مدرک فنی و حرفه‌ای

چرا باید مدرک فنی و حرفه‌ای بگیریم؟

امروزه تنوع زیاد مدارک شغلی و سهولت اخذ آن‌ها، به چالشی مهم در آینده شغلی تبدیل شده است. به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه، خوب است قبل از شروع دوره های آموزشی، از نوع و محل اخذ مدرک مورد نظر آگاهی داشته باشید. مشهورترین مدارک قابل اخذ در کشور، مدارک دانشگاهی و مدارک بین المللی فنی و حرفه‌ای هستند.

اعتبار مدرک فنی و حرفه ای در ایران و جهان

در ایران مدارک دانشگاهی دارای محبوبیت خاصی هستند. اما مطالب تئوریک تدریس شده در دانشگاه فاصله زیادی با مهارت و تخصص‌های مورد نیاز در بازار کار دارند.

اغلب کارآفرینان در جلسه مصاحبه استخدامی با این مشکل روبرو هستند که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، حتی از دانشگاه‌های معتبر، دارای مهارت تخصصی لازم جهت انجام شغل مورد نظر نیستند.

اغلب کارجویان از این واقعیت غافل‌اند که سریع‌ترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین روش آماده شدن برای اشتغال تخصصی در بازار کار داخلی و بین‌المللی و اخذ جواز کسب، دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای با کد ILO می‌باشد. این مدارک در ۱۸۰ کشور دارای اعتبار بوده و جهت مهاجرت حتی از مدارک دانشگاهی نیز رتبه بالاتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

به علت نداشتن محدودیت در ورود به رشته‌های مختلف، می‌توانید استعداد و علاقه خود را در رشته‌های مختلف محک زده و در صورت نداشتن علاقه، به راحتی و بدون اتلاف وقت رشته جدیدی انتخاب نمایید.

نحوه اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای

گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای از اخذ مدارک دانشگاهی بسیار آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌باشد. محدودیت سنی برای اخذ مدارک فنی‌ و حرفه‌ای ۱۲ سال بوده و حتی افراد در سنین پایین آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

برای گرفتن این مدارک کافیست به یک آموزشگاه معتبر و دارای مجوز رسمی مراجعه نموده و روز و ساعت برگزاری کلاس را مطابق با میل خود انتخاب نمایید. در این شیوه آموزش، کلاس‌ها به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و می‌توانید با توجه به برنامة کاری خود، روش مورد نیاز را انتخاب کنید.

 

انواع مهارت‌ها فنی و حرفه‌ای

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، تنوع زیادی دارند و بر اساس علاقه خود براحتی از بین رشته ها می‌توانید رشته مورد علاقه تان را انتخاب کنید. دسته‌بندی اصلی این مهارت‌ها به شرح زیر است:

. گردشگری: یکی از پرطرفدارترین مهارت‌های مورد نیاز جهان بوده و پس از۶  ماه می‌توانید در ایران شاغل به کار شوید . همچنین این رشته به علت آسانی، یکی از گزینه‌های محبوب برای اخذ دیپلم بشمار می‌اید.

. کامپیوتر: ICDL، برنامه‌نویسی، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، در این گروه می‌گنجد. محبوب‌ترین مهارت این گروه، رشته ICDL بوده و شما جهت کار در هر محیطی به این مهارت نیاز دارید. لازم به ذکر است در سال‌های اخیر شرکت در کلاس ICDL و اخذ این مدرک از آموزشگاه کامپیوتر در ادارات دولتی و خصوصی اجباری است.

. حسابداری مالی و بازرگانی: هر واحد تجاری و اداری دارای بخش مالی می‌باشد بنابراین با گذراندن دوره های حسابداری شانس استخدام خود را به شدت افزایش دهید.

. گرافیک: در این دروه کار با نرم‌افزارهای مشهور طراحی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور، این‌دیزان، کورل و… را فرا خواهید گرفت.‌

. صنایع خودرو: از رشته های بالای ۷۰درصد عملی است که شامل رشته های صنایع خودرو مثل تعمیر اتومبیل سواری بنزینی و برق خودرو است. برای اخذ جواز تعمیرگاه این دوگواهینامه الزامی و اجباری است . با گذراندن این دوره زیر دست استادکار که هم اشراف به دروس تئوری و هم عملی دارد، شما نیز یک استادکار خواهید شد و می‌توانید برای کسب جواز اقدام کنید.

. معماری و عمران: یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی رشته‌ی معماری و عمران است که بخاطر  مباحث زیاد، چه در دانشگاه و چه در هنرستان زمان آموزش و مهارت کافی نیست . شما می‌توانید با شرکت در دوره ها و کلاس‌های آزاد طراحی با نرم افزار های مربوطه به خوبی این فن را یاد گرفته و تخصص خود را به حداکثر برسانید.

. خدمات آموزشی: یکی از جذاب ترین و البته پر کاربردترین شاخه های فنی وحرفه ای رشته خدمات آموزشی است چرا که شما در هر شته ای که مهارت دارید باید برای اخذ کارت مدیریت و مربیگری و اخذ جواز آموزشگاه، گواهی این مهارت را کسب کنید.

. هنرهای تجسمی:  برای دوست داران هنر اسم آشنایی دارد و شامل مهارت های هنری می‌شود.

. هنرهای نمایشی: هنر هفتم یا همان سینما که در بین اقشار و سنین مختلف متقاضیان زیادی دارد و گاهی ورود به این رشته پرحاشیه دور از دسترس است. اما می‌توانید با شرکت در آموزشگاه های دارای این حرفه به راحتی با چهره های مورد نظر خود دیدار داشته باشید.

. صنایع غذایی: از هر چه بگذریم از یک دستپخت خوب، یک غذا و نوشیدنی عالی، کیک و دسر و دیزاین خوب نمی‌توانیم بگذریم.  همه این مهارت ها یک جا در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرند .

. دوره‌های مدیریت و کارآفرینی: از مزایای این رشته که بر هیج کسی پوشیده نیست و هر جا که باشیم به هر حال در حال مدیریت گروهی هستیم که این اتفاق هرچه بهتر انجام گیرد موجب رشد کسب و کار ما می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری خوراک فرصتی برای بومگردی‌های ایران

«سواد گردشگری»؛ تنها راه نجات میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *