قلعه بابک

قلعه بابک _جاذبه‌ای تاریخی بر فراز کوه

قلعه بابک یا دژ بابک یکی از جاهای دیدنی تبریز در آذربایجان شرقی است. برای آمادگی بیشتر قبل از راهی شدن به این منطقه، راهنمای سفر را بخوانید.

به هر سوی ایران که برویم یک جاذبه خارق‌العاده به چشم می‌خورد که آمیزشی از تاریخ کهن و طبیعت بی‌نظیر این سرزمین است. قلعه بابک دقیقاً یکی از همین مکان‌هاست.

تا به‌ حال اسم این مکان را شنیده‌اید؟ اگر اهل طبیعت‌گردی و تاریخ‌شناسی باشید، حتماً به نام قلعه بابک برخورده‌اید و اگر هم آشنایی نداشته باشید، بعد شناخت آن فوراً رهسپار بازدید از آن می‌شوید. ابهت این بنای تاریخی که در بالای کوهی عظیم واقع شده است، از گذشته تاکنون دل گردشگران را می‌لرزاند.

اگر مسافر آذربایجان شرقی هستید، حتماً در لیست جاهای دیدنی تبریز، دژ بابک را قرار دهید. البته بازدید آن شاید به‌راحتی میسر نباشد و برای رسیدن به آن باید سختی راهی ناهموار را تحمل کنید.

قلعه بابک

معرفی قلعه بابک

قلعه بابک نام دژ تاریخی بر فراز کوهستان بذ با بلندای ۲ هزار و ۳۰۰ متر است که در مرز استان آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. قدمت این بنا به دوران ساسانیان باز می‌گردد و نام خود را از بابک خرمدین، رهبر مبارز ایرانی در جنگ با خلافت عباسیان وام می‌گیرد.

این بنا که دژ جمهوریت هم نام دارد، در ۳ کیلومتری شهرستان کلیبر در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهر عمده شهرت خود را مدیون قلعه بابک و جنگل ‌های ارسباران است که منجر به توسعه گردشگری آن در دهه‌های اخیر شده است.

پیشینه تاریخی قلعه بابک

در زمان شورش خلافت عباسی در سمت آذربایجان، بابک خردمین به‌عنوان رهبر اصلی مبارزات به پا خاست تا این حملات را دفع کند. بابک شهر بذ را به‌عنوان پایگاه خود برگزید و در آن قلعه‌ای مستحکم ساخت. راه کوهستان صعب‌العبور بود و گذرگاه‌های تنگ و باریک آن، ورود دشمن را ناممکن می‌کرد که درنهایت، بابک را برای شبیخون‌زدن جسورتر می‌کرد.

این قلعه یادگاری از نبردها و مقاومت‌های بابک خردمین است که امروزه تنها گردشگرانی که استقامت بالایی دارند، برای سیاحت آن به اوج کوهستان صعود می‌کنند.

قلعه بابک

ویژگی‌های ظاهری قلعه بابک

دژ، شامل دو قسمت ۲ طبقه و ۳ طبقه‌ای است که درون اتاق، تالار و انبارهای گوناگونی وجود دارد. جنس بنا از سنگ و گچ بوده و راه دسترسی به قلعه بسیار سخت است. برای رسیدن به دروازه اصلی باید از گذرگاهی باریک عبور کرد که تنها یک نفر قادر است از آن بگذرد و عبور همزمان دو نفر، امکان‌پذیر نیست.

آب‌وهوای قلعه بابک

شهر کلیبر به‌علت وجود دامنه کوه‌ها و جنگل‌ های ارسباران دارای آب‌وهوای خنک و مطبوع است. با توجه به آن که قلعه بابک بر فراز کوه قرار دارد، با نزدیک شدن به قله، هوا رو به سردی می‌رود که عملاً بازدید از این بنا در فصول سرد غیرممکن می‌شود.

بهترین فصل سفر به قلعه بابک

فصول بهار و تابستان بهترین زمان سفر به قلعه بابک است؛ زیرا با نزدیک شدن به فصل زمستان، بارش‌های شدید برف، عملاً بازدید از این دژ را ناممکن می‌کند؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای رسیدن به قلعه راه طولانی در پیش خواهید داشت.

به همین خاطر بهتر است تیر و مردادماه را برای سفر انتخاب نکنید، زیرا گرما در مسیر اذیت کننده می‌شود.

راه‌های دسترسی به دژ بابک

برای رسیدن به دژ بابک از سه طریق می‌توانید اقدام کنید:

۱. در جنوب قلعه گذرگاه دژ سی قرار دارد؛ اما مسیر آن بسیار دشوار است؛

۲. در بالاتر روستا شجاع، مسیر هتل بابک قرار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد؛

۳. مسیر دیگری که آسان و بهتر از دو مسیر دیگر است؛ مربوط به گذرگاه ییلاق است که باید بیش از یک کیلومتر با خودرو آن را بروید تا به مقصد برسید.

قلعه بابک

مراکز اقامتی قلعه بابک

برای بازدید از قلعه بابک، باید در مکان‌های اطراف آن اقامت داشته باشید. بهترین مکان برای اقامت، کلیبر است. گذراندن چندین شب در این شهر بسیار رؤیایی خواهد بود؛ زیرا مناظره خارق‌العاده در انتظار گردشگران است.

نزدیک‌ترین جاذبه تفریحی به دژ بابک

بهتر است سفر خود را در شهر کلیبر و بعد از دیدن قلعه بابک، تکمیل کنید و سری هم به دیگر جاذبه‌های گردشگری تبریز بزنید. بی‌شک اولین پیشنهاد برای گشت‌وگذار، جنگل‌های شگفت‌انگیز ارسباران است.

زیباییهای شگفت‌انگیز جنگل‌ های ارسباران که از آن به‌عنوان زیست‌کره نام برده می‌شود، نه‌تنها فریبنده گردشگران بومی است؛ بلکه گردشگران خارجی را نیز شیفته و مدهوش خود کرده است.

اقلیم مدیترانه‌ای، درختان تودرتو بلوط، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، مه صبحگاهی و هزاران رؤیای باورنکردنی دیگر که تنها در ارسباران امکان تحقق آن وجود دارد.

از جمله مکان‌هایی که امروزه جهت اسکان گردشگران در نظر گرفته شده است، می‌توان به: قلعه درسی، مکیدی درسی، آینالو در کلیبر و چیچکلو در ورزقان اشاره کرد.

همچنین در این منطقه اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های ویلایی متعددی برای مسافران وجود دارد که می‌توانند قبل از سفر، مناسب‌ترین اقامتگاه را رزرو کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *