تخت جمشید به پاسارگاد، به این روستای باستانی می رسید.

مرتبط:

آشنایی با پارک ملی بختگان در شیراز

شهر باستانی استخر

مقبره کوروش بزرگ در پاسارگاد

شگفتی های معبد لائودیسه نهاوند

سلوکی ‌ها در ایران به فرمانروایی سلوکوس از سرداران اسکندر مقدونی تلاش زیادی برای یونانی ‌کردن ایرانی ‌ها داشتند. براساس گزارش‌ های باستان ‌شناسی آنها توانستند خط و زبان یونانی را در میان اشراف و درباریان ایران رواج دهند. حتی سکه ‌هایی که در اوایل دوره اشکانی در ایران ضرب شد به خط و زبان یونانی است و عنوان فیل هلن، یعنی دوستدار یونان نیز در راستای همان یونانی‌ مآبی بر سکه‌ های ایرانی نقش بسته بود. در شهر باستانی لائودیسه نیز که بعدها در دوره ساسانیان به نهاوند تغییر نام یافت، برخی پایه ستون‌ ها، سرستون ‌ها و تزئینات به ‌دست ‌آمده در کاوش ‌های باستان ‌شناسی مشخص کرد که تلاش زیادی برای ترویج معماری یونانی در شهر باستانی لائودیسه در نهاوند انجام شده بود.

اخیرا نیز آثار معبدی منسوب به سلوکیان که به معبد لائودیسه معروف است کشف شد اما مکان دقیق این معبد هنوز مشخص نشده است. آثاری که از تپه مرکزی شهر نهاوند به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد که معبد در این مکان بوده باشد. این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود، ملکه لائودیسه بنا کرده بود.

معبد لائودیسه نهاوند

کشف تنها کتیبه به خط یونانی در ایران که به کتیبه لائودیسه شهرت دارد، توسط یک کارگر سنگتراش انجام گرفت که در نهایت منجر به کاوش باستان شناسان در این منطقه گردید و معبد یونانی کشف شد. این کاوشها از تلاش اسکندر مقدونی و اسلاف او در ایران به‌ منظور ترویج یونانی ‌مآبی حکایت دارد.

این کتیبه که در دهه بیست شمسی پیدا شد در چند سطر به خط یونانی است که مربوط به آنتیوخوس سوم است. در این کتیبه آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی که از سال ۲۲۳تا ۱۸۷پیش از میلاد مسیح حکومت می ‌کرد، به ساتراپ دستور می دهد که نیایش همسرش لائودیسه که به کاهنه بزرگ ارتقاء یافته را همگانی کرده و روی سنگی بنویسد و در مهمترین معبد شهر نصب کند. متن کتیبه در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط لوئی روبر ترجمه شده و در مجله هفتگی هلینکا به زبان فرانسه منتشر شد. سپس ترجمه فرانسوی کتیبه توسط علی حاکمی ‌به زبان فارسی انجام گرفت.

ازدیگر آثار باقی مانده از این معبد، ستون، سرستون، ته ستون و تک سنگ های فراوان است که در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر و اطراف شهر بطور پراکنده دیده می شوند.

تاریخ کتیبه سال ۱۱۹ از ماکاندیکوس است که با سال ۱۹۳ قبل از میلاد مطابقت دارد و هم اکنون به همراه چندین مجسمه کوچک مفرغی در موزه ملی ایران باستان نگهداری می ‌شود.

معبد لائودیسه نهاوند

شهرهای یونانی که از زمان اسکندر مقدونی و جانشینان او در ایران و سایر متصرفات آنها ساخته شد، نام‌ هایی چون الکساندریا، آپامه‌آ، آنتیوخیا و لائودیسه آ داشته ‌اند. این شهر و شهرک‌ های سلوکی در طول جاده بزرگ موسوم به خراسان یا جاده ابریشم ساخته شده بود که شواهد باستان‌ شناسی استقرار آنها را در دینور کرمانشاهان، نهاوند، همدان و در خورهه محلات تأیید می کند.

اسکندر و جانشینان او به‌ منظور تسلط بر ایران، اسکان یونانی ‌های مهاجر را در این کشور در دستور کار خود قرار دادند و برخی شهرهای ایران را به‌ منظور امتزاج دو تمدن ایران و یونان توسعه داده و یونانی‌ ها را در آنها ساکن کردند.

بنا به روایتی اسکندر به همراه خود، معمار و مجسمه ‌ساز و مورخ و معلم و تاجر به ایران آورد. حتی براساس آنچه مرحوم حسن پیرنیا در کتاب ایران باستان به آن اشاره کرده، اسکندر مقدونی به منظور یونانی ‌کردن ایران، همسری ایرانی اختیار کرد و به هشتاد تن از سرداران خود نیز توصیه کرد با ایرانیان ازدواج کنند.

معبد لائودیسه نهاوند

لائودیسه یا دوخواهران ایلخانی؟
بنای مذهبی دوخواهران که در میان مردم محلی به امامزاده دوخواهران شناخته می‌ شود و مردم محلی این بنا را به خواهران امام رضا (ع) نسبت می دهند، نه ‌تنها دارای شجره ‌نامه مشخصی نیست، بلکه هیچ‌ کس از وجود این دو خواهر امام رضا (ع) در شهرستان نهاوند و حتی نام آنها اطلاع واثق ندارد. هیأت باستان‌ شناسی معبد لائودیسه اکنون به این نتیجه رسیده است که معبد لائودیسه باید جایی در اطراف بنای مذهبی دوخواهران یا حتی زیر این بنای تاریخی قرار داشته باشد. ممکن است امامزاده دوخواهران نهاوند نیز مانند برخی اماکن باستانی و تاریخی در سیر تحولات تاریخی ایران هوشمندانه و توسط مردم با منتسب ‌کردن به امامزاده یا یک عالم دینی و اجتماعی از تخریب‌ ها در امان مانده باشد. با توجه به شواهد و مدارک و تحقیقات هیأت گمانه ‌زنی، موجودیت امامزاده دوخواهران نهاوند نمی ‌تواند قدیمی ‌تر از دوره ایلخانی تاریخگذاری شود، بنابراین احتمال انتساب آن به امام رضا و خواهرانش کمرنگ تر میشود.
به عبارتی می توان محدوده امامزاده دوخواهران را به محل معبد لائودیسه نسبت داد. شاید بتوان بین امامزاده دوخواهران و کتیبه ارتباط برقرار کرد. قوی ‌ترین احتمال این است که معبد یونانی لائودیسه شاید در اطراف و حتی زیر امامزاده دوخواهران نهاوند پنهان مانده باشد. از طرفی با توجه به اینکه در دوره سلوکی برای همسران پادشاه سلوکی عنوان خواهر به کار برده می شد لذا گمان می رود که امامزاده دو خواهران همان معبد لائودیسه است.

مرتبط:

سراب «فارسبان» نهاوند روشن می‌شود

ردپای تاریخ در تپه نقاره‌چی نهاوند

اینجا همدان است

آشنایی با قلعه سریزد

روستاي سريزد در فاصله ۵ كيلومتري شمال جاده يزد ـ كرمان قرار دارد و در حال حاضر از توابع دهستان خورميز بخش مركزي مهريز است. بافت قديم روستا داراي خانه‏هاي بسيار زيبا با بادگيرهاي دلپسند، مجموعه‏هايي هم‏چون مسجد، آب‏انبار، حسينيه، رباط، كاروانسرا ، چاپارخانه، دروازه تاريخي (كه اكنون فقط ستوني از به جاي مانده ) است كه آن را در زمره روستاهاي تاريخي استان قرار داده است. در كنار اين روستا قلعه‏اي عظيم چشم نوازي مي‏كند كه با وسعتي بيش از ده هزار متر مربع مساحت شامل سه طبقه است. اين روستا كه داراي دو ديوار دفاعي بلند است، شامل اتاق هاي بسيار زياد و راهروهاي به هم پيوسته مي‏باشد. معماري ويژه قلعه آن را در رديف قلعه‏ هاي با ارزش ايران قرار داده به طوري كه صاحب‏نظران آن را از نظر جلوه‏هاي معماري جالب‏تر از ارگ بم مي‏دانند.
قلعه سریزد یکی از کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است. قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن ۳ تا ۷ میلادی) می رسد.
قلعه به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی بوده که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بوده است. علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می شده است.
قلعه سریزد دارای سه طبقه است که از خشت و گل ساخته شده و مصالح مورد استفاده در آن آجر و گچ بوده است. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می شود. در دو طرف راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا به منظور ذخیره سازی اشیا گرانبهای روستاییان بوده است.

قلعه سریزد

ساختار قلعه
قلعه سریزد یکی از زیبا ترین ، عظیم ترین و سالمند ترین قلعه های دفاعی در کویر مرکزی ایران است. که می توان آن را در نوع خود بی نظیر دانست. هسته اولیه این قلعه مربوط به دوران ساسانی است و دردوره صفویه در ۳ طبقه مرمت و بازسازی شده است. (این قلعه از خارج به داخل شامل دیواری به ارتفاع ۲ متر گرداگرد قلعه می باشد که قبلا دارای ارتفاع بیشتری بوده است. خندقی به عمق ۴ متر و عرض ۵ تا ۶ متر در اطراف قلعه،حصار و باروی قلعه که ارتفاعی حدود ۶ تا ۷ متر دارد و گرداگرد قلعه را فرا گرفته و همچنین دارای ۹ برج مدور به ارتفاع ۸ تا ۹ متر در گوشه ها و میانه اضلاع می باشد.) فضای میان حصار و دیوار داخلی قلعه به عرض ۸ متر گرداگرد آن وجود دارد که با توجه به آثار و شواهد ، محل آب انبار، انبار علوفه و طویله چارپایان و آغل گوسفندان و احشام بوده است.دیوار داخلی و اصلی قلعه اماکن عمومی، خانه ها و انبارهای آذوقه را در بر گرفته است. در چهار گوشه این دیوار ۴ برج ساخته شده که از برجهای حصار قلعه بلند تر است.
فضاها و ورودیهای قلعه :فضای اصلی و مرکزی قلعه شامل انبارها ، خانه ها و اتاق های مسکونی قلعه نشینان بوده است.درب ورودی قلعه در سمت شمال آن قرار داشته که بر روی خندق مقابل آن پل متحرکی نصب بوده است که شب هنگام به کمک طناب و قرقره بلند می شده و در پشت دروازه قرار می گرفته است.

با برداشتن پل متحرک از روی خندق،ارتباط داخل و خارج قلعه از یکدیگر قطع می شد. با گذشتن از پل روی خندق و عبور از دراصلی قلعه ، به محوطه هشتی دروازه وارد می شویم. ودر محوطه هشتی به سه درب دیگر بر خورد می کنیم که دو تا از آن ها به طرفین چپ و راست باز شده و به محوطه میان حصار خارجی و دیوار داخلی قلعه که محل نگهداری احشام و چارپایان و انبار های علوفه بوده ،راه میابد. درب سوم ، مقابل دروازه اصلی قرارگرفته و به محل مسکونی قلعه راه دارد.

قلعه سریزد

کوچه اصلی قلعه در امتداد درب اصلی و در جهت شمال به جنوب قرار گرفته و تا انتهای ضلع جنوبی قلعه امتداد دارد.در سمت راست و چپ هر طرف ، شش کوچه فرعی دیگر در نظر گرفته شده که طول هر کدام حدود ۵۰ متر می باشد. در طرفین کوچه های فرعی ، خانه مسکونی افراد قلعه در ۳ طبقه احداث شده است. در دو طبقه کوچه اصلی دو ردیف پلکان ساخته شده که ارتباط مسکونی ساکنان را با یکدیگر برقرار می سازد. علاوه بر آن در کوچه های فرعی نیز پلکانهایی برای ایجاد ارتباط بین طبقات در نظر گرفته شده است. خانه های قلعه هر کدام بیش از ۲ اتاق ندارد و اکثر زیر بنای آنها بیش از ۳۰ متر مربع نیست.اتاق ها تو بر تو بوده و در جوانب آنها طاقچه ها ،رف ها و در انتهای آنها محل هایی برای قرار دادن خمره های بزرگ جهت ذخیره کردن مواد غذایی ساخته شده است. همچنین در کف اتاق های قلعه سوراخهایی جهت اختفای خمره ها ایجاد کرده اند.
نحوه حفاظت از قلعه:نحوه استفاده ازفضاهای قلعه بدین ترتیب می باشد که برج های قلعه در سه طبقه بنا شده و ارتباط طبقات به وسیله پلکان های مارپیچ تامین می گردد.در هر سه طبقه روزنه هایی برای دیده بانی و تیراندازی در نظر گرفته شده است. پشت بام برج ها ، دیواری به ارتفاع ۵/۱ متر را دارد که به عنوان جان پناه از آن استفاده می گردد.

قلعه سریزد

در زیر دیوار جان پناه ، سوراخ هایی با شیب تند به طرف بیرون ایجاد کرده اند که از آنجا برای ریختن خاکستر،شن داغ،آب جوش و قیر مذاب بر سر مهاجمان استفاده می کردند.اگر دشمن اقدام به آتش زدن درب ها می کرد،از این قسمت آب می ریختند و آتش خاموش می شد. درهای دوم و سوم ورودی، با پوششی از فلز ساخته شده بود،بدین وسیله علاوه بر استحکام بخشی، بیشتر از سوزاندن آن جلوگیری می شد. بر بالای درب اصلی قلعه تیر چوبی قرار دارد که بر روی آنها چهار قرقره به چشم می خورد.

از این تیر چوبی و قرقره ها برای بالا و پایی آوردن درب ورودی خندق و یا درب قلعه استفاده می کردند. این تنها نمونه ای از باز و بسته کردن درب به صورت عمودی می باشد که تاکنون آثار آن باقی مانده است.ازجمله آثار موجود قابل ذکردراین قلعه آب انباراست که درسمت چپ ورودی و پشت هشتی ساخته شده است که مسقف بوده و ابعاد آن در حدود ۵*۶ متر است و اکنون اثری ازآن باقی نمانده است. این آب انبار به دو طریق آب گیری می شده است:یکی به وسیله مجرایی که از خندق به آن متصل بوده و در مواقع لزوم مجرا گشوده شده و آب انبار پر می شد ، و دیگری در هنگام خطر و تهاجم دشمن که احتمال آلودگی آب خندق وجود داشت، بنابراین آب انبار را با آب خندق آبگیری نمی کردند،بلکه با جمع آوری آب پشت بامها و فضای داخلی قلعه نیاز خود را بر طرف می ساختند.با این عمل افراد قلعه می توانستندکلیه نیاز های خود را برطرف ساخته و ارتباط خود را با خارج قطع نمایند. قلعه “سریزد” هرچند گستردگی و وسعت و تشکیلات ارگ بم را ندارد،اما نظم حاکم در پلان قلعه آن را در نوع خود بی نظیر ساخته است.

در حال حاضر بیشتر قسمت های قلعه مرمت شده و آماده پذیرایی از میهمانان گرامی می باشد.

منبع:

مرتبط:

یزد _شهری در دل قصه‎های هزار و یک شب

شکافتن قلب آسمان با مناره‌های مسجد جامع یزد

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

همه چیز درباره ی ارگ علیشاه تبریز

ارگ تبریز (علیشاه) نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌است.

این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.

ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شده‌است. این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطه ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت و نیز «سالن تئاتر شیر و خورشید» قرار داشت که در سال ۱۳۶۰ بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره ویران شده‌است.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌ دهندهٔ ایوان طا ق‌پوش عظیمی بوده‌است. ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز طاق استوانه‌ای ۲۵ متر (البته با دقت در تناسب سازه‌های اثر ۳۶ متر صحیح به‌نظر می‌رسد) بوده‌است.

ارگ علیشاه

تاریخچه

بنای شكوهمند ارك تبریز بازمانده مسجدی است كه در فاصله سالهای ۷۱۶تا ۷۲۴ ه.ق به همت تاج الدین علیشاه جیلان تبریزی وزیر اولجایتو و بهادر خان از ایلخانان مغول ساخته شد. قسمت جنوبی این مسجد دارای طاق بزرگی بود و مورخان نوشته اند:به علت فرو نشستن بنیان و تعجیل در اتمام آن ، طاق مذكور شكسته و فروریخته است. بنایی كه اكنون به صورت سه دیوار بلند به شكل ایوان دیده میشود. قسمت مسقف مسجد بوده كه عرض و ارتفاع آن هر یك حدود ۳۰ متر است. در حفریات اخیر دریافتند كه ۷متر از دیوارها در زیر خاك مانده است. عرض دیوار حدود ۱۰ متر است و در داخل ، مركب از دو دیوار عریض و مستحكم است كه در چند مرحله به وسیله طاقهای متعدد متصل شده اند.

بنای اولیه ارگ در بین سال‌های ۷۱۸ تا ۷۳۹ هجری قمری با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد علیشاه تبریز در هنگام وزارت علیشاه انجام شد. با فروریختن سقف بنا به هنگام ساخت و نیز با فوت علیشاه ادامه ساخت بنا در آن زمان متوقف شد. با آغاز جنگ‌های ایران و روسیه در سال‌های ۱۸۰۴-۱۸۲۴ و جنگ ایران و انگلیس در ۱۸۵۷ این بنا و محوطه اطراف آن به سرعت به ارگی نظامی تغییر کاربری داده‌شد. به فرمان عباس میرزا ولیعهد قاجار سربازخانه٬ ستاد فرماندهی جنگ ارتش ایران٬ و کارخانه ریخته‌گری و توپ ریزی در محوطه ارگ تبریز ساخته شد. همچنین در عهد قاجار عمارت کلاه فرنگی نیز در همین محوطه ساخته شد. محوطه ارگ تبریز در دوران مختلف قاجار صحن ، محل زاویه و مدرسه علیشاه مبدل به انبار غلات و مخزن مهمات قشون گردید و حصاری دور آن كشیده شده و به نام ارگ مشهور شد

در دوران پس از مشروطه با هجوم روس‌ها مردم تبریز به دفاع در برابر تهاجم پرداختند. در این زمان ارگ نقطه تمرکز مدافعان تبریزی بود. آن‌ها توپی را نیز به بالای ارگ انتقال داده بودند تا در دفاع از مواضع خود از آن استفاده نمایند. با سقوط تبریز و به هنگام اشغال تبریز بدست قوای روس در سال ۱۲۹۰ روس‌ها دیوار ارگ را به توپ بستند. پس از اشغال نیز به علت بی مبالاتی روس‌ها در جابجایی، گلوله‌های توپ آتش بخشی از برج و باروی ارگ را فرا گرفت و آسیب زیادی به دیوارهای آن وارد آمد. در زمان مشروطیت هم بناهای اطراف آن مخزن مهمات دولتی بود. این مخزن به دست مشروطه خواهان افتاد و باعث تقویت آنان گردید. ازگ تبریز همیشه به صورت سنگری مستحكم و مسلط بر شهر تبریز محسوب میشده است.

ارگ علیشاه

تعرض به حریم ارگ علیشاه:

در دوران مشروطه و پس از آن در محوطهٔ ارگ، بناهای دیگری شامل مدرسهٔ نجات٬ یکی از نخستین مدارس سبک مدرن ایران و سالن تئاتر شیر و خورشید ساخته شده بود. در دوران پهلوی با تخریب الحاقات زمان قاجار باغ ملت در محوطه جنوبی ارک ساخته شد. بنای ارگ تبریز و محوطهٔ باستانی آن در  ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شمارهٔ ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشهٔ حریم استحفاظی قانونی و ظوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی اداره کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌ است.

در سال ۱۳۱۰ حصار و باروهای قاجاری ارگ تخریب شد و ارگ با عنوان مسجد علی‌شاه به ثبت در فهرست آثار میراث فرهنگی ایران رسید. در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ بیشتر سازه‌های قاجاری بنا با بهانه ایجاد فضای سبز تخریب شد. در سال ۱۳۶۰ به بهانه تاسیس مصلای نماز جمعه٬ دیوار شمالی عهد ایلخانی ارگ و به همراه پلکان قاجاری ارگ توسط جهاد سازندگی با استفاده از بولدوزر و مواد منفجره تخریب شد. در سال ۱۳۷۶ مجری طرح مصلای جدید تبریز در محدوده بنای ارگ اقدام به خاکبرداری عمیق در محدوده شرقی ارگ با استفاده از ماشین‌آلات سنگین نمودند. در نتیجه این خاکبرداری بازمانده‌های زیر‌ساخت های مسجد ارگ علیشاه نابود شد. در بازسازی ارگ مابین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران باقیمانده علایم و نشانه‌های مربوط به ساخت و ساز دوران قاجار از این بنا زدوده شد.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است. همین بنای باقیمانده از ارگ نیز تحت تاثیر بنای مصلی جدید که با ارتفاعی بیشتر از میزان پیشبینی شده در طرح حفاظت ارک ساخته شده قرار دارد. بازمانده‌های ارگ حاکی از وجود یک ایوان به‌عرض ۳۰٬۱۵ متر و جرز و دیواهای کناری به ضخامت ۱۰٬۴۰ متر و پی‌ها و فونداسیونی ژرف و حجیم متناسب سازه‌های فوقانی و ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز طاق استوانه‌ای ۲۵ متر بوده‌است.

آخرین تعرض به حریم ارگ علیشاه: نمازگذاران پارکینگ می‌خواهند

 

امروز درست دو دهه از احداث مصلی می‌گذرد که خبر رسیده حدود یک ماه است مجددا رفت و آمد ماشین‌ها در محوطه شروع شده است.

دوستداران میراث فرهنگی و مردمی که این بنا را نمادی از مقاومت و هویت شهرشان می‌دانند، پرس‌وجو می‌کنند.

ارگ علیشاه

واکنش‌ها علیه کنش‌ها

در همین راستا انجمن دوستداران میراث فرهنگی تبریز در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه امسال در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، از او برای توقف احداث پارکینگ، ورود به مسئله و جلوگیری از ادامه خاک‌برداری را تقاضا کردند.

دو روز گذشت تا بالاخره اداره‌کل میراث فرهنگی استان، ۱۷ آبان‌ماه به خاک‌برداری‌های عرصه ارگ علیشاه واکنش نشان داد. مرتضی آبدار بخشایش مدیریت این اداره کل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که “هیچ ساخت و سازی خارج از ضوابط میراث فرهنگی در حریم ارگ انجام نخواهد گرفت.”

آبدار در صحبت‌هایی گفته بود که طی جلسه‌ای با بنیاد مصلی (متولیِ ساخت بنای مصلی و پارکینگ آن) ادامه عملیات به بعد از بررسی مجدد باستانشناسی و اعلام نظر کارشناسان سازمان موکول شده است. این پارکینگ که از طرفی در حریم خانه‌ی تاریخی «فتح‌اله یِف» است، با ساخته شدنش ممکن است به حریم بصری آن هم آسیب بزند. در همین راستا آبدار در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش اشاره کرده بود که “با ساخت و ساز در حیاط خانه فتح‌الله یف به منظور ایجاد پارکینگ زیرزمینی و در حد کف (صفر-صفر) انجام خواهد گرفت و بنایی خارج از کف حیاط احداث نمی‌شود.”

اما فقط چند ساعت پس از این اظهارنظر، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مجازی پخش شد که از ادامه فعالیت ماشین‌های سنگین در این محوطه خبر می‌داد. تا اینکه روز گذشته – ۱۸ آبان‌ماه – خبری مبنی بر توقف پروژه ساخت پارکینگ در حریم ارگ علیشاه از طرف معاونت میراث فرهنگی سازمان منتشر شد.

محمدحسن طالبیان نیز از اعزام هیاتی از کارشناسان به تبریز خبر داد و گفت: در دو روز گذشته با مقامات استانی تبریز تماس گرفته و نامه به مصلی و شهرداری از طرف مدیر استان ارسال شد و در حال حاضر پروژه احداث پارکینگ متوقف شده و هیاتی از کارشناسان نیز به تبریز اعزام شدند. گزارش کارشناسان پس از بررسی هفته آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال می‌شود تا تصمیمی دقیق و همه جانبه‌ای در جهت حفاظت از ارگ علیشاه گرفته شود.

ارگ تبریز از دید سیاحان:

ارگ یکی از بزرگترین سازه‌های شهر تبریز بود. ارگ علیشاه و مجموعه آن در زمان ساخت آن، شاخص ترین بنای شهر تبریز بوده و به نوشته جهانگردان تاریخی، تنها بنای شهر تبریز بوده که از دور دست دیده می شده است. همین باعث شده در گذر زمان بازدید کننده‌گان از شهر تبریز توجه ویژه‌ای به ارگ داشته باشند. این بنای عظیم در بیشتر سفرنامه ها و تواریخ وصف شده است که پاره‌ای از آن‌ها در ذیل آمده است:

ابن بطوطه می نویسد:

در بیرون از مسجد از دست راست مدرسه و از دست چپ زاویه ای وجود دارد و صحن آن با سنگ های مرمر فرش گردیده و دیوارها با كاشی پوشانده شده و جوی آبی از وسط آن می گذرد و انواع درختان و موها و یاسمین در آن به عمل آورده اند.

ارگ علیشاه

حمد الله مستوفی معاصر علیشاه می نویسد:

مسجد جامع بزرگی است كه صحن آن ۲۵ گز در ۲۰۰ است و در او صفه ای بزرگ از ایوان كسری به مداین بزرگتر.

بدر الدین محمود العینی می نویسد :در وسط صحن مسجد حوض مربعی بود كه هر ضلع آن ۱۵۰ زراع طول داشت و سكویی در وسط آن بود كه در هر سوی آن از دهان مجسمه شیر ، آب فرو میریخت . بالای سكو نیز فواره هشت گوشی بود كه دو دهانه آب پران داشت ، طاق نوك تیز محراب به وسیله دو ستون مسی اندلسی نگاه داشته میشد و قاب محراب با طلا و نقره تزئین ونقاشی شده بود. چراغهای مزین به زر و سیم با زنجیرهای مسی از سقف آویزان بودندو داخل طاق را روشن می كردندو پنجره های مشبك نیز هر كدام ۲۰ شیشه دایره ای مزین به طلا و نقره داشت.

تاجر ونیزی كه حدود سال ۸۸۶ ه.ق سومین سال سلطنت سلطان یعقوب آق قویونلو از تبریز دیدن كرده می نویسد: جامع علیشاه بلندترین بناهای تبریز و داراری صحن بزرگی است . در میان صحن حوضی دارد كه چهار گوش است. درازا و پهنای آن هز كدام به اندازه صدقدم و ژرفایش شش پاست و پلكانی از كنار استخر به ایوان آن منتهی میشود. طاق شبستان مسجد به قدری بلند است كه اگر كمان كشی تیری در كمان مناسبی قرار دهد و رها كند هرگز به طاق شبستان نمی رسد. دور مسجد را با سنگهای نفیسی طاق بندی كرده اند و طاق روی ستونهایی از مرمر قرار دارد و مرمر به اندازه ای ظریف و شفاف است كه به بلور نفیس می ماند. این مسجد سه در دارد كه هر كدام طاقی به عرض ۴۰ و بلندی ۲۰پا دارد . ستونهای دو سوی درها از سنگ مرمر نیست بلكه از سنگهای الوان ساخته شده است. بقیه طا ق با گچ مقرنس كاری و تزئین شده است.

مرتضی میزرا پسر عم نادر میرزا مولف تاریخ و جغرافیای دارالسطنه تبریز در سال ۱۲۹۸ ه۰ق از ارگ علیشاه یدن كرد و مشخصات بقایای این بنا را شرح داد ۶۰ سال پس از او دونالدویلبر مولف كتاب معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان علاوه بر توصیف دقیق بازمانده بنا ، نقشه جالبی از آن ترسیم كرد . از این اطلاعات معلوم میشود كه این بنا در زمان تاج الدین علیشاه مسجد جامع شهر و مزین به كاشی و ازاره سنگی و ستونهای مرمری و كتیبه ها و گچبریهای زیبایی بود و بعدها رو به ویرانی نهاده و متروك شده است.

نوشته احمد کسروی نیزجالب توجه است:

غزوخان (عزت‌الله خان) از وضع آشفتهٔ دوران محمدعلی شاه بهره جسته و برای چپاول تبریز با مستبدان همکاری کرده و به تبریز حمله‌ور شده‌بود. آزادی‌خواهان هم از زیر همین نقب به پشت دشمن حمله کردند و پیروز شدند. در مسجد کبود تبریز پشت صحن دوم به دهانه‌ای برخوردم که دریافتم نقبی است که به ارگ علی‌شاه می‌رسد.

ارگ علیشاه

همچنین بیت الله جمالی نیز نوشته است:

قسمتی از دانشسرای دختران تبریز که در محوطهٔ مسجد استاد و شاگرد سابق بنا شده‌است، چند سال پیش فرود می‌نشیند و گودال یا تونلی بزرگ نمایان می‌شود؛ اما برای آن‌که کاوش کنند، آن را پر کردند. احتمال می‌رود که تونل قسمتی از این را زیرزمینی بوده‌است؛ این راه به‌قدری بزرگ بود که می‌شد با درشکه از آن عبور کرد. پشت دیوار بلند ارگ تبریز در هر سه سمت ویرانه‌است با تکه باغی و خانه‌ای و مدرسه‌ای. دهانهٔ محراب ۳۸ پا است و ۶۹ پله که از آن بالا رفتیم. بین دو دیوار از سمت خاور ساخته شده‌است که در زمان سلطنت رضاشاه قسمتی از تپهٔ اطراف ارگ را به‌صورت باغ و گردشگاه عمومی درآوردند که ساختن سالن تئاتر آذربایجان هم در همین برنامه بوده‌است… به‌طوری که مشهود است در زیر ابن بنا، سه نقب یا دالان زیرزمینی وجود دارد که یک رشتهٔ آن از ارگ به شنب‌غازان و رشتهٔ دیگر به باغ‌میشهٔ فعلی -محل سابق ربع رشیدی- و رشته‌ای نیز از وسط بازار گذشته و پس از عبور از زیر رودخانهٔ آجی‌چای به حوالی فرودگاه می‌رسد.

آدرس:

مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی- جنب مصلی

نحوه دسترسی:

۱- از چهارراه شهنازبه طرف مصلی

۲- پشت خیابان شهناز(شریعتی جنوبی)، کوچه ارگ

در مسیر خیابان امام میتوانید از تاکسی، اتوبوسBRT، و خط واحدهای مسیر آبرسان-شریعتی استفاده کنید.

منبع:

مرتبط:

سفری به روستای لیقوان ، دره بهشت تبریز

خانه مشروطه تبریز چه جذابیتی دارد؟

آشنايي با برج شمس تبریزی

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

اصفهان دومین شهر بزرگ ایران است. این شهر پیشینه تاریخی دارد. در اصفهان آثار تاریخی زیادی قرار گرفته است که مسافران و گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. آثاری تاریخی شگفت‌انگیزی مانند منارجنبان، سی‌وسه پل، پل خواجو، میدان نقش‌جهان و… در این شهر واقع شده است.اگر سابقه سفر به این شهر را داشته باشید، حتماً مطلع هستید که تعداد زیادی از هتل‌های اصفهان نزدیکی آثار تاریخی و حاشیه زاینده‌رود ساخته شده‌اند. ادامه با ما همراه باشید تا با هتل عباسی ، یکی از بزرگ‌ترین و با سابقه‌ترین هتل‌های این شهر و آسان‌ترین روش برای رزرو هتل اصفهان آشنا شوید.

 

هتل عباسی

هتل عباسی بزرگ‌ترین هتل موزه جهان است. به‌دلیل اقامت در فضایی باستانی بسیاری از گردشگران این هتل را برای اسکان انتخاب می‌کنند. این هتل شامل چند ساختمان سه طبقه می‌شود و در مجموع ۲۲۵ اتاق دارد که در آن‌ها حدود ۵۰۰ تخت قرار داده شده است. هتل عباسی شامل اتاق‌های استاندارد، چشم‌انداز، پردیس، سوئیت پردیس، سوئیت قاجار و سوئیت صفوی می‌شود. اتاق و سوئیت‌های نام برده‌شده به‌ترتیب امکانت و قیمت نوشته شده است. هزینه رزرو این هتل برای کودکان زیر پنج سال رایگان بوده و برای کودکان زیر ۱۰ سال نیم‌بها است. برای کنسلی رزرو هتل عباسی باید کنسلی اتاق پنج روز قبل از تاریخ انتخابی اعلام شود؛ در غیراین‌صورت هتل هیچ مبلغی به شما برگشت نخواهد داد.

هتل عباسی

تاریخچه هتل عباسی

سال ۱۱۲۸ این هتل به‌دستور شاه سلطان حسین صفوی احداث شد و ابتدا به‌عنوان کاروان‌سرا مورداستفاده قرار می‌گرفت. سلطان حسین این کاروانسرا را به مادر خود اهدا کرد و به‌همین دلیل در زمان قدیم این مکان به کاروانسرای مادر شاه معروف بود. قبل از مرمت و بازسازی از آن برای مکانی به‌منظور توقف کامیون‌های حامل قند و شکر استفاده می‌شد. در ازای پرداخته ماهانه ۳۰ ریال ساختمان هتل عباسی، به اداره قند و شکر اجاره داده شد. طی همان سال‌ها آجرهای این هتل شروع به ترک‌خوردن و افتادن کرد. سال ۱۳۳۶ شرکت بیمه ایران با طرح آندره گدار (رئیس و مشاور اداره باستان‌شناسی وقت) شروع به مرمت و بازسازی این بنا کردند. پس از پایان بازسازی اسم این کاروانسرا به مهمانسرای عباسی تغییر کرد. زمانی‌که بازسازی روی آن انجام می‌شد، سعی بر این بود که مرمت و بازسازی آن مطابق طرح‌های صفوی باشد. سال ۱۳۴۵ مهمان‌سرای عباسی به هتل تبدیل شد؛ اما سعی شد که تبدیل‌شدن این ساختمان به هتل، جلوه قدیمی آن را هم حفظ کند. اداره‌کردن هتل عباسی به‌دلیل قدمت زیاد بسیار حساس بود، به‌همین خاطر گروه هتل‌داری نگرسکو که در آن زمان از بزرگ‌ترین گروه‌های هتلداری جهان محسوب می‌شدند، مدیریت این مکان را بر عهده گرفتند. پس از گذشت دو سال افراد ایرانی مدیریت آن را قبول کردند. سال ۱۳۵۱ شرکت بیمه ایران به‌منظور گسترش هتل عباسی زمینی را با مساحت ۱۱۵۰۰ مترمربع در قسمت شرقی هتل خریدند. پس از آن تعدادی از طراحان ایرانی به سرپرستی مهندس ابراهیمیان شروع به طراحی قسمت‌های این زمین به سبک معماری ایرانی کردند. در ضلع شرقی هتل عباسی ۸۰ اتاق، رستوران، سالن آمفی‌تئاتر وسیع و بسیاری امکاناتی دیگر ساخته شد. هتل عباسی، هنوز پس از گذشت چندین سال در حال خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران است. در این هتل اتاق‌ها و امکانات بسیاری وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هتل عباسی

امکانات هتل عباسی

در میان هتل‌های اصفهان و ایران هتل عباسی بزرگ‌ترین هتل است. در ساختمان این هتل فضاهایی مانند رستوران، کافی‌شاپ، استخر، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، رستوران بام، کافی‌نت، مرکز خرید و… قرار دارد. از دیگر امکانات این هتل می‌توان به سالن ورزشی، چایخانه سنتی، تاکسی‌سرویس، لابی، ارائه خدمات پزشکی، خودپرداز، اتاق ماساژ و… اشاره کرد.

رستوران هتل عباسی

سفره‌خانه سنتی عباسی در طبقه اول واقع شده است و ۶۰ نفر ظرفیت دارد. در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود. رستوران چهلستون هتل عباسی، شامل دو سالن می‌شود که در مجموع ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد. مهمانان این هتل می‌توانند پس از مراجعه به رستوران چهلستون انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و دریایی را سفارش دهند.

 

تالارها

هتل عباسی، ۱۱ سالن دارد که افراد می‌توانند برای جلسات، سمینارها و جشن‌های خود آن‌ها را رزرو کنند. اسامی تالارها به این شرح است: تالار عباسی، آیینه، فیروزه، مرمز، زرین، نقش‌جهان، علاقاپو، سیمین و سیما. هریک از این سالن‌ها ظرفیت و امکانات خاص خود را دارند.

هتل عباسی

پارکینگ

هتل عباسی، دو پارکینگ دارد. پارکینگ روباز ۵۱ خودرو ظرفیت داشته و پارکینگ سرپوشیده فضایی مناسب برای جای‌گیری ۱۳۷ اتومبیل را پشتیبانی می‌کند.

مجموعه ورزشی

مجموعه ورزشی هتل عباسی، شامل استخر، سونای خشک و بخار، جکوزی، سالن ورزشی و اتاق ماساژ می‌شود که مهمانان می‌توانند با پرداخت هزینه، از آن‌ها استفاده کنند.

موقعیت هتل عباسی

هتل عباسی، ابتدای خیابان آمادگاه قرار گرفته است. از این خیابان تا مهم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان فاصله زیادی نیست و شما فقط با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به میدان نقش‌جهان برسید. اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی به اصفهان سفر کرده و در این هتل اقامت کنید، لازم است بدانید که هتل عباسی در محدوده طرح ترافیک واقع شده است. این هتل در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان زیباترین هتل خاورمیانه انتخاب شد.

منبع:ایمنا

مرتبط:

گوشه به گوشه ایران؛ تخت فولاد اصفهان

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

مسجد امام اصفهان

سفر _فرودگاه _هواپیما یا مسافر؛ مساله کدام است؟

امروزه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از عادت‌های پیشین ما تغییر کرده است. از جمله نحوه سفر و گردشگری که متاثر از شرایط جدید، آمادگی ویژه‌ای را طلب می‌کند.

در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها، عدم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بود. چرا که امکان انتقال این ویروس در مکان‌های پر تراکم افزایش می‌یافت. حتی کار به تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی کشیده شد و برای روزهای زیادی ایستگاه‌های قطار و مترو،‌ پایانه‌ها و فرودگاه‌ها خالی از مسافر شدند. چندی نگذشت که معلوم شد این ویروس به این زودی‌ها رفتنی نیست و تعطیلی ادامه‌دار این مکان‌ها هم امری است ناشدنی. مردم خسته از خانه‌نشینی طولانی دوباره بار سفر بستند و پروازها و حرکت قطارها از سر گرفته شد. با این همه، مسافرت هوایی با کاهشی جدی مواجه شد.

یکی از دلایل جدی این کاهش، ترس مردم از ابتلای به ویروس کرونا در هواپیما و فرودگاه‌هاست. به خصوص که گفته می‌شد ویروس کرونا در محیط‌های بسته امکان انتقال بیشتری پیدا می‌کند. همچنین انتقال از سطوح و رفت‌وآمد مداوم خدمه و تماس آنها با مسافران،‌ از دیگر خطرهایی بود که برای مسافرت با هواپیما و قطار عنوان می‌شد.

از همین‌رو سازمان های بهداشتی و دولت‌ها دست به کار شدند و قوانین و مقرراتی برای شرکت‌های هواپیمایی و همچنین فرودگاه‌ها در نظر گرفتند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)‌ نیز با طراحی یک « نقشه راه ایمنی زیستی» در صدد شد تا به دولت‌ها برای حفظ اصول بهداشتی در فرودگاه‌ها یاری رساند.

برنامه پیشنهادی یاتا سعی کرده تا روی حضور مسافر در فرودگاه متمرکز شود و سعی دارد تا امکان انتقال از سطوح را به حداقل برساند. از جمله این که خواسته است تا دسترسی مسافران به ساختمان ترمینال‌ها محدود شود،‌ دمای بدن همه در تمام مبادی ورودی اندازه‌گیری شود،‌ مسافران اطلاعات تماس و سلامت خود را ارائه دهند، برخی کارها مانند تحویل بار در فرودگاه خودکار شود، مسافران چک-این و کارت پرواز خود را قبلا پرینت بگیرند

نکته مهمی که یاتا به آن اشاره می‌کند این است که خطر ابتلا در هواپیما نسبتا پایین است و نیک کریم معاون یاتا گفته که حفظ فاصله داخل هواپیما لازم نیست.

در میان این تردیدها و نگرانی‌ها اما، بسیاری از فرودگاه‌ها نیز دست به کار شدند و سعی کردند تمهیداتی برای حفظ اصول بهداشتی در ترمینال‌ها پیش بینی کنند. مثلا در ترکیه، برای سفر علاوه بر بلیت و مقدمات اداری مرسوم، مسافر باید کد اجازه سفر دریافت کند. این کد براساس شماره ملی افراد و سابقه تماس با افراد بیمار یا زندگی و کار در مکان‌های پرخطر صادر می‌شود. اگر خود فرد یا اطرافیانش در فهرست بیماران، بهبودیافتگان یا ناقلان نباشند، اجازه سفر دارند. خرید بلیت تنها با ارائه این کد امکان‌پذیر است. از آن جایی‌که تمام ساکنین ترکیه باید محل زندگی خود را به دولت اعلام کنند، ردگیری افراد ناقل یا کسانی که جواب آزمایش کرونایشان مثبت شده است، دشوار نیست.

در ایران نیز حفظ فاصله اجتماعی،‌ حذف پذیرایی و توزیع ماسک و ژل ضدعفونی در بسیاری از فرودگاه‌ها به یک رویه ثابت درآمده است. نصب برچسب‌های رعایت فاصله اجتماعی در محل دریافت کارت پرواز و یا صف کنترل، حذف تماس فیزیکی در بازرسی بدنی، و کاهش تعداد مسافران در اتوبوس‌های شاتل نیز از دیگر مواردی است که در فرودگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لحاظ شده است.

در فرودگاه کیش نیز به علت شرایط ویژه این جزیره و حجم بالای پرواز و رفت‌وآمد مسافر، تمهیدات لازم برای رعایت حداکثری ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شد. برچسب گذاری سالنهای فرودگاه و فاصله گذاری ، ضدعفونی مکرر ترمینال‌ها، سرویس‌های بهداشتی و چرخ‌های حمل بار ، ضدعفونی بار مسافران پس از تخلیه از هواپیما ، نصب دوربین‌های پیشرفته تب‌سنجی، ضدعفونی هواپیما قبل از ورود و پس از خروج مسافر و الزام استفاده از ماسک و دستکش از جمله مواردی است که هم مورد تاکید یاتا و هم سازمان هواپیمایی کشوری است و در فرودگاه کیش نیز اجرایی می‌شود.

با این حال، همواره گزارش‌های زیادی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌های سرسر کشور منتشر می‌شود؛ امری که البته اختصاص به ایران ندارد و تقریبا یک مشکل جهانی است. چنان که در روایت یکی از خبرنگاران ایندیپندنت از فرودگاه بریتانیا آمده است : « البته تمام سخت‌گیری‌ها بعد از خروج از هواپیما تمام شد. انگار وارد دنیای قبل از کرونا شده باشیم. ازدحام دربرابر ورودی‌ها و خروجی‌ها، صف بازرسی گذرنامه مانند تمام ‌روزهای تابستانی در فرودگاه‌های لندن پر از مسافران آفتاب‌سوخته و گردش‌گران هیجان‌زده بود. اگرچه روی زمین نشانه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را چسبانده بودند اما اثری از توجه مردم یا تذکر پلیس فرودگاه نبود.

غیر از مأمور بازرسی گذرنامه که فرم و مدارک را کنترل کرد، هیچ‌کدام از کارکنان فرودگاه ماسک به‌صورت نداشتند. کودکان خسته از سفر مثل همیشه روی زمین نشسته بودند و بازی می‌کردند….به‌یک‌باره وارد دنیایی شدیم که گویی اثری از کرونا و این ویروس موذی نشنیده بودند.»

واقعیت آن است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور و آسیب‌های ناشی از کرونا محدود کردن پروازها یا کاستن از حجم مسافران،‌ ایده‌ای عملی نیست. چه این که اقتصاد جایی مانند کیش مبتنی بر گردشگری و جذب توریست است.

بنابراین فعلا تنها راه همزیستی با کرونا و کنار آمدن با آن در موقعیت‌های مختلف از جمله سفر است؛ این سفر چه از طریق هواپیما باشد چه قطار و چه هر وسیله دیگری مستلزم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط خود مسافران است. اگرچه شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان فرودگاه‌ها وظیفه دارند تا زمینه را برای اجرای قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کنند، اما در نهایت،‌ حفظ فاصله اجتماعی در موقعیت‌های مختلف، امری است که با الزام و تذکرهای بیرونی تا حدودی عملی است و رعایت حداکثری آن همکاری مردم را طلب می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری مجازی ناجی صنعت گردشگری از بحران کرونا

تکمیل مجموعه شمس تبریزی در خوی نیازمند تخصیص اعتبار کافی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: برای تکمیل هر چه زودتر مجموعه تاریخی_فرهنگی شمس تبریزی نیاز است تا اعتبارات به میزان کافی و در اسرع وقت تخصیص پیدا کند.

جلیل جباری، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مجموعه شمس تبریزی خوی در قالب یک مجموعه فرهنگی_گردشگری بوده که یکی از طرح‌های ملی و مصوب هیئت دولت است.

وی افزود: این مجموعه فاخر در مساحتی حدود ۷٠٠٠ مترمربع و زیربنایی حدود ۳۲٠٠مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در سال ۹۷ کلنگ‌زنی این مجموعه توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با تصویب اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی در سفر هیئت دولت به خوی انجام شد.

وی عنوان کرد: این طرح توسط پروفسور نادر اردلان یکی از معماران شاخص کشور طراحی شده و همه نقشه‌های اجرایی توسط یکی از مشاوران ذی‌صلاح و با لحاظ همه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های جاری در حوزه نظام‌ مهندسی کشور ترسیم و ارائه شده است.

جباری تصریح کرد: تعیین پیمانکاران در مراحل اجراء طبق مقررات و طی تشریفات قانونی از طریق مناقصه عمومی و سامانه تدارکات دولت انتخاب شده که هر دو پیمانکار دارای رتبه سه ابنیه و رزومه شاخص و پرکاری در حوزه عمرانی در سطح کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرای این طرح براساس نقشه‌های مصوب وزات‌خانه متبوع در حد اجرای المان مرکزی، فونداسیون و ستون‌های بخشی از مجموعه انجام شده که در مراحل مختلف آزمایش‌های مقاومت مصالح و غیره انجام گرفته و همگی دارای نتیجه مثبت و قابل قبولی بوده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: همانگونه که اشاره شد کلیات طرح ترسیم و به تصویب شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی و کمیته فنی وزارت رسیده به لحاظ اهمیت طرح مذکور معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شخصا پروژه را راهبری کرده و همه این اقدامات موجب شده است تا پروژه طبق طرح و بدون کوچکترین مغایرتی پیش برود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنايي با برج شمس تبریزی