کاروان سرای سردار

پستویی به نام کاروان سرای سردار

کاروان سرای سردار یکی از آثار تاریخی است که در مرکز شهر بجنورد قرار دارد و متعلق به دوره قاجار بوده که به کاروانسرای سردار مفخم معروف است.

کاروان سرای سردار به دستور یار محمد خان شادلو (سردار مفخم)  برای اسکان مهمانان غیر رسمی خود در اواخر سده ۱۲ و اوایل قرن ۱۳ بنا شده است. این کاروان سرا که در زمان قدیم مرکز خرید و فروش  شهر به حساب می آمده است محل جشن های و آئین های اجتماعی هم بوده است.

طی چند سال گذشته این کاروان سرای تاریخی که می توانست محل جذب گردشگر و یکی از جاذبه های شهر بجنورد باشد تبدیل به انبار کسبه های اطراف واقع این مکان تاریخی شده بود که به علت کالاهایی مثل نخ، پشم، ابر و … محل امنی برای زندگی موش و مارمولک شده بود.

اما بعد از آن اداره کل میراث فرهنگی عملیات مرمت این اثر تاریخی را در دست گرفت ولی با وجود اینکه عملیات مرمت در این کاروان سرا به اتمام رسیده و هزینه های خیلی زیادی نیز برای مرمت آن پرداخت شده است اما هنوز این کاروان سرا کاربری انبار دارد و خبری از سرزدن گردشگران به آنجا نیست و با مراجعه به آنجا با گونی و کیسه های پر، ابر و پشم مواجه خواهید شد.

کاروان سرای سردار که می تواند تبدیل به نگین گردشگری در شهر بجنورد شود در حال حاضر در مهجوریت کامل به سر می برد و بیشتر شبیه یک پستو برای مغازه های اطراف آن است.

 

کاروان سرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شود

علی اکیر وحدتی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی  اظهارکرد: کاروان سرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شود.

وی گفت: عملیات مرمت کاروان سرای سردار با مشارکت شهرداری به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: باید کاربری انباری از محل کاروان سرا، حذف و آن مکان نیز تبدیل به مکانی تجاری شود تا هم از آن استفاده اقتصادی صورت گیرد و همچنین از هجوم این گونه حیوانات موذی جلوگیری شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون کاروان سرای سبزه میدان جان تازه گرفته است.

وی افزود: در گذشته که به علت انبار نخ و پشم این محل تبدیل به محل زندگی موش و مارمولک شده بود اکنون با انجام عملیات مرمت و بستن درز و سوراخ ها دیگر خبری از این حیوانات موذی نیست.

کالاهای انبار شده در کاروان سرای سردار خطر آتش سوزی را به دنبال دارد

مستوفیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز گفت: برای ایجاد کاربری های جدید به بازار و کاروان سراهای تاریخی باید به صورت نرم رفتار شود و خدماتی در آنجا ارائه شود که هم شان آن اثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مرمت کاروان سرای سردار به پایان رسیده است، اظهارکرد: در حال حاضر هر چند که شاهد انبار برخی از کالاها توسط کسبه های اطراف این کاروان سرا هستیم اما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و کمی تمیزتر شده است.

مستوفیان افزود: برای اینکه این کاروان سرا از شکل انبار خارج شود شهرداری ضرب العجل های لازم را به کسبه هایی که در آنجا کالاهای اضافه خود را انبار کرده اند را داده است تا کالاها را خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از آنجاییکه کالاهای انبار شده در این محل پر، پشم، پنبه و … است خطر اشتعال زایی و آتش سوزی نیز وجود دارد و کسبه باید به این مورد نیز توجه جدی داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیگیری های لازم برای خارج کردن کاروان سرای سردار از شکل انبار در حال انجام است و تا سال آینده این مشکل حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این کاروان سرا بیش از ۳۰ غرفه وجود دارد، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است تا بازارچه سوغات، صنایع دستی در این کاروان سرا راه اندازی شود و در قسمتی از آن نیز رستوران سنتی ایجاد شود.

 

شهرداری توان خرید غرفه های در تملک بخش خصوصی را ندارد

علیرضا باغچقی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز بیان کرد: کاروان سرای سردار یکی از آثار تاریخی است که نشان دهنده قدمت شهر بجنورد است و از لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بخشی از این کاروان سرا در مالکیت شهرداری قرار دارد و قسمتی نیز مالکان شخصی دارد که متاسفانه از آن ظرفیت، با کاربری خوبی استفاده نکرده اند.

باغچقی ادامه داد: اگر موضوع مالکیت این غرفه ها مطرح باشد باید همکاری سایر دستگاه و مالکان خصوصی نیز وجود داشته باشد چراکه شهرداری بجنورد به تنهایی توان خرید تمامی غرفه هایی که در مالکیت افراد است را ندارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن شنیده شده که مالکان خصوصی قیمت هایی را برای فروش اعلام کرده اند که قیمت بالایی بوده و توان خرید با آن قیمت ها وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تاکیدکرد: بنابراین برای اینکه این کاروان سرا تبدیل به یک مرکز تاریخی و گردشگری در شهر شود باید سایر دستگاه ها پای کار بیایند، مالکان خصوصی قیمت های منصفانه ارائه دهند و از سوی دیگر می توان در صورت عدم همکاری و همراهی از ظرفیت های قانونی نیز استفاده کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آثار تاریخی بلیقس در موزه بجنورد

مجموعه تاریخی مفخم بجنورد

آشنایی با غارهای هنامه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *