سیستان-بلوچستان

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان ، پهناورترین استان ایران، رکورددار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. برای سفر به این استان می‌توانید مستقیم از مبدا خود به سمت زاهدان حرکت کنید یا از کرمان وارد این استان شوید.

نقشه سیستان
  • همشهری آنلاین: بعد از گشت‌وگذار در استان کرمان از بم و ریگان عبور کنید و وارد سیستان و بلوچستان شوید. در ۲۶۰ کیلومتری بم، اولین نقطه سیستان و بلوچستان، یعنی بزمان قرار دارد. بمپور، ایرانشهر و نیکشهر در ادامه مسیر قرار دارند. سپس به دوراهی کنارک و چابهار می‌رسید، درابتدا می‌توانید به شهرستان کنارک بروید و از جاذبه‌های منحصر به فرد آن دیدن کنید. از دوراهی تا کنارک حدود ۱۰ کیلومتر راه است. از کنارک هم می‌توانید به دیدن اسکله بندر پزم، باغ‌های میوه‌های گرمسری کهیر، گل‌فشان تنگ، زرآباد و درک  بروید.سیستان و بلوچستان؛ سرزمین اسطوره‌ها/ سفر به بزمان/ سفر به بمپور/ سفر به ایرانشهر /
    جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان / جاذبه‌های گردشگری مَکُّران / دریاچه جازموریان / دریاچه هامون / شهر سوخته / روستای تمندان / کوه خواجه / قلعه سب / آتشکده کرکویه / روستای قلعه‌نو / دره نگاران
    دوغ پای – غذای محلی زاهدان /
    موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان / دین‌محمد زنگشاهی / شیرمحمد اسپندار /
    فرودگاه بین‌المللی زاهدان /

سپس به دوراهی کنارک-چابهار برگردید و به سمت چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران بروید. در مسیر بازگشت از درک به چابهار ۲۰۰ کیلومتر راه پیش رو دارید. نرسیده به چابهار در ۵ کیلومتری آن به تیس بروید و از قلعه پرتغالی‌ها، غارهای سه‌گانه بان میسیتی، قبرستان رمزآلود جن‌ها و مسجد تاریخی جامع آن دیدن کنید. بعد ازآن به چابهار می‌رسید.

پارک ساحلی لپبار، مقبره سید غلام رسول، موزه تاریخی، ساختمان قدیمی پست و گمرک، دریا کوچک و دریا بزرگ جاذبه‌های شهر چابهار هستند که مهم‌ترین آنها دریا بزرگ است؛ جایی که آبفشان‌ها و موج‌فشان‌ها با ارتفاع گاهی ۳ متر شما را میخکوب می‌کند.

در شرق چابهار هم جاده ساحلی چابهار – گواتر قرار دارد؛ در این مسیر می‌توانید تالاب صورتی لیپار، درخت انجیر معابد، سواحل ماسه‌ای رمین، سواحل صخره‌ای و چشم‌انداز بریس، کوه‌های مریخی، جنگل‌های حرا، خلیج زیبای گواتر و دلفین‌های دیدنی آن را ببینید.

می‌توانید از مرز گواتر ۷۰ کیلومتر برگردید به سمت شهرستان سرباز. سپس به سمت باهوکلات بروید و  از برکه تمساح‌ها و گاندوهای آن دیدن کنید.

بعد از شهرستان سرباز به شهرستان مهرستان یا زابلی می‌رسید. از مهرستان به سمت شهرستان سیب(سب) و سوران بروید و از قلعه آن بازدید کنید.

در چند کیلومتری سیب و سوران نیز دیگر شهرستان مرزی سیستان و بلوچستان، سراوان قرار دارد. در این شهر موزه مردم‌شناسی جاذبه‌ای عمده برای بازدید است. از سراوان به سمت روستای تاریخی دزک حرکت کنید تا مسجد دزک، قلعه بلقیس و موزه تاس کپل را ببینید. روستای بعدی پرکنت است که نباید بازدید از گمرگ آن را از دست بدهید.

سپس به سمت مقبره سلطان‌بابا حرکت کنید تا به کلپورگان برسید. موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن ۷ هزار سال تخمین زده می‌شود و سفال کلپورگان ثبت جهانی نیز شده‌است.

بعد از کلپورگان روستای دهک قرار دارد. سپس به روستای کوهک می‌رسید؛ کوهک در شرقی‌ترین نقطه ایران است.  بعد از آن ناهوک با نخلستان‌ها، قنات‌های پرآب، سنگ‌نگاره‌های دره‌نگاران خودنمایی می‌کند که زندگی چندین هزار ساله پیش از اختراع خط را نشان می‌دهد.

در ادامه مسیر به جالق، یکی ‌از شهرهای سراوان می‌رسید. بعد از آن به سمت خاش، سنگان، شمال تفتان (آتشفشان معروف) و روستای تمین، قبرستان هفتاد ملا، آبشار لادیز، شهر میرجاوه حرکت کنید و در آخر به سمت زاهدان بروید.

از زاهدان تا شمال سیستان و بلوچستان منطقه سیستان است که شامل ۵ شهر زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز می‌شود. شهرسوخته در زابل یکی از دیدنی‌های معروف این استان است که در هیمن مسیر قرار دارد.

چنانچه از کرمان وارد استان نشدید و زاهدان اولین نقطه شروع سفرتان در استان است می‌توانید همین مسیر را از زاهدان تا هرکجا که دلتان خواست برگردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *