سفری به کویر کاراکال یزد

قسمتهای وسیعی از شمال، شرق و غرب شهرستان بافق را باتلاق ها، نمکزار ها و کویرهای متعدد تشکیل می دهد. بسیاری از توریست ‌هایی که به کویر سفر می‌ کنند به دنبال آرامش و دوری از هیاهوی روزمره هستند. کویر منبع سکوت و آرامش است. سکوت کویر، آسمان پرستاره شب ‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم ‌انگیز کویر، تنها بخشی از ویژگی‌ های این سرزمین‌ شنی است. در کوير کاراکال به جز رسیدن به آرامش تفریحات جذاب دیگری نیز وجود دارد.

کویر طلایی کاراکال همانند کویر مصر محیط مناسبی برای تفریحات خاص کویر است. موتور سورای، سافاری، پیاده روی در نخلستان‌ و شن‌ های طلایی کویر کاراکال و البته شتر سواری از تفریحات خاص کویر کاراکال است. شب نشینی در آسمان پرستاره کویر و لذت نوشیدن چای ذغالی از جذابیتهای دلنشین کویر است. حیات وحش کوير کاراکال نیز بسیار جالب توجه است.

کویر کاراکال یزد

جاذبه‌ های کویر کاراکال
کاراکال نخلستان و تپه‌ های شنی بسیار زیبایی دارد که قدم زدن در این نخلستان ‌ها و تپه‌ های شنی تجربه‌ ای به یاد ماندنی است. خانه وحشی باقفی، از شاعران سده دهم ایران، با معماری زییا و خاص خود از آثار ملی ایران است. این خانه همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می ‌کند. آب انبار کاکامیر از دیگر جاذبه‌ های کویر زیبای کاراکال است. آب انبار کاکامیر از بزرگترین آب ‌انبارهای بافق است که با حجم ۲۵۰ متر مکعب آب و با پوشش آجری گنبدی گردچین به طور بسیار زیبا و باشکوهی در دل زمین و در عمق چهار متری ساخته شده است.
قلعه باقرآباد نیز در بافق و نزدیکی کویر کاراکال از زیباترین دژ‌های تاریخی استان یزد است. قلعه باقرآباد، متعلق به عهد قاجار است و به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی به منظور پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار کردن غلات ساخته شده بود. این قلعه با ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، ۳ جایگاه برای سنگ اندازها و ۱۰ جایگاه برای تیراندازها در استان یزد منحصر به فرد است.

کویر کاراکال یزد

اقامت در کویر کاراکال
روزهای کویری خود را می‌ توانید در کمپ ‌های کویری یا هتل‌ های نزدیک کویر بگذرانید. مجتمع شهید برزگری یکی از کمپ ‌های کویری این منطقه است. این کمپ هر گونه خدماتی که برای کویر گردی جذاب به آن نیاز دارید را اختیار شما قرار می ‌دهد. این خدمات شامل آب شرب، سرویس ایرانی و فرنگی، آلاچیق، منقل، شتر سواری،‌ سافاری و موتور سواری است. کویر کاراکال بافق واقع در روستای صادق آباد در فاصله هفده کیلومتری از شهرستان بافق، اولین کمپینگ کویری دائمی استان یزد است.

دسترسی به کویر کاراکال  یزد
برای اینکه به کویر کاراکال در یزد دسترسی داشته باشید ابتدا باید به سمت شهر یزد بروید، سپس جاده کویری را که تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری به سمت شهر بافق است را نیز طی کنید. اواسط بلوار شهر بافق باید به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر در نهایت به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در آن قرار دارد می رسید. در مسیری که به سمت کویر کوراکال می روید می توانید بقایای یک قلعه قدیمی را مشاهده کنید. در این منطقه نخلستان ‌های بزرگی وجود دارد که بازدید از آ‌نها در کنار درختان بی ‌شمار انار و پسته خالی از لطف نیست.

کویر کاراکال یزد
نکات مهم برای کویر گردی

  • فاصله در کویرها معمولا بسیار گول زننده هستند. مثلا شاید شما نقطه ای را ببینید و با خود خیال کنید که تنها ۲۰۰ متر با شما فاصله دارد، در حالی که فاصله اصلی آن شاید حدود ۱ کیلومتر باشد.
  • اگر شما تنها یا به صورت گروهی کوچک سفر می کنید، از نکات مهم سفر به کویر این است که مکان، زمان حرکت و زمان بازگشتتان را به افراد قابل اطمینان بگویید.
  • در پیاده روی در کویر و حتی به طور کلی در همه نوع فعالیت های طبیعت گردی باید آرام راه رفتن شبیه افراد مسن را امتحان کنید.
  • آب به مقدار کافی همراه خود ببرید چرا که تشنگی اجازه ادامه حرکت را به شما نمی دهد.
  • حتما با مفهوم طوفان شن آشنا هستید، پس یکی از لوازمی که باید همراه داشته باشید شال گردن است تا بتونید جلوی دهانتان را بپوشانید.
  • نسبت به تعداد روز سفر، کوله یک روزه یا چند روزه داشته باشید. در کوله بهتر است لباس های خود را به صورت لوله شده بگذارید تا فضای کمتری اشغال کند.
  • از حاشیه کناری دشت یزد تا کفه بافق منطقه کویری با بیابانهای لخت و تپه های درهم ریخته و تحت تأثیر شنهای روان قرار دارد که با توجه با باتلاق نمک شمال شهر بافق، تثبیت شنهای روان کاری دشوار است. مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به این مناطق را دارند توجه داشته باشند که از پیشروری در حوزه باتلاقها خود داری کننند.
  • در مناطق باتلاقی، نمکزار و کویری شمال بافق هیچگونه امکانات رفاهی و خدماتی وجود نداردیا بسیار محدود است، لذا توصیه می شود میهمانان نوروزی که قصد سفر به این مناطق و دیدن زیبایی های کویر را دارند با امکانات و تجهیزات کامل راهی این خطه شوند.

مرتبط:

گشتی در خاک شاهدیه یزد

آشنایی با قلعه سریزد

یزد _شهری در دل قصه‎های هزار و یک شب

جاهای دیدنی و جاذبه های گرشگری شهرستان زیبای سقز

شهرستان سقز در شمال استان کردستان و در نقاط کوهستانی واقع شده است که به دلیل زمستان های بسیار سردش ، یکی از سردترین نقاط شهری ایران است.

شهرستان سقز یکی از شهرستان های استان کردستان از نظر جغرافیایی در ۴۶ درجه و ۱۶ دقیقه ی درازای خاوری و ۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه ی پهنای شمالی و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع است. شهرستان سقز از شمال به تکاب، شاهین دژ و بوکان (آذربایجان غربی)، از خاور به دیواندره، از باختر به بانه و از جنوب به مریوان محدود می گردد.

سقز

سقز در نقاط کوهستانی واقع شده که هوای آن در زمستان بسیار سرد و در تابستان گرم می باشد. در زمستان گاهی برف های سنگین می بارد و در پاییز و بهار ریزش باران اغلب چندین روز متوالی ادامه دارد. شهر سقز مرکز شهرستان در سر سه راهی سنندج ـ میاندوآب و بانه واقع شده است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

در نخستین اتحاد ماد، شهر سقز با نام ‹‹ایزیرتا›› پایتخت مادها بود، فرماندهان ماد در اطراف شهر استحکامات ‹‹زیویه›› و ‹‹قپلانتوی›› کنونی (آدامائیت) را برای خود بنا کردند. در این زمان سارگن دوم – پادشاه آشور – به سرزمین ماد تاخته و آن ها را شکست داد و «ایزیرتا»، «زیویه» و «آدامائیت» را ویران ساخت. پس از آن سکاها (سکه) به تجدید بنای این شهر پرداخته و سقز را به نام «اسکیت» (ساکز، سکز) بعنوان پایتخت خود انتخاب کردند .

شهر سقز سابقا در دشتی در جنوب باختری شهر فعلی قرار داشت، که اکنون به «کهنه سقز» یا «سقز کهنه» معروف است. شهر فعلی ابتدا در اطراف بازار به وجود آمد از این رو قدیمی ترین محله شهر، محله بازار است که بعدها در اثر ارتباط تبریز، سنندج و بانه طرفین جاده های آن آباد شد . در حال حاضر، موقعیت طبیعی و نحوه استقرار شهر در دامنه ارتفاعات و گذر رودخانه از کنار آن، این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای استان کردستان تبدیل کرده است.

شهرستان سقز

نام سقز

نام امروز سقز از نام قوم سکه یا سکا سکاها یا سکز به یادگار مانده است و سکز همان ساکز است. در روزگار مادها سکاها فراوان به مرزهای ایران می تاختند.اینان گاه با آشور هم پیمان می شدند و زمانی زیر فرمان خود مادها با آشوریان می جنگیدند.

به دنبال حمله مجدد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات اشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملا با اشور وارد جنگ شد. در حدود سال ۶۵۰ پ. م. پادشاهی ماد دولت بزرگی در ردیف ماننا و اورارتو و عیلام بود.

بعد از سکاها کیمری ها (یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز) به منطقه شمال غرب ایران حمله کردند و در سر راه خود، دولت اورارتو در غرب دریاچه اورمیه و شرق آناتولی را نابود کردند. هووخشتره، بزرگ ترین پادشاه ماد در ده سال اول حکومتش موفق شد که رابطه اش را با پادشاه سکاها، پروتوثیس، به اتحاد متقابل تبدیل کند.

هووخشتره ارتشش را به دو قسمت پیاده نظام مجهز به نیزه و سوارنظام تیر انداز (شکلی که از سکاها آموخته بود) تقسیم کرد و دولت نیرومندی در ماد تشکیل داد. در روزگار هووخشتره، پس از انقیاد سکاها در ماد، گروهی از سکاها را به غرب ماد کوچاندند و این سرزمین را به نام آنان سکزی یا ساکز خواندند که اکنون به سقز معروف است.

گفته می شود که این شهر با نام ایزیرتا در نخستین اتحاد ماد، پایتخت مادها بود. سرکردگان ماد در اطراف شهر استحکاماتی برای خود ساختند که از آن جمله زیویه(ایزبیا)(ایزیبیا) و قپلانتوی کنونی (آدامائیت) را می توان نام برد. در این زمان سارگن دوم پادشاه آشور به سرزمین ماد تاخت، مادها شکست خوردند و ایزیرتا، زیویه و آدامائیت را ویران کرد .

شهرستان سقز

موقعیت جغرافیایی سقز

شهرستان سقز در شمال استان کردستان واقع شده و دومین شهر این استان می باشد.با وسعتی حدود ۴۴۴۴ کیلومتر مربع در شمال غرب،شمال و شمال شرق به ترتیب با شهرهای بوکان،شاهین دژ و تکاب(استان آذربایجان غربی)هم مرز می باشد،در شرق با دیواندره و در جنوب با مریوان مرز مشترک دارد،همچنین در حاشیه ی جنوب غربی به کردستان عراق چسبیده است و در غرب با شهر بانه همسایه است.

این شهر در ۴۶ درجه و ۱۷ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه عرض جغرافیایی از خط استوا واقع شده است.ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۷۶ متر است و نسبت به تهران ۲۵ درجه و ۲۷ دقیقه طول غربی فاصله دارد.در ناحیه ای کوهستانی و مرتفع بین ارتفاعات نامنظم سلسله جبال زاگرس واقع شده،در جنوب این شهر کوههای هیجانان و در غرب آن کوههای ملقرنی گسترده اند.

جمعیت سقز

براساس آمار ارائه شدهٔ سال ۱۳۹۵ شهر سقز با جمعیت ۱۶۵ ٫ ۲۵۸ تن پس از سنندج ، دومین شهر پرجمعیت استان کردستان است. زبان و گویش مردم سقز، کردی سورانی است. در سال ۱۳۷۰ شمار شهرنشینان شهرستان سقز حدود ۱۰۰ ٬ ۱۱۳ تن بوده است و جمعیت روستاییان آن هم برابر با ۷۹ ٬ ۲۰۰ تن بوده که جمعاً کل شهرستان دارای جمعیتی برابر با ۱۶۰ هزار تن داشته است؛ اما با تغییرات حاصل در روستاهای خوش آب وهوا و ایجاد و احداث راه های آسفالتهٔ روستایی و برق کشی و مخابرات و دیگر امکانات، تمایل مردم به سکونت در روستاها بیشتر شده است .

شهرستان سقز

آب و هوا سقز

سقز زمستان هایی بسیار سرد دارد و براساس داده های سازمان هواشناسی ، یکی از سردترین نقاط شهری ایران است. یکی از پایین ترین دماهای ثبت شده در این شهر ۴۵- درجهٔ سانتی گراد بوده است. به گزارش سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران شهر سقز به همراه شهر بستان آباد در استان آذربایجان شرقی که دمای ۴۶- درجه در آن به ثبت رسیده سردترین شهرهای ایران لقب گرفته اند.

مذهب مردم سقز

 مردم سقز پیرو دین اسلام و مذهب سنی هستند.

زبان مردم سقز

مردم سقز به گویش سورانی سخن می گویند .

وضعیت فرهنگی و اجتماعی

آنچه مسلم است کردها از قدیمی ترین نژاد آریایی ها هستند . همانطوریکه در کتاب کارنامه ایرانیان در عصر اشکانیان جلد دوم آمده است مستشرقین و مورخین می نویسند که کردها یکی از شریف ترین و باستانی ترین آریاییهای ایران شمرده میشوند و ممکن است آریاییها که در یکهزار و هشتصد سال پیش از میلاد در بابل حکومت نموده و به نام کاسو یا کاسیت در تاریخ معروف شده اند نیاکان کردهای امروزی باشند .

وجود علمای فاضل – دانشمند متدین و متعهد نویسندگان و شعرای عارف و نامی ، فرهنگیان و هنرمندانی خلاق و مبتکر و توانا در تمامی زمینه ها این شهرستان را از قدیم الایام به صورت یک کانون فرهنگی – علمی در آورده است و در یک جمله میتوان گفت سقز در بین شهرهای کردنشین از این نظر بیشتر مورد توجه بوده است .

شهرستان سقز

شهرستان سقز دارای سه بخش : مرکزی ، زیویه و سرشیو می باشد .

۱٫ بخش مرکزی شامل دهستان های
  • میرده به مرکزیت روستای میرده
  • ترجان به مرکزیت روستای قهرآباد سفلی
  • تموغه به مرکزیت روستای تموغه
  • سرا به مرکزیت روستای سرا
۲٫ بخش سرشیو شامل دهستان های
  • چهل چشمه غربی به مرکزیت دگاگاه
  • ذوالفقار به مرکزیت حسن سالاران
۳٫ بخش زیویه شامل دهستان های
  • امام به مرکزیت روستای سنته
  • تیلکو به مرکزیت روستای ایرانخواه
  • خورخوره به مرکزیت روستای خورخوره
  • صاحب به مرکزیت صاحب

جاذبه های دیدنی شهرستان سقز
غار کرفتو

غار کرفتو بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می شود . این غار مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان ها برای غلبه بر طبیعت و زنـدگی بهتـر و ایمن تر است . سابقه سکونت یا مورد استفاده قرار گرفتن آن را از دوره سلوکی به بعد یعنی اشکانی، ساسانی و اسلامی می دانند .

پس از کاوش هایی که در دو فصل انجام گرفت و با نتیجه ای حاصل از مطالعات محوطه های اطراف غار مشخص شد پیش از تاریخ، احتمالا از اواخر هزاره پنجم و هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح (ع)، این غار همزمان با پناگاه های و غارهای دیگر از جمله غار کانی میکائیل مورد استفاده قرار می گرفته است .

طبق کاوش باستان شناسان، قسمت هایی از غار کرفتو توسط دست های هنرمندان ایرانی و بدون در اختیار داشتن وسایل کنده کاری شکل گرفته است . این غار از جنس آهک بوده و مربوط به زمان سوم زمین شناسی است، و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۱۸ هجری قمری با شماره ی ۳۳۰ به ثبت ملی رسید .

شهر بازی پاپتوس، دریاچه ی لگزی، مسجد شیخ مظهر، تکیه ی بابا شیخ، آرامگاه حاج حکیم نیلوفری، قرآن تاریخی شیخ حسن مولانا، مسجد شیخ حسن مولانا، روستای وزملا، معماری شگفت انگیز در دل صخره ها، دریاچه ی سد شهید کاظمی و رودخانه ی سقز، تعداد دیگری از جاذبه های گردشگری در شهرستان سقز است .

غار کرفتو

 

روستای تاریخی ترجان

در فاصله ی ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است . گفته می شود که نامگذاری این روستا به ترجان، به دوران حملات مغول ها به ایران بازمی گردد . به نظر می رسد که در آن زمان، «تیرجان» نام فرمانده ی سپاه مغول ها بوده که به این روستا حمله کرده است .

آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصر به فرد روستای ترجان، به دلیل قرارگیری آن در دامنه ی کوه، مناظر و دیدنی های شگفت انگیز طبیعی خارق العاده ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت گردی مکانی مناسب خواهد بود . در کنار زیبایی های طبیعی روستا، اثر تاریخی به نام «قلعه ی تورجان» نیز که به «قلعه کهن» و «قلاکون» نیز شهرت دارد، وجود دارد که احتمالا به همت اهالی روستا آن هم در سال هایی بسیار قبل ساخته شده است.

روستای تاریخی ترجان 

رودخانه سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است .

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح در بافت قدیمی سقز و در مجموعه بازار این شهر به سبک اصفهانی ساخته شده و مجموعه کاملی است که تمام ویژگی های یک حمام را داراست و شامل بخش های مختلفی همچون بینه، سربینه، گرمخانه، خزینه، خلوتی ها، تون انبار (مخزن سوخت حمام)، سیستم آبیاری و فاضلاب می باشد.

قدمت این حمام به دوران صفویه بازمی گردد اما بخش هایی از آن در دوران زندیه به بنا الحاق گشته و در واقع قدیمی ترین حمام به جا مانده در شهر سقز است. کادربندی و آهک بُری های سقف و دیوارها و حجاری ستون ها از تزئینات بنا می باشد. آهک بری در حمام همان کاربرد گچبری در بناهای دیگر را دارد.

در تزئین و معماری حمام از گچ استفاده نمی کنند چون در فضای بخارآلود و مرطوب آن مقاومت خود را از دست داده و می ریزد در حالی که رطوبت به استحکام آهک کمک نیز می کند. ستون های سنگی حمام سه تکه بوده و مقطعی هشت ضلعی دارند. نورگیرها در مرکز هر گنبد نور بیرون را به داخل محیط حمام می کشاند. حفر ه های حجاری شده در سکوها نیز به عنوان جاکفشی استفاده می شده است و افراد در مدتی که در حمام مشغول استحمام بوده اند، دمپایی های چوبی به پا داشته اند .

این حمام در دوران پهلوی به زورخانه تغییر کاربری پیدا کرد و تخریب ها و تغییر کاربری های اندکی در آن روی داد. بعد از انقلاب اسلامی این مکان تا مدتی تعطیل و متروکه باقی ماند و نوادگان و فرزندان حاج صالح نیز درصدد فروش حمام و تبدیل آن به مغازه بودند اما میراث فرهنگی استان کردستان برای جلوگیری از تخریب آن حمام را خریداری کرده و از مدتی پیش عملیات مرمت و بازسازی در این بنا آغاز شده است و پس از پایان اقدامات مرمتی، این حمام تاریخی به موزه تغییر کاربری خواهد داد .

حمام حاج صالح

بازار قدیمی سقز

مجموعه بازار قدیمی شهر سقز در مرکز اصلی این شهر قرار دارد با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن همچنان به عنوانی یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر محسوب می شود‏

با توجه به اینکه از بازار اصلی و قدیمی شهر سقز بقایای زیادی موجود نیست آما آثار کاروانسرای تاجوانشیر نشانگر اهمیت این بازار در گذشته بوده است .

تنها آثار به جای مانده از بازار قدیمی سقز بقایای راسته های آن است که در طی چند دهه گذشته به کلی از نظر معماری دگرگون شده است .

شهرستان سقز در ۱۹۸ کیلومتری شمال غربی سنندج قرار دارد و از شمال به شهر بوکان، از غرب به شهر بانه و منطقه ایل گورک و حدود شهرستان سردشت، از جنوب به منطقه سرشیو و مریوان و از شرق به تکاب افشار منتهی می شود .

قلعه باستانی زیویه

قلعه (کاخ دژ)باستانی زیویه بر روی یکی از کوه های نسبتاً مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب ‏شرقی شهر سقز در روستای زیویه واقع شده و حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد در دوره ‏حکومت اقوام ماد و ماننائی ساخته شده است زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار ‏هنری یکی از شاخص ترین و باارزش ترین مکان های دوره تاریخی محسوب می شود طی چند ‏فصل کاوش های علمی و باستان شناسی که سال ۱۳۵۴ تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت نتایج قابل ‏توجهی در زمینه شناخت معماری آن به دست آمد از جمله اشیاء به دست آمده در این ‏کاوش ها، قطعات عاج منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن حک ‏شده و از ارزش ویژه ای برخوردار هستند .

‏مسجد دومناره سقز

این مسجد در خیابان امام و در بافت قدیمی سقز واقع شده است تاریخ دقیق ساخت آن ‏مشخص نیست ولی اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق ‏مذهبی منطقه نسبت می دهند که احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته ‏شده باشد.

مسجد دارای شبستانی به چهار ستون قطور چوبی است در ضلع جنوب غربی، ایوان ستون دار ساخته شده که فرم مخصوص مساجد ‏منطقه کردستان را تداعی می کند. در بالای مسجد دومناره قرار دارد و به همین دلیل به ‏مسجد دومناره شهرت پیدا کرده است.‏

‏مسجد دومناره سقز

بنای مسجد شیخ مظهر

بنای این مسجد مربوط به دوره قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۱/۵/۸۴ به شماره ۱۲۶۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تاکنون چندین برنامه مرمتی در آن انجام شده است .

دریاچه سد شهید کاظمی (دریاچه زرینه رود)

این دریاچه در ۶۲ کیلومتری شمال شهر سقز و بین شهرستانهای سقز و بوکان قرار گرفته است و طول متوسط آن ۶ کیلومتر است آب دریاچه از رودهای زرینه رود، خورخوره، سیمینه رود و چم سقز تأمین می شود این دریاچه از جاذبه های طبیعی استان محسوب می گردد. روستاهای اطراف دریاچه به ویژه روستای قلندر از روستاهای گردشگری محسوب می شود.

روستاها

برخی روستاهای سقز دارای جاذبه های گردشگری، مذهبی و تفریحی هستند و در ایام سال پذیرای گردشگران می باشند، که می توان به روستاهای زیر اشاره نمود:

ترجان، مولان آباد، پارسانیان، کسنزان، روستاهای اطراف سد شهید کاظمی از جمله:قلندر و…

پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه ها و مکان های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از ۶ ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با ۱۲۰۰ متر دارای و قله ای با ارتفاعی بالغ بر ۲۷۰۰ متر از سطح دریا است که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه مندان به ورزش های زمستانی است .

مرتبط:

مهمترین جاذبه گردشگری شهرستان سقز

آشنایی با دیدنی های کردستان

گشتی در خاک شاهدیه یزد

 آدینه روزی از ماه خرداد به همت یک فعال گردشگری و بلد بومی از شهر شاهدیه یزد (گردآمده از سه روستای ابرندآباد، گرد فرامرز و نصرت آباد) در غرب شهر یزد دیدار کردیم.

هنوز هُرم گرما وجود داشت که با گروهی از علاقه مندان و بلدهای محلی و فعالان حوزۀ گردشگری یزد در کنار باغ های برزن سرچشمۀ ابرند آباد ایستادیم و به گفته های احمد رسولی، شاعر بومی یزد و باشنده ابرندآباد گوش فرادادیم.

او به زیبایی از باغ شهر شاهدیه گفت که دارای سه روستا با نام های اَرنوا، کِفله مرز و نصرتاوا است که هر روستا محله هایی دارد مانند: محلّۀ باغستان، محلۀ انجیرک، محلّۀ غفور، محلّۀ سیف و غیره که همۀ خانه های خشت و گلی  رهاشده و به گفته او سوخته اند .

سخن از تل هایی گفت که با زحمت کشاورزان و باغداران درست شده، یعنی خاک را پشته، پشته از زمین جمع می کردند تا زمین کشاورزی به دست آید. این تل ها نام هایی داشت، مانند: تل سر ، تل برزیا ، تل پشک  ، تل نمکک، تل یادارون ، تل سیف ، تل چهل دخترون ، تل میری ،تل بلندی ،تل بیه ،تل قلعه ، تل غفور، تل بلندی،تل انجیرک، تل چاه گرگ، تل بیدراز و تل زیرک؛ آب این روستاها از قنات ابرندآباد تأمین می شده که سرچشمه اش از مهرجرد میبد بوده است.

پس از آن به اقامتگاه بوم‌گردی آقای احمد میرجلیلی در برزن بید دراز رفتیم که دیگر نشانی از بیدی که گفته می شد پینه دوزی در آن مسکن داشته، نیست.

میرجلیلی این اقامتگاه را که بلندترین خانه این روستاست، با سرمایۀ شخصی و به زیبایی بازسازی کرده بود؛ پس از آن به توضیحات رسولی در باره پیشینۀ ابرند آباد و قلعۀ حاکم نشین آن و انتساب آن به ایراندخت ساسانی و دیگر باورهای بومی در بارۀ پیشینۀ و بزرگان روستا گوش دادیم که همراه با چاشنی خوانش اشعاری به گویش بومی در بارۀ اَرنوا (مردم یزد، پسوند آباد را با «وا » بیان می کنند مانند: مَندوا،مَردوا، مُریاوا) از رسولی بود.

من ارنوای خفته ز خاکی تپیده ام                      از بی کسی به غبار آرمیده ام

من دلشکسته و ویرانم از زمان                           ویرانه مانده و حسرت کشیده ام

او گفت: پیشینۀ  تاریخی این روستا مربوط به زمان ساسانیان است. ایراندخت، دختر خسرو پرویز، پادشاه ساسانی به یکی از سرهنگ های خود به نام ابرند دستور می‌دهد که باغ و ملکش را در یزد سرآوری کند. ابرند وقتی کارش در یزد تمام می شود به اینجا که در نزدیکی یزد بوده می آید و می بیند که روستایی خوش آب و هوا است، پس قلعه‌ای در آن می سازد و روستا به  ابرند آباد مشهور می شود.

نام ابرند آباد مرا به یادبوده های کودکی خود می برد که پدر تعریف می کرد: در سال ۱۳۳۲ ش کفیل دفترخانۀ ۲۵به سردفتری سیّد مهدی حاجی صدر ابرند آبادی بودم و می بایست با دوچرخه از یزد تا آن روستا بروم.

در این جا با خبر شدیم که رسولی به غیر از شاعری و حرفۀ بنّایی، نقاش زبردستی هم است و در طول جنگ هشت سالۀ ایران و عراق، بیش از ۷۰۰ نگاره از شهدای یزد کشیده است . از خاطرات خود به هنگام رفتن به نزد سید مهدی چیتی نقاش نامی یزد گفت.کاش این نقاش خودساخته رها نمی شد و ناچار نبود برای گذران زندگی به بنایی بپردازد.

گوش دادن به آواز خوش مرتضی ربّانی (معروف به دایی مرتضی) همراه با نوای دف او شوری به گروه داد. عکسی به یادگار در کنار باغ ها گرفتیم. باغ های شاهدیه دست کم ۳ تا ۵  گز ازسطح روستا پایین ترند و این به دلیل دسترسی به آب قنات است. در خانه های قدیمی و چند طبقۀ این آبادی که رها شده، گه گاه مردمانی از دیار افغانستان باشنده بودند.

پس از آن از خیابان نوبنیادی که همین چند روز با ویرانی خانه های قاجاری ساخته شده، رد شدیم دربارۀ این ویرانی، نرگس آبیار، فیلمساز یزدی در رسانه ها گفتگو کرده و هشدار داده بود.

پس از آن به کنار مسجد جامع ابرند آباد رسیدیم. مسجدی که به گفتۀ رسولی، تاریخ بنیان آن با مسجد امیرچقماق یزد یک سان است و یک زرتشتی تازه مسلمان آن را ساخته چند سال پیش گنجی را از آن دزیده اند.

شهابی گفت: بربالای گنبد، جایی برای اذان گفتن و جایی برای رصد ماه و ستاره بوده است.در کنار این مسجد کهن، سه حسینیۀ بدقواره با سقف هایی بالاتر از مسجد قرار داشت .بایستگی کنار هم بودن این سه حسینیۀ بزرگ آهنی آن هم در صدمتری یک دیگر که هرکدام چند صد نفر را درخود جای می دهد ندانستم.

دیدار از خانۀ حفاظت شده و تاریخی حسن پور در کنار حسینه که در دستور ویرانی است، بخش دیگری از سفر ما بود. خانه با طاق های بلند و خشتی چپیله ای خود جلوه ای از یک خانۀ قاجاری روستایی را داشت. هرچند کارشناسان میراث گفته اند مربوط به عصر صفوی است. سپس بر فراز یکی از تل های دست ساز آبادی به نام تل سر رفتیم که همۀ این آبادی ها را زیر نگین داشت .

شهابی می گوید قدمتان ۱۴۰۰ سال است ولی مأخذی برای حرف خود ندارد. آدمی از قدرت انسان های قدیم  که بدون هیچ گونه امکانات امروزی و تنها با همت خود به حفر باغ ها و ساخت این تل ها پرداخته در شگفت می شود. ردشدن از یکی از این کوچه باغ ها که در بهار، گل انارهای زیبا و شکوفه آن رازیباترمی کند .حظّی داشت.

پس از آن به درون قلعه بلندبالای آن پای نهادیم. قلعۀ ابرند آباد در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربّع بنا شده است، آنجا مهندس نجمۀ نادری از کارشنان معماری یزد ایستاده بود تا دربارۀ این قلعۀ حکومتی که زمانی برسر راه قدیم یزد به اصفهان و تهران قرارداشته، سخن بگوید.

او به خوبی از ساختارهای این قلعه ها که پس از سدۀ نهم تبدیل به قلعۀ مسکونی شده و سپس رها شده گفت. از لایه های حفاظتی، از برج های سماوری، جایگاه استقرار نگهبانان و تک تیراندازان و محلّ ریختن سرب و آب جوش که آخرین سد دفاعی ساکنان قلعه است، گفت. این قلعه تماماً از خشت و گل و در دوطبقه ساخته ‌شده است. سردر قلعۀ تاریخی ابرند آباد در سه‌ طبقه ساخته ‌شده است. از طبقۀ نخست این بنا تنها یک راهروی تنگ که در چهار بدنۀ بنا ادامه یافته و دریچه‌هایی به سمت درون قلعه دارد به‌جا مانده است. چهار برج دایره‌ای شکل در چهارگوشه این بنا ساخته ‌شده است. رسولی می گفت: در جای جای این قلعه، نشان حفاری های غیر مجاز سوداگران دیده می شود.

سپس وارد روستای گرد فرامرز (از بنیان های فرامرز کاکویی از خاندان آل بویه ) شدیم . از آب انبار کهن و مسجد روستای گرد فرامرز رد شدیم و به روبروی قلعۀ روستا رسیدیم و عکسی به یادگار گرفتیم .

باز در اینجا به یاد سندی از سال ۱۲۵۷ق  افتادم که جدّ ما حاج علی بمان نشاسته گر قناتی را دراین روستا وقف بر سوگواران امام حسین (ع) کرده است.درآنجا نام روستا گرد فلامرز آمده است.

مقصد بعدی روستای نصرت آباد بود. دمی در کنار سرو کهن سال و پانصدسالۀ آن جای گرفتیم که در مجتمع دینی فرهنگی زرتشتیان نصرت آباد جای داشت. این بنا را مهربان کیخسرو مهر شاهی  بنیان گذاشته بود.

مهداد منوچهری که از باشندگان زرتشتی و از فعان گردشگری بومی همین روستا بود، دربارۀ پیشینۀ آتشکده و آیین آتش گزاری آن گفت که که پدر بزرگش کیخسرو نمیرانیان، هیربد آن است.این آتشکده هم به سان دیگر آتشکده های روستایی در کنار نهر آب قراردارد.

نکتۀ جالب آن بود که آتشکده، درست روبروی مسجد قرارداشت و این نشان از همزیستی زیبای دو دین در کنار یک دیگر در یک روستا می داد.

برنامۀ پایانی، رفتن به اقامتگاه بومی باباخداداد از آنِ  جدّ مادری آقای منوچهری ، خدادا نمیرانیان بود. اقامتگاه مانند همۀ خانه های زردشتی ساخته شده بود، با بادگیری رفیع، همراه بوی خوش عود و کُندر. پذیرایی با چای و شیرینی، خستگی این سفر سه ساعته را از تن زدود.

پس از آن آقای مهندس رضایی، عضو شورای شهر شاهدیه از برنامه های توسعۀ گردشگری در روستا گفت و بیان داشت: آن خیابان نوبنیاد برای دسترسی به بافت کهن بنیان شده است . حاضران هم به بیان نظرات خود پرداختند که گفته های خانم نادری از همه شیواتر بود .توزیع جانمازی از دست بافت های یزد به گردشگران امروز هم با همّت شورای شهر تدارک دیده شده بود. پایان بخش برنامه ها نوای دف همراه با آواز دایی مرتضی و عکسی به یادگاری در ساعت یازده شب بود.

سروده ای از احمد رسولی، گواهی است بر نوشته های این سفرنامۀ یک روزه:

شاهدیه، شهر باغ های انار                                     شهر نسّاجی و گل های بهار

چون بهشتی خفته دامان کویر                           مانده تل های بلندش یادگار

قدمت تاریخ اینجا مستند                                   قلعه از دوران ساسان ماندگار

چون سرای کاروان  گوید سخن                                راه ابریشم دراینجا برقرار

خانه های خشتی اش تصویر عشق                            مانده بر قاب قشنگ روزگار

کلفمرز، مهد هنر، مهد تلاش                                   تار و پود ترمه هایش آشگار

ارنبایش چون نگین خاتمی                                سبز و خرّم، باغ و بستان سبزه زار

نصرت آباد چون بهاری دلنشین                             مردمانی پاک اندیش وخوش تبار

شاهدیه شهر تل های بلند                                        هدهد و قمری و آواز هزار

گفت «رسولی» نکته ای از شهر خود                             تا بماند یادگاری بر دیار

“نویسنده، پژوهشگر و یزدشناس”

مرتبط:

آشنایی با قلعه سریزد

شکافتن قلب آسمان با مناره‌های مسجد جامع یزد

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

کرونا و ترس از آن برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی

 شیوع ویروس کرونا در کشور هر چند همه امور را تحت شعاع قرار داده است اما ترس از آن سوار شدن افراد به وسایل نقلیه عمومی را در این روزها بسیار دشوار کرده است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از بخش‌ها  به خصوص  حمل و نقل عمومی را تحت تاثیر قرارداده است و بسیاری از مسافران به خاطر ترس و استرس از این ویروس  سوارنشدن به این وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و مینی بوس  را به سوار شدن ترجیح می دهند.

اما برخی شرکت های حمل و نقل عمومی با سوء استفاده از این فرصت، قیمت‌های جابجایی مسافر را افزایش داده تا از این طریق  بر مشکلات مسافرانی که مجبورند از این ناوگان استفاده کنند بیفزایند.

تحقیقاتی که در جهان و اروپا در خصوص شیوع ویروس کرونا انجام شده نشان می دهد که با رعایت پروتکل های بهداشتی و  استفاده از ماسک و پیشگیری از صحبت کردن در حین سفر می توان از گسترش و انتقال این ویروس از طریق وسایل نقلیه عمومی جلوگیری کرد.

عدم اطمینان از ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری

علی عساکره مسافر مسیر اهواز – ایذه که به واسطه شغل خود مجبور است به صورت مستمر به اهواز سفر کند اظهار داشت : با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تردد در این مسیر را به نصف رسانده‌ام ، اکثر  کارهایخود را تلفنی و مجازی انجام می‌دهم مگر نیاز باشد برای تهیه جنس خاصی یا انجام امور بانکی و اداری به اهواز مراجعه کنم که در این صورت با وسیله شخصی یا  وسایل نقلیه عمومی (تاکسی های عمومی بین شهری) به اهواز عزیمت می‌کنم .

وی ادامه داد : اوایل شیوع ویروس کرونا برخی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی این مسیر با تعداد سه مسافر و سرشکنی بهای کرایه بین سایر مسافران ظرفیت خود را تکمیل و حرکت می‌کردند ولی با گذشت زمان و به خیال اینکه کرونا ضعیف شده است و باورهای اشتباه برخی مسافران مجدد به حالت اول برگشت .

عساکره از ضدعفونی تاکسی های برون شهری گفت و ادامه داد : طول این مسیر حدود ۲ساعت و نیم است که با رعایت نکات بهداشتی با استرس سوار خودرویی می‌شویم که یا باید به راننده برای استفاده از ماسک تذکر بدهیم یا اینکه نمی دانیم این خودرو در مبدا یا مقصد ضدعفونی شده است.

این مسافر خاطر نشان کرد : اگر مقرارات برای سوار کردن سه مسافر برای تاکسی های عمومی برون شهری اجباری است باید متولیان کنترل و نظارت بر این تخلف رسیدگی کنند تا از شیوع بیماری ازاین طریق جلوگیری شود .

محمد فرضی نژاد مسافر مسیر اهواز – اندیشمک هم  گفت : به واسطه شغل خود  هفته‌ای یک بار این مسیر را طی می‌کنم و از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده با استرس فراوان با اتوبوس‌های پایانه مسافربری به مقصد و مبدا  عزیمت می‌کنم .

وی ادامه داد : پس از رسیدن به مقصد ترس اینکه مبادا طی مسیر از محیط داخل اتوبوس ناقل ویروس شده باشم نگرانم می‌کند و تا چند روز انتظار می‌کشم که بیماری و علایم کرونا را در خود ببینم، همین عامل باعث شده تا به این فکر بیفتم کار خود را ترک یا به اندیشمک نقل مکان کنم .

وی با اشاره به رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس‌های عمومی بین شهری گفت : برخی اتوبوس‌های مسیر اهواز – اندیمشک نکات بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود و هیچ نظارتی از طریق اداره بهداشت  در این زمینه انجام نمی شود و  وقتی به رانندگان یاد آوری می کنیم که باید فاصله اجتماعی رعایت شود در جواب پاسخ درستی نمی‌دهند.

رضا تقدس مسافر مسیر اهواز – شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت : برای ادامه تحصیل باید مسیر اهواز به شیراز را طی کنم و از اینکه احتمال رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی وجود دارد نگران هستم.

وی از برنامه های رعایت بهداشت در سفر خود گفت و ادامه داد : رعایت فاصله اجتماعی در سالن‌ انتظار پایانه ،ضدعفونی صندلی و دسته ، میز جلو  و تکیه گاه صندلی که سر بر روی آن قرار می‌گیرد از کارهایی است که در بدو ورود به اتوبوس انجام می‌دهم تا سفری ایمن داشته باشم .

وی از  آلوده بودن محیط پایانه گفت و خاطرنشان کرد : علی رغم اینکه مسئولان پایانه موظف هستند در طول روز محیط و وسایل نقلیه عمومی را ضدعفونی کنند بارها شاهد بوده‌ام که صندلی‌ها از روز قبل گردوخاک هم داشته اند که نشان دهنده کم کاری در نظافت پایانه است .

این مسافر برون شهری توقف اتوبوس را در مجتمع‌های خدمات بهداشتی مناسب و ایمن از ویروس کرونا را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت : در طول مسیر چند بار اتوبوس برای استراحت و خواندن نماز در مجتمع‌های خدمات رفاهی توقف می‌کنند که درخواست توقف در مکان‌هایی را داریم که تمام پروتکل‌های بهداشتی در این مجتمع‌ها رعایت شده باشد.

وسایل نقلیه عمومی

ضدعفونی روزانه اتوبوس‌های پایانه های مسافربری برون شهری

نعمت الله رخشانی راننده اتوبوس مسافربری اهواز – ارومیه در گفت وگو با خبر نگار ایرنا اظهارداشت : کفش‌های مسافران در بدو ورود به خودرو با وایتکس رقیق شده ضد عفونی می شوند و در صورت همراه نداشتن ماسک به آنها یک عدد ماسک تحویل می شود .

وی افزود : نماینده شرکت مسافربری هنگام سوار شدن مسافرها به آنها پکیج‌های بهداشتی تحویل می‌دهد تا در طول سفر استفاده کنند و در صورت نیاز مجدد طی سفر بنا به درخواست مسافر آمادگی تحویل اقلام بهداشتی را داریم تا از این راه سلامتی سرنشینان اتوبوس را تامین کنیم .

این راننده اتوبوس مسافری از رعایت فاصله اجتماعی در فروش بلیت گفت و ادامه داد : ظرفیت یک اتوبوس حدود ۳۰ نفر است که با کاهش ۱۵ نفری با ظرفیت ۵۰ درصد سفر خود را آغاز می کنیم .

علیرضا حاجی لری راننده اتوبوس مسافری مسیر اهواز – گرگان اظهار داشت : در طول سفر علاوه بر یک بار توقف برای نماز ، در صورت نیاز بنا به درخواست مسافران که گاهی با بدحالی یا ضرورت پیش می آید توقف خواهیم کرد .

وی افزود : به مسافرانی که از ماسک استفاده نکنند تذکر داده می شود تا نکات بهداشتی را رعایت کنند ، فاصله یک صندلی خالی بین هر مسافر در طول مسیر رعایت شده مگر از یک خانواده باشند که به درخواست خود مسافر کنار هم می‌نشینند .

این راننده اتوبوس با اشاره به جبران خسارت صندلی های خالی اتوبوس گفت : ظرفیت اتوبوس با ۵۰ درصد خالی ضرر بسیاری برای راننده‌ها دارد که مقرون به صرفه نیست ولی با این حال سفر را به مقصد ادامه می‌دهیم و  هیچگونه برنامه‌ای برای جبران این خسارت طراحی نشده است .

حاجی لری اظهار داشت : بهای بلیت اهواز – گرگان یک میلیون و ۵۶۰ هزار ریال است که با توجه به اینکه صندلی های اتوبوس با کمتر از نیمی از مسافر خالی می‌ماند در این مدت بسیار متضرر شده ایم و از مسئولین در خواست جبران خسارت  داریم .

وسایل نقلیه عمومی

تعطیلی ۶ شرکت حمل نقل مسافری به دلیل شیوع ویروس کرونا

جعفر حردانی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه  اظهار داشت : ۳۹ شرکت مسافری وسایل نقلیه عمومی در خوزستان فعال هستند که با شیوع ویروس کرونا ۶ شرکت غیر فعال و تعطیل شده اند .

وی از کاهش مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت و افزود : تردد مسافر نسبت به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا حدود ۷۵درصد کاهش داشته است . خروجی برون استانی در روز حدود ۱۴۰ اتوبوس با ظرفیت حداقل ۹۰ درصد بوده که با شیوع ویروس کرونا این ظرفیت به حدود ۹۰ خودرو  با ظرفیت ۵۰ درصد رسیده است.

حردانی خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌های مسافری از این وضعیت ناراضی هستند و اعلام کردند که اگر این روند ادامه داشته باشد نمی‌توانند فعالیت کنند ؛ بسیاری از شرکت‌های مسافری با اطلاعیه دولت برای دریافت تسهیلات کرونا موفق به نام نویسی نشدند ، ضمن اینکه شرایط دریافت تسهیلات کرونا بسیار سخت و پیچیده است که رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل مسافری را از پیگیری و نام‌نویسی منصرف کرده است .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه از جبران خسارت کاهش مسافر در ایام شیوع کرونا گفت و اظهار کرد : برای اتوبوس‌ها تاکنون نتوانسته ایم خسارت ناشی از کاهش ظرفیت مسافر را جبران کنیم ، به دلیل اینکه بهای بلیت بالا است و سرشکن کردن خسارت ناشی از صندلی های خالی باعث می شود قیمت بلیت افزایش داشته باشد و همین عامل قدرت خرید بلیت از مسافر را می‌گیرد .

حردانی در خصوص تامین مواد گندزدایی از طرف سازمان‌های مربوطه گفت و ادامه داد : انتظار می رود سازمان پایانه های شهرداری اهواز ، مرکز بهداشت شرق اهواز و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان در خصوص تامین مواد ضدعفونی و بهداشتی همکاری لازم را با شرکت‌های مسافربری داشته باشند ولی تاکنون متاسفانه موفق نشده ایم .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه خاطر نشان کرد : برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شرکت‌های مسافربری را الزام به رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی پیش از حرکت و سوار کردن مسافر کرده ایم تا فضای اتوبوس را کاملا ضد عفونی کنند .

وی ادامه داد : شرکت‌های مسافربری باید با ظرفیت یک صندلی خالی بین مسافران بلیت را توزیع کنند و تقریبا یک سوم ظرفیت اتوبوس به صورت سیستمی خالی می ماند .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه با اشاره به رعایت کردن اتوبوس ها درخصوص توقف در مجتمع های خدمات رفاهی افزود : به شرکت های مسافر بری ابلاغ شده که موظف هستند فقط هنگام نماز یا موارد ضروری توقف داشته باشند تا سلامت مسافران به خطر نیفتد .

حردانی با اشاره به اینکه راننده ها حق سوار کردن مسافر بین راهی را ندارند گفت : نظارت بر ظرفیت مسافر از مبدا با شرکت‌های مسافری است ولی در طول مسیر پلیس راه بر تعداد و ظرفیت مسافر نظارت می‌کنند که مبادا راننده ای تخلف و بیش از حد ظرفیت مسافر سوار کرده باشد .

وی با بیان اینکه تا کنون سه مورد مشکوک در مسافران شناسایی شده و مانع از سوار شدن آنها در اتوبوس شده است ، گفت : هیچگونه امکاناتی برای شناسایی بیمار از جمله تب سنج یا مرکز سلامتی در ابتدای سالن پایانه وجود ندارد که بتوانیم مانع از ورود مسافران مشکوک به کرونا در این فضا شویم و از مسئولین درخواست همکاری در این خصوص را داریم .

وسایل نقلیه عمومی

محدودیت های بهداشتی در پایانه‌های مسافری پا برجاست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نظارت و کنترل بر رعایت بهداشت شرکت های مسافربری اظهار داشت :طبق آخرین دستورالعمل صادر شده از سوی ستاد ملی و استانی مبارزه با بیماری کرونا ،  شرکت های مسافربری ملزم به رعایت تمامی محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با بیماری کرونا هستند و هیچ محدودیتی برداشته نشده است و نیز شرکت های مسافربری ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

غلامعباس بهرامی نیا ادامه داد : به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، خودروهای سواری ظرفیت خود را به سه مسافر کاهش داده و اتوبوس‌های مسافربری نیز با حداقل ظرفیت هر اتوبوس اقدام به حرکت می کنند.

وی با اشاره به توزیع ماسک بین مسافران از سوی شرکت های مسافربری و ضدعفونی اتوبوس پیش از حرکت، ادمه داد: شرکت‌های مسافری پیش از حرکت اتوبوس به مسافران بسته های بهداشتی حاوی ماسک ، پد الکلی و دستکش توزیع می‌کنند .

بهرامی نیا خاطر نشان کرد : پیشنهاد می‌شود مسافران برای سفرهای برون شهری برای تامین سلامت خود و کارکنان شرکت‌های حمل و نقل ، از مراجعه به پایانه‌های مسافربری برای خرید بلیط  اتوبوس خودداری کنند و با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی نسبت به خرید اینترنتی بلیت اقدام کنند .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به سامانه ثبت تخلف و پیشنهادات گفت  : هم استانی های عزیز می‌توانند هرگونه تخلف در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  هرگونه تخلف دیگر از سوی شرکت‌های مسافربری را طی تماس با سامانه استانی ۱۴۱، با کارشناسان مستقر در مرکز پاسخگویی به تماس‌های تلفنی این اداره کل در میان بگذارند تا در کوتاه ترین زمان، به شکایت ها رسیدگی شود.

باشیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدیدی را در سفرهای برون و درون شهری اعمال کردند تا جلوی رشد اپیدمی ویروس کرونا را بگیرند . همین محدودیت‌ها اوایل شیوع ویروس کرونا در شهرهای قرمز کشور به طور جدی اعمال شد و باعث کاهش بسیاری از ترددها و جلوگیری از شیوع بیماری و ویروس کرونا به سایر نقاط کشور شد .

با گذشت زمان و ورود به فصل تابستان و تعطیلی‌ها و از طرفی تغییر وضعیت هشدار قرمز به سفید، بسیاری از شهروندان به گمان اینکه وضعیت به حالت عادی برگشته مجدد سفرهای خود را آغاز کرده و همچنان نقل و انتقال ویروس کرونا جان تازه‌ای گرفت تا کشور را مجدد قرمز پوش کند .

دراین  میان بسیاری از صاحبان مشاغل آزاد آسیب جدی دیدند که متاسفانه برگشت به گذشته برایشان سخت است و برای برخی از کسبه در شرایط فعلی ادامه فعالیت غیر ممکن شده است . حمل و نقل و صنعت گردشگری در این میان ضربه ای خورده است که مشاغل وابسته به این صنعت با دست و پا زدن به دنبال راهی هستند تا خود را از گردآب این ویروس ناشناخته نجات دهند .

گزارش : حمیدرضا ترابی فرد

مرتبط:

هنگام سفر با کرونا چگونه از وسایل نقلیه استفاده کنیم؟

حضور گردشگران در لرستان کاهش یافت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: حضور گردشگران در این استان به دلیل شیوع کرونا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

اسکندر فلاح وند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نیمه نخست امسال ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر از جاذبه های تفریحی، تاریخی و توریستی (گردشگری) استان بازدید کردند.

وی اظهار داشت: یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۲۹ نفر در مدت مشابه سال گذشته از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید داشتند که مقایسه این آمار بیانگر کاهش یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۱۴۰ نفری گردشگران در استان است.

وی با بیان اینکه ۸۰ جاذبه طبیعی در استان وجود دارد ادامه داد: ۵۳ هزار و ۴۱۱ نفر امسال از این جاذبه ها بازدید کردند در حالیکه این تعداد ۶ ماهه نخست پارسال ۵۶۲ هزار و ۶۴۴ نفر بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه ۱۷ مجتمع گردشگری، ۲۹ دفتر خدماتی و ۶ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۳۵۰ تخت اقامتی در لرستان فعال است تصریح کرد: نیمه نخست امسال سه هزار نفر به اقامتگاه‌های بوم گردی استان مراجعه کرده اند در حالیکه این تعداد ۶ ماهه نخست پارسال ۶ هزار و ۸۸۵ نفر بود.

فلاح وند همچنین با اشاره به انجام ۷۵۶ بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و پذیرایی استان طی سالجاری گفت: اکنون ۳۸ مرکز اقامتی در استان وجود دارد که این واحدها دارای ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تخت هستند.

وی ادامه داد: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی لرستان به مسافران ارائه می کنند که ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت از جمله این مراکز هستند.

لرستان هم اکنون در شرایط قرمز شیوع کرونا قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

۷ بنای تاریخی و زیبا در استان لرستان

آبشارهای لرستان را بشناسید

معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

چهار پروژه ملی حوزه گردشگری در استان فارس به بهره برداری رسید

چهار پروژه ملی حوزه گردشگری روز پنجشنبه با دستور رئیس جمهوری و به صورت از راه دور در استان فارس به بهره‌برداری رسید.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح این پروژه‌ها که به‌صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، عنوان کرد: طرح‌های گردشگری به‌صورت همزمان در استان‌های فارس، گیلان، تهران، خراسان رضوی، یزد، مازندران، اردبیل کرمانشاه و آذربایجان شرقی به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

علی‌اصغر مونسان ابراز داشت: در حوزه گردشگری تا پیش از دولت تدبیر و امید فقط ۹۹۸ هتل در کشور به ارائه خدمات می‌پرداختند  که به این تعداد طی هفت ساله دولت ۴۹۷ هتل افزوده شد که رشدی ۵۰درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار واحد بوم‌گردی در کشور به بهره‌برداری رسیده که باعث آبادانی روستاها شده است، گفت: در این دولت شاهد رشد ۴۶ درصدی تخت‌های اقامتی بوده‌ایم.

وزیر گردشگری تعداد گردشگران خارجی را در سال ۹۲، چهار میلیون و ۸۰۰هزار نفر عنوان کرد و افزود: تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۸ به جز دو ماهه پایانی سال که گردشگری به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، به ۸ میلیون و ۸۰۰هزار نفر رسید که معادل رشدی ۸۰درصدی است.

مونسان همچنین به پروژه‌های در حال اجرا تا قبل از دولت تدبیر و امید اشاره کرد و ابراز داشت: در سال ۹۲ حدود  ۷۸۳ پروژه در حوزه گردشگری فعال بود که امروز به ۲هزار و ۴۱۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۷هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ افزون بر این در حوزه میراث فرهنگی تا قبل از دولت ۴۵۷ موزه داشتیم و فقط در این دولت ۲۵۴ موزه به این مجموعه افزوده شده است که معادل ۵۶ درصد رشد است.

وی تعداد آثار ثبت جهانی در دولت تدبیر و امید را ۱۳ ثبت عنوان کرد؛ همچنین به افزوده شدن ۱۲ هتل، ۱۷ مجتمع اقامتی-گردشگری، ۲۳ واحد پذیرایی و سفره خانه سنتی، ۵ طرح تفریحی و سرگرمی، ۳۰ اقامتگاه بومگردی با سرمایه‌گذاری به ارزش هزار و ۶۸ میلیارد تومان با هدف اشتغالزایی برای ۱۷۴۶ نفر در این مراسم اشاره کرد و ابراز داشت:  تا پایان دولت ۱۰هزار میلیارد تومان در قالب بیش از ۶۰۰ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: ۴ طرح گردشگری در آیین همزمان افتتاح پروژه‌های گردشگری در استان فارس به بهره‌برداری رسیده است که در شهرستان‌های شیراز، مرودشت، سپیدان و کوار واقع شده‌اند.

سید علی نقی طبیب لقمانی افزود: یک واحد هتل‌آپارتمان ۶۰ تخت‌خوابی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۹هزار و ۹۵۰ میلیون ریال با زیربنای ۲هزار و ۱۰۲ مترمربع و ایجاد اشتغال برای ۱۸ نفر در شیراز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: محوطه گردشگری در شهرستان سپیدان با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰هزار میلیون ریال با مساحتی بالغ بر ۸هزار و ۳۹۶ متر مربع با اشتغال ۳۵ نفر و نیز مرکز تفریحی در کوار با سرمایه‌گذاری ۲۴هزار و ۸۵۷میلیون ریال و مساحت ۱۰هزار و ۱۰۱ مترمربع با ایجاد اشتغال برای ۲۲ نفر در زمره این طرح‌ها بوده است.

لقمانی در ادامه به بهره‌برداری از اقامتگاه بومگردی لیرک در مرودشت فارس اشاره کرد و اظهار داشت: این اقامتگاه با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیون ریال با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع و بهره‌مندی از ۲۱ اتاق معادل ۱۲۰ تخت و اشتغال برای ۱۰ نفر در مراسم امروز توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با بیان اینکه پیشینه غنی فرهنگی، هنری، تاریخی و مذهبی این استان زمینه‌ساز توسعه گردشگری است، ابراز کرد: فارس در توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری، بهسازی فضاها، تشویق مردم به ایجاد کسب‌ و کار خلاق و نوآور در حوزه خدمات گردشگری به‌ویژه  اقامتگاه‌های بومگردی موفق بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۳۲ هتل، متل، هتل آپارتمان و اقامتگاه های بومگردی در استان فارس در دست بهره‌برداری است، گفت: فارس درچند سال گذشته در زمینه احداث واحدهای اقامتی از لحاظ کمی و کیفی رشدی شایان توجه داشته است که گواه امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش است.

معاون گردشگری استانداری فارس همچنین تعداد پروژه‌های در حال ساخت توسط بخش خصوصی را ۱۵۳ عنوان  اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها شامل ۳۰ هتل ، ۴۰ اقامتگاه سنتی و بومگردی، ۱۰ زائرسرا و مهمانپذیر ، ۲۸ مجتمع گردشگری عمومی ، ۱۳ سفره‌خانه سنتی، ۱۷ اردوگاه و محوطه گردشگری ، ۲ واحد تأسیسات اقامتی و پذیرایی، ۲ مجتمع خدماتی رفاهی و ۱۱ مرکز تفریحی، سرگرمی و گردشگری است.

لقمانی به ظرفیت جاذبه‌های طبیعی برای رونق صنعت گردشگری درفارس اشاره کرد و افزود:  برای تحقق این مهم نیازمند ابزارهای دقیق بازاریابی و بازارشناسی مستمر در هستیم.

منبع:ایرنا

مرتبط:

بازدید رایگان از برخی اماکن فارس در روز جهانی گردشگری

بازدید رایگان از برخی اماکن فارس در روز جهانی گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد: بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی زیر نظر این اداره کل، ششم مهرماه به مناسبت روز جهانی گردشگری رایگان است.

مطلب دریافتی حاکی است که مصیب امیری در این زمینه بیان کرد: بر این اساس، بازدید از تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخانی، نقش رستم، نقش رجب، شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، قلعه دختر، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، موزه تخت جمشید، موزه پارس، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه گرمابه حمام وکیل، موزه بیشاپور، موزه مردم‌شناسی کازرون، موزه خط و کتابت نی‌ریز و موزه باغ نشاط لار برای گردشگران رایگان خواهد بود.

برخی از مکان های تاریخی و دیدنی فارس همچون نارنجستان قوام، مسجد نصیرالملک،باغ ارم و باغ عفیف آباد در اختیار دیگر سازمان هاست.

وی با اشاره به گرامیداشت روز جهانی گردشگری اظهار کرد: شعار امسال “گردشگری و توسعه روستایی” اعلام شده است که استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و برنامه‌ریزی هدفمند در ارائه خدمات در سطح جهانی از سوی فعالان گردشگری، به‌ویژه در روستاها فرصت‌ مغتنمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بیست و هفتم سپتامبر مصادف با ششم مهرماه باعنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

همه‎ چیز درباره دیدنی ‎های شیراز

بنای دیدنی و تاریخی عمارت شاپوری در شیراز

از “مسجد وکیل شیراز” چه میدانید؟

تبدیل منزل استاد نفیسی به “خانه موزه”

شهردار منطقه ۱۲ از آمادگی شهرداری تهران برای تبدیل خانه “سعید نفیسی” به خانه موزه خبر داد.

علی محمد سعادتی، در مورد تاکید شورای شهر در مورد ایجاد خانه موزه دکتر سعید نفیسی در این منطقه با بیان اینکه ثروت‌های این خانه، کتاب‌ها به‌ویژه نسخه‌های دستخط خود این ادیب مورخ‌اند، گفت: در میان قفسه‌های کتابخانه‌ این خانه، کتاب‌های بسیاری موجود است که به دستخط زیبای خود استاد بدون یک خط‌خوردگی نگارش شده و هنوز به چاپ نرسیده است که قطعا چاپ، انتشار و معرفی این کتاب‌های نفیس هم ظرفیت علمی و هم ظرفیت گردشگری علمی-فرهنگی و حتی ظرفیت اقتصادی و درآمدزایی دارد.

وی ضمن تاکید بر انجام اقدامی درخور برای حفظ این میراث معاصر افزود: بنا به درخواست فرزند این معمار معاصر و جایگاه دکتر نفیسی برای کشور در حوزه علمی و هم در حوزه فرهنگی، پیشنهاد مشخص ما این است که با هماهنگی خود خانواده، یک هیأت امنا برای تأسیس و اداره  موزه آثار دکتر نفیسی تشکیل شود که شامل عضو خانواده، نماینده ای از  مجموعه شهرداری تهران و یک نهاد فرهنگی مثل دانشگاه، میراث فرهنگی و…  در هیات امنا حضور داشته باشند.

شهردار منطقه ۱۲ با اعلام آمادگی برای تبدیل این خانه به “خانه‌موزه” با محوریت انجام کارهای پژوهشی- فرهنگی ،ادامه داد: این خانه به همت فرزند دکتر نفیسی در سال ۹۲ ثبت ملی شده است پس از مرمت و تبدیل‌شدن این خانه به خانه‌موزه، این خانه می‌تواند زیر نظر هیأت امنا اداره شود.

وی افزود: در این خانه حدود ۳۵ هزار جلد کتاب موجود است که از این رو به کتابخانه سعید نفیسی معروف شده بود که از معتبرترین کتابخانه‌های زمان خود به شمار می‌رفت و  نفیسی را بنیانگذار مکتب نثر دانشگاهی و معمار نثر جدید معاصر ایران می‌خوانند که  بزرگ‌ترین خدمت وی به زبان و ادب و فرهنگ فارسی، تصحیح و تنقیح متون قدیمی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازدید از موزه‌ها در روز جهانی گردشگری رایگان است

تعریف ساز و کار گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از تعریف ساز و کار گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر خبر داد.

احمد حمزه زاده در دیدار با فرماندار شهرستان اهر با تاکید به ظرفیت‌های غنی شهرستان اهر در حوزه طبیعت‌گردی به عنوان دروازه بهشت ارسباران، گفت: اهر به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان در حوزه گردشگری، از ظرفیت اراضی سبز و حاصلخیزی برخوردار است که می‌توان با بهره‌مندی از این ظرفیت اماکن تجربه گردشگری کشاورزی و باغداری را برای گردشگران فراهم کرد.

وی با تأکید به این‌که بررسی و امکان‌سنجی ایجاد گردشگری کشاورزی و باغداری در شهرستان اهر براساس ضوابط و حداقل مداخله در ساختار باغات خواهد بود، ادامه داد: از مهم‌ترین اهداف ایجاد گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر در کنار حفظ باغداری و کشاورزی، درآمدزایی مکمل برای باغداران و مناطق روستایی است.

وی، آماده‌سازی الگوی مناسب با کشاورزی منطقه را مهم‌ترین ساز و کار ایجاد این ظرفیت غنی در شهرستان عنوان کرد و گفت: در تلاش خواهیم بود تا در تعریف الگوی مناسب برای ایجاد گردشگری کشاورزی در شهرستان علاوه بر تمرکز بر حفظ هویت گردشگری، به‌کارگیری سازه‌های متحرک و مداخله حداقلی در اراضی باغات را نیز در اولویت طرح‌های اجرایی قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، توسعه گردشگری کشاورزی را عاملی مؤثر در ایجاد توسعه پایدار در حوزه گردشگری و درآمدزایی منطقه عنوان کرد و تحقق این امر مهم را با مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های مربوطه میسر دانست.

فرماندار اهر نیز در این نشست با تأکید به لزوم رعایت ضوابط حفظ اراضی سبز و باغات شهرستان اهر در راستای ایجاد گردشگری کشاورزی، گفت: با وجود اراضی وسیع و باغات گسترده در شهرستان اهر و لزوم بهره‌مندی از این ظرفیت، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری کشاورزی در این شهرستان ضروری‌ است تا در این راستا علاوه بر رونق گردشگری منطقه، زمینه درآمدزایی و رونق اقتصادی کشاورزان نیز فراهم شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، رسول خدابخش در خاتمه تأکید کرد: قطعاً با تعریف ساز و کار مناسب برای ایجاد گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر، شاهد توسعه پایدار در منطقه خواهیم بود که در این راستا با آمادگی کامل از اقدامات مؤثر در راستای توسعه گردشگری و درآمدزایی برای مردم منطقه، حمایت می‌کنیم.

مرتبط:

طبیعت تابستانی و زیبای سد خونیق اهر

بازدید از موزه‌ها در روز جهانی گردشگری رایگان است

آشنایی با سد ستارخان اهر

سنگ «هماتیت» معروف به خون قرمز

امروزه گوهرسنگ‌ها به عنوان یک عامل جاذب در صنعت گردشگری جهان به شمار می‌رود. شناخت ویژگی‌های سنگ‌های قیمتیِ متعلق به مقاصد سفر که اغلب به شکل سوغات نیز مورد توجه گردشگران است، می‌تواند اطلاعات زیادی در این زمینه به علاقه‌مندان حوزه گوهرسنگ‌ها ارائه دهد.

سنگ «هماتیت» که به حدید نیز شهرت دارد، از فراوان‌ترین کانی‌های پوسته زمین است که از آن به عنوان یکی از منابع سنگ معدن یاد می‌شود. این سنگ در گذشته با عنوانی از جمله «شبانگ»، «خماهن» و «شاذنج» نیز معرفی می‌شده است.

یکی از عجایب سنگ هماتیت این است که پودر شده آن آب را به رنگ قرمز درمی‌آورد، نام هماتیت که در زبان یونانی «خون قرمز» معنی می‌شود به همین دلیل به این سنگ داده شده است. گفته می‌شود همین ویژگی هماتیت در گذشته باعث شده که مردم از این سنگ برای دفع طلسم و یا در سوگواری‌هایشان استفاده کنند.

درباره خصوصیات این سنگ گفته می‌شود هماتیت دارای شاخص شکست نور فوق‌العاده بالایی است و چون این سنگ ظاهری به صورت  شش‌وجهی و صفحه‌ای مانند دارد در گذشته برای ساخت آینه از آن استفاده می‌شده است. طیف رنگ‌های هماتیت شامل سیاه تا استیل، قهوه‌ای مایل به قرمز و خاکستری نقره‌ای می‌شود و چون پدیده چند رنگی در این سنگ وجود ندارد، تنها به به صورت مات در طبیعت یافت می‌شود.

هماتیت

هماتیت گونه‌های دیگری نیز دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سنگی سیاه‌رنگ با سطحی رنگین‌کمانی اشاره کرد، البته هماتیت بدل نیز دارد که همالایک نامیده می‌شود و از فولاد و سولفید نیکل ساخته شده است که خاصیت آهن‌ربایی را به این سنگ اهدا می‌کند.

در بررسی‌های محققان مشخص شده است که از پودر این سنگ برای نقاشی و مواد آرایشی استفاده می‌شده، برای مثال در دوران رنسانس هنرمندان نقاش در رنگ‌های خود از پودر سنگ هماتیت استفاده می‌کردند. این سنگ به دلیل خاصیت رنگی که در ذات خود دارد در گذشته به عنوان اولین کالای رنگدانه‌ای داد و ستد می‌شده است.

از منابع سنگ هماتیت نیز می‌توان به  کشورهای برزیل، کامبریا، انگلستان، نیوزلند، جمهوری چک، بنگلادش، الب، ایتالیا، استرالیا، هند، روسیه، اکراین، آفریقای جنوبی، ایالت متحده آمریکا و چین اشاره کرد. سنگ‌های برش خورده هماتیت نیز در انگلستان، آلمان نروژ و نیوزلند بیشتر از دیگر کشورها قابل دسترسی است.

هماتیت

سنگ «پیریت» و «مارکاسیت» دو سنگی هستند که به دلیل درخشندگی فلزی از آن‌ها به عنوان همتایان سنگ هماتیت یاد می‌شود. یکی از نکات قابل توجه در مورد سنگ هماتیت این است که مقادیر زیادی از این سنگ در خاک و صخره‌های مریخ کشف شده است.

در افسانه‌های قدیمی آمده است که در فرهنگ عامیانه مردم آمریکا در هنگام پیکار و جنگ بدن را با هماتیت رنگ می‌کردند تا نامرئی شوند و حتی در قرون گذشته مردم در هنگام سوگواری این سنگ را به سر و گردن خود می‌انداختند.

برخی بر این باورند که هماتیت سنگ شهامت، قدرت و استقامت است که باعث تقویت تمرکز و حافظه و مانع از جذب امواج منفی دیگران می‌شود. این سنگ همچنین به تنظیم جریان خون و کم‌خونی، گرفتگی عضلات ساق پا، رفع اضطراب و بی‌خوابی کمک می‌کند و باعث جذب آهن می‌شود.

گفته می‌شود که این سنگ برای درمان واریس، خونریزی‌های سطحی پوست، بی‌خوابی، آرتروز، بواسیر، ورم، عفونت و… بسیار مفید است و همچنین به تعادل و تنظیم چاکرای اول و چهارم بسیار کمک می‌کند.

منبع:

mineral.com

energymuse.com

مرتبط:

پریدوت سنگ باستانی مصریان

سواحل شیشه‌ای _گنجینه سنگ‌های درخشان