روزگار اهالی بازارچه قوام الدوله چگونه می‌گذرد؟

زن و پژوی سفید باهم وارد بازار می‌شوند. زن چرخ دستی خرید را پشت سرش می‌کشد و چادر مشکی را به دندان. راه رفتنش به آدم‌هایی می‌ماند که دهه ششم عمر را سپری می‌کنند.

«ایران» در ادامه نوشت: پژوی سفید گاز می‌دهد و از کنار زن می‌گذرد و همین طور از کنار آدم‌های دیگری که مشغول عبور از بازارچه قدیمی هستند. پشت سرش یک تاکسی زرد هم می‌آید و یکی دیگر و چیزی نمی‌گذرد که قطار می‌شوند پشت هم. تصور اینکه بشود با ماشین وارد بازار مسقف قدیمی شد، برای کسی مثل من که با محله آشنایی ندارد، کمی دور از ذهن است. برای اهالی بازار شاپور یا همان «قوام الدوله» که حالا بازار «طرخانی» نام دارد اما این، صحنه‌ای آشناست. ماشین‌ها و موتورها راه‌شان را از دالان ۲۰۰ ساله باز می‌کنند و از روی سنگفرش محله می‌گذرند تا به خیام برسند؛ خیابان شهید طرخانی در محله سنگلج واقع شده و لابد بهترین مسیر رسیدن به خیابان خیام و بازار بزرگ تهران است چون نرم افزارهای مسیریاب هم از همین جا آدرس می‌دهند. درست وقتی در میدان وحدت اسلامی به سه راه شاپور رسیدید، مسیریاب می‌گوید باید بپیچید سمت چپ و شما راهی جز بازارچه و گذر قدیمی نمی‌بینید؛ بازارچه‌ای که از دوره قاجار به جا مانده و ۱۷ سالی می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیاده وارد بازارچه قوام الدوله می‌شوم و پشت سر زن با چرخ دستی اش به‌دست راه می‌افتم که از بازار که بخشی از سقف آن هنوز تیر چوبی است و تنش نیازمند مرمت نبوده، می‌گذرد و وارد معبر باریک می‌شود. چرخ دستی روی سنگفرش کج و معوج می‌شود و زن را به زحمت می‌اندازد. دو سوی خیابان دکان‌های کوچک کفاشی کنار هم ردیف شده‌اند. عمده‌ فروش‌اند و از تولید به مصرف؛ صاحبان کارگاه‌های کوچک که حالا به نظر می‌رسد کمی رونق گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد دیگر گذشته دوره‌ای که یک برند قلابی می‌چسباندند کنار جنس تولید داخل تا راحت‌تر فروش برود. این روزها جنس ایرانی طرفدار پیدا کرده و گرانی کالای خارجی و تلاش برای بالابردن کیفیت کالای تولید داخل می‌تواند دلیل آن باشد.

بازارچه-قوام الدوله-طرخانی

با عبور هر ماشین، زن می‌ایستد و خودش و چرخ دستی را به دیوار می‌چسباند. کمی که در معبر پیش می‌روم، می‌فهمم که من هم گاهی باید همین کار را بکنم. بعضی جاها حتی عابران راهی نمی‌بینند جز آنکه به ناچار داخل مغازه‌ای شوند تا با ماشین‌ها برخورد نکنند؛ اتفاقی که به گفته اهالی، چندان هم کم سابقه نیست؛ به هرحال اینجا پیاده راهی است که پیاده‌روی در آن راحت نیست.

«اینجا یک مدت بسته بود، زمان شهرداری قالیباف، اما دیدند چاره‌ای جز باز کردنش نیست، چون معبر دیگری نداریم و راه جایگزین وجود ندارد.» این را محمدرضا وزیرنیا، صاحب بنگاه معاملات ملکی محله می‌گوید که از ۴۴ سال پیش اینجا ساکن است و به کسب و کار مشغول. او ادامه می‌دهد: «اینجا بافت مسکونی در کنار بازار قرار دارد. پشت این مغازه‌ها تماماً خانه است. مردم برای رسیدن به خانه‌هایشان و بردن بار نیاز دارند این راه باز باشد. قرار بود این معبر را ۱۲ متری کنند اما این کار انجام نشد و همچنان ۶ متری است. الان هم همین‌طور که می بینید دائم ماشین و موتور رد می‌شود و با اینکه آزاردهنده است، چاره دیگری نیست و اگر اینجا را ببندند، مشکل از این هم بیشتر می‌شود چون مردم مجبورند از فرعی‌ها تردد کنند سخت است و گاهی همان راه فرعی هم وجود ندارد. این خیابان مال ۲۰۰ سال پیش است. آن موقع تهران چقدر جمعیت داشته و الان چقدر جمعیت دارد، ولی معبر همان معبر قدیمی است. اینجا هم خرید و فروش ملک راکد است و ساکنان قدیمی اگر توانسته‌اند، رفته‌اند و اگر نتوانسته‌اند که مثل ما همینجا مانده‌اند. الان ما انتظار داریم به وضعیت این محله و معبر قدیمی رسیدگی شود. اینجا را سنگفرش کرده‌اند اما فقط باعث شده تردد مردم سخت‌تر شود و خود سنگ‌ها هم دیگر لق شده‌اند. شما کمی راه بروید متوجه می‌شوید که پایتان روی این سنگفرش درد می‌گیرد. اینجا باید آسفالت شود تا مشکل حرکت مردم حل شود و ماشین‌ها هم راحت عبور کنند، چون به هرحال اینجا شاهراه است.»

برای ساکنان راحت نیست که هر روز مسیر طولانی را از سر بازارچه قوام الدوله پیاده طی کنند تا به خانه برسند، آن هم روی زمین ناهموار و در معرض عبور دائم وسایل نقلیه که حتی ممکن است کامیونی باشد که تا دیوار فاصله چندانی ندارد. منیر بهنام از سر کار به خانه پدری برمی‌گردد که بیشتر از ۵۰ سال قدمت دارد. ماشین دارد اما به قول خودش نمی‌تواند اینجا ماشین بیاورد و ببرد چون تردد خیلی مشکل است و روی سنگفرش هم کمک فنر ماشین داغان می‌شود.

«الان مردم اینجا ساکن هستند و حق دارند محیط زندگی‌شان متناسب با منطقه مسکونی باشد، از طرفی هم مغازه‌های عمده فروشی‌ هستند که قاعدتاً باید منتقل شوند تا خیابان عریض شود که خب این کار هم ظاهراً امکانپذیر نیست، پس چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه با همین وضع سر کنیم. الان کل این مسیر را باید پیاده طی کنیم آن هم در این شرایط. خیلی وقت‌ها توی همین یک ذره جا ماشین هم پارک می‌کنند.»

قوام الدوله-طرخانی

مرد، گاری را بسختی می‌کشد. دستمال چهارخانه را به سر بسته و حدود ۶۰ ساله به نظر می‌رسد. باربرهایی که توی معبر مشغول تردد هستند، بیشترشان توی همین سن و سال‌اند. خسته نباشید، هر روز همینجا بار می‌آورید؟ «بیشتر روزها می‌آیم.» این را همین‌طور که دارد به راهش ادامه می‌دهد، می‌گوید. همراهش می‌شوم. چرخ‌های گاری روی مسیر ناهموار کند حرکت می‌کنند و مرد می‌گوید اینجا کمر آدم بیشتر داغان می‌شود بس که باید زور بزند. یک وانت از راه می‌رسد و باربر پیر مستأصل می‌شود. ناچار گاری را کج می‌کند سمت ردیف موتورهای پارک شده. کسی داد می‌زند: «آی عمو! نندازی.»

«وقتی اینجا را بسته بودند، ساکنان برای اینکه به خانه‌شان بروند هم به مشکل برخورده بودند. دیگر مثل قدیم نیست و مردم هم به ماشین عادت کرده‌اند و نمی‌شود بهشان گفت خانه تان اینجا باشد و پیاده رفت و آمد کنید. بیشتر مشتری‌های ما که اینجا ساکن هستند البته موتور دارند که باز ترددش راحت‌تر است.»

این را محمدعلی پیله فروش می‌گوید که در بازارچه طرخانی یا همان قوام الدوله قدیم، عطاری دارد. بوی دارچین تازه آسیاب شده توی مغازه پیچیده. بیشتر مغازه‌های بازارچه قوام الدوله خوار بار فروشی هستند و مشتریانشان هم ساکنان محله.

«اینجا مثل بازار تهران نیست که از همه جا مشتری داشته باشد. در ضمن بازار بزرگ محله مسکونی هم ندارد بنابراین تکلیفش روشن است. اینجا اما چون بافت مسکونی دارد، نه می‌تواند خصوصیات بازار را داشته باشد و نه مشخصات بافت مسکونی را. آن وقتی که این معبر بسته بود، بالطبع برای عابر پیاده تردد راحت بود. گفتند گردشگر می‌آید که گردشگری هم ما زیاد ندیدیم. خیلی کم پیش آمده که گردشگر اینجا بیاید با اینکه جزو محله‌های قدیمی تهران است و اصلاً برای همین هم سنگفرشش کردند. به هرحال مغازه‌دارها و مردم با وجود این شرایط و سر و صدا حاضرند معبر باز باشد تا تردد جریان داشته باشد و به کارشان برسند. البته بگویم که تحمل این تردد هم راحت نیست. بیشتر تاکسی‌های بازار مسیرشان همین است و بعدازظهرها که اینجا اصلاً غلغله است و پیش می‌آید که ماشین‌ها به عابران برخورد کنند و باعث اذیت‌شان بشوند.»

حامد کاظمی هم از کسبه بازارچه قوام الدوله است که به‌ گفته خودش ۹۰ سال است نسل اندر نسل اینجا حجره داشته‌اند. او هم به شرایط عادت کرده و می‌گوید اینجا همیشه محل عبور بوده، حالا چه پیاده و چه سواره. با خنده می‌گوید گاهی مغازه دارها مجبور می‌شوند وسایل بیرون چیده شده را کنار بکشند و راه را برای عبور ماشین‌ها باز کنند اما همه با هم به‌ همزیستی رسیده‌اند و کاری به کار هم ندارند. یاد بازار بانکوک می‌افتم که درباره‌اش خوانده‌ام و فروشندگان باید با عبور هر قطار بساطشان را از مسیر قطار جمع کنند و کنار ریل پناه بگیرند و این کار روزانه چند بار تکرار می‌شود و البته این مکان جزو جاذبه‌های گردشگری بانکوک است. می‌گویند آدم به هرچیزی عادت می‌کند، حتی سخت‌ترینش.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با بازارهای جزیره ی زیبای قشم

بازار سنتی همدان یادگاری از دوره قاجار

آشنایی بازار مسگرها در شیراز

اولین ایرانی که به فضا سفر کرده را می‌شناسید؟

بانو انوشه انصاری متولد شهر مشهد است فضانوردی که توانسته در زمینه های مختلفی برای دنیا افتخار آفرینی کند و نام ایران را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

بانو انوشه انصاری متولد سال ۱۳۴۵ شهر مشهد است. وی رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) بوده و اولین زن گردشگر فضایی، و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، جامعه ملّی فضای آمریکا جایزهٔ «پیشگام فضا» را به بانو انصاری نخستین زن گردشگر فضایی اهدا کرد.

انوشه انصاری

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضایی روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردشگری فضایی در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز، که برای بهار ۱۳۸۵ برنامه‌ریزی شده‌بود، به مدار زمین سفر خواهد کرد. اما پس از رد صلاحیت دایسوکه انوموتو، داوطلب ژاپنی، به دلایل پزشکی و جا ماندن او از مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹،  انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با این گروه همراه شود.

وی در جریان سفر ۹ روزه خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحقیقاتی در خصوص ژوهش در مورد علل کم‌خونی، تأثیر تغییرات ماهیچه‌ای بر کمردرد، تأثیر تشعشعات فضایی بر روی فضانوردان ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی و گونه‌های میکروبی که در آن ایستگاه پرورش داده شده‌اند انجام داد.

انوشه انصاری اکنون مدیرعامل ایکس پرایز، یک بنیاد غیرانتفاعی در آمریکا است که جایزه‌های بسیار بزرگی را برای کسانی که بتوانند راه حل کارآمد برای مشکلاتی جهانی پیدا کنند درنظر می‌گیرد.

انوشه انصاری

بنیاد ایکس پرایز پس از تاسیس در سال ۲۰۰۷ تاکنون بر روی ماشین‌های پاک کننده نفت در دریا، طراحی ماشین، طراحی ماه‌نورد و سنسورهای پایش سلامتی بدن انسان فعالیت داشته که با شیوع ویروس کرونا تمرکز این بنیاد بر روی پیدا کردن راه‌حل جهانی برای این مشکل معطوف شده است.

جایزه ایکس خود یک سازمان آموزشی- غیرانتفاعی است که مأموریت دارد پیشرفت‌های جسورانه‌ای به نفع بشریت به ارمغان بیاورد؛ در نتیجه الهام بخش شکل گیری صنایع جدید و تجدید حیات نهادهایی است که در حال حاضر به دلیل شکست‌های موجود (و یا باورهای رایجی که تصور می‌کنند راه حلی وجود ندارد) دچار معضل هستند.

در سال ۲۰۱۷ و پس اجرایی شدن فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر ۷ کشور عمدتا مسلمان جهان به آمریکا، اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی به دلیل مخالفت با این فرمان در مراسم اهدای جوایز اسکار حضور نیافت و انوشه انصاری و  فیروز نادری به نمایندگی از اصغر فرهادی جایزه فیلم فروشنده را دریافت و متن سخنان این کارگردان را برای حاضرین خواندند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری فضایی _تحقق رویایی اعجاب‌انگیز

راههای جالب ثبت خاطرات در سفر

بهتر است هنگام مسافرت رفتن به دنبال راهی برای ثبت خاطرات سفرتان باشید. در صورتی كه به صورت رایج عادت به ثبت وقایع و اتفاقات رخ داده در طول یك روز دارید، بدانید كه بسیار خوش شانس هستید كه از قبل به این كار عادت داشته اید.

معمولاً در هر مسافرت، به ویژه مسافرت های طولانی خاطره های شیرین و لذتبخش زيادي برای هر یک از ما رخ می دهد. ولی متأسفانه جزییات بسیاری از آنها بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده می شوند. به همین علت است که باید دنبال راهی برای ثبت خاطرات سفر و جلوگیری از فراموش شدنشان باشیم. در این مطلب قصد داریم با در میان گذاشتن چند ایده جالب، شما را در ثبت خاطرات سفرتان یاری کنیم.

یک آلبوم عكس تهیه کنید

این نوع آلبوم، كه به نوعی مشابه دفتر خاطرات است، روشی خوب برای جمع كردن و ثبت خاطراتی از سفر است كه دوست دارید در كنار هم از آن ها نگهداری کنید. درصورتی که خيلي علاقه به مجله ها و دفتر خاطرات ندارید، این آلبوم میتواند ابزارسرگرم كننده برای به یاد آوردن خاطرات سفرتان باشد. به دنبال یك آلبوم خاص باشید تا بتوانید کلکسیونی فوق العاده را گردآوری کرده و مکانهایی كه از آن ها دیدن كرده اید و عکس گرفته اید را ردیابی نمایید.

ثبت خاطرات در سفر

اسکرپ بوک درست کنید

می توانید برای هر کدام از شهر هایی که سفر می کنید یک اسکرپ بوک جدا داشته باشید و بلیت ها و عکسها و هر چیز دیگری که از آن شهر برای شما باقی مانده است را در آن جمع آوری کنید و راجع به هر کدام یک توضیح مختصری بدهید.

فیلم بگیرید

با فیلم هم میتوانید خاطره های خویش را حفظ کنید، از مکان هایی که دیدن می کنید فیلم تهیه نموده و ابتدای فیلم حتماً مکان، و تاریخ و ساعت را هم ذکر کنید.

دفتر خاطرات تهیه کنید

در صورتی كه به صورت رایج عادت به ثبت وقایع و اتفاقات رخ داده در طول یك روز دارید، بدانید كه بسیار خوش شانس هستید كه از قبل به این كار عادت داشته اید، هر چه در دل و ذهنتان دارید، در این دفتر یادداشت كنید جمله های معروفی را بنویسید، از مردم بومی بخواهید كه چیزی روی دفتر برای شما بنویسند، طرح هایی رسم كنید، و به صورت كلی از هر چیزی كه به ثبت خاطرات سفرتان كمك می كند، استفاده نمایید!

ثبت خاطرات در سفر

از اپلیکیشن های ثبت خاطرات استفاده کنید

اپلیکیشن LiveTrekker یکی از اپ هایی است که میتوانید برای ثبت خاطرات سفرتان از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن اطلاعات مختلفی را در کنار تصاویر و ویدیوها ثبت می کند. از اطلاعاتی که این اپلیکیشن میتواند آنها را ثبت کند میتوان به مسیر در حال حرکت، زمان، سرعت و موضوعات این چنینی اشاره کرد.

اپلیکیشن تریپ مایور (TripMayor)، روش دیگری که سفرتان را ثبت کنید و یک وبلاگ سفر برای خودتان بسازید استفاده از اپلیکیشن تریپ مایور است. این اپ بیشتر شبیه یک مجله عکس سفری می ماند، پس اگر عاشق محیطی شبیه اینستاگرام هستید این اپلیکیشن بسیار به شما توصیه می شود.

مرتبط:

ایمن‌ترین مقصد گردشگری جهان برای سفرهای انفرادی زنان

اگر می خواهید یک هیچهایک باشید، بخوانید

چگونه هزینه‌های طبیعت گردی را کاهش دهیم؟

طبیعت تابستانی و زیبای سد خونیق اهر

شهرستان اهر با داشتن قدمت تاریخی، آب و هوای مطلوب و مناظر دیدنی فراوان از جمله مناطق بکر و گردشگری آذربایجان شرقی است.

اهر با واقع شدن در منطقه کوهستانی دارای اقلیمی سرد و خشک با بارش‌های نسبتاً خوب و جریان آب‌های روان در رودخانه ها و آبراهه ها است که برای مهار و ذخیره این آب‌ها برای مصارف آب شرب و کشاورزی سدهای متعدد بزرگ و کوچکی در نقاط مختلف شهرستان ایجاد شده که از جمله سدهای مهم این شهرستان می توان به سد بزرگ ستارخان در جاده اهر – ورزقان، سد خاکی آزادگان در نزدیکی روستای آرپیرزن، سد خاکی تالاب دیب سیز و سد خاکی روستای خونیق اشاره کرد که در کنار کاربری فنی سدها، کرانه آن‌ها با طبیعت زیبا و دل انگیز خود محلی مناسب برای گردشگری و تفریحاتی مانند: بازی های آبی شنا، قایقرانی، ماهیگیری، سرگرمی و غیره است و می تواند اوقات خوبی را برای گردشگران و میهمانان ایجاد کند.

سد خاکی و ذخیره‌ای خونیق از جمله مناطق دیدنی و خوش آب و هوایی است که در بالادست روستای خونیق از توابع بخش مرکزی اهر واقع شده و سرچشمه آن نیز از چشمه ها، ذوب برف و آب‌های روان قله و پای کوه قوشاداغ به رودخانه قورچی چای است.

سد خونیق اهر

خونیق به معنای دره ی خرم در پنج کیلومتری جنوب شهرستان اهر و جاده اهر- تبریز واقع شده است. قدمت این روستا با داشتن مناطق دیدنی و تاریخی زیاد از جمله آستان مقدس امام زادگان علی و احمد(ع) و اثر باستانی “کوه تپه” به دوران قبل از اسلام، عصر مس و مفرع می‌رسد، در بالادست این روستای تاریخی و گردشگری سد خاکی خونیق در مابین روستاهای خونیق و چشمه وزان واقع شده که هسته رسی این سد در سال ۱۳۶۷ با عمق ۱۴ متر و ظرفیت ذخیره بیش از یک میلیون متر مکعب در سال با طول تاج ۳۸۶ متر برای مصارف کشاورزی احداث شده است.

سرچشمه سد خاکی خونیق از چشمه ها و آبراهه های کوه قوشاداغ که در خونیق چای و قورچی چای جریان دارد و که جزو سرشاخه های رودخانه اهرچای بوده تغذیه شده و در این سد ذخیره می‌شود.

این سد زیبا و دیدنی در جوار جاده فرعی و آسفالت روستاهای خونیق و چشمه وزان بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده که سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران در این مسیر خوش آب و هوا است؛ هم‌چنین این روستا دارای طبیعت خاص و منحصر به فرد بوده و محل اتراق پرندگان مهاجر از جمله انواع مرغابی، غاز، حواصیل، مرغان دریایی، پرستوی دریایی و غیره است که در فصل مهاجرت، پرندگان در این سد به استراحت و تغذیه مشغول می شوند و هم‌چنین این سد علاوه بر مصارف کشاورزی برای پرورش انواع ماهی‌ها از جمله انواع کپور، سفید، آمور و غیره نیز استفاده می‌شود.

سد خونیق اهر

وجود این سد در روستای خونیق باعث شده این روستا دارای طبیعتی سرسبز با باغات و مزارع فراوانی از جمله انواع سیب، هلو، زردآلو و مزارع گندم، جو، ذرت، گوجه فرنگی و … باشد که زبان زد خاص و عام است.

خوشبختانه این روزها سد خونیق مانند سایر سدها و تالاب‌های موجود شهرستان اهر از جمله سد ستارخان، سد آزادگان، تالاب دیب سیز و … به دلیل بارش‌های اخیر وضعیت آبی خوب داشته و این امر باعث حاصلخیزی بیشتر امسال در این منطقه شده است.

 

سد خونیق سال‌ها به صورت سنتی مورد استفاده روستائیان قرار می‌گرفت که این امر باعث هدر رفت زیادی از ذخیره آبی می‌شد که بعدها با پیگیری مسئولان و بهره برداری از پروژه‌های مدرن آبی، اکنون بیش از ۱۶۰ هکتار از اراضی پایاب این سد به صورت آبیاری مدرن و قطرهای آبیاری می‌شود.

گفتنی است: سد خونیق با وجود طبیعت زیبا و منحصر به فرد زیاد مورد توجه قرار نگرفته است که امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان و روستائیان بعد از حل مشکلات و کمبودهای این مکان شاهد ایجاد مکانی دیدنی و گردش پذیر در این منطقه باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با سد ستارخان اهر

لاس پوزاس باغی به ظاهر باستانی با راه‌پله‎‌ای به بهشت

جاذبه های گردشگری کلکته ،شهر کاخ ها

کلکته پایتخت سابق هندوستان به عنوان هندی ترین شهر هندوستان و پایتخت فرهنگی هنری هند شناخته شده است که جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی هم دارد.

کلکته، یکی از شهرهای مهم هند است که تا چند سال پیش پرجمعیت ترین شهر هند بوده و از آن به عنوان هندی ترین شهر کشور هندوستان یاد میشود. سومین شهر بزرگ هند، یک جشنواره هر روزه از وجود انسان، به صورت همزمان اشرافی و بدبخت، با فرهنگ و بی فرهنگ، و در عین حال پر زرق و برق و مندرس است. کلکته به آسانی تصاویری از رنج انسان ها را در ذهن تداعی می کند، اگرچه این شهر تصویر کاملی از این کلان شهر ۳۳۰ ساله نیست.

کلکته

کلکته به عنوان پایتخت فرهنگی، هنری هند در نظر گرفته می شود ، اگرچه فقر قطعاً آشکار است، اما طبقه متوسط خود گردان، ماشین هسته شهر را هدایت می کند، یک فرهنگ نوظهور است که بین ساکنان هزار ساله آن زندگی می کند و اصالت بنگالی و زنده دلش به عنوان باشگاه های بزرگ دوران مستعمراتی، رشد کرده است.

کلکته به عنوان پایتخت سابق هند، یک ضیافت از معماری دوران استعمار را حفظ می کند که با مناطق شهری حاشیه ای و حومه شهر جدید با مراکز خرید دارای تهویه مطبوع، هماهنگ است و جایی ایده آل برای تجربه پیچیدگی های ملایم و در عین حال پیچیده غذاهای بنگالی است.

نسبت به دیگر کلان شهرهای هند دوستانه تر است، این شهری است که به راحتی و با خیال آسوده می توانید از آن بازدید کنید ؛ فرصت را غنیمت می شماریم و برای شما علاقه مندان به شهرهای رنگین کمانی هندوستان از جاذبه های دیدنی ان خواهیم گفت.

کلکته

تاریخچه کلکته

پس از تاسیس در بمبئی، شرکت هند شرقی بریتانیا در سال ۱۶۹۰ وارد کلکته شد و شروع به ایجاد یک پایگاه برای خود کرد، با شروع ساختن فورت ویلیام در سال ۱۷۰۲٫

در سال ۱۷۷۲، کلکته به عنوان پایتخت هند بریتانیا اعلام شد و تا زمانی که بریتانیا تصمیم گرفت پایتخت را در سال ۱۹۱۱ به دهلی تغییر دهد، باقی ماند.

رونق شهر و فضای جهانگردی این شهر موجب هجوم مهاجران چینی شد، از اواخر قرن ۱۸ میلادی زمانی که آنها در بنادر شهر کار می کردند. این مساله در طول قرن ۱۹ ادامه یافت، چرا که آن ها از اثرات جنگ در چین می گریختند.

کلکته به شکل جنبش اصلاح اجتماعی و مذهبی رنسانس اسلامی در قرون ۱۹ و ۲۰ شکل گرفت، که از این شهر سرچشمه گرفت و در سراسر هند گسترده شد. در این زمان، رابیندرانات تاگور شاعر بنگالی به عنوان اولین برنده جایزه نوبل ادبیات اروپا به شهرت رسید و سرود ملی هند را هم تهیه کرد.

کلکته با رشد سریع صنعتی از دهه ۱۸۵۰ شروع به رشد کرد، اما پس از سمت خروج بریتانیا مشکلاتی شروع شدند. کمبود برق و اقدام سیاسی به زیرساخت شهر خسارت هایی وارد کرد.

خوشبختانه، اصلاحات دولت در طول دهه ۹۰ بهبود اقتصادی را برایش به ارمغان آورد.

با این حال، جامعه چینی خیلی خوش شانس نبودند. با اینکه در کلکته محله چینی ها وجود داشت، اما جمعیتشان پس از روبرو شدن با مخالفان محلی به طور قابل توجهی کاهش یافت اما شهرت بنگالی ها برای فکر خلاقشان، برای لذت بردن از مباحث و مناظره ها، باقی ماند.

کلکته

آب و هوای کلکته

کلکته در طول تابستان آب و هوای به شدت داغ و مرطوبی دارد و در طول زمستان خنک و خشک است. آب و هوای ماه آوریل و ماه مه غیرقابل تحمل است و نباید در طول این زمان ها از شهر بازدید شود.

درجه حرارت شهر می تواند در طول روز از ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) بیشتر شود و به ندرت زیر ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) در شب کاهش پیدا می کند. سطح رطوبت نیز به طور ناراحت کننده ای بالا است. بهترین زمان برای بازدید از کلکته از ماه نوامبر تا فوریه است، بعد از فصل باران های موسمی، زمانی که آب و هوا در خنک ترین حالتش است و درجه حرارت بین ۲۵ تا ۱۲ درجه سانتیگراد (۷۷ – ۷۷ درجه فارنهایت) می باشد.

blank

 

۱۵ مورد از جاذبه های توریستی مهم کلکته که حتما باید ببینید:

شهر کاخ ها و لذت، در ساحل شرقی رودخانه هوقلی واقع شده است و به خاطر تعداد زیادی از مکان هایی مانند موزه هند، کاخ مرمر، جوراسانکو تاکور بری، کتابخانه ملی و نویسنده مشهور است. دیگر سازه های سرشناس در کلکته، استادیوم سالت لیک، جوراسانکو تاکور بری، کتابخانه ملی، اداره پست عموم، مسجد تیو سلطان، کلیسای سنت توماس، کلکته سیتی مال، نیو مارکت کلکته، زندان مرکزی علیپور، رابیندرا سادان و دادگاه عالی کلکته هستند.

۱٫یادبود ویکتوریا:

بنای یادبود ویکتوریا یکی از ساختمان های بزرگ مرمر در کلکته است و به یادبود ملکه ویکتوریا اختصاص دارد. یادبود ویکتوریا اکنون یک موزه و مقصد گردشگری است و ترکیبی از عناصر معماری بریتانیایی و مغول می باشد.

۲٫ساختمان نویسندگان:

ساختمان “نویسندگان” به عنوان دفتر نویسندگان هند شرقی بریتانیا و توسط دفتر نخست وزیر بنگال غربی اداره می شد. ساختمان نویسندگان یکی از بزرگ ترین مراکز اصلی شاد شهر است و باید آن را ببینید.

۳٫موزه هندی:

موزه هند بزرگ ترین و قدیمی ترین موزه در هند و یکی از قدیمی ترین موزه ها در جهان است. موزه هندی مجموعه های نایاب از نقاشی های مغول ها، آرمر و زیورآلات، فسیل ها و اسکلت دارد.

موزه هندی

۴٫جوراسانکو تاکور بری:

جوراسانکو تاکور بری خانه خانواده تاکورها و خانواده اجدادی تاگور و رابیندرانات تاگور است که در این کشور به دنیا آمده اند. خانه جوراسانکو تاکور بری به عنوان موزه تاگور در کلکته شناخته میشود.

۵٫کاخ مرمر:

کاخ مرمر محل سکونت خصوصی و یکی از خانه های مجلل و پر زرق و برق کلکته است ،که به خاطر دیوارها و کف های مرمرش مشهور است. کاخ مرمر تعداد زیادی از مجسمه های غربی، نقاشی و مبلمان ویکتوریایی دارد.

کاخ-مرمر-کلکته

۶٫کتابخانه ملی:

کتابخانه ملی هند بزرگ ترین کتابخانه هند با مجموعه ای از ۲٫۲ میلیون کتاب است. کتابخانه ملی مطالب چاپی تولید شده در هند را جمع آوری، منتشر و حفظ می کند.

۷٫فورت ویلیام:

فورت ویلیام قلعه ای است که از آجر و ملات ساخته و در سواحل شرقی رودخانه هوقلی واقع شده است. فورت ویلیام دارای یک میدان بزرگ است که بزرگ ترین پارک شهری کلکته می باشد.

۸٫بلور مت:

بلور مت در ساحل غربی رود هوقلی واقع شده و مرکز ریاضی و ماموریت راماکریشنا است. بلور مت یک موسسه و یک معبد است که برای معماری آن هندو، مسیحی و اسلامی به عنوان نماد وحدت تمام ادیان سرشناس است.

۹٫بیرلا ماندیر:

بیرلا ماندیر باشکوه کلکته توسط وسیله خانواده بیرلا با سنگ مرمر سفید و ماسه سنگ ساخته شده است. بیرلا ماندیر کلکته به لرد رادها کریشنا و یکی از زیباترین زیبایی های معماری شهر اختصاص دارد.

۱۰٫معبد داکشینشوار کالی:

معبد داکشینشوار کالی در داکشینشوار نزدیک کلکته در ساحل شرقی رودخانه هوقلی واقع شده است و به بهاواتارینی، جنبه ای از کالی ما اختصاص دارد و همانطور که در نمناک اشاره شده است معبد داکشینشوار کالی، یکی از مشهورترین معابد در هند و یکی از بزرگ ترین معابد در کلکته است.

کلکته

۱۱٫کلیسای جامع سنت پل:

کلیسای جامع سنت پول یک کلیسا متحد و بخشی از کلیسای آنگلیکن است و این کلیسا نیز بخشی از جاذبه های کلکته است. کلیسای جامع سنت پل در کلکته یکی از مهم ترین مکان های مذهبی کلکته است.

کلیسای-جامع-سنت-پل

۱۲٫پل هوراه:

پل هوراه به رابیندرا ستو تغییر نام داده، اما هنوز به عنوان پل هوراه شناخته می شود، این یک پل معلق با دهانه معلق بر روی رودخانه هوقلی است ، که دو شهر هوراه و کلکته را به هم متصل می کند. پل هوراه یکی از دو پل رودخانه هوقلی است و نماد مشهور کلکته و ششمین پل از نوع خود در جهان است.

۱۳٫شهید مینار:

بنای یادبود شهید مینار یا اوکترلونی به مناسبت پیروزی هند شرقی و برای یادبود خاطره شهدای جنبش آزادی هند ساخته شد. این بنا که یکی از تاریخی ترین مکان های کلکته است، ۴۸ متر ارتفاع دارد.

۱۴٫قبرستان پارک خیابان جنوبی:

قبرستان پارک خیابان جنوبی یکی از قدیمی ترین قبرستان های بدون کلیسا در جهان و بزرگ ترین قبرستان مسیحی در هند است. قبرستان پارک خیابان جنوبی در خانه مادر ترزا سارانی واقع شده و چندین مقبره سرشناس ویلیام جونز، رز آیلمر و الیزابت بارول را در خود دارد.

۱۵٫مجتمع علمی شهر:

شهر علمی کلکته بزرگ ترین مرکز علمی در شبه قاره هند و برجسته ترین نقطه در کلکته است. شهر علم یک آکواریوم آب شیرین, سالن اکتشاف زمین, پارک تکامل, مرکز دریایی و تئاتر رویایی دارد.

منبع:نمناک

مرتبط:

جاذبه های گردشگری هند

سفری هیجان انگیز به غار پراو

غار پَراو در حدود دوازده کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در نزدیکی روستای چالآبه بر بلندای ۳۰۵۰ متری میدان جنوبی قله کوه پراو یکی از بلندترین قله‌های استان کرمانشاه (با ارتفاع ۳۳۵۷ متر از سطح دریا) قرار دارد.

عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱٬۴۵۴ متر می‌باشد. تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد و عمیق‌ترین چاه آن، چاه شماره ۱۶ است که ۴۲ متر عمق دارد. آب جاری شده در غار پراو حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی غار پراو است که به خاطر این مسئله و ارتفاع بالای این غار، برودت آن خیلی زیاد است. (بین ۳–۱ درجه سانتی‌گراد) و در هیچ کجای غار دما بالاتر از این نیست. بدنه و دیوار سنگی داخل غار بسیار خشن و متخلخل است و این باعث می‌شود که لباس غارنوردان در حین پیمایش سریعاً پاره شود. آب سرد به لباس‌های زیر و سطح بدن نفوذ می‌کند که دشواری‌های پیمایش را زیادتر می‌کند.

غار پراو

پیشینه غارنوردی
این غار برای اولین بار در سفر تحقیقاتی یک گروه غارنورد انگلیسی در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به رهبری جان میدلتون کشف شد و گروه به عمق ۷۵۰ متری غار دست یافت. سفر اکتشافی بعدی در سال ۱۳۵۱ به رهبری دیوید جادسون که با حمایت انجمن سلطنتی جغرافی و گروه غارشناسان انگلستان با هدف پیشروی بیشتر، به منظور دستیابی به رکورد جهانی انجام شد. علی‌رغم تلاش‌های زیاد گروه ۱۶ نفرهٔ انگلیسی، این کار میسر نشد و غار پراو در عمق ۷۵۱ متری به یک حوضچهٔ گلی به طول ۵۰ متر ختم شد. این موضوع، یک اصطلاح ماندنی در غارنوردی به جای گذاشت. به این معنی که اگر یک غار بزرگ، که امید به گسترش آن می‌رود، ناگهان به آخر خود برسد، می‌گویند:”پراوئی شد” (به انگلیسی: Ghar Paraued).

در سال ۱۳۵۴ یک تیم لهستانی از غار پراو دیدار کرد. رسیدن به حوضچه آخر آن و گرفتن عکسی از پرچم انگلیسی‌ها باقی‌مانده از سال ۱۳۵۱، تائید دوبارهٔ این مطلب بود که غار به راستی تمام شده است.

غارنوردان کانون کوهنوردان کرمانشاه  در سال ۱۳۷۰ به سرپرستی آقای بهمن مشتکوب و سرپرست فنی آقای فرامرز دزفولی موفق شدند به عنوان اولین گروه ایرانی که توانستند تمام طول غار را طی کند، غار را تا انتها پیمودند.

غار پراو

درسال ۱۳۷۴ چهارمین تیم ایرانی را تیمی از غارنوردان خراسانی تشکیل می دادند و سه نفر آنها موفق شدند ضمن پیمایش کامل غار کمترین زمان ممکن پیمایش و خروج را به مدت ۵۶ ساعت به نام گروه آزادگان مشهد ثبت نمایند و اولین تصاویر ویدوئویی را از چاه و قسمتهای انتهایی غار خارج کنند . در سال ۱۳۸۳، یک تیم غارنورد، از کلوپ کوهنوردی کرمانشاه، به انتهای غار رفته و یک غواص به داخل حوضچهٔ آب فرستادند. نتیجه آن بود که عمق حوضچه ۳ متر اندازه‌گیری شد و این واقعیت روشن شد که این حوضچه بسته‌است و به جایی راه ندارد. در سال ۱۳۸۴، یوری اودوکیموف در راًس یک گروه کوچک از روسیه، از غار پراو دیدن کردند و به عمق ۴۰۰ متری رسیدند.
سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری، غارنورد و هیمالیا نورد سرشناس به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش کامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد.

حوادث
غار پراو با درجه سختی پیمایش «۵ دی» از دشوارگذرترین غارهای جهان به شمار می‌رود و تاکنون ۵ نفر از غارنوردان ایرانی در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده‌اند. افراد از دست‌رفته عبارتند از:

سعید امینی (۱۳۷۵- تیم آزادگان پس از پیمایش موفق سال گذشته برای ساخت مستند پله کانی بسوی تاریکی برای صداوسیمای مرکز خراسان عازم غار پراو برای دومین بار شد. اینبار هدف پیمایش کامل غارنبود و زنده یاد سعید امینی ثانی از اعضای تیم اعزامی باشگاه آزادگان مشهد درحین صعود از چاه سوم سقوط کرده و دارفانی را وداع گفت. )
امیر احمدی و ویکتوریا کیانی‌راد (۱۳۸۱ – از اعضای تیم اعزامی باشگاه کوهنوردی دماوند؛ اجساد آنها را نتوانستند از غار بیرون بیاورند و در جان‌پناه چاه شماره هجدهم در حفره‌ای گذاشته و درب آنرا مسدود کردند.)
خلیل عبد نکویی (۱۳۸۷ – کوهنورد و عکاس باسابقه همدانی که در کارنامه او صعود به قله موستاق آتا، لنین، کورژنوسکایا، آرارات و هفت هزارمتری اورست وجود دارد. او در زیر چاه یازدهم جان خود را از دست داد.)
پدرام بوچانی (شهریور ۱۳۸۹ – از اعضای یک گروه مستقل کوهنوردی از شهرستان دالاهو که در هنگام فرود از چاه شماره ۸، با پاره شدن طناب به پایین سقوط کرده و جان می‌بازد.)

مرتبط:

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

سفری مهیج به غار قوری قلعه کرمانشاه

وسوسه‌های طبیعت‌گردی در کرمانشاه

برگزاری تورهای گردشگری در قزوین بدون مانع است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: برگزاری تورهای گردشگری یک و ۲ روزه از سوی دفاتر خدمات مسافرتی در استان قزوین به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در طول برگزاری تورها بدون مانع است.

نادر محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: تورهای گردشگری باید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار شوند از جمله اینکه وسایل نقلیه تورها باید با نیمی از ظرفیت مورد استفاده قرار بگیرند.

این مسوول در ادامه اظهار داشت: در شرایط فعلی تاکید ما بیشتر بر برگزاری تورهای گردشگری طبیعت گردی و حضور گردشگران در جاذبه های طبیعی و یا جاذبه های دارای فضای باز  است که امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها بیشتر است.

این مسوول خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب انبارهای تاریخی قزوین که جزو جاذبه های گردشگری مهم این شهر به شمار می روند، تعطیل هستند اما موزه های قزوین  به شرط عدم تجمع و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی امکان بازدید از آنها وجود دارد.

وی افزود: موزه های قزوین، نیز باز هستند و مشکلی در فعالیت آنها وجود ندارد اما تمهیدات لازم اندیشده شده که بازدیدکنندگان به شکل انفرادی و نه در قالب اجتماعات و به شکل گروهی از این مکان ها بازدید کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با بیان اینکه تابع ستاد ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا هستیم،افزود: در حال حاضر می کوشیم تا با شرایط حداقلی، گردشگری و تاسیسات مرتبط با آن فعالیت داشته باشند، به گونه ای که چرخ گردشگری و فعالان این بخش بچرخد و همچنین سلامت گردشگران و مردم نیز با رعایت دقیق نکات بهداشتی حفظ شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

سفری به اعماف غار قلعه کرد قزوین

واقعیت جالب روستای مرگ قزوین چیست؟

چهلستون قزوین

صنعت گردشگری امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: امروز در دوره ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت ترین شرایط قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار وزیر و تعدادی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون اول رییس جمهور که عصر روز گذشته برگزار شد، با اشاره به ویژگی ها و جاذبه های متعدد گردشگری ایران گفت: ایران از ویژگی های منحصر به فرد تمدنی و تاریخی برخوردار است و بسیاری از گردشگران جهان علاقمند هستند از طبیعت، جنگل ها، سواحل و سایر جاذبه های مذهبی، تاریخی وتمدنی ایران بازدید کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: امروز در دوره ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت ترین شرایط قرار گرفته است و توصیه های پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیب ها و خسارات مالی فراوانی شوند.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تصریح کرد: امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت می تواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به صنعت گردشگری و ترسیم هدف گذاری جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر به کشور بر اساس سند چشم انداز، خاطرنشان کرد: دیدگاه حمایتی مقام معظم رهبری به صنعت گردشگری می تواند تا حد زیادی مسیر توسعه گردشگری را هموار ساخته و موانع را از پیش روی بردارد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال های اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت و نیز گردشگری زیارت، افزود: خوشبختانه بسیاری از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگران در کشور فراهم شده است و امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به دنبال تحقق اهداف بزرگتر باشد و بتواند سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با قدردانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری ایران در دولت، افزود: برای اجرایی شدن این سند باید برنامه های اجرایی هرچه سریعتر تدوین و اجرا شود.

وی تاکید کرد: تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد که این وزارتخانه برای آینده گردشگری کشور طرح و برنامه دارد که این تلاش جای قدردانی دارد.

جهانگیری افزود: پس از تصویب پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران لازم است برنامه ریزی دقیقی برای ارائه و معرفی مناسب آن به جامعه انجام شود تا بازخوردها و تأثیرات آن در سطح داخلی و بین المللی مثبت و گسترده باشد.

معاون اول رییس جمهور از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست امروز که تقریباً همه کسب و کارها در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی فعال شده اند، از طریق هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل های بهداشتی لازم برای استمرار فعالیت بخش گردشگری را نیز تدوین کنند تا هر چه سریع تر شاهد فعال شدن مجدد صنعت گردشگری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت توأمان در کشور باشیم.

در این جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در کشور و آسیب های ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد این صنعت ارائه کرد و گفت: بر اساس ارزیابی و برآوردهای انجام شده میزان خسارت صنعت گردشگری در کشور تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

علی اصغر مونسان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از استان های کشور جزو مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شوند، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری در کشور، آسیب های جدی به معیشت و سفره مردم در این استان ها وارد کرده و آژانس های مسافرتی، هتل ها و واحدهای بوم گردی متحمل خسارات جدی شده اند.

وزیر گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی همچنین با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده است، گفت: این در شرایطی است که متوسط رشد جهانی گردشگری پنج درصد بوده و ایران رشد ۵۲ درصد را تجربه کرده است، از این رو با توجه به استمرار تعطیلی های اجباری ناشی از شیوع کرونا امروز نیازمند حمایت ویژه دولت از صنعت گردشگری هستیم تا زحمات و دستاوردهای گذشته از بین نرود.

وی همچنین با اشاره به تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران، تصریح کرد: برای تدوین این سند با تعداد زیادی از اساتید، صاحبنظران و متخصصین عرصه فرهنگی، ادبی و تاریخی کشور مشورت شده و تلاش شده است که سندی جامع و مناسب برای معرفی مناسب گردشگری ایران تدوین شود تا به عنوان برند گردشگری ایران در ذهن مخاطبان جای گیرد.

علی اصغر مونسان همچنین از تدوین برنامه اقدام ملی گردشگری ذیل سند راهبردی توسعه گردشگری کشور به صورت مشترک با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو برای افق ده سال آتی خبر داد.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل و مشکلات صنعت گردشگری در کشور و نیز پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشی جامع از این سند را در یکی از جلسات هیئت دولت برای تصمیم گیری مطرح کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن‌بست کرونا

باید نگاه خود به جایگاه گردشگری در کشور را تعدیل کنیم

پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن‌بست کرونا

یک کارشناس گردشگری با پیشنهاد تشکیل کمپین «نسیه معکوس» یا «پیش‌خرید خدمات سفر» برای نجات گردشگری از ورشکستگی در بحران کرونا، گفت: هرچه جلوتر برویم شکنندگی و مقاومت گردشگری کمتر می‌شود. تسهیلات درنظر گرفته‌شده عملا نقش آن‌چنانی در کاهش مصیبت‌های گردشگری نداشت و فقط بدهی به بدهی‌های قبلی اضافه خواهد کرد.

طبق آخرین آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده گردشگری تا کنون از ویروس کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. صاحبان کسب و کار در این حوزه می‌گویند این صنعت پیش از آن‌که ویروسی در کار باشد درحال زیان‌دهی بود، تقریبا از نیمه دوم سال گذشته و پس از بالا رفتن قیمت بنزین و پس از آن ماجرای هواپیمای اوکراینی که سفر گردشگران خارجی به ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. محمد جهانشاهی، فارغ‌التحصیل دکتری حرفه گردشگری و عضو انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در گفت‌وگویی با ایسنا، کمپین «پیش‌خرید خدمات سفر» را یکی از راه‌های خروج از این بن‌بست دانست و اظهار کرد: مشخص است و قابل پیش‌بینی بود که کم و کیف تسهیلات دولتی مناسب این شرایط طراحی و اجرا نشد و عملا نقش آن‌چنانی در کاهش مصیبت‌های گردشگری نداشت. با توجه به این‌که سقوط گردشگری ادامه دارد و شرایط همچنان بد پیش می‌رود، این کمپین می‌تواند آغاز رسمی تحرک در بازار و پیش‌زمینه شروع دوباره گردشگری، یعنی پیش‌خرید خدمات برای برون‌رفت از بحران باشد.

او افزود: کمپین نجات گردشگری در جغرافیای هر استان و منطقه متمرکز است. با توجه به این‌که در بسیاری از استان‌ها بخش‌های اقتصادی خوبی وجود دارد پیشنهاد می‌شود آن بخش‌ها به کمک گردشگری آیند و خدمات سفر را برای روزهای ضروری پیش‌خرید کنند، خدماتی که شاید الان نیاز نداشته باشند ولی برای آینده حفظ می‌شوند. مثلا می‌توانند از آژانس‌ها بلیت پرواز و از هتل، تخت بخرند و حتی غذا پیش‌خرید کنند.

این کارشناس گردشگری درباره چگونگی ضمانت این پیش‌خریدها با توجه به این‌که پس از بسته شدن مرزها و لغو سفرها خیلی از بخش‌های خدماتی نتوانستند بدهی‌های خود را به مردم بازگردانند، گفت: بهتر است مکانیزمی طراحی شود تا خدمات با ۵٠ درصد تخفیف عرضه شود و تا  یک سال هم اعتبار داشته باشد و اگر سفر انجام نشد، پول مرجوع شود. به هر حال بنگاه‌های اقتصادی و حتی مردم نیاز دارند در چهارچوب توافقی دوطرفه این خریدها را انجام دهند تا فرایند نسیه معکوس صورت گیرد و هر فردی در جغرافیای خود به تاسیسات گردشگری کمک کند. در یک استان ممکن است با ۵۰۰ میلیون تومان شاهد افزایش تاب‌آوری بدنه اصلی گردشگری باشیم.

او اضافه کرد: این حرکت بیشتر شبیه وام دادن مردم به هتل‌ها و آژانس‌ها است، شبیه قرض و نسیه برعکس. اگر سفر انجام نشد تضمینی برای برگشت پول بعد از یک دوره خواب ایجاد شود. در واقع قرار نیست سفر رفتن را تبلیغ کنیم، هدف تبلیغ یک حرکت حمایتی برای نجات یک صنعت و مشاغل آن با عنوان «نسیه معکوس» است که کسب سود در آن اولویت نخست نیست.

او ادامه داد: بی‌شک باید فصل سفر بعدی را متناسب با شرایط برنامه‌ریزی کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد و در این رابطه، پیش‌زمینه‌هایی لازم است. این کمپین می‌تواند کمکی برای آماده‌سازی ارکان خدماتی این صنعت باشد.

جهانشاهی درباره ضرورت تشکیل چنین کمپینی توضیح داد: درحال حاضر اصلی‌ترین چالش پیش روی دنیا یک ویروس فراگیر است که مدیریتش بر پایه فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی متمرکز شده و یکی از راه‌های گسترش آن هم بی‌شک ارتباط اجتماعی است، در نتیجه به نظر نمی‌رسد راه نجات یا برون‌رفت گردشگری از این بحران، تشویق یا ترغیب سفر در شرایط فعلی به شیوه حاضر باشد، به ویژه آن‌که جمعیت بزرگ و مدیریت‌نشده‌ای که اکنون به سفر می‌رود متاسفانه سهم زیادی در اشغال تخت و خرید تور ندارد. از سوی دیگر و در شرایطی که همچنان شاهد حالت قرمز و هشدار در بسیاری شهرهای کشور به ویژه مراکز جمعیتی هستیم و در مقابل پروتکل، برنامه و دستورالعملی برای سفر ایمن نداریم، که اگر داشته باشیم هم، مشکل‌ساز خواهد شد و با توجه به این‌که در شرایط اقتصادی کشور تقریبا راهکارهای پیشنهادشده با چالش مواجه است، ضرورت دارد دنبال راه‌های خلاقانه‌تری باشیم.

او همچنین گفت: هرچه جلوتر می‌رویم شیب نمودار تعداد واحدهای تعطیل‌شده بیشتر می‌شود. در جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی هم راه‌کارهایی داده شده است اما اراده‌ای برای پرداختن به آن‌ها نیست. پیش‌بینی‌ها بر این است که تعداد زیادی از آژانس‌ها تعطیل خواهند شد و برخی هتل‌ها تغییر کاربری خواهند داد و نیروی متخصص زیادی بیکار می‌شود. برای همین پیشنهاد می‌شود بخش‌های اقتصادی قوی‌تر که دوام آورده‌اند و حتی در این شرایط سودآور بوده‌اند در یک حرکت جمعی به کمک گردشگری مخصوصا هتل‌ها بیایند.

این کارشناس گردشگری افزود: هزینه جبران خسارت ویروس کرونا و بازگرداندن دوباره نیروهای متخصص و تاسیسات گردشگری به مراتب سخت و طولانی خواهد بود. قاعدتاً بخش زیادی از آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری تا امروز تکلیف خود را روشن کرده‌اند و بر اساس شرایط و تاب‌آوری که داشته‌اند رفته رفته تعدیل نیرو، کوچک ساختن فضا و مکان، تعطیلی و انتقال سرمایه به سایر بازارها را انجام خواهند داد. برخی از آژانس‌ها نیز به خواب زمستانی خواهند رفت و بهار گردشگری فقط برای گروهی که دوام آورده تکرار می‌شود.

او نگرانی درباره خارج شدن هتل‌ها از چرخه خدمات سفر و گردشگری را موضوع جدی‌تری دانست و افزود: اماکن اقامتی شرایط مشابهی با آژانس‌ها خواهند داشت؛ تعدیل نیرو، تعطیلی، تغییر کاربری و خروج از چرخه خدمات. بهار گردشگری که آغاز شود رفته رفته جای برخی هتل‌ها خالی می‌ماند و کشور کمبودشان را حس خواهد کرد. بی‌شک در مقطعی با کمبود زیرساخت‌های اقامتی مواجه خواهیم بود و این عاملی خواهد شد تا خدمات غیررسمی و زیرزمینی و بازار خانه‌های مبله و فضاهای غیرقانونی، بزرگ‌تر و جذاب‌تر شود.

او معتقد است: تعطیلی دفاتر و شرکت‌های مسافری و گردشگری با توجه به این‌که رفته رفته شکل خرید این خدمات بر پایه وب و غیرحضوری و آنلاین خواهد شد و شرکت‌ها و برندهای معتبر این فضا را تحت تاثیر قرار خواهند داد، با درد کمتری نسبت به هتل‌ها اتفاق خواهد افتاد. هزینه از کارافتادن یک هتل به مراتب سنگین‌تر است.

 

این دکتری گردشگری در عین حال که بر ضرورت حمایت ارکان دولت از این کمپین و حرکت مردمی تاکید کرد، یادآور شد: حرکت‌های اجتماعی‌محور و به ویژه پویش‌ها یکی از مهمترین اهرم‌ها و فعالیت‌های جمعی موثر برای غلبه بر مشکلات جامعه محسوب می‌شوند و در این دوره نمونه‌های موفقی را هم در کشور شاهد بودیم. اینک وقت حمایت مردم از مردمی‌ترین صنعت خدماتی کشور است. باید کمک کنیم تا فصل بعدی سفر، یعنی شش ماه آینده که حساسیت بیشتری هم دارد و نیروی کار و کارفرمایان با این تورم و افزایش قیمت‌ها شرایط سخت‌تری را تجربه خواهند کرد، بخش‌های خدماتی سفر و گردشگری را محافظت کنیم.

جهانشاهی مروری داشت بر وضعیت صنعت گردشگری در جهان که همچنان رو به وخامت است و گفت: سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرده در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیون نفر در صنعت گردشگری شغل خود را از دست خواهند داد و آمار گردشگران ۵۸ تا ۷۸ درصد نسبت به سال پیش کاهش خواهد داشت و حدود ۱.۲ تریلیون دلار خسارت به این صنعت وارد خواهد شد. حدود ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از ویروس کرونا در دنیا و بیکاری حداقل ۵۰ درصد شاغلان این صنعت، یعنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ میلیون شغل پایدار از چرخه خارج می‌شود. صنعتی که در سال ۲۰۱۹ از هر چهار شغل تولیدشده در  دنیا یکی را به خود اختصاص داد و اکنون با سنگین‌ترین ضربه در تاریخ رسمیت یافتن خود مواجه شده و فشاری بیش از چهار برابر بدترین ضربه اقتصادی یعنی ۲۰۰۹ را تجربه می‌کند و هنوز هم تمامی ندارد.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: ما نیازمند تلاش همه‌جانبه برای کاهش خسارت‌های این صنعت در کشور هستیم؛ چرا که با بهبود شرایط گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی برای بازیابی کشورها خواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستایی که فقط هدف گردشگری شد!

باید نگاه خود به جایگاه گردشگری در کشور را تعدیل کنیم

برگزاری مجازی و نیمه مجازی برنامه‎‌های هفته گردشگری

تکمیل مرمت کاروانسرای تاریخی روستای ایری ورزقان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی از تکمیل مرمت کاروانسرای تاریخی روستای ایری شهرستان ورزقان، خبر داد.

احمد حمزه زاده در جلسه توانمندسازی ظرفیت‌های روستای ایری سفلی شهرستان ورزقان در تشریح این خبر اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی ایری ورزقان از جمله بناهای مهم و با اهمیت استان به شمار می‌آید و بخش نخست متعلق به دوره تیموری و بخش بازسازی‌شده و عمده آن متعلق به دوره صفوی است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مرمت و بازسازی آن طی سال‌های گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و اکنون شاهد تکمیل عملیات مرمتی در این بنای تاریخی هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع این شهرستان و روستاهای تابع آن، از ساماندهی و توانمندسازی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان ورزقان خبر داد و گفت: این شهرستان و روستاهای تابع آن به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه ظرفیت‌های بزرگی در راستای توسعه صنعت گردشگری دارند که باید از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کرد.

به گزارش روابط ‌عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی، حمزه‌زاده گفت: همچنین در همین راستا بررسی و تدوین طرح مرمتی حمام تاریخی ایری، مطالعه و ساماندهی سنگ‌قبرها و قوچ‌های سنگی گورستان تاریخی ایری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، توسعه بومگردی در شهرستان ورزقان به‌خصوص روستای ایری را لازمه توسعه گردشگری این منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و مناطق روستایی، توسعه بومگردی در آن منطقه موجب معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شده و همچنین فرصت تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران فراهم می‌کند، به همین منظور این اداره کل از تمام اهالی روستا در راستای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی حمایت کرده و بستر لازم را برای کسب مجوز و آغاز فعالیت رسمی اقامتگاه‌های بومگردی  فراهم می‌کند.

حمزه زاده در خاتمه، احداث مسیر طبیعت‌گردی قلعه جوشین به قلعه بابک را از دیگر برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه عنوان کرد و از انجام اقدامات لازم در این راستا خبر داد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با سد ستارخان اهر

قلعه بابک _جاذبه‌ای تاریخی بر فراز کوه

آذربایجان _سرزمین قلعه‌ها