مجوز احداث کارخانه قند در محوطه چغازنبیل باطل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تسطیح حدود پنج هکتار از اراضی محوطه چغازنبیل برای احداث کارخانه قند گفت: مجوز جهاد کشاورزی برای احداث این کارخانه باطل شده است.

سید حکمت اله موسوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران دزفول درخصوص  واگذاری ۳۳۰ هکتار از حریم درجه یک چغازنبیل از طرف جهاد کشاورزی به یک فرد اظهارداشت: یک کارخانه قند در آنجا در سال ۹۷ استعلام گرفت تا بعد از تعیین محدوده احداث شود ولی میراث فرهنگی جواب منفی داد.

وی افزود: سرمایه گذار این کارخانه با وجود تلاش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حدود پنج هکتار از اراضی را به عنوان تجهیز کارگاه تسطیح کرد و یک دیوار بتنی پیش ساخته موقتی نیز کار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به تنظیم ۲ شکوائیه علیه این شرکت در دستگاه قضایی گفت: این اراضی در حریم درجه یک چغازنبیل واقع شده‌اند و براساس ضوابط قانونی تسطیح آنها، ممنوع و غیرمجاز بود.
وی افزود: دادگستری به استناد کارشناسی‌های صورت گرفته برای سرمایه گذار منع تعقیب صادر کرد که احساس می‌شود نظر دادگستری بر این بوده که این اتفاق و تجهیز کارگاه تزلزلی در بنیان اثر ایجاد نکرده است؛ با این وجود دادگستری مجوز استفاده از ۳۲۰ هکتار را به آنها نداده است.
موسوی با تاکید بر اینکه اجازه ادامه کار به این سرمایه گذار داده نشده است، گفت: مجوز جهاد کشاورزی استفاده از ۱۰۰ هکتار برای کارخانه بود که این مجوز نیز ابطال شد.
وی افزود: چغازنبیل یک اثر تاریخی جهانی است که باید با همکاری دوستداران این حوزه از آن حفاظت کرد.

مرمت پل باستانی دزفول ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان درخصوص حفظ پل باستانی دزفول نیز گفت: برای مرمت این پل تاریخی، افزون بر ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی، خیران میراث فرهنگی و دوستداران این حوزه نسبت به تامین آن اقدام شود.
وی به وجود افزون بر ۱۵۰ تک بنای ثبت ملی در بافت قدیم دزفول اشاره کرد و افزود: پل باستانی دزفول با حدود یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت به منظور حفاظت بیشتر سال‌ها قبل از سواره رو خارج شد و به صورت پیاده رو درآمد.
موسوی همه بناهای تاریخی استان خوزستان را نیازمند مرمت، رفع خطر، آسیب شناسی و  استحکام بخشی دانست و اظهارداشت: میراث فرهنگی متولی مرمت پل باستانی دزفول است که با توجه به اختصاص اعتبارات نسبت به مرمت آن اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه پایه‌ها و بخش‌های زیرآب پل باستانی دزفول نیازمند استحکام بخشی، مطالعه و آسیب شناسی است، افزود: حذف الحاقات عرشه و ساماندهی نمای پل نیازمند اقدامات اساسی است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف نسبت به رفع خطر و استحکام بخشی این اثر که افتخار ملی است اقدام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از اعلام آمادگی خیران برای مرمت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت خیران در قالب تفاهم نامه‌ای در میراث فرهنگی محقق می‌شود که اکنون در مرحله نیازسنجی و برآورد هزینه است.
وی افزود: شهردار و فرماندار دزفول نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قالب ستاد بازآفرینی و دیگر اعتبارات، کمک‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.
موسوی درخصوص واگذاری، حفاظت و نگهداری پل باستانی به شهرداری نیز گفت: با کلیت این امر مشکلی نداریم ولی باید جزئیات کار و مسوولیت‌های طرفین و حد و حدود مداخلات مشخص شود که قرار است کارگروهی در این خصوص تشکیل و این موارد بررسی شوند.
وی همچنین درخصوص ثبت جهانی مجموعه آثار دزفول شامل آسیاب‌ها، پل باستانی و بافت قدیم اظهارداشت: ثبت جهانی این آثار در دست بررسی و مطالعه است ولی با توجه به گستردگی کار همه دستگاه‌های متولی و دوستداران میراث فرهنگی و مردم نیز باید به این موضوع ورود کنند تا دزفول به آنچه شایسته است دست یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: دبیرخانه ثبت جهانی این آثار برای تسریع در امور با همکاری فرمانداری و شهرداری در دزفول تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: دزفول با داشتن ۲۰۰ هکتار بافت ارزشمند آجری ظرفیت ویژه‌ای در حوزه میراث فرهنگی دارد که حفاظت از این  آثار تاریخی ضروری است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

قندی که به کام چغازنبیل تلخ شد

از سفرهایی که کرونا را دور می‌زند تا تعرض به چغازنبیل

احیا بناهای تاریخی از طریق مهارت‌آموزی

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: احیا و مرمت بناهای تاریخی از طریق مهارت‌آموزی یک ضرورت است که می‌تواند به جریان جدیدی تبدیل شود.

علی اوسط هاشمی در ‌نشست مشترک توسعه همکاری‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و صندوق توسعه با قدردانی از اهتمام جدی این صندوق برای توانمندسازی گروه‌های مرجع در حوزه‌های مأموریتی خود، بیان کرد: نیاز به جریان سازی ملی و ایجاد تفاهمی بزرگ برای توسعه و توانمندسازی بخشی از جامعه در حوزه اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی داریم تا به کثرت اشتغال ثروت‌زا با توسعه و توانمندسازی از طریق مهارت نائل شویم.

او به‌ضرورت احیای تمدن غنی ایرانی تأکید کرد و افزود: در این حوزه از سرمایه‌های ملی غافل مانده‌ایم و اهمیت این موضوع در افکار مردم، متناسب با نیاز زمان جاری نشده است.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این‌که نظام آموزشی کشور باید اولویت اصلی خود را توانمندسازی سرمایه‌های انسانی قرار دهد، اظهار کرد: در حوزه بناهای تاریخی باید احیا و بازسازی، مرمت، صیانت و به تصویر کشاندن مهارت ایرانی را سرلوحه کار قرار دهیم.با تأسی از سرمایه‌های تاریخی و جغرافیایی، می‌توان صاحب سبک و نوآوری بود.

او در ادامه بر جلب و هدایت افکار به موضوع احیا و بازسازی بناهای تاریخی در مسیر توسعه اشتغال کثرت‌زا تأکید کرد و افزود: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به دنبال تخصصی کردن آموزش‌ها هستیم.آموزش را بین تمام شرکایی که مسئولیت آموزش و تخصص لازم را دارند، توزیع می‌کنیم.

دپارتمان های ملی «فرش» ایران و «آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی» تشکیل شود

اوسط هاشمی در ادامه ایجاد «دپارتمان ملی فرش ایران» و «دپارتمان ملی آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی» را اقدامی مؤثر عنوان کرد و گفت: تشکیل بانک ملی اطلاعات استادکاران مهارتی در تمامی استان‌ها با شناسایی استادکاران و صاحبان سبک و مهارت در دستور کار ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای استانی قرارگرفته است.

او تصریح کرد: تغییر در نگاه‌ها نیازمند شناسایی سرمایه‌های انسانی از جمله استادکاران، تاریخ نویسان، مؤلفان و نقش‌آفرینان کارگاه‌ها و مراکز مرتبط است.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بابیان این‌که به رقابتی که به کیفیت و دوام منتهی شود فکر می‌کنیم، گفت: هرکس ظرفیت لازم و اشتیاق داشته باشد ما در کنارش هستیم و سرمایه ملی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را در این مسیر قرار می‌دهیم.

او در ادامه افزود: استادکارانی که در سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای سازمان شرکت کنند در صورت احراز به آن‌ها گواهی‌نامه مهارت بااعتبار جهانی و در صورت تمایل مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای داده می‌شود.

مسابقه ملی مهارت مرمت بناهای تاریخی و  مهارت فرش دستباف را جهانی کنیم

اوسط هاشمی بر برگزاری مسابقه‌های ملی مهارت مرمت بناهای تاریخی و مهارت فرش دستباف باهدف جهانی کردن در استان‌هایی که در این حوزه‌ها قطب هستند، تأکید کرد و گفت: تدوین، توزیع و ترویج استانداردهای صنایعی که ثبت جهانی شده‌اند باید به‌طورجدی دنبال شود و ظرفیت حوزه پژوهش، سنجش و مسابقات مهارت این سازمان باید در این راستا قرار بگیرد.

او ادامه داد: بازار فرش دستباف ایرانی به‌عنوان سرمایه کهن ملی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و بازار فروش آن از خانه آغاز شده و به کارگاه ختم می‌شود.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعلام آمادگی این سازمان برای سنجش مهارت قالی‌بافانی که توسط صندوق توسعه معرفی می‌شوند، افزود: برای شرکت‌کنندگانی که مهارت و تخصصشان در سنجش، تأیید شود، گواهی‌نامه مهارت صادر و در صورت نیاز به دوره آموزش تکمیلی برای ارتقای کیفیت کار معرفی می‌شوند.

او خطاب به نمایندگان صندوق گفت: صندوق در حوزه کاری خود آسیب‌شناسی و نیازسنجی لازم را انجام دهد و مشخص کند که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه مرمت بناهای تاریخی به‌ویژه در حوزه توانمندسازی سرمایه‌های انسانی چه همکاری می‌تواند داشته باشد.

قطعاً بدون مهارت افزایی و آموزش‌های تخصصی توانمندسازی تحقق پیدا نمی‌کند

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه در این نشست از اقدامات سازنده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تشکر کرد و افزود: با تغییر نام صندوق احیا به صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، این صندوق به‌عنوان بازوی اجرایی دو وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و صمت در نظر دارد با آموزش‌های مقدماتی درزمینه احیا و مرمت بناهای تاریخی بتواند حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و فرش دستباف را فراهم کند.

او اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و برپایی دوره‌های آموزشی توانمندسازی هنرمندان صنایع‌دستی و فرش دستباف و حمایت از کارهای نو و خلاقانه در این عرصه ازجمله برنامه‌های آتی صندوق توسعه است.

میرزایی گفت: با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ظرفیت خوبی در حوزه مهارت‌ورزی و آموزش‌های تخصصی دارد، می‌توانیم در شروع فعالیت‌های جدیدمان در مأموریتی که قانون‌گذار به ما واگذار کرده همکاری‌هایی را تعریف کنیم که با بهره‌گیری از خدمات مشترک امکان ارائه خدمت به ذی‌نفعان فراهم شود.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه تصریح کرد: در مذاکراتی که با معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و معاونان او داشتم یکی از موضوعاتی که  مورد توجه قرار گرفت ضرورت حمایت از زنان بویژه زنان سرپرست خانوار بود چراکه قالی‌بافان ما عموما زنان هستند که ضمن انجام وظایفشان در خانواده به اقتصاد خانواده از ادوار گذشته نیز کمک کرده‌اند و اکنون نیز می‌توانند نقش بسزایی در اقتصاد خانواده داشته باشند.

او با بیان اینکه ارتقای سطح بازاریابی و پرهیز از فله فروشی دو نیاز مهمی است که در حوزه صنایع‌دستی احساس می‌شود، اعلام کرد: در هدف‌گذاری که در صندوق انجام داده‌ایم مقررشده است در هر استان یک یا چند بنا با کاربری و رویکرد خانه خلاق صنایع‌دستی و فرش دستباف و مراکز توسعه صادرات یا پایانه‌های صادراتی تشکیل شوند تا بتوانیم با عرضه بهترین محصولات صنایع‌دستی و فرش دستباف که دارای مهر اصالت صنایع‌دستی و فرش دستباف هستند، شاهد استقرار یک نمایشگاه دائمی از این آثار  باشیم.

میرزایی با تأکید بر نقش اثربخش همکاری‌های مشترک میان صندوق توسعه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: در این مراکز فضاهایی برای توانمندسازی و آموزش‌های لازم شکل خواهد گرفت که در این زمینه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند با اعطای مجوز مهارت‌آموزی نقش مهمی در رونق فضای کسب‌وکار در این حوزه داشته باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه از همکاری با دانشگاه‌ها درزمینه ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خبر داد و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم فرهنگ احیای بناهای تاریخی و صنایع‌دستی به زندگی برگردد و بخش مهمی از اقتصاد کشورمان را با اتکا بر این توانمندی داخلی هدایت کنیم.

او گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان مرجع تخصصی آموزش‌های توانمندسازی می‌تواند در راستای تسریع، تسهیل حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی یاری کننده صندوق توسعه باشد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تشکیل ستاد ویژه احیای صنعت گردشگری در دوران کرونا

چرا هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی نشدند؟

رییس جامعه هتلداران ایران گفت: هتل‌ها برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا «موافقت مشروط» دارند.

استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا، پیشنهادی بود که نخستین‌بار سعید نمکی، وزیر بهداشت، اسفندماه سال ۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، مطرح کرد. همان موقع، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ اصل ماجرا را این‌گونه شرح داد: این ایده با هدف کمک به فعالان گردشگری مطرح شده است. وزارت بهداشت پس از آن‌که در جریان مشکلات مالی تاسیسات گردشگری قرار گرفت، اعلام آمادگی کرد با فضاهایی مثل هتل‌ها قرارداد ببندند تا از امکانات آن‌ها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه، استفاده کنند. این بیماران بعد از ترخیص نباید بلافاصله به خانه برگردند و به فضاهای بینابینی برای گذراندن دوران نقاهت نیاز دارند.

معاون گردشگری گفته بود که این طرح داوطلبانه و غیراجباری است. در همان دوره، تعدادی از هتل‌ها نیز دواطلبانه به مشارکت گرفته شدند، مثلا برای دانشجویان ایرانی که از چین به تهران برگردانده شدند. در چین هم از تعدادی هتل به عنوان نقاهتگاه استفاده می‌شود، به ویژه برای مسافران از خارج برگشته که طبق قوانین این کشور ملزم به گذارندن ۱۴ روز در هتل‌هایی هستند که دولت چین تایید و تعیین کرده است. در این هتل‌ها هیچ مسافر دیگری پذیرفته نمی‌شود.

تبدیل هتل به نقاهتگاه در کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده است. حالا که در ایران شمار مبتلایان کووید- ۱۹ افزایش یافته و بیم سرایت این ویروس در بین اعضای خانواده بیشتر شده است، مسعود مردانی ـ عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ـ یک بار دیگر این موضوع را مطرح کرده و گفته که بسیاری از هتل‌ها می‌توانند نقاهتگاه مناسبی برای بیماران کرونایی باشند، به شرطی که دولت در این امر کمک کند، زیرا مخارج زیادی دارد.

هتل‌ها که با بسته شدن مرزها و رکود سفر، روزهای خلوت و تعطیل را سپری می‌کنند اما مواضع دوگانه‌ای نسبت به این پیشنهاد دارند. جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ درباره موضع کلی هتل‌ها نسبت به پیشنهادی که از ۹ ماه پیش مطرح شده است و همچنان درباره آن صحبت می‌شود، به ایسنا گفت: هتلداران مخالف این پیشنهاد نیستند اما موافقت مشروط دارند.

او با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح به صورت داوطلبانه و غیراجباری، اظهار کرد: چنان‌که به هر دلیل کشور به مشارکت هتل‌ها نیاز داشته باشد ما همراهی می‌کنیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در راستای سلامت مردم بوده است. ولی نظر ما این است که نباید شرایط به گونه‌ای باشد که بیماران کرونا در هر هتلی پذیرفته شوند. اگر هتلی علاقه‌مند بود و آمادگی پذیرش این بیماران را داشت می‌تواند مشارکت کند. کما این که در گذشته هم این همکاری و مشارکت وجود داشته است. زمانی که ویروس کرونا به ایران سرایت کرد، تعدادی از هتل‌ها محل نگهداری مسافران خارجی بودند که امکان خروج از کشور را نداشتند.

حمزه‌زاده افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که در این طرح، نخست از هتل‌های دولتی که در همه استان‌ها شعبه دارند و تعدادشان هم قابل توجه است، به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی استفاده شود.

رییس جامعه هتلداران ایران شرط دیگر را تقبل هزینه‌ استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه از سوی وزارت بهداشت و یا دولت ذکر کرد و گفت: مطمئنا تعدادی از هتل‌ها آمادگی مشارکت در تبدیل به نقاهتگاه موقت بیماران کرونا را دارند اما مشروط به آن‌که چنین شرایطی تامین شود. ما آمادگی داریم فهرست هتل‌های داوطلب و علاقه‌مند را به وزارت بهداشت ارائه کنیم.

حمزه‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به مطرح شدن این موضوع از اسفندماه سال گذشته آیا وزارت بهداشت مذاکراتی با هتلداران و یا متولی گردشگری برای استفاده از این ظرفیت داشته است؟ گفت: وزارت بهداشت این موضوع را در مصاحبه‌ها و با رسانه‌ها مطرح کرده و ظاهرا در حد پیشنهاد بوده و تا کنون اقدامی برای مذاکره نشده است. همچنین از سوی ستاد کرونا شاهد پیگیری جدی نبوده‌ایم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راه نجات هتل‌ها در دوران کرونا

فروش ۲۰ درصد هتل‌های مازندران

ظرفیت هتل‌ها در مناطق قرمز کرونایی شمال تکمیل شد؟

بلیت‌های ارزان آزاد شد؛ قیمت‌های قبلی برنگشت

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: پس از هفته‌ها اعتراض، پیگیری و جلسه، سرانجام و فعلا شرکت‌های هواپیمایی با حذف «کفِ قیمت»، دسترسی به بلیت‌های ارزان را آزاد کردند؛ هرچند که قیمت‌ها هنوز به نرخ قبل از آبان برنگشته است.

حرمت‌الله رفیعی با اشاره به جلسه امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه) که در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور رییس و معاون این سازمان، نمایندگان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی، انجمن صنفی شرکت‌های هوایپمایی و مدیران ایرلاین‌ها برگزار شد، به ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی سرانجام به نظر واحدی رسیدند و همان‌طور که رییس سازمان هواپیمایی تعیین کفِ قیمت را اقدامی خلاف قانون دانسته بود، نرخ کف را حذف کردند و از ظهر روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۰ آبان‌ماه) دسترسی به کلاس‌های نرخی ارزان‌قیمت در مسیرهای داخلی برقرار شده است.

او افزود: تعیین کف قیمت یعنی مقابله با ارزان‌فروشی. شرکت‌های هوایپمایی با این کار کم‌فروشی می‌کردند و حتی مانع ارزان‌فروشی آژانس‌های مسافرتی می‌شدند. ارزان‌فروشی خلاف نیست، بلکه کم‌فروشی است که جرم محسوب می‌شود. رییس سازمان هواپیمایی نیز صراحتا با تعیین کف قیمت اعلام مخالفت کرد.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: برخلاف هشدارهای وزیر راه و نمایندگان مجلس، قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آبان‌ماه ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هرچند که شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند و روی سقف قیمتی که تعیین کرده‌اند، بلیت می فروشند. اما بودند شرکت‌هایی که بالاتر از سقف هم قیمت‌گذاری کرده‌اند. از طرفی با تعیین کفِ قیمت، دسترسی به بلیت‌های ارزان را مسدود کرده و آژانس‌ها را تهدید می‌کردند که در صورت رعایت نکردن این شرایط، دسترسی آن‌ها را به سیستم فروش قطع می‌کنند که این کار را هم با تعدادی از آژانس‌ها انجام دادند. مطالبه و پیگیری ما این بود که کفِ قیمت را حذف کنند و جلو ارزان‌فروشی را نگیرند. شرکت‌های هواپیمایی اجازه این کار را ندارند، چون تابع قانون آزادسازی نرخ هستند.

رفیعی افزود: خوشبختانه با پیگیری زیاد و اجماع حاصل‌شده، دست از این غوغاسالاری برداشتند و کف قیمت را حذف کردند که جای قدردانی از آن‌ها دارد. تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌های وزیر گردشگری را در راستای حمایت از صنف آژانس‌ها و گردشگری هم نباید نادیده گرفت. نامه‌هایی که خطاب به وزای راه و دادگستری نوشته شد، اثرگذار بود. اما علت این را ‌که چرا برخی مسائل درباره قیمت بلیت هنوز حل نشده باید در درون سیستم شرکت‌های هواپیمایی جست‌وجو کرد.

او در ادامه گفت: برخلاف آن‌چه وزیر راه و شهرسازی گفته، قیمت‌ها هنوز به نرخ قبل از آبان برنگشته است. ضمن این‌که چارترکننده‌ها را عامل این گران‌فروشی دانسته‌اند اما مساله این است که چارتردهنده وجود دارد که چارترکننده هم پیدا شده است. اگر این را عامل افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌دانند، چرا جلو چارتردهنده و چارترکننده را نمی‌گیرند!؟

او با بیان این‌که امیدواریم رویه برخورد با گران‌فروشی بلیت هواپیما با توجه به دشواری شرایط مردم ادامه پیدا کند و قیمت‌ها کنترل شود، اظهار کرد: بدیهی است که نمی‌توان قیمت یکسانی را برای هواپیمای A320 و A340 با هواپیمای MD داد. هر ایرلاینی که خدمات بهتری بدهد و متقاضی بیشتری داشته باشد می‌تواند قیمت رقابت‌پذیر بدهد. این‌که یک شرکت هواپیمایی پرسنل بیشتری دارد دلیلی بر افزایش قیمت بلیت نیست. مردم که نباید بَرج (هزینه‌های اضافی)  شرکت‌های هواپیمایی را بپردازند.

رفیعی درباره نرخ‌گذاری جدید بلیت پروازهای داخلی نیز گفت: شرکت‌های هواپیمایی در جلسه امروز سازمان هواپیمایی، ریزهزینه‌ها و مخارج خود و همین‌طور سقف قیمت تعیین‌شده را ارائه کردند که افزایش نرخی را نشان می‌دهد. سقف قیمتی که برای هر ساعت پرواز در مسیر داخلی تعیین کرده‌اند ۸۰۰ هزار تومان است. البته قرار است این نرخ‌نامه روز شنبه در شورای عالی هواپیمایی بررسی شود که در صورت تایید نرخ‌نامه جدید، هیچ یک از شرکت‌های هوایپمایی اجازه ندارند بالاتر از سقف تعیین‌شده، بلیت بفروشند.

مرتبط:

اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را نمی‌دهیم

آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند

نسخه ایران برای کاهش اثر کرونا در گردشگری پایدار

همزمان با کنفرانس مجازی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، ایران راهکارهایی را برای کاهش اثرات کووید- ۱۹ در گردشگری پایدار و فراگیر پیشنهاد کرد.

محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این‌باره  گفت: کنفرانس مجازی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD با عنوان «کاهش اثرات کووید- ۱۹ در جهت گردشگری پایدار و فراگیر» به میزبانی کشور اندونزی و با حضور دبیر کل این مجمع، مدیر منطقه­‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و ۵۳ نفر از مقامات ارشد، مدیران و نمایندگان کشورهای عضو مجمع با هدف تبادل تجربیات ناشی از اقدامات و سیاست­‌های اتخاذشده توسط کشورهای مختلف و همچنین بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای احیای صنعت گردشگری در شرایط پس از کرونا برگزار شد.

وی افزود: در این کنفرانس، ایران به عنوان یکی از پنلیست­‌های اصلی با موضوع «بازسازی صنعت گردشگری پایدار در دوران کرونا و پساکرونا» حضور داشت. در این پنل که مدیران وزارتخانه‌های گردشگری کشورهای ترکیه، اندونزی و کامبوج نیز اعضای آن بودند، نمایندگان این کشورها، با اشاره به وضعیت گردشگری در کشورهای متبوع و برشمردن اقدامات دولت­‌های خود در این زمینه، به تشریح دیدگاه­‌های خود نسبت به راه­کارهای احیای صنعت گردشگری بین‌المللی در این شرایط خاص پرداختند.

نماینده گردشگری ایران در این کنفرانس نیز با برشمردن اقدامات و اجزای بسته­‌های حمایتی درنظر گرفته شده برای بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران، به تاکید و تمرکز دائمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر انجام سفرهای «هوشمندانه و مسؤولانه» – سفر در قالب تورهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده با اسکان در اماکن اقامتی دارای مجوز تحت کنترل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی – به عنوان ساز و کاری در مقابل سفرهای شخصی و انبوه که بدون رعایت شرایط بهداشتی و در اماکن اقامتی غیرمجاز کنترل نشده صورت می­‌پذیرد و خود می­‌تواند عامل شیوع کرونا باشد، پرداخت.

قاسمی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی ایران، برخی راه‌حل­‌های مناسب و کوتاه مدت برای احیای صنعت گردشگری در همزیستی مسالمت‌آمیز با کرونا و دوران پساکرونا را در تمرکز ویژه بر چند مورد دانست و درباره آن‌ها توضیح داد: یکی از این موارد، بازتعریف و طراحی دوباره محصولات گردشگری به گونه‌­ای است که این محصولات مبتنی بر جاذبه‌­ها و اماکن گردشگری روباز و با تراکم جمعیتی پایین باشند؛ چرا که گردشگران در اثر ترس و نگرانی طولانی مدتی که به‌واسطه کرونا در آن‌ها حادث شده است به صورت ناخودآگاه به منظور کاهش خطر ابتلای احتمالی به کرونا به این نوع از اماکن و محیط ها گرایش پیدا می‌کنند. در این راستا، محصولات گردشگری روستایی، بوم‌گردی، گردشگری کشاورزی، طبیعت‌گردی، گردشگری عشایری و اکوتوریسم پیشنهاد شد.

او ادامه داد: مورد دیگر، هدف‌گذاری در بازارهای منطقه­‌ای و کشورهای همجوار حین و پس از دوران کرونا است؛ زیرا پیش‌­بینی‌­ها حکایت از آن دارد که روندهای غالب در جریانات گردشگران، سفرهای با مسافت کوتاه­‌تر و میانگین اقامت کمتر است.

قاسمی ایده سوم ایران را مدیریت و جهت‌دهی سفرهای داخلی در قالب گردشگری هوشمندانه و مسؤولانه مطابق با استاندارهای مسافرتی و بهداشتی مترتب بر آن ترجیحاً به شکل خانواده‌محور برشمرد و افزود: این نوع گردشگری از یک طرف تاثیر سوء سفرهای انبوه و بدون برنامه را خنثی می‌کند و از سوی دیگر باعث رونق تحت کنترل و نظارت شده کسب و کار تاسیسات مرتبط با گردشگری و سرپانگه داشتن این تاسیسات برای دوران پررونق‌­تر گردشگری می­‌شود. ایده‌ها و راهکارهای ایران مورد استقبال و تحسین رییس کنفرانس قرار گرفت.

او یادآور شد: مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) با ۳۴ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری­‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده است و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۴ رسماً به عضویت این مجمع درآمد و در حال حاضر مسؤولیت دبیرخانه فرهنگی مجمع آن را عهده‌­دار است.

قاسمی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از فعال‌ترین دستگاه‌­های کشور در بهره‌گیری از فرصت­‌های حاصل از عضویت در این مجمع بوده و از مهمترین دستاوردهای این نقش آفرینی فعال می‌توان به اخذ میزبانی و برگزاری اولین اجلاس وزرای گردشگری ACD و اخذ موافقت این مجمع برای انتخاب شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸  اشاره کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دورنمای گردشگری تجاری در پساکرونا

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان هم مجازی شد

باغ هرندی _خانه ‌ای قاجاری در دل باغی ایرانی

باغ هرندی خانه ‌ای قاجاری در دل باغی ایرانی، که آثار نفیس باستانی و ابزارآلات بی‌ نظیر موسیقی را در خود جای داده است، هر گردشگری را به خود می ‌کشاند.

در دوره قاجار باغ ‌های متعددی در کرمان احداث شد که باغ هرندی یکی از آنها بشمار میرود. محمدرضا خان عدل ‌السلطان که یکی از صاحب‌ منصبان نظامی کرمان بود، در سال ۱۲۹۰ قمری و ۱۲۵۲ خورشیدی باغ را خارج از حصار کرمان ساخت. نقشه‌ ساختمان مرکزی باغ که موزه باستان ‌شناسی کرمان و موزه‌ سازهای سنتی در آن قرار دارد را مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، در حدود سال ۱۲۶۶ خورشیدی از فرانسه برای پدرش فرستاد. طرح ساختمان تلفیقی از نقشه فرنگی و معماری ایرانی است.

ساختمان مرکزی در دو طبقه، در قسمت شمالی باغ و در کنار آب ‌نماهای مختلف بنا شده و مساحت تقریبی زیربنای آن حدود ۲۰۰۰ متر مربع است. عمارت دو طبقه باغ موزه هرندی دارای سقف گنبدی با عمق کم است. جنس کف آن آجر سنتی قدیمی بوده که اکنون سرامیک شده است. در روی ساختمان و در مرکز پشت بام، کلاه فرنگی چند ضلعی وجود دارد که نور را تأمین می ‌کند.

 

اين باغ تمام ويژگيهاي يك باغ عمارت ايراني را دارا است. از جمله قسمتهاي باغ مي ‌توان ساختمان اندروني، بيروني، بهارخواب، حمام، آشپزخانه و اتاق‌ هاي مستخدمين، گاو گرد (گاوچاه) حوض و آب نما، اصطبل و درختان ميوه را نام برد كه بر اثر مرور زمان دستخوش تغييرات زيادي شده اند كه تخريب اصطبل و انبار ها، تبديل شدن آشپزخانه به ساختمان اداري از آن جمله است. آب ‌رسانی درختان این باغ از چاه و گاوگرد باغ تامین می ‌شده که خوشبختانه گاوگرد و همه‌ تجهیزات آن در گوشه ضلع‌ غربی این باغ هنوز موجود است.

باغ در سال ۱۳۱۳ به ابوالقاسم هرندی، که یزدی‌ الاصل و از تجار معروف کرمان بود، فروخته شد. ساختمان و قسمتی از باغ در سال ۱۳۴۹ به وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل شدن به موزه اهدا شد و پس از مدتی بقیه‌ باغ را هم وزارت فرهنگ و هنر خرید و باغ در ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بعد از انقلاب سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۶۸ یک سری ساز از ایرج گلسرخی خریداری کرد. استاد حسین مسعود کرمانی، که از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و آخرین نفری بود که به روش قدما تار می‌ ساخت، در سال ۱۳۷۸ اعلام کرد می ‌خواهد یک موزه‌ ساز در کرمان دایر کند. سید محمد بهشتی، رئیس وقت سازمان، از این پیشنهاد استقبال کرد و سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۰ با هزینه ‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان برای تعمیرات و بازسازی اساسی، خرج کرد و رسما باغ موزه را افتتاح کردند.

ساختمان مرکزی نیز در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه‌ باستان ‌شناسی کرمان راه ‌اندازی شد. این موزه پس از افتتاح به دلیل مشکلاتی که داشت تعطیل و پس از رفع آنها در سال ۱۳۸۳ بازگشایی شد. باغ موزه چهار غرفه دارد. در غرفه‌ ها آثار کشف شده از ظروف سفالی، سنگی، فلزی، شیشه ‌ای و کتیبه ‌های سنگی قرون مختلف از جمله دوران اسلامی، آمیخته ‌ای از فرهنگ یونان و آسیای مرکزی نگهداری می ‌شود. اکثر آثار تاریخی که در این موزه نگهداری می ‌شوند، از حوزه‌ هلیل ‌رود (جیرفت) و شهداد به دست آمده‌ اند.

در حال حاضر طبقه‌ همکف ساختمان به موزه‌ سازهای سنتی و طبقه‌ بالا به موزه‌ باستان ‌شناسی تبدیل شده است.

موزه باغ هرندی

موزه باستان شناسی

از اهداف مهم موزه‌ باستان‌ شناسی معرفی تمدن ‌های کهن منطقه‌ جنوب شرق ایران و ارتباط آنها با تمدن ‌های همجوار است. این موزه از دو بخش کلی دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تشکیل شده و شامل غرفه‌ های متعدد است که عبارتند از:

غرفه شهداد
آثار به نمایش گذاشته شده در این غرفه از کاوش‌ های باستان ‌شناسی مجموعه باستانی شهداد است و شامل انواع ظروف سفالی، سنگی و فلزی (مفرغ) مربوط به هزاره ‌های سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح است. از سایر آثار این غرفه می ‌توان به گردنبند های بسیار ظریف و ظروف سنگی شبیه به دوات اشاره نمود.

غرفه جازموریان (پیش از تاریخ)
آثار کشف شده از جازموریان شامل انواع سفال‌ های خاکستری بسیار ظریف، با نقوش زیبا است. آثار این دوره مربوط به اواخر هزاره‌ سوم و اوایل هزاره‌ دوم پیش از میلاد مسیح است. نمونه‌ چشمگیر آن تبرهای مفرغی‌ است که از جیرفت، غرب باتلاق جازموریان و از کاوش ‌های غیرمجاز به دست آمده است.

غرفه جازموریان (دوره‌ تاریخی)
آثار مهم دیگری که از منطقه‌ جازموریان به دست آمده، متعلق به دوره‌ سلوکی، اشکانی، آمیخته‌ ای از فرهنگ یونان، آسیای مرکزی، هند، فلات مرکزی ایران و میان‌ رودان است. این یافته‌ ها شامل جام‌ های سفالین، بشقاب، کوزه و ریتون ‌های منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ، گاو و نیم ‌تنه‌ انسان است. سورنای متعلق به دوران هخامنشی از شاخص‌ ترین آثار باغ موزه‌ هرندی است.

غرفه شماره چهار
آثار موجود در این غرفه اغلب شامل سفال‌ های مختلف منقوش و نیز حیوانات کوچک مفرغی زیبای یافته شده در کاوش‌ های جیرفت است. از سایر آثار مهم این بخش می ‌توان از ظروف مفرغی کشف ‌شده در بزنجان بافت نام برد.

غرفه اسلامی
سفال ‌های لعاب ‌دار و اشیای فلزی و شیشه‌ ای شامل انواع ظروف و پیه سوز و عطر دان و نیز کتیبه‌ های سنگی مربوط به قرون مختلف اسلامی زینت ‌بخش این غرفه است.

موزه باستان‌ شناسی باغ هرندی کرمان مدتی میزبان سرستونی از تخت جمشید نیز بوده است؛ این سرستون، طی یک درگیری مسلحانه، از قاچاقچیان مواد مخدر گرفته و به باغ موزه هرندی کرمان منتقل شده بود، اما در سال ۱۳۸۵ به تخت جمشید بازگردانده شد.

موزه باغ هرندی

موزه سازهای سنتی

موزه سازهای سنتی باغ هرندی دارای ۳۲ عدد ویترین است که از بیش از ۲۵۰ ساز سنتی بی ‌نظیر محافظت می‌ کنند. پنج عدد از سازهای این موزه را استاد حسین مسعود ساخته است. او همچنین تعدادی ساز شامل یک عدد عود، یک عدد سه ‌تار، که استاد نریمان ساخته و یک عدد تنبک، که مربوط به دوره‌ قاجار است و نیز دو عدد ساز که تاریخ ساخت آنها قریب به ۵۰ سال پیش است، به موزه‌ سازهای سنتی کرمان اهدا کرده است.
در این موزه سازهایی از قبیل قیچک، سنتور، قانون، رباب، تنبک، تار، دایره، کمانچه، دوتار خراسان، تنبور کرمانشاه، چنگ، کوزک بم، نی، بربط، کاسوره خوزستان و … وجود دارد که در معرض دید علاقه‌ مندان و بازدید کنندگان قرار می ‌گیرد. موزه‌ سازهای سنتی کرمان دارای بخش اطلاع‌رسانی جهت ارائه خدمات صوتی و تصویری از طریق نرم‌ افزار، سخت ‌افزار، خدمات اینترنتی و ویدیویی است. در این موزه مرکز مطالعه جهت بررسی و پژوهش در زمینه‌ موسیقی سنتی ایران دایر شده است.

سیستم صوتی ویترین ‌ها به بازدید کننده امکان می‌ دهد که ضمن بازدید از سازهای موجود، با نحوه‌ نواختن و نیز نوای ساز استاد های بزرگ موسیقی آشنا شوند. هر ‌سال طبق برنامه ای مشخص، مراسمی با عنوان «شبی با موسیقی سنتی ایران» در این موزه برگذار می ‌شود. در این مراسم استاد ها و پیشکسوتان موسیقی با سازهای قدیمی برنامه‌ های جالبی اجرا می ‌کنند. در کنار ویترین ‌ها و بر روی دیوار نقاشی‌ های خطی زیبایی اجرا شده و تصاویر و اشعار دلنشینی در زمینه‌ موسیقی اصیل ایرانی به چشم می‌ خورد. تصاویر هنرمندان بزرگ و پیشکسوتان موسیقی ایران نیز زینت ‌بخش قسمت ‌های دیگر این موزه است.

حدود ۳۰۰ عکس قدیمی از زمان قاجار با موضوع موسیقی نیز در انبار موزه وجود دارد و تعدادی از آ‌نها به نمایش درآمده ‌اند.

گردشگران خارجی ‌که به موزه سر زده ‌اند، از نبود توضیحات انگلیسی گله مند هستند و به همین دلیل موزه موسیقی اصفهان را ترجیح می ‌دهند.

کاغذ های حاوی توضیحات درباره‌ سازها، به دلیل رطوبت، جمع شده و اثرات نم نیز روی دیوارهای عمارت دیده می ‌شود. این موضوع نشان می‌ دهد که ساختمان عمارت برای موزه مناسب نیست و دمای آن متغیر است که این تغییرات می ‌تواند به سازهایی که داخل موزه نگهداری می ‌شوند، آسیب برساند. ضمن اینکه ویترین ‌ها، که سازها داخل آن‌ها نگهداری می‌ شوند، در واقع طاقچه‌ پنجره‌ عمارت هستند و سازها مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گرفته اند.

از اینرو از سال ۱۳۹۵ صحبت‌ هایی مبنی بر اینکه آثار موزه‌ هرندی به کاروانسرای گنجعلی ‌خان منتقل شود، در میان بود؛ اما هنوز این موزه برپا است.

مرتبط:

موزه مردان نمکی زنجان

آشنایی با فرهنگ ژاپن در “موزه ملی توکیو”

بازدیدی رایگان از خانه‌ موزه مقدم

معرفی دهکده تفریحی زاینده رود

یکی از قشنگ ‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان چادگان است. چادگان با شهر اصفهان ۱۲۸ کیلومتر فاصله دارد. نزدیک به دو ساعت در راه هستید و بعد به دهکده‌ ای سرسبز می ‌رسید که پشت سد ساخته شده و همه چیز را باهم دارد، هم طبیعتی سرسبز، هم دریاچه زاینده رود و هم امکانات تفریحی متنوع. دهکده تفریحی زاینده رود، ۲۴۵ هکتار فضای سبز، نیم هکتار گلخانه و ۱۲۴ گونه گیاهی دارد.

دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود که درساحل دریاچه سد زاینده رود ساخته شده، دارای ۱۴۸۸ دستگاه واحد ویلایی و آپارتمانی است. از ویژگیهای دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود مدیریت و ساماندهی با رعایت مسائل زیست محیطی دهکده می باشد. در سال ۱۳۸۷ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور لوح زرین تحت عنوان واحد برگزیده خدماتی سبز سال ۱۳۸۶ در کشور به سازمان عمران زاینده رود و این دهکده اهداء شد.

دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود

سابقه تاریخی

نام قدیمی چادگان پاراتاک می باشد. آخرین پادشاه هخامنشی برای فراهم کردن سپاه به این ناحیه آمده است. در دوره دیگری از تاریخ ایران، اسکندر مقدونی نیز در این محل اقامت کرده و به واسطه نفوذ خود، هنوز روستای مجاور چادگان به اسکندری معروف است، بعد ها، شاه عباس صفوی نیز به واسطه آباد بودن این ناحیه، ترک ها را به سمت این منطقه فرستاده است.

چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده است. چاد به معنی شیار، شکاف و دره است و گان پسوند آن است. پاراتاک که به کلی از میان رفت، مردم در جایی نزدیک به آن خانه‌ های خود را بنا کردند. جایی نزدیک به رودخانه زاینده رود که در دره‌ای قرار گرفته و به همین دلیل، اسم چادگان بخود گرفت.

موقعیت جغرافیایی

دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود در ۱۲۰ کیلومتری غرب استان اصفهان در حاشیه رودخانه زاینده رود و در ۲ کیلو متری شهر چادگان در منطقه فریدن بزرگ واقع شده است. این دهکده از سمت شمال با شهرستان فریدن، از سمت غرب با شهرستان چادگان، از سمت شرق با شهرستان تیران و کرون، از جنوب با استان چهارمحال و بختیاری و از سمت غرب با بخش چنارود همجوار است.

دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود

امکانات تفریحی

در دهکده تفریحی زاینده رود امکانات تفریحی متنوعی وجود دارد، همین امکانات چادگان و سرسبزی آنرا از سایر شهرستان ها متمایز می سازد.

سکو های نشیمن خانوادگی در حاشیه ی زاینده رود، باشگاه اسب سواری، اسکله قایقرانی (اسکله ای همراه با قایق پدالی، موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی درچادگان وجود دارد که مسافران می توانند با آن ها لحظات خوشی را در دهکده زاینده رود برای خود رقم بزنند.) استخر چادگان،
زمین های ورزشی (زمین فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس روی میز و…)، تله کابین، پیست های دوچرخه سواری، باند فرود هلی کوپتر در باند هوایی چادگان، باغ ها و مزارع باغ های پر از میوه و مزارع مملوء از درخت چادگان بی نظیر است.

جدا از دریاچه سد زاینده رود و قایق سواری آن، چادگان تفریحات دیگری نیز دارد. به خاطر وجود ماهیانی مانند قزل ‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد مردم برای ماهیگیری به این منطقه می ‌آیند.

در این دهکده توریستی امکان اسب سواری نیز دارید که می توانید در این زمینه آموزش ببینید. با اتوبوس دریایی میتوانید دوری در رودخانه بزنید و به ساحل که برگشتید، زیر سایه درختان خستگی در کنید، یا می توانید با دوستان و خانواده خود در ساحل والیبال و بسکتبال و پینگ پنگ بازی کنید، و یا در استخر دهکده، تنی به آب بزنید که هم سانس ‌های مردانه و هم زنانه دارد.

میتوانید با دوچرخه در دهکده گشت بزنید و اگر دلتان هیجان خواست سوار بر تله ‌کابین شده چادگان را از بالا ببینید.

دمنوش خانه دهکده که انواع و اقسام شربت ها و دمنوش ها را میتوان در آن سفارش داد و رستوران های کوچک و بزرگ نیز از جاذبه های چادگان هستند، هرچند بساط کباب در دشت و دمن که از سنت های پسندیده ایرانیان است در اینجا هم حاکم است.

وجود امکانات متعددی از تفریحات خانوادگی و دسته جمعی از جمله غواصی، پینت بال، شهر بازی و پارک بادی، کارتینگ، ماشین شارژی و پل معلق و … لحظات مفرح و هیجان انگیزی را برای گردشگران رقم میزند.

آرامشِ در یک استراحتگاه ییلاقی با امنیت کامل و محیطی خانوادگی از نخستین ویژگی هایی است که دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود را محبوب مسافران کرده است.

برای اقامت در چادگان میتوانید هم ویلا کرایه کنید و هم به چشم سفری یک روزه آن را ببینید و برای شب دوباره به اصفهان برگردید.

دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود

نزدیک ترین مکانهای گردشگری

“مارکده ” به عنوان یکی از زیبا ترین مقاصد پیاده روی حاشیه زاینده رود شناخته شده و در ۸ کیلومتری دهکده تفریحی واقع است. همچنین منطقه زیبای “بن” (Ben) در چهار محال و بختیاری، در ۲۰ کیلومتری جنوب دریاچه زاینده رود، با دهکده فاصله اندکی دارد. چشمه سلیمان نیز در ۷ کیلومتری غرب دهکده تفریحی واقع شده و چشمه وقا، چشمه خوانسارک، چشمه مرغاب در جاده تیران به داران قرار دارد (حدود ۴۰ کیلومتری دهکده تفریحی)، رودخانه اسکندری (پلاسگان) که یکی از منابع مهم آب زاینده رود است در ۱۷ کیلومتری غرب دهکده تفریحی قرار دارد. چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده رود، با ۷۲ کیلومتر رانندگی، در جاده غربی دهکده تفریحی واقع شده است.

“چنارود” و “چهل چشمه” نیز در ۳۸ کیلومتری غرب دهکده تفریحی، از مراکز مهم عشایری محسوب می شود. در اواخر بهار برای دیدار از عشایر و رسوم آنان می توانید به این منطقه سفر کنید.

اماکن تاریخی چادگان

دهکده چادگان جاهای تاریخی مانند خانه معظم الملک میر پنج نیز دارد که به ثبت ملی رسیده است. این بنا یادگاری از دوره قاجار است که از زیرزمین، تالارها و اتاق های بزرگ با دیوارهائی مزین به نقوش و آینه کاری های ظریف تشکیل شده است. تزئینات خانه متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپا می باشد. در مقابل عمارت آن حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه های رنگین در خود منعکس می ‌کند. این خانه در سالهای گذشته به حال خود رها شده و توقع دیدن خانه ای سرپا را نداشته باشید.

اسم کاوه آهنگر برای همه آشنا است. شخصیتی اسطوره ‌ای شاهنامه که علیه ضحاک قیام کرد. مشهد کاوه که به نام ‌هایی مثل دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهد هم معروف است، دهستانی است که آرامگاه کاوه اهنگر و پسرش در آن قرار دارد و از جاهای دیدنی چادگان است.

مرتبط:

روستای طامه از نقاط بسیار خوش آب و هوای اصفهان

کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

گوشه به گوشه ایران؛ تخت فولاد اصفهان

پکیج های مسافرتی را بهتر بشناسیم

پکیج های مسافرتی را می توان به دو دسته کلی پکیج های مسافرتی گروهی و پکیج های مسافرتی مستقل تقسیم بندی کرد. توصیه می کنیم که در کلیه سفرها به نکات کمیته بهداشت و وزارت بهداشت توجه شود و حتما بعد از دوران کرونا سفر کنید.

همواره افراد به علت های مختلف به سفر می روند. مواردی چون کسب و کار، تحصیلات، سفر تجاری، سیاسی، زیارتی، تفریحی، ماجراجویانه، گذراندن اوقات فراغت و غیره همه مواردی هستند که افراد را به سفر کردن هدایت می کنند.

اما برای رفتن به سفر به خصوص در موارد تفریح و گردشگری معمولا مسافران به دنبال پکیج های مسافرتی یا بسته های سفر هستند. چرا که با خرید بسته سفر می تواند سهولت سفر را تا حدودی آسان تر کند.

پکیج های مسافرتی شامل یک بسته سفر کامل که در آن ویزا، رزرو پرواز یا اتوبوس، رزرو هتل، ترنسفر فرودگاهی، گشت شهری، بیمه مسافرتی، لیدر فارسی زبان می باشد. در ادامه  به بررسی انواع  دسته بندی پکیج های مسافرتی خواهد پرداخت.

پکیج مسافرتی گروهی:

در پکیج های مسافرتی به صورت گروهی، برنامه سفر به گونه ای توسط تور گردان برنامه ریزی می شود که مسافران شرکت کننده در تور به صورت دسته جمعی و گروهی به سفر می روند و باید در طول سفر با هم گروهیان خود سازگار باشند و تعامل گروهی را تجربه نمایند.

که پکیج های مسافرتی گروهی خود نیز می توان به دو دسته پکیج های مسافرتی گروهی عمومی و زمان بندی شده و همچنین پکیج های مسافرتی سفارشی:

پکیج مسافرتی گروهی عمومی و زمان بندی شده :

هر گاه تور گردانان و آژانس های مسافرتی تور های خود را به صورت انفرادی برای یک زمان مشخص و تبدیل این افراد به یک گروه را به ثبت نام برسانند در واقع با یک گروه عمومی مواجه هستیم که هر فردی برای رفتن به سفر به صورت گروهی  پکیج را خریداری کرده است.

مثلا اگر آژانسی تبلیغات تور استانبول یا تور باکو را به صورت گروهی کرده باشد در واقع تمامی اجزای سفر آن که شامل تاریخ حرکت رفت و برگشت، ساعت حرکت، انتخاب وسیله نقلیه، نوع هتل، تعداد شب های اقامت در شهر مورد نظر، برنامه های گشت شهری، ترنسفر، لیدر، برنامه های بازدید از اماکن خاص همه و همه از پیش برای گروه مشخص خواهد بود و مسافران با دانستن این موارد تصمیم به ثبت نام در گروه را می کنند.

این نوع اسم نویسی یک پکیج مسافرتی گروهی عمومی می نامند. مسافرانی که در طول سفر با هم خواهند بود معمولا یکدیگر را نمی شناسند و در طول سفر با یکدیگر آشنا خواهند شد.

 

پکیج مسافرتی گروهی سفارشی:

این نوع پکیج ها بستگی به حالت تشکیل گروه و تصمیم آنها دارد و این گروه ها از پیش تشکیل شده و برنامه سفر خود را با سلیقه خود انتخاب کرده اند و تنها آژانس مسافرتی بنا به سلیقه گروه پکیج را تهیه می کند . مثلا فرض کنید گروهی از مسافران که ممکن است دوست ، همکار یا چند خانواده باشند تصمیم به خرید پکیج تور دبی را دارند.

آنها بنا به بودجه خود و همچنین بنا به انتخاب نوع پرواز و هتلشان تصمیم به خرید پکیج خواهند کرد. مزیت این نوع پکیج های گروهی این است که مسافران بنا به نیاز خود و با سلیقه ای که به صورت گروهی به تفاهم رسیده اند برنامه سفر خود را چیده اند و معمولا سفر در این نوع گروه ها متناسب با گروه است و سلایق بسیار به هم نزدیک است.

البته نوعی دیگر از پکیج های سفارشی نیز می باشد که مربوط به ادارات، سازمان های دولتی یا غیردولتی، اصناف یا انجمن ها می باشند که جهت شرکت در نمایشگاه ها یا سمینار ها و جلسات تصمیم به خرید پکیج می کنند.

این نوع برنامه سفر یک نفر به نمایندگی از گروه به تورگردان مراجعه و بنا به نیاز برنامه گروه یک  پکیج کامل که شامل هتل، ویزا، پرواز، ترنسفر و… می باشد را خریداری می کند.

در پکیج های گروهی به صورت سفارشی تور گردان در واقع تنها ارایه دهنده پکیج درخواستی مسافر می باشد و خود در برنامه تور مسافر نظر چندانی نخواهد داشت.

پکیج مسافرتی مستقل:

در واقع در پکیج های مسافرتی مستقل، مسافران به صورت تک یا چند نفره تصمیم به سفر می گیرند و بنا به سلیقه خود اقدام به خرید تور از آژانس مسافرتی می کنند.

در این نوع پکیج های مسافرتی، مسافران بنا به بودجه ای که برای سفر در نظر گرفته اند با سلیقه خود و با مشاوره با کانترهای فروش تصمیم نهایی خود را می گیرند که با چه وسیله ای به سفر بروند و یا سطح هتلشان چگونه باشد به علاوه تاریخ رفت و برگشت سفر مسافران کاملا به تصمیم خودشان بستگی دارد و تنها آژانس مسافرتی بنا به سلیقه مسافر پکیج مسافرتی را ارایه می دهد.

مرتبط:

سفر و دانستنیهای ضروری در تورهای گردشگری

بهترین شهرهای ایران برای سفر را بشناسیم

مردم کدام کشورها بیشتر به ایران سفر کرده اند؟

روستای طامه از نقاط بسیار خوش آب و هوای اصفهان

روستای طامه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان ایران است. روستای طامه روستایی در دل کوه کرکس دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است. در ادامه با این روستای خوش آب و هوا و دیدنی بیشتر آشنا خواهید شد.

روستای طامه کجاست؟

روستای طامه از توابع شهرستان نطنز اصفهان (در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر نطنز و در دامنه شرقی کوه کرکس) می باشد که از نقاط بسیار خوش آب و هوا به شمار می آید. از طریق این روستا و از مسیری زیبا می توان به قله کرکس دست یافت. قابل ذکر است که این مسیر جبهه شرقی میباشد که نسبتا مسیر دشواری است. در انتهای روستای طامه رود کوچک آبی که سرچشمه آن از دامنه های کرکس میباشد جریان دارد که در مسیر خود چندین آبشار زیبا را پدید آورده است و کوهنوردان را به طرف قله هدایت میکند.

مردمان این روستا دارای مذهب شیعه و اکثرا کشاورز هستند. مهمترین سوغات طامه گلابی است. پوشش گیاهی منطقه غنی و شامل گیاهانی چون آنغوزه، رناس، هندوانه ابوجهل، آویشن، گزنه، گون، شنگ و… که به خاطر کمبود بارندگی رشد در خور توجهی ندارند.

روستای طامه

دیدنی های روستای طامه:

در انتهای روستای طامه، رود کوچکی که سرچشمه آن از دامنه های کرکس است جریان دارد که در مسیر خود چندین آبشار زیبا را پدید آورده است و دوستداران طبیعت را به خود جذب می کند.

در قسمت غربی روستای طامه، دو دره زیبا دیده می شود که در انتهای یکی از این دره ها به نام پاپول، آبشار زیبای طامه با ارتفاع تقریبی ۲۳متر وجود دارد که باغها روستای طامه و باغهای باغشهر تاریخی نطنز را سیراب می کند.

به دلیل وجود آب فراوان در منطقه، آبشارهای زیبایی در مسیر قله‌ی کرکس به چشم می‌خورد که زیباییهای این منطقه را دو چندان کرده‌است.

دره دیگر نیز که به پاکدار معروف است، به دلیل وجود آب فراوان، آبشارهای زیبایی در مسیر قله کرکس بوجود آورده است. در مسیرهای جنوبی قله‌ی کرکس (از مبدا روستای کشه) و همچنین مسیر شمالی (از مبدا روستای اوره و امامزاده سلطان) نیز آبشارهای فصلی بسیار زیبایی به چشم می خورند.

چشمه دلاوون، چشمه لاگله، چشمه خواجه فاضل، امامزاده سیدفاضل طامه با بقعه‌ دوره تیموری، خانه های سنتی با پوشش چوب و خار و پشت بام هایی با پوشش کاه گل، از دیگر دیدنی های روستای تاریخی طامه هستند.

روستای طامه

بهترین زمان سفر به روستای طامه:

روستای طامه در همه فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد و در هر فصلی از سال میتوانید به این روستا سفر کنید. در زمستان همه جا برف و یخ و حتی نیمی از آبشار هم یخ زده است که بسیار زیبا و چشم نواز است.

توصیه میکنم اگر قصد سفر زمستانه به این منطقه را دارید حتما لباس و تجهیزات مناسب زمستان همراه داشته باشید.

آدرس روستای طامه:

استان اصفهان – شهرستان نطنز- روستای طامه

روستای طامه

آیین و مراسم روستای طامه:

یکی از آیین‌های جالب و تماشایی روستای طامه، مراسم کهن جلجلانی است که به مدت ۳ شب پیاپی ، یعنی شب‌های ۱۷ تا ۱۹دی‌ماه هر سال برگزار می‌شود.

    مراسم بدین گونه آغاز می‌شود که جوانان و نوجوانان روستا در غروب آفتاب به طور دسته جمعی و هماهنگ، به دامنه کوه‌های کرکس نطنز که اطراف روستا قرار دارد رفته و با فرارسیدن شب با آتش زدن بوته‌ها و گون‌ها، مراسم را آغاز می‌کنند.

    در این شب‌ها، کشاورزان روستا نیز با دیدن شعله‌های آتش در دامنه کوه به باغ‌های خود سرازیر شده، هر یک سنگی در گلوگله درخت یعنی در محل رویش شاخه‌ها می‌نهادند و این کار را شگون دانسته و معتقدند که این عمل سبب ازدیاد میوه درختان می‌شود.

    ساعتی پس از این آتش افروزی، با پایان گرفتن آن که همگام با گسترش تاریکی در سراسر روستا است، جوانان مذکور از کوه سرازیر شده، همگی از یک مسیر به صورت دسته جمعی وارد روستا می‌شوند و به ترتیب به خانه‌های روستا می‌روند.

    سپس یک نفر از جوانان با صدایی رسا خواندن سرود مرسوم را در مقابل درب خانه آغاز می‌کند.

    با خواندن هر مصرعی، اندک مکثی می‌کند و بلافاصله حضار، دسته جمعی فریاد “هو” می‌زنند که پس از اتمام سرود، صاحبخانه با توجه به امکانات و وضع موقعیت محلی‌اش مقداری آجیل‌های محلی و قند و شیرینی و میوه را در سینی بزرگ مسی نهاده برای آن جمعیت می‌آورد.

    مرتبط:

    خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

    معرفی خانه مشیر الملک اصفهان

    کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

    تعطیلی پنج‌شنبه‌ها منجر به تقویت بنیان گردشگری کودک می‌شود

    دبیر کودک شورای هماهنگی گردشگری کشور بر ضرورت توجه به دوران پساکرونا به منظور احیای صنعت گردشگری تاکید کرد و خواستار ساماندهی تعطیلات به خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در همین راستا شد.

    «مریم نبی‌زاده» در مورد اقدامات گردشگری کودک، در دوران پساکرونا و نیاز کودکان به گردشگری، اظهار کرد:  هرچند به طور معمول گردشگری کودک، باعث آموزش شهودی و تجربه جزء به جزء زندگی به کودکان می‎شود ولی با توجه به شرایط پیش آمده از شیوع بیماری کرونا، کودکان نیاز بیشتری به گردشگری و بیرون رفتن و ارتباط با محیط اطراف خود پیدا خواهند کرد.

    وی افزود: در همین راستا برای دوران پساکرونا، تورهای گردشگری و سفرهایی برای کودکان در نظر گرفته شده تا بتوانند از آموزش‌هایی ارائه شده به صورت تجربی بهره‌برداری کنند و آموزش‌های عقب افتاده در دوران کرونا، برای آن‌ها جبران شود.

    دبیر کودک شورای هماهنگی گردشگری کشور با بیان این که گردشگری کودک، در واقع آزادسازی کودکان در دوران پسا کروناست، گفت: برانگیختن کنجکاوی و باز کردن گره‌های ذهنی کودکان در دوران پسا کرونا با ابزار قدرتمند گردشگری محقق خواهد شد.

    وی از لزوم توجه به تعطیلی پنج شنبه‌ها و ساماندهی تعطیلات به عنوان یکی از راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در دوران پساکرونا یاد کرد و گفت: این فرصت مغتنم می‌تواند بستری برای برنامه‌ریزی منسجم سفر و گردشگری به خصوص برای کودکان باشد.

    نبی‌زاده تصریح کرد: این فرصت می‌تواند عاملی برای جبران آسیب‌های روحی و روانی ناشی از کرونا برای کودکان باشد و به تقویت گردشگری کودک نیز کمک کند.

    این مسئول در پایان نیز خاطرنشان کرد: البته تا زمانی که تعطیلات در کشورمان ساماندهی شود، نباید از فرصت‌ تعطیلات مناسبتی و جمعه‌ها نیز غافل شویم بلکه باید از تمامی این ظرفیت‌ها برای تقویت بنیان‌های گردشگری کودک بهره ببریم.

    منبع:ایسنا

    مرتبط:

    گردشگری کودک در دنیای کودکان

    ثبت اولین شرکت گردشگری کودک فرهنگی ایران در یزد