دانشگاه-سه گوش-اهواز

اهواز و جاذبه های گردشگری بی نظیرش

اهواز شهری است با مردمانی صمیمی که به دو زبان عربی و فارسی صحبت می‌کنند. این شهر یکی از شهرهای نفت‌خیز کشور بوده و درگذشته نیز اتفاقات مهمی مثل هشت سال دفاع مقدس در آن رخ‌ داده که خاطرات تلخی را برای عده‌ای ایجاد کرده است.

هم‌اکنون این شهر حال و هوای دیگری پیدا کرده و به یکی از بزرگ‌ترین وبرترین شهرهای کشور در زمینه‌های گوناگون تبدیل‌ شده است. مردم اهواز توانسته‌اند بسیاری از خرابی‌های حاصل از دفاع مقدس را دوباره مرمت‌سازی کنند. همچنین این شهر توریست‌ها و گردشگران زیادی را که از راه‌های زیادی مثل خرید بلیط هواپیما اهواز به خود جذب می‌کند. در زمستان اهواز به دلیل آب‌وهوای معتدل و خوبی که دارد مقصد خوبی برای گردشگری به شمار می‌رود. ازاین‌ رو ما در ادامه می‌خواهیم برخی از این مقاصد را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه سه‌گوش (دانشکده ادبیات)

این دانشگاه در ساحل رود کارون قرارگرفته است. هدف اولیه ساخت این دانشگاه در ابتدا جهت استفاده بانک ملی مرکزی بوده که در سال ۱۳۰۸ شروع به فعالیت کرد، سپس بعد از گذشت سه سال به مرکز استانداری اهواز تبدیل شد. زمانی که اهواز به اشغال متفقین جنگ جهانی دوم درآمده بود، این ساختمان پایگاه ارتش آن‌ها بود. پس‌ از آن و در سال ۱۳۳۶ دانشکده پزشکی دانشگاه جندی در آن شروع به فعالیت کرد و در آن زمان نیز کاربرد خود را به‌عنوان مرکز فرهنگی حفظ کرد. بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۹ از این ساختمان جهت دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی به کار گرفته شد. هم‌اکنون این ساختمان در دست تعمیر است.

بازار عبدالحمید 

در خیابان نظامی، بین خیابان امام خمینی و نادری بازاری به نام عبدالحمید وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اهواز است. کاروانسرایی به نام شیخ خزعل نیز در این بازار قدیمی وجود دارد. بازار عبدالحمید درگذشته بازار اصلی و مرکز خرید شهر اهواز به شمار می‌رفت. در آن زمان‌ها ثروتمندان و اشراف‌زادگان شهر در بازار عبدالحمید قدم می‌زدند و به گشت و گداز می‌پرداختند؛ اما هم‌اکنون خبری از پرزرق‌وبرقی نیست و این بازار به یک بازار ارزان شهر اهواز تبدیل‌ شده است. حدود یک قرن است که این بازار توانسته هویت خود را حفظ کند.

خانه ماپار، عمارت پهلوی

با اینکه شهر اهواز در طول سال‌ها دفاع مقدس آسیب‌های جدی به خود دیده، اما عمارت‌های زیبا و دل‌نشین قدیمی در این شهر همچنان بنای خود را حفظ کرده‌اند و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. خانه ماپار یکی از این عمارت‌هاست که خانه‌ای تاریخی و قدیمی هست که پهلوی اول از خود به یادگار گذاشته است. مساحت این خانه حدود ۵۰۰ مترمربع هست که نمای آن آجری، پنجره‌های رنگی و درهای چوبی آن باعث شده تبدیل به یکی از بناهای خاص اهواز شود.

blank

تا سال‌ها این خانه مخروبه بود و کسی از وجود آن خبر نداشت تا اینکه در سال ۱۳۸۰ مرمت و بازسازی شد و آجرکاری‌های زیبا و دل‌نشین آن دوباره درخشندگی خود را نمایان کردند. در همین سال خانه ماپار به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. اگر یکی از گردشگرانی هستید که مقصدتان اهواز است حتی می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط اتوبوس هر کجای کشور که باشید خود را به این خانه زیبا برسانید و وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌های خوشمزه آن را امتحان کنید. در حیاط این عمارت نخل‌های زیبایی وجود دارد که دل‌نشین بودن این خانه را دوچندان کرده‌اند.

رود کارون

سال‌های پیش رود کارون یکی از پرآب‌ترین و عظیم‌ترین رودخانه‌های کشور بود و جنوب کشور خاطرات خوب بسیاری از این ‌رودخانه دارد. ولی حالا رود کارون در معرض خطر کم‌آبی قرارگرفته و رو به خشک شدن است. این رود طولانی‌ترین رود ایران است که طول آن به ۹۵۰ کیلومتر می‌رسد و از زرد کوه بختیاری استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد.

blank

کارون این پتانسیل را دارد که به مکانی تفریحی پرباری تبدیل شود و گردشگران ایرانی و خارجی از آن استفاده کنند. رود کارون در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرارگرفته و همچنین آب آشامیدنی اهواز ازاین ‌رود تأمین می‌شود.

موزه هنرهای معاصر 

موزه هنری معاصر در سال ۱۳۳۸ شروع به کارکرد که شامل دوطبقه و پنج گالری است. داخل این موزه آثار ارزشمند بسیاری دیده می‌شود. حدود ۷۰ اثر نفیس در این موزه وجود دارد که ۶۰ تای آن مربوط به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ تای آن به هنرمندان خارج از استان مربوط می‌شود. موزه هنرهای معاصر نه‌تنها محلی برای بازدید گردشگران و عموم، بلکه در آن کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و سمینارهای هنری نیز برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *