مقررات سفر شهروندان ایرانی به ۴ کشور اروپایی-گردشگری

باید فکری به حال معیشت فعالان حوزه گردشگری کرد

سخن‌گوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: ما فعالان حوزه گردشگری در حال حاضر در مخمصه‌ای بزرگ قرار گرفتیم، کارمندان این حوزه بیکار شده‌اند و باید تدبیری برای کمک به ما بیندیشند.

مجید فرقانی در خصوص وضعیت اقتصادی تاسیسات گردشگری و آژانس‌های مسافرتی در پی شیوع چندماهه کرونا در کشور، اظهار کرد: با وجود اینکه دفاتر مسافرتی و دیگر تاسیسات گردشگری حدود ۶ ماه است که تعطیل هستند، دولت تصمیمی جدی در این خصوص نگرفته است؛ برای تمام مشاغل دیگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌هایی را اعلام کرده اما متاسفانه به لغو برنامه‌هایی در حوزه سفر پرداخته است.

وی گفت: با توجه به برنامه لغو سفرها هزینه کارمندان در این حوزه، اتوبوس‌های بین شهری، راهنمایان گردشگری و… را چه کسی قرار است پرداخت کند؟ ضمن این که قرار بود تسهیلات مالی به کارگزاران این بخش تعلق گیرد که این مورد نیز تا امروز به هیچ دفتر مسافرتی پرداختی نشده و تنها در حد حرف باقی مانده است.

فرقانی افزود: از یک طرف محدودیت‌هایی برای سفرهای داخل و خارج استان در نظر گرفته و اعمال شده است و از طرف دیگر به دلیل بیماری کرونا سفرهای بین‌المللی نیز تعطیل است و عملا دفاتر مسافرتی فلج شده‌اند، در حقیقت بیش از ۹۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی به حالت ورشکستگی رسیده‌اند و هیچ امیدی به آینده ندارند.

سخن‌گوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به این موضوع، خواسته ما این است که دولت برای این مهم راه‌ حلی پیشنهاد کند و تدبیری بیندیشد. اگر قرار به کمک است، با ارائه تسهیلات بانکی کمکی به فعالان این حوزه صورت گیرد، اگر نه اجازه دهند برنامه‌های سفرها با پروتکل‌های خاص انجام شود، تمامی کارمندان این حوزه بیکار شده و دیگر هیچ امیدی وجود ندارد که تا سال آینده بتوان نیروهای آموزش دیده در این حوزه را دوباره جذب کرد.

وی مدعی شد: سازمان تامین اجتماعی نیز که وعده‌هایی برای تخفیف‌های بیمه‌ای داده بود، تاکنون اقدامی نکرده و در حال حاضر ما فعالان حوزه گردشگری در مخمصه‌ای بزرگ قرار گرفته‌ایم، البته در دیگر نقاط جهان از جمله ایتالیا، فرانسه و کشورهای دیگر، سفرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است و همزیستی مسالمت‌آمیز  با کرونا را در پیش گرفته‌اند؛ به هر حال نمی‌توان تا ابد منتظر ماند و به بهانه تمام شدن این بیماری سفرها را به تعویق انداخت.

سخن‌گوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص ارائه پیشنهادات در این حوزه اضافه کرد: پیشنهادات فعالان این حوزه از طریق انجمن ایران هم به اطلاع وزیر مربوطه رسیده و هم در قالب‌های متفاوتی در اختیار مسئولان قرار گرفته است، اما نتیجه‌ای در بر نداشته و اقدامات تنها در حد جلسات و بخشنامه‌هایی بی‌نتیجه بوده است، در حال حاضر هویت سفر برای کل سال زیر سوال رفته است.

فرقانی ابراز عقیده کرد: به عنوان یکی از فعالان این حوزه پیشنهاد می‌کنم سفرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاص انجام شود، چرا که تجمع در تاسیسات گردشگری از تجمع در یک باشگاه ورزشی بیشتر نیست.

وی عنوان کرد: در همین راستا اگر قرار است مشاغلی تعطیل باشند، این تعطیلی باید شامل حال همه مشاغل شود؛ وگرنه نمی‌شود که یک جامعه چند هزار نفری در استان که از یک سیستم ارتزاق می‌کنند را از کار محروم کنیم و تنها وعده دهیم که مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

سخن‌گوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: بلاتکلیفی سفر در حوزه گردشگری بدترین ضررها و زیان‌ها را برای فعالان این حوزه به همراه داشته است، چرا که در صورت مشخص شدن اوضاع می‌توان تصمیم‌های متفاوتی مانند  تغییر شغل و… گرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مونسان: نگفتم سفر اثری در شیوع کرونا ندارد

بررسی تاثیر کرونا بر میراث، گردشگری و صنایع فرهنگی

مونسان: شیوع کرونا به گردشگری در ایران ضربه زد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *