آبشار لونک گیلان

آبشار لونک گیلان

دیلمان شهری است در شهرستان سیاهکل استان گیلان. مناطق سیاهکل و دیلمان با تاریخی کهن، مکان هایی ناشناخته و رازهایی سر به مهر و طبیعتی زیبا همواره مورد توجه بوده است. امروز به معرفی یکی از این راز های سر به مهر، آبشار لونک می پردازیم.

آبشار لونک که در قلب جنگلهای سرسبز این منطقه واقع شده از زیباییهای طبیعت این خطه از شمال ایران است. این آبشار در ارتفاع ۴۷۶ متری از سطح دریا و در کیلومتر ۲۰ سیاهکل دیلمان واقع شده است. آبشار لونک، آبشاری کوچک ولی زیبا است که پهنای دو طرف آن به ۲۰ متر می رسد. به گفته اهالی در زمانی که آب زیاد می شود دو کانال آبشار به هم می پیوندد و آبشار بزرگ و پهناوری شکل می گیرد. آبشار لونک سیاهکل در موقعیت جغرافیایی E495148 N370030 واقع است.

آبشار لونک گیلان

کمی آنطرف تر از آبشار رودخانه ای جاری است که یکی از زیباترین رودخانه های منطقه می باشد. به علت قرار گرفتن این رودخانه در دره گاه اختلاف سطح آن با مسیر به ۱۰۰ متر نیز می رسد و یکی از زیباترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما به نمایش می گذارد.

در بهار و پاییز میزان آب آبشار به حداکثر می رسد و در تابستان از میزان آب آن کاسته می شود. در هنگام پر آبی، دو کانال آبشار به هم می پیوندند و جاذبه ای شکوهمند در دل طبیعت خلق می کنند. در بالای آبشار جنگلی زیبا با درختان ممرز، افرا، انجیری ،لرگ و … دیده می شود.

آبشار لونک گیلان

با رسیدن بهار آبشار به پرآب ترین حالت خود می رسد و رویش گل های رنگارنگ زیبایی منطقه را دوچندان می کند. در تابستان میزان آب آبشار کاهش می یابد اما سرسبزی طبیعت منطقه به اوج خود می رسد. در پاییز علاوه بر اینکه میزان آب آبشار افزایش می یابد، برگهای رنگارنگ در قلب طبیعت زیبایی دیگری به نمایش میگذارد. زمستان و پوشش برف تصویر دیگری را از طبیعت پیش چشمان شما قرار دهد.

برای دیدن آبشار باید دل به جاده سیاهکل- دیلمان بسپارید و به دنیایی سرشار از زیبایی قدم بگذارید. این مسیر کوهستانی و جنگلی هر لحظه شما را با مناظر دیدنی خود غافلگیر می کند و با عبور از کنار شاليزارهاي سرسبز و زيبا و مزارع چاي روحتان جلا می گیرد، در ادامه مسیر آبشار لونک در سمت راست جاده رخ می نماید.

امکانات گردشگری منطقه
در این منطقه جنگلی، امکاناتی همچون منقل های بتونی برای کباب، سرویس بهداشتی و آب لوله کشی برای گردشگران فراهم شده است، به منظور دسترسی آسان به آبشار مسیر نیز به صورت پله پله می باشد.
در آن سوی جاده و در روبروی آبشار، ایستگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی لونک قرار دارد و در کنار رودخانه نیز رستوران، سرویس بهداشتی و آلاچیق های متعلق به بخش خصوصی به چشم می خورد.

آبشار لونک گیلان

مسیر دسترسی
این آبشار در منطقه جنگلی، کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان پس از شهر سیاهکل قرار دارد. به سیاهکل بروید و از آنجا راه دیلمان را در پیش بگیرید. پس از ۲۱ کیلومتر به راحتی می توانید آبشار را بیابید. فاصله آبشار تا رشت، مرکز استان گیلان نیز حدود شصت کیلومتر است. جاده آبشار کوهستانی است.

نزدیکترین جاذبه های گردشگری
در کنار این آبشار، جاده بسیار زیبای سیاهکل به دیلمان واقع شده که یکی از زیباترین مسیرهای سیاحتی ایران است. این جاده از جنوب سیاهکل بعد از گذشتن از شالیزارهای سرسبز و زیبا و باغ های چای افسون کننده و عبور از آبشار لونک به جنگل های سیاهکل وارد می شود. در ادامه مسیر به روستای زیبای داماش می رسیم که ارزشمندترین گل ایران را در دامان خود جای داده است گل سوسن چلچراغ یکی از نایاب ترین گل های جهان است که به غیر از روستای داماش در دیلمان و منطقه لنکران در کشور آذربایجان، در هیچ کجای جهان یافت نشده است و تلاش برای تکثیر و پرورش این گل نیز تاکنون بی نتیجه مانده است. محل رویش این گل از سال ۱۳۵۵ توسط سازمان محیط زیست حصارکشی و تحت حفاظت قرار گرفته و نام این گل در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیده است. در ادامه مسیر به جیرنده و در انتها به لوشان می رسیم که در ادامه بزرگراه قزوین به رشت واقع است. این مسیر پر از دشت های پرگل و چشمه های جوشنده است.

از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه می توان به کوه درفک، منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی، چشمه آب معدنی لاریخانی، غار اسپهبدان و منطقه آغوزی اشاره نمود.

مرتبط:

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

چشمه های آب معدنی ناشناخته گیلان

آیا از عروس گیلان و بهشت‌های زمینی خبر دارید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *