روستای اسلامیه تفت

سفری به روستای اسلامیه تفت

روستای فراشاه یا اسلامیه تفت در ناحیه ای دره ای واقع شده که به علت قدمت طولانی خود، دارای آثار تاریخی و مذهبی فراوانی است. روستای اسلامیه ترکیب معماری کویر و کوهپایه است که از شمال به کوه انجیرایی، از جنوب به کوه سهراب، از شرق به کوه گلو بادام و از غرب به کوه عقاب محدود می گردد.

کوچه باغ های سرسبز اسلامیه با سنگفرش های زیبا، مفروش شده که با قدم زنی در آن، یک ظهر گرم تابستانی را به روزی با نشاط و خاطره انگیز تبدیل می کند.

این روستا در کنار جاذبه های فراوان خود، به یک قطب تجاری تفت تبدیل شده و ارائه دهنده بیشترین خدمات رفاهی به مسافران و رهگذران می باشد و هرروز بر واحد های خدماتی و تجاری آن افزوده می شود.

ویژگی جغرافیایی
روستاي اسلاميه در دره اي عريض در سي كيلومتري جنوب غربي مركز استان یزد و ده كيلومتري شهرستان تفت، در دامنه شمالي شيركوه و در مجاورت كوه معروف عقاب كوه به صورت روستايي خطي در امتداد محور يزدـ شيراز واقع گرديده است. متوسط ارتفاع آن از سطح دريا ۱۷۵۰ متر و عمق آبهاي زير زميني آن ۴۰ متر مي باشد.

روستای اسلامیه تفت

صنایع دستی
صنعت دستی زنان روستای فراشاه، کرباس بافی است که به فروش نیز گذاشته می شود.

آداب و رسوم
نخل گردانی ایام محرم، روضه خوانی های ویژه، پرسه زنی روز تاسوعا، مراسم ویژه «چند چین» و …

جاذبه های گردشگری روستای فراشاه (اسلامیه)
اسلامیه از آبادی های قدیمی استان یزد ؛ دارای آثار تاریخی همچون ۴ مسجد و ۲ حسینیه، قدمگاه امام رضا (علیه السلام)، کوه عقاب، غار، چنار کهنسال ۱۵۰۰ ساله، آسیاب های آبی، آب انبارها، قنات های کهن است که به همراه خانه ها و زورخانه های قدیمی در بافت تاریخی زیبای روستا، دیدنی هستند.

قدمگاه امام رضا تفت
زیارتگاه قدمگاه اسلامیه تفت در تاریخ ۵۱۲ هـ. ق و به دستور «گرشاسب بن علی» از امرای دیلمی ساخته شده که به مسجد مشهد علی ابن موسی الرضا معروف بوده و اینک با نام مسجد جامع فراشاه شناخته می شود. سبک معماری سازه قدمگاه مرتضی علی تفت، به شکل چهارضلعی با ارتفاع ۳ متر است که یک گنبد آجری نیز بر روی آن قرار گرفته است. چند حجره و دیوار قدیمی، یک کتیبه سنگی زیبا در محراب زیارتگاه به همراه یادگارهای دست نوشته با مرکب سیاه بر دیوارهای مسجد نشان از قدمت آن دارد و به قرون ۶ و ۷ هـ. ق منسوب می شود.
قدمگاه اسلامیه تفت با شماره ثبتی ۱۰۹۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای اسلامیه تفت

عقاب کوه
عقاب کوه تفت از دیدنی های شهرستان تفت است که در ۱/۵ کیلومتری غرب روستای فراشاه قرار گرفته است.

چشمه تامهر تفت
چشمه تامهر؛ چشمه ای از بهار تا مهر است که در تابستان، محلی خنک و پُرآب برای استراحت بسیاری از مردم یزد است و در روزهای تعطیل، بیشترین بازدید کننده را دارد.

شیرکوه کوچک
شیرکوه کوچک، رشته کوهی کشیده شده از غرب به شرق شیرکوه می باشد که عمدتا در زمستان پوشیده از برف و در بهار و تابستان دارای آب بوده و در تمام فصول سال برای کوهنوردی مناسب است.

روستای اسلامیه تفت

غار اسلامیه تفت
غار اسلامیه در دامنه ارتفاعات شیرکوه واقع شده که عرض و ارتفاع آن ۲۰ متر است و بقایایی از یک قلعه قدیمی را نیز در داخل خود حفظ کرده است. این قلعه دارای ۷ دیوار خشت و کاهگلی به ارتفاع ۱۲ سانتیمتر می باشد و قدمت آن به دوره اشکانیان می رسد.

باغ های اسلامیه تفت
باغ های اسلامیه بسیار سرسبز و زیبا هستند که اغلب به روش های سنتی نگهداری شده و علاوه بر درختان و محصولات معمول کشاورزی، گیاهان خودرو نظیر شاتره، رناس، نعنا، شیرین بیان، گل ختمی، گل خواصیر و …نیز بخود دارد که ساکنان روستای اسلامیه از این گیاهان، عرقیات گیاهی و دارویی تولید و عرضه می کنند.

چنار اسلامیه
چنار اسلامیه به عنوان یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت به شمار می رود که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۸ با شماره ۶۸ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده است. این چنار قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و دارای بلندی ۱۴ متر و قطری حدود ۲۲ متر است. داخل تنه چنار توخالی و در قدیم به عنوان یک مغازه دباغی مورد استفاده قرار گرفته است. چنار اسلامیه هم اکنون در کنار جاده اصلی قرار گرفته است.

مرتبط:

کارواندر جاذبه مهم گردشگری خاش

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *