قلعه چای

قلعه چای _منطقه ی نمونه گردشگری

منطقه نمونه گردشگری قلعه چای با فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز عجب شیر، غنی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی است. گور دخمه تاریخی نیگه چی، روستای صخره ای چهار بلوط و دو چشمه آب معدنی از شاخص ترین جاذبه های آن به شمار می رود.

این منطقه دارای پنج قلعه تاریخی و ثبت شده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است که شامل قلعه ضحاک، کهن دژ، جوان قلعه و قلعه حوری می باشد.

قلعه چای از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی است که در روستای هرگلان شهرستان عجب شیر واقع شده و سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب می کند. “داش قلعه سی” نمونه ای از جاذبه های این منطقه است.

داش قلعه سی و یا همان قلعه ضحاک عجب شیر در ۲۵ کیلومتری این شهرستان ، از مکانهای دیدنی این شهرستان است که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از بستر رودخانه «قلعه  چای» از دوران تاریخ کهن ایران زمین پا برجا مانده و آثار زیادی در داخل و پیرامون خود، از دوران هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و عصر تمدن اسلامی به یادگار دارد.

این قلعه با بیش از سه هزار سال قدمت بر فراز کوه منفرد با ناگفته های بسیار و حکایتهای فراوان از مکانهای مهم و تاثیرگذار اقوام مانایی و مادها بوده است.

از آنجا که پیشینه این قلعه به اقوام مختلفی همچون مادها و مانایی ها برمی گردد، در طول تاریخ نامهای متعددی از جمله ضحاک، اژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ بر این قلعه نهاده شده است.

به گفته تاریخ نویسان، این قلعه که به عنوان یک دژ استفاده می شد، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن مزین به کنده کاریهای متعدد است. این قلعه دارای مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب ، سالن شورا، حمام و دهها آثار دیگر است.

در این قلعه برجی‌ وجود دارد که از خشت‌، ساخته‌ شده‌ و صرفنظر از استحکام‌ دروازه قلعه‌، تنها برج‌ دفاعی‌ کل قلعه به‌ شمار می‌ رود، چرا که اطراف‌ قلعه  پرتگاه‌ بوده و نیاز‌ به‌ استحکام‌ بیشتر نداشته‌ است‌.

داش قلعه سی را می توان پس از ساعت ها صعود از تخته سنگهای لغزنده و معابر پلکانی صعب العبور به شکل بنایی با طاق قوسی از سنگ خارا با لایه ای از کاشی های لاجوردی به صورت شگفت انگیزی مشاهده کرد.

از چند سال گذشته نیز کاوشگران میراث فرهنگی در حال مطالعه این قلعه باستانی و عجیب هستند،

موقعیت مکانی:
این قلعه در منطقه نمونه گردشگری قلعه چای، در حد فاصل روستاهای بارازلو و ینگجه واقع شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *