قوانین سخت‌گیرانه میراث فرهنگی برای سلطانیه

وجود برخی از قوانین سخت‌گیرانه میراث فرهنگی، دست‌اندازهایی را در مسیر توسعه سلطانیه به وجود آورده است.

سلطانیه یکی از شهرستان‌های تاریخی استان زنجان است که آثار تاریخی بی‌نظیری را در دل خود جای داده است، به ‌طوری ‌که به جرات می‌توان از این شهرستان به‌عنوان نگین گردشگری زنجان یاد کرد.

از مهم‌ترین بناهای تاریخی سلطانیه، می‌توان به معبد داش‌کسن، گنبد عظیم سلطانیه، آرامگاه چلبی‌اوغلی، آرامگاه ملاحسن کاشی، چمن طبیعی سلطانیه، روستای تاریخی ویر، حمام سالار و چشمه شاه‌بلاغی اشاره کرد که در این میان وجود گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان و یادگار دوره ایلخانیان که شاهکاری از معماری بوده و هنرهایی چون آجرکاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، منبت‌کاری، آیینه‌کاری و نقاشی در آن به کار رفته است، سالانه پای گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر باز می‌کند تا جایی که سال گذشته که هنوز ویروس منحوس کرونا سایه شوم خود را بر سر کشورمان نگسترانده بود، بیش از ۱۲۰ هزار گردشگر داخلی و ۵۰۰۰ گردشگر خارجی از این شهر بازدید کردند که این امر می‌تواند نقش بسیار موثری در اقتصاد استان و اشتغال‌زایی منطقه ایفا کند.

قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی و مشکلات آن برای سلطانیه

وجود بناهای تاریخی عظیم در سلطانیه در کنار همه مزایایی که برای این شهرستان داشته است، در برخی مواقع نیز مانعی بر سر راه توسعه سلطانیه در برخی امور به ویژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به علت قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی بوده است. وجود این قوانین حتی ساخت و سازها را نیز در شهرستان در پاره‌ای از مواقع به چالش می‌کشد تا جایی که طبق آمار از در آمدهای شهرداری سلطانیه در سال گذشته تنها ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به ساخت و سازها بوده که رقم بسیار اندک و ناچیزی در مقایسه با جمعیت و وسعت شهرستان است.

شهر تاریخی سلطانیه که زمانی پایتخت ایلخانان مغول بود و در معادلات سیاسی و اجتماعی آن روز نقش تاثیرگذاری داشت، امروز به علت وجود برخی از مشکلات و قوانین با گذشت بیش از ۵۰ سال از تبدیل شدن این منطقه به شهر هنوز هم در برخی از مناطق نمای روستایی دارد.

وجود ۲۰۰ هکتار عرصه میراث فرهنگی در سلطانیه

در همین رابطه فرماندار سلطانیه از وجود ۲۰۰ هکتار عرصه میراث فرهنگی در این شهر خبر داده و می‌گوید: با توجه به همین امر و وجود قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی هر مصوبه و تصمیمی در این خصوص باید به شورای عالی شهرسازی کشور ارجاع داده شود.

حسین رحمانی‌هزاررود با اشاره به موضوع به نتیجه نرسیدن طرح ویژه شهر سلطانیه، می‌افزاید: سلطانیه نزدیک به ۱۶ سال سابقه پایتختی ایران را در پرونده خود دارد، لذا این طرح باید زودتر از این‌ها به نتیجه می‌رسید.

وی با بیان اینکه وجود برخی از قوانین در حوزه میراث فرهنگی در برخی مواقع مانعی بر سر راه توسعه است، یادآور می‌شود: این امر یکی از دلایل مربوط به توقف سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه است که دلیل اصلی آن نیز مربوط به محدودیت‌هایی است که در پیرامون گنبد سلطانیه توسط میراث فرهنگی اعمال می‌شود.

مشخص نشدن طرح ویژه شهر سلطانیه از دغدغه‌های شهروندان

این‌ مسئول با اشاره به اینکه مشخص نشدن طرح ویژه شهر یک دغدغه اساسی برای سلطانیه محسوب است، اضافه می‌کند: وجود قوانین میراث فرهنگی گاهی اوقات ساخت و سازها را نیز در این شهر با مشکل مواجه می‌کند.

با توجه به اینکه توسعه زیرساخت‌ها لازمه توسعه گردشگری در هر منطقه‌ای به شما می‌رود میراث فرهنگی باید با برنامه‌ها و سیاست‌های درست در جهت جذب هرچه بیشتر توریسم گام بردارد تا شاهد پویایی بیش از بیش سلطانیه باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گنبد سلطانیه شاهکار معماری ایران / سلطانیه مرتفع ترین گنبدهای آجری جهان

دورنمای گردشگری تجاری در پساکرونا

سفرهای تجاری، بخش مهمی از گردشگری تجاری هستند و به بسیاری از صنایع خدماتی مرتبط کمک می‌کنند؛ بنابراین، قابلیت بازیابی سفرهای تجاری در پساکرونا از موضوعاتی است که بسیاری از تحلیل‌گران نگران آن هستند و پیش‌بینی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

گردشگری تجاری درآمد زیادی برای بسیاری از مشاغل، به‌ویژه شرکت‌های هواپیمایی به همراه دارند. برنامه Skyscanner گزارش کرده است که درآمد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از سفرهای تجاری به دست می‌آید.

گردشگران تجاری، حدود ۱۲ درصد از مسافران برخی از شرکت‌های هواپیمایی را تشکیل می‌دهند، اما به‌طورمعمول، ۲۴ درصد از سود کل را به خود اختصاص می‌دهند. برای برخی دیگر، سود حاصل از این گروه مسافر تا ۷۵ درصد نیز برآورد شده است.

بر اساس شواهد مکتوب، شرکتی پیشرو که ارائه‌کننده راهکارهای مدیریت هزینه برای شرکت‌هاست، تخمین زده که سالانه، حدود ۴۴۵ میلیون سفر کاری با کل هزینه‌های تقریبی ۲۵۱ میلیارد دلار انجام می‌شود. همچنین، بررسی انجام‌شده در Oxford Economics نشان می‌دهد که هر دلار سرمایه‌گذاری شده در سفرهای تجاری می‌تواند تا ۱۲.۵ دلار کسب درآمد کند. این ارقام نشان می‌دهد که سفرهای تجاری، نقش اساسی در کمک به سود بسیاری از مشاغل دارند. بااین‌حال، شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ آسیب‌های بسیاری به بخش گردشگری وارد می‌کند و سفرهای تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

محدودیت‌های دولتی، بستن مرزها به‌منظور قرنطینه و رعایت فاصله فیزیکی، سفرهای تجاری در سراسر جهان را متوقف کرده است. بر اساس نظرسنجی انجمن تجارت سفر جهانی (GBTA) در آوریل گذشته، ۹۲ درصد از شرکت‌ها تمامی سفرهای تجاری داخلی را کاهش داده‌اند و ۹۸ درصد از شرکت‌های عضو این انجمن، سفرهای تجاری بین‌المللی را لغو کرده‌اند.

هر گردشگر تجاری به‌طور متوسط، سالانه بین ۶ تا هشت سفر انجام می‌دهد. بااین‌حال، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده شرکت FCM Travel Solutions، این موارد در سال ۲۰۲۳ احتمالا به سه تا چهار سفر در سال کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود، آینده گردشگری تجاری تغییر چشمگیری کند.

 

با احتمال رکود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری، بسیاری از مشاغل، مجبور به یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها برای ادامه فعالیت تجاری خود هستند؛ بنابراین، کاهش سفرهای کاری غیرضروری، یکی از گزینه‌هایی است که مشاغل در نظر خواهند گرفت.

در زمان عدم امکان ادامه سفر بین کشورها، بسیاری از مشاغل همچنین به‌سرعت به گزینه‌های دیگری مانند کار از راه دور، استفاده از برنامه‌های جلسات آنلاین برای انطباق با بحران و مطابقت با مقررات فاصله فیزیکی روی می‌آورند.

موارد فوق، در بهبود سفرهای تجاری در آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پیش‌بینی‌ها و انتظارات متفاوتی برای تاب‌آوری سفرهای کاری وجود دارد، اما بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بهبود این بخش کندتر از سفرهای تفریحی است.

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده شرکت مک‌کینزی (معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی)، مدیران و هدایت‌کنندگان سفرهای جهانی بر این باورند که سفرهای تجاری ممکن است به‌تدریج در مرحله‌هایی بهبود یابند. احتمالا سفرهای تجاری داخلی ابتدا از سر گرفته می‌شوند اما سفرهای تجاری بین‌المللی برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند، زیرا محدودیت‌های سفر بسیاری از دولت‌ها و همچنین قرنطینه اجباری همچنان پیچیده بوده و آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

با توجه به اهداف این سفر، سفرهای تجاری ضروری و جلسات حضوری مشتری می‌توانند زودتر بهبود یابند. گردهمایی‌ها یا رویدادهایی که شرکت‌کننده زیادی دارند، نمی‌توانند در کوتاه‌مدت بهبود یابند، زیرا برای برگزاری آن‌ها نیاز به اقدامات ایمنی بیشتری است.

از سرگیری سفرهای تجاری در برخی از بخش‌ها، مانند خدمات حرفه‌ای یا خرده‌فروشی که بیشتر تحت تاثیر بیماری کووید- ۱۹ قرار دارند، کندتر از بخش‌های صنعتی و تولیدی خواهد بود.

استوارت میدلتون، مدیر ارشد Skyscanner بر این باور است که بازگشت به سفرهای تجاری، نیازمند چندین سال زمان خواهد بود و ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسد.

وی گفت: اقتصاد سفرهای هوایی اساسا در حال تغییر است، شرکت‌های هواپیمایی که برای بخش عمده‌ای از سود خود به گروه تجاری متکی هستند، باید بازاندیشی داشته باشند تا راهبردهای آن‌ها دوباره تنظیم شود.

دورکاری و پروازهای اختصاصی، موردتوجه است، اما درنهایت، نوآوری (در بلیت، قیمت‌گذاری و تجربه کلی) کلید گرایش دوباره گردشگران تجاری خواهد بود. در درجه اول، اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی برای کوتاه‌مدت اهمیت دارد، اما انتظار می‌رود، ابهام در سفرهای تجاری و تفریحی، گرایش کلیدی است که طی چند سال آینده شاهد آن باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

توسعه پایدار با گردشگری ورزشی

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان هم مجازی شد

گردشگری معدن فرصت برای جبران تهدید معادن

برخورد با «تورهای سرپایی» شدید باشد

عضو جامعه تورگردانان ایران بر ضرورت ادامه برخورد با تورهای سرپایی و غیرمجاز و حتی آژانس‌های مجاز که ضوابط و مقررات تور و پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد.

از اواخر هفته گذشته در بیشتر شهرها برخورد با تورهای بدون مجوز آغاز شده است. انگیزه اصلی، مقابله با تورهایی است که پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت نمی‌کنند، اما در بازرسی‌ها مشخص شد بیشتر برگزارکنندگان این تورها مجوزهای قانونی را ندارند و معمولا با عنوان «گروه دوستانه» فعالیت و یا با تبلیغ تصاویر مهیج در فضای مجازی، مسافران خود را پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها با پرداخت هزینه‌ای، مجوز مربوطه را از بعضی از آژانس‌ها می‌خرند اما به رعایت دیگر مقررات متعهد نیستند و در بیشتر مواقع نیز حقوق تضییع‌شده مسافران این گروه‌ها قابلیت پیگرد قانونی ندارد. با این وجود، تشدید بازرسی‌ها معترضان و منتقدان زیادی داشته است؛ هرچند که بسیاری از فعالان گردشگری خواهان شدیدتر شدن این نظارت‌ها و برخوردها هستند.

سهند عقدایی ـ عضو جامعه تورگردانان ایران و طراح و مجری تورهای طبیعتگردی و کوهنوردی ـ درباره تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها از تورها گفت: حرکت مثبتی اتفاق افتاده است. تمام افرادی که به طور حرفه‌ای در حوزه تورگردانی و گردشگری فعالیت می‌کنند از این حرکت‌ دفاع می‌کنند چرا که مطالبه چندین‌ساله صنف تورگردان بوده است.

وی ادامه داد: طبق قوانینی که برای تورگردانی وجود دارد یک دفتر خدمات مسافرتی برای اجرای تور باید شرایطی داشته باشد؛  لازم است سوابق صنفی و مدارک تحصیلی مدیرعامل احراز شود. مدیر فنیِ تمام‌وقت برای آژانس انتخاب شود که دوره آموزشی مرتبطی را گذرانده باشد. علاوه بر آن، آژانس ۵۰ میلیون تومان به عنوان ضمانت نزد بانک می‌گذارد تا در مواردی که منجر به تضییع حقوق مسافر شد، از آن مبلغ جبران خسارت شود. از سوی دیگر، برای اجرای تور قراردادی مشتمل بر ۴۶ بند وجود دارد که تمام قوانین مربوط به بیمه، وظایف تورگردان و غیره باید مطابق آن رعایت شود در غیراین‌صورت مسافر می‌تواند شکایت کند. همه این موارد را در مقابل افرادی بگذارید که غیرمجاز و سرپایی تور اجرا می‌کنند؛ هیچ یک از این شرایط را رعایت نمی‌کنند، صلاحیت مدیرعامل تایید نشده است، مدیرفنی وجود ندارد که روی تور نظارت داشته باشد و هیچ ضمانت‌نامه مالی هم وجود ندارد که خسارت مسافر از طریق آن جبران شود و مهم‌تر از آن، مجری تور اصلا از قوانین چهل‌وشش‌گانه اجرای تور داخلی اطلاعی ندارد.

عقدایی تاکید کرد: مهم است که با تورگردان‌های غیرمجاز  و تورهای سرپایی برخورد شود. باید جلو کار آن‌ها گرفته شود. حتی با تورگردان‌هایی که مجاز و قانونی‌اند اما قوانین چهل‌وشش‌گانه را که در قرارداد لحاظ شده و صنف با پشتوانه حقوقی و نظارت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تهیه کرده است رعایت نمی‌کنند، برخورد شود. درست نیست  افرادی که ضمانت اجرایی برای تور ندارند یا در اصطلاح، «سرپایی» تور اجرا می‌کنند و یا آژانسی که به قرارداد چهل‌وشش‌بندی که متضمن حقوق مسافر و خوش‌نامی صنف گردشگری است، توجهی نمی‌کند، اجازه فعالیت داشته باشند.

این تورگردان اظهار کرد: طبیعی است وقتی برخورد و نظارتی باشد، اعتراض‌هایی هم مطرح شود. ولی صنف و تشکل‌های گردشگری، تورگردان‌های فعال کشور و افراد حرفه‌ای پشتیبان تشدید این نوع بازرسی‌ها هستند.

عقدایی با دفاع از اقدام معاون گردشگری استان تهران در برخورد با تورهای بدون ضابطه، بیان کرد: گردشگری به افرادی نیاز دارند که از بدنه خودش باشد. سال‌ها بود برخورد با تورهای غیرمجاز و تورهای سرپایی را مطالبه می‌کردیم اما اولویتی برای مدیران نداشت، چون با مشکلات آشنا نبودند؛ درحالی که معاون گردشگری تهران که زمانی کارشناس حوزه گردشگری بوده و از حدود هشت سال پیش در تمام جلسات تنظیم مقررات تورهای داخلی حضور داشته، از مشکلات اطلاع دارد و دارای نظر است و انتظار چنین حرکت‌هایی هم می‌رود. امیدواریم انتخاب چنین افرادی بیشتر شود و وقتی مسؤولی برای گردشگری انتخاب می‌شود از بدنه کارشناسی آن باشد و کار فعالان گردشگری این نباشد که فقط شش ماه برای شخص مدیر، کلاس آموزشی بگذارند و توضیح دهند گردشگری چیست و چه مشکلاتی دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برخورد با تورهای غیرمجاز چرا واکنش‌برانگیز شد؟

اورست خالی از کوهنورد

کرونا باعث شد تعداد کوهنوردان اورست نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

پس از شیوع کرونا بسیاری از رشته های ورزشی از جمله کوهنوردی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت. بسیاری از مکان های ورزشی به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد و ضربه بزرگی به برخی از باشگاه ها و مکان های ورزشی وارد کرد.
کوهنوردی هم از این قاعده مستثنی نبوده و بسیاری از کوه های معروف جهان از جمله اورست دیگر میزبان کوهنوردان خارجی نبود. حتی در مقطعی که این کوه به روی گردشگران و کوهنوردان باز شده استقبال چندان خوبی از بازگشایی صورت نگرفته است و این عامل  باعث شد که هزاران نفر بیکار شوند.

فصل پاییز فصل محبوب کوهنوردانی است که با هدف صعود به قله اورست وارد نپال می شوند. در سال گذشته و در فصل پاییز جمعیت کوهنوردان بسیار چشمگیر و زیاد بود طوری که زنجیره انسان بر روی دامنه کوه اورست مشاهده می شد اما اکنون اورست خالی از کوهنورد است.
در سال گذشته دولت نپال موفق شد از گردشگری ۲ میلیار دلار به دست بیاورد. حتی حدود یک میلیون نفر، ازجمله شرپاها مشغول به کار شدند اما شیوع کرونا همه فعالیت ها را متوقف کرد.
طبق اعلام دولت نپال، مسیرهایی که از میان هیمالیا عبور کرده، از جمله مسیرهایی که به کمپ اصلی اورست منتهی می شوند، خالی از سکنه شده اند. همچنین کمتر از ۱۵۰ کوهنورد در فصل پاییز به اورست آمده اند  تا شاید بتوانند صعودی داشته باشند! این عدد اعلام شده درحالی است که سال گذشته هزاران نفر برای صعود پا به اورست گذاشته بودند.
شرپاها و راهنمایان کوهستانی باتجربه از کار بیکار شده و بسیاری از آنان برای زنده ماندن به کاشت جو یا چمن زار در دامنه ها مشغول هستند.
یک باربر کوهستانی که به دلیل کرونا بیکار شده در خصوص وضعیت سخت زندگی در نپال گفت: من اغلب فکر می کنم قبل از این که کرونا من را بکشد، از گرسنگی خواهم مرد!

منبع:ایسنا

مرتبط:

گوشه‌ای از شگفتی‌های غارهای ایران

خطرناک ترین کوهستان ‌های دنیا

جاذبه‌های گردشگری کشور نپال

قلعه چالشتر _تلفيق معماری اروپايي و هنر حجاری ایران

قلعه خدا رحم خان یا قلعه چالشتر كه در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است اثری باشکوه از تلفيق معماری اروپايي و هنر حجاری ایران است كه در سال ۱۳۲۳ قمری در منطقه چالشتر در ۵ کیلو متری شهرکرد احداث شد.
قلعه چالشتر از معماری دوران قاجار ایران با و تلفيقي از معماری اروپایی است، كه با ستون هایی ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. این قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده و به وسیله کلانتران روستاها مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند و پس از انتصاب حسین قلی خان به عنوان ایلخان بختیاری، در اواسط حکومت ناصرالدین شاه، حکمرانان این منطقه از حاکمیت بر چالشتر خلع و تنها به زمین داران بزرگ تبدیل شدند.

قلعه چالشتر
مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و اصطبل ها است. قلعه عیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای ۳۸ ستون سنگی با سر در و ایوان است.
این قلعه شامل نقوش افسانه ای و اسطوره ای، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است.
این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است. در این مجموعه قلعه، اندرونی با یک دالان به قسمت خان نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ستون سنگی است. این مجموعه دارای ۵ ایوان است و ۵ اتاق نیز در اندرونی آن وجود دارد و در مجموع دارای  چهل ستون است.

قلعه چالشتر

اتاقهاي اين مجموعه قلعه نيز با نقوشي به سبک نقاشي “لندني” که تلفيقي از هنر نقاشي ايراني و غربي است، مزّين است و اين سبک نقاشي که در دوره قاجار به اوج خود مي رسد شامل نقوش گل و گلدان، افسانه ليلي و مجنون و نقوش اسلامي شامل يوسف و زليخا به همراه خط نوشته اي از آيات قرآن است در بخشي از سر درهاي اين مجموعه قلعه، همچنين معماري ” سنتوري” که به صورت مثلثي شکل بانقوشي به سبک ” شير و شکر” است، به چشم مي خورد و حمام قلعه تاريخي چالشتر نيز مزين به کاشي آبي فيروزه اي و سفيد سربي بوده است. سقف اندروني اين قلعه به صورت قابهايي از چوب گردو است و درها و پنجره هاي اتاقهاي اين مجموعه نيز از جنس چوب گردو به صورت گره چيني شده مي باشد. اين مجموعه قلعه داراي پنج ايوان است و پنج اتاق نيز در اندروني آن وجود دارد و در مجموع داراي ۴۰ ستون است. در حياط اين مجموعه، هم اكنون موزه سنگ و در بخش داخلي قلعه نيز موزه مردم شناسي برقرار است .

مرتبط:

سامان _ نگین گردشگری چهارمحال وبختیاری

چهارمحال بختیاری _سوئیس ایران

طبیعت تابستانی لردگان

خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

تصور کنید وسط یک خانه بزرگ هزار متری ایستاده اید و ارسی های بلند با شیشه های رنگی شان در آب حوض سایه می اندازند. تالار طویل و سقف بلند خانه با گلکاری های گچی پوشانده شده و بهار خواب خانه روزی جای مردمی بوده که به حق نامه خانه را جواهر گذاشته اند.

خانه جواهری کوهپایه البته به دلیل مالکانش به این نام شناخته می شود اما اگر گذرتان به آنجا بیفتد می بینید که واقعا کم از جواهر ندارد. خانه جواهری یکی از دیدنی ترین خانه های سنندج است که از دوران قاجار به جا مانده و با معماری سنتی و قدیمی و خشت و گلی اش یک تکه جا مانده از بهشت در این شهر به نظر می رسد.

خانه جواهری کوهپایه البته به دلیل مالکانش به این نام شناخته می شود اما اگر گذرتان به آنجا بیفتد می بینید که واقعا کم از جواهر ندارد. که در محله گرمابه ودر ضلع غربی مسجد خواجه یعقوب واقع شده است با  مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر با معماری سنتی وقدیمی با خشت وگل وآجر بنا گردیده است. تا چند سا ل پیش  این منزل مورد استفاده قرار میگرفت که  سازمان میراث فرهنگی  با آگاهی بر قدمت وتاریخی بودن آن این منزل را خریداری کرد وتعمیرات اساسی   وبازسازی گردید.

خانه جواهری کوهپایه

اتاق های خانه از نوع «سه دری» هستند و در دو طبقه جای گرفته اند و هر کدام تاقچه هایی دارند و درهایی با شیشه های رنگی. خانه برجکی دارد که با راه پله گلی به آن می رسید. این برجک برای دیده بانی و محافظت از خانه هزار متری جواهری ساخته شده بود. بام خانه را خشتی ساخته اند و تالار زیبای خانه با نقش ونگار های بسیار چشم نوازی تزئین شده است.

این خانه دارای دالان دراز بوده است . واز نوع گودال باغچه است که به صورت مربع شکل است واتاقهایش با گچ اندود شده ودارای نقشهایی باگچبری می باشد . دارای سه دری هایی است که در دو طبقه می باشد ویک برج دارد که توسط راه پله گلی برای دیده بانی استفاده می شده است تالار زیبای ان با نقش ونگار های بسیار قشنگ است .

خانه جواهری کوهپایه

بام آن با خشت پوشیده شده ودر طبقه بالا نیز اتاقی دارد .اتقها تاقچه هایی دارد که برای گذاشتن اشیائ است ودر های اتاقها از شیشه های رنگی استفاده شده است
سقف ها گنبدی وضربی است ایوانی با طاقچه های زیبا دارد در تالار در دو طبقه اتاقهای گوشواره وجود دارد که با درب های چوبی  به بیرون راه دارد.

مرتبط:

همه چیز در مورد هتل عباسی اصفهان

تپه اشرف _نکاتی دربارۀ میراثِ پنهانِ اصفهان

سرای بدیع یا خانه حاج رسولی ها اصفهان

کاروانسرای شاه‌ عباسی

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج که از آن به ‌عنوان تنها کاروانسرای درون‌ شهری کشور یاد می ‌شود، بازتابی از تاریخ دوره صفویه بوده و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور بود. این اثر یادگاری از دوره صفویه است و معماری آن شبیه به دیگر کاروانسراهای این دوره میباشد. مساحت کل بنا ۳۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است. کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج احتمالاً در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سال‌ های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ هجری قمری بنا شده است.

در سه دوره صفویه، افشاریه و زندیه این بنا به عنوان محلی برای استقرار کاروانیان و استراحت مسافران مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دوره قاجار به عنوان پایگاه نظامی و در اواخر این دوره به عنوان اولین مدرسه بزرگ کشاورزی ایران موسوم به مدرسه فلاحت معرفی گردید. بعد از سقوط قاجاریه حدود سال‌ های ۱۳۳۰ هجری قمری از این مکان به ‌جای انبار غله کشاورزی استفاده ‌شده است که بیشترین آسیب به این بنا در این زمان وارد شده است.

کاروانسرای شاه‌ عباسی

در سال ۱۳۸۵ با تشکیل صندوق احیا و بهره برداری اماکن میراث فرهنگی جهت جلوگیری از تخریب این بنای ارزشمند و در راستای حفظ این مجموعه تاریخی تصمیم به واگذاری آن به بخش خصوصی گرفته شد. در سال ۱۳۸۶ با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی مراحل مرمت آن آغاز و سرانجام در سال ۱۳۹۲ با پایان یافتن کلیه مراحل مرمت واحیا، با هزینه ای بالغ بر یکصد میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

این کاروانسرا در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری کشور است. این مجموعه دارای دو شاه ‌نشین، ۲۲ حجره برای استراحت مسافرین و پنج بارانداز جهت نگهداری کالاها و استقرار کاروانیان است. ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده است، پی آن از سنگ و دیوار آن از آجر و ملات است.

در سال ۱۳۵۳ این بنا توسط وزارت فرهنگ و هنر اثری ملی اعلام شد و بعد از انقلاب اداره میراث فرهنگی شهرستان کرج به این مکان منتقل شد.

کاروانسرای شاه‌ عباسی

قابل ‌توجه است که کاروانسرای تاریخی و گردشگری شاه‌ عباسی با داشتن تالارهای پذیرایی، رستوران، سفره‌ خانه، چایخانه، شربت خانه و قهوه‌ خانه سنتی با ارائه غذاهای اصیل ایرانی و فرنگی در محیطی سنتی همراه با بازارچه صنایع ‌دستی و سوغات محلات مختلف میزبان گردشگران و هموطنان است.

موقعیت مکانی
کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج، در سمت جنوب شرقی میدان توحید و تقاطع خیابان شهدای محراب و قدس، در خیابان قدس یا همان میدان شاه‌ عباسی معروف واقع ‌شده است.

مرتبط:

کرج _ مقصدی جدید برای گردشگری

جاذبه های گردشگری کرج

همه آنچه قبل از رفتن به روستای کندر باید بدانید

قنات قصبه گناباد _سفری به اعماق تاریخ

قنات قصبه گناباد قدیمی ترین و عمیق ترین  قنات ایران  و جهان است و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد که از شاهکارهای زمان هخامنشیان است. در سال ۱۳۹۵  قنات ایرانی ثبت جهانی شده است و در فهرست یونسکو قرار گرفت. در حقیقت تنها اثر خراسان است که در یونسکو ثبت شده است. تنها راه حلی که بتوان آب را از اعماق زمین به سطح رساند همین قنات است. قنات از چندین بخش تشکیل شده است که شامل مادرچاه، کانال قنات، میله ها و مظهر قنات می باشد.

قناتهای گناباد به دو گروه كوهستانی و دشت تقسیم می شوند . قناتهای كوهستانی گناباد كه معمولاً در میان دره های شیب دار حفر شده اند از آب باران و برف تغذیه می شوند. میزان آبدهی آنها بین ۱ تا ۲۵ لیتر در ثانیه است. طول این قناتها بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر و مادر چاه آنها از ۳ تا ۲۰ متر عمق دارد، اما قنوات دشت كه در زمینهای نسبتاً هموار حفر شده اند باید در مسیری طولانی پیش روند تا به سفره آبهای زیر زمینی برسند، بنابراین دارای چنان عظمتی هستند كه گویی خارج از حیطه توانایی بشر هستند.

قنات قصبه عظیم ترین قنات گناباد و شاید یكی از عجایب تاریخ تمدن بشر باشد كه از گذشته های دور توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. ناصر خسرو عمق چاه قنات را هفتصد گز و طول آن را چهار فرسنگ ذكر كرده است و بنا به گفته وی آن قنات را كیخسرو می نامیده اند. قنات قصبه گناباد از میانه اراضی كوی شرقی گناباد (قصبه شهر سابق) در سمت جنوب غربی از محلی معروف به ((برج علی ضامن)) از داخل رسوبهای ریزدانه آغاز شده و بطول كلی ۳۳۱۳۳متر در یك رشته اصلی ((قصبه)) و چهار رشته منشعب از آن به نامهای: دولاب كهنه، دولاب نو، رشته فرعی اول قصبه، رشته فرعی دوم می باشد.

قنات قصبه گناباد

رشته اصلی قصبه ۱۳۱۳۵ متر طول دارد و در امتداد دره پر آب خانیك حفر شده كه عمق مادر چاه آن بیش از ۲۰۰ متر است. قلعه سفالهای پراكنده در اطراف دهانه چاههای این رشته حاكی از این است كه رشته قصبه در واقع كانال اولیه اصلی قنات گناباد بوده، كه در زمان هخامنشیان حفر گردیده و به دنبال آن رشته های دیگر قنات در مواقع خشكسالی حفر شده است. ریزش پی در پی قنات، پشتیبان را به یافتن راه چاره ای ترغیب كرد. آنها چاره را در این دیدند كه در فاصله ۶۸۳ متری، قنات را به دو شاخه تقسیم كنند تا در صورت ریزش و بسته شدن یكی از كانالها آب از كانال دیگر خارج شده و در داخل انباشته نگردد.

چاههای قنات قصبه بر دو نوع هستند: چاههای كم عمق و عمودی و چاههای عمیق و پله ای، به این معنی كه ابتدا حدود هفتاد تا یكصد متری چاه عمودی حفر می شده و سپس با زاویه ای قائمه در كف آن كانالی افقی و بلند هوا، به سمت مسیر قنات بطول ۳ تا ۵ متر حفر می گردیده  و مقنی به تعداد هر چاه چرخی در انتها كانالهای افقی و برفراز چاههای عمودی استوار می كرده است. خاك ارسال شده از عمق را كارگران از طنابی دیگر می بسته اند و این نوع چاهها به دو منظور حفر می شده اند، یكی اینكه در موقع حمله و هجوم دشمن نتوانند قنات را كور كند چون در نهایت جلوی كانالهای افقی بسته می شد و دیگر اینكه از وزن طناب بكاهند، زیرا اگر مثلاً در چاه ۳۰۰ متری بخواهند از یك ریسمان و یك چرخ استفاده كنند وزن طناب خیس شده به حدود یك تن خواهد رسید. در مجموع قنات قصبه با طول ۳۳ كیلومتر دارای ۴۰۸ حلقه بوده كه عمق مادر چاه آن ۳۰۰ متر است كه ۲۸ متر آب روی هم انباشته دارد، دارای دو شعبه اصلی و پنج شاخه فرعی است كه از مجموع این كانالها ۶۰% آن مسدود می باشد و میزان آبدهی آن از ۴۰% موجود ۱۵۰ لیتر در ثانیه است.

قنات قصبه گناباد

تصور کندن ۳۳ کیلومتر کانال در زیر زمین درآن زمان بسیار دشوار است. عجیب تر از آن حفر حدود ۳۰۰ متر برای مادر چاه آن است. اینکه چگونه تا این عمق پایین میرفتند و مشکل تنفسی پیدا نمیکردند خود سوالی دیگر است. در واقع جریان های آبی کوچک و رطوبت داخل این چاه اکسیژن کافی برای نفس کشیدن”مقنی” فراهم میکنند. (مقنی کسی است که به داخل قنات میرود.) اگر ساختار قنات را ببینید عمق چاه های بعدی به ترتیب کمتر میشود تا زمانی که به سطح زمین برسد و آب خارج شود. این ساختار واقعا یک شاهکار بی نظیراست.

آب خروجی از قنات برای مصارف کشاورزی و نوشیدنی استفاده میشده است. داستان تقسیم این آب هم شنیدنی است. در گذشته برای تقسیم این آب از کسی که مردم به آن اعتماد داشته اند استفاده میکردند.این شخص “میر آب” یا در زبان خراسانی “میر او”  نامیده میشد. میر آب به وسیله یک تشت و یک پیاله که ته این پیاله سوراخ داشت اینکار را انجام میداده است. از زمانی که آب وارد یک زمین زراعی یا باغ میشد این پیاله سوراخ دار خالی را روی تشت آب قرار میداد و از انتهای پیاله آب به داخل ان نفوذ میکرد. زمانی که پیاله پر از آب میشد به داخل تشت فرو میرفت. این مدت زمان که صرف میشد ” یک پیاله” نامیده میشد. حال اینکه مدت زمانی که بعضی باغ ها یا زمین های زراعی چه مقدار آب نیاز دارند  و مالک این آب هستند با همین معیار سنجیده میشد. به طور مثال کسی ۴۰ پیاله آب داشت و شخصی دیگر ۳۰ پیاله.

قنات قصبه گناباد

ورودی های قنات
قنات چندین ورودی دارد. بهتر است قبل از ورود به قنات چراغ قوه یا هد لامپ به همراه داشته باشید. در غیر این صورت چراغ قوه موبایل هم کفایت میکند. کف قنات از خاک بسیار نرم پوشیده شده است. در هنگام راه رفتن باید مراعات بقیه افراد را بکنید تا گردو خاک نشود.
طبق گفته کارشناس قنات در بعضی مواقع چاه هایی که خیلی عمیق بودند را از پایین به بالا نیز میکندند. یعنی از بالا و پایین همزمان این کار را انجام میدادند که کار بسیار سختی بوده و باید خیلی دقیق کار میکردند تا در نهایت به هم برسند.
در قنات قصبه از ورودی که وارد شوید چیزی در حدود ۴۰۰ متر باید بروید تا به آب برسید. این کانال های کم ارتفاع کمان نا دارند که داخل قنات کنده میشد وبرای زمانی بود که قنات ریزش میکرد و مسیر جدیدی درست میکردند. قنات ورودی دیگری نیز دارد که به ورودی غال شغال معروف است و از ورودی های دیگر دورتر است.

منبع:تریپ یار

مرتبط:

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات زارچ

قنات قصبه گناباد نگینی بر سینه ستبر کویر

قنات دوطبقه اردستان، تنها قنات دوطبقه جهان

آشنایی با بند قیصر یا پل شادروان

بند قیصر یا پل شادروان شوشتر مربوط به دوران ساسانی است. پل شادروان شوشتر دارای چهل و چهار دهنه بوده و حدود پنجاه درصد آن بازسازی شده است. به موجب روایات شرقی شاپور یکم شاهنشاه ساسانی پس از اسارت والریانوس امپراتور روم او را مجبور کرد که در ساختمان سد نزدیک به شوشتر کار کند. این سد ۱۵۰۰ قدم طول داشت و هنوز هم برای برگرداندن آب کارون به مزارع بکار می‌رود. احتمال قوی می رود که شاهنشاه ایران اسیران رومی را در ناحیهٔ گندی شاپور و شوشتر مستقر کرده باشد. ایرانیان مهارت رومیان را در فنون بسیارارج می نهادند و بلاشک هم سد و پل بزرگ شوشتر عمل مهندسین رومی است. این پل-بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی آبی دیگر شوشتر بصورت یکجا در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

پل بند شادروان دارای ۴۴ دهانه بوده که در حال حاضر تعداد ۳۷ دهانه آن موجوداست. ظاهراً این پل در طول تاریخ چند بار به عمد تخریب شده‌است.

بند قیصر

معماری
پل بند شادروان در جهت شرقی – غربی بر روی رود شطیط ساخته شده است. پل بند شادروان دارای ۴۴ دهانه بزرگ و ۴۳ دهانه كوچك می باشد.در حال حاضر ۹ دهانه در سمت شمال و ۲۸ دهانه در ضلع جنوبی پل باقی مانده است طول پل چیزی بیشتر از عرض رودخانه می باشد و حدوداً ۵۰۰ متر طول دارد. در ساختمان این بند دو قوس محدب رو به جریان آب و به سمت شرق و یك قوس مقعر رو به جهت جریان آب قرار دارد هر چند این قوسها معلول بستر طبیعی رودخانه هستند ولی می توان آنرا در شمار بندهای قوسی بشمار آورد. در كناراین پل بند آسیابهایی قرار داشته كه توسط انرژی آب چرخهای این آسیابها به حركت در می آمده است و [بر انتهای ضلع شرقی پل بند در جایی كه پل بند در شهر وارد می شد.یك سردر عظیم آجری قرار داشته كه در هنگام گذشت از پل بند افراد از زیر این سردر عظیم عبور می كرده اند.] مصالح بكار رفته در ساختمان این پل بند از سنگ لاشه و ملات ساروج بهمراه خاكستر است .

عرض پی های پل ۷ متر می باشدو عرض دهانه های آبرو آن ۸ متر می باشد و ارتفاع از تاج تا كف پل ۱۰ متر می باشد. در ساختمان این پل بند از سنگهای تراشیده شده كه بوسیله بست های فلزی به هم مرتبط شده اند استفاده شده است. در مورد ساخت این پل گفته های بسیاری بیان شده است. از جمله اینكه برای ساختن این پل بند از نیروی ۷۰ هزار نفری اسرای رومی كه شاپور ساسانی در جنگ با روم اسیر كرده بود استفاده شده است و این بنای عظیم از اركان اصلی شبكه آبیاری قدیم میان آب محسوب می شود. نویسنده كتاب مجالس المؤمنین در این مورد گفته است كه پادشاه ساسانی پس از شكست قیصر روم اسیران رومی را بفرماندهی برانوش برای ساختن پل بند عظیمی در شوشتر مستقر كرده و در ازای آزادی آنها ساختن بند میزان را خواستار شد به گفته شاهنامه فردوسی :۳ سال ساختن شادروان طول كشیده است. برای ساختن این پل بند مسیر رودخانه را توسط سنگهای تراش و منظم فرش كرده و بوسیله بست های فلزی به هم محكم كرده اند. شادروان به معنی فرش و بساط گرانمایه ومنقش می باشد. و چون از بند میزان تا شادروان كف رودخانه را توسط سنگ های تراش منظم فرش كرده اند به شادروان معروف می باشد. یكی از دلایل ساخت این پل بند عظیم بخاطر بالا آوردن و آرام نمودن جریان آب توسط پی و پایه های پل بند شادروان و ورود آن به نهرداریون برای آبیاری مزارع میان آب بوده.

بند قیصر
حفاظت و مرمت
دوره های مرمتی: پل بند شادروان در دورة صفوی و حكومت فتحعلی خان حاكم شوشتر مرمت شده است. بر طبق كتاب تذكره شوشتر توسط فتحعلی خان بازسازی شده است. در زمان حكمرانی میرزا حشمت الدوله (نیمه دوم قرن ۱۳) هفت چشمه ویران شده بازسازی شد. در سال ۱۳۱۱ نظام السلطنه مافی قصد مرمت پل را داشته ولی بعلت طغیان نتوانسته این كار را به انجام برساند. در سال ۱۳۸۰ اولین فعالیت مرمتی پل بند بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است و دو دهانه از پل مرمت شده اند .

دوره های تخریب شادروان و دلایل اصلی آسیب های آن در طول زمان گذشته: ۱- تخریب پل توسط حجاج یوسف در شورش شیب خارجی (بر اساس كتاب تذكره شوشتر) ۲-بر اساس تحقیقات محلی كه توسط آقای شرف الدین و عبدالرضا فرهی صورت گرفته ویرانی دهانه های میانی پل بند توسط انگلیسیها وبوسیله مواد منفجره صورت گرفته است. ظاهراً برای قطع ارتباط این شهرستان با شهرستان دزفول و جلوگیری از فرار نیروی كار ارزان از این منطقه یعنی شوشتر و مسجد سلیمان به سمت دزفول و دیگر شهرها بوده.

مرتبط:

پل شادروان شوشتر _قدیمی ترین پل جهان

محوطه باستانی هفت تپه شوش

قدیمی‌ترین شهرهای جهان

مسیر پروازی قشم به افغانستان و ترکیه

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم گفت: به منظور توسعه پروازهای بین المللی از این جزیره و در راستای اهداف این سازمان، راه اندازی سه پرواز رفت و برگشت به مقصدهای کابل، هرات و استانبول در دستور کار قرار گرفت.

مرتضی شیخ زاده صبح امروز(۱۹ آبان ماه) در نشست بررسی راه اندازی خطوط جدید پرواز بیان کرد: نبود نیاز به ویزا برای اتباع خارجی، در انتخاب این مسیرها موثر است.

وی ادامه داد: افزون بر ۱۰ هزار از اتباع افغان در جزیره قشم ساکن هستند که از سازمان منطقه آزاد قشم درخواست راه اندازی پرواز از قشم به افغانستان را داشته‌اند که با موافقت این سازمان روبرو شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم  تصریح کرد: برای برقراری و ماندگاری این مسیرهای پرواز نیاز است تا از نظر فنی و اقتصادی بین اتباع افغان، فرودگاه قشم و شرکت‌های هواپیمایی ایجاد و منافع تمام بخشهای مربوط در نظر گرفته شود.

مدیر تعاون، کار و امور اجتماعی  سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست گفت: هم اکنون اتباع افغان برای تردد به کشورشان باید از قشم،به مشهد بروند تا از آنجا با هواپیما عازم افغانستان بشوند.

سلیمان رنجبری افزود: در صورت راه اندازی پرواز از قشم به افغانستان مشکلات صرف هزینه، وقت و انرژی اضافه برای آنها برطرف می شود.

مدیرکل فرودگاه بین المللی قشم، نیز در این نشست تصریح کرد: شرکت‌های خصوصی هواپیمایی خواستار تضمین حداقل سود از سوی متقاضیان هستند.

غلامرضا دهقانی زاده افزود: راه اندازی پروازها دارای شرایطی است که  شرکت‌های مذکور در تنها در صورت تضمین سود مالی، برقراری مسیر را درخواست می‌کنند.

مجوز پرواز به افغانستان اخذ شده است

نماینده شرکت هواپیمایی معراج در این نشست گفت:  پس از اعلام سازمان منطقه آزاد قشم، مجوز پرواز این شرکت به کابل و هرات از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شده است.

وی افزود: پس از تعیین تکلیف میزان متقاضیان و نوع هواپیمای اختصاص یافته به این مسیر، می‌توان این مسیرهای پروازی را راه‌اندازی کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم نیز در این نشست گفت:  تفصیل قوانین و مقررات  صدور ویزا در مناطق آزاد کشور در پرتال وزارت امور خارجه درج شده است.

علیرضا مسافری افزود: نبود نیاز به اخذ ویزا برای تردد اتباع خارجی به قشم از جمله‌ی این مقررات است.

وی ادامه داد: درصورت ایجاد پرواز از افغانستان به قشم، وزارت امور خارجه برای اتباعی که از قشم قصد سفر به به سایر شهرهای سرزمین اصلی در ایران را داشته باشند، هماهنگی‌های لازم با کنسولگری‌های ایران در افغانستان را انجام خواهد داد.

نشست بررسی راه اندازی خطوط جدید پرواز با حضور برخی از مسوولان شرکت‌های هواپیمایی و تعدادی از نمایندگان اتباع افغانستانی مقیم قشم در مرکز رشد این شهر برگزار شد.

منبع:ایسنا