کرونا و گردشگری در اروپا

همچنان که فصل گردشگری در اروپا به پایان خود نزدیک می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی و برگزارکنندگان تورهای گردشگری خسارت‌هایی را که در این مدت متحمل شدند برآورد می‌کنند. در این بین درحالی که برخی از کشورها امیدوارند خسارت‌ به‌وجودآمده را در فصل زمستان جبران کنند، برخی دیگر باید به دنبال راه‌های دیگری برای کاهش خسارت‌ها در حوزه گردشگری باشند.

به نقل از یورونیوز، کمیسیون اروپا اعلام کرده «خسارت‌های بهوجودآمده برای هتل‌ها، رستوران‌ها، گرداننده‌های تورهای گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی و قطار در نیمه اول ۲۰۲۰ حدودا ۸۵ تا ۹۰ درصد بوده است.»

اروپا مهم‌ترین مقصد گردشگری، جهان محسوب می‌شود و از آن‌جایی که صنعت گردشگری ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد حوزه‌ای حیاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا به شمار می‌رود؛ از این‌رو اتحادیه اروپا سعی دارد از شرکت‌های کوچک و بزرگی که به دلیل محدودیت‌های سفری ناشی از ویروس کرونا دچار خسارت شده‌اند، حمایت کند.

حدود ۲.۴ میلیون کسب و کار در اروپا به گردشگری مربوط هستند که در این بین ۹۰ درصد از این آمار کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط را دربرمی‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود از بین ۲۳ میلیون شغل مرتبط با گردشگری، در این اتحادیه، حدود شش میلیون شغل به دلیل بحران کرونا از بین رفته باشند.

در ماه «می»، اتحادیه از مجموعه‌ای تمهیدات برای احیای کسب و کارهای وابسته به گردشگری خبر داد.

با این‌حال رسیدگی به نیاز شدید مالی چیزی است که اعضای پارلمان اروپا خواهان آن هستند.

«کلودیا مونتریو» از اعضای پرتغالی پارلمان اروپا در گفتوگو با «یورو نیوز» بیان کرد: کمیسیون اروپا باید هر چه زودتر به منظور رسیدگی به نیازهای حوزه گردشگری که به شدت دچار خسارت شده است، به اعضای اتحادیه کمک مالی ارسال کند.

او افزود: بازگشت به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا برای صنعت گردشگری در دو سال آینده بسیار دشوار خواهد بود.

درحالی که فصل تابستانی گردشگری،  امسال برای کشورهای وابسته به گردشگری خوشایند نبوده این دوره برای مسافران نیز چندان بدون دردسر نبوده است.

کشورهایی با آمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در طول فصل گردشگری، امسال با محدودیت‌های مسافرتی از سوی اعضای اتحادیه اروپا مواجه شدند.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا همچون مجارستان اخیرا مرزهای‌شان را به روی گردشگران خارجی کشورهایی که از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرده‌اند، بستند.

مطمئنا صنعت گردشگری، پس از دوران کرونا با تغییراتی مواجه خواهد شد و به نظر می‌رسد چند سال سخت را پیش رو خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا و گردشگری در آفریقا

پیش‌بینی خسارت کرونا برای گردشگری ایتالیا

بهبود جذب گردشگر با ورود رشته‌های گردشگری به دانشگاه

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وجود رشته‌های گردشگری و تربیت درست افراد می‌تواند به برندسازی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر کمک کند و از گسترش اثرات منفی در این حوزه جلوگیری کرده و بر اثرات مثبت آن بیافزاید.

دکتر حمدالله سجاسی قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ورود رشته «برنامه‌ریزی فضایی مجتمع‌های گردشگری» به دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: تفریح و بازدید از اماکن مختلف گردشگری و جاذبه‌های طبیعی از ابتدای زندگی انسان بر روی کره زمین وجود داشته و این مورد جزء جدایی‌ناپذیر زندگی تمام انسان‌ها بوده است؛ چراکه انسان‌ها از ابتداء زندگی برای پاسخگویی به حس کنجکاوی و شناخت پیرامون خود اقدام به مسافرت و جابه‌جایی می‌کرده‌اند.

وی افزود: اما به واسطه محدودیت‌های موجود در حرکت و جابه‌جایی و همچنین محدودیت‌های موجود در وسایل و امکانات سفر، گردشگری به شکل بسیار محدود و با حجم بسیار کم در گذشته‌های دور انجام می‌شده است، اما از قرن ۱۷ به بعد با وقوع انقلاب صنعتی و اختراع انواع ماشین‌ها، گردشگری نیز دچار تحولات عظیمی شد و رشد چشم‌گیری پیدا کرد و شاهد این هستیم که هر روز تعداد گردشگران جهان در حال افزایش است، به طوری که در سال ۲۰۱۹  پیش از کرونا، نزدیک به ۲ میلیارد نفر در جهان به گردشگری می‌پرداختند.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: حجم بالای جابه‌جایی و نیازهای خدماتی متنوع افرادی که سفر می‌کنند، بر ایجاد و توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی حوزه گردشگری برای مطالعه پدیده گردشگری، نیاز گردشگران، اماکنی که گردشگران برای بازدید انتخاب می‌کنند و خدماتی که به گردشگران ارائه می‌شود، تاثیرگذار بود.

به دلیل نوظهور بودن گردشگری در ایران، نظام آموزشی کمتر به این حوزه توجه کرده است

سجاسی خاطرنشان کرد: وقتی ادبیات علمی دنیا را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم به واسطه چند بعدی بودن حوزه گردشگری رشته‌های متعددی برای مطالعه ابعاد مختلف گردشگری در دنیا شکل گرفته و در دانشگاه‌های مختلف جهان در حال ارائه است. به طوری که حتی دانشکده‌های بسیار مهم گردشگری در جهان وجود دارد که به صورت تخصصی به مطالعه گردشگری می‌پردازند. اما در ایران به جهت نوظهور بودن پدیده گردشگری و فعالیت‌های آن، در نظام آموزشی ما کمتر به حوزه گردشگری و رشته گردشگری توجه شده است و در چند سال گذشته تنها رشته‌ای تحت عنوان «مدیریت جهانگردی» آن هم  به صورت محدود در چند دانشگاه ایران دنبال می‌شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر چندین رشته دیگر به واسطه تقاضاهای موجود در کشور و همچنین تحولاتی که در حوزه گردشگری شکل گرفته، ایجاد شده است. لذا تقاضای بازار کار و از طرفی تحول صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر سبب شد در نظام آموزشی، تاملی نسبت به رشته گردشگری ایجاد شود و زمینه‌ها و بسترهای مناسب برای ایجاد رشته‌های جدید شکل گیرد.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از جمله رشته‌هایی که در این حوزه شکل گرفت، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری بوده که در حال حاضر در گروه‌های جغرافیایی مختلف کشور در حال پیگیری است و در برخی از دانشگاه‌ها نیز اجرا و تدریس می‌شود.

سجاسی در خصوص رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری، تشریح کرد: از آنجا که بخش قابل توجهی از پدیده‌های گردشگری، پدیده‌های طبیعی و انسان‌ساخت در روستا و شهرها هستند، در نتیجه برای توسعه گردشگری به برنامه‌ریزی مقصدها به لحاظ زمانی، مکانی و فضایی نیاز است و نیز به این دلیل که جغرافیا علم برنامه‌ریزی در بستر فضاها، مکان‌ها و زمان است، لذا داشتن یک رشته مرتبط با آن مانند جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری یک ضرورت بسیار اساسی محسوب می‌شود، بر این اساس در دهه گذشته، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری در آموزش عالی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد.

ورود رشته برنامه‌ریزی فضایی مجتمع‌های گردشگری به دانشگاه فردوسی

وی اضافه کرد: به همین دلیل گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین گروه‌های جغرافیا در کشور برای تاسیس رشته گردشگری تلاش کرد؛ گروه‌ جغرافیای دانشگاه فردوسی با هدف مطالعه اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و زیرساختی گردشگرها و همچنین پاسخگویی به نیازهای شغلی که در این حوزه در کلان‌شهر گردشگری مشهد وجود دارد، این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرد.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: رشته گردشگری دانشگاه فردوسی تحت عنوان «جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری» با گرایش «برنامه‌ریزی فضایی مجتمع‌های گردشگری» در دانشگاه فردوسی از سال ۱۳۹۸ در مقطع کارشناسی ‌ارشد و در گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شد. سال گذشته این رشته حدود پنج دانشجو در نوبت روزانه پذیرش داشت و قرار است در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۱۰ دانشجو در نوبت روزانه و شبانه به این رشته جذب شوند و این تعداد بر اساس تقاضایی است که از طرف گروه و دانشکده به دانشگاه اعلام می‌شود.

سجاسی ادامه داد: این گرایش دارای ۳۲ واحد درسی است و دانشجویان از این مقدار ۱۶ واحد تحت عنوان دروس پایه، ۱۰ واحد تحت عنوان دروس تخصصی و ۶ واحد را نیز با عنوان واحد پایان‌نامه باید بگذرانند؛ همچنین طبق مصوبه‌ای که برای برنامه گردشگری در وزارت علوم وجود دارد، اگر رشته دانشجویان ورودی غیر مرتبط تشخیص داده شود، بنا به تشخیص گروه ۶ واحد نیز به عنوان دروس جبرانی برای دانشجوها ارائه خواهد شد.

وی افزود: این گرایش در دانشگاه فردوسی مشهد دارای دروس ترکیبی نظری و عملی است و در برخی از دروس نیز که بر طبق تعریف در برنامه درسی انجام شده، بازدیدهای میدانی یا اردوهای علمی جهت افزایش تجربه عملی دانشجویان قرار داده شده است. در مدیریت این رشته علاوه بر استفاده از ظرفیت کامل گروه جغرافیا تلاش شده به فراخور دروس مختلف از ظرفیت‌های سایر رشته‌ها و گروه‌های آموزشی دانشگاه نیز استفاده شود و به همین واسطه تعداد زیادی از همکاران در تدریس دروس این رشته همکاری دارند.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، ابراز کرد: دانشجویان این رشته همچین به واسطه آشنایی با مباحث مختلف گردشگری می‌توانند از زمینه‌ها و فرصت‌های شغلی که در سطح شهر مشهد یا در مکان‌های گردشگری دیگر وجود دارد، استفاده کنند و جذب بازار کار شوند. به علاوه از جایی که حوزه گردشگری از تنوع گسترده‌ای به ویژه در شهر مشهد برخوردار است، فارغ‌التحصیلان دارای مهارت و دانش بالا می‌توانند فرصت‌های بازار کار را شناسایی کرده و در آن‌ها مشغول شوند؛ هر چند در حال حاضر شرایط شغلی برای فاراغ‌التحصیلان درگیر تنگنا بوده، اما فرصت‌های شغلی در حوزه گردشگری نسبت به سایر رشته‌ها کمی مناسب‌تر است.

برنامه‌ریزی برای ورود رشته برنامه‌ریزی گردشگری به مقطع دکترای دانشگاه فردوسی 

سجاسی اظهار کرد: دلیل تمرکز گروه بر راه‌اندازی این رشته در مقطع کارشناسی‌ ارشد این است که سیاست‌های دانشگاه بر توسعه رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بوده و اجازه زیادی به گروه‌ها برای اضافه کردن رشته‌های کارشناسی داده نمی‌شود، البته ما در تلاش هستیم این رشته را در مقطع دکترا در آینده‌ای نزدیک به لیست رشته‌های این گروه اضافه کنیم.

وی ادامه داد: دلیل دیگری که این رشته در مقطع کارشناسی ‌ارشد راه‌اندازی شده این است که دانشگاه‌های مختلف در رشته‌های حوزه گردشگری در مقطع کارشناسی در حال پذیرش دانشجو هستند، پس ما به این فکر کردیم که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در آن رشته‌ها برای ادامه تحصیل در این حوزه بتوانند جهت حضور در یک دانشگاه خوب مانند دانشگاه فردوسی مشهد برنامه‌ریزی کنند و مراحل بالاتر تحصیل خود را به این روش طی کنند.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، خاطرنشان کرد: برای توسعه حوزه گردشگری در دانشگاه تلاش‌های بسیار زیادی در حال انجام و برای ایجاد و راه‌اندازی یک رشته، بروکراسی اداری طولانی مدت نیاز است؛ به عنوان مثال تاسیس این رشته در گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد چیزی حدود پنج سال زمان برده است و نمی‌توان در مدت زمان کوتاهی گرایش‌های جدیدی را به این حوزه اضافه کرد. اما به صورت کلی می‌توان گفت گروه جغرافیا، به دنبال تاسیس رشته‌ها و گرایش‌های دیگر گردشگری نیز هست که این اقدام در حال پیگیری است، البته در فرصت مناسب و پس از طی شدن موارد قانونی و فرایندهای اداری حتما به گرایش‌های این رشته مواردی چون اکوتوریسم اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: هرچند تا به امروز دانشجویان این رشته به صورت مستقیم وارد پروژه‌های سازمانی نشده‌اند، با این حال امیدواریم با توجه به فارغ‌التحصیلی دانشجویان در این رشته و دانش و مهارتی که در این حوزه کسب می‌کنند، فرصت‌های شغلی مناسبی برای آنها فراهم شود. البته ما سعی می‌کنیم دانشجویان را برای تامین نیروی انسانی پژوهشکده زیارت و گردشگری که در دانشگاه مستقر است و عمده طرح‌های پژوهشی پیشنهادی سازمان‌ها و ادارات مختلف در این مرکز انجام می‌شود نیز آماده کنیم.

گردشگری به زودی جزء جدایی‌ناپذیر سبد زندگی خانوارهای جهان می‌شود

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، یادآور شد: بالاخره ما و تمام برنامه‌ریزان در حوزه آموزش می‌دانیم که رشته‌های تحصیلی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و از طرفی نیز باید گفت که گردشگری به زودی جزئی از سبد زندگی تمام خانوارهای جهان خواهد شد؛ تعداد گردشگران نیز نشان می‌دهد که نزدیک به یک سوم جمعیت جهان سالیانه در حال سفر هستند که این نشان از اهمیت گردشگری است.

سجاسی ادامه داد: برای مثال به طور متوسط حدود ۲۵ میلیون گردشگر سالانه وارد شهر مشهد می‌شوند و این گردشگران و نیازهای خدماتی مختلف آنها مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و صنعت حمل‌ونقل است که چرخ اقتصاد شهر را به گردش در می‌آورد.

ورود رشته‌های گردشگری به دانشگاه از گسترش اثرات منفی در حوزه سفر می‌کاهد

وی گفت: این امر نشان می‌دهد صنعت گردشگری به ویژه در کشور ما که از تاریخ و فرهنگ غنی برخوردار بوده در حال رشد است و امیدواریم با برطرف شدن تحریم‌ها شرایط حضور بیشتر گردشگران خارجی را در کشور داشته باشیم. برای رخداد چنین اتفاقی رشته‌هایی مانند رشته گردشگری برای مدیریت حجم زیاد گردشگر، پاسخ به نیازهای آن‌ها، ارائه خدمات خوب و کسب رضایتشان بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ البته وجود این رشته‌ها و تربیت درست افراد می‌تواند به برندسازی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر نیز کمک کند و از گسترش اثرات منفی در این حوزه جلوگیری کرده و بر اثرات مثبت آن بیافزاید.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: موارد گفته شده از جمله دیدگاه‌هایی است که به واسطه آن تلاش کرده‌ایم رشته گردشگری، را در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک دانشگاه مادر در شهری با گردشگری مذهبی راه‌اندازی کنیم. از طرفی تلاش ما برای راه‌اندازی رشته «برنامه‌ریزی فضایی مجتمع‌های گردشگری» این بود که فرصت‌ها و تقاضای بازار کار نیز در جامعه پاسخ داده شود؛ چراکه در رشته گردشگری فرصت‌های شغلی نسبت به بسیاری از رشته‌ها از جایگاه بهتری برخوردار هستند و دانشجویان با اندکی مهارت و تلاش می‌توانند وارد بازار کار در حوزه‌های مختلف گردشگری شوند و به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صنعت گردشگری امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است

۲ پیشنهاد فوری برای خروج گردشگری از بحران

اهمیت گردشگری در بافق کمتر از صنایع و معادن نیست

سرپرست فرمانداری بافق با بیان این که گردشگری بعد از معادن و صنایع جوار ریلی از محورهای سند توسعه این شهرستان معدن‌خیز در استان یزد است، تاکید کرد: اهمیت گردشگری در بافق کمتر از صنایع و معادن نیست و باید اقتصاد این بخش در بافق به ۶۰ درصد برسد.

«سید مهدی طلائی مقدم» در نشست مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با فعالین صنعت گردشگری بافق، ضمن بیان این که بنا به دلایلی در کشور حساسیت‌هایی در بحث گردشگری به وجود آمده است، یکی از مشکلات در شهرستان بافق را بر اساس اظهارات، قائم به شخص بودن گردشگری عنوان کرد و گفت: صنعت گردشگری باید با اقتصاد شهر گره زده شود و مردمی باشد و به اقتصاد خانواده ها و بازارها پیوند زد.

وی در ادامه محور سند توسعه بعد از معادن و صنایع جوار ریلی را صنعت گردشگری دانست و تاکید کرد: اهمیت صنعت گردشگری در بافق کمتر از صنایع، معادن و حتی کشاورزی نیست و باید با همت و تلاش، اقتصاد گردشگری در بافق باید به ۶۰ درصد برسد و نباید آن را کوچک و کم دانست، البته آسیب‌هایی نیز وجود دارد به ویژه زمانی که مانند نهال نوپایی می‌خواهد رشد کند.

طلائی‌مقدم تنها علم اقتصادی که رقابتی نیست را گردشگری عنوان کرد و افزود: گردشگری یکی از راه‌های گریز از وضعیت نابسامان اقتصادی است و در همین راستا هر چه کنار یکدیگر باشید و ارائه خدمات بیشتری دهید، حضور گردشگران نیز افزایش خواهد یافت به ویژه برای بافق که شهری با قدمتی چند هزار ساله و فرهنگی است.

سرپرست فرمانداری بافق تاکید کرد: باید ارتباطات را با برخی مسئولان شهرستان، استان و کشور تقویت کرد و یک کار تیمی انجام داد تا مشکلات گردشگری حل شود.

وی تصریح کرد: شرط اول در زمینه گردشگری؛ احترام به آداب، رسوم  و عقاید ملت‌ها و مناطق هدف گردشگری است، تورهایی که هنجارشکنی و تخلف کرده و مباحث اسلامی را رعایت نکنند برابر قانون برخورد خواهد شد و ما به دنبال گردشگر واقعی هستیم نه گردشگرنما.

طلائی‌مقدم در پایان با اشاره به کسب رتبه دوم بافق در نوروز سال ۹۴ در کشور، اظهار کرد: با توجه به تجربیات، ظرفیت‌ها و سرمایه‌هایی که وجود دارد اتفاقات خوبی در صنعت گردشگری رخ خواهد داد و می توان تلاش و برنامه‌ریزی کرد تا دوباره در آن جایگاه قبل قرار گیریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

راهیابی ۶ شهر یزد به دور نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور

تخت‌خلیل _بنایی ناشناخته که در حال تخریب است

دهیار روستای کاج با بیان اینکه این روستا تنها اسم روستای گردشگری را یدک می‌کشد، گفت: متأسفانه قلعه روستا که نماد کاج است، در حال تخریب است.

محسن حجاری‌مکان  بیان کرد: این قلعه‌ که اهالی به آن قلعه «تخت‌خلیل» می‌گویند در بالای تپه روستا واقع شده و حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، نامه‌نگاری‌هایی با میراث فرهنگی برای ثبت آن انجام دادیم که متأسفانه نتیجه‌ای نداشت.

وی مطرح کرد: مشکلاتی در حوزه صنایع‌دستی روستا که قاب‌سازی است، وجود دارد که مواد اولیه و بازار فروش از جمله آن‌هاست، پیش‌تر قاب‌سازی کاج صادر می‌شد اما در حال حاضر صنعتگران دسترسی به بازار ندارند.

حجاری‌مکان عدم دسترسی به سایت‌های تبلیغاتی، نبود زیرساخت‌های لازم گردشگری، نداشتن اقامتگاه بوم‌گردی و ماندگار نبودن گردشگران در روستا و نداشتن بازارچه محلی را از معضلات این روستای هدف گردشکری دانست.

وی درباره تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی در روستا گفت: متأسفانه وام‌های بنیاد مسکن برای مقاوم سازی باعث تخریب خانه قدیمی شده است و مردم روستا رغبتی برای راه‌اندازی خانه بوم‌گردی ندارند.

دهیار روستا با بیان اینکه کاج ۱۰۵۳ نفر جمعیت دارد و شغل اهالی دامداری، کشاورزی و کامیون‌داری است، اظهار کرد: حدود ۹۰ کارگاه صنایع‌دستی در روستا وجود دارد و در هر کارگاه چهار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه کاج از سال ۸۶ به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است، خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها میراث فرهنگی هیچ‌ هزینه‌ای بابت این قضیه به روستا نداده و خود نیز هزینه‌ای صرف نکرده‌ است.

روستای هدف گردشگری «کاج» در شهرستان رزن و ۱۰۰ کیلومتری همدان قرار دارد و به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و صنایع‌دستی منحصربفرد آن بیش از ۱۰ سال است که عنوان روستای هدف گردشگری گرفته است.

کمتر کسی از قلعه «تخت‌خلیل» خبر دارد. بنایی در روستای دورافتاده ای به نام کاج در شهرستانی به نام رزن در نزدیکی همدان. این بنا که محلی ها می گویند نزدیک ۷۰۰ سال از قدمت آن می گذرد، سال های سال است که به فراموشی سپرده شده و حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت نشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازار سنتی همدان یادگاری از دوره قاجار

دره مرادبیگ یکی از زیباترین دیدنی های همدان

از سد اکباتان در همدان دیدن کنید

برگزاری جشنواره انار یزد مشروط به موافقت ستاد کرونا

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد برگزاری جشنواره گردشگری انار را مشروط به موافقت ستاد کرونای شهرستان‌های متقاضی اعلام کرد.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با برگزاری جشنواره انار یزد در سال جاری، اظهار کرد: تاکنون شهرستان‌های یزد، تفت و مهریز همچون سال‌های گذشته متقاضی برگزاری این جشنواره در استان بوده‌‎اند.

وی با بیان این که برگزاری این جشنواره مشروط به موافقت ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان‌هاست، تصریح کرد: این جشنواره به صورت هوشمند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت محدود برگزار خواهد شد اما باید ستاد کرونای هر شهرستان نسبت به برگزاری این رویداد گردشگری موافقت کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان به تاثیر برگزاری رویدادهای گردشگری در رونق اقتصادی هر شهرستان به ویژه مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونازده‌ی کنونی رویدادهای گردشگری با حفظ سلامت مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به رونق گردشگری کمک کنند.

فاطمی در پایان نیز از ثبت ملی چنار کهنسال نصرآباد در شهرستان تفت که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد، خبر داد و گفت: این درخت کهنسال به سرمایه‌های تاریخی و میراثی این سرزمین افزوده شود.

جشنواره گردشگری انار چند سالی با رویکرد توسعه اقتصادی و معرفی ظرفیت‌های هر منطقه برگزار می‎شود و به عنوان یکی از پربازدیدترین جشنواره‌های گردشگری کشور میزبان تورها و گردشگران زیادی از سراسر استان و کشور به شمار می‌رود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رعایت نکات بهداشتی در جشنواره انار مهریز الزامی است

راهیابی ۶ شهر یزد به دور نهایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور

شهرهای یزد صاحب برند گردشگری می‌شوند

کرونا مانع ثبت جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان به عنوان میراث ناملموس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد با اشاره به آیین ۴۰۰ ساله جشن شکرگزاری تالاب پیرسلمان گفت: قرار بود این آیین مغفول مانده امسال با اقدام و پیگیری های لازم ثبت فهرست آثار ناملموس کشور شود که با توجه به شیوع کرونا امکان برگزاری این جشن و پیگیری برای ثبت ممکن نیست.

کامران اکبری‌شایگان اظهار کرد: برای ثبت این آیین ۴۰۰ ساله باید با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه تصویر و گزارش‌های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید و به تهران ارسال شود که به علت شیوع کروناویروس و ممنوعیت تجمعات امسال این امر امکان ندارد.

وی افزود: از سالیان پیش هر ساله در آخرین جمعه شهریورماه و آخرین جمعه فصل تابستان اهالی روستای لک لک در مجاور و نزدیکی تالاب پیرسلمان به اتفاق دیگر روستاها با پایان برداشت محصول گندم و محصولات کشاورزی خود براساس آیین دیرینه مراسم جشن شکرگزاری تالاب را با حضور در این محل برگزار می کنند که امسال به علت ممنوعیت تجمعات احتمال برگزاری آن بسیار ضعیف و ناممکن است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه تالاب پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و در جوار آستان مقدس امامزاده پیرسلمان یکی از بقعاع متبرکه واقع شده است، تصریح کرد: تالاب پیرسلمان با وجه تسمیه قرار گرفتن در مجاورت امامزاده پیرسلمان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی بخش پیرسلمان به شمار می رود که هر ساله شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون غذای «آش خیار» اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری به ثبت رسان پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آیین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان نیز به عنوان یکی از مراسم و آیین های با قدمت ۴۰۰ ساله نیز به ثبت آثار ناملموس کشور برسد که پیگیری این امر متأسفانه امسال میسر نخواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کاکان منطقه ای تاریخی و گردشگری

رعایت نکات بهداشتی در جشنواره انار مهریز الزامی است

جاذبه های گردشگری روستای هرانده

ماموریت معاون گردشگری برای رایزن جدید ایران در فرانسه

معاون گردشگری در دیدار با رایزن جدید فرهنگی ایران در فرانسه گفت: این کشور یکی از بازارهای اصلی گردشگری ایران است، و اطلاعات درست از آن در تدوین برنامه علمیاتی حوزه بازاریابی گردشگری یاری‌رسان خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نشست با سیدمحمدحسین طباطبایی – رایزن جدید فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه – گفت: کشور فرانسه با دارا بودن رتبه نخست جذب گردشگر در دنیا، از دو بخش اصلی برای صنعت گردشگری کشور حائز اهمیت است، نخست دارا بودن دانش فنی و تخصصی مورد نیاز که تجربه موفق آن در زمینه به‌روزرسانی ضوابط درجه‌بندی تاسیسات گردشگری و نیز تدوین استراتژی توسعه صادرات گردشگری کشور، دستاوردهای موثری به همراه داشته است.

او افزود: در کنار موفقیت کشور فرانسه در جذب گردشگر، این کشور در اعزام گردشگر به کشورهای مختلف نیز جایگاهی ویژه دارد و ایران به عنوان یک مقصد تاریخی و فرهنگی در اذهان گردشگران این کشور شناخته شده است، از این رو یکی از بازارهای اصلی گردشگری جمهوری اسلامی ایران نیز به شمار می‌آید.

معاون گردشگری ادامه داد: کسب اطلاعات درست از این بازار در تدوین برنامه علمیاتی حوزه بازاریابی گردشگری یاری خواهد رساند. آنچه ما به عنوان تحقیقات بازار و یا خوراک علمی شامل سلیقه سفر مردم فرانسه، شبکه اجتماعی مورد علاقه‌شان، تاثیرگذاری نوع تبلیغات و غیره نیاز داریم می‌تواند از طریق رایزن فرهنگی دریافت شود.

تیموری اظهار کرد: در پی تصویب سند توسعه گردشگری که توسط دولت تصویب و ابلاغ شده است، رایزنان فرهنگی از این پس رایزنان گردشگری نیز به شمار می‌آیند. از این رو ماموریت‌های ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یک قالب جای می‌گیرد و به نوعی «مقابله با ایران‌هراسی» و «تصویرسازی از ایران» به صورت همزمان پیش خواهد رفت.

او همچنین شناخت دقیق و معرفی فعالان گردشگری و افراد تاثیرگذار در بازار گردشگری فرانسه را نیز به عنوان بخش دیگری از ماموریت رایزن جدید ایران اعلام کرد و گفت: برگزاری تورهای آشناسازی و هر گونه فعالیت فرهنگی مشترک با آگاهی کامل از جامعه هدف تاثیرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت.

تیموری سایت visitIran را با جدیدترین محتوا منبع اطلاعاتی کاربردی برای رایزن جدید فرهنگی در فرانسه خواند و گفت: آمادگی کامل برای ارسال اقلام تبلیغاتی، کلیپ‌های معرفی فضا و جاذبه‌های گردشگری کشور جهت استفاده در رویدادها و مناسبت‌های مورد نیاز موجود است و می‌تواند در بخش رایزنی مورد استفاده قرار گیرد.

سیدمحمدحسین طباطبایی، رایزن جدید فرهنگی ایران در کشور فرانسه نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی معاون گردشگری، نسبت به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه گردشگری کشور اعلام آمادگی کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کاخ الیزه پاریس _محل اقامت رئیس جمهور فرانسه

لیون پاییتخت شادی فرانسه

ونیزی رنگارنگ در فرانسه !

چرا باز شدن مرز ترکیه و ایران مهم است؟

رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: بسته بودن مرزی مثل ترکیه فقط به گران‌تر شدن پروازهای این مسیر دامن زده است. نه تنها ایرلاین خارجی، بلکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی که گاهی در مسیر ترکیه پرواز دارند، بلیت‌ها را گران کرده‌اند، قیمت پرواز با شرکت هواپیمایی ایرانی برای مسیر یک‌طرفه استانبول ـ تهران به ۱۰ میلیون تومان هم رسیده است.

به گزارش ایسنا، مرزهای ایران و ترکیه از اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا بسته شد. دولت ترکیه قول داده بود مرز هوایی دو کشور از ابتدای ماه آگوست برابر با ۱۱ مردادماه باز شود، اما این تاریخ پس از چندبار تغییر، به ۱۱ مهرماه موکول شد. با این حال تعلیق‌های مکرر پرواز مستقیم تهران ـ استانبول و افزایش بدهی ایرلاین‌ها به مسافران باعث شد رییس سازمان هواپمایی کشور از مردم بخواهد فعلا بلیت پروازهای ترکیه را نخرند.

از یک‌سو، افزایش نرخ تنها ایرلاین خارجی که در مسیر تهران ـ استانبول و برعکس پرواز دارد، اعتراض‌های بسیاری را برانگیخته است، به گونه‌ای که رییس سازمان هواپیمایی کشور از ورود وزارت امور خارجه به این پرونده و حل مشکل پروازهای این مسیر خبر داده است، و از سوی دیگر، آمار قابل توجه مبتلایان ویروس کرونا در دو کشور و افزایش نرخ ارز، این پرسش را در افکار عمومی ایجاد کرده که باز شدن این مرز در شرایط موجود چه ضرورتی دارد؟

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی ـ در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش گفت: اگر مرز ایران و ترکیه همچنان بسته بماند جز ادامه گرانی بلیت پروازهای این مسیر و عقب ماندن مردم از امورات زندگی‌شان، اتفاق دیگری نخواهد افتاد.

او که ویروس کرونا را تجربه کرده است، اظهار کرد: این بیماری واقعا ناشناخته است،  زمانی که به این ویروس مبتلا شدم به هر پزشکی که مراجعه کردم یک درمان تجویز کرد، این یعنی هنوز تشخیص درستی از این ویروس و بیماری آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد مهمان دائمی باشد و باید مثل بیماری‌های دیگر همچون آنفلوآنزا با آن کنار بیاییم. با این وضع اگر فکر می‌کنیم باید مرزها را بسته نگه داریم تا از مرگ میلیون‌ها انسان جلوگیری شود اشتباه کرده‌ایم؛ این کار فقط اقتصاد کشور را فلج می‌کند. قاعدتا مرزها باید زودتر باز شود تا امورات مردم بچرخد.

او گفت: بازگشایی مرز ایران و ترکیه به این معنی نیست که قرار است فقط مسافر و گردشگر تردد کند، مردم آن‌قدر مشکلات معیشتی دارند که اگر مرزها هم باز شود سفر گزینه آخر است، مردم کار دارند و ناچارند با این قیمت‌ها سفر کنند. اگر مرزها باز نشود این اتفاق می‌افتد که یک ایرلاین که در آذر و دی‌ماه سال گذشته بلیت مسیر تهران ـ استانبول را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروخت حالا قیمت را تا ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش دهد. سال گذشته بر اثر رقابت ناسالم بین ایرلاین‌ها قیمت‌ها تا  ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان افت کرده بود، درحالی‌که چارترکننده‌ها هر صندلی را دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریده بودند اما وجود رقبای زیاد و صندلی‌های بی‌مشتری، آن‌ها را ناچار کرد بلیت‌های مسیر تهران ـ استانبول را زیر قیمت بفروشند. حالا هم که رقیبی وجود ندارد قیمت‌ها سرسام‌آور شده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سهل‌انگاری و کوتاهی را اصلی‌ترین عامل گران‌فروشی پروازهای کنونی ترکیه دانست و افزود: این پرواز تحریم نیست که مساله آن لاینحل باشد. مردم نباید گرفتار این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها شوند و با این قیمت‌های سرسام‌آور سفر بروند. پروازهای ترکیه واقعا با قیمت‌های عجیبی درحال انجام است.

او پس از بررسی و ارزیابی قیمت‌های پروازهای موجود، اظهار کرد: نزدیکترین پرواز تهران ـ استانبول هواپیمایی قطر حدود ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد، چون زمان این پرواز نزدیک است و مسافر کم دارد، همه کلاس‌های قیمتی آن‌ جا می‌دهد اما اگر تاریخ دورتری را برای این پرواز انتخاب کنیم، نه تنها به سختی می‌توان صندلی خالی در هر کلاس قیمتی پیدا کرد که نرخ آن فقط برای یک طرف به ۵۴ میلیون تومان می‌رسد. همین پرواز برای کلاس بیزنس با ترانزیت طولانی چهارده – پانزده‌ساعته در فرودگاه دوحه، حدود ۶۴ میلیون تومان قیمت دارد.

رفیعی ادامه داد: متاسفانه فقط ایرلاین خارجی نرخ‌ها را بالا نبرده، پروازهای ایرانی هم که خالی می‌روند تا مسافران را از استانبول به تهران برگردانند قیمت‌ها را گران کرده‌اند. نمونه بلیت یکی از ایرلاین‌های داخلی را در مسیر یک‌طرفه استانبول ـ تهران برای من فرستاده‌اند که قیمت صندلی بیزنس آن به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و صندلی اکونومی (اقتصادی) آن به شش میلیون تومان رسیده بود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در دیگر مسیرهای بین‌المللی اظهار کرد: قیمت پروازهای اروپایی با هواپیمایی ایران که به وین، میلان، لندن و پاریس انجام می‌شود فقط برای یک طرف از حدود شش میلیون تومان شروع می‌شود و برای مسیر رفت و برگشت به حدود ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. قطر هم تقریبا در این مسیرها با همین قیمت پرواز دارد و نرخ پروازهای هواپیمایی امارات در این مسیر به حدود ۱۸ میلیون تومان می‌رسد، ولی قیمت استانبول واقعا وحشتناک است.

او تاکید کرد: باید قیمت‌ها را کنترل کنند، چون تجربه نشان داده وقتی نرخ بلیت هواپیما بالا رفته دیگر پایین نیامده است. آن زمان که نرخ پایه ارزی بلیت از ۴۹۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسید اعتراض کردیم و گفتیم که همه هزینه‌های ایرلاین ایرانی به دلار نیست و باید قیمت‌ها را کنترل کنند؛ اما چه شد، قیمت‌ها برنگشت. الان هم اگر مدیریت نکنند دیگر این قیمت‌ها پایین نمی‌آید. همین عامل، باز شدن مرزها و برگشت پروازهای خارجی را مشکل‌ساز می‌کند.

رفیعی اظهار کرد: البته مساله الان مردم فقط قیمت بلیت هواپیما و یا هتل نیست. موضوع این است که اراده‌ای برای کنترل قیمت‌ها دیده نمی‌شود. وضعیت مردم تغییر کرده و باید این شرایط را درنظر گرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ادامه بدقولی ترکیه

ضربه شدید کرونا به صنعت گردشگری ترکیه

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه که به مسجد رضاییه معروف است، یکی از مراکز و مدارس دینی معروف آذربایجان غربی میباشد و در مرکز شهر در وسط بازار قرار دارد. این مسجد از بناهای نیمه دوم سده هفتم هجری قمری است که در دورههای مختلف بازسازی و تکمیل شده تا به صورت امروزی درآمده و شامل بخشهای زیر است:

شبستان گنبددار قدیمی:
در واقع هسته اولیه بنا را تشکیل میدهد و در ساختمان آن همه مشخصات یک بنای قدیمی و معماری اسلامی را میتوان مشاهده نمود به احتمال زیاد متعلق به دوره سلجوقیان است.

این شبستان پلانی مربع شکل به اضلاع ۶.۱۰ متر دارد که با گوشه‌ سازی‌ هایی به فرم فیلپوش و تبدیل پلان چهار ضلعی به هشت و شانزده، گنبد آجری به ارتفاع داخلی ۵.۱۶ متر بر آن استوار شده است.

آنچه که از ویژگی‌ های معماری سلجوقی در این بنا بارز بنظر می‌ رسد، تبعیت از الگوی پلان چهار طاقی، توجه به استحکام بنا و استفاده از مصالح مقاوم در ساخت بناست.

مسجد جامع ارومیه

محراب:
داخل شبستان گنبددار محراب گچبری شده نفیسی قرار دارد که در زمان حکومت ایلخانیان در سال ۶۷۶ هجری قمری با بهترین اسلوب و در حجمی بسیار بزرگ ساخته شده است.

این محراب در ضلع جنوبی گنبد خانه واقع شده و دور تا دور منتهی‌ الیه دیوار گنبدخانه کتیبه‌ کوفی بر جای مانده است که از گوشه جنوب‌ شرقی سمت راست دیوار طرف محراب با «بسم الله الرحمن الرحیم انا فتحناک لک فتحا مبینا» آغاز می‌ شود و در گوشه جنوب شرقی با کلمه «ینصرک» ختم می‌ گردد. در دیوار های شرقی و غربی نیز آیات دیگری نوشته شده است.

کشیدگی و ارتفاع رفیع محراب، استفاده از دو طاق نما و دو ستون نما و تاج محراب در فرم‌ بندی آن، استفاده از خطوط ثلث در کتیبه‌ های محراب، تحدب نقوش و عناصر بکار رفته در گچبری‌ ها از مشخصه‌ های بارزی هستند که این اثر بعنوان یک محراب دوره ایلخانی دارد.

وجود طاق کوچک نعلی شکل نیز مختص محراب‌ های ایلخانی در منطقه آذربایجان می‌ باشد و نمونه آن را می‌ توان در محراب مسجد جامع مرند که آخرین محراب گچبری ایلخانی می‌باشد مشاهده کرد.

و اما وجوه مشترک این اثر با محراب‌ های دوره سلجوقی استفاده از نقوش هندسی، بکار بردن خطوط کوفی در کتیبه دور تا دور طاق نما و استفاده از فرمهای توپی شکلی است که نمونه آن در مسجد میر نطنز به چشم می‌خورد. با این تفاوت که فرم توپی‌ های مسجد جامع ارومیه محدب و مشبک اجرا شده‌ اند.

دونالد ویلبر در بررسی معماری اسلامی دوره ایلخانی در خصوص این محراب ارزشمند چنین نوشته است: دیوار صفحه محراب دارای طاق سه برگه در مرکز است. در طرفین نغول ذوزنقه ستون‌ های نیمه مدور قرار دارد که سر ستون شیاردار آن در دو قسمت مجزاست.

مسجد جامع ارومیه

وروی این ستون‌ ها نغول طاق نوک تیز، که تقریباً به شکل نعل اسب است، قرار دارد و بالای آن حاشیه محدب ساخته شده است. کلیه محراب شامل تزئینات گچبری با سطوح مختلف برجستگی است. چند سانتیمتر بالاتر از محراب کتیبه گچی عریضی دورتادور اتاق ساخته شده است. بالای طاق سه برگه کتیبه‌ ای به این مضمون وجود دارد: «عمل عبدالمومن بن شرفشاه النقاش التبریزی فی شهر ربیع الاول سنه سته و سبعین وتسمائه»

در حاشیه‌ اطراف قسمت مقعر محراب نیز به خط کوفی از قرآن مجید آیه‌ ای نوشته شده است و از حضرت رسول اکرم (ص) دو حدیث به خط نسخ در حاشیه دور محراب نقش بسته است.

این محراب در دهه‌ های اخیر آسیب‌ های جدی دیده و در سال ۱۳۷۹ توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی در کنار عملیات مرمتی گنبد خانه، بصورت اساسی مرمت شده است.

چهلستون:
چهلستون قدیمی متصل به شبستان گنبددار بوده که زمان ساخت آن جدیدتر از شبستان اصلی به نظر میرسد و در خاکبرداری از کف آن، مقداری اشیای شکسته متعلق به دوره ایلخانی بدست آمد. چهلستون پس از شبستان گنبددار، قدیمی‌ ترین بخش کالبد موجود مسجد جامع ارومیه می‌ باشد. پلان چهلستون مستطیلی به ابعاد ۱۳×۴۶ متر می‌باشد که ۱۸ ستون سنگی در دو ردیف نه تایی پلان این قسمت را به سه ناو تقسیم کرد و ۳۰ گنبد پوششی آجری برروی آنها استوار گشته است. «به احتمال زیاد ساختمان این قسمت مربوط به دوره ایلخانی است و در دوره صفویه مورد مرمت قرار گرفته است.

کتیبه ها:
در ضلع شمالی چهلستون دو ورودی از صحن به داخل مجموعه تعبیه شده است که یکی از سردرها که ورودی اصلی مجموعه می‌ باشد دارای مقرنس کاری و تزئینات کاشی هفت رنگ با گچبری است.

بر بالای سر در دیگر کتیبه‌ ای مربوط به اهداء باغ بزرگی به‌عنوان حیاط مسجد و سال احداث حجرات به تاریخ ۱۱۸۰ ه.ق به وسیله رضا قلی خان بیگلربیگی ارومیه «حاکم کریم‌خان زند در ارومیه» نصب شده است.

بر سنگ نوشته‌ ای در بالای سر در اصلی نیز تاریخ ۱۱۸۴ ثبت است. بر پایه همان سردر نیز سنگ مزاری با تاریخ ۱۱۷۱ وجود دارد. به جهت رانش پایه‌ ها و پوشش آجری، این قسمت در سال‌ های گذشته به شیوه آهن‌ کشی مهار و تثبیت شده است.

مسجد جامع ارومیه

حجره های قدیمی اطراف صحن مسجد:
همان گونه که ذکر آن گذشت بر اساس کتیبه‌ های موجود در سردر ورودی چهلستون در اوایل دوره زندیه حجرات اطراف صحن توسط رضا قلی خان حاکم ارومیه در زمان کریم خان زند احداث گشته است.

قسمتهای نوساز اطراف صحن:
به جای بافتهای قدیمی ساخته شده و بیشتر آنها متعلق به دوره اخیر میباشند. کتابخانه کوچکی نیز در ضلع غربی صحن وجود دارد.

 

موقعیت مکانی:

مسجد جامع ارومیه در میان خیابان اقبال و مجموعه بازار قدیمی محصور می‌باشد و در جنوب شرقی شهر ارومیه واقع شده است. چنانچه از قرائین مشهود است این بنای تاریخی در محله قدیمی و تجاری قرار داشته که بعداً بر اثر نوسازی شهر ترکیب بافت‌های مجاور آن تا حدی دستخوش تغییر و تحول شده است.

به علت عملیات نوسازی شهر چنان که از بقایای آثار باقی مانده مشهود است بیشتر مناطق تجاری محدوده مسجد غیر از بازار قدیمی فعلی تخریب و تبدیل به خیابان و مغازه‌ های نوساز شده است مانند خیابان‌ های عسگر آبادی، امام، مهاباد و اقبال که در این خیابان‌ ها شمار محدودی از اماکن قدیمی باقی‌ مانده و اکنون مسجد با دو باب ورودی به راسته سنگ‌ تراشان و بازار عطاران که به صحن بزرگ آن منشعب می‌ شود به بیرون راه دارد و از مهمترین عناصر بافت تاریخی بازار ارومیه بشمار می‌ رود.

مرتبط:

دلربایی معماری اصیل ایرانی – اسلامی در بازار تاریخی ارومیه

مسجد جامع ارومیه اثربی نظیر در اوج زیبایی و هنر

روستای بند یکی از جاذبه های گردشگری در ارومیه

«آموس رکس» شگفتی بی‌انتها در بازدید از یک موزه زیرزمینی

موزه‌ها به دلیل توانایی‌شان در حفظ تاریخ، هنر و تحریک حس زیبایی‌شناسی انسان نقشی منحصربه‌فرد دارند. امروزه اما موزه‌ها دیگر یک ظاهر یکسان ندارند و در برخی موارد می‌توان دید که شکلی جدید به خود گرفته‌اند و تصورات علاقه‌مندان به موزه‌ها را کاملا دچار تحول کرده‌اند. موزه «آموس رکس» در دسته این موزه‌ها قرار دارد.

این موزه در زیر میدان لاسی پالاتزی شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند واقع شده است. میدان لاسی پالاتزی در نزدیکی یکی از پرکاربردترین ساختمان‌های فنلاند قرار دارد و در سال‌های دور به عنوان یک مجموعه‌ تفریحی و فروشگاهی از آن استفاده می‌شد.

یکی از ویژگی‌های موزه آموس رکس این است که در زیرزمین ساخته شده است و تنها از طریق شیشه‌هایی روی سطح زمین نور را به داخل خود می‌خواند. تا پیش از تغییر مکان اولیه این موزه، بنای آن در بخش دیگری از شهر هلسینکی قرار داشت که عهده‌دار نگهداری از مجموعه‌های هنری متعلق به آموس اندرسون بود.

آموس رکس

تغییر مکان بنای این موزه به این دلیل بود که فضای آن برای گسترش بسیار کوچک بود و همین امر بهانه‌ای شد تا مرکز معماری هلسینکی طی یک پروژه پنج ساله ساختمانی جدید، آن هم زیر زمین برای این موزه بسازد. افتتاح ساختمان این موزه در سال ۲۰۱۷ رقم خورد و ساختمان فعلی از همه نظر با ساختمان قبلی موزه متفاوت و نمادی از طراحی فنلاندی است.

سطح میدان به گونه‌ای طراحی شده که انگار در دل خود نهفته‌ای دارد، نمای خارجی آن نیز به صورت چند گنبد کوچک و بزرگ برای انتقال نور به محیط موزه طراحی و ساخته شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت این موزه از طریق گنبدهایی با روی زمین در ارتباط است که اگر علاقه‌مندان از سطح زمین و از طریق این گنبدها به داخل نگاه کنند هیجان کشف گنج را تجربه خواهند کرد.

زیربنای ساختمان زیرزمینی موزه آموس رکس چیزی حدود ۲۲۰۰ متر مربع بوده و با اینکه در سال ۲۰۱۷ ساختمان جدید افتتاح شده بود اما کار تکمیل آن تا سال ۲۰۱۹ به طول انجامید و گردشگران از آن سال به بعد توانستند به طور کامل از آموس رکس بازدید داشته باشند.

 

معماران این بنا ابراز داشته‌اند طراحی این موزه به گونه‌ای است که محیط منعطف‌تری را برای درک و تجربه هنرهای کلاسیک و معاصر در کنار هم تدارک دیده‌اند و نوری که از بیرون به داخل از طریق گنبدها می‌تابد کمک می‌کند دنیایی دیگر آن هم به صورت نمایشگاهی در زیر زمین هویدا شود.

آموس رکس

علاقه‌مندان و گردشگران برای ورود به ساختمان این موزه باید از راه‌پله‌ای که در میانه ساختمان لاسی پالاتزی قرار دارد عبور کنند تا به مجموعه بهم‌ پیوسته گالری‌های زیرزمینی برسند. افراد با ورود به قسمت زیرزمینی متوجه خواهند شد که این قسمت و قسمت بالایی در سطح زمین نشان‌دهنده دو دنیای متفاوت هستند.

در این موزه علاوه بر گالری‌های متفاوت سالن تئاتری با ظرفیت ۵۵۰ نفر نیز وجود دارد که در آن اجراهای متنوعی به روی صحنه می‌رود. البته این موزه بخش‌هایی از جمله کتابخانه‌، اتاق جلسه، اتاق کارکنان و فروشگاهی برای خرید سوغات را نیز دارد.

اجراهای تئاتر و پخش فیلم‌ در موزه آموس رکس، بسیاری از مردم هلسینکی را برای تعطیلات آخر هفته به این منطقه می‌کشاند. این موزه هم‌چنین هنرهای فنلاندی که به قرن نوزدهم و بیستم تعلق دارند را در خود جای داده است.

اولین نمایشگاهی که در این موزه پس از افتتاح برگزار شد مربوط به هنرهای دیجیتالی ژاپنی است؛ گفته می‌شود در این نمایشگاه از ۱۴۰ پروژکتور و اتاقی مملو از ابرکامپیوتر که پنج پروژکتور هوشمند را هم در برمی‌گرفته، استفاده شده است. این نمایشگاه البته تا سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار ژاپنی در این موزه برقرار بود.

منابع:

archdaily.com

amosrex.fi

مرتبط:

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند با سازه های عجیب

«هلسینکی» معروف به شهر رنگارنگ

شفق قطبی زیبا در فنلاند