روستای کندر

همه آنچه قبل از رفتن به روستای کندر باید بدانید

روستای کندر کرج یکی از روستاهای اطراف کرج که پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی و گردشگری می باشد. این روستای خوش آب و هوا در میان البرز مرکزی و در فاصله ۶ کیلو متری شمال شرقی کرج واقع شده است.

روستای کندر کجاست؟

روستای کندر یکی از اماکن تفریحی کرج است. این روستا را میتوان به عنوان یکی از بهترین اماکن گردشگری استان البرز دانست که دارای طبیعت بسیار دیدنی می باشد. منظره های دلنشین و زیبا و باغهای گلابی و گیلاس در نگاه اول چشم هر بیننده ای را نوازش می کند و هر کسی یک بار پا بر این خطه بگذارد شیفته این روستا میشود. هوای خنک و لطیف و کوههای زیبا و سر به فلک کشیده با چشمه های روان از خصوصیات این روستا است.

از مهمترین ویژگی های طبیعی این روستا میتوان به گلستان های طبیعی و دشت لاله های روستای کندر که در اطراف این روستا به وجود آمده است اشاره نمود .

شغل مردم روستای کندر کشاورزی است و از مهمترین محصولات می توان به گندم، جو و عدس اشاره کرد. گویش مردم روستای کندر شبیه به گویش مازنی است.

کندر به نام کهن دور نیز خوانده می شود. نام کهن دور برای روستا به دلیل دارابودن اشیا قدیمی مانند سفال و ساروج که به دوره قاجار و صفویه  برمی گردد. از دلایل دیگر نام کهن دور میتوان به این مورد نیز اشاره کرد، روستای کندر  به امامزاده داود راه دارد. فاصله کندر تا امامزاده داود ۶ ساعت می باشد.

روستای کندر

گونه های گیاهی روستای کندر:

گون، تیخک، شکر الاله و همچنین درخت ته که اهالی روستا معتقدند از محکم ترین چوبهای دنیاست از گونه های گیاهی روستای کندر می باشد.

مناطق دیدنی روستای کندر کرج:

روستای کندر دارای جاذبه های گردشگری فراوان نظیر قبرستان زرتشتیان بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی نظیر آبشار کندر است.

یکی از عوامل نشان دهنده تمدن کهن این روستا، وجود چشمه های مقدس در این ناحیه است بطوریکه چشمه های مذکور که با نام مراد آب شناخته می شدند در کنار معبد آناهیتا قرار داشته اند. گفته می شود که به دلیل مقدس بودن منطقه در آن دوران، فقط خانم ها اجازه آوردن آب از چشمه های مقدس را داشته اند. یکی دیگر از نشانه های تاریخ کهن این منطقه، معماری بسیار قدیمی خانه های آن می باشد.

خانه های روستای کندر همگی سنگی می باشند که این سنگ ها از دل کوه استخراج می شده است. در آن دوران برای سست کردن سنگ ها و بیرون کشیدنشان از آتش استفاده می کردند و پس از آن نیز سنگ های بدست آمده را خرد می کرده اند. منطقه چهل بی بی یا چهل دختر نیز یکی از مکانهای تاریخی کندر می باشد. نقل است که چهل دختر برای زیارت به این منطقه مراججعه می کنند که همگی به علت نامعلومی ناپدید می شوند و پس از ۲۰۰۰ سال از وقوع این حادثه برای رفع مشکلاتشان دوباره به این مکان می آیند.

روستای کندر

روستای کندر محل دفن دو تن از نوادگان منسوب به امام موسی کاظم می باشد. امام زاده گان طاهر و عبدالله از فرزندان این امام همام هستند که در سال ۷۰۰ هجری در این روستا دفن شده اند. چندین سنگ قبر دیگر نیز در محوطه امامزاده به چشم می خورد که قدیمی ترین آنها متعلق به ۱۷۰ سال قبل می باشد. بر روی هر یک از این سنگ قبرها نشانه های مختلفی درج شده که وجهه اجتماعی و شغل افراد به خاک سپرده شده را نشان می دهد.

اسامی کوه‌های معروف کندر عبارتند از: ۱-کوه کی خسرو ۲-کوه قبله ۳-کوه عمر کوشان ۴-کوه سیاه کمر ۵-کوه لیز که به علت شیب زیادی که دارد به این نام خوانده می‌شود.

دشت لاله های کندر:

دشت لاله های کندر بهشتی در میان کوه‌ها است. دشت لاله ‌های البرز در فروردین ماه آغاز به کار کرده است. این لاله های زیبا تقریبا تا ۱۰ خرداد ماه میهمان ما هستند. روستای کندر مسیر رسیدن  به دشت لاله های کندر است. در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در ۷ کیلومتری جاده کرج به چالوس  دشت لاله های کندر وجود دارد.

روستای کندر

بهترین فصل سفر به روستای کندر:

برای استفاده از این محصولات طبیعی بهتر است در ابتدای تابستان و یا در فصل بهار به سمت این روستا سفر کنید. ولی در پاییز و زمستان هم زیبایی های خود را دارد. در صورتی که میخواهید منطقه ای بکر را برای طی کردن تعطیلات انتخاب کنید که علاوه بر هزینه پایین سفر بسیار خوش آب و هوا و خلوت باشد، روستای کندر میتواند گزینه ای کاملا مناسب برای شما به شمار رود.

مرتبط:

کرج _ مقصدی جدید برای گردشگری

جاذبه های گردشگری کرج

تجربه ی بی نظیر کویرنوردی در کویر اشتهارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *