شهری در بارسلونا که فقط یک خیابان دارد

در ۱۲۰ کیلومتری بارسلونا یک مکان شگفت انگیز وجود دارد: در فلات صخره‌ای باریک، یادآور دم اژد‌ها، خانه‌ها در دو ردیف قرار گرفته اند و حتی شگفت آور است که چگونه می‌توانند در چنین منطقه کوچکی با عرض کم قرار بگیرند. شهر Castellfollit de la Roca، ساخته شده در صخره‌ای قرن‌ها پیش، به شهر Castellfollit de la Roca معنای واقعی کلمه می‌تواند یکی از نقاط برجسته اسپانیا را گردشگری باشد که مطمئناً ارزش بازدید را دارد. البته مگر اینکه ترس از ارتفاع داشته باشید.

سنگ بازالت که این شهر بر روی آن ساخته شده است در کاتالونیا، در پارک طبیعی استان جیرونا واقع شده است و در نتیجه برخورد جریان‌های گدازه آتشفشانی شکل گرفته است. علاوه بر این، طبیعت این سنگ را در دو مرحله ساخته است: اول، حدود ۲۱۷ هزار سال پیش، در هنگام فوران آتشفشان، بنیادی برای این سنگ تشکیل شد، و خیلی بعد، اما خیلی خیلی پیش، به نظر می‌رسید که فوران دیگری دیواره‌ها را عمداً برپا کرده است، چیزی شبیه فلات باریک را تشکیل داد.

بارسلونا

ارتفاع سنگ ۵۰ متر است و مساحت محلی که این یک خیابان واحد با دو ردیف خانه در آن ساخته شده است تنها ۶۷۰ متر مربع است. در کمال تعجب، این شهر کوچک، که برخی از کتاب‌های راهنما حتی آن را یک روستا می‌نامند، دارای مناظر جالب بسیاری است. این شهر دارای کلیسای خاص خود (سان سالوادور) است و تاریخچه آن از قرن XIII آغاز می‌شود، زمانی که یک کلیسای کوچک در اینجا ظاهر می‌شود. در طول زمان کلیسا، بار‌ها تخریب و حتی از نو ساخته شده است. در پایان قرن گذشته، با تلاش اهالی شهر، کلیسا کاملاً مرمت شد.

Castellfollit de la Roca دارای کافه و بار است و همچنین موزه سوسیس و کالباس مخصوص به خود را دارد که ۲۷ سال در اینجا وجود دارد؛ و، البته، یک عرشه مشاهده عالی در اینجا وجود دارد. گردشگران از شهر می‌توانند از محیط اطراف، از جمله پل‌های جاده‌ای، خانه‌های کم ارتفاع و رودخانه‌ها لذت ببرند.

blank

در مورد خود این شهر، حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و در اصل به عنوان استحکامات ساخته شده است. در طول تاریخ خود، بیش از یک بار در اثر زلزله و جنگ تخریب شده است. با این حال، خانه‌ها ظاهر قرون وسطی را حفظ کرده اند. از گدازه به عنوان ماده‌ای برای ساخت استفاده می‌کردند. سقف‌ها با کاشی‌های قهوه‌ای پوشانده شده اند. فضا‌های بین طبقات با تزئینات سرامیکی تزئین شده و قرنیز‌ها با گچ پوشانده شده اند. به طور کلی، خانه‌ها دنج، ظریف و آغشته به روح قرون وسطی اروپا به نظر می‌رسند.

blank

جالب توجه است که Castellfollit de la Roca، که حتی اکنون کمی بیش از هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، یکی از اولین شهر‌های اسپانیا است که در آن ارتباط تلفنی برقرار شده است.

از زمان‌های بسیار قدیم، مردم در مناطق مختلف زمین در ارتفاعات ساکن شده اند. بعضی اوقات خانه‌ها روی کوه‌ها و صخره‌ها فقط با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی منطقه به دلیل ضرورت ساخته می‌شدند یا به دلایل ایمنی چنین مکانی انتخاب می‌شد. اما گاهی به دلیل اعتقادات مذهبی بود. برای شما جالب خواهد بود که در مورد چگونگی زندگی یک راهب گرجی در ارتفاع ۴۰ متری بخوانید.

مرتبط:

جاذبه های گردشگری بارسلونا

آشنایی با ۵ کلیسای زیبای جهان

کلیسای جامع بارسلونا (کلیسای صلیب مقدس و سنت اولالیا)

تشدید برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: با متخلفان برگزار کننده تورهای گردشگری غیرمجاز برخورد جدی و قانونی می‌شود.

امیر ارجمند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه فعالیت تورهای غیرمجاز در روند فعالیت تورهای قانونی که تحت نظارت آژانس‌های مسافرتی هستند نیز تأثیر منفی گذاشته است، لذا براساس تصمیمات اتخاذ شده، با هماهنگی پلیس امنیت عمومی استان برخورد با تورهای خاطی تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری نظارت گشت‌های تلفیقی بر فعالیت گروه‌های گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی به صورت مستمر در حال اجرا است، اظهار داشت: با توجه به تذکرات مکرر در خصوص عدم امکان تبلیغ و فروش تور توسط راهنمایان گردشگری استان بدون درج نام دفاتر خدمات مسافرتی، هرگونه فعالیت تورگردانی بدون مجوز در دفاتر توسط راهنمایان نیز تخلف بوده است و در صورت مشاهده ضمن معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی، جهت ابطال کارت راهنمای نیز اقدام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث‌فرهنگی استان متولی اصلی صدور مجوز برگزاری تورهای گردشگری است، لذا سایر دستگاه‌ها از صدور هرگونه مجوز در این راستا خودداری کنند.

ارجمند تصریح کرد: در این راستا طی جلسات برگزار و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراجع قضایی و انتطامی استان نیز با اهتمام و جدیت ویژه‌ای وارد عمل شده‌اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در زمان حاضر مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد ۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و چهار اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است. ‌

منبع:ایرنا

مرتبط:

موزه مردان نمکی زنجان

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

مجموعه تاریخی شيخ براق یا چلبی اوغلی در زنجان

سقوط ۶۱ درصدی تورهای اروپایی در سال ۲۰۲۰

به نظر می‌رسد ترجیح مسافران برای مکان‌های روستایی و ساحلی به‌جای شهرهای پرجمعیت از تعطیلات تابستان ۲۰۲۰ همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش روتز آنلاین، بر اساس مطالعه جدید کمیسیون سفر اروپا (ETC)، میزان ورود گردشگران اروپایی در کل سال ۲۰۲۰ می‌تواند تا ۶۱ درصد کاهش داشته باشد. نتایج این مطالعه نشان داد، برای هشت ماه اول سال ۲۰۲۰، ورود گردشگران بین‌المللی به سراسر اروپا ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است و با محدودیت‌هایی که اخیرا افزایش‌یافته است، هرگونه بهبودی (آزادی رفت و آمد) که در تابستان مشاهده شد، لغو خواهد شد.

بر اساس این مطالعه، قبرس با کاهش ۸۵ درصدی و مونته نگرو با کاهش ۸۴ درصدی بیشترین ضربه را از کاهش ورود گردشگر داشتند زیرا وابستگی زیادی به مسافران خارج از کشور دارند. رومانی با کاهش ۸۰ درصدی، ترکیه با کاهش ۷۷ درصدی و پرتغال و صربستان با کاهش ۷۴ درصدی نیز در میان کشورهایی هستند که بیشترین آسیب را دیدند. از طرف دیگر اتریش کمترین سقوط را با کاهش ۴۴ درصدی به دلیل فصل سفر زمستانی قبل از شیوع ویروس کرونا در چند ماه اول سال تجربه کرد.

ادواردو سانتاندر (Eduardo Santander)، مدیر اجرایی ETC اظهار کرد: ازآنجاکه موج دوم بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ اروپا را پیش از فصل زمستان در برگرفته است، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که ملت‌های اروپایی برای توافق در مورد راه‌حل‌های مشترک با یکدیگر متحد شوند، نه‌تنها برای جلوگیری از شیوع ویروس بلکه برای حمایت از بهبود پایدار گردشگری، بازگرداندن اعتمادبه‌نفس مسافران و از همه مهم‌تر محافظت از میلیون‌ها تجارت، مشاغل و شرکت‌هایی که در معرض خطر هستند، بنابراین آن‌ها می‌توانند از عواقب اقتصادی به‌خوبی عبور کنند.

وی ادامه داد: بهبود اقتصادی در سراسر اروپا به میزان قابل‌توجهی به بهبود بخش گردشگری بستگی دارد، بخشی که نزدیک به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تولید می‌کند و بیش از ۲۲ میلیون شغل را تشکیل می‌دهد.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که سفرهای داخلی و سفرهایی با مسافت کوتاه در سال ۲۰۲۱ با کاهش محدودیت‌های سفر و خطرات کمتر دیده‌شده به‌عنوان عوامل اصلی در بهبود، سریع مانند سابق بازمی‌گردند.

علاوه براین، ETC انتظار دارد روند تابستانی گردشگرانی که به‌جای مراکز شهری پرجمعیت به دنبال مکان‌های روستایی و ساحلی هستند همچنان ادامه یابد.

این گزارش معتقد است که می‌تواند برخی از نقاط محبوب توریستی را در نظر بگیرد که قبلا برای مقابله با تقاضای سفر بیش‌ از حد تلاش می‌کردند و به گسترش منافع اقتصادی گردشگری به‌طور مساوی در داخل کشورها کمک کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دورنمای گردشگری تجاری در پساکرونا

پس از سفر های کرونایی چه کنیم؟

کوبا _ مصون از کرونا و پذیرای گردشگران

افزایش پروازهای هواپیمایی معراج به زاهدان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته تعداد پروازهای هواپیمایی معراج از ابتدای آذر ماه به حداقل پنج روز در هفته افزایش می یابد.

ماندانا زنگنه در نشست با مدیر عامل هواپیمایی معراج و مدیر کل فرودگاه های استان که در دفتر این معاونت برگزار شد، افزود: با توجه به فاصله استان از مرکز کشور وجود پروازهای مستمر لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: با افزایش تعداد پروازها در استان، بخش های مختلف از جمله گردشگری و تجارت تقویت می شود و در نتیجه زمینه های توسعه استان فراهم می شود.

زنگنه افزود: با توجه به ظرفیت‌های مختلف استان از جمله مقاصد گردشگری و هم مرزی با کشورهای پاکستان و افغانستان که منجر به تردد تجار، زائران و گردشگران بین این کشورها می شود، شرکت های هواپیمایی مختلفی خواستار فعالیت در استان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به بعد مسافت استان و صرفه جویی در زمان و هزینه، از دو ماه گذشته پروازهایی توسط هواپیمایی معراج در استان برقرار شد که طی این برنامه سه روز در هفته ساعت ٢٢ پرواز به زاهدان وارد شده و ساعت ۶ صبح روز بعد به تهران باز می گردد.

زنگنه خاطرنشان کرد: این پرواز ها به دلیل مناسب بودن ساعات ورود و خروج و با توجه به اینکه افراد امکان آن را دارند که برای انجام امورات اداری صبح به تهران رفته و شب به استان بازگردند مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

وی افزود: به همین سبب  شرایط افزایش تعداد این پروازها به پنج روز در هفته مورد مذاکره و بررسی قرار گرفت و توافق لازم در این خصوص حاصل شد و این برنامه از اول آذرماه اجرایی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان ضمن اشاره به اینکه با فراهم شدن شرایط به دنبال راه اندازی خطوط هوایی استان به سایر کشورها هستیم گفت: شرایط باید به گونه‌ای ایجاد شود تا در آینده ای نزدیک شاهد سفر از طریق خطوط هوایی استان به کشورهای همسایه باشیم و در این راستا شرکت هواپیمایی معراج می‌تواند، نقش ایفا کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

حمایت از گردشگری سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

لزوم توجه به اقتصاد خانه موزه ها

شهردار منطقه ۱۲ گفت: اگر خانه موزه ها در محله با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح شود و نتوانند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار کنند و اساسا در محله خود بیگانه باشند، خاصیت خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، علی محمد سعادتی در وبینار بررسی تجارب احیای خانه موزه‌های مشاهیر تهران که عصر دیروز -چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹- برگزار شد، درباره چگونگی بهره برداری از خانه موزه ها گفت: خانه موزه‌ها جزو مفاهیمی است که قدمت زیادی در ایران و تهران ندارد و به همین دلیل دارای ایراداتی است.

وی با بیان اینکه خانه موزه صرفا به عنوان نماد فرهنگی است که یک شخص را معرفی می‌کند، افزود: اگر خانه موزه ها در محله با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح شود و نتوانند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار کنند و اساسا در محله خود بیگانه باشند، خاصیت خود را از دست می‌دهند. همانطور که در برخی مواقع و در برخی محله‌های تهران شاهد این موضوع هستیم.  در حالی که خانه موزه های مشاهیر باید به اهالی محله شناسانده شود.

سعادتی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط دو سویه میان خانه موزه ها و مردم محله و شهر بیان کرد:  بهره برداری محلی در کنار حوزه شهری از خانه موزه‌ها بسیار مهم است. یکی از راهکارهای ایجاد چنین کانونی این است که در عین حال که شخصیت اصلی محور اصلی خانه موزه است سایر کارکردها هم می‌تواند بهانه ای برای حضور مردم باشد. درواقع موضوع اقتصاد خانه موزه بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

به گفته وی، اقتصاد و درآمدزایی خانه موزه‌ها، موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. به عقیده من در اینکه اقتصاد نقش جدی در پایداری هر چیزی دارد شکی نیست حتا در اداره مسجد و بسیاری از فضاهای فرهنگی به درآمدزایی نیاز است. فضاهایی مثل خانه موزه ها هم در حداقلی ترین حالت هزینه نگهداری دارند البته درآمدزایی به این معنی نیست که همه این هزینه ها از محل موقعیت خانه موزه استخراج شود در حالی که باید از آن نظام شبکه ای در محله و فرصت‌های محلی گردشگری استفاده شود.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه در تهران مجموعه ای از خانه ها و مکان‌هایی وجود داشت که مستقیما درآمدزا نبودند، گفت: اما موقعیت هایی بودند که ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد می کردند، مثلا در منطقه ۱۲ بخشی از درآمدهای حاصل از خیابان سی تیر صرف مرمت تعدادی از خانه‌های تاریخی شد. درواقع خانه موزه‌ها باید عملا به یک خودگردانی برسند و حداقل برای اداره خود نه به عنوان یک بنگاه اقتصادی درآمد کسب کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که ساز و کار و مدیریت فرهنگی در یک نظام کلان اجتماعی وجود نداشته باشد نسبت به مسایل فرهنگی غفلت می‌شود. چگونه می توانیم ارج یک شخص شهیر را بالا ببریم در حالی که تعدادی از مردم حتی اسم آن شخص هم به گوششان نخورده است و در دوره تحصیل و رشد اجتماعی خود اسمی از این استاد مشهور نشنیده‌اند.

بنا براعلام سایت شهر، سعادتی معتقد است: مباحث فرهنگی متولی مشخصی ندارد و به همین دلیل به آن اهمیتی داده نمی شود اگر چند متولی دارد اما باید مشخص شود که هر کدام نقششان چیست. راه برون رفت از این معضل طراحی و برنامه ریزی فرهنگی از پایه در جامعه است و در واقع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه باید از مدارس آغاز شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه آب یا خانه کلاهدوزها در یزد

باغ هرندی _خانه ‌ای قاجاری در دل باغی ایرانی

تعطیلی موزه‌ها و سینماها در هلند

کدام ایرلاین ها به دستور وزیر راه مبنی بر بازگشت قیمت بلیت هواپیما بی توجهی کردند؟

مهرماه بود که انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نرخ نامه ی جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که بر اساس آن به بهانه ی کرونا و گرانی نرخ ارز، از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از ۳ هزار به ۸ هزار تومان افزایش پیدا می‌ کرد و در نتیجه آن قیمت بلیت بین ۱۵۵ تا۳۰۰درصد گران شد.

انتشار این نرخ نامه، واکنش های بسیاری را در سطح مردم و مجلس در پی داشت تا در نهایت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۱۹ مهر ۱۳۹۹ گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.

مجلس هم با پیگیری موضوع جلسات متعددی برگزار کرد که آخرین جلسه آن در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی، انجمن صنفی آژانس های گردشگری و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برگزار شد.

در آن زمان به نقل از مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران اعلام شد: مقرر شد به دلیل عدم دریافت مجوز رسمی از سوی ایرلاین ها برای افزایش قیمت، نرخ نامه به قیمت قبل از گرانی آبان ماه برگردد تا پس از آن، جلسه کارشناسی در سازمان هواپیمایی با حضور مدیران ایرلاین ها و مسئولان مربوطه برگزار شود، در نهایت شورای نرخ گذاری سازمان هواپیمایی باید نرخ رسمی پروازهای هوایی را اعلام کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که ایرلاین ها تا حصول نتیجه مربوطه، حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را نخواهند داشت و در صورت بروز تخلف، سازمان هواپیمایی مکلف است که با شرکت های متخلف برخورد جدی کند.

نگاهی به فعالیت های شرکت های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی

بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۷ حمل و نقل هوایی کشور (با گذشت ۸ ماه هنوز سالنامه ۱۳۹۸ منتشر نشده یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری نشده است) به غیر از آشیانه جمهوری اسلامی،  ۲۲ شرکت هواپیمایی در کشور فعالیت می کنند: اترک، ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، آسمان، پویا ایر، تابان، زاگرس، سپاهان، قشم، کاسپین، کیش ایر، ماهان، معراج، کارون، دنا، ساها، سپهران، وارش، سهندآسیا، فارس قشم، هواپیمایی تهران، آشیانه جمهوری اسلامی. همچنین با نگاهی به برخی گزارش ها حداقل ۱۸ شرکت هواپیمایی هم وجود دارند که فعالیت نمی کنند که از میان آن ها می توان به سفیران، ارم، آریا، صافات، هسا، اطلس ایر و سهند آسیا اشاره کرد.

براساس فصل ششم سالنامه آماری سال ۱۳۹۷، ناوگان هوایی این شرکت ها ۳۱۲ هواپیما از انواع مختلف بوئینگ، ایرباس، فوکر، ATR، آنتونف و … دارند.

گزارش شرکت فرودگاه های کشور  نشان می دهد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۴، ۸۳۰، ۴۳۴ نفر مسافر با ۳۶۷، ۶۷۸ نشست و برخواست هواپیما جابجا شده اند. همچنین در سال ۱۳۹۶ بیشترین آمار جابجایی مسافران تا به امروز با رکورد ۵۶، ۸۰۲، ۲۰۵ نفر ثبت شده است.

کدام یک از شرکت های هواپیمایی به دستور وزیر راه بی توجهی کردند؟

انجمن شرکت های هواپیمایی ایران برای افزایش قیمت و سود ذینفعانش، ‌ اردیبهشت ۱۳۹۹ ابتدا دستورالعملی از سازمان هواپیمایی کشوری گرفت که براساس آن شرکت های هواپیمایی و آژانس ها را ملزم به رعایت کف قیمت فروش می کرد. پس از آن، انجمن از ابتدای آبان ماه نرخ نامه جدید را اجرایی و با استفاده از اهرم قطع دسترسی فروش، آژانس ها و سایت ها را مجبور به فروش بلیط با نرخ های جدید کرد.

blank

 

بررسی سایت های فروش آنلاین نشان می دهد بلیت تهران – مشهد که مهر ماه با حداقل قیمت حدود  ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسید، امروز با حداقل قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. براساس یک جستجوی ساده مشخص است تنها در مسیر تهران مشهد شرکت های هواپیمایی: کاسپین، ایران ایر، تابان، ایران ایر تور،   وارش، آتا، ماهان، کاسپین، معراج، آسمان، ساها و زاگرس، بلیت را با نرخ های جدید و بدون توجه به دستور وزیر راه به فروش می رسانند.

blank

در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت هواپیمایی ساها که بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی ۲ فروند هواپیمای بویئنگ ۷۳۷ دارد، ارزان ترین بلیط را فروردین ماه با قیمت ۱۰۳ هزار تومان می فروخت که این قیمت در آبان ماه به ۴,۹۴۶,۰۰۰ ریال رسیده است.

جدول تغییرات حداقل قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – مشهد در سال ۸ماهه ۱۳۹۹

 

نکته ی دیگر این که ایرلاین ها نه تنها قیمت را پایین نیاورده اند بلکه به دستور دیگر کاپیتان زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر لغو اجرای کف قیمت هم بی توجه بوده اند و حداقل شرکت های ایران ایر، ایران ایر تور، آتا، آسمان، زاگرس، ساها، قشم ایر، کاسپین، ماهان و وارش همه کف قیمت ۴,۹۴۶,۰۰۰ ریال را اجرا کرده اند.

به نظر میرسد که گران فروشی بلیت هنوز برای سازمان های مربوطه اثبات نشده،  وگرنه حتما در سایت آن سازمانها یا رسانه ها، خبری از برخورد با شرکت های متخلف منتشر می شد. از سوی دیگر اگر عزمی برای برخورد با موضوع گران فروشی وجود داشت، مونسان وزیر گردشگری دست به دامان وزیر دادگستری برای فعال شدن سازمان تعزیرات حکومتی نمی شد.

روند بی توجهی به نظارت بر ایرلاین های متخلف درحالی ادامه دارد که  علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مدیریت و ساماندهی قیمت بلیط پروازهای داخلی به خانه ملت گفت: این مسئله نشان می دهد که یا وزیر راه، توان مدیریت وزارتخانه و حوزه هواپیمایی کشور را ندارد و یا این که نمی خواهد قیمت بلیت هواپیما کاهش یابد، در هر صورت وزیر باید با مردم صادقانه صحبت کرده و بگوید که من توان مدیریت صنعت هوانوردی را ندارم. مگر می شود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که قیمت بلیط هواپیما باید کاهش یابد، اما این مسئله رخ ندهد، آقای اسلامی گزارش دهید که تاکنون چند نفر از مدیران خود در حوزه هواپیمایی را توبیخ یا عزل کردید. اگر وزیر راه چند تن از مدیران کم توان را عزل یا توبیخ کند، آن زمان دیگر تخلفی در حوزه هواپیمایی صورت نمی گیرد.

پیش از این امان اله حسین پور، رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در نامه  شدیدالحنی به وزیر راه و شهرسازی با درخواست پاسخگویی وزیر راه نوشت: شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای آبان ماه در اکثر مسیرهای داخلی برخلاف دستور جنابعالی «مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها»، قیمت خدمات خود را تحت عنوان مجعول کف قیمت، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند، ضمن آنکه مبتنی بر گزارش‌های مستند واصله برخی شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی را در جهت الزام به فروش با نرخ غیرقانونی، به صورت مستمر تهدید به قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی ما بین می‌نمایند. بر این اساس مبتنی است، جنابعالی نسبت به این تخلف محرز شرکت‌های هواپیمایی پاسخگو بوده و این رویه ناصحیح و ناصواب عدم تمکین به دستورات مراجع رسمی متوقف گردد.

رییس فراکسیون سفر و اقتصاد مجلس در پایان نامه اش تاکیده کرده: مجلس شورای اسلامی با جدیت این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در قوای سه‌گانه بهره خواهند گرفت.

از دستور توقف وزیر راه و شهرسازی یک ماه گذشته، کاپیتان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در مصاحبه ها از لزوم لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما و بازگشت قیمت به پیش از آبان سخن گفته و غیرقانونی دانستن کف قیمت و برخورد با آن گفته  و قیمت گذاری را موکول به تصمیم گیری در مجلس و شورایعالی هواپیمایی اعلام کرده، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است، گرانی و افزایش قیمت بلیت هواپیما و رعایت کف قیمت یکسان، توسط شرکت های هواپیمایی بدون توجه به دستور وزیر و نظرات رییس سازمان هواپیمایی کشوری است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در یادداشتی که اخیرا در رسانه ها منتشر شد، این بی توجهی را چنین توصیف می کند: «چرا ایرلاین‌ها با وجود تأکید مسئولان، اقدام به افزایش قیمت کردند؟ آیا دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر افزایش‌نیافتن قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی بی‌اعتبار بوده و ایرلاین‌ها بی‌توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند!؟ این افزایش شبانه قیمت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده توافقات پشت پرده‌ای باشد که خبر از رانت می‌دهند؛ طرحی که پیش‌تر طراحی و حالا عملیاتی شده است. مجلس تاکنون از برخورد مجدد با اقدام خودسرانه ایرلاین‌ها که به دستوراتش عمل نکرده‌اند، گزارش نداشته است.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

بلیت‌های ارزان آزاد شد؛ قیمت‌های قبلی برنگشت

اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را نمی‌دهیم

آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند

قاری کورپوسو _پل چراغ تبریز

تبریز به واسطه داشتن رودخانه ای که از مرکز شهر می گذرد به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می شود و شاید یکی از مهمترین و اولین اتصال دهنده شمال و جنوب شهر تبریز همین پل قاری یا قاری کورپوسو باشد.

پل قاری یا به زبان ترکی «قاری کورپوسی» یکی از پل ‌های تاریخی شهر تبریز است که در خیابان ثقة الاسلام و روی رودخانه‌ی «مهرانه رود» (که اهالی تبریز به آن قوری چای نیز می‌ گویند) ساخته شده است. این پل بازار بزرگ تبریز و شمس العماره (استانداری فعلی) را به بخش شمالی این شهر یعنی محله‌ های ششگلان و شتربان (دوه چی) متصل می ‌کند و از پرترددترین پل‌ های شهر است.

قاری کورپوسو

پل قاری کورپوسو شامل ۸ دهنه و قوس ‌های مدور است و سرستون ‌های کله قوچی و چراغ‌ های قدیمی آن در اواخر دوره‌ قاجار ساخته شده است. طول این پل ۱۰۰ متر و عرض آن ۵ متر است. گفته می‌ شود بانی احداث این پل پیرزنی بود که پول حج خود را صرف ساخت پل کرد و به همین دلیل نام آن را پل قاری (که در زبان ترکی به معنی پیر یا پیر زن است) گذاشتند. این پل در ۲۰ آذر سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۲۹۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مهرانه رود یکی از طولانی ترین بستر رودخانه ای درون شهری ایران به شمار می آید که بر روی آن پل های متعددی احداث شده است. شاید اعتبار و شهرت این پل ها در حد پل سی و سه پل و پل خواجوی اصفهان نباشد اما از نظر مردم تبریز این پل ها برای آنها سرشار از خاطره اند.

قاری کورپوسو
به ادعای برخی از منابع تاریخی پل قاری کورپوسو از زیباترین پلهای سنگی ایران است و نیز اولین پلی است که در ایران تیرکهای برق بر روی آن نصب شده و به همین دلیل به پل چراغ نیز معروف است.

در دوره پهلوی پل کم عرض دیگری (پل عابر پیاده قاری) در غرب این پل برای عبور عابرین پیاده ساخته شد.

مرتبط:

باغ گلستان _باغ گل تبریز

آشنایی با مسجد جامع تبریز

همه چیز درباره ی ارگ علیشاه تبریز

باغ صدری تفت یا باغ نمیر تفتی؟

باغ صدری تفت به فرمان “صدرالعلماء” از حکام دوران زندیه با مساحت ۱۳ هزار متر مربع ساخته شده است. مردم تفت، باغ صدری را باغ نمیر تفتی می نامند زیرا روزگاری ارباب نمیر تفتی، كه نه تنها یکی از زردشتیان بنام و مشهور شهر بلكه یکی از شکسته بند های معروف یزد نیز بود، در این باغ زندگی می كرد.

برای دیدن این عمارت و باغ، از كوچه باریک ورودی باغ گذر می كنیم تا وارد شویم. اولین ساختمانی كه با آن مواجه می شویم تابستان نشین این باغ است. این ساختمان دارای یک تالار بزرگ به ابعاد ۱۲×۱۰ متر است كه قسمت بالای تالار با طاق نماهای محرابی تزیین شده است.
بلند ترین بادگیر تفت، بر روی عمارت باغ صدری تفت ساخته شده است. این بادگیر دو طبقه است که وظیفه تهویه هوا را بر عهده داشته است. ارتفاع ساختمان اصلی باغ صدری تفت با احتساب بادگیر ۲۲.۵ متر است و از جمله ویژگی ها جالب آن داشتن یک تالار با دهنه ۱۲.۵ متری می باشد. اتاق‌ های خانه با ارسی‌ (پنجره‌ های قدی و شیشه‌ های رنگی) پوشانده شده است. پنجره‌ های ارسی چند رنگ، ضد پشه بوده است؛ یعنی به خاطر تنوع رنگی باعث گیج شدن جانوران موذی و رانده شدن آنها از خانه می ‌شده است.

این باغ ۴۰۰سال قدمت دارد و همزمان با مسجد شاه ولی تفت ساخته شده است.

باغ صدری تفت

باغ نمیر تفت نمونه یک باغ ایرانی
جلوی این عمارت تابستان نشین حوض سنگی با وسعت ۵۰۰ متر مربع قرار دارد كه دارای ۹۵ فواره بوده و جالب است بدانید این فواره ها با «آب كوهی» (آبی كه از كوه سرازیر می‌ شد) همانند باغ فین كاشان و دیگر باغ های ایرانی، بدون هیچ پمپ و قدرت برقی کار می ‌کردند. آب به آسیاب و باغ سرازیر می ‌شد تا به مصرف درختان انار، زردآلو و شفتالو برسد و آنها را سیراب کند. این فواره ‌ها و حوض، آن درخت ‌ها و میوه ‌های‌شان هنوز در هتل نمیر پا برجا هستند. آسیاب و انباری‌ میوه‌ ها هم هنوز وجود دارند.

از كنار حوض این باغ كه عبور كنیم به قسمت زمستان نشین این بنا می رسیم. همان قسمتی كه آسیاب آبی روزگاری آرد اهالی خانه را تأمین می كرده است.

بد نیست داستان ساخت این بنا را نیز بیان كنیم. خانواده ارباب نمیر وضع مالی متوسطی داشتند و پدر خانواده در این باغ، كه متعلق به “صدرالعلماء” حاكم تفت بود باغبانی می كرد. ارباب نمیر پس از كار در بمبئی و جمع آوری اندوخته ای، به تفت باز می گردد و این باغ را به قیمت پنج هزار تومان از صدرالعلماء خریداری می كند. ارباب نمیر پس از ازدواج با یک دختر تفتی، صاحب ۱۱ فرزند می شود.

باغ صدری تفت

شش فرزند در خردسالی از دنیا می روند و تا زمانی كه تنها دختر خانواده خورشید بانو زنده بود آن ها در خانه ای در محله گلابدان زندگی می كردند. پس از مرگ وی خانواده ارباب تفتی به باغ صدری نقل مكان می كنند و آن جا را مورد مرمت و بازسازی قرار می دهند. در همین زمان بود که زیرزمینی برای انبار کردن محصول انار باغ ساخته شد و تالار باغ نیز سفید کاری و مرمت گردید و  نقشی از فروهر و سه نوشته «اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک» در بالای آن نقش زده شد که امروز، فقط فروهر باقی مانده است.

در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، باغ نمیر از طرف خانواده میزانیان، یعنی نوادگان ارباب به شهرداری تفت فروخته شد و آنها نیز خانه را برای مرمت در اختیار سازمان میراث فرهنگی تفت گذاشتند.

خانه یا باغ نمیر، مثل تمام خانه ‌های قدیمی، یک تابستان ‌نشین داشته و یک زمستان‌ نشین که بخش تابستان نشین آن، این‌ روزها به عنوان هتل و رستوران کاربرد دارد.

منبع:تریپ یار

مرتبط:

سفری به روستای اسلامیه تفت

کارواندر جاذبه مهم گردشگری خاش

آشنایی با شهر سیوند

سیوند شهری باستانی و خوش آب وهوا در فارس در مسیر راه اصلی شیراز-اصفهان است.

سیوند در عهد صفویه درنزدیکی امامزاده عقیل در محلی که امروز به سیوند خرابه مشهور است قرار داشته‌است و چنان که از قبر نوشته‌های قبرستان امامزاده عقیل بر می‌آید در اوایل قرن یازدهم هجری قمری در اینجا ساکن شده‌اند. تا اینکه سیوند در سال ۱۱۳۴ در حمله محمود افغان بکلی ویران شد و مردم آن برای چند سالی در کوههای تنگ خشک زندگی کردند و سپس از بیم هجوم‌های گوناگون به مکانی در جنوب سیوند کنونی بنام ده کهنه کوچ کردند. بر اثر هجوم‌های زیاد و فقر شدید بسیار زیادی از سیوندی‌ها از ده کانه به نواحی جنوبی فارس مثل عسلویه مهاجرت کردند که دیگر اخبار چندانی ازآنها وجود ندارد. چند خانواده هم به رابر (اسکر) در کرمان مهاجرت کرده‌اند که بسیار مردمانی دلیر و مهمان نواز هستند. باقی‌مانده مردم سیوند در زمان قاجار در جای امروزی سیوند سکنی گزیدند.

blank

رود سیوند

رود سیوند از ارتفاعات منطقه خسروشیرین واقع در شهرستان اقلید سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از عبور از دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی و سیوند به رود کر پیوسته و با تشکیل رود پلوار (کلوار) به دریاچه بختگان می‌ریزد. این رودخانه از میان شهر تاریخی اصطخر می‌گذشته و شاخه‌ای از آن به تخت جمشید می‌رفته است. به عبارت دیگر این رودخانه، آب شهر اصطخر و تخت جمشید را تأمین می‌کرده است. عوامل مذکور سبب شده بوده که رود سیوند رودی مقدس در نزد ایرانیان بشمار رود. سنگهای تخت جمشید به‌وسیله این رودخانه از معدن سنگ سیوند برده شده‌است.

آب نمای سیوند، پرد هخامنشی سیوند، امامزاده ابراهیم سیوند، امامزاده سلطان کرم سیوند، تنگه بلاغی، شهر باستانی اصطخر، جنگلهای سیوند و کوچه باغ‌های سیوند از جمله آثار توریستی و تاریخی کناره این رود محسوب می‌شوند. از زمان‌های قدیم تا کنون سدهای زیادی بر روی این رود بویژه در تنگه بلاغی ساخته شده‌است. سد سیوند بر روی این رودخانه ساخته شده‌است. اطراف این رودخانه را چم و کندل دربر گرفته که کندل امامزاده بزرگ‌ترین کندل آن می‌باشد.

این رود چندین دوسه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آنها دوسه سیوند است. از دیگر دوسه‌ها می‌توان به دوسه قصر دشت دوسه دشتبال، دوسه زنگی آباد و دوسه سیدگه اشاره کرد. رود سیوند، داری قم و شیتوهای عمیق و خطرناکی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قم اسوری، قم وردی، قم وشیتوی امامزاده، قم عبادی، قم سربند و قم و شیتوی سلطان کرم اشاره کرد.

خصوصیت بارز این رودخانه، سنگریزه‌ای بودن، ماسه‌ای بودن و پوشش غالب درخت‌های بید و گز و بوته‌های نوند (اسفند) کاشنی و خارشتر حاشیه آن است. در اطراف این رودخانه درنا، اردک وحشی، شانه بسر، لاک پشت، خرچنگ و دال دیده می‌شود. یکی از پرندگان نادر این منطقه فلامینگو سیوندی است که نسل آن رو به انقراض است.

سیوند

کوههای سیوند

کوه‌های سیوند، از رشته کوه‌های زاگرس به حساب می‌آید. کوه‌های سیوند، از کوه‌های بلاغی آغاز شده بر حاشیه راه اصلی اصفهان شیراز بر ارتفاع آن افزوده شده تا در سیوند به بیشترین ارتفاع خود می‌رسد. سپس از ارتفاع آن رفته رفته کاسته شده تا در کمترین ارتفاع این کوه که نقش رستم بنا شده‌است. سیوند خرابه، چشمه آب‌معدنی لیرک سیوند، آثارهخامنشی معدن سنگ سیوند، حوض قدیمی لیرک سیوند، گورستان کهن سیوند، قنات تاریخی سرقلات سیوند، ده کانه و کوره‌های آهک پزی سیوند در دامنه این کوه قرار دارند.

این کوه دارای پوشش گیاهی انبوه بنه بادام کوهی کیالک و چشمه سارهای فراوان از جمله چشمه‌های آبشار اوبرو، اندرز، خره، تغرگی، پلنگی، آبشار آغل کمر، سرچشمه (چشمه ابوالمهدی)، واپر، کنج، اشکفت، چال رونی (گود روغنی)، سم سم، آبشار اوشه گاه، پرد وردی، چال جانقلی و پاچه یادگاری است. بکرترین جای این کوه منطقه‌ای است وسیع که تنگ خش نام دارد و در محاوره آن را تنگ خشک می‌گویند. در این کوه‌ها، درخت‌های ونشک (بنه)، ارژن، الوک، کیالک و همچنین سبزی‌های کوهی همچون جاشیر، ریواس، کنگر، لپو، بندول، قارچ، کارده و گیاهان دارویی درمنه و زیره کوهی فرنجمشکبه به وفور یافت می‌شود. زیره و فرنجمشک سیوند که دارای عطر و بوی زیادی بوده و بنام زیره و فرنجمشک سیوند شهرت یافته‌اند، از قیمت بالایی برخوردار هستند.

در این کوه‌ها کبک، بزکوهی، آهو، خرس، گرگ، کفتار، خرگوش، جوجه تیغی و جغد دیده می‌شود. عقاب و جغد آن نمونه‌ای خاص است و در موزه منابع طبیعی شیراز به عنوان جغد سیوند و عقاب سیوند شناخته می‌شوند.

سیوند

سفرنامه ی غار های سیوند:

ساعت ۰۶:۰۰  از طریق جاده شیراز – اصفهان  بوسیله وانت بار عزم سفر کردیم.

مقصد سی بند و بازدید و بررسی غارهای این نواحی بود.

این محل در ۹۲ کیلومتری شمالشرق شیراز و ۵ کیلومتری قصبه سی بند قرار دارد. در شمال قریه قوام آباد در دل رشته کوه شرقی – غربی  غارهای متعددی دیده می شود که بزرگترین غار آن دهانه ای به قطر ۲۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر و طول ۲۰ متر دارا است. سایر غارهای آن هم کوچک و از نظر رسوبگذاری بی اهمیت هستند.

در کنار قریه قوام آباد امامزاده ای به نام ( سلطان کرم ) واقع است که رود بولوار از مقابل آن می گذرد. در ساعت ۱۷:۰۰ توسط مینی بوس به شیراز باز گشتیم.

تعداد افراد در این سفر جمعا” ۵ نفر بود که ۴ نفر از اعضاء اصلی و ۱ نفر مهمان این گروه  بودند.

مرتبط:

تنگه رغز _عروس دره‌های فارس

تنگ بله برم _ دره نوردی در فارس

آشنایی با مسجد جامع کبیر در نیریز فارس

ییلاق لرزره را بشناسیم

ییلاق لرزره یکی از زیباترین ییلاقات جاده اسالم خلخال است. این ییلاق در حدود سی کیلومتری شهرخلخال و چهل کیلومتری اسالم قرار دارد و در بین ییلاق های دیگری که در گردنه الماس قرار دارند ارتفاع نسبتا بالاتری دارد و در نزدیکی جاده واقع شده است و با طبیعتی بکر و منحصربفرد هر رهگذری را به سوی خود فرا می خواند.

وجود چند قهوه خانه و قصاب و مغازه و رستوران قدیمی در کنار جاده حاکی از مهمان پذیر بودن مردم منطقه است.

مردمانی که هم به زبان تالشی و هم ترکی مسلط هستند و در فصل های سرما به روستاهای پایین دست اسالم رهسپار می شوند تا از گزند سرماهای استخوان سوز منطقه خلخال و گردنه الماس در امان باشند.

ييلاق لَرزرِه larzəre يكي از زيباترين ييلاقات منطقه اسالم در شهرستان تالش است. اين ييلاق در حدود سي كيلومتري شهرخلخال و چهل كيلومتري جاده ييلاقي اسالم به خلخال واقع است. اين ييلاق بعد از ييلاق زتِهzəte و قبل از ييلاق چارَسو çārasu واقع شده است. درباره وجه تسميه اش چيزي نمي دانم و چيزي هم نشنيده ام. اين كه چرا بدان جا لرزرِه مي گويند ،نمي دانم. اين ييلاق زيبا در فصل بهار و تابستان و پاييز محل اطراق و استراحت خوش نشينان تالش زبان اسالم و دامداران منطقه است. اين آبادي ييلاقي فقط داراي چشمه ها و آب كمتري به نسبت ساير ييلاقات منطقه است.

خانه هایی زیبا با سقف های شیروانی رنگارنگ که در محدوده ییلاق ساخته شده اند چشم هر بیننده ای را نوازش می کنند.

بر بلندای تپه ی نزدیک ییلاق بقعه ای یه عنوان زیارتگاه وجود دارد که اهالی آنجا را مقدس می دانند، همچنین غاری هم در نزدیکی تپه قرار دارد که عمقی حدود ۷ تا ۸ متر دارد.

در اطراف تپه قبرستانی وجود دارد که درگذشتگان منطقه را در دل خود جای داده است و سنگ قبرهای قدیمی کوچک و بزرگ نشان از تاریخ طولانی زندگی در این سرزمین دارد. جنگل ها و مراتع نزدیک چراگاه دام های اهالی محسوب می شود و برای مسافرانی که برای گذران تعطیلات جاده رویایی اسالم خلخال را انتخاب می کنند تماشای دام های پخش شده در دامان طبیعت منظره ای وصف ناپذیر می آفریند.

جاده ی اسالم:

بی شک یکی از بهترین و دیدنی ترین جاده های کشور جاده توریستی خلخال – اسالم می باشد که همه ساله هزاران نفر از دوستداران طبیعت را بخود جذب می کند این جاده که استان اردبیل را به استان گیلان وصل میکند دارای اقلیم کوهستانی بوده در تابستان آب و هوای سرد ،خنک و دلپذیری دارد.

مسیر دسترسی : از شهر زیبای اردبیل میدان ایثار بزرگراه خلیج فارس رو مستقیم بطرف کیوی ادامه مسیر بدهید جاده شهر کیوی را به دو بخش علیا و سفلی تقسیم می کند پس از گذر از کیوی به فاصله ۱۰ کیلومتر یک راه فرعی به سمت راست بطرف چشمه آبگرم ازناب وجود دارد که مسافرین می توانند از آن استفاده کنند که بگفته اهالی در تابستانها خیلی شلوغ می شود .

پس از آن جاده کوهستانی آغاز می گردد که حدود ۵۰ کیلومتر می بایست سربالائی بروی پس از پشت سر گذاشتن سربالائی اقلیم آب و هوائی عوض شده و مناطق ییلاقی اسالم ( ییلاق لرزره ) نمایان می گردد که محل ییلاق عشایر منطقه می باشد.

دیدن این مناظر چشم نواز با مراتع سرسبز چشمه های روان جنگلها و کوههای سربه فلک گشیده با درختان تنومندش انسان را به تفکر و تحییر وا داشته و انسان را به عظمت خالق آن متذکر میشود

برا دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید

مناطق ییلاقی لرزره در بهار و تابستان پذیرای عشایر منطقه می باشد که مراتع سرسبز چراگاه خوبی برای گوسفندان آنان است .

مرتبط:

ساخت تونل زمان در بام خلخال

مریان تالش کجاست؟

با قلعه لیسار تالش آشنا شوید