باغ‌شهر تاریخی نطنز _گنجینه آیین‌ها و فرهنگ‌های محلی

ميراث‌فرهنگی ناملموس از جمله دستاوردهای معنوی اقوام مختلف در جوامع بشری به‌شمار می‌رود به‌گونه‌ای که این میراث ارزشمند ريشه در بررسی سیر تطور هويت تاریخی مردمان هر دیار دارد، در دنیای امروز و با توجه به توسعه علوم مختلف به خصوص در حوزه علوم انسانی و با تلاش‌های محققان و معرفی بهینه آنها، این میراث ارزشمند معنوی در کنار میراث ارزشمند کالبدی (ملموس) به تدریج در میان مردم جوامع مختلف و به‌ویژه نسل‌های جدید جایگاه خود را یافته و به‌عنوان ارزش‌های فرهنگی و تاريخی و حتی هویتی جوامع شناخته می‌شود.

امروزه و با توسعه علوم انسانی، میراث ناملموس در رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی در شناخت آداب و رسوم اقوام مختلف یک جامعه، شيوه‌های مختلف حیات اجتماعی از جمله عرف و عادات و هنجارهای اجتماعی و حتی خرده فرهنگ‌ها در مراکز کوچک جمعیتی تبلور یافته و در نهایت به شناخت فرهنگ و تاریخ شفاهی مردم هر خطه و منطقه که به‌صورت سینه به سینه و در طی سده‌های متمادی منتقل شده، منجر می‌شود.

باغ‌شهر تاریخی نطنز گنجینه‌ای از میراث ناملموس استان اصفهان

شهرستان نطنز در محور تاریخی شمال استان اصفهان با پیشینه تاریخی به بلندای حیات متمدنانه انسان، مهد آیین‌ها و سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی است که مردمانش همچنان در گذر زمان توانسته‌اند ضمن حفظ هویت فرهنگی خود در اشاعه و بسط فرهنگ‌های بومی و محلی نیز موفق شوند.

شناسايی و ثبت آثار ناملموس این شهرستان با توجه به اهمیت آنها در طی شش سال اخیر مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که در این راستا تاکنون افزون بر ۱۱ اثر  شهرستان در حوزه میراث ناملموس در حوزه‌های مختلف شهری و روستایی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

برخی میراث ارزشمند ناملموس نطنز از جمله گویش مردم روستای ابیانه با پیشینه‌ای مربوط به دوران ساسانی،  مهارت هنر دستی خراطی سنتی، مهارت هنر ساخت سفال، مهارت هنر اجرای تعزیه محلی، آیین مذهبی نخل گردانی در شهر تاریخی بادرود و روستاهای ابیانه و وش، ثبت مراسم آیینی جقجقه زنی در روستای ابیانه، ثبت آیین مذهبی جل جلانی در روستای طامه، ثبت آیین مجمع‌گردانی مردم نطنز در نیمه شعبان، و ثبت ترانه‌های محلی  قالی بافان در روستاهای نطنز از جمله آیین‌های ناملموس ثبت شده شهرستان نطنز در فهرست آثار ملی کشور است.

با توجه به بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی، در حال حاضر در شهرستان نطنز بیش از یکصد اثر ناملموس و ارزشمند از ادوار مختلف تاریخی شناسایی اولیه شده كه بسیاری از آنها در معرض فراموشی هستند، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان در تلاش است تا مطابق با توان خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به مستندنگاری آنها اقدام کند چراکه  ميراث ناملموس مهم‌ترین شاخصه فرهنگی در حفاظت فرهنگ‌های کهن بومی به‌شمار می‌روند، که ‌باید با مستندنگاری و معرفی مناسب از نسل به نسل ديگر منتقل شوند.

با توجه به فراوانی میراث ارزشمند ناملموس شهرستان  نطنز، در حال حاضر کارشناسان اداره‌ میراث‌فرهنگی نطنز در حال بررسی امکان مستندنگاری و ثبت آثار ناملموس مرتبط با حوزه صنایع‌دستی شهرستان هستند، آثار و هنرهایی که نطنز به واسطه آنها دیر زمانی است مهد تهیه و تولید آثار مسگری، قلمزنی، آثار چوبی و انواع و اقسام هنرهای مختلف از جمله فرش بافی، گیوه دوزی، قلمزنی، منبت، خراطی، چاقوسازی و فرش بافی در شمال استان اصفهان شناخته می‌شود.

اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز، شرایط پیش‌آمده در دوران شیوع بیماری کرونا را فرصتی مناسب برای انجام امور پژوهشی به‌ویژه در حوزه ثبت ناملموس دانسته و در راستای اجرای یک طرح ابتکاری و موفقیت‌آمیز، هر همکار این اداره، یک اثر ناملموس را برای اولین بار در این اداره در ایام شیوع کرونا مستندنگاری می‌کند، لذا در طی دو ماه اخیر افزون بر ۱۵ اثر ناملموس در زمینه‌های مختلف از جمله آیین‌های مذهبی، پخت غذاهای سنتی، بازی‌های محلی و صنایع‌دستی، شناسایی و مستندنگاری شده که پرونده‌های تهیه شده به‌ منظور طرح و بررسی به شورای ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ارسال خواهد شد.

* گزارش از محمدرضا حاجی هادی، مدیر روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز

مرتبط:

ابیانه _روستایی تاریخی در دل کاشان

روستای کشه _ناشناخته ترین روستای ایران

گهرشاهی ؛ قلعه‌ای در دست یاغی عاشق

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

قلعه هرمز در قسمت شمالی این جزیره با برج‌های سر به فلک کشیده خود را به معرض نمایش می‌گذارد. نحوه استقرار آن به‌گونه‌ای است که در گذشته می‌توانستند با قدرت نسبت به مسیر کشتی‌های تجاری گامبرون نظارت داشته باشند. قسمت اعلیا بافت مسکونی هرمز به قلعه منتهی می‌شود، بافت مسکونی هرمز در یک‌طرف قلعه قرارگرفته و این قرارگیری مانع از شورش احتمالی از جهات مختلف قلعه می‌شود و به عبارتی نظامیان پرتغالی برای سرکوبی شورش‌های محلی، کافی بود ازیک‌طرف، دیوارهای قلعه را کنترل کنند.

تاریخچه بنا

جزیره هرمز با واقع‌شدن در مسیر دریایی (جاده ابریشم) و به سبب مهاجرت ایرانیان زرتشتی به جزیره که به دلیل رهایی از بدرفتاری اعراب با آنان که به‌قصد عزیمت به هندوستان مدت ۱۵ سال در این جزیره زندگی می‌کردند، رونق گرفت، به‌طوری‌که تمام اقلام تجاری در این جزیره داد و ستد می‌شد و هرمز به مرکزیت بازرگانی تبدیل‌شده بود.

این روند تجاری تا سال ۱۵۰۷ میلادی (۹۱۳ هجری قمری) با لشکرکشی پرتغالی‌ها به‌منظور توسعه‌های استعماری ادامه داشت. فرمانده این ارتش استعمارگر در این منطقه آلبوکرک به‌منظور باج‌گیری و کنترل تنگه این قلعه را به سبک معماری اروپایی بنا کرد.

کار ساخت‌وساز قلعه که برجی بلند در جوار آن پیش‌بینی‌شده بود از سوی مردم جزیره هرمز و بردگانی که پرتغالی‌ها به همراه خود از سایر کشورها به جزیره آورده بودند در منتهی‌الیه دماغه جبهه شمالی جزیره و در کنار ساحل بنا شد.

تحولات جنوب ایران مقارن با اوایل عصر صفویه به علت دوری پایتخت (تبریز) از آب‌های جنوبی و ضعف حکومت مرکزی افزایش یافت، در ابتدای این سلسله بود که تعدی‌ها در این مناطق رو به فزونی گذاشت و به مدت ۱۱۵ سال سایه شوم استعمار پرتغال بر آب‌های جنوبی کشور سایه افکنده بود.

طرح کلی قلعه پرتغالی‌ها همانند قلاع قرون‌وسطی اروپایی است که الهام خاصی نیز از معماری قلاع ایرانی گرفته است. ساخت این بنا حدود سی سال به طول انجامید که در چهار دوره معماری مرمت و مستحکم شد.

در سال ۱۵۵۱ میلادی (۹۲۹ هجری قمری) ارتش عثمانی تحت فرماندهی پیر بیگ به مدت یک ماه جزیره هرمز را تحت محاصره خود درآورد ولی موفق به تسخیر آن نشد.

پایان سلطه پرتغالی‌ها بر این جزیره را شاه‌عباس در سال ۱۳۱۰ هجری قمری رقم زد و دگربار پس از یک قرن جزیره هرمز به آغوش میهن خود بازگشت.

کهن‌ترین سند تصویری از شهر هرمز و بناهای آن مربوط به سال ۱۵۷۲ میلادی (۹۷۸ هجری قمری) است که هوگن برگ آن را بر اساس تعاریف و توصیف سربازان ارتش پرتغال به تصویر کشیده است.

قلعه هرمز

مشخصات بنا

قلعه هرمز از چهار برج در چهارسوی اصلی آن تشکیل‌شده که از نظر دید به‌ کل منطقه احاطه دارد. فرم اصلی آن همانند قلاع قرون ‌وسطی است و مصالح عمده آن در کل بنا، سنگ‌های مرجانی و سنگ‌های معدنی (به دو گونه تراشیده شده و غیر هم‌شکل) و ملات ساروج است.

جزییات هر یک از طاق‌ها و قوس‌ها با توجه به جزییات طاق‌های دوران رمانسک قابل‌مقایسه است.

طاق‌ها و قوس‌های در ورودی‌ها به چند شکل کلی دیده می‌شوند، طاق‌های تخت که با سنگ پوشیده شده است، طاق‌های قوسی که سنگ‌ها به‌گونه‌ای خاص تراشیده شده‌اند و یک سنگ در وسط به نام‌سنگ کلید (Key stone) بوده که مانع از ریزش قوس منفرد می‌شود. قوس‌های مزبور نیروی انتقالی از طریق سقف را به پایه‌ها انتقال می‌دهد و سنگ کلید مانند یک قفل کننده است و تمام قوس را به یک عمل هدایت می‌کند و یا به عبارتی باعث چفت‌وبست عناصر تشکیل‌دهنده قوس می‌شود، هر یک از استراحتگاه‌ها و حجره‌ها دارای طاق‌های گهواره‌ای است که سیستم کلی انتقال نیرو به زمین‌ را بر عهده‌ دارند. مصالح و مواد تشکیل‌دهنده به علت صُلبیت بالای آن نمی‌توانند فرم‌ها را القا کنند. بنابراین فرم‌ها به شکل خشک دیده می‌شوند و حجاری‌های روی سنگ به دلیل نزدیک کردن این مصالح سخت به فرم نرم طاق و قوس است. در کنار طاق‌ها و قوس‌های رمانسک سقف‌های مسطح با قوس‌های هلالی دیده می‌شود که به‌وسیله سنگ‌های حجاری‌شده اجرا شده‌اند. این قوس‌ها نیروهای عظیم سقف را به پایه‌ها منتقل می‌کنند.

نوع بهره‌برداری و خصوصیات بارز بنا

قلعه مورد نظر به علت نزدیکی به دریا و کنترل محدوده ورودی و خروجی بندرعباس به‌عنوان یک محل دیده‌بانی مطرح بود و بعد از خروج پرتغالی‌ها از هرمز این فضا ویرانه و متروک باقی ماند و در حال حاضر در تملک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان است.

قلعه هرمز

عوامل تزیین‌شده و نوع آن‌ها

عوامل تزیینی قابل ‌رؤیت در بنا به شکل الحاقی نیست بلکه سنگ‌های اسفنجی نامشخص و ملات ساروج است که در قسمت‌هایی با کمک صنعت حجاری به‌وسیله ملات لازم به هم درگیر شده‌اند. سنگ‌های معادن نیز یکی از مصالح به‌کار رفته است که از خود معدن سنگ هرمز استخراج ‌شده و این سنگ‌ها قابلیت بیشتری برای حجاری دارند.

در درون بناهای بزرگ مانند قلعه، کاروانسرا و رباط تزیینات بسیار به‌ندرت دیده می‌شود زیرا این بناها به علت کاربری خاص منطقه‌ای، از نظر تزیینات و زیبایی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در حالی ‌که قسمت‌هایی از کلیسای قلعه به ‌وسیله سنگ و اندود آهک و با استفاده از انتقال نیرو و با کمک عوامل تزیینی، زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است.

کاربری بنا

کاربری قلعه برای استقرار سربازان بوده و همانند کاربری قلاع اروپایی به‌عنوان مکانی برای تجمع نیرو و پادگان نظامی و در عین‌ حال کاربری مسکونی استفاده می‌شده است.

فضاهای مورد نیاز برای قلعه‌هایی که عملکرد نظامی داشته‌اند به این شرح است:

الف) فضاهای ورودی انبار که محل ورود به این قلعه مانند دهان در کالبد انسانی است که بیماری‌ها نیز از این محل وارد دستگاه طبیعی انسان می‌شود. بنابراین به‌منظور ممانعت از ورود نابه جای اهالی و شورشیان و … این فضا با شکل قدرتمند و پنهان در مجموعه قرار می‌گیرد.

ورود در دو مرحله و از دو مکان متفاوت در این قلعه صورت می‌گرفته است.

۱ـ جبهه شمالی از طرف دریا

۲ـ جبهه جنوبی از طریق برج جنوب شرقی که از راه فرعی به این مجموعه وارد می‌شود. عرض ورودی‌ها ۱/۵ متر است که درب چوبی و درگاه‌های سنگی داشته است.

ب) بخش فرماندهی، این فضا در روی سکوی جنوبی در کنار فضای ورودی جنوبی است که یکی از امن‌ترین فضاها در کل قلعه است. از طرفی نزدیک‌ترین فضا به ورودی جنوبی است که در صورت لزوم بهترین امکانات ورود و خروج را دارا بوده است. این فضاها شامل محل استراحت، مقر فرماندهی است که به‌وسیله یک فضای ارتباطی بهترین راه ارتباطی را با برج اصلی داشته است.

ج) یکی از فضاهای پیش‌بینی‌شده در عملکرد نظامی، زندان است. این فضا در دورافتاده‌ترین و سخت‌ترین موضع قلعه قرار می‌گرفته است که از فرار زندانیان جلوگیری به عمل آید. زندان با مصالحی از جمله سنگ و ملات ساروج ساخته می‌شده است و از حجره‌هایی بدون نور و تهویه مناسب تشکیل‌شده و بر همین اساس فضایی تاریک و مرطوب بوده است.

د) اهمیت دین برای نگهداری و ایجاد پایبندی سربازان در چهارچوب‌های معنوی دلیلی محکم برای ساخت کلیسا در بناهای نظامی بوده است. همچنین برای انجام فرایض دینی ساکنان قلعه فضای کلیسا که در صحن اصلی قلعه در ناحیه جنوبی مستقر شده، ضروری بوده است. معماری داخل کلیسا بر اساس کلیساهای اروپایی از یک تالار مشجر (ستون‌دار) تشکیل‌شده که به شکل مستطیل کشیده‌ای است و در سمت جنوب غربی شکل‌ گرفته است. محراب و محل وعظ کشیش در انتهای این کشیدگی قرار دارد.

این فضا به‌وسیله پنج پله از صحن حیاط جدا شده و دارای دو ردیف ستون مدور است که هر ردیف ۵ ستون دارد. بر روی این ستون‌ها سقف شکل چهار تَرَک بوده و به شکل رمانسک پوشیده شده است. در اطراف این تالار یک غلامگرد حول فضای اصلی گردش کرده است.

قلعه پرتغالی‌ ها

هـ) در قلاع نظامی معمولاً آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان به دو طریق تأمین می‌شده است.

۱ـ از طریق ذخیره‌سازی آب باران

۲ـ از طریق انتقال آب از بندرعباس

طریقه دوم دستیابی به آب در صورت کمبود بارندگی در طول سال انجام می‌شد در حالی‌که در قلعه هرمز برای دستیابی به آب باران، برکه (آب‌انبار) ساخت شده بود.

فرم آب‌انبار بیضی‌شکل بوده که دورتادور آن غلام گردهایی به عرض ۱/۲۰ وجود دارد. در وسط آن ۳ ردیف ستون به ابعاد ۱/۲۰ در ۱/۲۰ سانتی‌متر قرار دارد. سقف آب‌انبار به وسیله قوس‌های بین ستون‌ها که کاربندی آن‌ها از گچ است برپاشده که این کاربندی به شکل یک قالب عمل می‌کند و بین آن‌ها از سنگ لاشه یا مرجانی پرشده است. فضای داخلی به‌وسیله ملات گچ مخلوط با خاک‌سنگ و ساروج اندود شده است. این فضا به علت قرارگیری آن در جبهه جنوبی این امکان را به وجود می‌آورد که در مقابل حملات توپخانه دشمن مقاومت کند.

و) اقامتگاه سربازان، در جبهه‌های شمالی، شرقی و غربی اتاق‌هایی با پوشش گهواره‌ای سقف دیده می‌شود که محل اقامت سربازان بوده است. این اتاق‌ها تنها از یک جبهه به حیاط مرتبط هستند و این جبهه تنها جبهه ارتباطی با بقیه فضاهای قلعه است.

ز) برج اصلی، این برج محل دیده‌بانی و فضای قرارگیری فرماندهی برای همراهی و هماهنگی افراد است که در جبهه جنوبی قرار گرفته و دو دید بسیار مناسب به ساحل غربی و بافت مسکونی جنوبی قلعه دارد. این فضا به‌وسیله پلکان به فضای اصلی حیاط مرتبط است.

ح) برج‌های دیده‌بانی، در چهارگوشه قلعه در چهار طرف آن چهار برج با پیشانی برآمده امکان دیده‌بانی و حفاظت قلعه را به وجود می‌آورد که محل قرارگیری توپ‌ها و مهمات نیز در این مکان پیش‌بینی‌ شده است. قسمتی از برج شمال شرقی و تمام برج شمال غربی به علت رطوبت مستقیم و پیشروی آب دریا از بین رفته که در بدنه غربی برج مربوطه برای نمایان‌سازی کالبد اصلی بنا دیوار سنگی از سوی اداره میراث‌فرهنگی ساخته‌شده است.

برج‌های شمالی و برج جنوب غربی برای کنترل دریا و برج اصلی و برج جنوب شرقی برای کنترل بافت مسکونی و ساحل شرقی در نظر گرفته‌شده است.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در سال ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

دیدنی های هرمز و قشم

الهه نمک از مکانهای دیدنی جزیره هرمز

چشمه سبز پوشان در هرمزگان

آب‌انبار ابتکار معمار‌ی گذشتگان

ایده ذخیره آب در ذهن بشر اولیه با مشاهده گودال‌ها‌ی‌ طبیعی شکل گرفته که به وسیله آب ‌باران و سیلاب‌ها پر شده و آن را در خود نگهدار‌ی می‌کرده و بشر به‌تدریج و با توجه به نیاز از آن الگو گرفته و اقدام به ساخت بنا‌ها‌یی دست‌ساز و مشابه نمونه‌ها‌ی طبیعی کرده که با پیشرفت تمدن‌‌ها‌ی بشر‌‌ی تکامل یافته است.

آب‌انبار یکی از کهن‌تر‌ین سازه‌ها‌ی آبی و پدیده‌ها‌ی معمار‌ی ساخت دست بشر به منظور ذخیره آب بوده که قدمت آن به دوران باستان می‌رسد. در گذشته‌ها‌ی نه چندان دور اجزا‌ی معمار‌ی خانه‌ها‌ی ایرانی منطبق بر آب‌و‌هوا و شرایط‌ جغرافیایی از بخش‌ها‌ی مختلفی تشکیل شده و بنا به اقتضاعات موجود از جزییات کمتر و بیشتر‌ی بر‌خور‌دار بوده است. در واقع معمار‌ی آب‌انبار بیانگر هویت بومی مردم منطقه و همچنین به عنوان یک سازه آبی یکی از عناصر اصلی محسوب می‌شده است.

هر یک از بخش‌ها‌ی خانه‌ها‌ی ایرانی از قبیل فضای بیرونی، اندرونی، هشتی، حیاط، حوض، اتاق‌ها، مطبخ، آب‌انبار و … از ویژگی‌ها‌ی ظریف و هنر‌مندانه‌ای تشکیل شده که آب‌انبار یکی از شاخص‌تر‌ین این موارد است.

آب‌انبار در واقع حوض یا استخر سر‌پوشیده و محلی برای ذخیره و نگهدار‌ی آب‌باران و جویبار‌ها‌ی فصلی بوده که یا در محله برای استفاده عموم و یا در زیر‌زمین خانه‌ها‌ی اشخاص متمول ایجاد می‌شده است. از قدیم‌الایام تامین آب شرب مصرفی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بوده چرا که آب‌و‌هوا‌ی خشک، کمبود بارش، خشکسالی و … لزوم احداث سازه‌ها‌ی آبی از جمله آب‌انبار، بند، چاه و قنات را فراهم کرده است.

آب‌انبار از بخش‌ها‌ی گو‌نا‌گونی از قبیل مخزن یا خزینه همان محوطه اصلی آب‌انبارکه محل ذخیره آب بوده و در داخل زمین قرار می‌گرفته و از اشکال مختلفی بر‌خور‌دار بوده است، تشکیل می‌شود، پا‌شیر در واقع شیر بزرگی است که به مخزن متصل بوده و در طرفین آن سکویی برای نشستن وجود داشته است، سر‌در که ابتدا و ورود‌ی راه‌پله عمیق آب‌انبار بوده و تا زیر‌زمین ادامه داشته است و باد‌گیر که با گردش هوا‌ی تازه و وزش باد مطبوع موجب خنکی فضا‌ی سازه می‌شده است.

سازه‌ها‌ی آبی نظیر آب‌انبار از کهن‌تر‌ین اجزا‌ی معمار‌ی در مناطق کویر‌ی است که از قدیمی‌تر‌ین نمونه این نوع ابینه می‌توان به بنایی در نزدیکی چغازنبیل اشاره کرد. آب‌انبار از کار‌برد‌ی‌ترین اجزا در معمار‌ی ایرانی بوده و در واقع به نوعی می‌توان ایرانیان را مبتکر آن دانست.

این دست از مخازن‌آبی با نام‌ها‌ی متفاوتی همچون سرد‌ابه، برکه، منبع و… علاوه بر ویژگی‌ها‌ی کار‌برد‌ی دارا‌ی معمار‌ی شاخصی بوده‌اند. اصول مهندسی و علمی به کار رفته در نحوه اجرا و ساخت آب‌انبار، عایق‌بند‌ی، مراحل تصفیه آب و همچنین استفاده از روش‌ها‌ی گو‌نا‌گون از قبیل میکروب‌کشی و گند‌زدا‌یی به منظور سالم‌سازی آب ذخیره شده در این بنا‌ها‌ی تاریخی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

معماری آب‌انبار به نوع معماری منطقه مورد نظر بستگی دارد

معمار‌ی آب‌انبار بسته به نوع معمار‌ی منطقه مورد‌نظر و بر‌حسب شکل ظاهر‌ی می‌توانسته مدور، پلکانی و چهار‌گوش بوده و دارا‌ی تزیینات آجر‌کار‌ی و یا ساده باشد. آب‌انبار هسته اصلی و از جمله ضروریات مهم برای ادامه زندگی در مناطق گرم‌و‌خشک بوده که عنصر اصلی حیات را در خود ذخیره کرده است.

آب‌انبار‌ها‌ی خانگی، مکعب یا مکعب‌مستطیل با سقفی مسطح بوده و از آب چاه، قنات و چشمه پر می‌شده و آب‌انبار‌ها‌ی عمومی به شکل استوانه و با سقفی گنبد‌ی ‌شکل یا کله‌قند‌ی ساخته می‌شده و از آب باران و رود‌خانه‌ها پر می‌شده است. قسمت‌ها‌ی پایین‌تر آب‌انبار آب خنک و قسمت‌ها‌ی بالا‌تر و نزدیک به پله‌ها آبی گرم داشته است.

در ساخت این بنا‌ها از دو نوع آجر  لیمویی رنگ معروف به آجر آب‌انبار‌ی برای بدنه اصلی و آجر معمولی برای پوشش بیرونی استفاده می‌شده است. ساروج به عنوان ملاط نگهدار‌نده آجر‌ها از دیگر ابداعات معماران ایرانی در دور‌ان باستان بوده است.

آب‌انبار یکی از بنا‌ها‌ی بومی و اصیل ایران است که در قالب یکی از بنا‌ها‌ی عام‌المنفعه از جایگاه و منزلت بالایی در معمار‌ی، تمدن و فرهنگ ایران‌زمین بر‌خور‌دار است. وجود آب‌انبار در معمار‌ی ایرانی با شکل ساده و کار‌برد فراوان، دسترسی به آب را در تمام طول سال امکان‌پذیر کرده است به گونه‌ای که معمار‌ی کهن این سازه‌ها همچنان نیز کار‌آمد و کار‌برد‌ی است.

مخزن آب‌انبار‌ها در فصول سرد از بارش‌ها پر می‌شده تا در فصول گرم مورد استفاده قرار بگیرد. آب‌انبار از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی بوده که نقش حیاتی و کلید‌ی در ادامه زندگی بشر داشته است.

توجه به جزییات و ایجاد امکانات رفاهی مناسب برای بهره‌گیر‌ی از مواهب‌الهی از جمله شاخصه‌ها‌ی معماری ناب ایرانی است. پیشرفت قابل توجه در تکنیک‌ها‌ی ساختمانی در طول ادوار مختلف متبلور شده است.

هر چند امروزه با وجود لوله‌کشی آب شهری و همچنین به واسطه تغییر معمار‌ی و ساختار‌ی بنا‌ها‌ی امروز‌ی حضور و نقش آب‌انبار‌ها چندان به چشم نمی‌آید اما شاید باز‌نگر‌ی این سیستم شگفت‌انگیز و کار‌آمد و راه‌انداز‌ی مجدد سازه‌ها‌ی به‌جا‌مانده در مناطقی خاص علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف انرژ‌ی با ایجاد فضا‌ی توریستی به جذب گردشگر کمک کند.

شاید بتوان یکی از دلایل علاقه مردم به ساخت و وقف آب‌انبار‌ها را علاوه‌بر رفع نیاز‌ها و احتیاجات، حفظ فرهنگ و آداب‌و‌رسوم گذشتگان دانست. با توجه به اهمیت آب و سازه‌ها‌ی آبی در فرهنگ و زندگی مردم گذشته، لزوم آشنایی و ارتباط نسل جدید با این بخش از معمار‌ی اصیل و بومی ایرانی حس می‌شود. به دلیل پیشرفت علم، تکنو‌لوژ‌ی و معمار‌ی، بسیار‌ی از آب‌انبار‌ها نیز جایگاه اولیه و اصلی خود را در زندگی مردم از دست داده‌ و با خطر نابود‌ی و تخریب رو‌به‌رو شده‌اند و نیاز‌مند توجه و رسیدگی جدی هستند.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

آغاز مرمت اثر تاریخی آب‌انبار و برج‌قلعه کاخک

آب‌انبار جنک

سفری هیجان انگیز به آب انبار باسیلیکا در ترکیه

حفاران از جان «سالسال» چه می خواهند؟

وجود قلعه باستانی «سالسال» در اطراف روستای آقداش بخش نوبران شهرستان ساوه نمادی از قدمت تاریخی دوران پیش از اسلام است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و در کانون دید نبودن، هر از گاهی سر و کله سوداگران گنج و دفینه در این ناحیه پیدا می شود و رد آنها را می توان از چاله و گودالها دید.

پس از انتشار گزارش  در مورد هجوم گنج یاب ها به کاروانسرای خشکرود شهرستان زرندیه و انتشار آن در گروه و کانال های مجازی، چند تن از کاربران وضعیت ناگوار کوه و قلعه سالسال در روستای آقداش را یادآور شدند و تصاویری را برای خبرنگار ما ارسال کردند تا این موضوع هم در قالب گزارشی پیگیری شود.

از جمله این افراد آقای «رفیعی» عضو گروه حافظان طبیعت ساوه و زرندیه بود که پس از مشاهده گزارش ایرنا در خصوص کاروانسرای خشکرود و حفاری های غیر قانونی در این بنای تاریخی، چنین نوشت: «جانا سخن از دل ما می گویی؛ ای کاش سازمان میراث فرهنگی تعاملی با اداره منابع طبیعی داشته باشد زیرا دامنه کوههای سالسال روستای آقداش به دلیل قدمت تاریخی و همچنین وجود قلعه باستانی به مکانی امن برای حفاران و مخربین تبدیل شده و در زمان های خاصی مانند فصل پاییز این گونه فعالیت ها انجام می شود و در بهار هم به بهانه وجود گیاهان خوراکی و دارویی عده ای دیگر نسبت به تخریب محیط زیست و قلع و قمع رستنی ها و برداشت گونه های کمیاب منطقه اقدام می کنند.»

اهمیت حفظ میراث تاریخی در هر جای ایران زمین و مقابله با حفاران غیرقانونی و سوداگران گنج و دفینه ایجاب می کند که هر رسانه ای در این مورد مسئولانه رفتار کند و ما هم در همین راستا موضوع فعالیت سوداگران در روستای آقداش و اطراف قلعه سالسال را پیگیری کردیم.

سالسال

چشم طمع حفاران غیرمجاز به قدمت تاریخی و غنای گیاهی منطقه

رئیس شورای اسلامی روستای آقداش در این رابطه به ایرنا، گفت: به عنوان رئیس شورای روستا همیشه با مشاهده افراد غریبه و مشکوک، از ورود آنها جلوگیری کردم اما نکته تاسف بار این است که برخی از افراد در درون روستا با حفاران غیرمجاز همکاری می کنند.

«حسن مهری» اظهار داشت: هر سال و در زمان رشد گیاهان خوراکی و دارویی در اردیبهشت به منطقه سلسال، زنگ چال و میدان (حوالی روستای آقداش) سرکشی می کنم ولی متاسفانه حفاران و جویندگان گنج سیمای ناخوشایندی را ایجاد کرده اند و در هر نقطه گودال و سوراخ های عمیقی مشاهده می شود.

وی گفت: در موارد زیادی با پاسگاه مستقر در روستای «یاتان» در مجاورت روستای آقداش نیز تماس گرفتیم که با وجود کمبود نیرو و تجهیزات همکاری می کنند اما حفاران از تاریکی شب و ایامی از سال که منطقه خلوت است برای مقاصد خود استفاده می کنند و در بهار هم مواردی از حضور افراد را مشاهده می کنیم که به بهانه چیدن گیاهان فصل مانند کنگر، چای کوهی، آویشن و پونه حضورر می یابند اما با خودشان بیل و کلنگ همراه دارند که مشکوک به نظر می رسند.

رئیس شورای اسلامی روستای آقداش گفت: در بالادست روستا نیز یک امامزاده به نام «طیب طاهر» وجود دارد که حتی در زیر این بارگاه اقدام به حفر تونل کرده اند و برخی از افراد که وارد این تونل شده اند نیز اعلام کردند که در انتهای این مسیر اکسیژن هوا قطع می شود.

به گفته او، اخیرا هم درب ورودی امامزاده را به سرقت بردند در حالی که با هزینه اهالی و کمک خیرین و هزینه ای افزون بر ۲ میلیارد ریال آن را در سال ۱۳۹۵ بازسازی و تجهیز شده بود.

وی ادامه داد: در اطراف این امامزاده یک درخت توت قدیمی وجود داشت که قطر آن افزون بر یک متر بود اما آنقدر اطراف آن را حفاری کردند که متاسفانه خشک شد.

وی افزود: قلعه سالسال از آثار تاریخی و در زمره آثار ثبت ملی کشور قرار دارد و حتی روایتی هم وجود دارد که در زمان باستان ۲ برادر به نام آقداش و سالسال وجود داشته اند که بعد از ورود اسلام به ایران، آقداش مسلمان می شود و وقتی موضوع را به برادرش می گوید و از او هم برای مشرف شدن به اسلام دعوت می کند با واکنش قهری او مواجه می شود و با ضربه شمشیر وی را به قتل می رساند.

مهری گفت: تمام تجهیزاتی که به عنوان رئیس شورای آبادی در اختیار دارم، یک دستگاه موتورسکلیت قدیمی است که امکان تردد با آن را برای سرکشی به همه تپه های اطراف ندارم و حتی در مواجهه با گروههای حفار از این هراس دارم که مبادا آسیبی به من برسانند؛ بنابراین از مسئولان درخواست می کنم که برای پایش و نظارت بهتر منطقه و مقابله با حفاران غیرمجاز حمایت کنند.

وی افزود: در فصل بهار نیز برخی از هموطنان از سایر استانها برای چیدن کنگر به منطقه می آیند اما متاسفانه به جای چینش، آنها را از ریشه در می آورند و ما بارها با این افراد گفت و گو کردیم که حتی القمدور ریشه را از بین نبرند زیرا نسل این گیاهان در سالهای آینده از بین خواهد رفت.

به گفته او برخی گروههای دانشجویی نیز برای کارهای تحقیقاتی و پروژه های دانشگاهی در مورد گیاهان دارویی به منطقه می آیند که البته این افراد موارد لازم را رعایت می کنند.

رئیس شورای اسلامی روستای آقداش گفت: از مسئولان درخواست می کنیم که از ما دفاع و حمایت شود و وقتی که گزارش تردد افراد و خودروهای مشکوک را اعلام می کنیم، به سرعت رسیدگی کنند هرچند درک می کنیم که امکانات پاسگاه یاتان محدود است.

وی گفت: جمعیت روستای آقداش به صورت ثابت ۴۵ خانوار با ۱۰۰ نفر جمعیت است اما در فصل تابستان حتی به ۴۰۰ خانوار هم افزایش می یابد.

سالسال

تعامل میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برای برخورد با حفاران سوداگران گنج

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه نیز در این خصوص، گفت: باید بررسی کنیم که آیا تپه و قلعه مورد نظر همانی است که به ثبت آثار ملی رسیده یا خیر.

«رضا ایاز» افزود: در مورد امامزاده طیب و طاهر روستای آقداش هم باید گفت که در زمره آثار تاریخی قرار ندارد اما موارد مقابله با حفاران غیرمجاز را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: چندی پیش در همین منطقه افرادی که اقدام به حفاری غیر قانونی کرده بودند،  شناسایی و دستگیر شدند و اکنون هم پرونده آنها در مراجع قضائی در دست بررسی و رسیدگی است.

وی اظهار داشت: بافت و ساختار منطقه آقداش و سالسال به گونه ای است که تردد چندانی در این ناحیه کوهستانی انجام نمی شود با این حال ما با نیروی انتظامی همکاری و تعامل مناسبی داریم و اطلاع رسانی های لازم در مورد فعالیت حفاران غیرمجاز نیز با توجه به اینکه انجمن میراث فرهنگی در منطقه فعال است، انجام می شود.

ایاز تاکید کرد: اگر اخیرا هم موردی از حفاری در منطقه مشاهده شده است، آمادگی ارائه گزارش آن به نیروی انتظامی برای پیگیری و شناسایی افراد دست اندرکار را داریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه گفت: پیش تر نیز پنج نفر از حفارانی که در پوشش برداشت گیاهان خوراکی و دارویی اقدام به حفاری می کردند را در این منطقه شناسایی و دستگیر کردیم و خودم نیز به عنوان مدعی در جلسه دادگاه حضور یافتم و در نهایت از سوی مراجع قضایی برای آنها حکم زندان صادر شد.

وی گفت: با اینکه هم پاسگاه یاتان و هم اداره میراث فرهنگی از نظر امکانات و تجهیزات در وضعیت مناسبی نیستیم اما همکاری لازم برای مقابله با حفاران غیرقانونی میان ما برقرار است.

سالسال

قلعه سالسال را بهتر بشناسیم

قلعه سالسال نوبران استان مرکزی به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی ایرانی و اسلامی جلوه های هنری و معماری را در کنار صلابت یک بنای نظامی دارد و خشت خشت آن گواهی از اصالت و درایت ایرانی است.

این قلعه کهن در زبان محلی با عنوان «قلعه سالسال» شهرت دارد و در ۳۲ کیلومتری شمال غرب نوبران و پنج کیلومتری روستای آقداش بر پیکره صخره ای عظیم واقع شده است.
در شمال این قلعه، دره ی سقیرقالا و در فاصله حدود پنج کیلومتری شمال آن روستای حریقان وجود دارند.
اطراف این دژ نظامی را پرتگاه های عظیمی فرا گرفته که نشان از تدبیر و درایت پیشینیان در مسائل امنیتی و استراتژیک دارد.
مصالح به کار رفته در سازه این بنا از لاشه سنگ های بستر کوه و ملات آهکی است که امروزه بخش زیادی از آن تخریب شده و بقایای بخشی از برج های دیده بانی و جرزهای متعلق به فضاهای داخلی قلعه تمام آن چیزی است که از این قلعه نظامی در گذر زمان باقی مانده است.
راه دسترسی به بالاترین سطح محوطه این دژ، از طریق ۲ ورودی طبیعی از جنس سنگ های کوه امکان پذیر است و این ورودی ها دهانه هایی از جنس سنگ سخت و مقاوم دارند و عرض دهانه های آن ها حدود ۱۲ متر و ارتفاعشان هم بین ۲۰ تا ۲۵ متر است.
باستان شناسان بر اساس داده هایی که از اشیاء به جای مانده در محوطه این قلعه نظیر تعدادی قطعات سفالی لعابدار فیروزه ای و آبی کبالتی به دست آورده اند، قدمت این بنای نظامی را به دوره میانی اسلامی و قرن هفتم هجری قمری نسبت داده اند.
بر دیوار برج ها و جداره های باقی مانده این دژکهن منافذی دایره ای شکل با قطر تقریبی ۱۰ سانتیمتر بنام مزغل تعبیه شده که کاربری آن برای دیدبانی بوده است.
چشم انداز این مزغل ها به سمت روستاها، دشت های اطراف و آبراهه های منتهی به قلعه است و در واقع یکی از اهداف مهم این دژ استراتژیک، حفاظت از گذرگاه مواصلاتی و دشت جنوبی این قلعه (دشت گلازور) بوده که در آن زمان محل عبور کاروان های تجاری و نظامی از شرق به غرب محسوب می شده است.
متاسفانه در دهه های اخیر بخش هایی از محوطه این اثر تاریخی توسط حفاران غیر مجاز مورد تعرض و حفاری قرار گرفته که آسیب های جبران ناپذیری را به سازه این اثر تاریخی ارزشمند وارد کرده است.

روستای آقداش در منطقه کوهپایه بخش نوبران و در کیلومتر ۶۵ جاده ساوه به سمت همدان قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

روستای وفس _ماسوله استان مرکزی

عشین _نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

مس _صنعت بی‌بدیل کویر

موزه منطقه‌ای فارس با اعتبارات ملی تکمیل خواهد شد

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گفت: اعتبارات مناسبی به پروژه‌های تأثیرگذار استان فارس تخصیص یافته و از جمله آن‌ها، موزه منطقه‌ای فارس است که با اعتبارات ملی تکمیل خواهد شد.

روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس، در گزارش روز شنبه این نهاد فرهنگی از قول محمد خیاطیان بیان کرد: شاهد پیشرفت خوبی در پروژه‌های فارس بوده‌ایم و موزه منطقه‌ای فارس از پروژه‌های عظیمی است که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مطلوب در این زمینه است.

وی با اشاره به تامین نیاز کشور در موزه منطقه‌ای و مخازن امن آن، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ یک ردیف خاص اعتبارات ملی این وزارتخانه باعنوان اعتبار موزه منطقه‌ای فارس دیده‌شده است که می‌کوشیم این تخصیص به‌موقع نیز انجام شود و امیدواریم با اهتمامی که تاکنون در این زمیه صورت گرفته و با اختصاص این اعتبار، در اسرع وقت این موزه به اتمام و بهره‌برداری برسد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: بعد از افتتاح موزه منطقه‌ای فارس و باغ‌ موزه مشاهیر، شاهد بزرگ‌ترین موزه امن کشور در استان فارس خواهیم بود که الگوی مناسبی برای سایر استان‌هاست.

خیاطیان، در باره مجموعه فرهنگی تاریخی سعدیه نیز گفت: این مرکز که به همت بخش خصوصی در دست احداث است، با توجه ‌به پیشرفت فیزیکی صددرصدی آن در کوتاه‌ترین زمان و تا پایان سال ۹۹ به‌ صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: باید از توان ‌بخش خصوصی در کنار وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بیش از بیش استفاده کنیم و سایر استان‌ها با الگوبرداری از استان فارس و با کمک بخش خصوصی به نتایج مطلوبی برسند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آرامگاه شاه شجاع در شیراز

باغ موزه شیراز؛ توسعه یا تخریب

خانه فروغ الملک شیراز

پستویی به نام کاروان سرای سردار

کاروان سرای سردار یکی از آثار تاریخی است که در مرکز شهر بجنورد قرار دارد و متعلق به دوره قاجار بوده که به کاروانسرای سردار مفخم معروف است.

کاروان سرای سردار به دستور یار محمد خان شادلو (سردار مفخم)  برای اسکان مهمانان غیر رسمی خود در اواخر سده ۱۲ و اوایل قرن ۱۳ بنا شده است. این کاروان سرا که در زمان قدیم مرکز خرید و فروش  شهر به حساب می آمده است محل جشن های و آئین های اجتماعی هم بوده است.

طی چند سال گذشته این کاروان سرای تاریخی که می توانست محل جذب گردشگر و یکی از جاذبه های شهر بجنورد باشد تبدیل به انبار کسبه های اطراف واقع این مکان تاریخی شده بود که به علت کالاهایی مثل نخ، پشم، ابر و … محل امنی برای زندگی موش و مارمولک شده بود.

اما بعد از آن اداره کل میراث فرهنگی عملیات مرمت این اثر تاریخی را در دست گرفت ولی با وجود اینکه عملیات مرمت در این کاروان سرا به اتمام رسیده و هزینه های خیلی زیادی نیز برای مرمت آن پرداخت شده است اما هنوز این کاروان سرا کاربری انبار دارد و خبری از سرزدن گردشگران به آنجا نیست و با مراجعه به آنجا با گونی و کیسه های پر، ابر و پشم مواجه خواهید شد.

کاروان سرای سردار که می تواند تبدیل به نگین گردشگری در شهر بجنورد شود در حال حاضر در مهجوریت کامل به سر می برد و بیشتر شبیه یک پستو برای مغازه های اطراف آن است.

 

کاروان سرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شود

علی اکیر وحدتی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی  اظهارکرد: کاروان سرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شود.

وی گفت: عملیات مرمت کاروان سرای سردار با مشارکت شهرداری به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: باید کاربری انباری از محل کاروان سرا، حذف و آن مکان نیز تبدیل به مکانی تجاری شود تا هم از آن استفاده اقتصادی صورت گیرد و همچنین از هجوم این گونه حیوانات موذی جلوگیری شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون کاروان سرای سبزه میدان جان تازه گرفته است.

وی افزود: در گذشته که به علت انبار نخ و پشم این محل تبدیل به محل زندگی موش و مارمولک شده بود اکنون با انجام عملیات مرمت و بستن درز و سوراخ ها دیگر خبری از این حیوانات موذی نیست.

کالاهای انبار شده در کاروان سرای سردار خطر آتش سوزی را به دنبال دارد

مستوفیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت: برای ایجاد کاربری های جدید به بازار و کاروان سراهای تاریخی باید به صورت نرم رفتار شود و خدماتی در آنجا ارائه شود که هم شان آن اثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مرمت کاروان سرای سردار به پایان رسیده است، اظهارکرد: در حال حاضر هر چند که شاهد انبار برخی از کالاها توسط کسبه های اطراف این کاروان سرا هستیم اما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و کمی تمیزتر شده است.

مستوفیان افزود: برای اینکه این کاروان سرا از شکل انبار خارج شود شهرداری ضرب العجل های لازم را به کسبه هایی که در آنجا کالاهای اضافه خود را انبار کرده اند را داده است تا کالاها را خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از آنجاییکه کالاهای انبار شده در این محل پر، پشم، پنبه و … است خطر اشتعال زایی و آتش سوزی نیز وجود دارد و کسبه باید به این مورد نیز توجه جدی داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیگیری های لازم برای خارج کردن کاروان سرای سردار از شکل انبار در حال انجام است و تا سال آینده این مشکل حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این کاروان سرا بیش از ۳۰ غرفه وجود دارد، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است تا بازارچه سوغات، صنایع دستی در این کاروان سرا راه اندازی شود و در قسمتی از آن نیز رستوران سنتی ایجاد شود.

 

شهرداری توان خرید غرفه های در تملک بخش خصوصی را ندارد

علیرضا باغچقی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز بیان کرد: کاروان سرای سردار یکی از آثار تاریخی است که نشان دهنده قدمت شهر بجنورد است و از لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بخشی از این کاروان سرا در مالکیت شهرداری قرار دارد و قسمتی نیز مالکان شخصی دارد که متاسفانه از آن ظرفیت، با کاربری خوبی استفاده نکرده اند.

باغچقی ادامه داد: اگر موضوع مالکیت این غرفه ها مطرح باشد باید همکاری سایر دستگاه و مالکان خصوصی نیز وجود داشته باشد چراکه شهرداری بجنورد به تنهایی توان خرید تمامی غرفه هایی که در مالکیت افراد است را ندارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن شنیده شده که مالکان خصوصی قیمت هایی را برای فروش اعلام کرده اند که قیمت بالایی بوده و توان خرید با آن قیمت ها وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تاکیدکرد: بنابراین برای اینکه این کاروان سرا تبدیل به یک مرکز تاریخی و گردشگری در شهر شود باید سایر دستگاه ها پای کار بیایند، مالکان خصوصی قیمت های منصفانه ارائه دهند و از سوی دیگر می توان در صورت عدم همکاری و همراهی از ظرفیت های قانونی نیز استفاده کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آثار تاریخی بلیقس در موزه بجنورد

مجموعه تاریخی مفخم بجنورد

آشنایی با غارهای هنامه

تورهای ناقض‌ پروتکل‌های بهداشتی از یزد اخراج شدند

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و اخراج آنها از یزد خبر داد.

«هما خورشیدی» ضمن اعلام این خبر، در این باره به حضور دو تور غیرمجاز از استان‌های شمالی کشور در یزد اشاره و عنوان کرد: از اسکان افراد حاضر در این تور های گردشگری ممانعت به عمل آمد و مسافران به استان‌های خود بازگردانده شدند.

وی افزود: براساس نظارت‌های صورت گرفته توسط این اداره کل و همکاری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان و با توجه به‌ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تأسیسات گردشگری و ساماندهی سفرهای مسئولانه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا الزامی است و همکاری فعالان عرصه گردشگری را می‌طلبد.

به گفته‌ی معاون گردشگری استان با اشاره به این که نظارت و برخورد با متخلفان و نقض‌کنندگان پروتکل‌ها در راستای دستورالعمل‌های سفرهای مسئولانه و معرفی مقاصد ایمن گردشگری انجام می‎شود.

به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی استان یزد، خورشیدی افزود: مسافران باید برای سفرهای ضروری خود نسبت به انتخاب اقامتگاه‌های رسمی از قبل اقدام کرده یا از تورهای سازمان‌یافته که تحت نظر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برگزار می‌شود استفاده کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

خانه هنر یزد

چرا سفر؟ چرا سفر در دنیای امروز بی‌نهایت مهم است؟

انسان‌ها در دنیای خود و به ویژه در اعتقادات و باورهایی که از دیگران به آن‌ها ارث می‌رسد زندگی می‌کنند.انجام هر گونه سفر منوط به صدور مجوز از ستاد ملی مبارزه با کروناست.

انتقادی که به انسان امروز وارد می‌شود این‌ست که با پیشرفت تکنولوژی، انسان معاصر بیش از گذشته در دنیای وسایل هوشمند خود غرق شده است.

این انتقاد از جنبه‌ای هم درست است، هم نادرست است، در واقع تکنولوژی امروز به انسان کمک می‌کند تا زاویه دید خود را گسترش دهد و با دیگران در سرزمین‌های مختلف در ارتباط باشد اما همین تکنولوژی متاسفانه نیاز انسان به حرکت را کمتر و کمتر می‌کند و از او موجودی منزوی می‌سازد.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز بیش از دیروز در معرض تبلیغات رسانه‌ها و اخبارهای گوناگون قرار می‌گیریم اخباری که تمام اتفاقات یک کشور و احساسات یک ملت را بازگو نمی‌کنند.

سفر نیاز امروز بشر معاصر است تا با شکستن انزوای خود به درک درستی از جهان پیرامون خود برسد.

 

درمان ترس با سفر:

ترس بزرگترین سیستم دفاعی بشر برای دفع خطرات است، این ترس می‌تواند منجر به ایجاد حس‌های ناخوشایند افراد نسبت به یکدیگر شود. با سفر به سرزمین‌هایی که شناخت شما تنها مبتنی بر اطلاعاتی ناقص است، می‌توانید بر ترس خود از جهان‌های مختلف غلبه کنید و حتی باورهایی که پایه و اساس غلطی دارند را نیز در خود از بین ببرید.

یادگیری زبان و فرهنگ جدید:

با سفر به کشورهای مختلف توانایی شناخت و درک زبان‌های گوناگون را پیدا می‌کنید و با فرهنگ‌های متفاوت نیز آشنا می‌شوید. با دیدن فرهنگ‌های مختلف به شناخت درستی از آن‌ها خواهید رسید، با این شناخت به آموزه‌ها و حرف‌هایی که تنها مبتنی بر اطلاعات نادرست است، غلبه خواهید کرد.

مشاهده می‌کنید که مردم تمام جهان به مانند شما هدف‌هایی ساده دارند، به دنبال حفظ میراث خود و پرستاری از فرزندان و خانواده خود هستند. به عبارت بهتر شما می‌آموزید که در دنیای امروز قدم بزنید.

کاهش دهنده استرس:

امروزه ما بیشتر از دیروز درگیر کار و زندگی روزمره شده‌ایم. اگر از صدای زنگ ساعت در صبح زود، انجام کارهای داخل لیست روزانه، رفتن به مسیرهای تکراری و… خسته شده‌اید. ساک سفر خود را ببندید و خود را با اولین پرواز به ساحلی آرام، مکانی دلنشین برسانید. تجربه مکانی جدید بهترین راه‌حل برای کاهش استرس زندگی شهری است.

کشف دوباره خود:

در طول سفر مجبور هستیم با افراد مختلفی برخورد و تعامل داشته باشیم، این ویژگی سفر به ما در رشد شخصیت ما بسیار کمک می‌کند.

قرار گرفتن در شرایط خاص و ویژه ما را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که باعث می‌شود به توانایی‌هایی را در وجودمان کشف کنیم که شاید هیچ‌وقت در شرایط امن خانه‌مان به آن‌ها دست پیدا نمی‌کردیم.

لذت ماجراجویی و ساختن خاطرات ماندگار:

هنگام مسافرت ثبت خاطرات را فراموش نکنید. دوربین فیلمبرداری داشته باشید و از لحظات سرگرم کننده خود عکس بگیرید. در اواخر زندگی می توانید خاطرات شیرین را با نزدیکان و عزیزان خود گرامی بدارید. علاوه بر این، تجربیاتی که به دست می آورید برای افراد  تبدیل به داستان های مهیج شنیدنی می شود.

تقویت رابطه‌ها:

اگر با همسرتان مرحله بدی را پشت سر می گذارید، رفتن به یک سفر در یک مقصد عاشقانه بهترین راه برای بازگرداندن خوشبختی و صمیمیت در رابطه شماست.

پیدا کردن ایده‌های تازه تجاری:

اگر به دنبال کسب‌وکار شخصی هستید و دوست دارید یک کارآفرین باشید، سفر به شما فرصت یافتن ایده‌های جدید را می‌دهد. با مشاهده دقیق مردم در مقصد خود شاید متوجه شوید کالایی را که آن‌ها بدان نیازمندند به وفور در کشور شما یافت می‌شود پس با پیدا کردن راه تجارت به آن کشور تجارت خود را راه‌اندازی کنید.

همچنین می توانید ایده های تجاری خود را از کشور مقصد قرض بگیرید و آنها را در کشور خود پیاده کنید. طی قرن ها، ما شاهد چنین اتفاقی بوده ایم. افرادی که مسافرت می کنند و دیگر قسمت‌های دنیا را دیده اند، کارآفرینان باهوش تری هستند.

پیدا کردن دوستان جدید:

سفر فرصتی است برای دوستی‌های تازه، دوستانی که ممکن است برای همیشه در زندگی همراه‌تان شوند. سفر راهی برای بازکردن دریچه‌های جدید به زندگی‌مان است، از سفر غافل نشوید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کاهش زمان تست کرونا برای سفر به ایران

سفر دسته‌جمعی به دل مرگ

قلیه سفر در دل طعم های جنوب

عذرخواهی پارکورباز زرقانی از انجام حرکات نمایشی در تخت جمشید

نوجوان پارکورباز نواجوان زرقانی که فیلم حرکات نمایشی او در تخت جمشید خبرساز شده بود، از این اقدام خود ابراز ندامت و عذرخواهی کرد.

یزدان قشقایی، پارکورباز نوجوانی که اقدام به انجام حرکات نمایشی در تخت جمشید کرده بود، اعلام کرد که از قوانین میراث فرهنگی بی اطلاع بوده و قصدش تخریب یا صدمه زدن به آثار تاریخی نبوده است.

به نقل از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، قشقایی که ۱۶ سال دارد، یادآور شده است که با همراهی پسردایی‌اش در مجموعه تخت جمشید حاضر شده و اقدام به انجام حرکات نمایشی کرده است که بعد از تذکر میراث بانان، مجموعه را ترک کرده‌اند.

این پارکورکار، با تاکید براینکه به سهم خود متاسف و ناراحت هستم و از عموم مردم عذرخواهی می کنم؛ از رسانه‌ها درخواست کرده که با فرهنگسازی و آگاهی بخشی بیشتر زمینه حفاظت از میراث فرهنگی را تقویت کنند.

محمد آشوری، سرپرست پارکور شهرستان زرقان و مربی یزدان قشقایی نیز در این ارتباط ابراز تاسف کرده و ناآگاهی را عامل انجام حرکات نمایشی در مجموعه تخت جمشید و انتشار فیلم آن اعلام کرده است.

آشوری خاطرنشان کرده است که پارکورکار زرقانی بلافاصله بعد از تذکر میراث بانان از محوطه خارج شده است.

براساس این گزارش، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید هم لزوم بازنگری در شیوه مدیریت در این مجموعه جهانی و دیگر بناها و مجموعه‌های ارزشمند تاریخی را یادآور شده است.

حمید فدایی با یادآوری اینکه میراث بانان به فرد خاطی تذکر در خصوص رعایت قوانین داده بودند، گفت: متاسفانه فیلمبرداری از این حرکات نمایشی و انتشار آن موجب آزردگی خاطر دوستداران میراث فرهنگی شده است.

فدایی با بیان اینکه برای ما که بعداً متوجه شدیم فرد خاطی نوجوانی ۱۶ ساله هست، موضوع شوک برانگیز بود، گفت: به شدت بر این باوریم که صیانت و نگهداری همه جانبه از ثروت های به یادگار مانده از نیاکان ما به جز با تقویت زیرساخت های فرهنگی و بر مبنای فرهنگ سازی عمومی امکان پذیر نخواهد بود و ضروری است به منظور نهادینه شدن موضوع نگهداری و حفاظت با آموزش های گسترده تر، زیرساخت های فرهنگی تقویت شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در واقع به دلیل تعدد بسیار زیاد و پراکنش قابل توجه این آثار در نقاط مختلف، امکان حفاظت فیزیکی را تقریبا غیرممکن می کند و بخشی از این موضوع باید به صورت الکترونیکی و استفاده از سایر تجهیزات و تکنولوژی های در اختیار و بخش قابل توجهی هم با بهره گیری از ظرفیت مشارکت‌ پذیری شهروندان و ارتقاء زیرساخت های ذهنی و رفتاری گردشگران محافظت و پاسداری شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس نیز در این باره گفت: موضوع اتفاق افتاده ناشی از ناآگاهی کامل فرد مذکور نسبت به قوانین و ضوابط حفاظتی در عرصه مجموعه جهانی تخت جمشید است.

سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد افزود: انتشار کلیپ اجرای پارکور در فضای مجازی با موجی از انتقادات و پیشنهادات گوناگونی مواجه شده که در وهله اول افزایش آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه‌های گفتاری و شنیداری و ارتقاء فرهنگ احترام به آثار تاریخی منحصر بفرد در سطح کشور و مهم تر از آن  اصلاح شیوه های حفاطتی موجود و استفاده از سامانه های حفاظت الکترونیک را می طلبد.

بهمنی نژاد افزود: البته نقد بر یگان حفاظت میراث فرهنگی را با جان و دل پذیرا هستیم و سعی بر آن داریم که بتوانیم کمبودهای سازمانی موجود رابا پشتوانه ظرفیت عظیم مشارکت های اجتماعی و همکاری یکایک هموطنان عزیز بکاهیم و گام های موثرتری را در عرصه خدمت رسانی برداریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مشخص شدن محل دروازه پارسه تخت جمشید

تخت جمشید خشتی کجاست؟

تخت جمشید خشت و گلی هخامنشیان در سیستان

صدور مجوز تخریب خانه پدری “احمد محمود” از سوی شهرداری بدون استعلام از میراث

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: واقع شدن خانه پدری احمد محمود در محدوده بافت تاریخی اهواز مشمول قوانین و مقررات و ضوابط حاکم بر بافت‌های تاریخی بود اما بدون هماهنگی و اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، مجوز تخریب آن از سوی شهرداری صادر شد.

احمدرضا حسینی‌بروجنی اظهار کرد: میراث فرهنگی در زمینه حفظ و نگهداری این بنا طی مذاکرات و مکاتبات متعدد با معاونت فرهنگی شهرداری و مالکان پیشنهاد و تغییر کاربری آن به عنوان خانه مشاهیر و یا خانه فرهنگ را داده بود که متاسفانه به دلیل کج‌سلیقگی، این امر محقق نشد و خانه پدری احمد محمود، این نویسنده همیشه زنده، تخریب شد.

وی بیان کرد: به رغم اینکه این خانه فاقد ویژگی‌های تاریخی و معماری بوده ولی میراث فرهنگی به واسطه جایگاه احمد محمود و تاثیرگذاری این نویسنده بر ادبیات معاصر درصدد حفظ و نگهداری این مکان رویداد برآمد.

حسینی‌بروجنی خاطرنشان کرد: واقع شدن این ملک در محدوده بافت تاریخی اهواز مشمول قوانین و مقررات و ضوابط حاکم بر بافت‌های تاریخی بود اما بدون هماهنگی و اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی مجوز تخریب آن از سوی شهرداری صادر شد. این در حالی است که مجوز تخریب بدون اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، خلاف قوانین و مقرارت حاکم بر بافت‌های تاریخی بوده و حق و حقوق میراث فرهنگی در این زمینه محفوظ است.

به گفته معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، خانه پدری احمد اعطا معروف به احمد محمود، نویسنده چیره‌دست معاصر، واقع در بافت تاریخی اهواز از بناهای ساخته شده در دوره پهلوی بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آخرین بازمانده مختاباد های قدیم در میراث ملی ماندگار شد

قنات زارچ _میراث جهانی یونسکو

تا اصلاح قوانین موجود، «خروج آثار ثبتی از فهرست میراث ملی» را متوقف کنید