تنگ بله برم _ دره نوردی در فارس

تنگ بله برم در موقعیت جغرافیایی N255828 E514833 در استان فارس واقع شده است. در شرق این تنگ روستای هجرت واقع شده که جاده خاکی دسترسی به آن مسیر اصلی ورود به این منطقه است.

در این دره با سه حوضچه، مسیر شنا (پانزده دقیقه ای)، یک مسیر دست به سنگ که باید به روش تنوره عبور کرد ( حدود شش متر) و یک فرود بیش از هشت متری مواجه خواهید شد، در فصل پر آبی آبشاری نیز در این مسیر دیده میشود.

به دلیل طولانی بودن مسیر پیمایش دره و عمیق بودن حوضچه های آبی که نیاز به شنا دارند باید با تجهیزات لازم برای فرود و جلیقه نجات همراه شد.

در قسمتی از مسیر، تخته سنگی مسیر عبور را مسدود کرده و آب با فاصله کمی از این سنگ در زیر آن جریان دارد. در اینجا باید نفرات سر خود را از زیر آب رد کنند تا بتوانند از این مسیر عبور کنند.

در انتهای مسیر آب با آرمش تمام به زیر سطح زمین می خزد و دیگر اثری از جریان رودخانه مشاهده نمی شود. از اینجا تا جاده حدود پنج دقیقه راه پیمایی دارد.

ابتدای دره راستای شمالی – جنوبی دارد و در پیشروی بعد، برخی از قسمت ها راستای شمال شرقی – جنوب غربی پیدا می کند. طول تنگ در حدود ۷ کیلومتر است.

با توجه به مسیر عبور آب که از سمت روستا به تنگ جاری است، و همچنین استفاده از آب در کشاورزی، آب آشامیدنی مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

تنگ بله برم

پیمایش در دره
پیمایش از روستای هجرت در یک سراشیبی به سمت اول دره که ۲۰ دقیقه زمان می برد آغاز می شود. در ابتدای دره، هارنس ها و جلیقه را پوشیده، در ادامه مسیر کمی پیمایش ساده داریم، سپس یک دست به سنگ ساده به پایین و یک دست به سنگ ساده به بالا را در پیش رو خواهیم داشت. سپس به سنگ بزرگ با یک حوضچه زیر آن می رسیم که هم می توان پرید و هم می توان از شکاف سمت راست آن پایین رفت. شکاف شامل یک دست به سنگ ۲٫۵۰m و یک دست به سنگ با شیب مثبت ۵m می باشد. برای پرش در این حوضچه مراقب سنگ های کناره ها باشید. آب معمولا شفاف است و درون آن پیداست. بعد از آن یک حوضچه دیگر پیش رو داریم و بعد بخش باریک دره آغاز می شود که همراه با یک شنای طولانی است، لازم به ذکر است که این مسیر جای توقف در کناره ها را ندارد.

تنگ بله برم

در وسط مسیر یک نقطه کم عمق داریم، دوباره یک بخش عمیق دیگر و سپس دره کمی باز تر شده ولی بلافاصله بخش باریک دیگری شروع می شود که این بخش هم شنای طولانی دارد. در وسط مسیر نیز یک سیفون ایمن وجود دارد که در فصل کم آبی از حالت سیفون در آمده و هنگام عبور سر از آب بیرون می باشد. بعد از این مجددا بخش باریک دره باز می شود و یک راه فرار در سمت راست وجود دارد که محلی زیبا برای توقف و استراحت است. سپس کمی پیمایش ساده داریم، بعد از آن یک فرود در سمت چپ با کارگاه بلوکه سنگی و طول فرود ۸٫۴۰m خواهیم داشت که این فرود ساده می باشد، در ابتدا شیب مثبت و انتهای فرود عمودی می شود.

بلافاصله بعد از فرود یک حوضچه در سمت راست وجود دارد که با فاصله از زیر یک سنگ بزرگ رد می شود. می توان وارد حوضچه نشده و از سمت چپ آن با یک دست به سنگ بالا رفت و سپس وارد حوضچه شد یا از همان ابتدا وارد حوضچه شده و از زیر سنگ عبور کرد و از سمت راست با یک دست به سنگ کوچک از حوضچه خارج شد.

بلافاصله یک سرسره کوچک خشک داریم که انتهای آن از آب فاصله دارد. حوضچه آن اغلب کم عمق بوده و تا کمر می رسد. کمی جلوتر دره کاملا خشک بوده و داغ آب بوضوح نمایان است که حدود ۱۰-۱۵m عمق را نشان می دهد و طبق گزارش ها این داغ آب مربوط به فصل بهار و هنگام پر آبی است که افراد این بخش دره را کاملا شنا می کنند.

سپس یک دست به سنگ ساده را گذرانده و در انتهای دره وارد یک حوضچه که آب گرم و کثیفی دارد می شویم، انتهای حوضچه نیز یک شیب سربالایی از گل و لجن دارد که بالا رفتن از آن کمی سخت است.

تنگ بله برم

مسیر دسترسی
مسیر شیراز- سپیدان: از شیراز وارد جاده سپیدان شده و پس از ۴۵ دقیقه ( ۴۲km ) به جاده فرعی سمت چپ می رسیم که جاده بوان (دشمن زیاری – نورآباد) نام دارد؛ وارد جاده شده و پس از یک ساعت به فرعی روستای هجرت در سمت راست می شویم؛ پس از ورود به روستا جاده خاکی شده و به یک دوراهی می رسیم که باید به چپ رفت. در این نقطه باید پیاده شد و در همان امتداد سرازیری منتهی به دره باید پیش رفت.

تنگ بله برم

مسیر شیراز-یاسوج: دسترسی به این منطقه از طریق جاده شیراز یاسوج، جاده فرعی روستای هرایجان، ده دقیقه بعد از تلمبه خانه، جاده خاکی روستای هجرت قابل دسترسی است،  فاصله روستا از ابتدای جاده دشمن زیاری ۴۵ کیلومتر میباشد و تا نورآباد ۲۰ کیلومتر است.

دسترسی به انتهای دره دو راه دارد: یکی اینکه جاده خاکی درون روستا را هنگام رسیدن به دوراهی از سمت راست رفته که یک مسیر میانبر است ولی خاکی بدی دارد و وانت رو می باشد. مسیر دیگر این است که جاده بوان را به سمت نورآباد ادامه داده و پس از روستای دشت آزادگان وارد یک فرعی آسفالت در سمت راست می شویم. از فرعی روستای هجرت تا این فرعی ۱۵ دقیقه طول می کشد. پس از ۲۰ دقیقه وارد فرعی آسفالت دیگری در سمت راست می شویم و پس از یک دقیقه به فرعی خاکی در سمت راست می رسیم که با ۱۰ دقیقه زمان به محل سوار شدن در انتهای دره می رسیم. ادامه این جاده خاکی همان میانبری است که به روستا ختم می شود. همچنین جهت برگشت به روستا می توان از بالای دره پیاده برگشت.

مرتبط:

دشت ارژن _طبیعتی بکر در فارس

تنگه رغز داراب _ هیجان پرش از آبشار

دم اسب _تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز

عمارت فاضلی ساری

یکی از ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻣﻬﻢ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ خانه های ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺗﻨﻮﻉ در اقلیم آب و هوایی که خود منجر به تنوع در ویژگی معماری خانه های ایرانی می شود که ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ به ﻧﻮﻋﯽ ﯾﮑﻨﻮﺍﺧﺘﯽ ﻇﺎﻫﺮﯼ می رسد ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺩﻗﺖ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﺑﻨﯿﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻧﻪ ﮔﻮناﮔﻮﻧﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﯾﮑﻨﻮﺍﺧﺘﯽ ﺑﻠﮑﻪ، ﻗﺮﺍﺑﺘﯽ ﻣﻮﺯﻭﻥ ﻣﺎﺑﯿﻦ این ﺩﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﻪ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ.

ﻓﻀﺎ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﻨﻬﺎ پاسخگوی ﯾﮏ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺧﺎﺹ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮﺍ و ﺣﯿﺎﻁ ﻣﺮﮐﺰﯼ در ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﻭﻥﮔﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ.
ﺣﯿﺎﻁ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺤﺮﻣﯿﺖ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺣﺮﻣﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ و ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﯾﮏ ﺧﺮﺩ ﺍﻗﻠﯿﻢ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﺁﺏ، ﻧﻮﺭ،ﮔﯿﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﻈﻢ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺟﺰﺍ ﻭ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﻓﻀﺎ ﻫﺎﯼ ﺍﻧﺪﺭﻭﻧﯽ ﻭ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ و ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻓﻀﺎﯾﯽ از حیث محرمیت با ﺗﻌﺒﯿﻪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻫﺸﺘﯽ ﺩﺭ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻭ ﻋﺪﻡ اشراف به ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﺪﻭ ﻭﺭﻭﺩ، ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻤﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ.

عمارت فاضلی ساری

سه اثر تاریخی آب انبارنو، خانه کلبادی و عمارت فاضلی ها از آثار شاخص به جای مانده از تاریخ گذشته شهر ساری می باشند. این آثار با شماه۲۵۶۱، ۲۱۴۸، ۱۹۸۱در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

عمارت قدیمی فاضلی یکی از مجموعه بنا های ارزشمند واقع درمحور تاریخی- فرهنگی آب انبار نو شهر ساری است. این بنا از ساخته های دوران قاجار بوده و در دوران پهلوی اول نیز قسمتی دیگر به آن الحاق شده است.

با توجه به تحقیقات انجام شده، عمارت فاضلی همانگونه که از نام آن مشخص است متعلق به خاندان فاضلی ها بوده است. صاحب ملک با توجه به پرس و جوهای انجام شده معلم بوده ولی از معمار بنا هیچ اطلاعاتی موجود نیست.

بناﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻪ طبقه ﺑﺎ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﺍﻯ(زیرزمین) ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﻳﺮﻳﻦ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﮐﻪ ﺟﺰﻭ ﻣﻌﺪﻭﺩ ﻣﻨﺎﺯﻝ ۳ ﻃﺒﻘﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ است، ﺩﺍﺭﺍﯼ ۳ﺣﯿﺎﻁ ﯾﮑﯽ ﺩﺭ ﺿﻠﻊ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻕ ﻭ ﺁﺧﺮﯼ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺑﻨﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺣﯿﺎﻁ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﺍﻧﺪﺭﻭﻧﯽ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽ کند.

ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻧﺪﺭﻭﻧﯽ ‏(ﺣﯿﺎﻁ ﻏﺮﺑﯽ) ﺷﺎﻣﻞ ﺣﯿﺎﻁ ﭼﻬﺎﺭﮔﻮﺵ ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ، ﺣﻤﺎﻡ ﻭ ﺳﺮﻭﯾس های ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ است.

شاه نشین این مجموعه در قسمت شرقی و در وسط آن است که از امتداد اتاق هایی که در کنار آن قرار گرفته اند بیرون زده است و بوسیله پلکان هایی که در طرفین آن تعبیه شده، به طبقه همکف مرتبط می شود.

عمارت فاضلی ساری

همچنین در حیاط اندرونی در قسمت جنوبی آن، دیوار داری طاق نماهای هلالی بوده که این طاق نماها به وسیله قاب مستطیلی محصور شده اند.

ﻫﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻳﮏ ﺷﺎﻩﻧﺸﻴﻦ (ﺳﻪﺩﺭی) ﻭ ﺍﺗﺎﻗﻰ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﻰ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﻧﻤﺎﻯ ﺑﻨﺎﻯ ﺁﺟﺮﻯ ﻭ ﺑﻨﺪﮐﺸﻰ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭﻫﺎ ﻭ ﮐﺘﻴﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﻻﻯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻗﺎﺏ ﻫﺎﻯ ﻫﻼﻟﻰ ﻭ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺷﮑﻞ ﻭ ﻣﺰﻳﻦ ﺑﻪ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﻯ ﺍﺳﻠﻴمی، ﺷﻤﺴﻪ ﺍﻯ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﺑﺎ ﺷﻴﺸﻪ ﻫﺎﻯ ﺭﻧﮕﻰ ﺍﺳﺖ.

ﭘﻠﮑﺎﻥ ﻭﺭﻭﺩﻯ ﺑﻨﺎ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ و ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺣﻴﺎﻁ ﺩﺭ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﻃﺎﻕ ﻧﻤﺎ ﻫﺎﻳﻰ ﺑﻪ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﻯ ﮔﻠﺪﺍﻧﻰ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻫﺸﺖﭘﺮ ﺗﺰﻳﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺑﺎﻡ ﺑﻨﺎ ﺳﻔﺎﻝﭘﻮﺵ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻋﻤﺪﻩ ﺁﻥ ﺳﻔﺎﻝ، ﭼﻮﺏ، ﺁﺟﺮ ﻭ ﮔﭻ ﺍﺳﺖ .ﺩﺭ ﺑﺪﻧﻪ ﺷﺮﻗﻰ ﺑﻨﺎﻯ ﻗﺎﺟﺎﺭﻯ، ﺍﻟﺤﺎﻗﺎﺗﻰ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﻯ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺘﺸﮑﻞ ﺍﺯ ﺣﻴﺎﻃﻰ ﭼﻬﺎﺭﮔﻮﺵ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻨﺎﻫﺎﻳﻰ ﺩﺭ ﻃﺮﻓﻴﻦ ﺣﻴﺎﻁ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺣﻴﺎﻁ ﺣﻮﺿﻰ ﭼﻨﺪ ﺿﻠﻌﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺩﻭﺭ ﺣﻴﺎﻁ ﺩﺭ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻃﺎﻕ ﻧﻤﺎﻫﺎﻯ ﺁﺟﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻃﺎﻕﻧﻤﺎ ﻧﻴﻢ ﺳﺘﻮﻥ ﻫﺎﻯ ﺁﺟﺮﻯ ﺗﺰﻳﻴﻨﻰ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺯﺩﻩ، ﮐﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﻓﻮﻗﺎﻧﻰ ﻃﺎﻕﻧﻤﺎﻫﺎ ﻳﮏ ﺑﺎﻧﺪ ﺗﺰﻳﻴﻨﻰ ﺍﺯ ﺳﺘﻮﻧﭽﻪﻫﺎﻯ ﭼﻮﺑﻰ ﺧﺮﺍﻃﻰ ﺷﺪﻩ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰ شوﺩ.

عمارت فاضلی ساری

ﻋﻤﺎﺭﺕ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﻯ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﻰ ﻭ ﻏﺮﺑﻰ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ، ﺩﻭ ﻃﺒﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﺮﺳﻰ ﺑﻪ ﺑﻨﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺩﻭ ﺭﺷﺘﻪ ﭘﻠﮑﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺍﻳﻮﺍﻥ ﺷﺎﻩ ﻧﺸﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.

مجموعه بنای قدیمی فاضلی از نظر دارا بودن شیوه های تزیینی آجری در نمای داخلی حیاط، درب ها و پنجره ها و ویژگی های معماری دارای ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی شایان توجه است.

تزئینات بنا شامل آجر کاری (به صورت قواره بری) در کلیه دیوار های حیاط و نقوش سنتی ساخته شده به وسیله آجر درنمای ساختمان دوره قاجار می باشد. نمای ساختمان پهلوی پنجره ای سراسری به صورت پیش آمده دارد.

فرم پنجره های این ساختمان با توجه به مقتضیات سبک معماری آن دوره با قاب های مستطیلی و حالتی خشک و نظامی وار است که بی شباهت به ساختمان های اداری ساخته شده در این دوران نیست.

عملیات مرمت عمارت فاضلی پس از حدود دو سال کار مفید در شهریور سال ۱۳۹۱ به اتمام رسیده است.

مرتبط:

برج رسکت ساری _یادمان سقوط شهاب سنگ

عمارت کلبادی _زیباترین عمارت ساری

مالخواست _روستایی خوش آب و هوا اطراف ساری

آبشار وارک لرستان

در حال حاضر بالغ ‌بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان بچشم می خورد که بیشتر این آبشارها در مسیر رودخانه ‌های لرستان قرار دارند. هفت آبشار این استان بسیار معروف است.

آبشارهای هفتگانه لرستان هر کدام در نوع خود منحصربه ‌فرد هستند که شاید نتوان امثال آنها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد. آبشار «شوی یا تله زنگ» در حد فاصل بین لرستان و خوزستان، «آبشار بیشه»، «آبشار آب سفید»، «آبشار نوژیان»، «آبشار چکان»، «آبشار سرکانه»، «آبشار وارک» و «آبشار افرینه» از آبشارهای معروف لرستان هستند که هرکدام زیبایی‌ خاصی دارند. در این قسمت به معرفی آبشار وارک میپردازیم.

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم ‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است؛ فاصله این آبشار تا شهر خرم ‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر است.

آبشار وارک لرستان

سرچشمه آبشار وارک صخره ای سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو می ریزد و آبشار دوم به وجود می آید. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد.

در فصل کم‌ آبی ارتفاع قسمت اول این آبشار بی‌ نظیر هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵.۵ متر با عرض ۵.۵۶ متر است و یکی از زیباترین منظره‌ ها را در این منطقه می ‌توان تماشا کرد.

حداکثر ارتفاع آبشار وارک به ۵۷ متر می ‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را دربرمی گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی، زالزالک و… است.

آبشار وارک لرستان

راه دسترسی آبشار وارک خرم آباد بهسازی می‌شود

مسیر دسترسی
این آبشار در جنوب شرقی خرم آباد و در غرب گردنه نوژیان و نزدیک آبشار نوژیان در روستایی با همین نام واقع شده است.
فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد –بروجرد ۴۰ کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است. برای رسیدن به آبشار وارک از همین جاده استفاده میشود، پس از طی مسافتی به یک سه راهی دیگر میرسید که اگر به سمت مشرق (دست چپ) بپیچید به آبشار نوژیان میرسید  و اگر بسمت مغرب (دست راست) بپیچید به آبشار زیبای وارک خواهید رسید، جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می شود. این مسیر طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است. یازده کیلومترمانده به آبشار جاده شوسه میباشد که ۵ کیلومتر انتهای مسیر را نمی توان از ماشین استفاده کرد و برای رسیدن به آبشار و دیدن گوشه ای از خلقت زیبای خداوند رنج پیاده روی را باید به جان خرید.

مرتبط:

۷ بنای تاریخی و زیبا در استان لرستان

آبشارهای لرستان را بشناسید

معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

مسجد قاضی _ زیباترین مسجد تاریخی عجب شیر

مسجد زیبای قاضی روستای شیشوان زیباترین مسجد تاریخی عجب شیر بوده که از دوران صفویه به نسل های کنونی به یادگار مانده است. این مسجد زیبای چوبی که شاهکاری از هنر معماری اسلامی است، در وسط میدان مرکزی روستای شیشوان قرار گرفته و به عنوان عبادتگاه از سوی مومنان محلی و بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف چوبی بی نظیر و دیدنی این مسجد که مزین به طرح های زیبای گل و بوته و طرح های اسلیمی بوده بر روی شش ستون چوبی با پایه هایی از قطعات سنگ استوار است.

مسجد قاضی عجبشیر که از نظر معماری به مساجد تاریخی سفید مراغه و کبود بناب شباهت دارد، جزو اولین مساجد تاریخی چوبی کشور بوده و دارای طاقچه های پنج و هفت قومی است.

مسجد قاضی شیشوان

ارتفاع این مسجد و همچنین پایه های سنگی آن در مقایسه با دیگر مساجد چوبی منطقه کوتاه تر بوده و از سادگی خاصی برخوردار است.

این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۵۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجه تسمیه نام روستا:

شيشوان به معني ني زار مي باشد گويا در زبان ارمني قديم يا آشوري به ني زار – شيشوان يا شوشوان مي گفته اند كه با توجه به وضع زمين هاي قريه در سابق و پيش از تغيير مسير قوري چاي اسم بامسمايي بوده است.
اين قريه در ضلع جنوب غربي شهر و دژ معروف تورچان قرار دارد و شهر فعلي عجب شير در مجاورت تورچان ساخته شده و خرابه اين دژ تاريخي و قبرستان آن هنوز باقي است.

مسجد قاضی شیشوان

موقعیت مکانی روستای شیشوان:

استان آذربایجان شرقی، شهرستان عجب شیر، بخش مرکزی، دهستان دیزجرود غربی، روستای شیشوان

مرتبط:

سفری به ماهار زنوز در دل آذربایجان شرقی

شوش قوم _کویری گمشده در دل آذربایجان شرقی

میشو داغی _کوه بی نظیر آذربایجان شرقی!

سفری به تنگ کافری بدره ایلام

ایلام یکی از بهترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران زمین می باشد که در اولین ماه اولین فصل سال می تواند هدف گردشگران قرار گیرد. وجود کوهستان های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت طبیعتی منحصر به فرد را در ایلام شکل داده است که بارز ترین آن در شکل گیری تنگ های متعدد و زیبا در اطراف این کوه دیده می شود. تنگ هایی که علاوه بر جاذبه ذاتی طبیعی خود، در برخی از آن ها یادگارهایی از تاریخ و پیشینیان ما به چشم می خورد. تنگه کافری یکی از نقاط بسیار زیبای استان میباشد . این تنگه از چشمه های متعددی تشکیل میشود که یکی از آنها سراب زیبای کلم می باشد.این تنگه قدمت تاریخی بالایی دارد که از آثار تاریخی آن می توان غار شداد را نام برد.

تنگ کافری
در سه کیلو متری شمال شهرک ولیعصر بطرف تنگه سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگ کافری از کنار آن می گذرد که جاده آن خاکی و شنی است و چند بار باید از رودخانه ای که به تنگه می رسد عبور کرد .این رودخانه از کلم سر چشمه می گیرد و پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد . باتوجه به اینکه سد هینی مینی آبگیری شده بر اثر عقب نشینی آب که قبلا”تنگه کافری به تنگ برنجان در عرب رودبار که رودخانه سیمره از آن می گذرد و قابل عبور بود بر اثر آبگیری سد هم اکنون غیر قابل عبور شده آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می خورد که نشان از قدمت و اهمیت آن دارد. جنگل های وسیع بلوط و ون و کرف و گونه های جانوری مانند سنجاب ایرانی جذابیت های دیگری است که در این منطقه قابل مشاهده است .

تنگ کافری
طول تنگ کافری در حدود دو کیلو متر و ارتفاع آن از سطح دریا حدودا” هفتصد متر است. در یک کیلو متری مدخل ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است همچنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری محسوب می شود

دره هاي برنجان و كافري دو دره بسیار زيبا در منطقه سرتنگ بان پرور (شهرك وليعصر فعلي) قرار دراند. دره كافري در منطقه رووه واقع شده است. (قديم تر به آن سيوان مي گفته اند). آثار يك سد قديمي در انتهاي آن و نزديك به بره هله هنوز وجود دارد منطقه له لار يك منطقه تاريخي ست كه در دهانه شمالي تنگه كافري قرار دارد.
منطقه گلوز نيز در دهانه دره بسيار زيبا وديدني برنجان به فاصله كمتر از دو كيلومتراز دره كافري قرار دارد. در انتهاي شمالي دره برنجان نيز آثار ي وجود دارد كه بيشترشبيه به يك راه دار خانه يا منطقه اي براي حفاظت و نگهباني بوده است. در منطقه گلوز نيز آثاري از شهر هاي دوره ساساني وجود دارد.

مرتبط:

آبشار اما ایلام _تماشای شگفتی طبیعت

آبشار گچان _آبشاری زیبا در ایلام

دره ارغوان ایلام ، بهشت رنگ‌ها

بوئینگ در ماه گذشته حتی یک هواپیما هم نفروخت

 شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ پس از تجربه سقوط‌های جنجالی مدل مکس ۷۳۷ این شرکت و رکود بازار مسافرت‌های هوایی در اثر همه‌گیری کرونا، اعلام کرد که در ماه سپتامبر گذشته (شهریور- مهر) حتی یک هواپیما هم نفروخته است.

به گزارش روزپنجشنبه ایرنا، هواپیمای مسافربری آمریکایی بوئینگ تاکنون در مجموع ۱۸ حادثه داشته که هشت مورد آن مرگبار بوده است.با سقوط دو هواپیمای ۷۳۷مکس دراندونزی واتیوپی درسال ۱۳۹۷ و در پی پس گرفتن سفارش های خرید قبلی، بوئینگ با بحران خرید هواپیما از این شرکت مواجه شد. این وضعیت بحرانی به ویژه از سال گذشته بر اثر گسترش ویروس کرونا و کاهش مسافرت های هوایی به حدی جدی شده که مدیران این شرکت را وادار کرد روز گذشته (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کنند که در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) هیچ فروشی نداشته‌اند.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، مدیران این شرکت هواپیمایی آمریکایی در این بیانیه همچنین ازپس گرفتن سفارش خرید ۵۱فروند هواپیما از سوی مشتریان این شرکت در ماه میلادی گذشته خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت بوئینگ در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ تنها ۲۸ فروند هواپیما به مشتریانش تحویل داد در حالی که در سال گذشته در بازه زمانی مشابه، این رقم ۶۳ فروند بوده است.

شرکت بوئینگ در سال جاری تنها ۶۷ سفارش خرید دریافت کرده است و در همین حال ۴۴۸ سفارش قبلی نیز به دلیل وضعیت بحرانی صنعت هوانوردی و گردشگری پس گرفته شده اند.

این در حالی است که شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس، رقیب دیرینه بوئینگ، با وجود ابتلا به پیامدهای همه گیری کرونا، در ماه گذشته فروش ۵۷ فروند هواپیما را ثبت کرده که رقمی بیش از دو برابر میزان فروش رقیب آمریکایی خود در فصل سوم سال بوده است.

میزان خسارات بوئینگ به حدی است که امسال هزاران کارمند خود را اخراج کرد و تلاش کرد با گرفتن وام های خصوصی و خرید اوراق قرضه بر بحران خود فائق آید؛ با این وجود، توفیق بوئینگ در آینده چندان مشخص نیست، بخصوص که بحران مالی این شرکت به قبل از شیوع ویروس کرونا بر می‌گردد.

این شرکت آمریکایی تا پیش از سقوط دو هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس، غول صنایع هواپیماسازی جهان محسوب می شد و در سال ۲۰۱۸ حدود صد میلیارد دلار فروش داشت؛ اما وضعیت شرکت بحران زده بوئینگ باعث شد که ایرباس، رقیب اصلی آن، در سال ۲۰۱۹ با رشدی حدود ده درصد، پس از ۹ سال دوباره عنوان بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان را از آن خود کند.

به گزارش رویترز، شرکت ایرباس در سال ۲۰۱۹، ۸۶۳ فروند هواپیما تولید کرده در حالی که میزان تولید بوئینگ با کاهشی چشمگیر در سال گذشته، تقریبا به نصف تولید خود در سال ۲۰۱۸ (۸۰۰ فروند) رسیده است.

اگرچه با توجه به آمار ماه‌های گذشته به نظر می رسد که ایرباس تا پایان سال برتری خود را بر بوئینگ حفظ کند، اما این شرکت اروپایی نیز از زیان های همه گیری کرونا بی نصیب نبوده است.

مناقشه ایرباس– بوئینگ، یکی از اختلاف های آمریکا و اتحادیه اروپاست که از سال ۲۰۰۴، بر سر تعیین تعرفه های بازرگانی برای این دو هواپیما به وجود آمده و از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ شدت گرفته است. از آنجا که مقامات اروپایی نسبت به عزم واشنگتن برای حل و فصل این مناقشه امیدی ندارند، انتظار می رود این موضوع به خصومت تجاری در روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا منجر شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

فروش شرکت هواپیما سازی بوئینگ به صفر رسید

سفر با هواپیما در دوران پاندمی کرونا چقدر ایمن است؟

ممنوعیت موقت سفر با اما و چرا

سرانجام پس از پنج ماه ستاد مقابله با کرونا در آستانه تعطیلات نیمه‌بلند پایان هفته، تردد بین پنج کلان‌شهر را ممنوع کرد. آخرین‌بار اردیبهشت‌ماه بود که چنین تصمیمی به اجرا گذاشته شد. با این حال تکلیف سفرهای ریلی و هوایی و ادامه فعالیت تورها، مراکز اقامتی و سایر تاسیسات گردشگری و همچنین چگونگی سفر در شهرها و استان‌های دیگر در تعطیلات پیش رو هنوز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، حدود هشت ماه است که ویروس کرونا در کشور شایع شده اما هنوز راهبرد روشنی برای سفرهای داخلی وجود ندارد، در نتیجه با هر تعطیلی، نگرانی‌ها از بابت شیوع بیشتر ویروس کرونا اوج می‌گیرد تا آن‌جا که حتی  مقام معظم رهبری  اخیرا گفتند: «بعضی سفرها باید ممنوع شود همچنان که ملاحظه کردید، [منع] سفر اربعین را مردم متدین و مؤمن ما پذیرفتند که گفتیم نروید به طرف مرز، نرفتند؛ این خیلی مهم است. در قضیه عزاداری‌ها که ستاد ملّی مبارزه‌ با این بیماری ضابطه معین کرد، مردم مؤمن و متدین که پایبندند، ضابطه را دقیق رعایت کردند؛ این باید در زمینه‌های گوناگون تسری پیدا کند و باید اجباری و الزامی شود؛ جلو بعضی از سفرها واقعاً باید گرفته بشود؛ گاهی بعضی از سفرها موجب می‌شود که شیوع، بی‌محابا و بدون قابلیت کنترل انجام بگیرد که واقعاً مایه تأسف است.»

این سخن ۲۱ مهرماه در مراسم دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح بیان شد و حالا وزیر بهداشت روز چهارشنبه (۲۳ مهرماه) در آستانه آغاز تعطیلات پایان هفته درحالی‌که بسیاری بار سفر را بسته و راهی شده‌اند، از منع رفت و آمد در پنج شهر به مدت سه روز تعطیلی ماه صفر خبر داده است. سعید نمکی گفته است: «روز گذشته از رییس‌جمهور درخواست کردم اجازه دهند در پنج شهر مهم که شیوع بالاست مانند کلان‌شهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد اعلام کنیم که بلافاصله موافقت کردند و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کردند.»

این تصمیم مقطعی وزارت بهداشت ظاهرا فقط سفرهای جاده‌ای را نشانه گرفته و همانند دوران اولیه شیوع کرونا محدودیتی برای سفر با وسایل نقلیه عمومی (ریلی، هوایی و …) قائل نشده است. از طرفی مشخص نیست در تعطیلات پیش ‌رو سفر در استان‌های دیگر چه وضعی داشته باشد و چگونه مدیریت شود. به نظر می‌رسد هنوز راه حلی برای سفر در داخل کشور  وجود ندارد و تصمیم‌های ناپایدار با توجه به تعطیلات ماه‌های پیش‌ رو و البته جهش‌ها و تغییرات ویروس کرونا ـ به گفته وزیر بهداشت ـ چندان نتواند به مدیریت سفرهای داخلی کمک کند.

واضح است که دوگانگی مواضع وزارتخانه‌های بهداشت و گردشگری درباره موضوع سفر، اجازه نمی‌دهد ساختار اصولی برای مسافرت‌ها تعریف و اجرا شود، در نتیجه در آستانه هر تعطیلی تنها با هدف قرار دادن حجم سفرهای جاده‌ای و بدون توجه به تاثیر سفرهای اتوبوسی، ریلی، هوایی و تورها و اقامتگاه‌های غیرمجاز که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با قیمت‌های ارزان بدون نظارت مسافر می‌گیرند، اعتراض‌ها نسبت به تشدید شیوع ویروس کرونا در کشور توسط مسافران شدت می‌گیرد، بی‌آن‌که راه حل پایدار و اثرگذاری برای مدیریت سفرهای داخلی ارائه شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در کشور تا کنون طرح واضحی برای کنترل و مدیریت سفرهای داخلی که در حجم گسترده‌ای در شرایط حساس کرونا درحال انجام است، نداشته اما بارها از اجرای طرح «سفر هوشمند» و مذاکره با وزارت بهداشت برای برقراری این مدل از سفرها سخن گفته است؛ طرحی که چندان واضح و ملموس نیست و به نظر می‌رسد پایه آن مبتنی بر رعایت همان پروتکل‌های بهداشتی در اماکن تحت نظارت این وزارتخانه باشد. معاون گردشگری نیز در تعریف کلی طرح «سفر منفرد و هوشمند» که اردیبهشت‌ماه به ستاد مقابله با کرونا ارائه شد، فقط به این جمله بسنده کرده است: «انجام سفر با رعایت همه پروتکل‌ها، تدابیر و موازین بهداشتی.»

بررسی وضعیت برخی تاسیسات گردشگری تحت مدیریت این وزارتخانه نیز نشان می‌دهد دستورالعملی که هم‌اکنون در بعضی از این اماکن اجرا می‌شود همان پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا است که برخی آن را با دستورالعمل‌های بین‌المللی نیز درآمیخته‌اند، هرچندواحدهایی هم هستند که با توجیه تعطیلی و نداشتن مسافر، دستورالعملی را رعایت نمی‌کنند.

در این بین، دست‌اندرکاران گردشگری که صاحبان سرمایه در این حوزه نیز به شمار می‌آیند و دوران رکود و بحران را سپری می‌کنند، معتقدند سفرهای غالبا شخصی که درحال انجام است، نه تنها حاصل چندان و درآمدی برای گردشگری نداشته که اتفاقا بیشترین مخاطره را در زمان همه‌گیری کرونا داشته و از طرفی، عامل بی‌اعتباری گردشگری شده است.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ با انتقاد از بی‌برنامگی در سفرهای داخلی، به ایسنا می‌گوید: در زمانی که باید، سفرهای شخصی و ترددهای بین شهری را ممنوع نکردند اما مانع فعالیت تاسیسات گردشگری شدند، درحالی که آن سفرها باید ممنوع شود.

فعالان گردشگری معتقدند اگر سفر به دست آن‌ها سپرده و نظارت‌ها شدیدتر شود، مهار ویروس راحت‌تر خواهد شد. رفیعی می‌گوید: اگر سفرها تحت کنترل و مدیریت باشد، با تور انجام شود، اقامت در هتل مجوزدار باشد، آژانس‌ها هم ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، نظارت هم برقرار باشد، چرا سفر انجام نشود؟ اتفاقا این مدل سفرها را راحت‌تر می‌توان کنترل کرد. قطعا با این روش آمار شیوع کرونا در کشور هم پایین‌تر می‌آمد، اما به‌جای این کار، سفرها و ترددهای بین شهری را آزاد گذاشتند و دستور تعطیلی هتل و تور را دادند. چرا فقط سفرهای بدون برنامه و بدون تور را ممنوع نمی‌کنند؟

رفیعی اظهار می‌کند: از ابتدای سرایت ویروس کرونا به ایران، با آن‌که بارها درخواست مدیریت سفر شد، اما هیچ برنامه‌ای که بتوانیم از آن تبعیت کنیم و راهبرد روشنی داشته باشد، ارائه نشده است. آژانس‌ها که اوایل همه‌گیری، اجازه برگزاری تور نداشتند، بعد هم که تردد بین شهری آزاد شد و مردم بیشتر ترجیح می‌دهند شخصی سفر کنند، به کرات هم تور غیرمجاز و غیرقانونی درحال انجام است، کسی هم مانع نمی‌شود. این میان، گردشگری استان تهران هم می‌گوید به هر متقاضی فعالیت در فضای مجازی مجوز کار در گردشگری می‌دهد، این‌طور می‌شود که هر شخص بدون تخصص و دانشی وارد کار گردشگری می‌شود. این کارها خیانت است. باید سفر را به شکل دیگری مدیریت کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ممنوعیت سفر شبیه ممنوعیت صعود به دماوند نباشد

درخواست‌های معاون گردشگری از سازمان هواپیمایی

معاون گردشگری از رییس سازمان هواپیمایی خواست در تصمیم‌گیری برای سفرهای هوایی، رعایت حال معیشت فعالان گردشگری را در نظر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نشست معاون گردشگری و رییس سازمان هواپیمایی درحالی انجام شد که به تازگی موضوع افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی چالش‌برانگیز شد و حتی واکنش اعتراضی آژانس‌های گردشگری را در پی داشت. هرچند پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌ها و تشکل‌های آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری، دستور این افزایش نرخ که قرار بود از آبان‌ماه لخاظ شود، متوقف شد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در نشستی با تورج دهقانی زنگنه ـ رییس سازمان هواپیمایی کشوری ـ که به انگیزه مطرح کردن موضوعات روز حوزه گردشگری مرتبط با بخش حمل و نقل هوایی برگزار شد، گفت: در حال حاضر صنعت گردشگری کشور متحمل آسیب شدیدی ناشی از انتشار ویروس کووید ـ ۱۹ شده است و فعالان این حوزه با توجه به بسته بودن مرزهای کشور تنها از بخش ترددهای داخلی ارتزاق می‌کنند، لذا نیاز است در هر گونه تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه و اتخاذ سیاست‌های مرتبط با اجزای بسته سفر، موضوع معیشت بخش خصوصی گردشگری را لحاظ کنیم.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره موضوعات هر یک از زنجیره خدمات صنعت گردشگری بر کل این حوزه تاثیرگذار خواهد بود، افزود: تعاملات فرابخشی در این حوزه در بستر هماهنگی و وحدت مدیریت سبب خواهد شد تا بازار محدود و جان بی‌رمق صنعت آسیب‌دیده گردشگری کشورمان از حیات بازنایستد.

معاون گردشگری درباره ضرورت بازنگری و اصلاح «آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی  ـ جهانگردی و زیارتی» مصوب ۱۳۸۰/۳/۲۷ هیأت وزیران، گفت: نیاز است به منظور جمع‌بندی تغییرات و نهایی شدن این آیین‌نامه، نشستی با حضور تمام نهادهای فرابخشی و مرتبط با حوزه گردشگری از جمله سازمان هواپیمایی کشوری برگزارشود تا نسخه مورد توافق برای تسریع در فرآیند خدمت‌گزاری این حوزه به منظور تصویب به دولت ارائه شود.

تیموری با مطرح کردن موضوع تهیه پیش‌نویس پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور از سوی معاونت گردشگری اظهار کرد: بیشتر کشورها با هدف آماده‌سازی و احیای دوباره صنعت گردشگری خود با وجود بسته بودن و یا تدارک برای بازگشایی مرزها به تهیه ضوابط ورود گردشگران خارجی اقدام کرده‌اند، لذا اقدام صورت‌گرفته از سوی معاونت گردشگری شامل تهیه پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور می‌تواند با همکاری نهادهای فرابخشی مرتبط از جمله سازمان هواپیمای کشوری در مسیر اجرا قرار گیرد.

او افزود: ستاد ملی کرونا با بررسی وضعیت موجود کشور در خصوص انتشار ویروس کووید ـ ۱۹ موضوع پروتکل‌های ورود گردشگران خارجی به کشور را بررسی خواهد کرد تا ضمن دریافت نظرات ارگان‌های مرتبط و تصمیم‌گیری نهایی وارد فاز اجرایی شود، از این‌رو مشارکت و حمایت سازمان هواپیمایی می‌تواند در تسریع روند مربوطه موثر واقع شود.

بنابر گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری، تورج دهقانی زنگنه ـ رییس سازمان هواپیمایی کشوری ـ با استقبال از موضوعات مطرح‌شده از سوی معاون گردشگری به تشکیل کارگروهی مشترک با هدف تسریع در پیشبرد موضوعات اشاره‌شده تاکید کرد.

زنگنه با تشریح تلاش‌های صورت‌گرفته به منظور مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی خارجی و از سرگیری پروازها، بر همکاری هر چه بیشتر در روند تایید و اجرای پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور تاکید کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

در شرایط سخت کنونی نباید افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شود

شوک دوباره به صنعت گردشگری، اینبار از آسمان!

همه تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی گیلان مسدود است

استاندار گیلان با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی استان و روند افزایشی مبتلایان و بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها، گفت: همه تفرجگاه ها و مراکز تفریحی استان مسدود است و به فرمانداران تاکید شده بر استمرار این تعطیلی ها نظارت کافی داشته باشند.

ارسلان زارع شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به قرار داشتن گیلان در وضعیت قرمز کرونایی، بر لزوم پرهیز هموطنان از سفر به این استان تاکید و بیان کرد: از مردم می خواهیم در این ایام به ویژه با توجه به شرایط استان به لحاظ شیوع بیماری، به استان سفر نکنند.

وی سفر را یکی از مهمترین عوامل انتقال کرونا خواند و به افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در استان اشاره و اضافه کرد: بیشتر بیمارستان ها، درگیر ارائه خدمات به بیماران مبتلا هستند و نباید حساسیت ها نسبت به این بیماری کاهش یابد بلکه لازم است ضمن استفاده از اقلام مراقبتی به خصوص ماسک و رعایت توصیه های بهداشتی توسط عموم شهروندان، از انجام اقداماتی همچون سفر که موجب شیوع بیشتر ویروس می شود، خودداری به عمل آید.

استاندار گیلان، عادی انگاری نسبت به بیماری را اقدامی خطرناک که منجر به بروز بحران می شود، دانست و ادامه داد: بوستان ها و مراکز تفریحی و گردشگری در نقاط مختلف استان، تعطیل است و به فرمانداران نیز تاکید شده بر استمرار این تعطیلی ها نظارت کافی داشته باشند.

زارع، همه مناطق استان را طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی آلوده به ویروس ذکر و اضافه کرد: مدیریت این شرایط دشوار، نیازمند همکاری مردم و تقویت حس مسئولیت شناسی اجتماعی است و این انتظار را از عموم هم وطنان داریم که برای قطع چرخه ویروس کرونا، به مسئولان یاری رسانند.

وی با یادآوری تلاش های شبانه روزی کادر ایثارگر درمان برای حفظ سلامت جامعه گفت: قدرشناسی از اقدمات جامعه پزشکی و درمانی در جریان مقابله با کرونا، توجه و عمل به توصیه های آنان است که گامی در جهت افزایش امید و اعتماد ملی به شمار می آید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

ساحل چمخاله _ساحلی اروپایی در گیلان

ممنوعیت سفر شبیه ممنوعیت صعود به دماوند نباشد

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: امیدواریم ممنوعیت سفر های بین شهری در تعطیلات پیش ‌رو مشابه ممنوعیت صعود به قله دماوند نباشد.

وزیر بهداشت روز چهارشنبه (۲۳ مهرماه) از ابلاغ دستور رییس‌جمهور درباره ممنوعیت تردد از/ به پنج کلانشهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه به مدت سه روز خبر داد که البته این محدودیت تنها شامل سفرهای جاده‌ای می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت نیز بدون اشاره‌ای به جزئیات چگونگی اعمال این محدودیت، گفت که ممنوعیت هر نوع سفر از مبدا و یا به مقصد این شهرها از ساعت ۲۴ چهارشنبه (۲۳ مهرماه) تا ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه ۲۷ مهرماه برقرار خواهد بود. معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در نامه‌ای به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در رابطه با چگونگی اعمال محدودیت‌های رفت و آمد در این پنج شهر پیشنهادهایی داد؛ از جمله این‌که «کنترل تردد خودروهای شخصی در شهرهای تهران، کرج، ارومیه، مشهد و اصفهان به صورتی انجام شود که ممانعت از ورود و خروج از طریق پلاک خودرو و یا کارت ملی اعمال شود و رفت و آمد پلاک‌های بومی اتومبیل شخصی بین استانی البرز و تهران آزاد باشد. این پیشنهاد شامل هواپیما، قطار، اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی و اورژانس و امدادی و نیز کامیون‌های حمل و نقل مواد غذایی، لبنی و سوخت نیست.»

این تصمیم هرچند با استقبال برخی دست‌اندرکاران و فعالان گردشگری مواجه شد، واکنش‌های متفاوتی را نیز در پی داشت. سهند عقدایی ـ طراح و مجری تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی و مدیر اکوکمپ کوهستانی دماوند ـ درباره محدودیت درنظر گرفته‌شده برای تعطیلات پیش ‌رو، به ایسنا گفت: به تجربه، باور چندانی نسبت به اجرای درست این دستور ندارم، مشابه این اتفاق را در کوه دماوند شاهد بودیم. تابستان گذشته صعود به این کوه را ممنوع کردند اما نه تنها چنین اتفاقی نیافتاد که بیشتر شاهد رفتارهای ایذایی بودیم. مثلا از صبح تا ظهر یک نفر می‌ایستاد و از ۱۰ ماشین هشت ماشین را برمی‌گرداند، از ظهر تا عصر راه باز می‌شد و عصر دوباره ورود اتومبیل‌ها را محدود می‌کردند.

او افزود: تمام مدتی که قرار بود صعود به دماوند ممنوع باشد فقط رفتارهای آزاردهنده‌ای را از طرف مراجعی که ممانعت ایجاد می‌کردند، شاهد بودیم که بیشتر مردم را بی‌برنامه کرده بود. خبرهای متناقض از ممنوعیت و آزاد بودن صعود دماوند نیز به آن بی‌برنامگی‌ها دامن زد.

او همچنین بیان کرد: وقتی خبر ممنوعیت تردد بین‌شهری را اعلام می‌کنند، سوال‌ها و ابهام‌های زیادی مطرح می‌شود؛ آیا این محدودیت شامل افرادی می‌شود که در شهر دیگری مامور و یا مشغول کار بودند و حالا قصد برگشت دارند؟ برای اشخاصی که با وسیله نقلیه عمومی تردد می‌کنند چه فکری شده است؟ چه میزانی وجود دارد که تشخیص دهند مردم قصد سفر دارند یا برای ماموریت کاری از شهر خارج می‌شوند؟ چه میزان و مقیاسی برای جداسازی مردم دارند؟

عقدایی گفت: این وضعیت فقط مربوط به کرونا نمی‌شود، اتفاقات مشابه این زیاد رخ می‌دهد، مثلا اجرای تور در منطقه‌ای را به بهانه مشاهده رفتارهای منکراتی ممنوع می‌کنند، مامور نیروی انتظامی یا افراد محلی وابسته به ارگان‌های مختلف مستقر می‌شوند و ممانعت ایجاد می‌کنند،  وقتی سوال می‌کنیم چه میزان و مقیاسی برای کنترل منطقه تعیین شده است،  پاسخ مشخصی ندارند بدهند، در نتیجه شاهد رفتارهای سلیقه‌ای هستیم. در آن مواقع هم هیچ‌گونه برنامه‌ریزی را نمی‌بینیم، بیشتر رفتارها حالت ایذایی دارد و ذهن مردم را خسته می‌کند تا عطا را به لقای آن ببخشند و عده‌ای هم فرصت‌طلبی کنند و به این مناطق ممنوع و محدودشده بروند.

مرتبط:

ممنوعیت سفر گردشگری به چین

متولی سفر چرا برای ممنوعیت و تحدید سفر کاری نکرد؟