نوی‌شوان‌اشتین

«نوی‌شوان‌اشتین»، قویی سفید در قلب کوه‌های آلپ

همیشه بازدید از قلعه‌ها دوران تاریخی، جنگ و حفاظت از منطقه‌ای را برای بیننده تصور می‌کنند، اما وجود برخی از قلعه‌ها چنین حسی را به بازدیدکننده خود القا نکرده و در برخی از موارد مخاطبینش را به دوره‌ای از زندگی خود در کودکی خواهد برد. قلعه «نوی‌شوان‌اشتین» یکی از قلعه‌هایی است که تنها حس و حال کارتون‌های دیزنی را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

«شوان‌اشتین» از محبوب‌ترین قلعه‌های آلمان و به دلیل ظاهر و چشم‌انداز اطرافش یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در اروپا است. این قلعه در باواریا نزدیک به شهر فوسن واقع شده و می‌توان گفت استواری و ایستادگی در دل کوه‌های آلپ اولین تصویری است که برای بازدید کنندگانش رقم خواهد زد.

این قلعه اما به دلیل معماری برفی رنگ و محل قرارگیریش بر روی تپه‌ها به «قلعه قوی سفید» نیز شهرت دارد و گردشگرانی که به آلمان سفر می‌کنند به هیچ عنوان بازدید از قلعه‌ای که توسط پادشاه لودویگ دوم ساخته شده است، را از دست نخواهند داد.

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد این قلعه به دلیل تفاوت در ظاهرش نسبت به دیگر قلعه‌ها الهام‌بخش کارتون‌های دیزنی نیز بوده است و در چند انیمیشن معروف دنیای دیزنی از جمله «زیبای خفته» شاهد حضور تصویر این قلعه هستیم.

نوی‌شوان‌اشتین

این قلعه توسط پادشاه لودویگ دومکه به «پادشاه داستان‌های افسانه‌ای» شهرت دارد ساخته شده و گفته می‌شود که علاقه شدید این پادشاه به «ریچارد واگنر» آهنگساز مشهور، ساخت این قلعه را به دنبال داشته است.

علاقه شدید پادشاه به واگنر در حدی بود که تمام تزئینات این قلعه بر اساس داستان‌ها و مفاهیم اپراهای «تریستان و ایزولده»، «زیگورد»، «لوهنگرین، شوالیه قو»، «پارسیفال»  و «مینه‌زینگر تانهاوسر» ساخته شده است. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که تزئینات و نقوش به‌ کار رفته در دیواره‌های این قلعه، عمدتا مرتبط با اساطیر و شخصیت‌های حماسی بوده و ریچارد واگنر در اپراهای خود از این نقوش و مفاهیم نیز الهام گرفته است.

در اوایل قرن ۱۹ میلادی بسیاری از قلعه‌های مربوط به قرون وسطی در کشور آلمان در دست تعمیر و بازسازی قرار گرفته بودند و لودویگ دوم نیز که از کودکی در دنیای خیالی و اسرارآمیز اسطوره‌ها زنگی می‌کرده است بازسازی یکی از قلعه‌ها را به عهده می‌گیرد و در نامه‌ای به واگنر می‌نویسد، «قصد دارم قلعه ویرانه موجود در منطقه هوهن شوانگو در نزدیکی پولات جرج را بر اساس سبک اصیل قلعه‌های متعلق به شوالیه‌های آلمانی بازسازی کنم. باید اعتراف کنم که هدف من این است که در آینده، روزی در این قلعه ساکن شده و در آن زندگی کنم».

نوی‌شوان‌اشتین

ساخت قلعه در سال ۱۸۶۹ میلادی آغاز و طراحی آن به «کریستیان یانک» که طراح صحنه‌های تئاتر بود، سپرده شد و معمار «ادوارد ریدل» وظیفه انجام کارها را بر عهده داشت. لودویگ نقشه‌های بسیار بزرگی برای اتمام و زندگی در این قلعه در سر داشت که به حقیقت تبدیل نشد و او نتوانست تا تکمیل ساختمان قلعه زنده بماند. در نهایت باوجود نقشه‌های بزرگی که پادشاه لودویگ دوم برای این قلعه داشت، از ۲۰۰ اتاقی که قرار بود ساخته شود تنها ۱۴ اتاق آن به طور کامل تمام شد و بازدید کنندگان نیز تنها می‌توانند از همین ۱۴ اتاق دیدن کنند.

از جاذبه‌های این قلعه علاوه بر چشم‌انداز بکر و چشم‌نوازش در محیط بیرونی می‌توان به نقاشی‌های دیواری و به خصوص نقاشی‌هایی که روی سقف‌های قلعه هستند، اشاره کرد؛ چرا که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. یکی از اتاق‌هایی که نباید دیدن آن را از دست داد اتاق اصلی پادشاه است که تماما از طلای خالص ساخته شده و تمام پارچه‌های به کار رفته در آن از پرده‌ها گرفته تا روتختی‌ها و… از ابریشم خالص تهیه شده‌اند.

شوان‌اشتین چون در قرن ۱۹ که دیگر از قلعه‌ها برای اهداف نظامی و دفاعی استفاده‌ای نمی‌شده، ساخته شده با پارادوکسی در نام خود به عنوان «قلعه قوی سفید» همراه است. پس به واسطه پارادوکسی که این قلعه در نام خود دارد سالانه تا قبل شیوع بیماری کرونا چیزی حدود یک‌ونیم میلیون بازدیدکننده داشته است و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین قلعه‌های اروپا محسوب می‌شود.

منبع:

neuschwansteincastle.net

www.travelandleisure.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *