آشنایی با فرهنگ ژاپن در “موزه ملی توکیو”

تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی‌های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ خود علاقه نداشته باشد، از همین رو موزه‌ها یکی بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ یک ملت هستند. در موزه‌ها می‌توان به تماشای آثار به جای مانده انسان‌ها و محیط اطرافشان که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند، نشست.

“موزه ملی توکیو” نیز از دسته این موزه‌ها است که در منطقه تایتو و دل پارک اوئنو توکیو واقع شده است. موزه ملی توکیو قدیمی‌ترین موزه کشور ژاپن است که در سال ۱۸۷۲ تاسیس شده است.

تاسیس این موزه در سال ۱۸۷۲ زمانی که اولین نمایشگاه توسط دپارتمان موزه وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود، اتفاق افتاده است و این نمایشگاه در اصل به عنوان افتتاحیه این موزه برگزار شد. گفته می‌شود که این موزه پس از افتتاح تغییر مکان داده اما در سال ۱۸۸۲ دوباره به مکان اصلی که همان پارک اوئنو است، بازگشته است.

موزه ملی توکیو

حدود ۱۰۰ سال است که از تاسیس موزه ملی توکیو می‌گذرد که در این مدت این مجموعه با تغییر و تحولات بسیار سازمانی و طبیعی همراه بوده است . گفته می‌شود موزه ملی توکیو در دو دوره دو نام متفاوت از جمله «امپریالیست» در سال ۱۸۸۶ و موزه سلطنتی «امپریال توکیو» در سال ۱۹۰۰ داشته که نام فعلی این موزه از سال ۱۹۴۷ بر روی مجموعه باقی مانده است.

همانطور که گفته شد این موزه علاوه بر تغییرات سازمانی که از زمان تاسیس داشته با اتفاقات طبیعی مانند زلزله که در سال ۱۹۲۳ در ژاپن اتفاق افتاد نیز رو به‌رو شده است، البته موزه ملی توکیو در سال ۱۹۴۵ طی جنگ جهانی دوم نیز یک دوره تعطیلی را تجربه کرده است.

موزه ملی توکیو یک گالری منحصر به فرد بوده که بیش از ۱۰۰ هزار شیء ژاپنی، چینی و هندی در آن به نمایش درآمده است. این موزه دارای آثار هنری و باستانی جمع آوری شده از آسیا به خصوص با تمرکز بر روی ژاپن است. اشیاء موزه ملی توکیو شامل ۸۷  دارایی گنجینه ملی ژاپن و ۶۱۰ اثر  مهم از دارایی  فرهنگی این کشور وجود دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند در این موزه از هنر مردم کشور ژاپن از جمله هنر سفالگری، مجسمه‌های بودایی، سلاح‌های تاریخی، تجهیزات نظامی قدیمی، کوزه و سرامیک‌های خاص ژاپنی و چینی، شمشیرهای سامورایی و لباس‌های معروف مردم این کشور دیدن کنند و ساعاتی را در فرهنگ مردم ژاپن غرق شوند.

موزه ملی توکیو در پنج طبقه ساخته شده که بخش‌هایی با عناوین هونکان، تیو کان، هیوکیکان، هیسیکان، هوریوجی هوموتسوکان، همچنین شیر یوکان و … را شامل می‌شود.

موزه ملی توکیو

ساختمان گالری «هونکان» که مربوط به هنرهای ژاپنی است توسط معمار بریتانیایی  طراحی شد که در زلزله بزرگ کانتو در سال ۱۹۲۳ به شدت آسیب دید. در این بخش مهمترین ویژگی‌های فرهنگ ژاپن در دو طبقه به نمایش درآمده است.

گالری «تویوکان» که بخش آسیایی موزه است در سال ۱۹۶۸ افتتاح شده و ۱۰ اتاق نمایشگاهی مختلف دارد که در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند هنر و باستان‌شناسی آسیا، از جمله چین، کره، آسیای جنوب شرقی، هند، شرق میانه و مصر را به تماشا بنشیند.

ساختمان و بخش «هیوهیکان» در این موزه به عنوان یک نمونه برجسته سبک معماری غربی دوره میجی شناخته می‌شود و اغلب در زمان رویدادها و نمایشگاه‌های موقت علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

گالری «هیسیکان» در موزه ملی توکیو به عنوان فضایی برای نمایشگاه‌های ویژه و خانه گالری باستان‌شناسی ژاپن ایجاد شد. در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند تاریخچه ژاپن را از دوره باستان تا قبل از مدرن از طریق اشیاء باستانی حاضر در مجموعه دنبال کرده و بشناسند؛ در این بخش نمونه‌هایی از سفالگری که مربوط به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد است به نمایش درآمده‌اند.

موزه ملی توکیو

«هوریوجی هوموتسوکان» نیز از بخش‌های موزه توکیو است که به واسطه حضور کارهای هنری از ۳۱۹ گنجینه سلطنتی با آخرین فناوری‌ها حفاظت می‌شود.

از آثار حاضر در این موزه می‌توان به مواردی از جمله گنجینه شوسوئین که متعلق به قرن هشتم میلادی است اشاره کرد؛ در این موزه همچنین اشیائی ایرانی مانند ساز عود، چوب معطری که بر روی آن با زبان فارسی پهلوی مطلبی نوشته، گلابدان بزرگ با سری به شکل پرنده از دوره ساسانیان، جام با سری به شکل اژدها و کاسه شیشه‌ای ۸۰ تکه‌ای متعلق به قرن ششم به نمایش درآمده است.

تعدادی از آثار موجود در موزه ملی توکیو چیزی بیش از ۱۴۰ سال قدمت دارند که برخی از آن‌ها مانند آثار تاریخی دوران مینگ و هان توسط کلکسیونر دارها به این مجموعه هدیه داده شده است، در این موزه همچنین مجموعه‌ بزرگی از مجسمه‌های بودایی به چشم می‌خورند که برای بازدیدکنندگان از این موزه می‌تواند بسیار منحصر به فرد باشد.

منبع:

www.japan-guide.com

www.britannica.com

مرتبط:

راهکار هتل‌های ژاپن برای جذب گردشگر

قلعه مجلل و زیبای اوزاکا در ژاپن

با بزرگترین نمایشگاه ژاپن آشنا شوید

سفری به روستای اسلامیه تفت

روستای فراشاه یا اسلامیه تفت در ناحیه ای دره ای واقع شده که به علت قدمت طولانی خود، دارای آثار تاریخی و مذهبی فراوانی است. روستای اسلامیه ترکیب معماری کویر و کوهپایه است که از شمال به کوه انجیرایی، از جنوب به کوه سهراب، از شرق به کوه گلو بادام و از غرب به کوه عقاب محدود می گردد.

کوچه باغ های سرسبز اسلامیه با سنگفرش های زیبا، مفروش شده که با قدم زنی در آن، یک ظهر گرم تابستانی را به روزی با نشاط و خاطره انگیز تبدیل می کند.

این روستا در کنار جاذبه های فراوان خود، به یک قطب تجاری تفت تبدیل شده و ارائه دهنده بیشترین خدمات رفاهی به مسافران و رهگذران می باشد و هرروز بر واحد های خدماتی و تجاری آن افزوده می شود.

ویژگی جغرافیایی
روستاي اسلاميه در دره اي عريض در سي كيلومتري جنوب غربي مركز استان یزد و ده كيلومتري شهرستان تفت، در دامنه شمالي شيركوه و در مجاورت كوه معروف عقاب كوه به صورت روستايي خطي در امتداد محور يزدـ شيراز واقع گرديده است. متوسط ارتفاع آن از سطح دريا ۱۷۵۰ متر و عمق آبهاي زير زميني آن ۴۰ متر مي باشد.

روستای اسلامیه تفت

صنایع دستی
صنعت دستی زنان روستای فراشاه، کرباس بافی است که به فروش نیز گذاشته می شود.

آداب و رسوم
نخل گردانی ایام محرم، روضه خوانی های ویژه، پرسه زنی روز تاسوعا، مراسم ویژه «چند چین» و …

جاذبه های گردشگری روستای فراشاه (اسلامیه)
اسلامیه از آبادی های قدیمی استان یزد ؛ دارای آثار تاریخی همچون ۴ مسجد و ۲ حسینیه، قدمگاه امام رضا (علیه السلام)، کوه عقاب، غار، چنار کهنسال ۱۵۰۰ ساله، آسیاب های آبی، آب انبارها، قنات های کهن است که به همراه خانه ها و زورخانه های قدیمی در بافت تاریخی زیبای روستا، دیدنی هستند.

قدمگاه امام رضا تفت
زیارتگاه قدمگاه اسلامیه تفت در تاریخ ۵۱۲ هـ. ق و به دستور «گرشاسب بن علی» از امرای دیلمی ساخته شده که به مسجد مشهد علی ابن موسی الرضا معروف بوده و اینک با نام مسجد جامع فراشاه شناخته می شود. سبک معماری سازه قدمگاه مرتضی علی تفت، به شکل چهارضلعی با ارتفاع ۳ متر است که یک گنبد آجری نیز بر روی آن قرار گرفته است. چند حجره و دیوار قدیمی، یک کتیبه سنگی زیبا در محراب زیارتگاه به همراه یادگارهای دست نوشته با مرکب سیاه بر دیوارهای مسجد نشان از قدمت آن دارد و به قرون ۶ و ۷ هـ. ق منسوب می شود.
قدمگاه اسلامیه تفت با شماره ثبتی ۱۰۹۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای اسلامیه تفت

عقاب کوه
عقاب کوه تفت از دیدنی های شهرستان تفت است که در ۱/۵ کیلومتری غرب روستای فراشاه قرار گرفته است.

چشمه تامهر تفت
چشمه تامهر؛ چشمه ای از بهار تا مهر است که در تابستان، محلی خنک و پُرآب برای استراحت بسیاری از مردم یزد است و در روزهای تعطیل، بیشترین بازدید کننده را دارد.

شیرکوه کوچک
شیرکوه کوچک، رشته کوهی کشیده شده از غرب به شرق شیرکوه می باشد که عمدتا در زمستان پوشیده از برف و در بهار و تابستان دارای آب بوده و در تمام فصول سال برای کوهنوردی مناسب است.

روستای اسلامیه تفت

غار اسلامیه تفت
غار اسلامیه در دامنه ارتفاعات شیرکوه واقع شده که عرض و ارتفاع آن ۲۰ متر است و بقایایی از یک قلعه قدیمی را نیز در داخل خود حفظ کرده است. این قلعه دارای ۷ دیوار خشت و کاهگلی به ارتفاع ۱۲ سانتیمتر می باشد و قدمت آن به دوره اشکانیان می رسد.

باغ های اسلامیه تفت
باغ های اسلامیه بسیار سرسبز و زیبا هستند که اغلب به روش های سنتی نگهداری شده و علاوه بر درختان و محصولات معمول کشاورزی، گیاهان خودرو نظیر شاتره، رناس، نعنا، شیرین بیان، گل ختمی، گل خواصیر و …نیز بخود دارد که ساکنان روستای اسلامیه از این گیاهان، عرقیات گیاهی و دارویی تولید و عرضه می کنند.

چنار اسلامیه
چنار اسلامیه به عنوان یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت به شمار می رود که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۸ با شماره ۶۸ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده است. این چنار قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و دارای بلندی ۱۴ متر و قطری حدود ۲۲ متر است. داخل تنه چنار توخالی و در قدیم به عنوان یک مغازه دباغی مورد استفاده قرار گرفته است. چنار اسلامیه هم اکنون در کنار جاده اصلی قرار گرفته است.

مرتبط:

کارواندر جاذبه مهم گردشگری خاش

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

آبگرم بستان آباد

تاريخچه آب درماني يا ‘هيدروتراپي’ كه قديمي ترين شيوه درمان طبي نيز به حساب مي آيد به تمدنهاي مصر – يونان و روم باستان بر مي گردد به طوري كه درباريان مصر حوضچه هايي داشتند كه به آب آنها گل و گياه و روغن هاي خاص اضافه مي كردند و تصور مي كردند كه چشمه هاي آبگرم با بهبود روند گردش خون ،مي تواند براي سلامت انسان مفيد باشد.

درسال ۱۸۸۹ ميلادي نيز سباستين نيت فرانسوي با تحرير كتاب (درمان با آب) روش درمان با آب را احياء و پدر آب درماني نوين نام گرفت. در سالهای اخیر نیز دکتر باتمانقیلیج، پزشک ایرانی مقیم آمریکا، کتاب آبدرمانی خود را منتشر کرد و نتایج آزمایشات خودرا درآن به اطلاع عموم رساند.
آبگرم بستان آباد
آبگرم بستان آباد
چشمه های آب معدنی بستان آباد در دهستان اسک کندی در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. مظهر اصلی آبگرم بستان آباد در داخل دره که خود از نوع گسلی است وجود دارد. آب آن کمی شورمزه و دبی آن ۸ لیتر بر ثانیه است. آب آن از نوع کلروسولفاته ، گازدار و گرم می‌باشد. در اطراف چشمه رسوب سیاه رنگ دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که فعالیت چشمه با گسل هایی ارتباط دارد که بخشی از گسل تبریز محسوب می‌شوند و در عین حال به فعالیت آتشفشانی سهند وابسته‌اند.
به دلیل نقش و تاثیر این چشمه در بهبود بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج، سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی، در ایام تعطیلات نوروزی گردشگران جذب شهرستان بستان آباد می شوند.
آبگرم بستان آباد
آب بستان آباد را می توان در ردیف آبهای کانی و سولفاته مختلط قرار داد که در آن مقدار کمی بی کربنات ها وجود دارد از لحاظ ترکیب این چشمه مشابه چشمه های کانی سن ژروه (stgeivais) واقع در ایالت ساو واعلیا کشور فرانسه می باشد.
آب های نامبرده کانی دارای مقادیر بسیار ناچیز بر مور و املاح لی تی یوم است و احتمالاً آبگرم معدنی بستان آباد نیز دارای این املاح باشد و خاصیت رادیواکتیویت دارد در کشورهای اروپائی از این نوع آب ها برای آرام کردن و دفع یبوست و درمان بیماریهای از قبیل گوارش استفاده می شود.
آب گرم معدنی بستان آباد نیز برای درمان بسیاری از بیماریهای یاد شده و نیز درد های مفصلی و استخوانی از قبیل پادرد،کمر درد،سر درد خیلی مفید و موثر می باشد.

مرتبط:

آشنایی با مسجد جامع تبریز

آشنایی با جنگل و آبگرم لاویج

سرعین-سرزمین چشمه های آبگرم

صفر تا صدِ گردشگری کشاورزی

اولین تصوری که با شنیدن ترکیب «گردشگری کشاورزی» به ذهن می‌رسد، این است که تعدادی از گردشگران، سرِ زمین‌های کشاورزی می‌روند و آنجا با مراحل مختلف کاشت محصولات گوناگون آشنا می‌شوند؛ «گردشگری کشاورزی» اما چیزی فراتر از این‌ است.

وقتی سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که «گردشگری و توسعه روستایی» به‌عنوان شعار سال این حوزه انتخاب شده، معاون گردشگری کشور خبر داد که زین پس به دنبال توجه بیشتر به مقوله توسعه گردشگری در روستاها و نواحی کم برخوردار خواهیم بود و پیرو همین توجه بیشتر، طی هفته گردشگری در اصفهان کارگاه‌هایی برای شناخت روستاهای هدف گردشگری و ارتقای دانش دهیاران، برگزار شد.

در این بین، نادر گیویان پور که تجربۀ برگزاری تورهای سیب، انار و انگور چینی را داشته، توجه همه را به مقولۀ «گردشگری کشاورزی» جلب می‌کند و خواستار یک برنامه‌ریزی منسجم و مشارکتی برای شروع آن در کشور است. مشروح گفت وگوی ایسنا را با او که مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران نیز هست، دربارۀ پیش‌شرط‌ها، ضرورت‌ها و برکات رونق گردشگری کشاورزی در کشور، در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 تعریف شما از گردشگری کشاورزی چیست؟

یکی از بنیادی‌ترین ابعاد گردشگری، حوزۀ فرهنگی بومی محلی هر منطقه، کشور، شهر و روستاست. در گردشگری کشاورزی که زیرمجموعه گردشگری روستایی قرار دارد، هدف این است که به حرفۀ کشاورزی نزدیک‌تر شویم. این نه‌تنها به ما به‌عنوان یک گردشگر حسی خوشایند می‌دهد بلکه آشنا شدن با جغرافیای روستاهای ایران را نیز سبب می‌شود.

در بحث گردشگری کشاورزی، تمرکز بر حوزه‌های کمتر دیده‌شده کشاورزی است. چراکه خیلی از افراد با این حرفه به‌صورت عمومی آشنا هستند اما تاکنون مراحل چیدن میوه یا آبیاری کردن و… را تجربه نکرده‌اند. بنابراین گردشگری کشاورزی می‌کوشد تا ضمن رعایت سلامت و امنیت گردشگران و با نگاه شناخت فرهنگ‌های بومی و محلی، آن‌ها را با سبک‌های مختلف کشاورزی در روستاهای مختلف ایران آشنا کند و از این فرصت برای بهبود فضای هویتی روستاها بهره ببرد.

در گردشگری کشاورزی، گردشگر از زمانی که شهر را ترک می‌کند تا زمانی که به روستا برسد، همه‌چیز را با نگاهی جستجوگر دنبال می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تک‌تک پارامترهای مربوط به محیط‌زیست مثل تمیز بودن محیط برون‌شهری که متأسفانه در سال‌های اخیر شهرداری‌ها به آن توجه جدی نداشته‌اند به چشم آن‌ها مهم بیاید. با ورود گردشگر به روستا اولین برخورد او برخورد با آداب‌ورسوم و فرهنگ اهالی است که لازم است دراین‌باره آگاهی‌های لازم به گردشگر داده شود و سپس او در فضای منطقه‌ای قرار می‌گیرد که پیش‌تر سلامت و امنیت آن توسط برگزارکننده تور بررسی‌شده است.

گردشگری کشاورزی

از مزایای گردشگری کشاورزی بگویید.

ازآنجاکه روستاهای ما از نگاه جذب سرمایه و تخصص دورمانده‌اند پیشرفت چندانی نداشته‌اند و گردشگری کشاورزی با برقراری ارتباط بین‌شهری و روستایی، باعث می‌شود تجربه کنار علم آکادمیک بیاید و روستاهای ما آبادتر شود. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی پسماند می‌شود و این نه خدا را خوش می‌آید و نه خلق را. از دیگر محاسن گردشگری کشاورزی، این است که مخاطب با سختی تولید یک محصول آشنا می‌شود و بعدازاین از نابود شدن محصولات در خانه، حمل‌ونقل و بازار جلوگیری می‌کند که همین در مجموع سود کلان و ارزش‌افزوده بسیاری برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

گردشگری کشاورزی، این فرصت را برای ما فراهم می‌کند که برای روستاهای صعب‌العبور زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را فراهم کنیم و یک دستاورد عمرانی نیز داشته باشیم.

با تجربه‌ای که ما از برگزاری «تور سیب چینی» در سمیرم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تمام گروه‌های سنی می‌توانند یک گردشگر کشاورزی باشند و این امر خانواده‌ها را برای داشتن یک اردوی علمی تفریحی دسته‌جمعی ترغیب می‌کند.

حوزۀ کشاورزی از کاشت شروع می‌شود و تا رسیدن به یک محصول قابل‌استفاده ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین در بازه‌های زمانی مختلف می‌توان روستاهای هدفی را انتخاب کرد که قسمت ویژه‌ای از این فرایند را به مخاطب عرضه کند. کشور ما پر از امکانات و الگوهای مختلف کشاورزی در شرق و غرب و شمال و جنوب است که متأسفانه تاکنون نگاه فرهنگی و ترویجی به این داشته‌ها وجود نداشته و گردشگری کشاورزی می‌تواند این خلأ را  پر کند.

با توجه به اینکه گردشگری کشاورزی در افزایش خلاقیت، توانمندی و کارآفرینی مؤثر است نقش آن در رونق  اقتصاد ما هم مهم است.

گردشگری کشاورزی

هر کسی می‌تواند تور گردشگری کشاورزی برگزار کند؟

برگزارکننده رویداد گردشگری کشاورزی، علاوه بر آگاهی از جغرافیای روستا باید به فرهنگ و رسوم اهالی آن خطه نیز توجه داشته باشد و به دلیل گسترده بودن پیش‌شرط‌های این نوع گردشگری آغاز آن در کشور سرعت خوبی نداشته است.

بعد از انتخاب شعار «گردشگری و توسعه روستایی» برای امسال، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این‌گونه را به رسمیت شناخت و به‌صورت نمادین در هفتۀ گردشگری حالت اجرایی به آن داد اما ورود به این حوزه نیازمند تدوین شیوه‌نامه‌های آموزشی دقیق در جای‌جای کشور است و بعدازاین می‌توان شرکای کلیدی مانند آژانس‌های مسافرتی، تور گردان‌ها و تور لیدرها را با ظرفیت‌های حوزه گردشگری کشاورزی آشنا کرد و تعریف صحیحی از تبادل کاری به آن‌ها یاد داد.

از کجا بفهمیم که کدام بخش ایران برای پیاده کردن طرح گردشگری کشاورزی مناسب است؟

اینکه کجای جغرافیای ایران پتانسیل چه نوع کشاورزی‌ای برای برنامه‌ریزی به‌منظور پیاده کردن گردشگری کشاورزی، در آن منطقه دارد، با علم آمایش سرزمین در ارتباط است. در این علم پتانسیل‌های طبیعی و انسانی هر منطقه مشخص‌شده که با آگاهی از آن می‌توان برنامه‌ریزی درستی داشت و برای حفظ و احیای بسیاری از فرصت‌هایی که در حال از بین رفتن است و نیز، تبدیل آن به یک جریان اشتغال‌زا تلاش کرد.

طی سال‌های گذشته مطالعاتی درباره انواع کشاورزی‌ها انجام‌شده که لازم است مجموعه‌های گردشگری به آن رجوع کنند.

blank

عملیاتی شدن گردشگری کشاورزی نیازمند مشارکت کدام نهادهاست؟

متأسفانه در کشور ما به خاطر نبود ارتباط مشخص و منظم بین بخش‌های مختلف سازمانی کمتر کار گروهی مشترک اتفاق افتاده و گردشگری کشاورزی نیازمند این ارتباط بین سازمانی است. اولین نهاد مرتبط، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که باید در معرفی این سبک از گردشگری بیش‌ازپیش بکوشد و آموزش حرفه‌ای نیروهای لازم برای توسعه آن را بر عهده بگیرد چراکه اگر فرایند آموزش و تربیت نیروی متخصص به‌درستی انجام شود ما می‌توانیم جریان خوبی را در حوزۀ توریسم کشاورزی از این طریق در کشورمان کلید بزنیم.

وزارتخانه جهاد کشاورزی نیز از آنجا که با تولید و ترویج محصولات کشاورزی در ارتباط است می‌تواند تعاملی سازنده با وزارتخانه میراث فرهنگی در این حوزه داشته باشد تا از ظرفیت سازمان‌های تعاون روستایی برای آموزش و بسترسازی این امر در روستاها استفاده کند.

از دیگر نهادهایی که می‌توان از تعامل با آن‌ها به‌منظور رونق گردشگری کشاورزی بهره برد، شهرداری و دهیاری‌هاست چراکه به‌نوعی اداره یک روستا بر عهدۀ آن‌هاست و می‌توانند همکاری خوبی با دو نهاد ذکرشده داشته باشند.

ازآنجاکه یکی از رویکردهای اصلی بحث گردشگری و اشتغال پایدار دقت در حفظ محیط ‌زیست است، سازمان محیط ‌زیست نیز می‌تواند یکی از اضلاع رونق گردشگری کشاورزی باشد.

شناساندن کیفیت آب‌وخاک این بوم به گردشگران موجب می‌شود آن‌ها در حفظ  محیط‌زیست خود کوشاتر باشند و سازمان محیط‌زیست با ارائه اطلاعات درست و حرفه‌ای در خصوص حریم و حدود محیط‌زیستی‌ای که باید برای گیاه و جانور رعایت شود می‌تواند در امر گردشگری کشاورزی نقش مؤثری را ایفا کند.

درنهایت این ظرفیت و آمادگی در انجمن احیاگران روستاهای ایران به‌عنوان تشکل تخصصی در حوزه توانمندسازی و اشتغال روستاییان هست که با همکاری سایر نهادها به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان در حوزه تشکل‌ها و جوانان کشور، بحث آموزش گردشگری کشاورزی، را به‌صورت تخصصی و تجربی با شیوه‌نامه‌هایی که از رهگذر تعامل نهادهای اشاره‌شده به‌دست‌آمده، اجرایی کند.

گردشگری کشاورزی

در حال حاضر ما کجای منظومۀ گردشگری کشاورزی ایستاده‌ایم؟

سنگ بنای گردشگری کشاورزی وجود ظرفیت‌های کشاورزی است که ما از این موهبت بهره‌مندیم. انواع و اقسام کشاورزی‌های سنتی و صنعتی در کشور ما پراکنده‌شده و از این لحاظ غنی هستیم، بنابراین در گام دوم باید تعریف تخصصی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی برای این نوع گردشگری پدید بیاید تا به اولویت سازمانی دولت تبدیل شود.

سپس ما می‌توانیم در کنار آموزش صحیح راهنمایان گردشگری ویژه حوزه کشاورزی از گردشگری کشاورزی بهره‌برداری کنیم. فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری کشاورزی نیز نیازمند حمایت رسانه ملی و رسانه‌های حقیقی و مجازی است تا بتوان با معرفی پتانسیل‌های موجود در کشور یک جریان اشتغال‌زا را رقم زد.

نقش گردشگری کشاورزی در رونق تولید چیست؟

عملی کردن شعار «رونق تولید» نیازمند شناخت فرصت‌های تولید و ارتباط با بازار است. یکی از برکات گردشگری کشاورزی این است که خرید مستقیم و بی‌واسطه تولیدکننده و مصرف‌کننده را رقم می‌زند و این بسیاری از مشکلات امروز ما در حوزه کشاورزی را رفع می‌کند. ضمن اینکه با اجرایی کردن تور گردشگری کشاورزی نه‌تنها کشاورزی یک روستا، بلکه فرصت‌های غنی فرهنگی تاریخی آن نیز به گردشگران معرفی می‌شود و از این رهگذر در حفظ آن‌ها تلاش بیشتری خواهد شد.

امسال برند گردشگری ایران با نشان «سیمرغ» رونمایی شد. روستاهای ما می‌توانند برندهای مرتبط با خود را زیرمجموعه این برند کلی تعریف کنند و  هویت خود را به گردشگران بشناسانند. باید توجه داشت که گردشگری کشاورزی منحصر به آب‌وخاک و گیاه نیست بلکه به ابعاد مختلفی از تولید می‌پردازد که شامل فرایندهای دامداری، تولید ماهی، پرورش اسب، معرفی قنات‌ها، مراحل تبدیل گوجه به رب یا شیر به لبنیات و اتفاقاتی ازاین‌دست نیز می‌شود.

مشارکت در جامعه مدنی نیازمند افزایش تعامل، مناسب‌سازی زیرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی است که این مسئله باید در مدارس نیز مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم اثر آن را در طولانی‌مدت ببینیم و گردشگری کشاورزی با برقرار ارتباط بین شهر و روستا،می‌تواند افزایش مشارکت اجتماعی را رقم بزند و اثر گسترده‌ای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با انواع تور گردشگری

کلیسای هفتوان _نمادی باقی مانده از دوره صفوی

آذربایجان غربی در شمال غربی کشور علاوه بر طببعت زیبایش به رنگین کمان اقوام و ادیان نیز شهره است استانی که با کلیساهای متعدد زیبایش انسان را به قعری از تاریخ سوق می دهد.در این گزارش به سلماس در ۹۲ کیلومتری مرکز استان برای بازدید از کلیسای هفتوان سفر می کنیم.

لازم به ذکر است سلماس دارای  ۲۴ کلیسای تاریخی ثبت  شده در فهرست آثار ملی است که متعلق به جامعه ارمنیان ایران است که این کلیسا ها شامل هفتوان ، سرنیق، سور، پکاچیک،  قلعه سربنا، مارسرگیز، درشک، قزلجه، گلزان، آفتارخان، زاویه جیک، گیلذان، تازه شهر، سوره، آخته خانه، چهریق، شیطان آباد، گلشان، محلم (دو مورد)، سرای ملک،  عیان، کوچشمک و پته ویر است.

برای بازدید از این کلیسای دوره صفوی، پس از طی حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه  از ارومیه( مرکز استان آذربایجان غربی) به سلماس وارد می شویم و برای دیدن این کلیسا به روستایی به همان نام در دهستان زولا چای می رویم.

کلیسای گئورگ مقدس به همراه بقایای تئاتر هفتوان در هسته اولیه روستا در محوطه وسیعی که دور تا دور آن حصار کشی شده واقع شده است.

در خصوص تاریخچه اثر در منابع مختلف به دوره های متفاوتی اشاره شده است اما در جبهه ورودی بنا چندین کتیبه به خط ارمنی در دیوار کار گذاشته شده است و بنای اولیه آن به قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی می‌رساند. اما در دوران صفوی بازسازی شده است. (رحمانی اهرنجانی؛ مهرداد، یادگارهای تمدن‌های کهن سلماس، سلماس: نوبل، ۱۳۸۵، صص۸۱ و ۸۲)

«در وب سایت فرمانداری سلماس سال تأسیس بنا را ۱۶۵۲ میلادی دانسته‌اند.

در وب سایت کلیساهای آذربایجان غربی  قدمت کلیسا را به سال ۱۶۲۵ میلادی نسبت داده‌اند.

کلیسای هفتوان

در مطالعات آرشیو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان، قدمت بنا با استناد به گفته‌ افراد محلی ساکن در روستا، ۱۲۰۰-۹۰۰ هجری قمری ذکر شده است.

در وبلاگ توحید ملک‌زاده دیلمقانی، نویسنده کتاب تاریخ ۱۰ هزار ساله سلماس در این‌باره چنین آمده است: این کلیسا به امر شاه عباس احداث شد و در زلزله سال ۱۳۰۹ سلماس تخریب و چند سال بعد مرمت شد. (طرح تعیین حریم کلیسای هفتوان ، مهندسین مشاور پندار پایدار، ۱۳۸۷ ،  ص ۳۴ )

با مقایسه تطبیقی این کلیسا با کلیساهای مشابه منطقه به لحاظ الگوی پلان , شیوه ساخت و مصالح به کار رفته به احتمال قریب به یقین تاریخ احداث بنا به قرن ۱۷ میلادی ومقارن دوره صفویه می رسد.

در جوار این کلیسا بقایای سر در تئاتر هفتوان نیز واقع شده است. این بنا در اثنای اشغال روس‌ها در جنگ جهانی اول و بعد از سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است و از آن به عنوان محل برگزاری تئاتر استفاده می‌شده است.

در سال‌های اخیر در مجاورت این محل بشقاب‌های چینی و ظروف فلزی با آرم تزار به‌دست آمده است.

از بنا جزء یک سر در زیبا به فرم سنتوری و چند دیوار و پایه‌های مخروبه چیزی باقی نیست. ( بی‌نام، گزارش کلیسای هفتوان آرشیو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی،‌ سال ۱۳۸۰)

پلان کلی بنا به شکل دو مستطیل مجاور هم است. ابعاد خارجی مستطیل بزرگ تر که شامل سالن اصلی کلیساست ۱۵ ×  ۳/۱۳ متر است و مستطیل کوچک تر نیز که شامل محراب و فضاهای پیرامون آن بوده مربعی به ابعاد  ۵/۹ × ۷/۹ متر است.

کلیسای هفتوان

الگوی پلان از از فرم بازیلیک تبعیت می کند.در پلان های با الگوی بازیلیک محور طولی تعیین کننده  شالوده فضایی کلیسا محسوب می شود.

قرارگیری محراب این کلیسا در منتهی‌الیه شرقی بدنه کلیساها اصلی است که بسیاری از کلیساهای جهان از آن تبعیت می‌کنند.

ورودی بنا در ضلع غربی پلان واقع شده که شامل دو طاق نمای تو در تو به ارتفاع ۸/۴ متر و ۳/۴ متر است. در داخل طاق نماها درب ورودی واقع شده و از طریق آن وارد سالن اصلی کلیسا می شویم.

برای عبور از در ورودی کلیسا کمی باید سر خم کنی تا وارد محوطه داخلی کلیسا شوی،نقل شده است که علت کوچک درست کردن درب ورودی کلیساها نسبت به سایر درب ها، حالت تعظیم گونه داشتن و احترام به محل مقدس است.

با ورود از در کلیسا به فضای داخلی، چهار ستون موجود نظر هر بیننده ای را جلب می کند، بر روی این ستون ها و دیوار های پیرامون طاق هایی با قوس جناغی اجرا شده است.

در قسمت مرکزی و بر روی چهار ستون ذکر شده یک گنبد رک دوازده ترک اجرا شده است. در ساقه گنبد دوازده نورگیر اجرا شده است که هنگام بازسازی مجدد گنبد بعد از زلزله ۱۳۰۹، ساقه آن را با مصالح چوبی و پوشش گنبد را بسیار سبک اجرا کرده‌اند.

پوشش سایر قسمت‌های بنا (ناوهای جانبی و قسمت محراب و سرودخوان) از نوع طاق و تویزه است.

در ضلع غربی این گنبد برج ناقوس کلیسا قرار دارد که این برج نیز گنبد رک کوچکتری تا کف پشت بام است.

کلیسای هفتوان

در ضلع شرقی سالن اصلی فضایی است که در کلیساهای ارامنه این فضا محلی برای دعا خواندن و سرود خوانان است.

در دو ضلع شمالی و جنوبی فضای سرود خوانان طاق نماهایی تعبیه شده و در منتهی علیه این فضا محراب کلیسا و اطاق های طرفین آن قرار گرفته اند.

تفکیک حریم سه بخش اصلی  کلیسا یعنی محل عوام  , محل سرود خوانان  و محراب با ایجاد اختلاف سطح ما بین آنها صورت گرفته چنان که محل سرود خوانان بالاتر از محل عوام و محراب بالاتر از محل سرود خوانان قرار دارد.

محراب بنا دارای پلان نیم دایره‌ای است و در دو طرف آن دو درب کوچک با قوس هلالی تعبیه شده است که به فضای پشت محراب راه دارد در جناحین محراب همچون اکثر کلیساهای منطقه، دو اتاق تعبیه شده است. در زبان ارمنی به این اتاق‌ها آونداتون (Avandaton) به معنی محل امانت می‌گویند. معمولاً در اتاق جانبی جنوبی وسایل کشیش و در اتاق جانبی شمالی اشیاء و لوازم مورد استفاده در مراسم مذهبی نگهداری می‌شود.

نماهای داخلی بنا تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر ازاره سنگی و پس از آن اندود گچ است و تزئینات خاصی در آنها انجام نشده است.

نماهای خارجی نیز با سنگ های آهکی و در قسمت  طاق نماهای ورودی با سنگ های سیاه آذرین اجرا شده است.

کلیساها علاوه بر اینکه مکان مقدسی برای ارامنه هستند،برای ما مسلمانان نیز حرمت و قداست دارند. با بازدید از کلیساهای تاریخی انگار به همان دوران سفر کرده ای و زمان از حرکت ایستاده است.

در مسیر حرکت به سلماس در آذربایجان غربی دیدن این کلیسای زیبا را از دست ندهید.

مرتبط:

آذربایجان _سرزمین قلعه‌ها

سفر کلیبر _بهشت آذربایجان

کلیسای سرکیس مقدس، بزرگترین کلیسای ارامنه تهران

بازگشایی تمام مراکز گردشگری ناژوان از امروز

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: تمام مراکز تفریحی و گردشگری ناژوان شامل آکواریوم ناژوان، باغ پرندگان، موزه صدف‌ها، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها، تله‎ سیژ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از امروز _یکشنبه ۲۷ مهرماه ۹۹_ بازگشایی می‌شود.

سید رسول هاشمیان اظهار کرد: بنا بر دستورالعمل‌های ابلاغی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی مراکز گردشگری ناژوان از یک هفته پیش تعطیل شده بود.

وی با اشاره به بازگشایی مراکز تفریحی و گردشگری ناژوان از امروز (یکشنبه)، افزود: استفاده از ماسک و دستکش توسط شهروندان هنگام بازدید از این مراکز الزامی است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: با همکاری و هماهنگی بین دفتر طرح ساماندهی ناژوان و اداره کل دامپزشکی وضعیت سلامت و بهداشتی تمامی مراکز ناژوان بررسی و تأیید شده است.

وی با بیان اینکه باغ پرندگان اصفهان به عنوان نخستین مرکز گردشگری تفریحی در اصفهان به سیستم فروش بلیط الکترونیک مجهز شده است، گفت: سهولت در خرید بلیط توسط گردشگران، حذف صف خرید بلیط در ایام پیک گردشگری و قابلیط خرید از طریق اپلیکیشن و سایت‌های اینترنتی همچنین حذف گردش پول نقد از مزایای اجرای این طرح است.

هاشمیان تاکید کرد: در حال حاضر مراکز گردشگری ناژوان، مجموعه‌های تفریحی، سرویس‌های بهداشتی و ساختمان اداری مدیریت طرح ساماندهی ناژوان روزانه سه مرتبه ضدعفونی می‌شود.

وی با اشاره به ساعت فعالیت مراکز گردشگری ناژوان، گفت: علاقه‌مندان به بازدید از باغ پرندگان می‌توانند هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح لغایت ۱۷:۳۰ به این مجموعه مراجعه کنند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه مجموعه باغ خزندگان و باغ استوایی نیز همه روز از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۹ پذیرای حضور بازدیدکنندگان خواهد بود، افزود: مجموعه آکواریوم نیز هر روزه از ساعت ۱۰:۳۰ لغایت ۱۹ میزبان حضور گردشگران و شهروندان است.

وی با اشاره به تعطیل بودن تله سیژ در روزهای شنبه گفت: مجموعه تله سیژ نیز به جز روزهای شنبه از یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۱:۳۰ فعالیت می‌کند.

منبع:ایمنا

مرتبط:

ناژوان و استقرار تیم گردشگری برای نخستین بار

موزه صدف ناژوان

ارگ ناژوان، شناسنامه تاریخی فراموش شده در دل میراث طبیعی اصفهان

بیکاری ۴۰۰ راهنمای گردشگری در آذربایجان‌شرقی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تعطیلی فعالیت راهنمایان گردشگری استان در پی شیوع کرونا، گفت: نزدیک ۴۰۰ نفر راهنمای گردشگری در استان داریم که در پی شیوع کرونا، بیکار شده‌اند.

محمد شهداد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت راهنمایان گردشگری استان در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: به غیر از مرداد و شهریور ماه که تعداد خیلی کمی از راهنمایان گردشگردی استان در خدمت مسافران داخلی بودند، بعد از آن اکثریت فعالان این حوزه به خاطر تعطیلی تورهای گروهی و ماشینی و به ویژه تورهای خارجی، بیکار بوده و یا به سایر مشاغل خارج از حوزه گردشگری روی آورده‌اند.

وی با بیان این‌که فصل کاری راهنمایان گردشگری در استان، شش الی هفت ماهه اول سال بوده و از اواخر اسفند با تورهای نوروزی شروع شده و در شهریور ماه با تورهای آخر شهریور تمام می‌شود، گفت: راهنمایان گردشگری استان نیز منتظر بودند که روند گردشگری از عید شروع شود، اما با شیوع کرونا، فعالیت‌های گردشگری نیز تعطیل شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اضافه کرد: با شیوع کرونا از اسفند ماه، مرزها بسته شد و تاکنون نیز همچنان روند ادامه دارد و فعالیت راهنمای گردشگری نیز  به صفر رسیده است.

وی با انتقاد از نبود حمایت‌های لازم از صنف گردشگری و به ویژه راهنمایان گردشگری، اظهار کرد: تنها حمایت و برنامه‌ای که وزارت گردشگری برای بخش گردشگری شامل آژانس‌ها، هتل و رستوران‌ها درنظر گرفت، تسهیلات شش الی ۱۶ میلیون تومانی با کارمزد پایین بود و از آنجایی که دریافت این تسهیلات نیز محدودیت‌ها و سختی‌هایی به همراه داشت، به همین جهت عده‌ی انگشت شماری موفق به دریافت آن شده‌اند.

وی با بیان این‌که یک فرد بدون درآمد چگونه می‌تواند بلافاصله اقساط وام را پرداخت کند؟ گفت: تنها تعداد اندکی از راهنمایان گردشگری استان از طریق آژانس‌ها بیمه شده‌اند و اکثر راهنمایان با سایر عناوین بیمه‌های خود را پرداخت می‌کنند که به جهت عدم تطبیق بیمه، بسیاری از راهنمایان گردشگری استان مشمول دریافت این تسهیلات نشدند.

شهداد خاطرنشان کرد: تامین ضامن، کم بودن مبلغ وام، شروع بلافاصله پرداخت اقساط، عدم تطبیق بیمه و… باعث شده تا تعداد کمی از کل راهنمایان گردشگری استان موفق به دریافت این تسهیلات شوند و حتی برخی افراد که مشمول دریافت وام بودند نیز عطایش را به لقایش بخشیدند.

وی با تاکید بر این‌که تربیت یک نیروی متخصص و مجرب به ویژه در بخش گردشگری و راهنمایی تور چند سال طول می‌کشد، افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری، این نیروهای مجرب به سایر مشاغل روی ‌آورده‌اند که بعدها بازگشت چنین نیروهایی به این حرفه بسیار هزینه‌بر خواهد بود و ای کاش متولیان امر توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کارت راهنمایان گردشگری تا پایان سال تمدید شد

ابهام در ورود رایگان راهنمایان گردشگری به بناهای تاریخی

امضای تفاهم نامه بین وزرای ورزش و گردشگری

وزرای ورزش و میراث فرهنگی و گردشگری برای امضای تفاهمنامه همکاری با یکدیگر دیدار کردند.

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در حاشیه امضای تفاهمنامه با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: توسعه یک کشور نیازمند مردمی است که از جسم و روح سلامت برخوردار باشند. ورزش ارزان ترین راه برای سلامت و ایجاد شور و نشاط، وحدت و غرور ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: این روزها به خاطر کرونا و تحریم ظالمانه آمریکا مشکلات اقتصادی وجود دارد اما یک پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا دیدید چه شور و نشاطی ایجاد کرد که امیدواریم استمرار یابد. سندی که ۵ سال قبل امضا کردیم اساسی بود که بتوانیم همکاری دو وزارتخانه را ادامه دهیم. امروز با اینکه وزارت میراث فرهنگی تشکیل شده، بلوغ خوبی در بین مدیران به وجود آمده تا بهتر از گذشته از این ظرفیت ها استفاده شود. با آسیب شناسی پیش نویس جدید نوشته شده است.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: بخش گردشگری با اشتغال زایی بالا می‌تواند مشکلات را حل کند و ورزش هم موثرترین راه برای وحدت ملی است. امیدواریم نقش خودمان را برای توسعه کشور ایفا کنیم.

سلطانی‌فر درباره اینکه فدراسیون ها چطور می توانند میزبانی بگیرند، عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که داریم برای گرفتن میزبانی همواره تلاش کردیم. ما برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ درخواست دادیم. برای رشته‌های سالنی مثل کشتی، ووشو و … امکان میزبانی داریم. امیدواریم با این تحریم و در مقابله با آنها بتوانیم میزبانی بگیریم.

در ادامه اصغر مونسان وزیر گردشگری هم در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: گردشگری فرابخشی است و به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز دارد. بخش گردشگری ورزشی در دنیا مهم است و با توجه به فرابخشی بودن آن به همکاری همه نهادها نیاز داریم.
مونسان اضافه کرد: یکی از بخش های مهم گردشگری توریسم ورزشی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی درباره ارز آوری گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری هم اشتغال آفرین است و هم ارز آوری دارد و توریسم ورزشی هن می تواند در درآمدهای ارزی کمک کننده باشد. با فعال کردن این بخش توریسم ورزشی تقویت می شود.
وی ادامه داد: رویدادهای مهمی در گردشگری ورزشی است که با فعال کردن آن امیدواریم به ارز آوری و آوردن گردشگر خارجی کمک کنیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره کمک به وزارت ورزش، گفت: در دولت تدبیر و امید بخش گردشگری و ورزش خیلی خوب جلو رفته است. ما ۲۲۰۰ واحد بوم‌گردی و چندین هتل افتتاح کردیم و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان پروژه هم در این بخش در دست بهره‌برداری داریم.
مونسان افزود: در حوزه ورزش هم تعداد استادیوم ها افزایش یافته است‌ و زیر ساخت‌های خوبی در دو وزارت گردشگری و ورزش وجود دارد که امیدواریم از این طریق رویدادهای بین‌المللی را توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، همچنین سلطانی فر در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته تربیت بدنی گفت: پنج سال قبل در چنین ایامی در زمان وزارت محمود گودرزی تفاهم‌نامه  ای در این زمینه بین وزارت ورزش و سازمان گردشگری به امضا رسیده است که امروز با ابعاد متنوعی این تفاهمنامه را امضا می کنیم.
وی افزود: رقمی که در بخش گردشگری ورزشی وجود دارد شرایط مناسبی فراهم می کند که با تعامل بیشتر به درآمدهای ارزی کشور و توسعه آن کمک می کند.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برگزاری المپیک توکیو با وجود اینکه یکسال به تعویق افتاده است و برگزاری آن در ٢٠٢١ نیز در پرده ای از ابهام قرار دارد، اما این رویداد در توریسم ورزشی و گردشگری ورزشی برای گردش مالی تاثیرگذار است.

سلطانی فر افزود: امروز فرصتی برای ما فراهم شده که میزبان رویدادهای بین المللی باشیم و این در گردش مالی ورزشی مهم است. لیگ های مهم فوتبال اعم از لیگ قهرمانان و جام ملت های آسیا زمینه و شرایط خوبی را برای حضور گردشگران ورزشی برای میزبان جهت درآمدزایی و گردش مالی فراهم می کند.
وی ادامه داد: امروز پس از ۴٠ سال از پیروزی انقلاب، تعداد ورزشگاه های ملی از ٢ ورزشگاه آزادی و تختی قبل انقلاب توانستیم ورزشگاه های بزرگی نظیر نقش جهان اصفهان، ورزشگاه بزرگ یادگار امام، ۵۰ هزار نفری غدیر اهواز، میانرود شیراز و ورزشگاه های ١۵ هزار نفری در استان های مختلف کشور داشته باشیم.

وزیر ورزش در پایان گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در برگزاری رشته های مختلف ورزشی داخل کشور و بویژه رشته های کویری نظیر رالی در بخش اتومبیلرانی و موتورسواری را داریم که می توانیم میزبانی آنها را بر عهده بگیریم.

در پایان علی اصغر مونسان نیز گفت: امیدواریم سند همکاری بین این دو وزارتخانه به گردشگری و صنعت توریسم ورزشی کمک کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هدف سند توسعه راهبردی گردشگری چیست؟

فناوری دیجیتال، اولویت اصلی کشورها در گردشگری

کشف سفالینه‌هایی از عصر آهن در مرسین

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین از کشف سفالینه‌هایی از دوره‌های عصر آهن و دوره پیش از مادها از گورستان باستانی مرسین خبر داد و گفت: یافته‌های گورستان مرسین نقش مهم و موثری در کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی ساکنان فلات ایران پیش از برآمدن شاهنشاهی‌های بزرگ ماد و هخامنشی دارد.

مهرداد ملک زاده یکشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۹ با اعلام این خبر اظهار کرد: در کاوش‌های اخیر نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به “سفال نخودی غربی جدید” که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد است کشف شده است.

او با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک ۳۵ گور حفاری شده است، گفت: این گورستان یافته‌های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

ملک زاده بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال ۱۳۹۳ مشخص شد، یافته‌های این گورستان به  حدود ۴۵۰ قبل از میلاد برمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

او با تاکید بر اینکه این یافته‌ها نقش موثری در رونق گردشگری و شناخت فرهنگ منطقه سمنان دارد، گفت: این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه دارد و باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

ملک زاده افزود: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳(دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه‌اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری است.

گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قراردارد و کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف گورهای اسلامی در استقرارگاه اشکانی

کشف دستکندهای زیرزمینی ارزشمند تاریخی در کاشان

کشف گورهای اسلامی در استقرارگاه اشکانی

«سومین فصل کاوش محوطه «سوغانلو ۴» در حوضه سد کانی سیب پیرانشهر به شناسایی مجموعاً ۱۰ فضای معماری و گورهای اسلامی با تدفین‌های متعلق به دوره اسلامی منجر شد.»

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افراسیاب گراوند، سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه سوغانلو ۴، با اعلام این خبر گفت: سومین فصل کاوش این محوطه در استان آذربایجان غربی، با هدف پی‌گردی سازه‌های معماری به‌دست‌آمده از فصل‌های گذشته در این محوطه آغاز شد؛ محوطه‌ای که یکی از مهمترین استقرارگاه‌های این حوضه‌ آبگیر در یک دره میان‌کوهیِ باریک و روی بلندی‌های طبیعی است.

او با بیان این‌که این دره به دلیل وجود رودخانه زاب کوچک، استعداد و توانمندی کشاورزی و خاک حاصلخیز، شرایط زیست‌محیطی مناسبی را برای انسان‌های یکجانشین و تولیدکننده غذا از دوران پیش از تاریخ تا امروز فراهم کرده است، ادامه داد: از سوی دیگر این دره با داشتن مراتع و چراگاه‌های وسیع همواره شرایط مناسب را برای گروه‌های کوچرو و چراگرد فراهم کرده که حضور محوطه‌های متعدد در نزدیکی این رودخانه و نیز روستاهای امروزی، دلیلی بر این مدعاست.

او با تاکید بر این‌که نتایج بهدست‌آمده و یافته‌های معماری به‌دست‌آمده از کاوش‌ها، نشان از اهمیت این محوطه در دوره‌های پیشین دارد، اضافه کرد: بر اساس آثار معماری به‌دست‌آمده از آن می‌توان بیان کرد که این محوطه باستانی در دو دوره زمانی مورد استقرار و استفاده قرار گرفته است که این محوطه در دوره اول استقرار خود، دارای ساختارهای معماری سنگ‌چین بزرگ با فضاهای متعدد معماری بوده که در دوره‌های بعد به عنوان گورستان استفاده شد.

سرپرست این هیئت باستان‌شناختی تاکید کرد: تدفین‌های به‌دست‌آمده از کاوش، دارای ویژگی‌های مشترک و همه‌ آنها از ساختار معماری مشابهی برخوردار هستند و تماماً در یک جهت و با اندکی اختلاف به صورت شرقی- غربی قرار گرفته‌اند.

گراوند با بیان این‌که ساختار این گورهای اسلامی با توجه به شواهد موجود به صورت چاله‌ای است به گونه‌ای که آن چاله برای تدفین یک فرد به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر کنده شده و جسد داخل آن قرار گرفته است، افزود: اجساد داخل این گورهای اسلامی همگی به پهلوی راست (رو به سمت جنوب) قرار گرفته و دست‌ها در کنار هم جمع شده‌اند و روی گورها چندین تخته سنگ و لاشه سنگ در یک ردیف چیده شده است.

این باستان‌شناس  از نکات قابل توجه در این تدفین‌ها را قرار گرفتن یک قطعه آجر سالم یا حداقل تکه‌ای از یک آجر روی قبرها دانست و افزود:از هیچ یک از گورها یافته‌های فرهنگی شناسایی نشد، اما با توجه به شواهد فوق، می‌توان اطمینان داشت که این تدفین‌ها متعلق به دوره اسلامی هستند، از سوی دیگر ساختارهای کاوش‌شده ترانشه، معمولاً با قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و لاشه سنگ‌های شیستی ساخته شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها دیوارهایی سنگی در راستاهای گوناگون هستند.

این باستان‌شناس با بیان این‌که ملات مورد استفاده در ساخت دیوارها، گل بوده و هیچ نوع اندودی روی سطوح پیرامونی خود ندارند، ادامه داد:‌ همه دیوارها و ساختارهای کاوش شده دارای قفل و بست بوده و دیوارهایی که در قسمت شرقی ترانشه و در بخش شیب‌دار و پرتگاه محوطه قرار گرفته‌اند. از کاوش‌های این محوطه باستانی مجموعاً ۱۰ فضای معماری شناسایی شده که فضاهای کاوش شده به صورت راست گوشه با پلان مربع یا مستطیل هستند که به واسطه دیوارهای سنگی یک تا چند رجی و سه ردیفه از یکدیگر جدا شده‌اند.

گراوند تاکید کرد: این فضاها ورودی‌هایی به عرض ۸۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر هستند و معمولاً با لایه‌های فرسایشی پر شده‌اند و بر مبنای گاه‌نگاری مواد فرهنگی به ویژه سفالینه‌ها و لایه‌های کاوش شده در ترانشه، مجموعاً همه‌ فضاهای شناسایی شده متعلق به یک دوره استقراری (اشکانی) هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بخشی از تاریخ گمشده اشکانی در تپه اشرف

کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف