قله‌های فرهنگی ایران پوشیده از درختان ریشه‌دار هزاران ساله

معاون میراث ‌فرهنگی کشور گفت: قله‌های فرهنگی و قله‌های هویتی ما پوشیده از درختان ریشه‌دار هزاران ساله هستند که اگر فرزندان ما به آن تکیه دهند، می‌توانند در دنیای مدرن ثابت‌قدم بمانند و و سنت‌های ایرانی را نیز زنده نگه دارند.

محمدحسن طالبیان درباره دستاوردهای معاونت میراث‌فرهنگی در طول یک‌سال اخیر عنوان کرد: در چند سال اخیر به‌ویژه در سال گذشته به‌دلیل مسئله کرونا مشکلات زیادی داشتیم، اما در حوزه مرمت، مشارکت مردم خیلی خوب بود، مقداری زیادی از آثار، خانه‌ها و بافت‌های قدیمی توسط سرمایه‌های مردمی مرمت شدند.

وی ادامه داد: این آمار بسیار قابل توجه است. به جز این موارد، در برخی شهرها از جمله یزد بعد از ثبت جهانی تا کنون حدود هزار اثر، اکثرا توسط مردم مرمت شده زیرا صاحبان ارزش‌ها، مردم هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: در حوزه موزه‌ها طی چند سال گذشته بالغ ‌بر ۱۵۰ موزه خصوصی ایجاد شد،‌ به جز سال گذشته که همه گرفتار بودند، اقبال و تنوع بخش خصوصی نسبت به موزه‌ها بی نظیر است.

وی در مورد دیپلماسی فرهنگی و فعالیت‌های بین‌الملل و منطقه‌ا، گفت: به‌رغم مشکلات، مشارکت‌های خوبی داشتیم و چندین پرونده‌های مشترک برای یونسکو فرستادیم. همچنین موضوعات خوبی مانند پرونده اورامانات یا اورامان که در کردستان و کرمانشاه منطقه وسیعی است در فهرست جهانی برای تایید ثبت شد. در این زمینه با مشارکت مردم، مستندسازی و فعالیت‌ها مدیریتی نیز در آن انجام است.

 

طالبیان متذکر شد: اگر بخواهیم گردشگری پایدار داشته باشیم، باید همین مسیر را طی کنیم زیرا میراث‌فرهنگی پیش‌قراول توسعه پایدار است. بعلاوه این اماکن که در فهرست جهانی قرار می‌گیرند، به‌عنوان مقصد جهانی برای گردشگران ثبت می‌شوند و مردم بهتر مراقبت خواهند کرد و قدر ارزش و ثروت فرهنگی خود را خواهند دانست.

وی اضافه کرد: در ماه گذشته پرونده زنجیره‌ای را برای ثبت جهانی فرستادیم،  ۵۶ کاروانسرا که ۲۴ استان در آن شریک هستند، معرفی شدند. ضمن اینکه پرونده‌های زنجیره‌ای باز هستند و می‌توان هرسال ۲۵ درصد به محتویات آن اضافه کرد. چرا که اگر شما  یک اثر از یک استان را در فهرست جهانی قرار دهید،۵۰ درصد به گردشگر جهانی اضافه خواهد شد.

معاون میراث فرهگی در خصوص فعالیت و اقدامات این نهاد در حوزه میراث ‌ناملموس عنوان کرد: به‌رغم این‌که به‌دلیل شرایط کرونا از هر کشور دو پرونده بیشتر نپذیرفتند، اما توانستیم پرونده‌های مشارکتی با کشورهای مختلف آماده کنیم. به‌عنوان مثال دستگاه رباب با ازبکستان و ترکمنستان و نگارگری و مینیاتور با چهار کشور مشترک انجام شد و این مسئله به نشان دادن و معرفی اشتراک‌های فرهنگی بین‌الملل کمک خواهد کرد.

طالبیان در خصوص پرونده در اولویت سال ۲۰۲۱ میلادی گفت: هر پرونده‌ای که به یونسکو ارسال می‌شود دو سال طول می‌کشد تا ثبت شود، اورامانات را فرستادیم که امسال بررسی می‌شود و پرونده کاروانسرا در نوبت سال بعد قرار خواهد گرفت.

وی در توصیف پرونده اورامانات تأکید کرد: این مجموعه ترکیبی از میراث ملموس، میراث ناملموس و طبیعی است. در این رابطه، ما منظر فرهنگی را برای یونسکو فرستادیم که موضوع آن زندگی مردم و تعامل آن با طبیعت است که هم شامل میراث ناملموس که کوچ، سنت‌ها، آداب، رفتار، موسیقی، لباس و زبان  و هم میراث ملموس و طبیعت است، در واقع ترکیبی از همه موضوعات را داریم.

معاون میراث ‌فرهنگی در خصوص موزه‌ها اظهار کرد: به‌رغم این‌که موزه‌ها از لحاظ درآمد آسیب دیدند، اما فرصتی  به‌دست آمد که فعالیت‌های عقب‌مانده مثل وارد کردن خیلی از موضوعات در سامانه  جام انجام شود و باعث شد بعضی از موزه‌ها مثل موزه بوشهر که موزه بی‌نظیری است، افتتاح شود.

وی خاطرنشان کرد: به جز موزه‌ها که مبحث مهمی است، بالغ ‌بر ۱۴۶ پایگاه داریم که کار چندرشته‌ای انجام می‌دهند که شامل پژوهش، معرفی و حفاظت است.

طالبیان بیان کرد: حوزه میراث ‌فرهنگی فقط حوزه معاونت نیست، شامل پژوهشگاه نیز می‌شود که تعداد زیادی پژوهش دارد، شرکت‌هایی هم هستند که برای مرمت و احیا و بهره‌برداری کمک می‌کنند، اما ناگزیر از بیان این مطلب هستم که بگویم دولت باید توجه بیشتری کند و بودجه بیشتری تخصیص دهد، چرا که ما کشوری هستیم با سابقه کهن، هرچه بیشتر تلاش کنیم باز هم تا بحث ایده‌آل فاصله داریم.

چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه پنجم اسفند ۹۹ افتتاح شد و امروز(جمعه) هشتم اسفند ماه پایان می یابد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عقد یک تفاهم نامه در جریان نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی

شهر رشت یک اتمسفر فرهنگی است/ گردشگران تاریخ رشت را لمس کنند

مقابله با تهدیدات فرهنگی کشور با موشک گردشگری

آخرین وضعیت «خانه پدری جلال آل احمد» از زبان بهره‌بردار آن

بعد از آن که خانه پدری جلال آل احمد در آخرین فراخوان عمومی صندوق احیا به یک گالری‌دار برای مدت زمان معینی داده و کاربری آن «فرهنگی، هنری و آیینی» اعلام شد، حالا بهره‌بردار آن می‌گوید «پس از سامان یافتن فرایند مرمت و بهسازی، برای تولید محتوای فاخر در خانه با جامعه فرهنگ و هنر جلسات مشورتی برگزار می‌کنم.»

 ماجرای خانه تاریخی که سال‌ها محل زندگی و رشد نویسنده بزرگ ایرانی بود و بعد از سال‌ها مالکان جدید آن یعنی متولیان میراث فرهنگی اعلام کردند خانه را برای گعده‌های باستان‌شناسان و به عنوان خانه «باستان‌شناسان» انتخاب کرده‌اند و حتی آیین افتتاحیه آن را با دبدبه وکبکبه زیاد برپا کردند و حتی یکی دو روز در هفته تا چند ماه خانه را برای فعالیت باز نگه داشتند و به مرور حرف از تبدیل خانه به پاتوق معتادان و خوابگردها تبدیل و به مرور زباله‌دانی شد و در نهایت خبر رسید که خانه را یک قاچاقچی قُرق کرده و حتی چند باری هم شده که معتادانی را در حال کندن درِ چوبی و قدیمی خانه از این بنای تاریخی دور کرده‌اند.

اما سرانجام حدود یک ماه قبل متولیان صندوق احیا خبر دادند که بهره‌برداری این خانه را فردی آشنا به حوزه فرهنگ بر عهده گرفته است.

اما با توجه به اتفاقات رخ داده برای این بنای تاریخی؛ در زمان برنده شدن این بهره‌بردار در این مزایده؛ اعلام کرده بود که کاربری این بنا از سوی صندوق احیا فرهنگی، هنری و آیینی اعلام شده است، بنابراین او قصد دارد تا جنبه‌ گردشگری را در کنار جنبه‌های فرهنگی، هنری و آیینی برای این بنای تاریخی پررنگ کند.

سیده محبوبه کاظمی دولابی –  مدیر نگارخانه ترانه باران – که طبق اعلام صندوق احیا باید از او به عنوان بهره‌بردار خانه پدری جلال آل احمد نیز نام برد، قرار است برای مدتی معین بعد از مرمت و تعیین کاربری دقیق، از این خانه قدیمی که بیشتر به عنوان یک مکان رویداد از آن یاد می‌شود، بهره‌برداری کند.

او به خبرهای تلخی که از وضعیت نا به سامان خانه پدری جلال آل احمد شنیده بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: تصمیم گرفتم اگر طرح و ایده‌ام مورد توجه مسئولان قرار گیرد، این بنای با اصالت و شاخص را ساماندهی کنم، اکنون نیز در حال تهیه مقدمات مرمت اصولی خانه هستم که متاسفانه آسیب‌های متعددی دیده است.

وی با بیان این‌که تیمی از بهترین‌های این کار برای مشورت آماده بودند، ادامه می‌دهد: بلافاصله پس از سامان یافتن فرایند مرمت و بهسازی، برای تولید محتوای فاخر در خانه با جامعه فرهنگ و هنر جلسات مشورتی برگزار می‌کنم.

او توجه و نگرانی‌های مردم و رسانه‌ها به دغدغه‌های فرهنگی از جمله وضعیت برخی خانه‌های تاریخی در روزهای سخت اقتصادی را قابل تقدیر می‌داند و می‌افزاید:‌ این توجه ملی یک سرمایه است که باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی‌های کاربردی انجام داد.

کاظمی با بیان این که در حوزه فرهنگ محال است دولت بتواند به تنهایی بار همه مشکلات را به دوش کشد، راهکار را استفاده هوشمندانه از کارآفرینان علاقمند به فرهنگ و واگذاری این نوع امور به بخش خصوصی و حتی هموار کردن مسیر مشارکت می‌داند.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی برای حضور موثر در شاخه‌های مختلف فرهنگ از گردشگری تا هنر نیازی به فرش قرمز ندارد، تاکید می‌کند:‌ با این وجود آن بخش خصوصی باید با تصویب قانون‌های تشویقی به این اطمینان خاطر برسد که ثوابش کباب نمی‌شود.

کاظمی به جایگاه ویژه خانه‌های اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ خوشبختانه مدتی است که در ایران نیز این مهم مورد توجه قرار گرفته و با اذعان به کارکرد فرهنگی_اقتصادی این خانه‌ها حالا دغدغه‌های مردمی را هم پشت سر خود دارد.

بهره‌بردار خانه پدری جلال آل احمد؛ با بیان این‌که امروز مردم درک کرده‌اند که کمترین فایده شهر یا محله‌ی یک بافت کهن که مورد توجه توریست‌ها باشد، رونق‌افزایی به کسب و کارهای خُرد آنهاست، می‌گوید: در این وضعیت اقتصادی و زمانه‌ای که کرونا همه را زمین‌گیر کرده است، هنر و محیط های هنری می‌تواند درمان‌گر و انرژی بخش باشد.

کاظمی راه برون رفت از مشکل کنونی خانه‌های تاریخی را دست به دست هم دادن همه دوستداران اهل فرهنگ و هنر می‌داند و ادامه می‌دهد:  با کنار نشستن و غر زدن اتفاقی رخ نمی دهد، شرایط خاص هنر امروز ایران نیاز دارد همه انرژی های مثبت در یک راستا قرار گیرد، این میان تنها انتظار از بخش‌های مختلف دولت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی شهرداری‌ها برای برگشت آب رفته به جوی حمایت عملی از بخش خصوصی کار آفرین است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه پدری «جلال آل احمد» در تصرف معتادان متجاهر

بررسی تخلفات نمایشگاه گردشگری و برخورد با متخلفین

استاندار تهران درباره تجمع و برخی تخلف ها در نمایشگاه گردشگری گفت: در این باره اعلام شده که روسای دانشگاه های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند، قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: قطعا از هرگونه تجمع در استان تهران جلوگیری خواهد شد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت قطع زنجیره کرونا در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که روسای دانشگاه های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند.

استاندار تهران تاکید کرد: قطعا با متخلفین این نمایشگاه برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پیشتر نیز استاندار تهران تاکید کرد بود در استان تهران نباید تجمعی شکل بگیرد و هیچ یک از اصناف و اتحادیه ها حق برگزاری انتخابات سراسری ندارند در همین راستا برای امسال نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و شهروندان نیز در ایام پایانی سال ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی نباید برای خرید موجب شکل گیری تجمع بشوند.

چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران از روز سه شنبه پنجم اسفند در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی آغاز به کار کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صنعت گردشگری با ٢٢هزار میلیارد خسارت زمین‌گیر نشده

افتتاح نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با حاشیه‌های کرونا

مراکز اقامتی و گردشگری در نوروز بازند

واکاوی یک تخریب، پشت گنبد جهانی نظام‌الملک

طی روزهای گذشته، بخش اعظم یکی از خانه‌های صفوی بافت پیرامون مسجد جامع عتیق اصفهان که درست پشت گنبد خواجه نظام‌الملک این میراث جهانی قرار داشت، خراب شد و ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم اهالی محله، چقدر از بابت این تخریب خوشحال‌اند! اما چرا؟

سیدمهدی موسوی، مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان تخریب این خانه صفوی را این‌گونه روایت می‌کند: خانه‌ای که دربارۀ آن حرف می‌زنیم در ضلع جنوبی مسجد جامع عتیق اصفهان قرار گرفته و حدود ۳۵ نفر وارث دارد. سرمایه‌گذاری پیدا شده بود که قصد داشت خانه را از آن‌ها بخرد اما یکی دو نفرشان حاضر به فروش نشدند و خانه، تبدیل شد به پاتوق کارتن‌خواب‌ها و معتادان. اهل محل هم از این بابت خیلی شاکی بودند و همین روزها متوجه شدم که خانه، خراب‌شده است. پرس‌وجو کردم ببینم چه کسی این کار را انجام داده و شنیدم گفتند یک «خیّر» برای تخریب قدم پیش گذاشته تا دیگر اینجا محل امنی برای خلاف‌کارها نباشد.

او ادامه می‌دهد: معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، بلافاصله پس‌ از این رخداد با شهرداری مکاتبه کرد و اطلاع داد که این خانه اگرچه در فهرست میراث ملی ثبت‌نشده و جزو خانه‌های ستاره‌دار هم نبوده اما به‌هرحال بخشی از یکپارچگی بافت پیرامون مسجد ثبت جهانی شده جامع عتیق به آن وابسته است و از این‌ جهت، هر اتفاقی قرار است برای آن بیفتد باید با در نظر گرفتن این مسئله باشد که تنها بازسازی عین به‌عین مورد قبول میراث فرهنگی است.

به‌زعم موسوی، تخریب این خانه و نیز، نصب بنر شهرداری روی دیوار یکی خانه‌های ضلع جنوب غربی مسجد جامع عتیق که از صدور مجوز برای تخریب آن خبر می‌دهد، هم‌چنین زمزمه‌هایی که دربارۀ احداث گذر در این محدوده، توسعه مقبره علامه مجلسی (ره)، احداث دانشکده علوم قران و حدیث و احداث پارکینگ طبقاتی مجلسی مطرح می‌شود، اگر چه در نگاه اول بی‌ارتباط به هم به نظر می‌رسند اما در نهایت همۀ آن‌ها نشان از ناآگاهی مردم و نهادهای ذی ربط نسبت به ضرورت حفظ بافت تاریخی به عنوان بخشی از هویت ملی دارند.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان می‌گوید: اصفهان بناهای تاریخی بسیاری دارد که مالک خصوصی دارند و در توان میراث فرهنگی نیست که همه آن‌ها را ساماندهی کند. باوجود همه انتقادهایی که به دلیل تغییر در بنای تاریخی به‌منظور تغییر کاربری وجود داشت، خرید این خانه‌ها توسط سرمایه‌گذار و تبدیل آن به اقامتگاه سنتی و رستوران و کافه گالری و … کم‌کم داشت باب می‌شد و بناها لااقل از تخریب نجات پیدا می‌کردند اما یک‌باره ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و صنعت گردشگری را در وضعیت کما برد. برخی از سرمایه‌گذاران هم به این فکر افتادند که ضرر خود را به‌گونه‌ای جبران کنند و به کارهایی نظیر احداث زیرزمین و … در بناهای تاریخی روی آوردند. یگان حفاظت میراث فرهنگی و گروه نظارتی معاونت میراث در تلاش‌اند تا کمترین آسیب به بناهای تاریخی وارد شود اما مگر می‌شود در این نبرد نابرابر، پیروز شد؟ از سرباز بی‌سلاح چه انتظاری می‌توان داشت؟

منظور او از نبرد نابرابر را به‌خوبی می‌توان با شنیدن این جملات دریافت: بعد از تخریب خانه صفوی پشت گنبد خواجه نظام‌الملک اهالی محل خیلی خوشحال شدند! ما هنوز نتوانسته‌ایم به عامه مردم بیاموزیم بافت تاریخی چیست، چه ارزشی دارد و خانه تاریخی، خرابه نیست. این شادی را هنگام تخریب خانه نفیس نائل که با همدستی اهالی محل رخ داد نیز شاهد بودیم و متأسفانه باید اعلام کنم که مردم با آنچه از نسل گذشته خود برجای‌مانده خیلی نمی‌توانند ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنند. ترجیح می‌دهند هر چه سریع‌تر از شر آن خلاص شوند تا یک ساختمان با آجر نمای سه سانتی جایش را بگیرد.

موسوی، یادآور می‌شود: وقتی این بناها به محل امنی برای کارتن‌خواب‌ها و معتادها تبدیل می‌شوند سطحی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود این است که باید خانه را خراب کرد تا دیگر آن‌ها نتوانند از این محل استفاده کنند.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق به این سؤال که «در حال حاضر بافت تاریخی پیرامون مسجد جامع عتیق در چه وضعیتی قرار دارد؟» این‌گونه پاسخ می‌دهد: تک‌دانه‌های با ارزشی مثل خانه امام‌جمعه، خانه عباس بهشتیان، عصارخانه جماله، حمام شیخ بهایی و … که در این محدوده قرار دارند در فهرست میراث ملی ثبت‌شده‌اند و بازار نیز تحت عنوان محور تاریخی فرهنگی اصفهان به ثبت رسیده است.

او ادامه می‌دهد: بخش قابل‌توجهی از بافت واجد ارزش و خانه‌های ستاره‌دار این محدوده، تحت تملک حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) است که قصد دارند دانشگاه علوم قران و حدیث را در آن بنا کنند. بخش دیگری از بافت هم که سال‌ها پیش تخریب‌شده، متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است که بحث‌هایی را در خصوص توسعه مقبره علامه مجلسی (ره) و احداث پارکینگ طبقاتی مطرح کرده‌اند اما هنوز طرحی در اداره کل میراث فرهنگی برای این موارد تصویب نشده و هرگونه اقدامی در این محدوده نیازمند مصوبه کمیسیون ماده پنج، مصوبه شورای فنی وزارت میراث فرهنگی و در صورت نیاز، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است.

موسوی خاطرنشان می‌کند: همان‌طور که مسجد جامع عتیق در طول دوره‌های مختلف ساخته‌شده، بافت پیرامونی آن نیز یادگارهایی از دوره‌های مختلف را در خود دارد و حتی بعضاً دیوارهایی در آن هست که احتمال می‌دهیم از دوره سلجوقی باشد.

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان با بیان این‌که در کل به حفظ بافت تاریخی پیرامون این مسجد امیدواریم، می‌افزاید: ما می‌توانیم از نمونه موفق بافت جلفا، برای بافت جوباره استفاده کنیم. در جلفا این تعریف شکل‌گرفته که ارزش یک خانه تاریخی از یک آپارتمان بیشتر است و همین باعث شده تا هویت تاریخی فرهنگی در آن محله نمود بیشتری داشته باشد و رونق بیشتری را هم برای اهالی به ارمغان بیاورد. وقتی در جوباره فرهنگ‌سازی درستی شکل نگرفته، مردم هم ارزش بافت را نمی‌دانند و در حفظ آن سهیم نمی‌شوند.

او یادآور می‌شود: اگرچه ساخت میدان امام علی (ع) روی میدان عتیق، با شعار احیای میدان، رونق بخشی به آن و جمع‌آوری دست‌فروش‌ها صورت گرفته بود، اما در نهایت نه آن رونق بخشی‌ای که انتظار می‌رفت را موجب شد و نه دست‌فروشان را دور کرد! احداث زیرگذر در این محدوده باعث شد که مسجد جامع عتیق گم شود و گردشگران به‌سختی این میراث جهانی را در دل بازار پیدا کنند.

موسوی ادامه می‌دهد: تلخ است اما باید بگویم یکی از دوستان اصفهانی من در خیابان مسجد سید دنبال مسجد جامع عتیق می‌گشت! و خیلی از افراد آن را با مسجد امام (ره) در میدان نقش‌جهان اشتباه می‌گیرند حال‌آنکه قدمت این مسجد حداقل دو برابر آن بناست. متأسفانه  مسجد جامع عتیق اصفهان به‌عنوان یک مقصد برای گردشگران داخلی تعریف‌نشده و وقتی از مدیران گله می‌کنیم که چرا در برنامه‌ریزی‌های خود به این مسئله توجه نمی‌کنند، از یک حقیقت تلخ دیگر با این مضمون پرده برمی‌دارند «همان بهتر که پای گردشگر داخلی به این مجموعه نفیس باز نشود وگرنه با آن همان کاری را می‌کنند که با دیوارهای عالی‌قاپو و سی‌وسه‌پل و خواجو کرده‌اند!» اینجا هم مشکل، فرهنگ است.

مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان ابراز امیدواری می‌کند که شورای شهر اصفهان محور گردشگری مناسبی برای این مسجد و بافت پیرامونی آن طراحی و تعریف و اجرا کنند و توضیح می‌دهد که سازمان نوسازی بهسازی اصفهان طرحی مبنی بر محوطه‌سازی و نشان‌گذاری خانه‌های تاریخی خراب‌شده در کف فرش در دستور کار دارد اما هنوز آن را اجرایی نکرده است.

او می‌گوید: نهادهای متعددی در بافت پیرامون مسجد جامع عتیق اصفهان دخیل هستند و یک برنامه‌ریزی مدون و گسترده و واحد نیاز است تا اهدافی که هر یک از این نهادها در سردارند، به یک‌جهت هدایت شود و با آنچه مدنظر میراث فرهنگی است در تضاد نباشد.

به عقیدۀ موسوی، تا وقتی مردم درگیر فکر نان شب‌شان هستند، خیلی به مسائلی مثل ارزش و اهمیت میراث فرهنگی و بافت تاریخی علاقه نشان نمی‌دهند. او ابراز امیدواری می‌کند که با حل مشکلات اقتصادی، سطح فرهنگ جامعه نیز ارتقا پیدا کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خورشت ماست یک قرن زینت بخش سفره اصفهانی‌ها

شکست حریم منظری پل تاریخی خواجو اصفهان

مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها»

ممنوعیت کرونایی سفر به ۴ استان و ۷ شهر

جانشین پلیس راهور ناجا از ممنوعیت سفر به چهار استان و هفت شهر مقصد گردشگردی خبر داد.

سردار سید تیمور حسینی  درباره اعمال ممنوعیت سفر در جاده‌های کشور گفت: سفر به استان خوزستان و خروج از آن دارای محدودیت کامل بوده و امکان مسافرت به سمت خوزستان یا خروج از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز ممنوع است، اظهارکرد: امکان سفر به این سه استان نیز با توجه به وضعیت کرونا و تصمیمات اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس وجود ندارد.

جانشین رییس پلیس راهور ناجا همچنین از محدودیت سفر به هفت شهر مقصد گردشگری نیز خبر داد و اظهارکرد: سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است.

حسینی درباره زمان اجرای این محدودیت ها نیز اظهارکرد: این محدودیت ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و تاکنون زمانی برای پایان آن اعلام نشده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه محدودیت تردد در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی همچنان به قوت خود باقی است، خاطرنشان کرد: محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد نیز همچنان در تمام شهرهای کشور وجود داشته و خودروهای غیرمجاز جریمه خواهند شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

محدودیت‌های سفر در تعطیلات پایان هفته

اجازه مختصر سفرهای نوروزی را گرفته‌ایم

ادامه محدودیت سفرهای بین‌المللی در انگلستان

دروازه ‌شوش مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث ‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از آغاز عملیات مرمت و حفاظت دروازه موسوم به دروازه شوش در حصار دوم میراث جهانی چغازنبیل خبر داد.

عاطفه رشنوئی اظهار کرد: دروازه ‌شوش در جبهه جنوب‌ غربی حصار میانی شهر دورانتاش قرار دارد که با توجه به ماهیت خشتی و گلی و به دلیل بارندگی‌های فصلی دچار فرسایش و ریزش اندود بدنه شده بود.

او با تأکید بر این‌ که حفاظت در محوطه میراث‌ جهانی بر پایه مبانی و اصول علمی حفاظت و مرمت و با پشتیبانی روش‌های سنتی صورت می‌گیرد افزود: دروازه جنوب ‌غربی حصار میانی شهر که براساس نام‌گذاری رومن گیرشمن «دروازه شوش» نام دارد، در چندین نوبت شاهد مرمت‌های اساسی بوده است و در سال‌های اخیر بارندگی‌های شدید، لزوم حفاظت از این بنا را بیش از پیش کرده است.

مدیر پایگاه میراث‌ جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه‌ با اشاره به این‌ که دروازه شوش به مانند دیگر فضاهای معماری به جای‌ مانده شهر دورانتاش از دوره ایلام، ساختار گلین دارد که ساختاری شکننده و آسیب‌پذیر است بیان کرد: اهمیت و جایگاه دروازه، ماهیت گلین و آسیب‌پذیری ساختار آن، ضرورت نگهداری از این اثر با ارزش را دوچندان می‌کند.

او اضافه کرد: حفاظت ساختارهای مختلف محوطه‌های میراث ‌فرهنگی باید با مصالح بوم‌آورد و حفظ سلامت و اصالت اثر صورت گیرد. از همین روی، در مرمت این دروازه، حفاظت روشمند از سلامت با حفظ اصالت اثر از اولین اولویت‌ها بوده است.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، رشنوئی تأکید کرد: حفاظت و نگهداری، موضوعی مستمر و تکرارشونده است و پایگاه با پایش‌های متوالی و متناوب از آثار محوطه دورانتاش این موضوع را مدیریت کرده و با اولویت‌بندی، امکان‌سنجی و مدیریت زمان و اعتبار، به اهداف خود دست یافته است تا بتواند سلامت اثر را حفظ کند.

او بر لزوم آموزش به نیروی انسانی بومی تأکید کرد و گفت: در مرمت دروازه ‌شوش، از نیروهای جوان روستاهای اطراف چغازنبیل دعوت شده تا در اجرای این مهم حضور داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با روش‌های مرمت و نگهداری از این شهر باستانی، به اهمیت صیانت از آن بیش از پیش پی ببرند و نقش فعال‌تری به عنوان جامعه محلی در نگهداری از آن داشته باشند؛ امیدواریم در آینده شاهد ظهور استادکاران دقیق و باسوادی از میان این جوانان باشیم.

مدیر پایگاه میراث ‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اظهار امیدواری برای اجرای انواع روش‌های پایش در زمینه شناخت و تشخیص به‌ موقع هر گونه تغییرات در ساختارهای مختلف شهر افزود: علاوه بر دروازه‌ شوش، ساختارهای مختلفی با مصالح و ماهیت‌های متنوع در سطح شهر وجود دارند که نیازمند مرمت‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت و مستمر هستند.

او افزود: طرح مرمت هر یک از این ساختارها در مراحل مختلف مطالعاتی تا اجرا در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک با ابلاغ اعتبارات مکفی و لازم شاهد اجرای برنامه‌های مستمر مرمت و حفاظت در بازه‌های زمانی منظم و مناسب باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شکستگی بند میزان ، یونسکو را به شوشتر می‌کشاند؟

بند خاک شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن

ذوق‌زدگی وزیر گردشگری ونزوئلا از دیدن کرمان و اصفهان

وزیر گردشگری ونزوئلا که دومین سفرش را به ایران تجربه می‌کند، پس از دیدن کرمان و اصفهان، آن‌چنان شگفت‌زده شد که نه تنها به مردم ونزوئلا، که به مردم کشورهای دیگر پیشنهاد کرد حتما به ایران سفر کنند.

 ایران و ونزوئلا که با یکدیگر لغو ویزا شده‌اند، قصد دارند بخت خود را در گردشگری نیز بیازمایند، در نتیجه پس از مذاکرات مجازی مقامات گردشگری دو کشور در مهرماه ۹۹، دولت ونزوئلا هیأت گردشگری خود را به ایران فرستاد که به دنبال آن، تفاهم‌نامه‌ای که تا سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد امضاء شد. دو کشور تفاهم کردند علاوه بر انتقال دانش خود در زمینه گردشگری به یکدیگر، تبادل گردشگر داشته باشند.

علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا که از طرف دولتش مامور به تحکیم روابط گردشگری با ایران شده است،  به محض اینکه وارد تهران شد، گفت «اینجا را خانه خود می‌دانم.» او بعد از تهران به کرمان رفت؛  منطقه‌ای با طبیعتی متفاوت از کشورش و سپس به تماشای اصفهان در یک روز برفی نشست و این‌گونه ابراز احساسات کرد: از دیدن زیبایی‌های این شهرها شگفت‌زده شدم. سه شهر بسیار زیبا و تاریخی که برای سفر به آن‌ها از همه گردشگران دعوت می‌کنم.

وزیر گردشگری ونزوئلا گفت: بسیار خوشحال هستم که به ایران سفر کرده‌ام و بار دیگری که بیایم حتما و دوباره تهران، اصفهان و کرمان را می‌بینم.  در مدت سفر به ایران لذت بردم و تمایل دارم تا دوباره این لذت را تجربه کنم.

پادرون که پیش‌تر با ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا همدردی کرده بود، اظهار کرد: ایران کشوری است که ملت مستقلی دارد،  مردمانش بسیار مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند که با مردم ونزوئلا دوستی دارند. من سلام ملت و دولت ونزوئلا را به ملت و دولت ایران می‌رسانم و از همه گردشگران دعوت می‌کنم به ایران سفر کنند و زیبایی‌ها و تاریخ آن را از نزدیک ببینند.

هیأت گردشگری ونزوئلا پس از دیدن تعدادی از مجموعه‌های تاریخی تهران، پس از چهار روز، ایران را به مقصد کاراکاس ترک خواهد کرد. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفته به‌زودی هیأت گردشگری ایران راهی ونزوئلا خواهد شد.

روابط ایران و ونزوئلا تاکنون بیشتر سیاسی و اقتصادی بوده و دو کشور برای نخسین بار روابط فرهنگی را در این سطح تجربه می کنند که البته جنبه های اقتصادی هم دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رایزنی وزیران ایران و ونزوئلا برای توسعه همکاری گردشگری

همکاری ایران و ونزوئلا در گردشگری

کشف مدرکی از صادرات اروپا به آمریکا پیش از کشف این قاره

باستان‌شناسان ۱۰ مهره آبی‌رنگ ساخت اروپا را در آلاسکا کشف کردند که قدمت هر کدام به دوران پیش از کشف و استعمار قاره آمریکا بازمی‌گردد.

 محققان در یک اکتشاف جالب از سه منطقه باستان‌شناسی در آلاسکا چند مهره‌ شیشه‌ای آبی رنگ محصول اروپا را پیدا کردند که ساخت آنها به دوران پیش از استعمار آمریکای شمالی به دست اروپائیان برمی‌گردد. نتایج مطالعه جدیدی که در مجله American Antiquity منتشر شده، نشان می‌دهد این مهره‌های کوچک در قرن پانزدهم میلادی از مبدا ونیز ایتالیا به کوه‌های بروکس آلاسکا رسیده بودند.

مولفان این پژوهش، مایکل کونز (Michael Kunz) از دانشگاه موزه آلاسکای شمالی و رابین میلز (Robin Mills) از اداره مدیریت زمین آمریکا (BLM)، معتقدند این مهره‌ها کالاهای تجاری بودند که پس از گذر از جاده ابریشم چین به سیبری و از آنجا به واسطه تنگه برینگ به آلاسکا رسیدند. اگر این فرض درست باشد، مهره‌های شیشه‌ای کشف شده اولین نمونه مستند از وجود کالاها و محصولات ساخت اروپا هستند که به واسطه حمل‌ونقل زمینی در امتداد قاره اوراسیا، به مناطق ماقبل تاریخ نیمکره غربی راه یافتند.

از این فرضیه، در صورت اثبات، استنباط می‌شود ساکنان بومی قاره آمریکایی قبل از رسیدن مستعمران اروپایی نیز به جواهرات دوره رنسانس دسترسی داشتند.

این مهره‌های آبی که به نام علمی گونه IIa۴۰ شناخته می‌شوند، پیش‌تر نیز در بخش‌هایی از آمریکای شمالی از جمله منطقه کارائیب، سواحل شرقی آمریکای مرکزی و شمالی و گریت لیکز شرقی پیدا شده بود اما نمونه‌های پیشین تولید سال ۱۵۵۰ تا ۱۷۵۰ میلادی بودند، یعنی پس از سال ۱۴۹۲ که کریستف کلمب در آن قاره آمریکا را کشف کرد. بنابراین تعلق این مهره‌ها به زمانی پیش از دوره استعمار آمریکا اهمیت بالایی دارد.

گفتنی‌ست این ۱۰ مهره در سه منطقه باستان‌شناسی مختلف پیدا شده‌اند که یکی از آنها آن زمان اردوگاه فصلی بومیان و نقطه آغاز یک مسیر تجاری باستانی بود. همچنین برخی از این مهره‌ها بیش از ۶۰ سال پیش کشف شده بودند اما ویلیام ایروینگ (William Irving)، باستان‌شناس سرپرست این اکتشافات آن زمان درباره قدمت مهره‌ها چنین تخمینی نزده بود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

دره فانتزی در ایالت یوتا آمریکا

آشنایی با برج شیطان در آمریکا

کوه راشمور _از جاذبه های کشور آمریکا

مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها»

سفر روز گذشته مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به مراغه بار دیگر تحقق وعده «مراغه شهر موزه‌ها» را به مطالبه تبدیل کرد؛ مطالبه‌ای که نشان از درک اهمیت موزه داشته و در راس آن فرماندار مردمی مراغه حضور دارد.

در همین راستا جلسه هم‌اندیشی برای ایجاد موزه‌های جدید در شهر مراغه برگزار و مسئولان کشوری نیز به هم‌افزایی و اشتیاق مردم و دستگاه‌های متولی مراغه برای تحقق این وعده اعتراف کردند؛ تا جایی که مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی نیز این همگرایی و اشتیاق را یادآور شد.

«محمدرضا کارگر» ضمن اشاره به اینکه مراغه در حال حاضر به اندازه یک کشور مشاهیر دارد، این موضوع را مورد تاکید قرار داد که وجه آموزشی موزه با باورپذیری همراه بوده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و ارزش بالای موزه نسبت به همه سیستم‌های آموزشی دیگر است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی: به جای توجه بیش از حد به ابعاد و مشخصات فیزیکی موزه های جدید، به وقاع اتفاق یعنی راه اندازی آن توجه شود

نکته جالب توجه در سخنان وی، لزوم اهمیت دادن به وقوع اتفاق یعنی راه‌اندازی، به جای توجه بیش از حد به ابعاد فیزیکی موزه‌های جدید است؛ البته وی با این پیش‌زمینه که موفقیت موزه‌ها در گرو برقراری ارتباط با مردم است، تاکید کرد که برای ایجاد موزه‌های جدید باید از ظرفیت مردم و خیران استفاده شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این را هم گفت که بنیان احداث موزه‌ها باید از درون شهرستان شکل بگیرد و پس از آن وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به حمایت‌های قانونی، کارشناسی و صدور مجوز اقدام کند.

داشتن نگاه موزه‌ای از خود موزه مهمتر است

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) داشتن نگاه موزه‌ای را از خود موزه مهمتر می‌داند؛ همان نگاهی که وجود آن را به سادگی می‌توان در مراغه مشاهده کرد زیرا همگرایی و هم‌افزایی مردم و متولیان از یک سو و مطرح شدن «مراغه شهر موزه‌ها» به عنوان یک مطالبه از سوی دیگر، بیانگر وجود همین نگاه موزه‌ای در این شهر باستانی است.

«سیداحمد محیط طباطبایی» موزه‌ها را حافظه تاریخی هر جامعه عنوان کرد و این را هم مورد تاکید قرار داد که دستگاه‌های متولی می‌توانند در زمینه ایجاد موزه‌های اختصاصی نقش اساسی داشته باشند.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران، مراغه را بالقوه یک موزه خواند و معرفی آن به عنوان شهرموزه را مناسب و به‌جا دانست؛ «محیط طباطبایی» این را هم بیان کرد که نباید مراغه را محدود به موزه‌های محلی کنیم.

پیشینه غنی، پشتوانه تبدیل مراغه به شهر موزه‌ها

«یوسف منصورزاده» از استادان موزه‌داری کشور نیز اشاره‌ای به پیشینه غنی مراغه دارد و آن را پشتوانه‌ای برای تبدیل مراغه به شهر موزه‌ها عنوان می‌کند؛ به گفته وی مراغه در گذشته دارای بزرگترین کتابخانه تاریخ جهان با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بوده و با داشتن مرکز نجوم، از مراکز تولید علم به شمار می‌رفته است.

وی با اشاره بر اینکه نتایج فعالیت‌های علمی گذشته در مراغه را امروز می‌توان در کتاب‌ها مشاهده کرد، این را هم گفت که این شهر مرکز تمدن اسلامی بوده و مشاهیری همچون خواجه نصیرالدین طوسی و قطب الدین شیرازی از ظرفیت‌های این شهر در دوره‌های مختلف اسلامی بودند.

به گفته وی پیشنیه فرهنگی و غنی هر شهری می‌تواند به عنوان حافظه تاریخی و موتور محرکه آن شهر برای آیندگان عمل کند و باید برای احیا، معرفی، پژوهش و شناخت آن اقدامات و قدم‌هایی برداشته شود.

از پیشنهاد ایجاد موزه نان تا توصیف پیشینه غنی مراغه 

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه اهمیت ایجاد موزه‌های تخصصی از جمله موزه نجوم، موزه فسیل، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه این شهر و موزه مصوب سلامت را یادآوری کرد اما قبل از آن با گذری به پیشینه غنی این شهرستان، توصیفی از روی شناخت را بر زبان جاری کرد.

به گفته «سیدعلی موسوی» مراغه از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و از گذشته‌های دور تاریخی تا دوران معاصر، آثار ارزشمندی را در خود و موزه‌های ایران و جهان جا داده است.

وی می‌گوید: موزه نجوم و ساختمان پلانتاریوم با توجه به خرید این دستگاه، نیاز به تخصیص اعتبار برای احداث ساختمان دارد و ما درخواست احیای پایگاه رصدخانه  را داریم؛ پایگاهی که راه‌اندازی آن دارای مصوبه است.

«موسوی» همچنین بیان می‌کند که نیاز به ایجاد موزه نان در شهرستان احساس می‌شود زیرا ستاد موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه قرار دارد، هنرستان قدیمی کشاورزی مراغه در سال ۱۳۴۸ با پیگیری سازمان ملل و با حضور پنج نفر از کارشناسان بلژیکی تاسیس شد و این شهرستان انبار غله جنوب استان به شمار می‌رود.

امام جمعه با وجود حضور در اجلاس خبرگان از مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها» دفاع کرد 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه که جهت حضور در اجلاس مجلس خبرگان در تهران حضور دارد، با ضبط و ارسال یک پیام تصویری که در حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی و رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) پخش شد، از مطالبه «مراغه شهر موزه‌ها» دفاع کرد.

روز گذشته، سه‌شنبه از یک سو مطالبه محلی برای راه‌اندازی موزه‌های جدید در این شهر به صورت جدی‌تر مطرح شد و از سوی دیگر نیز مسوولان کشوری بار دیگر ظرفیت‌ها و پیشینه غنی این شهرستان را مرور کردند.

به امید آنکه در آینده نه چندان دور مراغه به شهر موزه‌ها تبدیل شود و گنجینه ای غنی برای آیندگان، پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی باشد به ویژه انکه موزه ملی ایلخانی نیز در این جهان‌شهر قرار دارد و به گفته «محیط طباطبایی» دوره‌ای که این موزه، آن را به لحاظ تاریخ سیاسی معرفی می‌کند، دوره تجدید حیات ملی سرزمین ما به شمار می‌رود.

در آن دوره تاریخی، مغول‌ها به قصد تخریب به ایران آمدند اما به یکی از عناصر هویتی و فرهنگ ایرانی تبدیل شدند که مصادیق آن در آثار موزه ایلخانی مراغه مشهود است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

گنبد غفاریه در مراغه

گنبد سرخ مراغه

رصد خانه مراغه _بزرگترین رصدخانه جهان

روستای گردشگری اوجاق آلازار گرمی با ۵ تپه تاریخی ثبت‌شده

طبیعت بکر با زمین‌ها و درختانی که در آن به چشم می‌خورد و خانه‌های روستایی به سبک و بافت سنتی روستاهای منطقه در روستای اوجاق آلازار از همان ابتدا و ورودی روستا توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در کنار جاذبه‌های طبیعی، این روستا به تاریخی بودن نیز شهره است و به واسطه وجود اوجاق که به مکانی مقدس و زیارتگاه اطلاق می‌شود، مورد احترام اهالی منطقه و مردم شمال استان است.

از بالای تپه اطراف روستایی پلکانی با دشت‌های زیبا و سرسبز به چشم می‌خورد که زیبایی روستا را دوچندان کرده است، بافت خانه‌های روستا اغلب به صورت خشتی بوده که قسمتی از بافت خشت و گل جای خود را به سیمان و آجر داده است.

منطقه بکر و در عین حال تاریخی با مردمانی ساده و اصیل که اغلب سنت‌های دیرین خود را حفظ کرده و با گشاده‌رویی از میهمانان پذیرایی می‌کنند، اگر چه برخی شرایط چون ضعف معیشتی و نبود شغل و درآمد و در کنار آن زرق و برق زندگی شهری، اغلب مردم این خطه را به شهرها کشانده است.

کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم روستا

این روستا که از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرمی بوده و از آن دسته نقاطی است که اکثریت اهالی آن به مرکز شهرستان، استان و سایر شهرهای کشور مهاجرت کرده‌اند و عملا جمعیت جوان خود را از دست داده است، اهالی این روستا همگی کشاورز و دامدار بوده و از طایفه مددلو که از معدود طوایف بزرگ دشت مغان است، هستند.

اهالی روستای اوجاق آلازار در کنار رودخانه آلازار چایی سکنی گزیده‌ و در کنار کشت گندم و برخی محصولات کشاورزی، به وسیله دامداری به تولید فراورده‌های لبنی نیز پرداخته و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

اوجاق آلازار به واسطه موقعیت جغرافیایی و تاریخی که دارد، از شهرت بالایی در میان اهالی منطقه برخوردار است و نیروی انسانی کارآمد زیادی به جامعه تقدیم کرده است.

سیدمحمد ابراهیمی نویسنده کتاب پژوهشی در جغرافیای مغان در این زمینه در کتاب خود بر وجود اوجاق که به معنای زیارتگاه و مکان‌های مقدس در لغت آذربایجانی است، اشاره کرده و محل آن را در گوشه مسجد روستای اوجاق آلازار ذکر کرده که متعلق به قبر امامزاده محمد بن حنفیه بن علی بن ابی طالب است و این محل معنوی مورد احترام اهالی شمال استان اردبیل است.

وجود ۵ تپه تاریخی نشانگر قدمت بالای روستاست

روستای اوجاق آلازار از اهمیت بالایی به لحاظ تاریخی برای شهرستان برخوردار است و پنج تپه ثبت شده در کنار این روستا وجود دارد که نشانگر قدمت بالای روستا است.

وجود قابلیت‌ها و جاذبه‌های مختلف طبیعی نظیر تپه‌های زیبا، آبشار بزرگ، باغات و رودخانه باعث شده اوجاق آلازار یک محل مناسب برای گردشگران باشد و به عنوان مقصدی برای گردشگران انتخاب شود.

با وجود جاذبه‌های بالای گردشگری طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۷ نفر است که اغلب جمعیت مهاجر آن به شهرهای بزرگ کشور و مرکز استان  مهاجرت کرده‌اند و شاهد روند کاهشی جمعیت در این روستا هستیم.

بررسی سیر نزولی کاهش جمعیت این روستا نشان می‌دهد زمینه‌های ماندگاری در اوجاق آلازار طی دو دهه اخیر به شدت پایین بوده و نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت آن مهاجرت کرده‌اند که وجود جاذبه‌های این روستا خود می‌تواند به عنوان عاملی برای مهاجرت معکوس به این منطقه به شمار رود.

اخیرا ما شاهد مهاجرت معکوس به اوجاق آلازار برای احیای روستا و احداث باغات در نقاط مختلف اراضی اطراف روستا هستیم که این موضوع نشانگر آینده روشن این منطقه بوده و می‌تواند رونق دوباره را به روستا باز گرداند.

به دلیل جاذبه‌های بالای موجود طبیعی و باغات مختلف در این روستا، می‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری کشاورزی بهره‌ گرفت که تحقق این مهم نیازمند ترغیب اهالی روستا به این حوزه و نیز توجه به توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

توسعه بوم‌گردی و نیز رونق گردشگری کشاورزی متقابلا  می‌تواند به عنوان عاملی برای ترغیب روستاییان مهاجرت‌کرده به روستا شده و مهاجرت معکوس را با توسعه اقتصادی روستا به واسطه رونق صنعت گردشگری فراهم آورد.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل