فرهنگی

قله‌های فرهنگی ایران پوشیده از درختان ریشه‌دار هزاران ساله

معاون میراث ‌فرهنگی کشور گفت: قله‌های فرهنگی و قله‌های هویتی ما پوشیده از درختان ریشه‌دار هزاران ساله هستند که اگر فرزندان ما به آن تکیه دهند، می‌توانند در دنیای مدرن ثابت‌قدم بمانند و و سنت‌های ایرانی را نیز زنده نگه دارند.

محمدحسن طالبیان درباره دستاوردهای معاونت میراث‌فرهنگی در طول یک‌سال اخیر عنوان کرد: در چند سال اخیر به‌ویژه در سال گذشته به‌دلیل مسئله کرونا مشکلات زیادی داشتیم، اما در حوزه مرمت، مشارکت مردم خیلی خوب بود، مقداری زیادی از آثار، خانه‌ها و بافت‌های قدیمی توسط سرمایه‌های مردمی مرمت شدند.

وی ادامه داد: این آمار بسیار قابل توجه است. به جز این موارد، در برخی شهرها از جمله یزد بعد از ثبت جهانی تا کنون حدود هزار اثر، اکثرا توسط مردم مرمت شده زیرا صاحبان ارزش‌ها، مردم هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: در حوزه موزه‌ها طی چند سال گذشته بالغ ‌بر ۱۵۰ موزه خصوصی ایجاد شد،‌ به جز سال گذشته که همه گرفتار بودند، اقبال و تنوع بخش خصوصی نسبت به موزه‌ها بی نظیر است.

وی در مورد دیپلماسی فرهنگی و فعالیت‌های بین‌الملل و منطقه‌ا، گفت: به‌رغم مشکلات، مشارکت‌های خوبی داشتیم و چندین پرونده‌های مشترک برای یونسکو فرستادیم. همچنین موضوعات خوبی مانند پرونده اورامانات یا اورامان که در کردستان و کرمانشاه منطقه وسیعی است در فهرست جهانی برای تایید ثبت شد. در این زمینه با مشارکت مردم، مستندسازی و فعالیت‌ها مدیریتی نیز در آن انجام است.

 

طالبیان متذکر شد: اگر بخواهیم گردشگری پایدار داشته باشیم، باید همین مسیر را طی کنیم زیرا میراث‌فرهنگی پیش‌قراول توسعه پایدار است. بعلاوه این اماکن که در فهرست جهانی قرار می‌گیرند، به‌عنوان مقصد جهانی برای گردشگران ثبت می‌شوند و مردم بهتر مراقبت خواهند کرد و قدر ارزش و ثروت فرهنگی خود را خواهند دانست.

وی اضافه کرد: در ماه گذشته پرونده زنجیره‌ای را برای ثبت جهانی فرستادیم،  ۵۶ کاروانسرا که ۲۴ استان در آن شریک هستند، معرفی شدند. ضمن اینکه پرونده‌های زنجیره‌ای باز هستند و می‌توان هرسال ۲۵ درصد به محتویات آن اضافه کرد. چرا که اگر شما  یک اثر از یک استان را در فهرست جهانی قرار دهید،۵۰ درصد به گردشگر جهانی اضافه خواهد شد.

معاون میراث فرهگی در خصوص فعالیت و اقدامات این نهاد در حوزه میراث ‌ناملموس عنوان کرد: به‌رغم این‌که به‌دلیل شرایط کرونا از هر کشور دو پرونده بیشتر نپذیرفتند، اما توانستیم پرونده‌های مشارکتی با کشورهای مختلف آماده کنیم. به‌عنوان مثال دستگاه رباب با ازبکستان و ترکمنستان و نگارگری و مینیاتور با چهار کشور مشترک انجام شد و این مسئله به نشان دادن و معرفی اشتراک‌های فرهنگی بین‌الملل کمک خواهد کرد.

طالبیان در خصوص پرونده در اولویت سال ۲۰۲۱ میلادی گفت: هر پرونده‌ای که به یونسکو ارسال می‌شود دو سال طول می‌کشد تا ثبت شود، اورامانات را فرستادیم که امسال بررسی می‌شود و پرونده کاروانسرا در نوبت سال بعد قرار خواهد گرفت.

وی در توصیف پرونده اورامانات تأکید کرد: این مجموعه ترکیبی از میراث ملموس، میراث ناملموس و طبیعی است. در این رابطه، ما منظر فرهنگی را برای یونسکو فرستادیم که موضوع آن زندگی مردم و تعامل آن با طبیعت است که هم شامل میراث ناملموس که کوچ، سنت‌ها، آداب، رفتار، موسیقی، لباس و زبان  و هم میراث ملموس و طبیعت است، در واقع ترکیبی از همه موضوعات را داریم.

معاون میراث ‌فرهنگی در خصوص موزه‌ها اظهار کرد: به‌رغم این‌که موزه‌ها از لحاظ درآمد آسیب دیدند، اما فرصتی  به‌دست آمد که فعالیت‌های عقب‌مانده مثل وارد کردن خیلی از موضوعات در سامانه  جام انجام شود و باعث شد بعضی از موزه‌ها مثل موزه بوشهر که موزه بی‌نظیری است، افتتاح شود.

وی خاطرنشان کرد: به جز موزه‌ها که مبحث مهمی است، بالغ ‌بر ۱۴۶ پایگاه داریم که کار چندرشته‌ای انجام می‌دهند که شامل پژوهش، معرفی و حفاظت است.

طالبیان بیان کرد: حوزه میراث ‌فرهنگی فقط حوزه معاونت نیست، شامل پژوهشگاه نیز می‌شود که تعداد زیادی پژوهش دارد، شرکت‌هایی هم هستند که برای مرمت و احیا و بهره‌برداری کمک می‌کنند، اما ناگزیر از بیان این مطلب هستم که بگویم دولت باید توجه بیشتری کند و بودجه بیشتری تخصیص دهد، چرا که ما کشوری هستیم با سابقه کهن، هرچه بیشتر تلاش کنیم باز هم تا بحث ایده‌آل فاصله داریم.

چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه پنجم اسفند ۹۹ افتتاح شد و امروز(جمعه) هشتم اسفند ماه پایان می یابد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عقد یک تفاهم نامه در جریان نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی

شهر رشت یک اتمسفر فرهنگی است/ گردشگران تاریخ رشت را لمس کنند

مقابله با تهدیدات فرهنگی کشور با موشک گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *