گردشگری-یزد

مقابله با تهدیدات فرهنگی کشور با موشک گردشگری

در حالی ناامیدی بر صنعت گردشگری کشورمان حاکم شده که فعالان گردشگری یزد با چنته‌ای از پیشنهادات به استقبال پسا کرونا رفته‌ و تعامل و حمایت مسئولان برای تحقق آنها خواستار هستند.

گردشگری پسا کرونا که برای همه دنیا در حال برنامه‌ریزی است، در ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نه تنها برای آینده آن به معنای واقعی اقدامی نشده بلکه اغلب مسئولان نگاهی ناامیدانه به این صنعت دارند و به نظر آینده آن را تمام‌شده می‌دانند.

این نگاه ناامیدانه که شاید بیشتر از نوع حمایت‌ مسئولان در دوران کرونا قابل مشاهده باشد، موضوعی است که هزاران شغل و اقتصاد وابسته به این صنعت را در کشورمان به مخاطره می‌اندازد؛ هر چند که در همین دوران کرونا نیز بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص در این صنعت ریزش داشته و زیرساخت‌های مربوطه دچار آسیب شده است.

«اصغرآقا نبیل» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد با تایید آسیب جدی کرونا به صنعت گردشگری کشور،تاکید می‌کند: باید کرونا را فرصتی مغتنم برای رونق و احیای این صنعت در نظر بگیریم و از این فرصت پیش‌آمده به نحو مطلوبی بهره بگیریم.

وی با بیان این که تسهیلات حمایتی دولت از صنعت گردشگری به هیچ وجه پاسخگوی چنین سیسات و تصمیمی نیست، می‌گوید: البته این تسهیلات که با ناهماهنگی‌های دستگاه‌ها نیز همراه بوده نیز با استقبال زیادی همراه نشده چرا که اصلاً متناسب با نیاز متقاضیان نبوده است.

در نومیدی بسی امید است اگر…

در کنار تمام مشکلاتی که بر این صنعت چیره شده، هنوز هم فعالان گردشگری چنته‌های خود را پر از پیشنهادات و طرح و راهکارهایی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان گردشگری رو به افول کشور را نجات داد که یکی از مهمترین این راهکارها اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید در راستای ثبیت و ارتقای جایگاه این صنعت در پساکروناست.

نبیل در این خصوص از ضرورت توجه به مسئله آموزش در صنعت گردشگری می‌گوید و ابراز می‌کند: متاسفانه با توجه به خسارات‌ کرونا و ریزش نیروهای متخصص، اهتمام به مسئله آموزش نیرو یکی از مقوله‌های اساسی برای احیای گردشگری پساکروناست.

وی از لزوم مشارکت ذی‌نفعان در توسعه اشتغالزایی صنعت گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: حضور همه کارآفرینان و فعالان گردشگری برای اصلاح قوانین و قانون‌گذاری در این صنعت ضروری است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان به هم‌افزایی دستگاه‌ها در برندسازی یزد تاکید می‌کند و می‌گوید: شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها باید در این خصوص به اجماع برسند و برای برندسازی یزد همت کنند تا در دوران پسا کرونا، بستری برای جلب گردشگران بیشتر فراهم شده باشد.

ضعف در معرفی واقعیت‌های ایران

«سیدرضا بهادری» کارگزار اشتغال استان یزد در طرح ملی تکاپو هم در خصوص راهکارهای احیای صنعت گردشگری به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: اثر تکاثری گردشگری به معنای پویایی اقتصاد است و می‌تواند منجر به اشتغالزایی تضمین شده برای تمام فارغ التحصیلان بیکار شود.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب این صنعت به ویژه در حوزه راهنمایان گردشگری، اظهار می‌کند: امروز ۲۲ هزار بیکار در کشور وجود دارد که ۱۳ هزار نفر از این جمعیت را صرفاً راهنمایان گردشگری تشکیل می‌دهند.

بهادری در ادامه مهمترین موضوع را اقدام برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی می‌داند و می‌گوید: هنوز در دنیا کشور ایران با کشور عراق اشتباه گرفته می‌شود و اسلام هراسی و ایران هراسی جزو دو معضل اساسی در گردشگری کشورماست.

وی به بسترهای مهیای فضای مجازی مانند یوتیوب و اینستاگرام اشاره و خاطرنشان می‌کند: دنیا از همین ظرفیت‌ها برای تولید محتوا علیه ایران استفاده کرده اما ما در تولید محتوا برای معرفی واقعیت‌هایمان ضعیف کرده‌ایم.

بودجه‌ای برای تبلیغات گردشگری

بهادری خواستار تخصیص بودجه و افزایش بودجه حوزه تبلیغات و تولید محتوای گردشگری، از سوی مسئولان می‌شود و تصریح می‌کند: یزد می‌تواند به عنوان پایلوت حوزه تبلیغات کشور و به عنوان شهر میراث جهانی آغازگر این اقدام باشد.

وی با گلایه از نبود اهتمام لازم به گردشگری ایمن و سفر مسئولانه در کشورمان، می‌گوید: از روستا گرفته تا کویر، ایرانی سراسر جاذبه تاریخی و ارزشمند مغفول مانده و تبلیغ علیه سفر از سوی صدا و سیما و وزارت بهداشت، همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که نابودی گردشگری، دامن‌گیر تمام صنایع و مشاغل وابسته به آن خواهد شد، تصریح می‌کند: تعطیلی سفر به معنای تعطیلی همه صنایع وابسته به صنعت گردشگری و نابودی این بخش اقتصادی در کشورمان است.

این مسئول خواستار تهیه بن‌ سفر از اعتبار مربوط به سفرهای داخلی و اهتمام به آن در بودجه ۱۴۰۰ می‌شود و می‌گوید: گردشگری برای رونق گرفتن در دوران پسا کرونا به تبلیغات و پژوهش و تقویت فضای مجازی نیاز دارد و باید این مسئله مورد اهتمام وزارت میراث و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

گردشگری، مسئلیه‌ای امنیتی برای کشور

بهادری مسئله گردشگری، را مسئله‌ای امنیتی در کشور می‌داند و می‌گوید: تهدیدهای فرهنگی و مشکلات ایران هراسی و اسلام هراسی باید بر شانه گردشگری برطرف شود.

البته نبیل هم در این خصوص می‌گوید: سال‌های گذشته یک گردشگر امریگایی در یزد مسلمان شد و به کشورش برگشت و اتفاقات متعدد و زیادی به واسطه صنعت گردشگری، برای کشورمان افتاده است.

وی با بیان این که ایران در صنعت موشکی با قدرت زیادی در حال پیشرفت است، می‌گوید: صنعت نظامی برای افزایش امنیت کشورمان در اولویت است اما آیا راهکاری برای تهدیدات فرهنگی داریم؟

این مسئول صنعت گردشگری را تنها ابزار جدی مقابله با معضلات فرهنگی و تهدیدات بیرونی می‌داند و بر توجه بیش از پیش مسئولان و افزایش بودجه‌ این بخش تاکید می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

با جوانان هیجانی گردشگری باید چه کرد؟

یزد مقصد ایمن گردشگری می‌شود

تعالی گردشگری نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *