همه چیز درباره ی ارگ تاریخی بم

ارگ بم در شمال شرقی شهر بم واقع است. از طرف شمال به رودخانه بم یا رودخانه پشترود، از شرق به یخچال قدیمی و بقایای مسجد حضرت رسول و باغهای محله باغ دروازه، از جنوب به پارک تازه احداث ارگ و محله حافظ آباد و از غرب به محله مزار خواجه مراد محدود است. مجموعه ارگ بم، شامل شهر قدیم و قلعه قریب به ۲۰ هکتار (۲۰۰۰۰۰ متر مربع) وسعت دارد و مساحت ارگ و قلعه قریب به شش هکتار است. بخش علیا یا همان و ارگ حکومت نشین و مرکز فرماندهی سیاسی و نظامی شهر بوده و مساکن وبناهای آن رو به جانب قلعه یا بخش علیا داشتند مشرف است.
ارگ تاریخی بم،  از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی است که بیش از بیست قرن مورد سکونت اهالی شهر بم قرار گرفته است. این ارگ تاریخی از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است.
اگرچه پیرامون تاریخچه شکل گیری این ارگ تاریخی بین دوره های اشکانی و حتی قبل از آن در دوره هخامنشی اختلاف نظر وجود دارد اما اغلب بناهای آن که در زمان قبل از زلزله برپا بودند به دوره تیموری تا قاجار نسبت داده می شود. با این وجود بخشهایی همانند ایوان مسجد جامع با مقیاس متفاوت و عظیم خود دوره های بسیار قدیمی تر (همانند قرن چهارم هجری در دوره سامانیان تا قرن هفتم هجری در دوره سلجوقیان) را یادآوری می کنند. نهایتا ارگ بم در دوره قاجار خالی از سکنه شده است.

ارگ بم

مشخصات معماری ارگ
مساحت این ارگ نزدیک به ۱۸۰٬۰۰۰ متر مربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول ۱۸۱۵ متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ۶۷ برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده‌است.
طرح‌ریزی و معماری ارگ از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته‌است. با توجه به شکل ظاهری کنونی ارگ می‌توان گفت طراح یا طراحان، شکل نهایی کل ساختمان و شهر را از همان قدم‌های ابتدایی مراحل ساخت، پیش بینی کرده بوده‌اند. در حین هر کدام از مراحل پیشرفت ساخت قسمت ساخته شده از یک شکل کامل برخوردار بوده و هر بخش اضافه می‌توانسته‌است به راحتی به قسمتهای موجود «دوخته شود».
ارگ در مرکز شهر نظامی در نقطه‌ای با بهترین دید از لحاظه امنیتی قرار دارد.

ساختمان ارگ بم در شكل توسعه يافته اش از دو بخش مردم نشين و حاكم نشين تشكيل شده است. در فضاي شمالي بيرون ارگ ، بناي گنبد بزرگ يخدان و در نزديكي آن ديواره رفيع يخ چاوون جا دارد.

ارگ بم
بخش حاكم نشين بر فراز قله صخره و در شمال ارگ جا دارد و متشكل از بنا هايي است، همچون؛ برج اصلي ، چهارفصل ، خانه حاكم ، چاه آب ، حمام ، خانه رئيس سرباز خانه (ساختمان معروف به آسياب بادي) ، سرباز خانه ، دروازه (ساساني) و برج و باروي اين مجموعه را شامل مي شود . گفتني است كه جز بناي آسياب بادي ، ديگر بخش هاي حاكم نشين بر باروهايي سنگي با بلندي نزديك به هفت متر استوار شده است كه در زير روكش كاهگلي پنهان مانده است ، چنين به نظر مي رسد كه در لايه هاي مانده در محدوده باروي سنگي به ويژه در سطوح زيرين آن كهنه ترين بخش حاكم نشين باشد. در بخش شرقي حاكم نشين دروازه مسدود شده اي است كه آن را كد كرم (خانه كرم) مي خواندند و وجود اين پديده را سندي بر جا مانده از داستان هفتواد تلقي نموده اند.
فضاي مردم نشين يا عامه نشين با حصاري بلند در راستاي شرقي غربي از بخش حاكم نشين جداشده و دسترسي اين دوبخش به يكديگر از راه دروازه اي است كه از شمال بناي مير آخور به سرباز خانه حاكم نشين مي رسد. بخش مردم نشين را به دوره اي از گسترش ارگ نسبت داده اند ، با اين حال اين دوبخش در ميان باروي حصيني با ۳۸ برج بزرگ و كوچك جاي دارد كه يكپارچه به نظر ميرسد وتنها دروازه اين مجموعه در ميان باروي جنوبي مردم نشين جاسازي شده است . فضاي مردم نشين شامل : دروازه ورودي ، بناي سردروازه ، راسته بازار ، مسجد جامع ، بناي زورخانه (مقبره) ، ساباط و خانه جهودا ، ميدان تكيه، مسجد پيامبر ، حمام ، مدرسه (خانقاه) ، اصطبل ، بناي ميراخور و محله هاي مسكوني است .

بخش رعیت نشین که اطراف بخش حکومتی است و شامل ورودی اصلی شهر، مسیر اصلی متصل‌کننده ورودی شهر به دژ و بازار در امتداد آن، نزدیک به ۴۰۰ خانه و ساختمان‌های عمومی مانند مدرسه و مکان ورزش است.
در میان خانه‌ ها ۳ نوع مختلف وجود دارد که قابل توجه هست: خانه‌ های کوچکتر با ۲ الی ۳ اتاق برای خانواده‌ های فقیر.
خانه‌ های بزرگتر با ۳ الی ۴ اتاق برای طبقهٔ متوسط جامعه که بعضی از  آنها دارای ایوان نیز میباشند.
مجلّل‌ ترین خانه‌ ها با اتاق‌ های بیشتر که به خاطر فصلهای مختلف سال در نقاط گوناگون قرار گرفته‌ اند، با یک حیاط بزرگ و یک طویله در نزدیکی برای حیوانات. تعداد این خانه‌ ها در ارگ خیلی کم است. از این جمله می‌ توان به خانه سیستانی‌ ها و خانه یهودیان اشاره کرد.
همهٔ ساختمانها از آجرهای رسی پخته نشده یعنی خشت، ساخته شده‌ است. ارگ بم احتمالاً پیش از زمین‌ لرزهٔ ۲۰۰۳ میلادی، بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان بوده‌ است.

ارگ بم

امنیت ارگ
هنگامی که دروازه ورودی شهر بسته بود هیج حیوان یا انسانی نمی‌توانست وارد شود. ساکنان می‌توانستند زندگی خود را در دوره‌های طولانی ادامه دهند زیرا به چاه آب، باغ‌ها و حیوانات اهلی در داخل ارگ دسترسی داشتند. هنگامی که شهر نظامی ساخته شده بود ساکنان می‌توانستند در شهر بمانند و سربازان می‌توانستند از آن دفاع کنند زیرا ارگ توسط دیوارهای بلند و برج‌ها محصور بود.

سیستم تهویهٔ مطبوع ارگ
علاوه بر نمای برجهای نگهبانی و رئوس تزئین شدهٔ دیوارهای مرتفعِ دژ در خط افق، بادگیرهای این بنا بسیار با شکوه جلوه می‌کنند. بادگیرها ساختارهای بیرون زده‌ای از بناها هستند که برای گرفتن باد و هدایت آن به داخل بناها استفاده می‌شوند. گاهی اوقات در مسیر باد به درون ساختمان حوضچهٔ آبی را تعبیه می‌کنند تا بدین شیوه درون بنا خنک شود و گرد و خاک را بزداید. برای بناهای مختلف از انواع مختلفِ بادگیر استفاده می‌شود. برای نمونه، برای بناهای کوچکتر از بادگیرهای تک‌سازه‌ای و برای بناهای بزرگتر و مهمتر از بادگیرهای چهارسازه‌ای استفاده می‌شود تا باد را از جهات گوناگون به درون بنا هدایت کنند.

blank

زلزله سال۱۳۸۲ و کمک جهانی به بازسازی ارگ بم
زلزله سال ۲۰۰۳ در بم بیشتر از ۸۰ درصد ارگ را ویران کرد. به عنوان یک میراث فرهنگ جهانی خیلی از کشورها در جریان باز سازی آن شرکت کردند. ژاپن، ایتالیا و فرانسه جز کشورهایی بودند که از ابتدا همکاری کردند. ژاپن حدود ۱٫۳ میلیون دلار به ایران برای بازسازی کمک کرد، و با ارسال تجهیزات و ایجاد طرح سه‌بعدی از ارگ بم برای افزایش دقت نوسازی، این پروژه را پشتیبانی کرد. وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز با اجرای پروژه‌ای با بودجه‌ای در حدود ۵۰۰۰۰۰ یورو جهت مرمت و استحکام بخشی برج شماره یک (در گوشهٔ جنوب غربی دیوار پیرامونی شهر تاریخی) در مرمت ارگ تاریخی مشارکت کرد. این پروژه که با همکاری گروهی از کارشناسان ایتالیایی و ایرانی انجام شد در تابستان ۱۳۹۰ به پایان رسید. فرانسه با تهیه نقشه ارگ بم به ایران کمک کردند. بانک جهانی هم مبلغ زیادی پول به این پروژه کمک کرد. ارگ بم ایران پس از زلزله یک دهه پیش در بم به شدت تخریب شد و از آن زمان در فهرست آثار در خطر قرار گرفت، اما با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول سالهای گذشته سازمان یونسکو در تیر ۱۳۹۲ ارگ بم را از فهرست آثار در خطر خارج شد.

بعد ار تخریب ارگ بم بر اثر زلزله، کشورهای بسیاری به بازسازی آن کمک کردند. از جمله، ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو در بازدید دوره‌ای از اماکن تاریخی ۸ اردیبهشتماه ۹۳ به بم رفت. وی گفت: «یونسکو نخستین سازمانی بود که پس از زلزله بم به این شهر آمد. من آثار تاریخی استان کرمان و بم را به خوبی می‌شناسم. در مورد ارگ بم نیز اقدامات کارشناسان آغاز شده و تا سال ۲۰۱۷ ادامه دارد. برای جذب حمایت‌های مالی کشورهای خارجی بیش از پیش تلاش می‌کنیم و در این راستا از صندوق امانی ژاپن و سایر کشورها استفاده می‌کنیم.
منابع:
fa.wikipedia.org
irandeserts.com
tishineh.com
defence.pk

مرتبط:

دره ستارگان _کهکشانی کویری

ارگ راین _ارگ تاریخی در کرمان

آشنایی با دروازه ارگ سمنان

تلاقی آرامگاه عطار نيشابورى و کمال الملک

فريدالدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابورى يكي از شعرا و عارفان نام آور ايران در اواخر قرن ششم و اويل قرن هفتم هجري قمري است. بنا بر آنچه كه تاريخ نويسان گفته اند بعضي از آنها سال ولادت او را ۵۱۳ و بعضي سال ولادتش را ۵۳۷ هجري.ق، مي دانند. او در قريه كدكن يا شادياخ كه در آن زمان از توابع شهر نيشابور بوده به دنيا آمد. از دوران كودكي او اطلاعي در دست نيست جز اينكه پدرش در شهر شادياخ به شغل عطاري كه همان دارو فروشي بود مشغول بوده كه بسيار هم در اين كار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فريدالدين كار پدر را ادامه مي دهد و به شغل عطاري مشغول مي شود. او در اين هنگام نيز طبابت مي كرده و اطلاعي در دست نمي باشد كه نزد چه كسي طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاري و طبابت مشغول بوده تا زماني كه آن انقلاب روحي در وي به وجود آمد.

آرامگاه عطار نيشابورى

دربارهٔ به پشت پا زدن عطّار به اموال دنیوی و راه زهد، گوشه‌ گیری و تقوا  پیشه گرفتن وی داستان‌ های زیادی گفته شده‌ است. مشهورترین این داستان‌ ها، آن‌ است که عطار در محل کسب خود مشغول به کار بود که درویشی از آنجا گذر کرد. درویش درخواست خود را با عطار در میان گذاشت، اما عطار همچنان به کار خود می‌ پرداخت و درویش را نادیده گرفت. دل درویش از این رویداد چرکین شد و به عطار گفت: تو که تا این حد به زندگی دنیوی وابسته‌ ای، چگونه می‌خواهی روزی جان بدهی؟ عطار به درویش گفت: مگر تو چگونه جان خواهی داد؟ درویش در همان حال کاسه چوبین خود را زیر سر نهاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد. این رویداد اثری ژرف بر او نهاد که عطار دگرگون شد، کار خود را رها کرد و راه حق در پیش گرفت. عطار پس از این جریان مرید شیخ رکن الدین اکاف نیشابوری گردید و تا پایان عمر (حدود ۷۰ سال) با بسیاری از عارفان زمان خویش هم‌ سخن گشته، به گردآوری داستان‌ های صوفیه و اهل سلوک پرداخت؛  بنا بر داستانی وی بیش از ۱۸۰ اثر گوناگون به جای گذاشته که حدود ۴۰ عدد از آنان به شعر و بقیه نثر هستند. عطار در سال ۶۱۸ یا ۶۱۹ و یا ۶۲۶ در حملهٔ مغولان، کشته‌ شد.
ماجرای مرگ عطار از غم‌ انگیزترین رخدادهای روزگار است که در روان خواننده اثری دردناک به جای می‌ گذارد. تذکره‌ نویسان در این خصوص نگاشته‌ اند که: پس از تسلط چنگیز خان مغول بر بلاد خراسان شیخ عطار نیز به دست لشکر مغول اسیر گشت. گویند مغولی می‌خواست او را بکشد، شخصی گفت: این پیر را مکش که به خون‌ بهای او هزار درم بدهم. عطار گفت: مفروش که بهتر از این مرا خواهند خرید. پس از ساعتی شخص دیگری گفت: این پیر را مکش که به خون‌ بهای او یک کیسه کاه ترا خواهم داد. شیخ فرمود: بفروش که بیش از این نمی‌ ارزم. مغول از گفته او خشمناک شد و او را از پای در آورد.

مقبره شيخ عطار در نزديكي شهر نيشابور قرار دارد و چون در عهد تيموريان مقبره او خراب شده بود به فرمان امير عليشير نوايي وزير سلطان حسين بايقرا مرمت و تعمير شد.

آرامگاه عطار نيشابورى

آثار:

از آثار عطار میتوان به منطق الطیر، اسرارنامه، الهی نامه، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکرةالاولیا و دیوان اشعار اشاره نمود.

اسرارنامه
اسرارنامه یکی از مثنوی‌ های مسلم‌ السند فریدالدین عطار نیشابوری و احتمالاً از جمله نخستین آثار او بوده است. این اثر مشتمل است بر ۳۳۰۵ بیت در ۲۲ مقاله که سه مقاله نخستن آن به ترتیب دربارهٔ توحید و نعت رسول اکرم و فضائل خلفای راشدین است. از مقاله چهارم به بعد دربارهٔ موضوعات گوناگون تصوف است. مقاله پنجم دربارهٔ اهمیت عشق و برتری آن از خرد با ابیات معروف ذیل آغاز می‌ شود:

دلا یک دم رها کن آب و گل را

صلای عشق در ده اهل دل را

ز نور عشق شمع جان برافروز

زبور عشق از جانان درآموز

الهی نامه
این کتاب سرشار از داستان‌ های دلکش کوتاه و بلند است که همگی در بین یک داستان اصلی فوق‌ العاده گنجانده شده‌اند.
این کتاب مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و نعت رسول اکرم (ص) و خلفای چهارگانه آغاز شده و سپس در هشت بیت روح انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد و برای او شش فرزند: نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می‌کند.

مصیبت‌ نامه
در بیان مصیبت‌ ها و گرفتاری‌ های روحانی سالک و مشتمل است بر حکایات جذاب و خواندنی.

مختارنامه
دارای پنجاه باب در موضوعات مختلف

تذکرةالاولیا
شرح حال و سرگذشت مربوط به نود وهفت تن از اولیاء و مشایخ تصوف.

دیوان اشعار
مجموعه قصاید و غزلیات عطار که بیشتر آنها عرفانی و دارای مضمون‌ های بلند صوفیانه است.

نمونه ای از اشعار عطار نیشابوری
ره میخانه و مسجد کدام است
که هر دو بر من مسکین حرام است
نه در مسجد گذارندم که رند است
نه در میخانه کین خمار خام است
میان مسجد و میخانه راهی است
بجوئید ای عزیزان کین کدام است
به میخانه امامی مست خفته است
نمی‌دانم که آن بت را چه نام است
مرا کعبه خرابات است امروز
حریفم قاضی و ساقی امام است
برو عطار کو خود می‌شناسد
که سرور کیست سرگردان کدام است

آرامگاه عطار نيشابورى

آرامگاه
مقبرهٔ عطار نيشابورى در نيشابور، در نزديکى امام‌زاده محروق و آرامگاه خيام واقع گرديده است. ساختمان قديمى مقبره، از آثار اميرعلیشير نوايى و دورهٔ سلطان حسين بايقرا است که در کتاب تذکرهٔ دولتشاه بدان اشاره کرده است، جز سنگ ميلهٔ بالاسر قبر که تاريخ بنايش ظاهراً ۸۹۱ هـ.ق بوده، چيزى باقى نمانده است.
در اواخر دوران محمد على شاه قاجار، نيرالدوله (والى خراسان) که عازم مشهد بود، دستور داد بقعه‌ اى بر مزار عطار احداث کنند؛ ولى به علت انقلاب و بازگشت نيرالدوله به تهران، آن بنا به صورت بقعهٔ گنبد دار ساده و آجرى باقى ماند. در دورهٔ‌ معاصر انجمن آثار ملى در دو مرحله (۱۳۳۲ و ۱۳۳۷ هـ.ش) نسبت به تکميل بنا و کاشیکارى و تزئين آن اقدام کرد و بناى قبلى را به صورت مناسبى درآورد.
بناى فعلى با نقشهٔ هشت ضلعى با گنبد کاشیکارى شدهٔ پيازى شکل، داراى چهار درِ ورودى است. وروديِ اصلى بنا از ضلع شمالى آن است. در نماى خارجى بنا، چهار غرفه طراحى شده که با کاشى‌ هاى سبز و زرد و آبى تزئين شده‌ اند. نماى داخلى بنا از گچ پوشيده شده و داراى چهار شاه‌ نشين است. قبر عطار نيشابورى در وسط اين بقعه قرار دارد و در سمت جنوب غربى سنگ قبر، ستون سنگى هشت‌ ترکى به ارتفاع سه متر نصب شده است. مساحت زيربناى آرامگاه، ۱۱۹ مترمربع است و در طرف چپ درِ ورودى، پلکانى آجرى جهت دسترسى به پشت‌ بام تعبيه شده است. بناى آرامگاه داراى حياط و باغچهٔ سرسبزى است که مقبرهٔ کمال‌‌‌ الملک در آن قرار دارد.
اکنون آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نيشابورى در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می آیند. مقبره و باغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است. مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می باشد که اشعاری بر روی آن نقش بسته است.
همه ساله نیز در ۲۵ فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملي شیخ فرید الدین محمد عطار نيشابورى نامگذاری شده است همايش بزرگداشت در نیشابور و دیگر نقاط ایران و جهان برگزار می گردد.

آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال الملک

آرامگاه محمد غفاری مشهور به کمال‌ الملک  نقاش معروف ایران نیز در داخل باغ عطار نيشابورى قرار دارد. طراح و معمار آرامگاه کمال الملک استاد مهندس هوشنگ سیحون است. تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک کاشی معرق است که نقوش آنها بسیار هنرمندانه بر روی سطوح منحنی نما بکار گرفته شده‌ و به سمت خط تقارن قوس‌ها، این نقوش کوچک و کوچک‌ تر شده اند. به گفته طراح، کاشی معرق، یادآور معماری کاشان، محل زادگاه کمال الملک است. نمای بنا و تزیینات و همچنین رنگ کاشی‌ ها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار نيشابورى که در کنار آن است، دارد؛ به گونه‌ ای که شاید بازدید کننده در نگاه نخست گمان کند که این بناها بخشی از همدیگر هستند.

منابع:
fa.wikipedia.org
beytoote.com
marizad.ir
yjc.ir
vista.ir

مرتبط:

سفر به دره هفت غار نیشابور

بزرگداشت روز ملی حکیم خیام نیشابوری به صورت مجازی

باغرود _گردشگری طبیعی در نیشابور

پارک ملی توران _ پناهگاه پلنگ های ایرانی

منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده ‌است که علاوه بر منطقه حفاظت شده قسمت اعظم مساحت، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی در میانه را نیز در بر دارد. پارک ملی ۸٪، پناهگاه حیات وحش ۱۷٪ و منطقه حفاظت شده ۷۵٪ از کل مساحت منطقه را تشکیل می ‌دهد. خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند. ذخیره‌ گاه زیست کره توران با مساحت ۱۴۷۰۶۴۰ هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می آید.

زیستگاه توران تنها زیستگاه ایران است که هرم اکولوژیک آن کامل است. در راس این هرم، گوشتخورانی نظیر پلنگ، یوز، کفتار و گرگ قرار دارند.

در بخش پایین‌تر این هرم علف‌ خوران بزرگ‌ جثه‌ای نظیر آهو، جبیر، گورخر، و…قرار دارند که گوشتخوران راس هرم از آنها تغذیه می‌ کنند. همچنین در بخش پایین ‌تر این هرم علف‌ خوران کوچک ‌جثه قرار گرفته اند.

حتی زیستگاه مهمی نظیر پارک ملی کویر که بخش مهمی از آن نیز در استان سمنان واقع شده فاقد علف خوران بزرگ‌ جثه‌ است و لذا توران تنها زیستگاهی است در ایران که هرم آن کامل میباشد.

پارک ملی توران

پارک ملی توران  یکی از متنوع‌ ترین گونه‌ های گیاهی و جانوری را در ایران دارد، جدای از اینکه پارک ملی توران مهمترین زیستگاه یوز در کشور بوده و بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی را در خود جای داده است، حیات‌ وحش در خطر انقراضی نظیر: گورخر ایرانی، هوبره، عقاب طلایی، سارگبه، گونه اندمیک زاغ‌ بور، بالابان، پلنگ، جبیر، آهو، کاراکال، کل،قوچ و… در آن زیست می ‌کنند.

زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در حال حاضر محدود به مناطق خاصی از ایران مانند توران و زیستکره کویر است و علاوه بر یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی به عنوان گونه جانوری نادر و زاغ بور یکی از نادرترین پرندگان جهان تنها در منطقه توران زندگی می کنند.

پارک ملی توران بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار هکتار وسعت دارد. پارک ملی توران د‌ارای منابع غنی حیات وحش در بخش پناهگاه حیات وحش و قابلیت‌ های ژئوپارک، خصوصیات زمین‌ شناسی، چشمه ‌ها و منابع آبی در بخش منطقه حفاظت شده است.

شما میتوانید در اقامتگاههای روستایی منطقه شب سپری نمایید. از جمله اقامتگاه های روستاي قلعه بالا که در ۱۴۰ کيلومتري جنوب شرقي شاهرود و ۲۴ کيلومتري شهر بيارجمند واقع شده است، پذیرای گردشگران و محققان منطقه حفاظت شده توران میباشند.

پارک ملی توران به دلیل اهمیت بالای آن از ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه اعلام شده است. چهار سال پس از ارتقاء این زیستگاه به منطقه حفاظت شده، با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست این زیستگاه به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شد‌ه تقسیم‌ و در همین سال این دو مجموعه به عنوان ذخیره‌ گاه زیستکره توران در سطح بین المللی به ثبت رسید.
موقعیت مکانی
ذخیره گاه زیستکره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاد‌ه تهران – مشهد، حد فاصل خروجی جاد‌ه بیارجمند تا صدرآباد، شمال شرقی دشت کویر، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرارد‌ارد.

منابع
bartarinha.ir
tourangasht.ir
irandeserts.com
isna.ir

مرتبط:

منطقه حفاظت شده لوه

منطقه حفاظت شده دنا

منطقه حفاظتی «یخاب»

موزه هنرهای معاصر تهران

موزهٔ هنرهای معاصر تهران یکی از مهمترین موزه‌ های شهر تهران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۲۲ مهر برابر با ۱۴ اکتبر ۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار کامران دیبا و با پشتیبانی فرح پهلوی، ملکهٔ همسر محمدرضا شاه پهلوی، در گوشهٔ غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۵٬۰۰۰ مترمربع (بدون احتساب باغ تندیس‌ ها) و در کل ۸٬۵۰۰ مترمربع (با احتساب باغ‌ ها) بنا شد. بنای این موزه توسط کامران دیبا و با الهام از بادگیرهای ایرانی طراحی شده است. در حال حاضر، این مؤسسه یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این موزه در خارج از ایران با عنوان «TMoCA» (برگرفته از سرواژگان عبارت «Tehran Museum of Contemporary Art») شناخته می‌ شود.

در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، درآمدهای نفتیِ سرشار حکومت پادشاهی ایران اجازهٔ خرید آثار هنری معتبر بین‌ المللی را به ایران میداد. در این هنگام، خریدهای صورت‌ گرفته توسط حکومت پهلوی و نیز نیاز هنرمندان نوگرای ایرانی به فضایی برای ارائهٔ آثار خود، منجر به شکل‌ گیری ایدهٔ ساخت موزهٔ هنرهای معاصر تهران شد. اندک زمانی پس از گشایش موزه، رویداد انقلاب ۱۳۵۷ ایران و پس از آن جنگ ایران و عراق باعث شد تا سیاست‌ های نوگرای موزه تا سال‌ ها جای خود را به سیاست‌ های محافظه‌ کارانه و همسو با «هنر متعهد» دهد. اما روی کار آمدن محمد خاتمی در ایران باعث بازتر شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور و در نتیجه فضای کار این موزه و نمایش دوبارهٔ آثار هنرمندان نوگرای غربی و ایرانی شد.
این موزه شامل جامع‌ ترین و مهم‌ترین گنجینه‌ های هنر مدرن از پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است که شامل کارهای مهمی از جنبش‌ های هیجان‌ نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌ مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم می‌ شود. در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌ شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آنها ارزش استثنایی دارند. ارزش آثار موزه در حدود ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد می‌ شود. بیشتر این آثار در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی و با نظارت فرح پهلوی خریداری شده‌ اند؛ اما پس از انقلاب، بعضی از آثار ارزشمند موزه در زیرزمین آن انبار شدند و به نمایش درنیامدند. در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی)، برای نخستین بار، نمایشگاهی از گنجینهٔ موزه برگزار گردید که توجه علاقه‌ مندان را به خود جلب نمود. از جمله آثار موزه می‌ توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. مجموعهٔ بسیار مهمی از هنر معاصر ایران نیز از جمله دارایی‌ های این موزه است.

موزه هنرهای معاصر تهران

تاریخچه هنر معاصر در ایران
جنبش هنر نوین و معاصر در ایران در حوالی دههٔ ۱۳۲۰ خورشیدی (دههٔ ۱۹۴۰ میلادی) و با مرگ کمال‌ الملک و گشایش دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز شد. با ورود استادان غربی همچون آندره گودار و سفر دانشجویان هنر برای دانش‌اندوزی به اروپا، هنرمندان ایرانی به آرامی با اندیشه‌ های نوین در هنر جهان – از جمله دریافتگری – آشنا شدند.
دهه ۱۳۲۰ همچنین شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه‌ های هنری نوین در ایران، کشش به سبک‌ های جدیدتر، و برخورد هنرمندان نوگرا با سنت‌ گرا بود. کسانی چون محمود جوادی‌ پور، حسین کاظمی، و جلیل ضیاء پور از جمله پیشگامانی بودند که فضا را در ایران برای پذیرش هنر نوین باز کردند. ارتباط هنری میان این گروه از هنرمندان با افزایش تعداد گالری‌ های تهران بیشتر شد و نخستین محافل هنری ایران، به ویژه انجمن خروس جنگی، آغاز به کار کردند.
دهه ۱۳۳۰ شاهد رفت‌ و آمد بیشتر هنرمندان ایرانی به خارج و ارتباط آنها با مکتب مینیمالیستی و تجسمی نیویورک بود. بازگشت تدریجی موج دانشجویان ایرانی از خارج به ایران در دهه ۱۳۳۰ و در پس آن ورود اندیشه‌ های هنری نوین به کشور، نخستین گروه از هنرمندان جوان و مطرح آن سالها، از جمله پرویز تناولی، حسین زنده‌ رودی، و سیا ارمجانی را خواهان برپایی مکانی برای ارائهٔ آثار هنرمندان ایرانی کرد. اگرچه دوسالانه‌ های هنر ایران برای پنج دوره پیش از انقلاب صورت پذیرفتند، اما پس از مدتی تعطیل شدند. (دوسالانه هنری رویدادی است که هر دو سال یک بار برگزار می‌ شود و در آن کارهای هنری به نمایش گذاشته می‌ شوند. مشخصه اصلی دوسالانه، مسابقه‌ ای است که در آن کسی به عنوان برترین هنرمند شرکت‌ کننده در آن دوسالانه برگزیده می‌ شود. بزرگترین دوسالانه موجود در جهان دوسالانه ونیز، ایتالیا، است که در آن هنرمندانی از سراسر جهان آثار هنری خود را عرضه می‌ کنند.) اما با ازدواج فرح دیبا با محمدرضاشاه پهلوی، جریانی در حکومت پدید آمد که پشتیبان نوگرایی و هنر روز جهان بود. تا اواسط دهه ۱۳۵۰، فعالیت‌ های «دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی» باعث گسترش ارتباط فرهنگی ایران با نهادهای بین‌ المللی همچون یونسکو و شورای بین‌ المللی موزه‌ ها و خرید انبوه هنر معاصر از سوی دستگاههای دولتی شده بود.

موزه هنرهای معاصر تهران

معماری بنا
ساختمان موزهٔ هنرهای معاصر از نمونه‌ های معماری نوین در ایران به شمار میرود. در این سازه، از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی همراه عناصر مدرن بهره گرفته شده. طراحی و معماری این سازه به دست کامران دیبا معمار ایرانی انجام گرفت که عناصر معماری سنتی ایران، همچون هشتی، چهارسو، و گذرگاه را در طراحی آن قرار داد. به گفتهٔ کامران دیبا، معماری نوین موزه را همانندی در هیچ‌ یک از کشورهای عرب و مسلمان، از جمله مصر و ترکیه، نمی‌ توان یافت.
محوطهٔ موزه دارای دو ورودی است که یکی در سوی پارک لاله قرار گرفته و خدماتی به شمار می‌ رود، و دیگری ورودی اصلی است که از سوی خیابان کارگر در غرب سازه راه می‌ دهد. ساختمان خود موزه در جنوب بستر طرح و باغ مجسمه واقع شده؛ و این باغ محیطی گسترده و چمن‌ کاری‌ شده در شمال ساختمان است.
نمای بیرونی ساختمان با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیهٔ کویر ایران ساخته شده است. به گفته دیبا، به خاطر آنکه وی بودجه‌ ای در اختیار نداشت تا به دیدار موزه‌ های مختلف جهان برود، آرام‌ آرام توجهش به یافتن سبکی از معماری محلی جلب شد و بهترین نمونه‌ های چنین سبکی را در پشت‌ بامهای گِلی و گنبدهای شهرهای کویری ایران یافت. طاق‌ های مرسوم روستایی و نورگیرهای برگرفته از بادگیرهای کویری نقش نوعی هدایت‌ کنندهٔ نور فضای بیرون به درون مجموعه را بازی می‌ کند. اگرچه در گذشته پنجره‌ های تعبیه‌ شده در انتهای «بادگیر» این طاق‌ ها، نقش انتقال‌ دهندهٔ جریان باد و تهویه را در ساختمان داشت، اما امروزه دیگر باز نمی‌ شوند و تنها به فضاهای درونی روشنی می‌ بخشند.
ساختمان موزه از دو بخش کلی، مجموعه‌ ای از فضاهای بسته و حیاط میانی، تشکیل شده است. درون ساختمان و در فضای بسته آن، مسیری مارپیج به صورت چرخشی طراحی شده است که افراد با پیمودن مسیری با شیب کم، به سوی پایین راهنمایی می‌ شوند. این مسیر مارپیچ داخلی در تضاد با نمای بیرونی، حالتی کاملاً نوین دارد. مارپیچ دارای هفت فضا یا گالری (نگارخانه) اصلی است. فضای نخست سرسرای اصلی ساختمان است که «گالری شماره یک» خوانده می‌ شود. این گالری به آرامی به گالری پس از خود متصل می‌ شود و بازدیدکننده را به درون زمین می‌ برد. گالری‌ های مجموعه دارای طرح‌ های کمابیش همانند هستند. اما گالری‌ های یک و پنج – که محور اصلی ساختمان موزه را می‌ سازند – با دیگر گالری‌ ها متفاوتند.
پایین مارپیچ و در دل هشتی، اثری مدرن از هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی با نام ماده و فکر قرار دارد که ترکیبی از روغن و پولاد است. این اثر، که در ایران ساخته شده است، همانند حوضخانه‌ های ایرانی است و به دلیل ویژگی انعکاسی این ترکیب، بازدیدکنندگان آن را به شکل آینه‌ ای بزرگ می‌ بینند.
دیوارهای ساختمان موزه، بسته و کم‌ روزنه هستند و شکلی دژ مانند از حجم‌ های توپر و سنگین را تشکیل داده‌ اند. مصالح به کار رفته در نمای ساختمان سنگ‌ های بادبر نارنجی و بتون هستند. این سنگ‌ های بادبر به آن خاطر انتخاب شده‌ اند تا نما را سنگین و سنتی نشان داده و به آن شکل تاریخی دهند. بخش مدور نورگیرها با ورقه‌ های مسی پوشانده شده است و شیشه‌ هایی که در انتهای نورگیرها قرار دارد تیره‌ رنگ هستند. دیوارهای سنگی با بتن قاب‌ بندی شده‌ اند و رنگ متمایل به کرم این بتن و ترکیب آن با سنگ‌ های لاشه سبب پدیدآمدن رنگ و بوی معماری کاهگلی کویری ایران شده است.

blank

گنجینه و آثار موزه
موزهٔ هنرهای معاصر دارای نه گالری است که سه‌ گالری آن نمایشگاه آثاری از نقاشان و هنرمندان بین‌ المللی است که در گنجینه دائمی موزه نگهداری می‌ شوند. این گنجینه آثار بسیار باارزشی از کلود مونه، ونسان ون گوگ، پابلو پیکاسو، رنه ماگریت، اندی وارهول و دیگران دارد. نمایشگاه‌ های موقتی و فصلی در شش گالری دیگر موزه برپا می‌ شود. گالری‌ ها یکی پس از دیگری در راه گذر بازدیدکنندگان قرار دارند و این تماشای همه کارها را آسان می‌ کند.
مجموعهٔ آثار موزه را می‌ توان در سه گروه آثار موجود در مخزن (گنجینه)، آثار ارائه شده در گالری‌ ها و فضاهای درون موزه، و نیز تندیس‌ های موجود در محوطه بیرونی دسته‌ بندی کرد.

آثار باغ تندیس:

باغ تندیس، فضای سبز واقع در شمال ساختمان موزه است با مجسّمه‌ هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران.
هنگام ساخت موزه، دیبا از پرویز تناولی درخواست می‌ کند تا تندیسی با نام «مرد رهگذر» برای جلوی ورودی موزه بسازد؛ تندیسی از مردی خسته که روی نیمکت نشسته و میان مردم بیرون جای دارد. دیبا می‌ خواست ارتباطی میان مردم در بیرون از ساختمان، با آنچه در درونش وجود دارد برقرار کند. تناولی تندریس را با بهره‌گیری از شکل جامه و همچنین چهرهٔ خود دیبا ساخت. این تندیس در دوران انقلاب توقیف، و سپس ناپدید شد.

موزه هنرهای معاصر تهران

 

گنجینه:

در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌ شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آنها ارزش استثنایی دارند و غیر قابل قیمت گذاری هستند.

در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ این گنجینه به طور کامل در نمایشگاهی به نام جنبش هنر مدرن به نمایش درآمد. به گفتهٔ رئیس وقت موزه در سال ۱۳۹۳، به خاطر عدم نمایش، بیشتر آثار نگهداری‌ شده در زیر زمین موزه در معرض هوای بیرون قرار نگرفته و آسیب کمی دیده‌ اند و هیچ‌ یک از این آثار دارای آسیب جدی نیست. به گفتهٔ برخی کارشناسان هنری، آثار نگهداری‌ شده در این گنجینه «بی‌ نظیر» هستند. شهبانو فرح پهلوی در گفتگو با روزنامهٔ گاردین در سال ۲۰۱۲ میلادی، آثار این موزه را «سرمایهٔ ملی» نامیده بود و ابراز امیدواری کرده بود تا مردم ایران از این مجموعه به خوبی نگهداری کنند.
موزهٔ هنرهای معاصر دارای یکی از کامل‌ ترین مجموعه‌ های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است. به گفتهٔ علیرضا سمیع‌ آذر، از مدیران پیشین موزه، مجموعه آثار موزه از آن جهت در جهان استثنایی هستند که همهٔ جنبش‌ های هنری سده‌ های ۱۹ و ۲۰ میلادی را یکجا پوشش می‌ دهند؛ چیزی که «نه در ژاپن و شرق، نه در کشورهای اروپای شرقی، نه در اسکاندیناوی، نه در آمریکای جنوبی و آسیا، و نه در هیچ جای دیگر نمونه‌ اش را نمی‌ توان یافت». ارزش مادی بعضی از این آثار چنان است که «همچون جواهرات سلطنتی، پشتوانهٔ اسکناس ایران به شمار میروند.»
از جمله آثار این موزه، تابلوی زن ۳ اثر ویلم دکونینگ بود که سال ۱۳۷۳ در سکوت خبری از ایران بیرون برده شد و با باقی‌ مانده صفحات شاهنامهٔ تهماسبی – که در اختیار دیوید گفن، میلیاردر آمریکایی، بود – تاخت زده شد که این معاوضه به خاطر «غیر قابل نمایش» بودن تابلو در ایران صورت گرفت. در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵)، این تابلو به قیمت ۱۳۷٫۵ میلیون دلار به فروش رفت و عنوان دومین تابلوی گرانبهای فروخته‌ شده تا آن زمان در جهان را به دست آورد. ارزش قیمت این تابلوی معاوضه شده بیست برابر بیش از ارزش قیمت صفحات شاهنامه تهماسبی بوده است.

موزه هنرهای معاصر همچنین دارای ۱۱۸ برگ از شاهنامه تهماسبی است که اگرچه این آثار، معاصر به شمار نمی‌ روند، اما به دلیل آنکه معاوضه صورت گرفته در سال ۱۳۷۳ با یکی از آثار مدرن مجموعه این موزه بوده است، موزه مالک کنونی این برگ‌ ها به شمار می‌ رود.
آثاري از هنرمندان پرآوازه مانند رنوار، لوترك‌، گوگن‌، پيكاسو، ماكس ارنست و ماگريت در این موزه نگهداری میشوند.
مجموعه‌ اي تماشايي از هنرمندان پاپ و فتورئاليست انگليسي و آمريكايي و نيز آثار ديدني آبستره از جكسون پولاك‌، كلاين و سوييز در گروه آثار مدرن‌ تر جاي دارند.
موزه هنرهاي معاصر تهران آثاري از بيكن‌، هاكني‌، كيتاج‌، دو بوفه و جانسن را نيز در اختيار دارد.
گنجینهٔ موزه همچنین شامل بیش از ۱۰ کار اکریلیک و رنگ روغن هنرمند اسرائیلی، یاکُو آگام است که به گفتهٔ پسر آگام از کارهای ارزشمند او هستند.
این کارها در بازدید فرح پهلوی از پاریس و با انتخاب خود او خریداری شدند.
گنجینه هنرهای نوگرا و معاصر ایران همچنین شامل مجموعه کم‌ نظیری از آثار پیشروان هنر معاصر ایران است که کار گرد آوری آن پیش از انقلاب آغاز شد، و پس از انقلاب ادامه یافت چنانکه بیشتر خریدهای موزه را شامل میشد. از این آثار میتوان به نقاشی های استادان ایران از جمله حسین زنده رودی، صادق تبریزی، آیدین آغداشلو، سهراب سپهری و… اشاره کرد.
استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۸۷ در بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعه آثار خود را که همان زمان منتشر شده بود و شامل صد اثر برگزیده در سال‌ های دهه هفتاد به بعد است، به محمود شالویی سرپرست وقت موزه اهدا کرد.

blank

گنجینه عکس:

گنجینهٔ عکسهای موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل دست‌ کم ۱۲۰ نگاره از عکاسان خارجی مانند هنری فاکس تالبوت، نادار، آگوست سندر، آلفرد اشتایگلیتس، انسل آدامز، جولیا مارگارت کامرون، ادوارد جین استایکن، لوئیس هاین، من ری، مارگارت برک وایت، و واکر ایوانز است.
نگاره‌ ها در زمان مدیریت کامران دیبا خریداری شد و پیش از انقلاب در نمایشگاهی به نام «عکاسی خلاقه» نمایش یافت. پس از انقلاب نگاره‌ ها به مدت سی سال به نمایش درنیامدند تا اینکه در اسفند ۱۳۸۶ در نمایشگاهی با عنوان «چشم درون» به نمایش گذارده شدند. قدیمی‌ ترین نگارهٔ این مجموعه مربوط به سال ۱۸۳۵ میلادی است.

کتابخانهٔ تخصصی موزه:
کتابخانهٔ تخصصی موزه در پایان شیبراهی که به بخش‌ های امور اداری و هنری می‌ رسد واقع شده است. در مخزن این کتابخانه نزدیک ۵۰۰۰ کتاب فارسی و غیرفارسی هست، که موضوعات هنری گوناگونی چون معماری، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، عکاسی، سینما و جز اینها را پوشش می‌ دهد. سامانهٔ رده‌ بندی این کتاب‌ ها به شکل LC است و تنها اعضا می‌ توانند از آن استفاده کنند. عضویت در این کتابخانه، ویژهٔ دانشجویان و پژوهشگران رشتهٔ هنر است.

بخشهای جانبی موزه:
موزهٔ هنرهای معاصر چندین بخش جنبی نیز دارد که از جملهٔ آنها میتوان سینماتک، کتابفروشی تخصصی و رستوران را نام برد. سینماتک در مهر ۱۳۷۷ آغاز به کار نمود. کتابفروشی تخصصی در سمت چپ سالن ورودی به گالری‌ها است و در آن نشریه‌ های هنری ایرانی، نمونه‌ هایی از کارهای نویسندگان ایرانی، گاه شمار، کارت‌ پستال‌ های هنری و آثار منتشر شده در مؤسسهٔ هنرهای تجسمی را می‌ فروشند. رستوران موزه نیز در طبقهٔ همکف ورودی است. دیواری شیشه‌ ای آن را از باغ تندیس جدا کرده است و می‌ شود چهار تندیسِ اسب و سوارکار مارینی، درمانگر ماگریت، زن ایستادهٔ ۱ و مرد در حال قدم‌زدن ۱ جاکومتی را از داخل رستوران تماشا کرد.

همکاری با دیگر بنیادهای فرهنگی دنیا
موزهٔ هنرهای معاصر تهران با هنرمندان و دیگر موزه‌های هنر معاصر در جهان همکاری می‌ کند و به تبادل فرهنگی با آنها می‌ پردازد. این همکاری‌ ها شامل برگزاری نمایشگاه‌ های دوره‌ای از آثار هنرمندان خارجی و یا به‌ امانت‌ سپاری آثار ارزشمند خود موزه به موسسات فرهنگی دیگر است.
از همکاری‌ های موزه می‌ توان به قرض دادن تابلوی ترینیداد فرناندز به موزهٔ بویمانس فان بنینگن در رتردام هلند در سال ۲۰۱۰  و قرض دادن تابلوی نقاش و مدلش به کونستهاوس زوریخ در اکتبر ۲۰۱۰ که پس از بازدید لیویا لوی آگوستی، سفیر پیشین سوئیس در ایران، و درخواست او از موزه انجام گرفت، اشاره کرد.

منابع
anobanini.ir
fa.wikipedia.org
tishineh.com

مرتبط:

سفر به موزه زیر آب اسکندریه

«آموس رکس» شگفتی بی‌انتها در بازدید از یک موزه زیرزمینی

وام کرونا علاج نبود، وزیر قول حمایت دیگری را داد

دوازده‌هزار میلیارد تومان خسارت مالی به اضافه بیکاری بیش از ۹۰۰ هزار نفر علاوه بر ورشکستگی، تعطیلی و تغییر شغل تعدادی از کسب و کارهای گردشگری، دستاورد پاندمی کرونا بود که بسته حمایتی دولت با عنوان «وام ۱۲ درصدی کرونا» هم علاجی برای آن نبود. حالا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز جهانی جهانگردی، قول یک بسته حمایتی دیگر را داده است.

وامی که به نام وام کرونا معروف شد برای حفظ مشاغل درنظر گرفته شده بود. با این وجود طبق اطلاعاتی که معاون گردشگری به تازگی داده است از ۶۰۰ میلیارد تومان پرونده رسیده در بخش گردشگری و صنایع دستی فقط ۲۵۰ میلیارد تومانِ این تسهیلات پرداخت شده است. برخی از فعالان گردشگری این وام را در شرایطی که صنعت گردشگری فاقد درآمد است، یک بدهکاری بزرگ به دولت می‌دانند، وامی که نرخ سود آن ۱۲ درصد است و مدت زمان تنفسش به سه ماه هم نمی‌رسد. از طرفی تعلل و سنگ‌اندازی‌های بانک‌ها در پرداخت این تهسیلات، بسیاری از متقاضیان را کلافه و حتی منصرف کرده است.

از سوی دیگر، معاون گردشگری به تازگی خبر داده دو سوم نیروهای شاغل در بخش خصوصی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری که طبق آمار شورای جهانی سفر در گردشگری خصوصی ایران فعال بوده‌اند، بیکار شده‌اند، که جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر می‌شود. تیموری عدد شاغلان را دقیق ندانسته اما گفته یک‌چهارم نیروهای دارای کد بیمه و کارگاهی نیز بیکار شده‌اند.

در چنین شرایطی، بخش خصوصی بارها از دولت درخواست کرده دست کم به مدت یک سال، در دریافت مالیات‌ها، عوارض،  هزینه انرژی‌های حامل و نرخ سود تسهیلات بازنگری کند تا با سرپا نگه داشتن این صنعت، به حفظ متخصصان آن کمک شود. با این وجود دولت هنوز به این مطالبات و هر راه حل پیشنهادی دیگر برای برون‌رفت از این وضعیت پاسخی نداده است و آن وام با نرخ سود ۱۲ درصد تنها حمایت از متخصصان و صاحبان سرمایه در صنعت گردشگری بوده است. بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه از جمله بومگردی‌ها،  هتلداران و آژانس‌داران گفته‌اند بسته حمایتی که در روزهای نخست شیوع کرونا برای به تعویق افتادن مالیات، اقساط تسهیلات بانکی، پرداخت قبوض انرژی و حق بیمه کارفرمایی به مدت سه ماه اختصاص یافت، نه تنها چاره‌ساز نبود که آن‌ها را بدهکار کرد و با تهدیدهای مکرر اداره‌های مالیات، نیرو، بانک‌ها و تامین اجتماعی مواجه شده‌اند.

حالا در مراسم روز جهانی جهانگردی، درحالی که بسیاری از فعالان گردشگری انتظار شنیدن خبری خوش را داشتند، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از رایزنی با دولت برای یک بسته حمایتی دیگر خبر داد. مونسان قبلا هم درباره این بسته حمایتی صحبت کرده بود، حدود یک هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی و به مناسبت هفته دولت که گفته بود: «پیشنهادهایی برای امهال مالیات و اقساط تسهیلات بانکی به مدت یک سال با معاون اقتصادی رییس‌جمهوری مطرح شده است و به احتمال قوی موافقت شود». این پیشنهادها بیشتر از یک ماه است در دولت به بحث گذاشته شده، معاون گردشگری به تازگی‌ها از موافقت معاون اقتصادی رییس‌جمهور با کلیات آن خبر داده اما مذاکره درباره جزئیات آن کماکان ادامه دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم ویژه روز جهانی جهانگردی خطاب به صاحبان سرمایه و بخش خصوصی گردشگری گفت که «شرایط شما را درک می‌کنم، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که یک بسته حمایتی جدید را مهیا کنیم. امید دارم با صبر و تحمل شما از این ایام عبور کنیم و به روزهای پررونق گردشگری بازگردیم.»

او همچنین یادآور شد: «تمام تلاش‌های ما برای حمایت از فعالان گردشگری پکیج‌های حمایتی بود که تهیه شد. البته که باید این حمایت‌ها پررنگ‌تر و حجم بیشتری را شامل می‌شد اما به دلیل بضاعت کم دولت بیش از این مقدور نبود.»

مونسان چندی پیش نسبت به بی‌توجه و حمایت‌های اندکی که از صنعت گردشگری ایران می‌شود، ابراز نارضایتی کرده بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

وام گردشگری در دوران کرونا

نیازمند پوست اندازی در صنعت گردشگری هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نیازمند پوست‌اندازی است، تاکید کرد: باید به این وضعیت کرونایی عادت کرده و برنامه جدید در صنعت گردشگری ارایه دهیم و مهندسی مجدد در حوزه گردشگری داشته باشیم.

“فریدون فعالی” عصر امروز ششم مهرماه در مراسم تشکیل دومین جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی کشور در کرمان گفت: ویروس کرونا بیشترین آسیب را به حوزه گردشگری نه تنها کشور بلکه جهان وارد کرد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش گردشگری در اقتصاد دنیا عنوان کرد: در صنعت گردشگر شغل پایدار و توسعه پایدار داریم ضمن آنکه آسیبی به محیط زیست نیز نمی‌زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در دوران شیوع کرونا بیشترین آسیب در بخشی اقتصادی، به حوزه گردشگری وارد شد و بیشترین آسیب در حوزه گردشگری را واحدهای بوم‌گردی دیدند که متاسفانه هنوز خیلی از آنها سرپا نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نیازمند پوست‌اندازی است، تاکید کرد: باید به این وضعیت کرونایی عادت کنیم و برنامه جدید در حوزه گردشگری ارایه داده و مهندسی مجدد در حوزه گردشگری داشته باشیم.

فعالی با یادآوری محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: اولین گروهی که در ابتدای شیوع کرونا تعطیل شدند واحدهای بوم‌گردی بودند و از تمکین بوم‌گردی‌ها از این مصوبه تشکر می‌کنم و ما تصور می‌کردیم که این وضعیت ظرف ۲ ماه تمام می‌شود اما شاهد موج‌های دوم و سوم کرونا بودیم لذا باید با این وضعیت سازگاری پیدا کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی و گروشگری استان کرمان خطاب به مسئولین و متولین امر گردشگری گفت: یک دست صدا ندارد و همه مسئولین استان باید به کمک این بخش بیایند و باید مدنظر داشت که محور توسعه بسیاری از کشورها حوزه گردشگری است لذا باید نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بهترین سناریو برای نجات صنعت گردشگری ایران در شرایط کرونایی

شیراز نامزد پایتخت جهانی کتاب خواهد شد

شهردار شیراز با اشاره به کسب عنوان پایتختی کتاب، وعده داد که با توجه به وجود و اهتمام جدی به توسعه زیرساخت‌های مطالعه و کتابخوانی و به واسطه داشته‌ها و ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف، در سال جدید میلادی نامزد پایتخت جهانی کتاب شود.

حیدر اسکندرپور یکشنبه ۷ مهر در یک کنفرانس خبری، با اشاره به مشکلاتی نظیر جنگ، تنش، بیماری و که امروز کشورهای مختلف به آن مبتلا شده‌اند، اهمیت اقدامات فرهنگی با نگاه صلح‌مدارانه را در فضای کنونی دوچندان دانست و خاطرنشان کرد که بشر برای درک و شناخت بهتر از یکدیگر، نیازمند دانستن در مورد تفاوت‌های جوامع است و کتاب یکی از بهترین راه‌های کسب این دانایی است.

اسکندرپور کتاب را عنصری یاری دهنده به بشریت برای شناخت مطلوب از محیط پیرامونی و خصوصیت‌ها و ویژگی‌های جوامع مختلف توصیف و تاکید کرد که شیراز به واسطه پشتوانه‌های غنی در زمینه‌های مختلف، می‌تواند جایگاهی ویژه در عرصه جهانی داشته باشد.

شهردار شیراز با اشاره به اعطای پایتختی کتاب برای سال ۹۹ به شیراز، از تلاش مسئولان و دستگاه‌های مختلف برای قرار گرفتن در فهرست شهرهای نامزد پایتخت جهانی کتاب خبر داد و یادآور شد که با وجود زیرساخت‌ها، این موفقیت برای شهر راز رقم خواهد خورد.

اسکندرپور تاکید کرد که اگر امسال شیراز به عنوان نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی نشود، تلاش‌ها برای برداشتن گام‌هایی بلند در این زمینه تداوم خواهد داشت زیرا پایتختی کتاب جهان به عنوان مسیری که از طریق آن فرهنگ و فرصت کتابخوانی را می‌توان ترویج داد، تعریف شده است.

شهردار شیراز، ایجاد بسترهایی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در فرهنگسراها، مراکز گردشگری و تفریحی، مکان‌های عمومی در اختیار شهرداری را از رویکردهای اصلی مدیریت شهری دانست که با اهتمامی جدی‌تر، دنبال خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زیباترین اماکن شیراز کجاها هستند؟

شیراز به سمت تبدیل به شهر ملی دوچرخه خیز برداشته است

توییت سفیر ایران در فرانسه در بزرگداشت روز جهانی گردشگری

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در توییتی به مناسبت روز جهانی گردشگری به بزرگداشت گردشگری و سفر که ریشه‌ای عمیق در فرهنگ و ادبیات و تمدن ایرانیان دارد، اشاره کرد.

بهرام قاسمی، سفیر کشورمان  در فرانسه در این توییت نوشت :

روز ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری نام گرفته است. از سال ۱۹۸۰ و به پیشنهاد سازمان جهانی گردشگری، این روز را گرامی می دارند. هدف از این نام گذاری و یادآوری، افزون سازی آگاهی و دانایی پیرامون نقش و تاثیر گردشگری و آمد و شد بین ملل و جوامع انسانی و به تصویر و تصور در آوردن چرایی الزام آدمی برای فهم و دانایی بر همه ارزش های بیکران و متعالی گردشگری و سفر در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و همدلی و همراهی و قرابت آدمیان است.

بزرگداشت گردشگری و سفر که ریشه ای عمیق در فرهنگ و ادبیات و تمدن ایرانیان دارد همان مصداق « قل سیروا فی الارض….» است. اگر جهان به تناسب دیگرگونی های ناشی از توسعه و تکنولوژی و مدرنیزاسیون، تصویر دیگری از جهانگردی و سفر و گردشگری را به عرصه جهانی و چگونگی زیست آدمیان عرضه داشته است، اما سفر همواره از دیر باز از معانی بس عمیق برخوردار  بوده است. در این فرهنگ و تمدن سفر مترادف است با آگاهی، فهم، کمال، دانایی و خودآگاهی و خودشناسی و حتی فراتر از آن خداشناسی و وسعت نظر و …

سفر خود هجرتی است و سفر رونده حق جوی مهاجری است پوینده و پویا در جستجوی حقیقتی که پنهان است و آنچه نایافته و نایافتنی است برای او. آرزویی که خیال یافتن آن، او را بی تاب می سازد. حتی گاهی اگر در صور خیال خود در پی یافتن بهشت و رضوانی نیز نباشد و تنها برای او گریز و گذری از حال به آینده متصور باشد، «آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست» شاید بیابان و آوارگی هم رجعتی بخود و خویش و بازگشت بخود باشد.

سفر اگر سفر باشد سلوکی و سیری عاشقانه است و از لحظه لحظه های آن در وسعت آفرینش و بی کرانگی هستی را ادراک می کند. گریزی است از خودبینی و تنگ نظری رایج زمانه و معبری برای عبور از تحجر، تعصب های جاهلانه و ماندگاری  در زمان و مکانی بی حرکت و ساکن و نادیده انگاشتن همه دست آوردهای بشری در طول ایام دور و نزدیک.

سفر تنها سیری بیرونی نیست، سیری است درونی هم، و حرکت است و شور است و شوراندن دل و جان و بازگشتی به اندیشیدن و تفکر و گسستن از عادت های فرساینده. پلی است از دیرینه سال هایی که رفته است به آینده. سفر عشق است و شرط نخست آن مجنون بودن. سفر همان جستجو است و مسافر همان جستجوگر که در پی ناشناخته ها و نادانسته و نایافته ها منزل به منزل روان و یله و رها است.

سفر آغاز راه است، آغاز زندگی، آغاز خود بودن و باز گشت بخود خود. سفر «حال»  را و «قال» را دگرگون می سازد. کشف و مکاشفه ای است، رمز و رازی برای شناخت سره از ناسره و آنچه پنهان مانده است و به زمان قلب و مسخ. راهی است به نقد، سفر همه چیز است اگر مسافر به همان سیاق «قل سیرو فی الارض» طی طریق بنماید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری روستایی اول راه است

بازدید رایگان از برخی اماکن فارس در روز جهانی گردشگری

تجربه سفر مجازی با گوگل در روز جهانی گردشگری

بیست و هفتم سپتامبر روز جهانی گردشگری است و سازمان جهانی گردشگری با توجه به محدودیت‌های کنونی ناشی از ویروس کرونا، سفر مجازی به کمک سرویس «Google Arts & Culture» را پیشنهاد کرده است.

به نقل از صفحه رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شرایط امسال سفر به نقاط مختلف جهان را برای بسیاری غیرممکن کرد، اما اشتیاق انسان به تجربه فرهنگ‌های جدید و بازدید از مکان‌های دور هنوز پابرجاست.

امروزه سرویس «Google Arts & Culture» مجموعه‌ جدیدی را گردهم آورده تا امکان سفر و بازدید مجازی از موزه‌ها و مقاصد فرهنگی مختلف برای علاقه‌مندان فراهم شود.

بنابراین با وجود محدودیت‌های مسافرتی موجود در کشورهای مختلف و تغییرات بسیاری که به موجب این بحران در حوزه‌های مختف صورت گرفته است، این‌بار سرویس «Google Arts & Culture» به عنوان راهنمای تورهای گردشگری به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا از مقاصد گردشگری مختلف جهان در مکزیک، ایالات متحده، مصر، فرانسه و … بازدید کنند.

بنابراین بازدید از مجسمه‌های «موآی» در جزیره ایستر، دروازه براندنبورگ در آلمان یا هرم چیچن ایتزا در مکزیک از گزینه‌هایی هستند که سفر مجازی به آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

گردشگری روستایی اول راه است

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گرشگری و ‌صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه در زمینه گردشگری روستایی اول راه هستیم، گفت: گردشگری روستایی و کشاورزی در کل ایران نوپا و در حال رونق است.

علی خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: حدود چهار سال است که بوم‌گردی‌ و طبیعت‌گردی توسعه پیدا کرده و خوشبختانه در مناطق مختلف روستایی و روستاهای هدف گردشگری استان اقداماتی انجام شده است.

وی توضیح داد: زیرساخت‌های گردشگری روستایی در حال ایجاد و تکمیل است و این کار به هیچ‌ عنوان انتها ندارد، به عبارت دیگر میراث فرهنگی از تمامی سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاران هیچ گونه تضاد منافعی با هم ندارند و می‌توانند هم افزا باشند و بازاریابی و تبلیغات مشترک انجام دهند و سهمی در بازار گردشگری ایران داشته باشند.

خاکسار ادامه داد: استان همدان به واسطه موقعیت جغرافیایی در غرب کشور، موقعیت اقلیمی و کوهستانی و چهار فصل بودن از ظرفیت‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است و همین ویژگی‌ها باعث شده در زمینه روستایی قابلیت‌های فراوان داشته باشیم.

وی یادآور شد: روستاهایی که در دامنه‌ها و کوهپایه‌ها هستند، با چشم‌اندازهای طبیعی و انواع و اقسام محصولاتی که تولید می‌کنند می‌توانند در حوزه گردشگری استان و حتی کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

خاکسار شرح داد: سازمان جهانگردی و سازمان ملل پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۵۰ حدود ۶۵ درصد مردم دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد و تنها ۳۵ درصد روستانشین هستند، این امر باعث کاهش جمعیت روستایی خواهد شد، از طرفی پیش بینی شده حدود ۸۰ درصد جمعیت فقیر دنیا در نقاطی خارج از شهرها زندگی کنند.

وی اضافه کرد: با گردشگری روستایی می‌توانیم به توزیع درآمد و توزیع اشتغال به مناطق روستایی کمک کنیم و باعث جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها شویم و درآمدزایی که هم اکنون نصیب مناطق مختلف شهری با کسب و کارهای متنوع است با گردشگری به روستا سوق دهیم چراکه در روستاها صنعت و مشاغل خدماتی فعال نیست و ‌تنها راهی که می‌شود به وسیله آن منافعی را به روستاها رساند و اشتغال دائمی ایجاد کرد، گردشگری است.

خاکسار با اشاره به اینکه گردشگری انواع مختلف دارد، گفت: با ایجاد اماکن اقامتی و ‌پذیرایی، فعال کردن حوزه صنایع دستی و سوغات و عرضه آن به گردشگران‌ و راه‌انداختن گردشگری عشایری و روستایی در روستاها می‌توان به این حوزه کمک کرد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی گردشگری عشایری و روستایی اخیراً ابلاغ شده است و می‌توانیم در زمینه گردشگری کشاورزی به مشاغل مرتبط به این حوزه مانند مزرعه، باغداری، پرورش دام و طیور و ماهی مجوز بدهیم تا منافع مضاعفی داشته باشند.

خاکسار در پایان گفت: این امر نیازمند برنامه‌ریزی و عقد تفاهم‌نامه بین سازمان‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی و جهادکشاورزی است تا بتوانیم مردم را مجاب کنیم در این زمینه فعالیت کنند و برای فصولی که کشاورزی کم رونق است یا بازدهی ندارد، از این حوزه بهره ببرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستایی که فقط هدف گردشگری شد!

تنگی سر _روستایی زیبا در محاصره کوه‌های سر به فلک کشیده

کمیته «گردشگری و معنویت» در اتاق بازرگانی تشکیل شد