فقدان برنامه از عوامل رشد نکردن گردشگری مرودشت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: فقدان برنامه‌ای جامع و مدون کوتاه و بلند مدت با پشتوانه مطالعاتی دقیق منطقه در راستای توسعه صنعت گردشگری شهرستان یکی از عوامل اساسی در رشد نکردن این صنعت در مرودشت است.

بهمن مردانی در نشست تخصصی مسئولان و مدیران دولتی و تاسیسات صنعت گردشگری، گفت: جایگاه فعلی صنعت گردشگری شایسته مردم نیست؛ مردم شهرستان مرودشت با وجود جاذبه‌های جهانی ارزشمند و بی نظیر طبیعی، مذهبی و تاریخی، از هرگونه درآمد گردشگری بی نصیب هستند و تنها محدودیت‌های حریم‌های سه گانه را تحمل می‌کنند.

به نقل از میراث فرهنگی مرودشت، مردانی، برنامه هایی که در راستای فرهنگ سازی و آموزش موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری باشد را مطلوب توصیف و اضافه کرد: داشتن برنامه های ویژه آموزشی مختص این شهرستان، باعث شکوفایی این صنعت شده و از برخوردهای سلیقه ای نامشخص و پراکنده جلوگیری می کند.

مردانی ابراز امیدواری کرد که با برندسازی و فرهنگ سازی در حوزه گردشگری مختص این شهرستان، بتوانیم این دشت سرسبز و متمدن را هر چه بیشتر به دنیا بشناسانیم.

محسن عامری، مدرس دانشگاه نیز در این جلسه، گفت: انتخاب شعار «گردشگری و توسعه روستایی» برای تأکید بیشتر بر اثر بخشی این شاخه از گردشگری در اجرای واقعی مباحث توسعه پایدار و در نتیجه ترویج گردشری مسئولانه است و تلاش های جدی برای توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری در میان تمام دهک های اجتماعی جوامع گردشگرپذیر را هدفگذاری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساکنان شهرستان مرودشت به عنوان جامعه پیرامونی مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم به صورت ملموس و کاربردی از منافع این همجواری بهره مند شوند، گفت: استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها و مجموعه های میراث جهانی می تواند به عنوان یکی از روش های کاربردی برای نیل به این مقصود مورد توجه و بررسی کارشناسی دقیق قرار گیرد.

عامری گفت: با توجه به اینکه مسائل مشابه می توانند راه حل های مشابه را نیر در پی داشته باشند؛ راهکارها و دستیافته های جوامع توسعه یافته در حوزه گردشگری می تواند پس از بومی سازی و تطبیق با شرایط داخلی ایران زمین مورد بهره برداری و اجرا قرار گیرد.

او با اشاره به ضرورت تبادل اطلاعات، دانش و تجربه بین کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری، گفت: شرایط پیش آمده در ایام کرونا فرصت مناسبی برای بازنگری در ساختار ها و سامانه های مدیریتی جاذبه های گردشگری ایران و استان فارس بوده و می توان از شرایط کاهش تعداد بازدیدکنندگان برای تثبیت سیستم مدیریتی و دریافت بازخورد و رفع مشکلات احتمالی استفاده نمود.

عامری با تاکید بر اینکه فعال سازی مرکز پذیرش گردشگران در تخت جمشید می تواند تعریف کارکردی چندگانه داشته باشد و بازدید گردشگران از این مجموعه جهانی را ساختارمند کرده آثار منفی حضور گردشگران را به حداقل رسانده و کیفیت بازدید هایشان را بیشتر و بهینه کند، افزود: همچنین اجرای شیوه نامه های حفاظتی مجموعه را تسهیل کند و به صورت همزمان به مرکزی برای معرفی ظرفیت ها و زیرساخت های گردشگری شهرستان مرودشت و روستاهای آن تبدیل شود؛ در حقیقت این مرکز می تواند نقش خود را معرفی فعالیت ها و خدمات ارائه شده در کلیه تأسیسات و مؤسسات گردشگری پراکنده در سطح شهرستان را ایفا نموده و گردشگران را برای استفاده و بهره مندی از این خدمات ترغیب نمایند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تلاش برای ثبت ملی “گیوه‌بافی” کندازی مرودشت

انجام مطالعات و مستندنگاری برج خلعت‌ پوشان تبریز

معاون میراث‌ فرهنگی آذربایجان‌ شرقی از انجام مطالعات، مستندنگاری و تهیه طرح مرمت برج خلعت‌ پوشان تبریز خبر داد.

علیرضا قوچی ضمن اعلام این خبر، گفت: اداره‌کل استان به ‌عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی همواره اهداف و برنامه‌های خود را در این راستا به‌ صورت مستمر و تخصصی انجام می‌دهد، در این راستا انجام مطالعات و ارائه طرح مرمتی برای تحقق اهداف صیانتی و حفاظتی از بناهای تاریخی امری ضروری است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر مطالعات و مستندنگاری برج خلعت‌ پوشان توسط معاونت میراث ‌فرهنگی استان انجام شده و فاز نخست عملیات مرمتی آن همزمان با انجام مطالعات با کسب مجوز مرمت در بخش بنا و محوطه سازی انجام شد که ادامه روند مرمت در حال حاضر نیز مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند.

وی به شرح اقدامات انجام‌ گرفته در مراحل مطالعات و مستندنگاری برج خلعت‌ پوشان تبریز پرداخت و افزود: در مرحله نخست، مطالعات و جمع‌آوری اسناد مکتوب و مصور از برج خلعت پوشان و هم‌چنین مطالعات میدانی، مستندسازی و گردآوری اطلاعات مربوط به معماری طبقه اول، هندسه و فرم کوشک، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی نمونه‌های هم دوره در راستای دستیابی به طرح معماری کوشک در دستور کار قرار گرفت.

قوچی بیان کرد: در ادامه انجام مطالعات برج خلعت پوشان فاز اول و دوم طرح مرمت معماری آن با اقداماتی نظیرتهیه نقشه‌های مرمتی، معماری، تزئینات وابسته به معماری، ارزیابی، معرفی و ارائه پیشنهادات مداخلات سازه‌ای، تهیه و ارائه نقشه‌های مورد نیاز باز زنده‌سازی معماری طبقه اول و نمای ساختمان و … اجرا شده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی با بیان این‌که در مرحله پایانی مطالعات و مستندنگاری برج خلعت پوشان تبریز تهیه طرح مرمت جداره‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: در راستای اجرای عملیات مرمتی، طرح مرمتی برج خلعت پوشان تبریز به دنبال سیاست‌گذاری، ارائه طرح و ضوابط راهبردی کلی برای حفاظت از اثر و برآورد ریالی عملیات اجرایی، تمامی اقدامات انجام شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برج خلعت‌پوشان یادگاری از آیین کهن خلعت‌پوشی

برج خلعت پوشان تبریز همچنان در انتظار اتمام مرمت

پیشنهادهایی درباره «سفر» در دوران کرونا

یک کارشناس آمار و برنامه‌ریزی گردشگری گفت: وقتی مردم را رها می‌کنیم آن‌ها هم سفر غیرایمن می‌روند و مشکلات بعدی ایجاد می‌شود. نباید به مردم خرده گرفت، به هر حال خسته شده‌اند و به تفریح نیاز دارند. این وظیفه متولیان است که امکانات و خدمات را در دسترس مردم قرار دهند. نمی‌شود لفظی شعار سفر ایمن داد و کاری برای آن انجام نداد.

اردشیر اروجی  درباره چالش مدیریت سفر در شرایط کرونا اظهار کرد: زمانی که کرونا به ایران سرایت کرد و کسب‌وکارهای گردشگری تعطیل شد، دو پیشنهاد مطرح کردم؛ تشکیل صندوق حمایت از صنعت گردشگری و ایمن‌سازی سفر. هرچند که دولت ترجیح داد با تخصیص تسهیلات بانکی به جبران خسارت‌ها کمک کند، اما هنوز هم دیر نشده است و می‌توان این دو رکن اساسی را اجرا کرد.

او در ادامه متذکر شد: با توجه به نزدیکی سفرهای نوروزی و برنامه‌ریزی برخی از مردم، فرصت مناسبی است سیستم سفرهای ایمن طراحی شود. تورها مراکز اقامتی و پروازهایی را معرفی کنند که متعهدانه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تا مردم از حالا رزرو کنند. این‌طور نباشد که نزدیک عید شود و تازه سفرهای ایمن را اعلام کنند.

او سپس بیان کرد: معضل ویروس کرونا فقط به ایران مربوط نمی‌شود، همه کشورها را گرفتار کرده است، برای همین مرزها بسته شده و سیاست‌ها بر سفرهای داخلی متمرکز شده است. منتها باید اعتمادسازی شود. ستاد کرونا حق دارد نگران اثر سفرهای کنونی باشد. لازم است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ایمن‌سازی سفرهای داخلی، اعتماد این ستاد را جلب کند.

اروجی در توضیح سفر ایمن و مسؤولانه گفت: متاسفانه در ظاهر می‌گویند که دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در سفر و تاسیسات گردشگری و ناوگان حمل و نقل رعایت می‌شود. حرف زدن کافی نیست؛ باید در عمل نشان دهند. اگر صدا و سیما کمک نمی‌کند از شبکه‌های مجازی و دیگر رسانه‌ها کمک بگیرند و نشان دهند که دستورالعمل‌ها چگونه رعایت می‌شود.

او افزود: در سفرهای ایمن و مسؤولانه همه ارکان و مجموعه‌ها توسط این وزارتخانه باید کنترل شوند، این‌طور هم نباشد که به همه اجازه فعالیت داده شود، چون اعتماد عمومی از بین می‌رود. فقط مجموعه‌هایی که پروتکل‌ها را درست رعایت می‌کنند مجاز باشند خدمات سفر بدهند. می‌توان به این مجموعه‌ها یک نشان «ایمن» داد و نام آن‌ها را در وب‌سایت وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ثبت کرد تا در دسترس مردم باشند. اگر این مراکز تخلف کردند آن نشان و امتیاز را پس بگیرند. وزارتخانه باید نظارت جدی و مستمر داشته باشد و با متخلفان بدون اغماض و چشم‌پوشی برخورد کند و پاسخگو باشد. با چنین اقداماتی می‌توان سفرهای ایمن و مسؤولانه را به معنی واقعی راه‌اندازی کرد و به ستاد کرونا نیز نشان داد که می‌توان سفرها را مدیریت و مراقبت کرد.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: معرفی مقاصد و مسیرهای امن اقدام دیگری است که می‌توان انجام داد. مثلا یزد مدتی است خود را به عنوان مقصد ایمن معرفی کرده است، این‌که فقط خودشان بگویند ایمن هستند کافی نیست، باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و یا ستاد کرونا هم آن‌ها را تایید کنند. باید فیلم مراکز و مسیرهایی که ایمن هستند منتشر شود تا مردم تفاوت آن را با سفرهایی که خودشان می‌روند، ببینند.

او با اشاره به افزاش پروازهای کیش در هفته‌های اخیر و پس از کاهش محدودیت‌های تردد بین‌شهری، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی سفر باید مسؤولانه‌تر وارد عمل شود، مثلا حالا که پروازهای کیش افزایش یافته، تایید کند که این جزیره مقصد امنی است یا نیست. این‌طور نشود که سفر به کیش منجر به افزایش آمار مبتلایان شود و بعد ستاد کرونا به کلیت گردشگری معترض شود و ایراد وارد کند.

اروجی اظهار کرد: گفتن این‌که سفر نروید و تفریح نکنید دیگر فایده ندارد، مردم خسته و بی‌اعصاب شده‌اند. جلو سفرهای شخصی را بگیرند اما سفر و تور ایمن را در اختیار مردم بگذارند و از حالا تورهای متنوع با قیمت‌های مختلف معرفی کنند که متناسب با توان اقتصادی و هر نوع سلیقه‌ای باشد. حتی تور فامیلی اجرا کنند. چطور برای تورهای خارجی از چند ماه قبل هزینه و تورها را معرفی می‌کنند اما نمی‌توانند برای سفرهای داخلی چنین برنامه‌ریزی‌ای داشته باشند؟ شما سفر خارجی می‌روید، همه جزئیات را در اختیارتان می‌گذارند اما در سفرهای داخلی هیچ اطلاعاتی نمی‌دهند. فرصت خوبی است که آژانس‌های مسافرتی تغییر رویکرد بدهند و مسیرها و خدمات ایمن را معرفی کنند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم حمایت و نظارت کند. مزیت این شیوه بویژه در نوروز، کاهش تصادفات جاده‌ای است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بیشتر آژانس‌ها فقط یاد گرفته‌اند تور خارجی اجرا کنند یا بلیت بفروشند، حالا که شرایط و امکانش را ندارند احساس می‌کنند دیگر تمام شده‌اند.

 

این کارشناس گردشگری در ادامه خاطره‌ای از سفر به اروپا و مهارت و توانایی آژانس‌های مسافرتی و سیستم گردشگری در کشورهایی از این دست تعریف کرد و گفت: چند سال پیش در جریان همین سفر به آژانسی مراجعه کردم، اولین سوالی که پرسیدند این بود که چقدر زمان دارم و چگونه می‌خواهم هزینه کنم. پیشنهاد کردند برای ارزان‌تر شدن سفر شب‌ها در قطار بمانم و روزها بازدید داشته باشم. ۲۰ روز سفرم را آن‌چنان خوب برنامه‌ریزی کردند که با کمترین هزینه بیشترین و کیفی‌ترین بازدیدها را داشتم. متاسفانه ما سفرها و تورها را درست معرفی نمی‌کنیم یا فقط محدود به یک‌سری کار شده‌ایم. همین حالا که سفر رفتن مساله است می‌توان تورهای یک‌روزه بدون اقامت طراحی و اجرا کرد. یا فقط سفرهای درون استانی و طبیعت‌گردی که مخاطرات کمتری داشته باشد، انجام داد.

اروجی ادامه داد: طبق داده‌های مرکز آمار در تعطیلات نوروزی حدود ۶۵ درصد سفرها به انگیزه دیدارهای فامیلی و دید و بازدید انجام می‌شود، با توجه به این آمار می‌توان سفرهای خانوادگی را برای نوروز طراحی کرد که اقامتی نداشته باشند و تور در فاصله ۱۰ صبح تا عصر انجام شود. با این خلاقیت‌ها و رعایت پروتکل‌های کرونا، نگرانی‌ها هم کمتر می شود. البته که نوع نظارت و جدیت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم مهم و تضمین‌کننده است.

او اظهار کرد: متاسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری الان فقط دنبال باز شدن مرزها به روی گردشگران خارجی است که اشتباه‌ترین استراتژی در حال حاضر است. کدام گردشگر در چنین شرایطی به ایران سفر می‌کند، وقتی هنوز تکلیف واکسیناسیون روشن نیست. حتی در دبی تمرکز بر ترویج سفرهای داخلی است، چون فقط از این طریق می‌توان اعتماد گردشگر خارجی را جلب کرد. گردشگری داخلی بهترین حالت برای کمک به صنعت گردشگری است. ورود گردشگر در شرایط موجود فقط باعث تبلیغ منفی می‌شود. باید به این نکات ظریف توجه کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری افزود: حتی الان وقت طمع کردن برای افزایش قیمت‌ها نیست. تا کمی درباره بازگشایی مرزها و صدور ویزا حرف شد، زمزمه گران کردن نرخ اقامت و ارزی و ریالی کردن قیمت‌ها در هتل‌ها هم بلند شد، اجازه بدهید گردشگری کمی پا بگیرد بعد به فکر درست کردن واحد پولی و قیمت‌ها باشید. هتل‌ها هر سال همزمان با اوج‌گیری سفرها قیمت‌ها را بالا می‌برند، چون تقاضا زیاد است، مردم هم از روی گرفتاری و ناچاری به این قیمت‌ها تن می‌دهند. هتل‌ها باید در شرایط موجود همراهی کنند، قیمت‌ها را حتی نیم‌بها بدهند. پر شدن نصف هتل بهتر از خالی ماندن آن است. اگر قرار است به صنعت گردشگری کمک کنیم، باید قیمت‌ها مناسب‌سازی شود، قطعا مردم استقبال می‌کنند و می‌آیند. وقتی اجحاف می‌شود مردم هم توبه می‌کنند هتل بروند.

او تاکید کرد: امکان خروج از بحرانی که گریبان گردشگری را گرفته وجود دارد، فقط کافی است تاسیسات گردشگری همراهی کنند. دولت دست‌کم برای تعطیلات نوروز مالیات بر ارزش‌افزوده را حذف کند و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفرهای ایمن را به معنی واقعی برقرار کند و نظارت قاطعانه داشته باشد. کمی هم از سختگیری به مردم کم کنند؛ این‌که اتوبوس تور را مدام متوقف و کنترل می‌کنند، یا تور را ملزم به گرفتن چند مجوز از مراکز مختلف می‌کنند، دست‌کم در نوروز اتفاق نیافتد. این کارها را کرده‌اند که خیلی‌ها از سفرهای گروهی گریزان شده‌اند و ترجیح می‌دهند شخصی و دوستانه سفر کنند تا کسی مزاحم‌شان نشود. این اقدامات به نفع همه است چون از میزان تصادفات، تلفات و حتی بیماران کرونایی کم می‌کند.

اروجی بیان کرد: نکته عجیبی که هر از گاهی با آن مواجه می‌شویم، غافلگیری مسؤولان است، گویی امسال تازه متولد شده‌اند و با مشکلات این کشور هیچ آشنایی ندارند. مثلا در مورد اخیر قطعیِ گاز و برق، واقعا جای سوال دارد که مگر آمار و اطلاعات سال‌های قبل، از میزان مصرف مردم یا تنوع اقلیمی ایران وجود ندارد که نمی‌توانند پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند؟ تا زمستان می‌شود همه یک‌باره یاد صرفه‌جویی می‌افتند یا وقتی سیل اتفاق می‌افتد تازه می‌خواهند کاری انجام دهند. بحث گردشگری هم همین است. سال‌هاست مسؤولان از حجم سفرها در نوروز غافلگیر می‌شوند. چرا از حالا برنامه‌ریزی نمی‌کنند و جلو انبوه ترددهای شخصی را نمی‌گیرند تا از مخاطرات بعدی جلوگیری شود؟

منبع:ایسنا

مرتبط:

اقدامات قبل از سفر در نوروز ۱۴۰۰

سفر به قشم از لنج تا اسطوره

بلژیک سفرهای غیرضروری را ممنوع می‌کند

حمایت مالی از فروش محصولات خانگی و روستایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت گردشگری روستایی برای توسعه و شکوفایی روستاها از تامین مالی پلت فرم هایی که به منظور فروش و عرضه محصولات خانگی و روستایی در فضای مجازی طراحی شوند، خبر داد.

اصغر نوراله زاده، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت و پتانسیل بالقوه ای در جهت توسعه گردشگری روستایی وجود دارد که بهره گیری از آن می تواند به اشتغالزایی و رونق اقتصادی خانوارهای روستایی منجر شود.

وی افزود: در راستای اجرای سیاستهای اشتغال دولت و حمایت از اشتغال بخش روستایی، کمک به اقشار محروم و آسیب پذیر و فراهم کردن امکان دسترسی روستاییان به منابع مالی در دستور کار صندوق قرار گرفته و با این کار زمینه آبادانی و رونق مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان فراهم شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اعلام حمایت از فروش محصولات روستایی گفت: درصدد هستیم از تکنولوژی های پلت فرمی استفاده کنیم و ویترین هایی برای فروش محصولات روستایی به وجود آوریم تا از این طریق تولیدات روستاییان در فضای مجازی عرضه شود و لذا از پلت فرم هایی که قابلیت ویترین فروش محصولات خانگی و روستایی داشته باشند حمایت کرده و تامین مالی آنها را برعهده می گیریم.

نوراله زاده درباره حمایت از مشاغل فرهنگی آسیب دیده از کرونا نیز گفت: بیشترین حمایت صندوق در حوزه فرهنگ و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که در این راستا فعالان حوزه فرهنگ نظیرکتابفروشان، سینماداران، فیلمسازان، حوزه نشر و کنسرتهای موسیقی مورد حمایت قرار گرفته اند.

به گفته وی با توجه به آسیب پذیری بخش خدمات در برابر کرونا، صندوق کارآفرینی امید حمایت ویژه ای از اشتغال بخش خدمات و مراکز اقامتی، گردشگری و بوم گردی و رستوارنهای بین راهی داشته تا از این طریق به حفظ و پایداری اشتغال برسند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حمایت از فعالان صنایع دستی آسیب‌دیده از کرونا

اجرای ۴۱ پروژه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای ۴۱ پروژه گردشگری در استان خبر داد.

“مجید صفایی” در این بازدید با بیان اینکه ۴۱ پروژه گردشگری هم اکنون در استان در حال اجرا است افزود: با اتمام این پروژه ها شاهد رشد صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دولت حمایت های خوبی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری داشته است، تصریح کرد: هتل چهارستاره و پارک آبی یکی از پروژه های مهم استان است که با حمایت های دولت توسط بخش خصوصی در حال احداث است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با افتتاح تله کابین، پارک آبی، مجتمع گردشگری آزادی باقری و موزه یاسوج شاهد اشتغالزایی و درآمد زایی خوبی در حوزه گردشگری شهرستان بویراحمد خواهیم بود.
صفایی از آماده بودن مجتمع گردشگری آزادی باقری و موزه یاسوج برای افتتاح شدن خبرداد و تاکید کرد: ین دوپ روژه مهم گردشگری بزودی توسط مقام عالی وزارت میراث فرهنگی کشور برای رفاه حال مردم در یاسوج افتتاح می شود.
“ابوالفتح ابوالهادی” مدیرکل بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد، در این بازدید با بان اینکه استان ظرفیت های طبیعی بالایی در حوزه گردشگری دارد، بیان کرد: در کنار جاذبه های طبیعی زیر ساخت های گردشگری خوبی برای رفاه حال مسافران و گردشگران در استان در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: بازرسی استان آماده همکاری با سرمایه گذاران استان جهت افزایش زیر ساخت های گردشگری و توسعه این صنعت در کهگیلویه و بویراحمد است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل بازرسی استان و مسئولان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان امروز از طرح های گردشگری موزه یاسوج، مجتمع گردشگری آزادی باقری و هتل چهارستاره و پارک آبی یاسوج بازدید کردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بیکاری ۳۰ راهنمای گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

«بهشت گمشده جنوب ایران» کجاست؟

انصاف _خانه‌ای در دل کویر

در فاصله‌ ۶ کیلومتری از شهر زرند، روستایی با نام نعیم آباد و با سابقه‌ تاریخی قرار دارد. در انتهای غرب روستا، خانه‌ای واقع شده که در بین ساکنان روستا به خانه‌ انصاف شهرت دارد.

این خانه متعلق به مرحوم حاج یدالله متصدی زرندی بوده است که او پس از تصویب قانون خانه‌های انصاف در سال ۱۳۴۴و ابلاغ آن برای اجرا از طرف اهالی روستا به همراه ۴ نفر دیگر از اهالی معتمد روستا به عنوان عضو خانه انصاف نعیم آباد و روستاهای تابعه انتخاب می‌شود، با توجه به داشتن سواد و همچنین به عنوان کارمند اداره ثبت احوال زرند برای چندین دوره تا پایان عمرِ قانون خانه‌های انصاف، او رئیس خانه انصاف نیز بوده است.

از طرفی اگر چه در قانون خانه‌های انصاف، جلسات آن می‌توانست در مکان‌های عمومی مثل مسجد، مدرسه و مکان‌های عمومی دیگر برگزار شود (آنگونه که در بسیاری از جاها معمول بود) ولی مرحوم متصدی قسمتی از خانه خود را به این امر اختصاص می‌دهد و با تجهیز آن به میز و صندلی و ملزومات دیگر نوعی از مرکزیت رسیدگی به دعاوی اهالی را به وجود می‌آورد، به‌طوری که مردم بدون هیچ گونه سر درگمی به راحتی برای طرح دعاوی و رفع اختلافات به این خانه مراجعه می‌کردند و حتی گاهی در ساعات غیر اداری و در مواردی ساعات پایانی روز و نزدیک به نیمه شب، او با صبر و حوصله به رتق و فتق امور می‌پرداخت.

فعالیت در خانه‌های انصاف، افتخاری و مجانی انجام می‌شد و اشراف او به قوانین عرفی، قضایی و قضاوت عادلانه باعث اعتماد مردم و حتی تقدیر مقامات قضایی وقت بوده است.

مرحوم متصدی سال‌ها به عنوان نماینده حقوقی اداره ثبت احوال زرند با حفظ سمت و پس از انقلاب مدتی به عنوان نماینده حقوقی بنیاد شهید شهرستان زرند نیز فعالیت داشته است. همان‌گونه که در ذکر شد به واسطه کارکرد قضایی بنا، این خانه به خانه انصاف شهرت داشته است.

انصاف

در حال حاضر تنها مستندی که می‌توان براساس آن قدمت بنای خانه انصاف نعیم آباد را تعیین کرد، نقل قول‌های صاحب بنا، مرحوم یدالله متصدی زرندی، در زمان حیاتش است، البته سبک معماری و مصالح مورد استفاده در ساخت بنا نیز می‌تواند این امر را تعیین کند.

نام خانه انصاف برگرفته شده از قانون تشکیل خانه‌های انصاف مصوب ۲۲ فروردین ۱۳۴۴مجلس شورای ملی و ۱۸ اردیبهشت ۱۳۴۴ مجلس سنای وقت است که رسیدگی و حل و فصل اختلاف میان ساکنان روستاها بر عهده آنها بود و به نوعی می‌توان آنها را یاری‌رسان سیستم قضایی برای مراجعه کمتر ساکنان روستاها به دادگاه‌های شهر برای طرح دعاوی خود دانست. کارکردی که امروزه  شوراهای حل اختلاف بر عهده دارند.

قدمت این خانه به دوره پهلوی دوم برمی‌گردد که پس از پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ثبت نخستین خانه انصاف به شهرستان زرند اختصاص یافت.

 امروز ایوان این خانه به صورت سالنی بزرگ با اتاق‌هایی در دو طرف آن در‌آمده است البته در کنار آن اتاق‌هایی به عنوان مطبخ و انباری نیز وجود دارد، در ساخت این بنا استاد‌کارانی همچون قنبر رحمانی، حسین‌جان رحمانی، اکبر رحمانی و ضیا متصدی نقش داشته‌ا‌ند.

همانند بسیاری از خانه‌های نواحی جنوبی ایران مصالح به‌کار رفته در این بنا خشت خام با گل است به‌طوری‌که سقف‌های گنبدی شکل به فرم گهواره‌ای و گرد بر روی پی‌هایی به قطر ۱متر که روی آن با اتصالات چوب درخت چنار بهم وصل شده‌اند قرار گرفته‌اند. همچنین قوس‌هایی که بر روی درگاه‌ها قرار گرفته‌اند به وسیله گچ و چوب درخت انار درست شده‌اند. از طرفی سالن و ۲ اتاق با گچ سفیدکاری شده و اتاق‌های دیگر با کاهگل اندود شده است به‌ جز یک اتاق، سالن و اتاق‌های دیگر با موزاییک مفروش شده است که هنوز کاملا سالم هستند. حیاط نیز با موزاییک و قسمتی با آجرهای مربع شکل مفروش بوده که به‌ دلیل گذر زمان و عوامل طبیعی دچار فرسایش زیاد شده‌اند.

همه در‌های این خانه از چوب گردو ساخته شده بودند که متاسفانه در سال‌های اخیر تخریب شده است و امروز در‌های آهنی جایگزین آنها شده است.

مرتبط:

نایبند _استراحتگاه بهشتی در دل کویر

چاقوسازی راین هنری به اصالت کویر

عشین _نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

۶ شهر قرون وسطایی که از اروپا به ارث رسیده‌اند

از دوران قرون وسطی تاکنون، ۶ شهر اروپایی باقی مانده‌اند که به دلیل نوع نگهداری و حفاظت از آن‌ها هنوز سرِپا هستند و بازدیدکنندگان در هر سال از سراسر دنیا به دیدن این میراث غنی فرهنگی اروپا می‌روند.

یک دوره هزار ساله بین سقوط امپراتوری روم و شروع رنسانس در اروپا وجود دارد و پایان دوران نمادین قرون وسطی بیش از ۵۰۰ سال پیش رخ داده است، اما نشانه‌های تاریخی مربوط به آن دوران هستند که هنوز هم وجود داشته و باقی مانده‌اند.

از جمله این نشانه‌های برجسته و شاخص این ۶ شهر اروپایی هستند که به‌خوبی از آن‌ها نگهداری شده و به محلی برای گردشگران خارجی نیز تبدیل شده‌اند. در زیز به این ۶ شهر زیبای اروپایی که جزو میراث فرهنگی جهان محسوب می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

بروژ

۱- بروژ، بلژیک
بروژ که به‌عنوان «ونیز شمال» نامیده می‌شود، یکی از بهترین شهرهای قرون وسطایی بوده که در اروپا حفظ شده است. این شهر در طول دوران طلایی خود از قرن ۱۲ تا ۱۵ میلادی، مرکز اصلی تجارت و فرهنگ بوده است؛ اگرچه پس از سال ۱۵۰۰ میلادی به تدریج در رونق خود سقوط کرد.
کارکاسون
۲- کارکاسون، فرانسه
این شهر قرون وسطایی مستحکم مانند یک عکس از کتاب داستان کودکان با قصه‌هایی از شوالیه‌های شجاع و جستجوی غیرممکن آن‌ها به‌نظر می‌رسد. دیوارهای قلعه Carcassonne حدود ۱٫۹ مایل طول دارد و ۵۲ برج هیولا در طول آن قرار گرفته است. این سازه چشمگیر به عنوان دژی برای محافظت از شهر در برابر حملات طراحی شده و دارای سابقه‌ای طولانی و داستانی در بسیاری از نبردهای پیروزی و شکست است.
سن مارینو
۳- سن مارینو، ایتالیا
شهر سن مارینو پایتخت جمهوری سن مارینو، تنها شهر بازمانده در ایتالیا و جمهوری مستقل از قرن ۱۳ تاکنون است. قلب شهر توسط دیواری دژ احاطه شده است که سه برج دیده بانی خود را به‌هم متصل می‌کند. این سه برج در زمان‌های مختلف بین قرن ۱۱ و ۱۴ میلادی ساخته شده‌اند تا شهر، را از تهدیدات بیرونی محافظت کنند.
مونسانتو
۴- مونسانتو، پرتغال

این شهر، یک گوهر قرون وسطایی است که در دامنه کوه حفظ شده و با سبک معماری خود توانسته منحصربه‌فرد باقی بماند. سبک معماری رومانسک در این شهر به‌وضوح دیده می‌شود و تخته‌سنگ‌های عظیم در ان به جذابیت این میراث غنی دوچندان افزوده است.

شهر پراگ

۵- پراگ، جمهوری چک
پراگ یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا است و به لطف آنکه در اثر حوادث جنگ جهانی اول و دوم آسیب ندیده، به عنوان بهترین شهر بزرگ قرون وسطایی در اروپا نیز حفظ شده است. معماری زیبا گوتیک یکی از ویژگی‌های برجسته این شهر است که آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو درآورده است.
شهر تولدو
۶- تولدو، اسپانیا
تولدو که در سال ۱۹۸۶میلادی توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی اعلام شد، شاید یکی از جذاب‌ترین شهرهای قرون وسطایی است که هنوز هم وجود دارد. این شهر به لطف تاثیر جوامع مسیحی، مسلمان و یهودی که در طول تاریخ در آنجا زندگی می‌کردند و بعضاً با همزیستی مسالمت‌آمیزی که داشتند،  به‌عنوان «شهر سه فرهنگ» شناخته شده است.
منبع:اسکان

تورهای طبیعت گردی در گیلان غیر مجاز است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: برگزاری تورهای اخیر در استان غیر مجاز بوده و برپایی هر توری اعم از طبیعت گردی یا کوهنوردی هنوز در استان ممنوع است.

حمیدرضا آذرپور افزود: اجرای تورهای گردشگری و طبیعت گردی همچنان ممنوع است و پس از اعلام ستاد کرونای استان مبنی بر عدم صدور مجوزهای تورگردانی برای هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرتی مجوز برگزاری تور صادر نشده و از مهرماه سال جاری با گروه های غیرمجاز به شدت برخورد و از حرکت آنان جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه سلامت هموطنان در اولویت نخست است، اظهار داشت: اگرچه دفاتر خدمات مسافرتی استان تعطیل نشده اند اما به شدت تحت تاثیر آسیب های کرونا قرار گرفته و به سختی روزگار می گذرانند.
آذرپور ادامه داد: تقاضای ما آن است که گردشگران از هر سفری با گروه‌های غیر مجاز گردشگری پرهیز کنند زیرا در صورت بروز حادثه هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برای جبران خسارات ناشی از حادثه وجود نداشته و مسئولان این گروه‌ها تعهد عرفی، اخلاقی و قانونی نسبت به مسافران و حوادث را ندارند.
وی با اشاره به عملکرد افراد غیر مجاز در حوزه گردشگری افزود: افراد سودجو با تبلیغات و جلب توجه گردشگران به بهانه عرضه خدمات ویژه و با عناوین جذاب بدون داشتن هیچ گونه مجوز قانونی اقدام به اطلاع رسانی تورهای خود در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی می کنند که مشکلات متعددی برای مسافران و گردشگران در پی دارد از اینرو ضروری‌ است گردشگران پیش از هر گونه دریافت خدمات نسبت به دارا بودن مجوزهای لازم توسط این گروه‌ها اطمینان حاصل نمایند.
وی عنوان کرد : برگزاری و اجرای تور صرفا در حیطه وظایف دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز از اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی راهنمای مجاز کارت ‌دار بوده و چنانچه افراد یا گروه‌ها بخواهند به صورت خودسرانه اقدام به تبلیغ، اجرا و فروش خدمات گردشگری نمایند با آنها برخورد خواهد شد.
۱۶ رسته گردشگری در قالب ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۷۴ اقامتگاه بومگردی، ۳۶۰ بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی فعالیت می‌کنند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عمارلو گیلان، هنری برآمده از طبیعت

آبشار لونک گیلان

ساحل چمخاله _ساحلی اروپایی در گیلان

«گذری بر خاک نمناک»؛ قصه‌هایی از ۱۰ بنای میراث‌جهانی

کتاب «گذری بر خاک نمناک» روایت ۱۰داستان کوتاه به نوشته «مجید شفیعی» است که در هر فصل، ۱۰ اثر فرهنگی‌تاریخی ایران را که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، معرفی می‌کند.

مجید شفیعی در کتاب  گذری بر خاک نمناک به روایت قصه‌هایی از ۱۰ بنای میراث‌جهانی ایران برای گروه سنی نوجوانان می پردازد. شفیعی شاعر و نویسنده کودک‌ونوجوان، متولد ۱۳۵۰ تهران و دانش‌آموخته رشته موزه‌داری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است؛ او تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب اعم از شعر و مجموعه داستان و رمان در نشرهای مختلف به چاپ رسانده است.

کتاب گذری بر خاک نمناک در ۱۰ فصل به معرفی  ۱۰ اثر فرهنگی تاریخی که در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده، پرداخته است، هر فصل از این کتاب شامل دو گفتار است که در گفتار اول داستانی کوتاه برای مخاطب روایت و در گفتار دوم یک اثر فرهنگی‌تاریخی مادی (ملموس) به نوجوانان معرفی می‌شود.

راز معبد (زیگورات چغازنبیل)، رویاها (پاسارگاد)، کلمات سنگی (بیستون)، گفت‌وگوی ارواح (تخت‌جمشید)، خاک‌نمناک (ارگ بم)، ماهی بزرگ (سازه‌های آبی شوشتر)، زندان دیو (تخت سلیمان)، خانه مهر (کلیسای سنت استپانوس)، رویای سلطان (گنبد سلطانیه) و باغ فیروزه‌ای (میدان نقش جهان)، عناوین ۱۰ فصل کتاب گذری بر خاک نمناک است که شفیعی تالیف کرده است.

تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ‌کدام از آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور در فهرست میراث‌جهانی به ثبت نرسیده بود؛ در سال ۱۳۵۸ سه اثر چغازنبیل، تخت‌جمشید و میدان امام (نقش جهان) اصفهان ثبت شد و در ادامه پس از ۲۴ سال توقف در فرایند ثبت آثار فرهنگی تاریخی مادی (ملموس) در یونسکو، تخت سلیمان در آذربایجان‌غربی، مجموعه ارگ بم کرمان، مجموعه پاسارگاد در فارس، گنبد سلطانیه در زنجان، محوطه بیستون در کرمانشاه، مجموعه کلیساهای آذربایجان غربی و شرقی، سازه‌های آبی شوشتر در خوزستان، بازار تبریز در استان آذربایجان شرقی و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل، مجموعه باغ‌های ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس در گلستان، مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان تهران، شهر سوخته، منظر فرهنگی میمند، محوطه باستانی شوش، بیابان لوت، قنات‌های ایرانی، شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و جنگل‌های هیرکانی در فاصله سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹)، تعداد آثار ایران در فهرست جهانی یونسکو، به ۲۴ اثر  رسید و اکنون ایران در رتبه نهم جهان قرار دارد.

شفیعی در پیش‌گفتار کتاب خود مختصری درباره معاهده بین‌المللی میراث جهانی یونسکو (نوامبر ۱۹۷۲) مربوط به حفظ آثار تاریخی،‌طبیعی و فرهنگی در کشورها می‌پردازد؛ بر اساس این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث‌جهانی کنند؛ ایران سه سال پس از تصویب این کنوانسیون در مجمع‌عمومی یونسکو در سال ۱۹۷۵ به کنواسیون میراث‌جهانی یونسکو پیوست.

وی در این بخش ماموریت‌های کنوانسیون میراث جهانی یونسکو، شرایط انتخاب یک اثر به عنوان میراث جهانی، شرایط انتخاب، فرایند نامزدی، فهرست آزمایشی، روند تشکیل پرونده برای معرفی اثر و کمیته میراث جهانی و همچنین آثاری غیرمادی (ناملموس) ایران را که در یونسکو ثبت جهانی شده است، شرح می‌دهد.

آئین باستانی و کهن نوروز، ردیف‌های موسیقی سنتی ایران، آئین پهلوانی و زورخانه‌ای، هنر نمایشی آئینی تعزیه، مهارت فرش‌بافی کاشان، مهارت فرش‌ فرش قشقایی و گبه استان فارس و موسیقی بخشی‌های خراسان شمالی، دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی در خلیج فارس و نقالی، قصه‌گویی اجرایی ایرانی، آئین قالی‌شویان مشهد اردهال، فرهنگ پخت نان لواش و آئین نوروز، هنر ساختن و نواختن کمانچه، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی، ساختن و نواختن دو تار ایرانی، هنر نگارگری (مینیاتور) و مراسم و آیین زیارت تادئوس مقدس (قره کلیسا) ، شانزده اثر آیینی و معنوی ایرانیان است که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰) در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

فصل اول این کتاب ( راز معبد) داستان یک مرد نقاش است که هنگام نقاشی از تصویر یک معبد تاریخی، تخیلات و تصورات خود را با مستندات اخبار و رازهای مربوط به آن بیان می‌کند: «اینها را توی کتاب‌ها نوشته‌اند. شاید هم حدس زده‌اند. مثل همین زنبیل بر عکس که یکی فکر می‌کند لاک‌پشت است، یکی فکر می‌کند فیل است و یکی فکر می‌کند تپه است. آقای نقاش می‌خواست تصویر کامل این زنبیل را بکشد با تمام حصارهایش. فاخته خیال نقاش به همه جا سرک کشید. توی تاریخ؛ توی نقاشی؛ در سرزمین خوزستان که این زنبیل توی آنجا پیدا شده بود.».(ص.۲۲)

در انتهای این بخش، آقای نقاش داستان، اطلاعات و تحقیقات کتابخانه‌ای خود را با خواننده به اشتراک می گذارد و اثرش را کامل می‌کند: «نقاش گشت و گشت و کشید و کشید حصار در حصار، معبد در معبد حقیقت برایش مثل آن ماهی سنگی بود که لای آن زنبیل گیر کرده بود و هیچ‌کس آن را نمی‌دید. سال‌ها بعد همه چیز در حمله بزرگی که آشور به عیلام کرد سوخت و خاکستر شد… نقاش از معبد بزرگ چغازنبیل یک نقاشی بزرگ کشید و برای تسکین دردهای این زن شروع کرد به نقاشی کردن و تصویر زن را به طور کامل کشید زنی با بچه‌ای در بغل با سر و دست سالم و پاهایی که شبیه دم ماهی بودند. آن زن لبخند می زد.».(ص.۳۱)

در گفتار دوم فصل اول نویسنده اطلاعاتی را درباره زیگورات چغازنبیل به خوانند می‌دهد: «در سال ۱۸۹۰ میلادی ژاک دمرگان باستان‌شناس معروف (زمین‌شناس و مهندس معدن فرانسوی) گزارش داد که در ناحیه معروف به چغازنبیل معادن نفت وجود دارد؛ در نتیجه همین گزارش شرکت نفت ایران به وجود آمد. در حدود ۵۰ سال بعد از آن تاریخ، مهندسانی که مشغول کار اکتشاف نفت در آن حوالی بودند برای باستان‌شناسی که در شوش حفاری می‌کرد آجری را فرستادند که روی آن نوشته‌هایی بود و همین آجر باعث شد که حفاری و کنده‌کاری و خاک‌برداری از این مکان تاریخی انجام  گیرد.».(ص.۳۵)واژه زیگورات از فعل زیگورو به معنای بلند و برافراشته ساختن مشتق شده است. واژه چغازنبیل از دو جزء چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد درست شده است.

چغازنبیل توسط پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا در نزدیکی رود دز ساخته شد و دوراونتاش نامیده شد؛ دور به معنی شهر یا قلعه بوده است. در مرکز شهر معبد عظیمی به صورت چند طبقه‌ای بنا شده که امروزه فقط دو طبقه آن پابرجا است. معبد چغازنبیل بزرگترین اثر معماری بر جای مانده از تمدن عیلامی است. واژه زیگورات از فعل زیگورو به معنای بلند و برافراشته ساختن مشتق شده است. واژه چغازنبیل از دو جزء چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد درست شده است. گویا قبل از حفاری معبد، ویرانه‌های تپه مانند یک زنبیل بر عکس بوده است به همین علت شهر کهن دوراونتاش را به این نام خوانده اند. (ص.۳۶)

«چغازنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان عیلامی‌ها و در حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد ساخته شده است، چغازنبیل بخش به جامانده از شهر دوراونتاش است، بلندی آن ۵۲ متر ۵ طبقه بوده است، اما امروز ارتفاع آن ۲۵متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده است».(ص.۳۷) «در سال ۶۴۶ پیش از میلاد سپاهیان آشور به رهبری آشوربانیپال به عیلام تاختند با ویران کردن شهر شوش و قتل عام هزاران نفر از مردم بی گناه، تمدن باستانی عیلام را به پایان رساندند.»(ص.۴۰)

شفیعی در ۹ فصل دیگر این کتاب بر همین منوال داستان‌هایی کوتاه را برای ۹ اثر جهانی ایران نگاشته و در ادامه با اشاره به مستندات و تحقیقات کتابخانه‌ای به تاریخچه آثار، سبک معماری آن اشاره می‌کند.

کتاب گذری بر خاک نمناک شامل قصه‌هایی از ۱۰ بنای ایرانی میراث‌جهانی در  ۱۰ فصل و ۲۳۶ صفحه به قلم مجید شفیعی در سال ۱۳۹۹ برای گروه سنی نوجوانان توسط نشر تاریخ ایران در هزار نسخه منتشر شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

ارسال پرونده خوشنویسی ایران به یونسکو

دستور حذف برای دانش ثبت جهانی‌شده یونسکو ؟!

فهرست بلند بالای خلیج فارس برای ثبت در یونسکو

«معبد خورهه»؛ ستون‌هایی به سوی خورشید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوشت: «معبد خورهه» در محلات در استان مرکزی یادگاری از دوران پادشاهی اشکانیان است که دو ستون سنگی و بلند به ارتفاع حدود هشت متر دارد.

خورهه در اوستا به مفهوم محل برآمدن خورشید و کلمه خور در این کتاب به مفهوم منطقه ییلاقی است؛ این منطقه در شمال شرق محلات و بین روستاهای دودهک، ورین و آب گرم، در کنار رودخانه خورهه قرار دارد. بررسی تحقیقاتی انجام شده و آثار کشف شده در دشت و ارتفاعات خورهه نشان می دهد سابقه سکونت و قدمت منطقه به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.

علی اصغر مونسان در حساب کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به تاریخچه و مشخصات آثار باقیمانده از معبد خورهه نوشت: محلات یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان محلات در استان مرکزی معبد خورهه و ستون‌های سنگی آن است که زینت بخش خورهه هستند و می‌توانید از آن در کنار سایر دیدنی‌های این روستا، بازدید کنید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: معبد خورهه یادگاری از دوران پادشاهی اشکانیان است که دارای دو ستون سنگی و بلند به ارتفاع حدود هشت متر است. در ساخت ستون‌های خورهه، سنگ‌هایی معدنی از معدن سنگی که در شمال غرب آن و در فاصله ۵۰۰ متری قرار دارد، استفاده شده است. جنس این ستون‌ها از سنگ تراورتن است و به‌صورت ۶ قطعه روی هم سواره شده‌اند.

 

شهرستان محلات دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی است که یکی از این جاذبه ها دو اثر ستون های خورهه و آتشکده آتشکوه است؛ محوطه تاریخی و باستانی خورهه در مجاورت روستایی به همین نام و در ۴۸ کیلومتری شمال شرق شهرستان محلات، در استان مرکزی قرار دارد.

محوطه آتشکده آتش کوه از جمله مهمترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است که بیش از ۳هزار و۵۰۰ متر وسعت دارد و مورخان از این مجموعه به عنوان، آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند که در دوره های باستان و دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.

محوطه معبد خورهه، محلات از یک بنای اربابی شامل بخش درونی، اتاق‌های متعدد و محوطه بیرونی تشکیل شده است. از این محوطه تاریخی تنها دو ستون متشکل از ۶قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت متر، بقایای فرو ریخته ستون‌ها، بخشی از دیواره‌های سنگی، گورها و آثار به دست آمده به جا مانده است. ایوان اصلی دارای ۱۲ ستون در دو ردیف بوده که اکنون دو ستون آن باقی مانده است و جنس آنها از جنس سنگ تراورتن محلات است که اکنون نیز دارای معادنی است.

این آثار با آثاری چون تخت جمشید از نظر نقش بندی تفاوت داشته و از پایه ستون به طرف بالا به شکل مخروطه ناقص باریک ساخته شده و سطح مخروط ها حلزونی است. پایه این ستون ها مدور ساده و سر ستون ها به سبک و شیوه ایونیک که نوعی دیگر از ستون سازی یونان با افکار و اسلوب محلی، ساخته شده است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، منطقه خورهه از هزاره دوم پیش از میلاد مسکونی بوده است. از این معبد تنها دو ستون به ارتفاع شش متر با حجاری های زیبا در بالای آن باقی مانده است. به گفته باستان شناسان در این محل بنایی ییلاقی برای اشراف سلوکی و معبدی اشکانی قرار داشته است.

خورهه هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است و خانه‌های با گل و چوب ساخته شده در این روستا خودنمایی می‌کند. امامزاده هفت ایوان با گنبدی مخروطی شکل که توانسته به لحاظ معماری بسیار مورد توجه قرار گیرد؛ غار  شاه بلبل  که در کوه‌های بین خورهه و دلیجان واقع شده، غار تاریخی  لوراخ گاو  و هچنین چشمه وزوان  (چشمه شوره) که در شمال معبد سلوکی این روستا واقع شده و آب آن سنگ ساز و غیر قابل شرب است، در این روستا جریان دارد، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای خورهه است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عشین _نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

شگفتی های معبد لائودیسه نهاوند