روستای ورده

گذر از کوچه‌های ورده در دل البرز

روستای ورده یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر استان البرز است.

در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم.

استان البرز سی و یکمین استان ایران است که از سال ۱۳۸۹ به طوری رسمی شکل گرفت. به دلیل واقع شدن بخش مهمی از رشته کوه البرز در این استان نام این رشته کوه به عنوان نام این استان انتخاب شده است.

گذر از کوچه‌های ورده در دل البرز

استان البرز معمولا با جاذبه‌هایی از قبیل جاده چالوس، سد امیر کبیر و یا کاخ شمس می‌شناسیم اما این استان جاذبه‌های گردشگری متعدد دیگری را نیز در خود جای داده است.

روستای ورده در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در شمال غرب استان البرز یکی از این جاذبه‌های دیدنی است. آب و هوای معتدل کوهستانی این روستا و قرار گرفتن آن در محاصره کوه‌ها وجود چشمه‌های متعدد طبیعت زیبای منحصر به فردی به آن بخشیده و آن را به محل مناسبی برای گردشگری مبدل کرده است.
وجود چند اثر تاریخی همچون حمام تاریخی ورده، بقعه امامزاده بی‌بی‌سکینه و بقعه امام‌زاده عبدالقهار در روستای ورده حکایت از پیشینه غنی آن دارد. برای مثال امامزاده عبدالقهار متعلق به دوران شاه تهماسب یکم است که بر روی مقبره آن ضریح چوبی و زیبایی قرار دارد و محراب آن نیز با کاشی تزیین شده است. این بقعه درب چوبی نفیسی دارد که در حال حاضر در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.
علاوه بر این این‌ها ‌جوی‌های آب جاری در روستا و بافت روستایی خانه‌ها نیز جلوه‌ای زیبا به ورده بخشیده‌اند.خانه‌های این روستا معمولا از خشت و چوب ساخته‌ شده‌اند و همگی علاوه بر زیرزمین و ارسی، تنوری نیز برای پخت و پز در داخل حیاط دارند.

گذر از کوچه‌های ورده در دل البرز

البته در ساخت خانه‌های متعلق به اواخر دوره پهلوی به بعد، از مصالح ساختمانی جدید و آهن استفاده شده و نوعی تضاد بین بناهای قدیمی و جدید بوجود آمده است.

روستای زیبای ورده می‌تواند مقصد بعدی گردشگری ما در سفر به استان البرز باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *