مقابله ایرلند با فرار از محدودیت‌های مسافرتی

دولت ایرلند قول داد با سفرهایی که با هدف طفره رفتن از محدودیت‌های سفری بریتانیا به «دوبلین» صورت می‌گیرد مقابله کند.

به نقل از گاردین، دولت ایرلند اعلام کرد با سفرهای خاورمیانه به «دوبلین» که به منظور فرار از محدودیت‌های سفری بریتانیا صورت می‌گیرد مقابله می‌کند.

از زمانی که بریتانیا، امارات متحده عربی را در فهرست کشورهایی با ممنوعیت سفری قرار داده است، شمار افرادی که از «دوبی» به «دوبلین» سفر می‌کنند افزایش داشته است. این رشد آمار سبب ایجاد نگرانی‌هایی درباره استفاده مسافران از «دوبلین» به عنوان روشی برای طفره رفتن از محدودیت‌های سفری شده است.

بریتانیا پروازها از امارات متحده عربی را ممنوع کرده است و گروهی از مسافران را که همچنان امکان سفر از این کشور به بریتانیا را دارند نیز ملزم به سپری کردن قرنطینه ۱۰ روزه کرده است.

بهار سال گذشته بود که «دوبلین» به عنوان نقطه‌ای برای طفره رفتن از محدودیت‌های سفری بریتانیا شناخته شد.

همچنین روز دوشنبه ماموران پلیس ایرلند در مرز این کشور و ایرلند شمالی، از ورود افرادی که دلیل موجهی برای عبور از مرز نداشتند جلوگیری کردند. کسانی که دلیل موجهی برای سفر نداشته باشند ۱۰۰ یورو جریمه می‌شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

قلعه کانوی _یکی از قلعه های باشکوه جهان

قلعه کیلکنی _از جاذبه های تاریخی ایرلند

گذرگاه غول پیکر آنتریم ساحلی عجیب و افسانه ای در ایرلند

آمادگی اختصاص شعبه ویژه برای گردشگری را داریم

ِرییس کل دادگستری تهران با بیان اینکه در حوزه گردشگری آمادگی داریم که شعبه ویژه اختصاصی دایر کنیم، گفت: همه ما باید در مقابل گردشگری و گردشگران زانو بزنیم چون مدیون آنها و حوزه گردشگری هستیم.

محمدجواد حشمتی مهذب در آیین گشایش شعبه ۲۶۳۴ شورای حل اختلاف انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، اظهار کرد: انقلاب ما معجزه قرن بود و یکی از شعارهای ما در زمان انقلاب نه شرقی، نه غربی بود که منحصر ر به فرد بودن انقلاب ما را نشان می‌داد.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و یک ثمره قابل توجه و پررنگ انقلاب اسلامی است.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: در استان تهران از موقعیت خوبی از نظر وسعت و گسترش شوراهای حل اختلاف برخورداریم که قابل تقدیر است.

رییس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: باید در حوزه‌های مختلف کارها را به خود مردم بسپاریم. استحضار دارید که شورای حل اختلاف هزینه حداقلی دارد و دسترسی‌های مردم به آن سهل و آسان است. همچنین تشریفات آیین دادرسی مدنی را ندارد و کار اصلی آن صلح و سازش است.

وی افزود: وظیفه داریم که شوراهای حل اختلاف را گسترش دهیم و از ظرفیت‌های مردمی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

حشمتی مهذب بیان کرد: گردشگری یکی از بخش‌هایی است که وسعت فوق‌العاده‌ای دارد. ما در حوزه گردشگری به شوراهای حل اختلاف نیاز داریم و می‌طلبد که این حوزه را وسعت دهیم البته زمینه خوبی نیز در این خصوص وجود دارد. ما متعهد به خود و جامعه و مردم هستیم و تعهد داده‌ایم که این کار را انجام دهیم.

وی افزود: در حوزه گردشگری هم آمادگی داریم که شعبه ویژه اختصاصی دایر شود.

رییس کل دادگستری تهران تصریح کرد: همه ما باید در مقابل گردشگری و گردشگران زانو بزنیم چون ما مدیون گردشگران و حوزه گردشگری هستیم، باید کمر خم کنیم و این حوزه را گسترش دهیم. طرفیت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که خیلی از آنها پنهان است و در حوزه گردشگری می‌توان این ظرفیت را یافت.

رییس کل دادگستری تهران در رابطه با اختصاص حوزه مجتمع شورای حل اختلاف نیز گفت: به کمک دوستان این حوزه شعب مختلف شورای تخصصی را مستقر خواهیم کرد.

حشمتی تصریح کرد: بحث دیگر قانون است که در کشور ما مهجور است و باید به آن احترام بگذاریم و توجه کنیم. قانون باید مقدس و محترم باشد و باید عملاً به آن توجه کنیم اما متأسفانه خیلی از گرفتاری‌های ما به دلیل عدم توجه به قانون است. چون در سایه اجرای قانون است که می‌توانیم در دنیا در حوزه گردشگری حرف داشته باشیم. حقوق مردم باید پاس داشته شود چون سرمایه اصلی مد مردم هستند.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم احکام اعضای این شعبه شورای حل اختلاف توسط رییس کل دادگستری استان تهران به آنها اهدا شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برگزاری نشست نقش راهنمایان در توسعه گردشگری

باید فکری به حال معیشت فعالان حوزه گردشگری کرد

برای بازیابی مقصد در دوران کرونا به چه مواردی باید توجه کرد؟

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ باعث شده تا بازار سفر رقابتی‌تر شود. مقاصد مشهوری که پیش از شیوع بیماری کرونا مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده‌اند، ممکن است دیگر مناسب گردشگری نباشند، در عوض فرصت برای مقاصد کوچک‌تر، داخلی و کم‌جمعیت فراهم خواهد شد.

به نقل از نیوز، سازمان‌ مدیریت مقصد (DMO) در راهبردهای بازاریابی خود برای انطباق با شرایط جدید باید تغییراتی ایجاد کند که شامل تعامل با مسافران، اعتماد مسافران و تولید محصولات سازگار با روند جدید خواهد بود که هریک در ذیل توضیح داده‌شده است.

 تعامل با مسافران

اگرچه در شرایط فعلی، بیشتر مقاصد نمی‌توانند پذیرای گردشگران باشند، اما بازاریابی و تعامل با گردشگران را نباید متوقف کنند. ممکن است مقاصد محبوب گردشگران در قبل از شیوع بیماری کووید- ۱۹ با عدم استقبال گردشگران مواجه شوند؛ در عوض، مقاصدی برای مسافران مناسب‌تر هستند که احتمالا گزینه‌های بازدید در آینده خواهند شد. بنابراین، DMO‌ها باید برای دسترسی و ادامه تعامل با مسافران کمپین‌های بازاریابی ایجاد کنند و آنان را در رویای سفر نگه‌دارند و به آنان با ارائه اطلاعات مرتبط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقصد اطمینان دهند.

در اوایل شیوع بیماری همه‌گیر، زمانی که کشورها برای کنترل ویروس مرزها را بستند و نمی‌دانستند که چه موقع مجدد بازگشایی انجام خواهد شد، بسیاری از مقاصد با پیام «سفر را به بعد موکول کنید» کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردند. بیشتر این کمپین‌ها به‌صورت ویدئویی بود و به گردشگران یادآوری می‌کرد که باید فاصله فیزیکی و محدودیت سفر را رعایت کنند، اما همچنان تصاویر زیبا، هیجان‌انگیز است.

به‌عنوان‌مثال، کشور سوئیس پیام «اکنون رویا، بعدا سفر»، کشور پرتغال ویدیو «از امید غافل نشویم»،  جزایر مادیرا در کشور پرتغال پیام «اکنون با رویای آنلاین در خانه بمان، بعدا سفر کن» و دبی نیز پیام «زمانی که دوباره باهم ملاقات کنیم» را برای مخاطبان ارسال کردند.

ایجاد اعتماد مسافران

از بارزترین تغییراتی که در بینش مسافران در همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ مشاهده می‌شود، این است، زمانی که دوباره قصد سفر کنند، ایمنی اولویت اصلی آنان است. بنابراین، مسافران به دنبال مقصدی هستند که اعتماد آنان را جلب و در برابر سلامتی، ایمنی و حقوق مسافران احساس مسئولیت کند. در حال حاضر، برای تشویق افراد به بازدید در آینده ایجاد اعتماد در گردشگران ضروری است و همچنین مقصد نیز فرصت بهبودی زودتر را خواهد داشت.

برای جلب اعتماد مسافران، DMO‌ها می‌توانند برای محافظت از سلامتی افراد، اطلاعاتی درباره بازگشایی، اقدامات ایمنی و بهداشتی و همچنین فناوری در مقصد ارائه دهند. به‌روزرسانی این نوع اطلاعات همچنین به تصویر نام ‌تجاری مقصد کمک می‌کند تا حضور بیشتری داشته باشد و با گردشگران ارتباط برقرار کند.

علاوه بر این، اطمینان از یک مقصد امن مستلزم همکاری نزدیک DMO با ذینفعان برای ایجاد تجارب ایمنی سراسر برای گردشگران است. برای ایجاد اعتمادبه‌نفس گردشگران در سفر، موارد مرتبط با حمل‌ونقل، محل اقامت، غذا خوردن، خرید کردن و ارائه‌دهندگان خدمات مسافر باید استانداردهای بهداشتی مناسب را رعایت کنند. بنابراین، DMO‌ها برای ارائه پیام‌های ایمنی سازگار به مسافران باید با ذینفعان مربوط در بخش‌های دولتی و خصوصی همکاری کنند.

تولید محصولات متناسب با روند جدید

محصولات گردشگری در مقصد باید با تغییر نیازها و رفتارهای مسافران تغییر کنند. ایمنی اولویت اول است و برای گردشگران، تجربه‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، تعامل کمتر، تورهای کوتاه‌مدت، تورهای شخصی یا کوچک جذاب‌تر خواهند بود.

DMO‌ها می‌توانند بررسی کنند و برای ارزیابی بینش گردشگران نسبت به اقدامات ایمنی انجام‌شده، از نتایج داده‌ها استفاده و همچنین نظارت بر تغییرات سریع رفتار و نگرانی مسافران را کنترل کنند. بنابراین، DMO‌ها می‌توانند برای تولید محصولات مناسب‌تر تغییراتی در روند و ترجیحات مسافران به دست آورند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تقاضا برای «طبیعت‌گردی» در گردشگری پساکرونا افزایش می‌یابد

پیشنهادهایی درباره «سفر» در دوران کرونا

کرونا صنعت گردشگری را زمین‌گیر کرد

اما و اگرهای موزه هدایای رییس‌جمهور

رییس ایکوم ایران تبدیل موزه ارتباطات تهران به موزه هدایای ریاست‌جمهوری را انتخاب مناسبی نمی‌داند و تاکید می‌کند: نباید جای یک موزه را به موزه‌ دیگری داد. همچنین ایجاد موزه هدایای هر رییس‌جمهور در زادگاهش به گسترش و ارتقای کیفی شهرهای به‌خصوص کوچکِ کشور می‌انجامد.

داستانِ ایجادِ موزه هدایای رییس‌جمهور بعد از پایانِ کارِ هر کدام از روسای جمهور کشورمان  به قصه‌ای متفاوت نسبت به دوره قبلی تبدیل شده به گونه‌ای که به نظر می‌رسد رقابتی در انتخاب مکانِ ایجاد این موزه‌ها در حال به وجود آمدن است.

قصه از آن‌جا شروع می‌شود که روسای جمهوری ایران در دوران ریاست‌جمهوری خود در دیدارها و سفرهای خارجی  آثاری را به‌عنوان هدیه از سران کشورها دریافت می‌کردند و پس از پایان دوره کاری‌شان بخشی از این آثار را با خود به همراه می‌بردند و بخشی دیگر را در موزه‌ها و نقاطی که صلاح می‌دانستند در معرض نمایش قرار می‌دادند. با فرار ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی در کوران انقلاب به ریاست‌جمهوری رسید و شاید دوران کوتاه ریاست‌جمهوری او باعث شد که فرصتِ جمع‌آوری کلکسیونی از آثارِ اهدایی خود را نداشته باشد.

پس از شهید رجایی ریاست‌جمهوری آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای آغاز شد. ریاست‌جمهوریِ مقام معظم رهبری تا پایان دو دوره پایدار ماند و ایشان توانستند مجموعه‌ای از آثار اهدایی از سران کشورها و مقامات را جمع‌آوری کنند که اکنون بخش زیادی از این آثار در اختیار موزه آستان قدس رضوی و بخش دیگری نیز در ساختمان ۲۴۰ مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد نگهداری می‌شود. مرحوم آیت‌الله ‌اکبر هاشمی رفسنجانی نیز بعد از دو دوره‌ ریاست‌جمهوری خود، خانه‌ شخصی‌اش را به موزه‌ هدایای ریاست‌جمهوری تبدیل کرد.

با آغاز دوره ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، ساختمان شماره ۲۴۰ سعدآباد که پیش از انقلاب اسلامی به کاخ شهناز پهلوی مشهور بود به عنوان موزه‌ اشیای اهدایی رییس‌جمهوری انتخاب شد که با پایان دوره ریاست‌جمهوری، او اسناد متعلق به‌ خود را به زادگاهش، اردکان یزد برد ولی اشیای اهدایی در همان موزه سعدآباد باقی ماند.

اما در دوره‌ ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، موزه آثار اهدایی به روسای جمهوری در سعدآباد به صورت نیمه‌تعطیل درآمد و همان شد که احمدی‌نژاد در دوره پایانی ریاست‌جمهوری‌اش تمامی آثار اهداشده را به دلیل آن‌چه ایجاد موزه یادمان‌های روسای جمهوری در حرم امام خمینی (ره) عنوان شد با خود برد و سرانجام اعلام شد بخشی از آثار او در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

اکنون یعنی از اوایل امسال صحبت‌هایی درباره مکان موزه هدایای رییس‌جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی – رییس‌جمهور فعلی – مورد بحث است. نخستین بحث‌ها نیز از تیر امسال مطرح شد.

البته در همان آغازِ کار یعنی تیرماه امسال محمدحسن طالبیان – معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی – از موافقت رییس‌جمهور برای تحویل هدایای نفیس و ارزشمندِ داده‌شده به او در دوره‌های مختلف، به این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد که «بخشی از موزه هنرهای زیبا در کاخ سعدآباد برای نمایش آثار و هدایای ریاست‌جمهوری آقای روحانی در نظر گرفته شده و قرار است تا زمانِ مشخص شدن فضایی دائمی برای نمایش این آثار، هدایای ریاست‌جمهوری دو دوره یازدهم و دوازدهم در این فضا به نمایش درآید.»

اما مدتی بعد از جانمایی آثارِ دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی در موزه ارتباطات که زیر نظر وزارت ارتباطات است، خبر رسید. اما این بحث همین جا به پایان نرسید، بلکه به مرور زمزمه‌هایی از احتمال واگذاری کامل این فضای موزه‌ای به نهاد ریاست‌جمهوری شنیده شد، به حدی که همه فضا و کنترل آن در اختیار آن نهاد قرار بگیرد.

این شنیده‌ها باعث شد تا نخستین هشدارها برای احتمال تبدیل این فضای موزه‌ای – از دو بُعد عمارت و آثار ارزشمند آن – به موزه‌ ریاست‌جمهوری که پیش‌تر در سعدآباد برپا بود و اجازه‌ بازدید و حضور مردم کمتر در این فضا فراهم می‌شد، مطرح شود.

از سوی دیگر بر اساس دیده‌های خبرنگار ایسنا، با توجه به باز بودن ورودی موزه ارتباطات منتهی به خیابان امام خمینی (ره) و فعالیتی که چندین نفر در چند شب گذشته در این موزه داشتند، احتمال آغازِ آماده‌سازی این فضای موزه‌ای بر اساس صحبت‌های انجام‌شده برای تبدیل آن به موزه‌ ریاست‌جمهوری و انتقال آثار ارزشمند آن به فضایی دیگر وجود دارد.

کار شایسته‌ای نیست جای یک موزه را به موزه‌ دیگری بدهیم

اکنون سیداحمد محیط طباطبایی – رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) – درخواست می‌کند تا فضای خالیِ مناسبِ دیگری برای ایجاد موزه دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی انتخاب شود.

او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بر اساس رسمِ متداولی که در بخش‌های زیادی در دنیا و البته در کشورمان در طول سال‌های گذشته وجود دارد، با پایانِ هر دوره‌ ریاست‌جمهوری در کشور، هر اقدام و اتفاقی برای دوره‌ آن رییس‌جمهور رخ داده باشد در قالب موزه یا بنیادی به نمایش درمی‌آید.

محیط طباطبایی نمونه‌ این اتفاق در خارج از کشور را ایجاد بنیادی به نام «ژاک شیراک» – رییس‌جمهور فرانسه در سال‌های قبل – که در محل تولد او ایجاد شده می‌داند و ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در کشورمان نیز خانه شهید رجایی به موزه‌ این رییس‌جمهور اسبق ایران تبدیل شد، یا موزه‌ مرحوم آیت‌الله رفسنجانی در رفسنجان شکل گرفت و آثار دوره ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی اهدا شد. آثار دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی نیز در موزه‌ای در سعدآباد به نمایش درآمد و از سوی دیگر او نیز فرهنگسرایی به نام خود در اردکان دایر کرد.

او با اشاره به این‌که روسای جمهور کشور از شهرهای مختلف در ایران انتخاب می‌شوند، اضافه می‌کند: معتقدم ایجاد یک بنیاد یا موزه به نام آن‌ها در زادگاه‌شان به گسترش توسعه‌ فضاهای فرهنگی در سطح کشور کمک می‌کند.

محیط طباطبایی با بیان این که اکنون نیز شایسته است تا آثار متعلق به دوره‌ ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور فعلی کشورمان نیز بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری در محل زادگاه او به نمایش درآید، اظهار می‌کند: این اقدام به گسترش و ارتقای کیفی شهرهای به‌خصوص کوچکِ کشور می‌انجامد.

او با اشاره به این‌که نخست قرار بود موزه ریاست‌جمهوری او در مجموعه سعدآباد ایجاد شود، اما در ادامه مطرح شد که به موزه‌ ملی ارتباطات منتقل می‌شود، ادامه می‌دهد: از دیدِ کمیته ملی موزه‌های ایران همه موزه‌ها واجد ارزش هستند و کار شایسته‌ای نیست که جای یک موزه را به موزه دیگری بدهیم.

رییس ایکوم ایران گفت: اگر هم قصد ایجاد موزه ریاست‌جمهوری آقای روحانی را در شهر سرخه – محل تولد رییس‌جمهور – نداریم، می‌توان در فضاهایی که اکنون خالی هستند و به موزه تبدیل نشده‌اند و به نهادهایی مانند میراث فرهنگی و بنیاد مستضعفان تعلق دارند، آن موزه مخصوص را که متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری می‌شود، ایجاد کرد.

او نمونه‌ انتقال آثار یک موزه به موزه‌ای دیگر را به دوره ریاست مرحوم کازرونی در سازمان وقتِ میراث فرهنگی می‌داند و ادامه می‌دهد: وی خدمات شایسته‌ای در زمان حضور خود در میراث فرهنگی انجام داد، اما بخش زیادی از موزه هنرهای تزیینی در زمان او از تهران به اصفهان منتقل شد که هنوز هم به عنوان یک نقد در کارنامه‌ وی وجود دارد.

او تاکید می‌کند: از نظر ایکوم حفظ موزه‌ها در اولویت هستند و ایجاد یک موزه جدید در هر نقطه از کشور می‌تواند به ظرفیت فرهنگی کشور اضافه کند.

رییس ایکوم ایران با بیان این‌که موزه ارتباطات در ساختمان قدیم پست که مارکوف روسی معماری آن را بر عهده داشته تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: از عمر آن موزه حدود ۳۰ سال می‌گذرد، واقعیت این است که وقتی به سرمایه‌های ارتباطات نگاه می‌شود باید توجه داشت که همه چیز فقط تمبر و پاکت پستی نیست، بلکه مجموعه‌ای وسیع از تلگراف، تلفن، کارت‌پستال و موارد مختلف است.

محیط طباطبایی معتقد است: در این شرایط با در نظر گرفتن مخازنی که در ساختمانِ قدیمی پست در چهارراه لشکر یعنی پست مرکزی وجود دارد، اگر قصد داشته باشیم تا موزه ملی ارتباطات در مکان خود ایجاد شود، باید فکر کنیم که آن ظرفیتی مناسب و وسیع در این حوزه است  که می‌تواند سرمایه‌های ارتباطات را در خود جای دهد.

منبع:ایسنا

اندج _روستایی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز در دل طبیعت الموت

روستای هدف گردشگری اندج در بخش الموت‌شرقی و در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر معلم کلایه و ۸۰ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است.

این روستا از شمال به کوه پس وشته، از شرق و شمال شرق به کوه ستو و دره تارو، از شمال و شمال‌غربی به کوه دیمیان (میدان) و دره چاکان و از جنوب شرقی به کوه قلعه چای محدود می‌شود. میانگین ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۵۹۰ متر است و از نظر اقلیمی آب و هوایی سرد و نیمه‌خشک دارد.

اراضی روستای کنونی اندج از ییلاقات و مراتع حشم‌داران و رمه‌گردانان نواحی الموت و قزوین بوده که طی دو قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. اما در دره اندج رود آثار یک آبادی به نام فرندج یا پرندج دیده می‌شود و در حوالی آن بر بالای کوه بقایای دژ ویرانی وجود دارد، که با سنگ و گچ ساخته شده و به نظر می‌رسد از قدمت نسبتاً طولانی برخوردار است. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

درآمد مردم روستای اندج از راه فعالیت‌های زراعی و دامپروری تأمین می‌شود. پرورش زنبور عسل و تولید صنایع‌دستی در روستا رواج دارد، اراضی زراعی و باغی روستا به روش آبی کشت می‌شوند. برنج، گندم، لوبیا، جو و یونجه از جمله محصولات زراعی و آلبالو، گیلاس، زردآلو، گردو، سیب و گلابی از انواع میوه‌های باغی و سردرختی روستا به شمار می‌روند.

روستای کوهپایه‌ای اندج دارای بافت مسکونی متمرکزی است. معماری خانه‌های این روستا متأثر از شرایط طبیعی و نوعی فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی ساکنان شکل گرفته است. در تمام خانه‌ها فضاهای انبار، طویله، انبارهای علوفه، اتاق‌های خواب و پذیرایی وجود دارد و سقف خانه‌ها مسطح است. در بافت قدیم روستا مصالح سنگ، گل، خشت و چوب به کار رفته و در ساخت خانه‌های جدید از مصالح آهن، سیمان و آجر بهره‌گیری شده است.

در ضلع غربی روستا اطاق‌های دیده‌بانی متعلق به دوره اسماعیلیه قرار دارد که در فاصله دو و نیم متری از سطح زمین در صخره ایجاد شده و با نام محلی «دو لوکان» شناخته می‌شوند. همچنین غارهای طبیعی بزرگ دیگری در فاصله دو کیلومتری ضلع جنوبی روستا قرار دارد. وجود امامزاده‌ای در مرکز روستا و در مجاورت مسجد روستا معروف به امامزاده محمود از دیگر جاذبه‌های روستا است.

اندج

صخره‌های شگفت‌انگیز اندج

در امتداد رود اندج صخره‌ای وجود دارد که باعث به وجود آمدن طبیعت زیبا و شکل‌گیری باغ‌ها و کوچه‌باغ‌ها در دامنه این صخره و حاشیه اندج‌رود شده است. این صخره که از لایه‌های ضخیم سنگ‌های رسوبی تشکیل شده و متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی است به عنوان یک جاذبه طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

صخره‌های زیبای اندج در کنار رودخانه اندج‌رود و باغات میوه در دره‌های عمیق منطقه الموت واقع شده و با زیبایی منحصر به فرد خود در منطقه اندج منظره‌ای بدیع و بی‌نظیر را خلق کرده‌اند که نظر هر بینده‌ای را به خود جلب می‌کند و گردشگرانی که برای تفریح و بازدید به منطقه الموت سفر می‌کنند از این مناظر زیبا به خصوص در ساعات غروب آفتاب که سینه صخره‌ها با نور زرد رنگ آفتاب دیدنی است، بازدید می‌کنند.

از لحاظ مکانی صخره‌های اندج‌رود در مسیر رودخانه اندج که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و از جنوب به شمال گسترده شده و مانند حصاری با دیواره‌ای به سمت غرب که در آن دره‌های عمیق نیز دیده می‌شوند،  قرار گرفته‌اند. این منطقه کاملا کوهستانی دارای شیب‌های تند در سمت شرق به غرب بوده که در بالای ارتفاعات به صورت دشت درآمده است.

صخره‌های اندج از نظر زمین‌شناسی لایه‌های ضخیم سنگ‌های رسوبی هستند و عبارتند از دانه‌های گرد و زاویه‌داری که عمدتا به وسیله سیمان آهکی محکم به هم متصل شده‌ و کنگلومرا نامیده می‌شود. اهالی محل از صخره‌های اندج به عنوان ساعت محلی استفاده میکنند، به این صورت که برای تعیین زمان تقریبی انتقال نوبت آبیاری و یا ورود گله‌های احشام به داخل روستا براساس سایه‌های درختان و یا کوه‌های مقابل این صخره‌ها که بر روی آنها می‌افتد، استفاده می‌کنند.

اندج

دره اندج‌رود

یکی از زیباترین و سرسبزترین دره‌های منطقه الموت دره اندج‌رود است که از ارتفاعات کوه خرم‌ور شروع  و به روستای شهرک ختم می‌شود. این منطقه به لحاظ قابلیت‌های زیست محیطی، وجود غارهای طبیعی و نوع بافت کوه‌های آن، همیشه برای سکونت انسان مناسب بوده است. نام این دره و رود آن برگرفته از عنوان روستایی بزرگ به همین نام در انتهای دره است. در این دره و صخره‌های عظیم آن که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست محیطی به نظر می‌رسد که در گذشته محل سکونت انسان بوده است. وجود حیوانات وحشی قابل شکار از جمله کل، بز و خوک‌های وحشی احتمال زیست انسان را دراین منطقه بیشتر می‌کند.

صنایع‌دستی

روستای اندج همچون دیگر روستاهای منطقه دارای نمونه‌های متنوعی از هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی کاربردی است و با توجه به ظرفیت گلیم‌بافی و تعداد تولیدکنندگان گلیم این روستا مراحل ثبت آن به عنوان روستای ملی صنایع دستی در حال انجام است.

گلیم‌های ساده با استفاده از موی بز به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره در منطقه الموت بافته می‌شود که به آن  «قَراجِل» گفته می‌شود. گاهی برای زیبایی بیشتر از پشم‌های رنگی خطوط افقی در کار اجرا می‌شود.

رودوزی در اندج بر روی پارچه‌های سفید رنگ و با استفاده از نخ‌های رنگی انجام می‌شده است. بیشترین کاربرد این هنر به عنوان روانداز لباس‌هایی که بر دیوار آویخته شده‌اند بوده است.

در اندج سبد‌های بزرگی بافته می‌شده که در تندورستان (محل طبخ نان) و موقع پخت نان استفاده می‌شد، به این شکل که نان که از تنور در می‌آمد روی سطح سبد قرار می‌گرفت تا سرد وکمی خشک شود سپس جمع‌آوری شده در داخل پارچه یا ایزار قرار می‌گرفت، این سبدهای تخت و بزرگ را «چَپی» می‌گفتند.

فرصت سرمایه‌گذاری

نزدیکی این منطقه به قلعه الموت و دریاچه اوان، توسعه کاشانه‌های گردشگری، بهره‌برداری از گیاهان دارویی و ایجاد کارگاه عرق‌گیری از گیاهان دارویی منطقه، بهره‌برداری از آب‌های معدنی، احداث کمپ کوهستانی برای استفاده کوهنوردانی که به منظور صعود به قلل البرز مرکزی به این منطقه می‌آیند به معرفی و رشد گردشگری این منطقه کمک شایانی می‌کند.

سایر جاذبه‌ها

کوه‌های بلند، صخره‌های شگفت‌آور اندج، دره‌های زیبا، طراوت و آرامش رودخانه اندج، آب و هوای مساعد و رویش انواع رستنی‌های خودرو چهره زیبایی از طبیعت بکر روستا به نمایش می‌گذارد و جاذبه‌های طبیعی این روستا مجموعه زیبا و بی‌نظیری هستند که هر انسان باذوقی را به سوی خود جذب می‌کند.

* گزارش از رویا خلیلی، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین

مرتبط:

قزوین _شهری با کلیسا های قدیمی و محله‌های ارامنه

کلیسای کانتور قزوین

سفری به اعماف غار قلعه کرد قزوین

گوور قلعه ، گوردخمه صخره‌ای در ماه‌نشان زنجان

گوور قلعه بر بالای یکی از بلندی‌ها که بخش فوقانی آن به‌صورت صخره‌­ای است، کنده‌ شده است. این محل با ارتفاع ۱۵۳۳ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد و در ناحیه مرزی استان زنجان با آذربایجان غربی واقع است. در سمت شرق و جنوب کوه مسیلی وجود دارد که گور دخمه حدود ۳۵ متر بالاتر از بستر آن قرار دارد. روان آب‌های فصلی ارتفاعات از طریق این مسیل به رودخانه قلعه چای منتقل می‌شود. مطابق با باورهای مردم محلی، این مکان قلعه‌ای از دوران پیش از اسلام است که به گبرها تعلق داشته است و در واقع نام‌گذاری عجیب اثر به گوور قلعه نیز به همین دلیل است. طبق مطالعات میدانی انجام‌ شده برخلاف تصور روستاییان هیچ قلعه یا ساختار تدافعی، نظامی و سکونتی در محلی که به گوور قلعه معروف است، وجود ندارد. برخلاف نظر مردم منطقه گوور قلعه یک اثر دستکند صخره‌ای است که به دلایلی می‌تواند یک محل تدفین صخره‌­ای از دوران پیش از اسلام باشد.

برخلاف بسیاری از گور دخمه‌های شمال غرب و غرب ایران که عموماً در چند دهه پیش از انقلاب اسلامی از سوی باستان‌شناسان ایرانی و غیرایرانی شناسایی و معرفی شدند، اثر تاریخی گوور قلعه اورجک تا سال ۱۳۸۰ خورشیدی کاملاً ناشناخته بود. در آن سال این اثر در برنامه بررسی و شناسایی باستان­‌شناسی شهرستان ماه­نشان شناسایی شد. شاید یکی از دلایل ناشناخته بودن اثر، دسترسی سخت و قرار داشتن در منطقه‌ای به دور از دید بوده است. برای رسیدن به گوور قلعه پس از طی ۶۰۰ متر مسیر جاده آسفالت اورجک به ارزه خوران، باید وارد دره‌­ای در شمال جاده شد که در وسط آن رودخانه‌ای فصلی جریان دارد. در ادامه مسیر به سمت شمال و در فاصله حدود ۳۰۰ متر از جاده، اثر تاریخی گوور قلعه در بالای یک بلندی صخره‌­ای قابل‌مشاهده است. همچون بیشتر گور دخمه‌های ایران، گوور قلعه بر فراز یک بلندی صخره‌ای و در دل کوه کنده‌شده و دسترسی به آن بسیار مشکل است. ورودی گوور قلعه در دیوار عمودی بخش فوقانی یک صخره عظیم کنگلومرایی قرار دارد و دسترسی به آن بدون استفاده از تجهیزات صخره‌نوردی به‌سختی امکان‌پذیر است. به‌طوری‌که برای رسیدن به ورودی، پس از صعود از شیب بسیار تند دامنه کوه و رسیدن به بخش صخره‌ای فوقانی، گذرگاه بسیار باریکی (به عرض حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی­متر) وجود دارد که بدون کمک گرفتن از تجهیزات کوه‌نوردی نمی­‌توان به‌راحتی به داخل گوور قلعه دسترسی پیدا کرد. دقیقاً مشخص نیست که این معبر باریک شیب‌دار مربوط به زمان ایجاد گور دخمه بوده و یا اینکه در ادوار بعدی برای دسترسی به داخل اثر، در دیواره کوه تراش داده‌شده است. نمای ورودی گور دخمه به شکل طاق هلالی تراشیده شده و رو به سمت غرب است. عرض ورودی ۱۰۸ سانتی­متر و بلندی آن ۱۱۵ سانتی­متر است. نمای بیرونی اثر کاملاً ساده و بدون هیچ‌گونه تزیینات خاصی است.

ورودی به دو فضای مستطيلی شكل تقریباً عمود بر هم، یکی به طول ۱۰/۵۰ متر و دیگری به طول ۷/۵۰ متر منتهی می‌شود که سقف هر دو فضا همچون ورودی به شکل طاق هلالی است. اتاق مستطیلی بزرگ‌تر در امتداد و روبروی ورودی است و اتاق کوچک‌تر در سمت راست آن قرار دارد. بلندی فضای بزرگ‌تر ۱۶۰ سانتی­متر و عرض آن ۱۸۰  سانتی‌متر است و بلندی فضای کوچک‌تر ۱۷۲ سانتی­متر و عرض آن ۱۷۵ سانتی­متر است. با توجه به اینکه کف هر دو فضا به دلیل فرسایش و انباشت خاک و سنگ‌های ناشی از حفرهای غیرمجاز تا حدودی پر شده، بلندی دقیق اتاق­‌ها مشخص نیست. در کف اتاق کوچک‌تر که در سمت راست ورودی قرار گرفته، حفره‌­ای تقریباً مدور به قطر متوسط ۸۵ سانتی­متر در صخره کنده‌ شده که بخشی از آن با سنگ و خاک پر شده است. به جز حفره مذکور و چند چاله حفاری غیرمجاز، کنده‌کاری‌های دیگری در داخل گوور قلعه دیده نمی‌شود.

بدون شک با اولین نگاه به گوور قلعه، شباهت بسیار زیاد آن به گور دخمه‌های پیش از اسلام ایران در ذهن تداعی می‌شود. گور دخمه به آرامگاه­‌های صخره‌ای گفته می‌شود که از سنگ و عمدتاً در سینه کوه بر صخره تراشیده می‌شود. مطالعات پیشین نشان داده بیشتر گور دخمه‌های مناطق غربی و شمال غربی ایران مربوط به نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد هستند. همچنین بیشتر گور دخمه‌های شناسایی‌شده در مناطق یاد شده منسوب به مادها و اورارتوها هستند. گوور قلعه اورجک از نظر موقعیت قرارگیری، شکل ورودی و فضاهای کنده‌ شده بدون تردید ویژگی‌های یک گور دخمه منفرد را داراست. شباهت این اثر با آرامگاه‌­های صخره‌­ای شمال غرب و غرب ایران که منسوب به اورارتوها و مادها هستند انکارناپذیر است. با وجود نبود شواهد و مدارک تاریخی و باستان­‌شناختی مرتبط با گوور قلعه، موقعیت قرارگیری و شباهت اثر به برخی گور دخمه‌های غرب و شمال غرب ایران نشان می‌دهد که احتمالاً این اثر دستکند، یک محل تدفینی و تنها گور دخمه­ شناسایی‌شده از دوران پیش از اسلام در استان زنجان است.

* گزارش از ابولفضل عالی دکتری باستان‌شناسی و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان

مرتبط:

هنر فلز؛ نگاهی نو به صنایع‌دستی منحصر به فرد زنجان

روستای علم كندی و منطقه قارقالان زنجان

ماه نشان و ردپای جن و پری در زنجان

موزه باغ هرندی

موزه باغ هرندی در دوره‌ قاجار توسط «عدل ‌السلطنه» یکی از صاحب منصبان نظامی آن دوره در قاجار بنا نهاده شد. این مجموعه به دلیل توقف چند روزه‌ رضاخان در مسیر سفر تبعید ش مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد. باغ هرندی مدتی نیز به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان ، موزه ساز های سنتی استاد مسعود و در طبقه فوقانی آن موزه باستان شناسی قرار دارد.

موزه باغ هرندی اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ‌ای قاجاری در دل باغی ایرانی، که آثار نفیس باستانی و ابزارآلات بی‌ نظیر موسیقی را در خود جای داده است، هر گردشگری را به خود می ‌کشاند.

در دوره قاجار باغ ‌های متعددی در کرمان احداث شد که باغ هرندی یکی از آنها بشمار میرود. محمدرضا خان عدل ‌السلطان که یکی از صاحب‌ منصبان نظامی کرمان بود، در سال ۱۲۹۰ قمری و ۱۲۵۲ خورشیدی باغ را خارج از حصار کرمان ساخت. نقشه‌ ساختمان مرکزی باغ که موزه باستان ‌شناسی کرمان و موزه‌ سازهای سنتی در آن قرار دارد را مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، در حدود سال ۱۲۶۶ خورشیدی از فرانسه برای پدرش فرستاد. طرح ساختمان تلفیقی از نقشه فرنگی و معماری ایرانی است.

ساختمان مرکزی در دو طبقه، در قسمت شمالی باغ و در کنار آب ‌نماهای مختلف بنا شده و مساحت تقریبی زیربنای آن حدود ۲۰۰۰ متر مربع است. عمارت دو طبقه باغ موزه هرندی دارای سقف گنبدی با عمق کم است. جنس کف آن آجر سنتی قدیمی بوده که اکنون سرامیک شده است. در روی ساختمان و در مرکز پشت بام، کلاه فرنگی چند ضلعی وجود دارد که نور را تأمین می ‌کند.

موزه باغ هرندی

موزه باغ هرندی تمام ويژگيهاي يك باغ عمارت ايراني را دارا است. از جمله قسمتهاي باغ مي ‌توان ساختمان اندروني، بيروني، بهارخواب، حمام، آشپزخانه و اتاق‌ هاي مستخدمين، گاو گرد (گاوچاه) حوض و آب نما، اصطبل و درختان ميوه را نام برد كه بر اثر مرور زمان دستخوش تغييرات زيادي شده اند كه تخريب اصطبل و انبار ها، تبديل شدن آشپزخانه به ساختمان اداري از آن جمله است. آب ‌رسانی درختان این باغ از چاه و گاوگرد باغ تامین می ‌شده که خوشبختانه گاوگرد و همه‌ تجهیزات آن در گوشه ضلع‌ غربی این باغ هنوز موجود است.

باغ در سال ۱۳۱۳ به ابوالقاسم هرندی، که یزدی‌ الاصل و از تجار معروف کرمان بود، فروخته شد. ساختمان و قسمتی از باغ در سال ۱۳۴۹ به وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل شدن به موزه اهدا شد و پس از مدتی بقیه‌ باغ را هم وزارت فرهنگ و هنر خرید و باغ در ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بعد از انقلاب سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۶۸ یک سری ساز از ایرج گلسرخی خریداری کرد. استاد حسین مسعود کرمانی، که از کارمندان سازمان میراث فرهنگی و آخرین نفری بود که به روش قدما تار می‌ ساخت، در سال ۱۳۷۸ اعلام کرد می ‌خواهد یک موزه‌ ساز در کرمان دایر کند. سید محمد بهشتی، رئیس وقت سازمان، از این پیشنهاد استقبال کرد و سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۰ با هزینه ‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان برای تعمیرات و بازسازی اساسی، خرج کرد و رسما باغ موزه را افتتاح کردند.

ساختمان مرکزی نیز در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه‌ باستان ‌شناسی کرمان راه ‌اندازی شد. این موزه پس از افتتاح به دلیل مشکلاتی که داشت تعطیل و پس از رفع آنها در سال ۱۳۸۳ بازگشایی شد. باغ موزه چهار غرفه دارد. در غرفه‌ ها آثار کشف شده از ظروف سفالی، سنگی، فلزی، شیشه ‌ای و کتیبه ‌های سنگی قرون مختلف از جمله دوران اسلامی، آمیخته ‌ای از فرهنگ یونان و آسیای مرکزی نگهداری می ‌شود. اکثر آثار تاریخی که در این موزه نگهداری می ‌شوند، از حوزه‌ هلیل ‌رود (جیرفت) و شهداد به دست آمده‌ اند.

در حال حاضر طبقه‌ همکف ساختمان به موزه‌ سازهای سنتی و طبقه‌ بالا به موزه‌ باستان ‌شناسی تبدیل شده است.

موزه باغ هرندی

موزه باستان شناسی
از اهداف مهم موزه‌ باستان‌ شناسی معرفی تمدن ‌های کهن منطقه‌ جنوب شرق ایران و ارتباط آنها با تمدن ‌های همجوار است. این موزه از دو بخش کلی دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تشکیل شده و شامل غرفه‌ های متعدد است که عبارتند از:

غرفه شهداد
آثار به نمایش گذاشته شده در این غرفه از کاوش‌ های باستان ‌شناسی مجموعه باستانی شهداد است و شامل انواع ظروف سفالی، سنگی و فلزی (مفرغ) مربوط به هزاره ‌های سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح است. از سایر آثار این غرفه می ‌توان به گردنبند های بسیار ظریف و ظروف سنگی شبیه به دوات اشاره نمود.

غرفه جازموریان (پیش از تاریخ)
آثار کشف شده از جازموریان شامل انواع سفال‌ های خاکستری بسیار ظریف، با نقوش زیبا است. آثار این دوره مربوط به اواخر هزاره‌ سوم و اوایل هزاره‌ دوم پیش از میلاد مسیح است. نمونه‌ چشمگیر آن تبرهای مفرغی‌ است که از جیرفت، غرب باتلاق جازموریان و از کاوش ‌های غیرمجاز به دست آمده است.

غرفه جازموریان (دوره‌ تاریخی)
آثار مهم دیگری که از منطقه‌ جازموریان به دست آمده، متعلق به دوره‌ سلوکی، اشکانی، آمیخته‌ ای از فرهنگ یونان، آسیای مرکزی، هند، فلات مرکزی ایران و میان‌ رودان است. این یافته‌ ها شامل جام‌ های سفالین، بشقاب، کوزه و ریتون ‌های منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ، گاو و نیم ‌تنه‌ انسان است. سورنای متعلق به دوران هخامنشی از شاخص‌ ترین آثار باغ موزه‌ هرندی است.

غرفه شماره چهار
آثار موجود در این غرفه اغلب شامل سفال‌ های مختلف منقوش و نیز حیوانات کوچک مفرغی زیبای یافته شده در کاوش‌ های جیرفت است. از سایر آثار مهم این بخش می ‌توان از ظروف مفرغی کشف ‌شده در بزنجان بافت نام برد.

غرفه اسلامی
سفال ‌های لعاب ‌دار و اشیای فلزی و شیشه‌ ای شامل انواع ظروف و پیه سوز و عطر دان و نیز کتیبه‌ های سنگی مربوط به قرون مختلف اسلامی زینت ‌بخش این غرفه است.

موزه باستان‌ شناسی کرمان مدتی میزبان سرستونی از تخت جمشید نیز بوده است؛ این سرستون، طی یک درگیری مسلحانه، از قاچاقچیان مواد مخدر گرفته و به باغ موزه هرندی کرمان منتقل شده بود، اما در سال ۱۳۸۵ به تخت جمشید بازگردانده شد.

موزه باغ هرندی
موزه سازهای سنتی
موزه سازهای سنتی دارای ۳۲ عدد ویترین است که از بیش از ۲۵۰ ساز سنتی بی ‌نظیر محافظت می‌ کنند. پنج عدد از سازهای این موزه را استاد حسین مسعود ساخته است. او همچنین تعدادی ساز شامل یک عدد عود، یک عدد سه ‌تار، که استاد نریمان ساخته و یک عدد تنبک، که مربوط به دوره‌ قاجار است و نیز دو عدد ساز که تاریخ ساخت آنها قریب به ۵۰ سال پیش است، به موزه‌ سازهای سنتی کرمان اهدا کرده است.
در این موزه سازهایی از قبیل قیچک، سنتور، قانون، رباب، تنبک، تار، دایره، کمانچه، دوتار خراسان، تنبور کرمانشاه، چنگ، کوزک بم، نی، بربط، کاسوره خوزستان و … وجود دارد که در معرض دید علاقه‌ مندان و بازدید کنندگان قرار می ‌گیرد. موزه‌ سازهای سنتی کرمان دارای بخش اطلاع‌رسانی جهت ارائه خدمات صوتی و تصویری از طریق نرم‌ افزار، سخت ‌افزار، خدمات اینترنتی و ویدیویی است. در این موزه مرکز مطالعه جهت بررسی و پژوهش در زمینه‌ موسیقی سنتی ایران دایر شده است.

سیستم صوتی ویترین ‌ها به بازدید کننده امکان می‌ دهد که ضمن بازدید از سازهای موجود، با نحوه‌ نواختن و نیز نوای ساز استاد های بزرگ موسیقی آشنا شوند. هر ‌سال طبق برنامه ای مشخص، مراسمی با عنوان «شبی با موسیقی سنتی ایران» در این موزه برگذار می ‌شود. در این مراسم استاد ها و پیشکسوتان موسیقی با سازهای قدیمی برنامه‌ های جالبی اجرا می ‌کنند. در کنار ویترین ‌ها و بر روی دیوار نقاشی‌ های خطی زیبایی اجرا شده و تصاویر و اشعار دلنشینی در زمینه‌ موسیقی اصیل ایرانی به چشم می‌ خورد. تصاویر هنرمندان بزرگ و پیشکسوتان موسیقی ایران نیز زینت ‌بخش قسمت ‌های دیگر این موزه است.

حدود ۳۰۰ عکس قدیمی از زمان قاجار با موضوع موسیقی نیز در انبار موزه وجود دارد و تعدادی از آ‌نها به نمایش درآمده ‌اند.

گردشگران خارجی ‌که به موزه سر زده ‌اند، از نبود توضیحات انگلیسی گله مند هستند و به همین دلیل موزه موسیقی اصفهان را ترجیح می ‌دهند.

کاغذ های حاوی توضیحات درباره‌ سازها، به دلیل رطوبت، جمع شده و اثرات نم نیز روی دیوارهای عمارت دیده می ‌شود. این موضوع نشان می‌ دهد که ساختمان عمارت برای موزه مناسب نیست و دمای آن متغیر است که این تغییرات می ‌تواند به سازهایی که داخل موزه نگهداری می ‌شوند، آسیب برساند. ضمن اینکه ویترین ‌ها، که سازها داخل آن‌ها نگهداری می‌ شوند، در واقع طاقچه‌ پنجره‌ عمارت هستند و سازها مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گرفته اند.

از اینرو از سال ۱۳۹۵ صحبت‌ هایی مبنی بر اینکه آثار موزه‌ هرندی به کاروانسرای گنجعلی ‌خان منتقل شود، در میان بود؛ اما هنوز این موزه برپا است.

مرتبط:

آبشار کشیت کرمان

گنبد مشتاقیه یا سه گنبدان نمادی از شهر کرمان

کرمان ، دیار کریمان

تنگ مخدان

تنگ مُخدان که شگفتی بوشهر لقب گرفته، در جنوب روستای مخدان (یا موخدان) قرار دارد. این تنگ در واقع بین کوه های خورموج واقع شده و در این منطقه کوه بیرمی تنگ های مختلفی تشکیل داده است که به جز تنگ مخدان، شش تنگ مهم دیگر به نام های تنگ تلخ آب بید، تنگ بنیون، تنگ روانی، تنگ گشی، تنگ یخ و تنگ آشی را شامل می گردد. همه این تنگ ها، زیبا و دیدنی هستند و در سفر به روستای مخدان بوشهر می توانید از آنها دیدن کنید.

تنگ مخدان در موقعیت جغرافیایی N284432 E512951 در استان بوشهر واقع شده است. این تنگ در جنوب روستایی به همین نام و در ارتفاع چهارصد متری از سطح دریا قرار دارد. طول تنگه در حدود سه کیلومتر است و در کف آن رود کوچکی جریان دارد که از ارتفاعات و چشمه های اطراف سرچشمه می گیرد. آب تنگ مخدان در عمیق ترین قسمت حدود سه متر است و بقدری زلال است که تمام سنگ های کف آب به وضوح دیده می شوند.

تنگ مخدان

خنکی و زلالی این آب خیلی از اهالی جنوب را به تنگ مخدان می کشاند تا تنی به آب  بزنند. البته برای شنا کردن در تنگ مخدان باید هم شناگر خوبی بود و هم تجهیزات کوهنوردی و شنا به همراه داشت.

تنگ مخدان مملو از نخلستانهای خرما بوده و مناظر بدیعی را خلق کرده است. همچنین وجود آبشارهای کوچک و حوضچه طبیعی آب در انتهای این تنگ که با صخره ای بزرگ راه آن مسدود شده است بر جذابیتهای آن افزوده است.

این تنگ در میان کوه های خورموج قرار دارد. آب و هوای منطقه گرم و خشک است و اوایل بهار بهترین فصل بازدید از این تنگ است. هوای معتدل پاییز نیز در بوشهر می تواند شما را حسابی سر ذوق بیاورد.

تنگ مخدان

مخدان کجاست؟
مخدان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیر استان بوشهر در جنوب ایران است. این روستا در دهستان حومه دیر قرار دارد و خود شهرستان دیر از شمال به شهرستان ‌های دشتی و تنگستان، از شرق به شهرستان ‌های گنگان و جم و از جنوب و غرب به آب ‌های خلیج فارس می رسد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۹ خانوار) ۳۷ نفر است. محصولات این روستا غلات و خرما است. شغل اکثر ساکنان این روستا دامداری است.

مسیر دسترسی
دسترسی به منطقه مخدان از طریق جاده ارتباطی شهرستان اهرم به روستای بنیون، روستای گشی، روستای یخ  و سپس روستای مخدان امکانپذیر است.

مرتبط:

آبشار تلخ آب بوشهر

جزیره شیف بوشهر

عمارت كوتی _قدیمی ترین کنسولگری بوشهر

قلعه علی بیگ

قلعه علی بیگ در غربی ترین  نقطه کوهستانی قراداغ  یا  ارسباران و در یکی از جالب ترین  مناطق دیدنی آذربایجان در ساحل جنوبی رود ارس و در میان کوهستان زیبا و کم نظیر و سر بفلک کشیده کامتال (کمتال) در بلندترین نقطه بنام (بزداش) قلعه معروف و قدیمی و تاریخی آذربایجان جای گرفته است که در میان مردم و علاقمندان به طبیعت و تاریخ آذربایجان بنام  علی بیک قلعه سی معروف میباشد.

علی بیک رهبری مبارزات مردم قسمتی از قفقاز را بر علیه دولت تزاری روس و ظلم و ستم امپراطوران آن زمان بعهده داشته است.

قلعه علی بیگ در نوار مرزی ارس و در دل منطقه بکر و زیبای کمتال واقع شده است. قلعه در منطقه حفاظت شده قرار دارد و گفته می‌شود وقتی در زمان فتحعلی شاه قاجار، منطقه خاروانا توسط روس ها اشغال شد شخصی به نام علی بیگ از اهالی خاروانا این قلعه را تعمیر کرد و با همراهانش در آنجا مخفی شد تا با روس ها مقابله کند. در حال حاضر طایفه‌ ای تحت عنوان علی بیگلو یا علی بگلو در شهر خاروانا زندگی می‌کنند که گفته می‌شود از نوادگان علی بیگ هستند.

به عقیده اکثر محققان و قلعه شناسان ,قلعه علی بیک یکی از ۵۵ قلعه ها و استحکامات بابک خرم دین  دلاور آذربایجان  بوده  است که  در نبردهای خود  با اعراب  و سربازان خلفای  ستمگر عباسی از این قلعه و استحکامات آن ,استفاده نظامی کرده  و یکی از پادگان های مهم بابک محسوب شده است.

قلعه علی بیگ

سبک بنا و نوع معماری قلعه علی بیک تا حدودی شبیه قلعه بابک و قلعه قهقهه و آوارسین است. ارتفاع قله در بلندترین نقطه کوهستان کامتال بنام (بزداش) ۲۱۵۰ متر از سطح دریا بوده و از دامنه و از دره پتک لی (محل کندو عسل) در حدود ۹۵۰ متر می باشد.

معروفترین دره کامتال بنام پتک لی دره ای است که علاوه بر کارگذاشتن کندوهای عسل توسط مردم محل  عسل طبیعی در شکاف  سنگ ها و سخره های کوهستانی از گلهای معطر کوهستانی تولید می شود که معروفیت خاص دارد. پتک لی دره سی ( دره کندو ) مسیر مشرف به قلعه است که از دو سمت خاروانا و سیه رود به قلعه راه دارد . وجود گونه ای از گلهای لاله که مخصوص کوه کمتال است به وفور در این منطقه رشد می کند و اهالی این منطقه کندوهای زنبور عسل را در فصول مناسب سال به این دره می آورند البته آنها را در داخل اتاقک های روباز قرار می دهند تا کندوها از دست خرسها در امان باشند … دره پتک لی دارای دیواره های بلند سنگی و فرسایشی بوده که در اثر سیل های شدید در طول تاریخ مناظر بکر و طبیعی بسیار زیبائی ایجاد شده است.

کوهستان کامتال (کمتال) از مهمترین و جالب ترین کوههای ارسباران یا قراداغ است.

قلعه علی بیگ

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به قلعه:

این قلعه در محدوده شهر خاروانا واقع در دیزمار ارسباران و در دامنه کوه پرآوازه کمتال یا کامتال واقع شده که مسیرش جیب رو بوده و در منطقه حفاظت شده قرار دارد.

فاصله  قلعه علی بیک  و کوهستان  کامتال از تبریز ۲۲۲  کیلومتر , از مرند  ۱۴۷  و از هادیشهر ۸۲ کیلومتر است .

مسیر دسترسی به این قلعه را باید با جیپ طی کنید و در تمام گشت و گذارتان در منطقه باید مجهز به امکانات صخره نوردی و کوه نوردی حرفه ای باشید.

از روستای ایری باید مسیری ۱۰ کیلومتری طی کرد تا  به ابتدای مسیر صعود در کنار جاده رسید. بعد از ۷۵۰۰ متر پیاده روی به دره زیبای پتک لو ( دروه کندوها ) میرسیم و از کنار پاسگاه زیبای محیط بانی به سمت قلعه علی بیگ که بر فراز کوهی صخره ای همانند سایر قلعه ها و دژهای نظامی قدیمی  آذربایجان  می باشد  حرکت میکنیم.

قلعه علی بیگ

اطلاعات مسیر حرکتی به شرح ذیل می باشد. (کلیه ارتفاع های  ثبت شده از سطح دریا می باشد.)

۱- ارتفاع در ابتدای حرکت:  ۹۸۰  متر (  تقاطع جاده سیه رود خاروانا بعد از روستای ایری  )

۲- مسیر صعود:  مسیر قلعه علی بیگ – دره پتک لو – دره انجیر لو

۳- مسیر بازگشت: تخته بولاخ ( مسیر عمومی )

*لازم بذکر است برای طی مسیر قلعه علی بیگ به سمت کمتال و دیدین طبیعت  زیبا نیاز به اخذ مجوز از محیط بان مربوطه میباشد ( منطقه حفاظت شده شکارگاهی ) که احتمال کنسل شدن صعود به سبب ممانعت پاسگاه محیط بانی در منطقه پتک لو وجود دارد .

مرتبط:

روستای کرینگان _زیبایی بی نظیر ورزقان

آغجاقالا _قلعه ای در کوه های سبزفام ورزقان

چيچكلي _بهشت گمشده آذربايجان

آخرین بازمانده مختاباد های قدیم در میراث ملی ماندگار شد

اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد که نام استاد خلیل طهماسبی آخرین بازمانده از نسل مختاباد های قدیم این استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران ، خلیل طهماسبی، از راویان موسیقی مازندران و ذخایر موسیقی بومی استان است که به‌عنوان خنیاگر توانمند آوازهای تبری شناخته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی مازندران از طهماسبی به ‌عنوان پاسدار فرهنگ بومی منطقه تبرستان نام برد و گفت : تسلط استاد به شعرهای چوپانی و ترانه‌های عامیانه و مقام‌های موسیقی مازندرانی یادآور صلابت مختابادهای دوران گذشته است.

استاد طهماسبی از اهالی منطقه کوهستانی چلاو در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی آمل و در شرق جاده هراز است.

مختاباد در فرهنگ عامیانه مازندران به سرپرست گالش ها و گاهی هم چوپان ها گفته می شود. مختابادها سردسته چندین گالش و چوپان بودند و مدیریت آنها و دام ها را بر عهده داشتند. آنها معمولا روزانه در محل گالش منزل باقی می ماندند و کارهای مرتبط را از پختن شیر ، تبدیل کردن به ماست ، تلم زنی ، ساماندهی کومه ، آماده کردن غذا برای بقیه ، درست کردن جا برای گوساله ها ، زمان بندی ورود و خروج دام به مرتع و برنامه ریزی برای ییلاق و قشلاق را مدیریت می کردند. مختاباد در واقع مدیر ارشد مجموعه بود که کارها را میان گالش ها و چوپان ها تقسیم و خودش بر نحوه انجام نظارت می کرد.

یکی از کارهای مهم مختاباد ، بررسی وضعیت سلامت دام ها ، آمارگیری روزانه یا دوره ای از آنها ، سرکشی سرزده از گالش ها و چوپان ها هنگام چرای دام ، قضاوت میان نیروهای مجموعه در صورت بروز مشکل ، ارتباط گیری با کشاورزان منطقه برای چراندن دام ها در زمین های کشاورزی پس از برداشت محصول ، نظارت بر رعایت اصول نگهداری محیط زیست هنگام چرای دام ها در داخل یا حاشیه جنگل ، قطعه بندی مراتع و زمان بندی آیش یا قرق آنها و در نهایت تقسیم منافع میان گالش ها و چوپان ها بود.

نسل مختابادها پس از ورود دامداری مدرن بویژه در بخش گاوداری و کاهش دامداری به شیوه سنتی رو به انقراض رفت و در حال حاضر دامداران سنتی به صورت مستقل و بدون مختاباد کارشان را پیش می برند.

مختاباد معمولا به دو صورت معرفی از سوی ارباب و یا گزینش توسط خود گالش ها و چوپان ها انتخاب می شد. در هر دو صورت این افراد دارای تجربه و دوراندیش بودند که به عنوان مختاباد انتخاب می شدند. داشتن روابط عمومی قوی در مواجهه با مردم منطقه ، زبان استدلالی و قانع کننده هنگام بروز مشکل میان گاش ها و چوپان ها و برخورداری از پذیرش میان این افراد از جمله ویژگی هایی بود که در انتخاب مختابادها مورد توجه قرار می گرفت.

اگر چه نسل مختابادها در مازندران منقرض شده است ، ولی رسم آنها کم و بیش در مناطق کوهستانی که بیشترین تعداد دامداری های سنتی را دارد ، همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش میراث فرهنگی مازندران ، امسال این استان با تهیه بموقع پرونده و مستندات تاریخی ، ۹ اثر معنوی خود را به ثبت ملی رسانده است که از جمله آن آواز امیری خوانی ، مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی ” دسرکوتن ” بوده است.

همچنین ثبت مهارت پخت دِلِه دَکِرده نون که نان پیازی منطقه سوادکوه روستای درمیان است ، مهارت پخت غذای کَیی‌پلا یا بیجی پلا ، مهارت پخت نان شیرینی محلی گاتا منطقه سوادکوه در دهستان اوریم رودبار و مهارت پخت نان محلی پنجه‌کَش در جمع اثار ناملموس میراث فرهنگی ملی از دیگر دستاوردهای مازندران بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

آب بندان _جاذبه جدید روستاهای هدف گردشگری مازندران