گردشگری پایدار

نسخه ایران برای کاهش اثر کرونا در گردشگری پایدار

همزمان با کنفرانس مجازی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، ایران راهکارهایی را برای کاهش اثرات کووید- ۱۹ در گردشگری پایدار و فراگیر پیشنهاد کرد.

محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در این‌باره  گفت: کنفرانس مجازی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD با عنوان «کاهش اثرات کووید- ۱۹ در جهت گردشگری پایدار و فراگیر» به میزبانی کشور اندونزی و با حضور دبیر کل این مجمع، مدیر منطقه­‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و ۵۳ نفر از مقامات ارشد، مدیران و نمایندگان کشورهای عضو مجمع با هدف تبادل تجربیات ناشی از اقدامات و سیاست­‌های اتخاذشده توسط کشورهای مختلف و همچنین بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای احیای صنعت گردشگری در شرایط پس از کرونا برگزار شد.

وی افزود: در این کنفرانس، ایران به عنوان یکی از پنلیست­‌های اصلی با موضوع «بازسازی صنعت گردشگری پایدار در دوران کرونا و پساکرونا» حضور داشت. در این پنل که مدیران وزارتخانه‌های گردشگری کشورهای ترکیه، اندونزی و کامبوج نیز اعضای آن بودند، نمایندگان این کشورها، با اشاره به وضعیت گردشگری در کشورهای متبوع و برشمردن اقدامات دولت­‌های خود در این زمینه، به تشریح دیدگاه­‌های خود نسبت به راه­کارهای احیای صنعت گردشگری بین‌المللی در این شرایط خاص پرداختند.

نماینده گردشگری ایران در این کنفرانس نیز با برشمردن اقدامات و اجزای بسته­‌های حمایتی درنظر گرفته شده برای بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران، به تاکید و تمرکز دائمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر انجام سفرهای «هوشمندانه و مسؤولانه» – سفر در قالب تورهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده با اسکان در اماکن اقامتی دارای مجوز تحت کنترل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی – به عنوان ساز و کاری در مقابل سفرهای شخصی و انبوه که بدون رعایت شرایط بهداشتی و در اماکن اقامتی غیرمجاز کنترل نشده صورت می­‌پذیرد و خود می­‌تواند عامل شیوع کرونا باشد، پرداخت.

قاسمی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی ایران، برخی راه‌حل­‌های مناسب و کوتاه مدت برای احیای صنعت گردشگری در همزیستی مسالمت‌آمیز با کرونا و دوران پساکرونا را در تمرکز ویژه بر چند مورد دانست و درباره آن‌ها توضیح داد: یکی از این موارد، بازتعریف و طراحی دوباره محصولات گردشگری به گونه‌­ای است که این محصولات مبتنی بر جاذبه‌­ها و اماکن گردشگری روباز و با تراکم جمعیتی پایین باشند؛ چرا که گردشگران در اثر ترس و نگرانی طولانی مدتی که به‌واسطه کرونا در آن‌ها حادث شده است به صورت ناخودآگاه به منظور کاهش خطر ابتلای احتمالی به کرونا به این نوع از اماکن و محیط ها گرایش پیدا می‌کنند. در این راستا، محصولات گردشگری روستایی، بوم‌گردی، گردشگری کشاورزی، طبیعت‌گردی، گردشگری عشایری و اکوتوریسم پیشنهاد شد.

او ادامه داد: مورد دیگر، هدف‌گذاری در بازارهای منطقه­‌ای و کشورهای همجوار حین و پس از دوران کرونا است؛ زیرا پیش‌­بینی‌­ها حکایت از آن دارد که روندهای غالب در جریانات گردشگران، سفرهای با مسافت کوتاه­‌تر و میانگین اقامت کمتر است.

قاسمی ایده سوم ایران را مدیریت و جهت‌دهی سفرهای داخلی در قالب گردشگری هوشمندانه و مسؤولانه مطابق با استاندارهای مسافرتی و بهداشتی مترتب بر آن ترجیحاً به شکل خانواده‌محور برشمرد و افزود: این نوع گردشگری از یک طرف تاثیر سوء سفرهای انبوه و بدون برنامه را خنثی می‌کند و از سوی دیگر باعث رونق تحت کنترل و نظارت شده کسب و کار تاسیسات مرتبط با گردشگری و سرپانگه داشتن این تاسیسات برای دوران پررونق‌­تر گردشگری می­‌شود. ایده‌ها و راهکارهای ایران مورد استقبال و تحسین رییس کنفرانس قرار گرفت.

او یادآور شد: مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) با ۳۴ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی است که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری­‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده است و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۴ رسماً به عضویت این مجمع درآمد و در حال حاضر مسؤولیت دبیرخانه فرهنگی مجمع آن را عهده‌­دار است.

قاسمی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از فعال‌ترین دستگاه‌­های کشور در بهره‌گیری از فرصت­‌های حاصل از عضویت در این مجمع بوده و از مهمترین دستاوردهای این نقش آفرینی فعال می‌توان به اخذ میزبانی و برگزاری اولین اجلاس وزرای گردشگری ACD و اخذ موافقت این مجمع برای انتخاب شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸  اشاره کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دورنمای گردشگری تجاری در پساکرونا

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان هم مجازی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *